سرانجام تسلا کراساوور جدید خود بنام مدل Y را رسماً طی رویداد ویژهای در لسآنجلس رونمایی کرده است. این خودرو در سبد محصولات تسلا به مدل ۳، مدل S و مدل X و همینطور نسل دوم رودستر ملحق شده است. البته تسلا هماکنون با محصولات فعلی خود بازار خودروهای الکتریکی را تقریباً بهطور کامل به خود اختصاص داده است اما با مدل Y به دنبال سهم بزرگی از بازار کراساوورها است. این کار بسیار درستی به نظر میرسد زیرا این روزها کراساوورها نهفقط در آمریکای شمالی بلکه در سراسر جهان بسیار محبوب شدهاند. تسلا تاکنون در این بخش تنها با مدل X حضور داشت اما این خودروی بسیار گرانقیمتی است درحالیکه مدل Y قیمت قابلدسترستری دارد و به همین دلیل برای تسلا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
مدل Y یک کراساوور کامپکت است که از لحاظ فنی بر اساس مدل ۳ ساخته شده و به همین دلیل همانطور که انتظار میرفت، در بخش جلویی بسیار به برادر سدانش شباهت دارد؛ بنابراین در اینجا هم همان چراغهای بزرگ و اوورهنگ نسبتاً کوتاه دیده میشود. مدل Y در پروفیل جانبی اما نمایی مشابه برادر بزرگترش یعنی مدل X دارد ولی در نمای عقبی بازهم کاملاً مدل ۳ را به یاد میآورد. در داخل این کراساوور تمام الکتریکی نیز همان طراحی سادهگرایانهٔ مدل ۳ دیده میشود. برجستهترین ویژگی کابین مدل Y یک صفحهنمایش بزرگ ۱۵ اینچی مرکزی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی است که تقریباً همهٔ قسمتها و سیستمهای خودرو مثل سیستم رانندگی خودکار Autopilot را کنترل میکند.
مدل Y بهصورت استاندارد با دو ردیف صندلی عرضه میشود اما امکان سفارش ردیف سوم صندلیها هم برای آن وجود دارد که ظرفیت سرنشین کراساوور جدید تسلا را به هفت بزرگسال افزایش میدهد. یکی دیگر ویژگیهای کلیدی داخلی این خودرو نیز سقف شیشهای پانوراما است درحالیکه در صورت خواباندن صندلیهای عقب، حداکثر ظرفیت بار آن به ۱۸۷۰ لیتر میرسد؛ اما کسانی که به درهای گالوینگ مدل X علاقه دارند شاید از مدل Y ناامید شوند زیرا درهای جلو و عقب این خودرو بهصورت معمولی باز میشوند.
مدل Y در چهار نسخهٔ مختلف به بازار عرضه میشود. نسخهٔ پایه، Standard Range نام دارد و با هر بار شارژ میتواند ۳۷۰ کیلومتر را طی کند. هرچند این نسخهٔ پایه بوده و ضعیفترین و ارزانترین نسخهٔ مدل Y محسوب میشود اما هنوز هم میتواند ظرف ۵.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. قیمت این نسخه از ۳۹ هزار دلار آغاز میشود اما عرضهٔ آن به بازار برای بهار سال ۲۰۲۱ برنامهریزی شده است؛ بنابراین تا پیش از عرضهٔ نسخهٔ پایه، خریداران باید از بین سه نسخهٔ مختلف، یکی را انتخاب کنند که هر سهٔ آنها از اواخر پاییز سال ۲۰۲۰ به بازار میآیند.
در بین این سه نسخه، Long Range ارزانترین نسخه محسوب میشود. این نسخه همانطور که از نامش مشخص است، روی افزایش بُرد تمرکز دارد و به همین دلیل میتواند با هر بار شارژ تا ۴۸۰ کیلومتر را طی کند. این نسخه ظرف ۵.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت را دارد درحالیکه قیمت آن از ۴۷ هزار دلار آغاز میشود. نسخهٔ بعدی، Dual Motor AWD نام دارد. در این نسخه، ۳۰ کیلومتر از بُرد، قربانی افزایش عملکرد شده است یعنی هرچند بُرد آن به ۴۵۰ کیلومتر کاهش یافته ولی میتواند ظرف ۴.۸ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسیده و به حداکثر سرعت ۲۱۷ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. قیمت این نسخه از ۵۱ هزار دلار شروع میشود.
و نهایتاً بالاترین تیپ مدل Y نیز Performance نام دارد. این نسخه به لطف دو موتور الکتریکی قدرتمند، ظرف تنها ۳.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت دست پیدا میکند و توانایی رسیدن به حداکثر سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت را هم دارد. این در حالی است که میزان بُرد نسخهٔ پرفورمنس مثل نسخهٔ قبلی برابر با ۴۵۰ کیلومتر است. قیمت این نسخه از ۶۰ هزار دلار شروع میشود. در بخش انتقال قدرت نیز نسخههای Standard Range و Long Range بهصورت دیفرانسیل عقب عرضه میشوند درحالیکه نسخههای Dual Motor و Performance به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند.
قیمت و مشخصات نسخههای مختلف تسلا مدل Y
Standard Range | Long Range | Dual Motor | Performance | |
بُرد | ۳۷۰ کیلومتر | ۴۸۰ کیلومتر | ۴۵۰ کیلومتر | ۴۵۰ کیلومتر |
محور محرک | عقب | عقب | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۵.۹ ثانیه | ۵.۵ ثانیه | ۴.۸ ثانیه | ۳.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۹۳ کیلومتر/ساعت | ۲۱۰ کیلومتر/ساعت | ۲۱۷ کیلومتر/ساعت | ۲۴۰ کیلومتر/ساعت |
قیمت پایه | ۳۹ هزار دلار | ۴۷ هزار دلار | ۵۱ هزار دلار | ۶۰ هزار دلار |
مهدی
۲۵ اسفند ۱۳۹۷آقا هر وقت با سه دقیق شارژ 3000 کیلومتر رفت من قبول دارم
انشااله یک روز به این حد نساب میرسند این کفار !!
محمد
۲۵ اسفند ۱۳۹۷اون روزیه که باید با خودروهای درون سوز خداحافظی کرد
که نزدیک هم هست
پیش بینی ها روی ۲۰۲۵ یا ۲۰۳۰ هست
Amirferrari
۲۵ اسفند ۱۳۹۷به گفته خودشون تا سال ۲۰۴۰ سهم خودروهای الکتریکی از بازار به ۴۰ درصد می رسه بعد تو میگی تا سال ۲۰۲۵ باید با درون سوز خدا حافظی کرد!!!
هنوز خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبریدی همه گیر نشدن چه برسه به الکتریکی ،اینم بگم خودروسازا کاری رو میکنن که مشتری ازشون میخواد،تا خودرو های الکتریکی بخوان امتحان پس بدن و مشکل باتری ها و بردشون کاملا برطرف بشه و همه کشورا زیر ساخت هاشو داشته باشن باید یه صد سالی زمان صبر کنی وگرنه این اعداد و ارقام نمایشی خودروهای الکتریکی نمیتونه ضعف هاشون رو بپوشونه…
hasan
۲۵ اسفند ۱۳۹۷منم موافقم
ماشینهای الکتریکی پیشرفتهای بالایی داشتن ولی اونکه بخوان تا 2030 جایگزین محصولات درون سوز بشن خیلی دست یافتنی نیستش
هنوز زیرساختهای لازم برای این ماشینها تو خوده امریکا هم بطور کامل نیست مثل مراکز شارز باطری
از طرفی این ماشینها هنوز نسبت به ماشینهای بنزین سوز گرون تر هستن
و…… دلایل دیگه
یانکی
۲۵ اسفند ۱۳۹۷اگر ایران همین شکلی پیش بره در سالهای بعدی که اکثر دنیا الکتریکی سوار میشن باعث میشه صنعت گردشگری ایران رونق چشم گیری پیدا کنه.دلیل.چون مملکت با همین فرمون جلو میره و پسرفت داره به جای پیشرفت پس الکتریکی سواری به وجود نمیاد.اونوقته که ملتهای عاشق نوستالوژی هجوم میارن به ایران که از آلوده کردن هوا لذت ببرن که باعث تعطیلی شهرا میشه.به خدا.مثل کوبا.
یاشار کزیلو
۲۵ اسفند ۱۳۹۷حتی اگر به سه دقیقه شارژ هم برسد تا زمانی که امریکا نفت داشته باشد اقتصادسیاسی انرژی های فسیلی اجازه نخواهد داد خودروهای درون سوز اعتبار یا فراگیری بیش از حد داشته باشند ، شاید در چین یا اروپا موفق شده و نسبتاً گسترش یابند ولی در امریکا به این زودی محال است. چون در انجا سیاست و تقریبا همه چیز تحت اقتصاد اداره می شود. مگر اینکه تحولی در اندیشه سیاسی رخ دهد.
Reza
۲۵ اسفند ۱۳۹۷بهتر بود میگفت همون نسخه 3
مسعود
۲۵ اسفند ۱۳۹۷ببخشید شما چه خودروی درون سوزی میشناسید که با یکبار سوخت گیری بیشتر از 600 کیلومتربره؟؟ که حالا توقع دارید خودروهای برقی با یکبار شارژ این مسافت بره. ضمنا شما می تونید تو خونتون (سوپر شارژهایی که بزودی برای نصب در هر محلی حتی در پارکینگ منازل قابل دسترس هست ) ماشین شارژ کنید ولی نمیشه پمپ بنزین بیارید تو خونتون
(ali (chevy nova
۲۵ اسفند ۱۳۹۷تسلا که هر روز بیشتر اوج میگیره و موفقیتهاش بیشتر میشه
hasan
۲۵ اسفند ۱۳۹۷داخلش چقدر فضایی و اینده نگرانه هستش
Reza
۲۵ اسفند ۱۳۹۷برادر داخل کابینش یدونه مانیتور هستش دیگه کجاش فضاییه مگه لامبورگینیه ؟
به شخصه انتظار یه طراحی جدید با برد بالای 600 کیلومتر داشتم از نسخه Y
شلبى
۲۵ اسفند ۱۳۹۷نمیدونم چرا شما این انتظارها رو از ماشین هاى المانى با اون طراحى هاى تکرارى و بالاى نود درصد یه شکل ندارى؟؟!! به بى ام و که میرسه تکرار قشنگ و نشانه اصالت ولى اینجا تکرار چیز خوبى نیست
Amirferrari
۲۵ اسفند ۱۳۹۷کجاش فضاییه، مثه تمام ماشینای تسلا کل کابینش خلاصه شده تو یه مانیتور مسخره و گنده،یه ذره روح نداره کابینش…
hasan
۲۵ اسفند ۱۳۹۷منظوره من از فضایی بودن همین بی روحی داخلش هست
Elmiraj
۲۵ اسفند ۱۳۹۷کابینی که از آینده اومده و همه مدعیان بازار یا دارن کُپیش می کنن یا در آینده کُپیش می کنند…………!!!!!!!!
Ali.usa
۲۵ اسفند ۱۳۹۷تسلا واقعا عالی کار میکنه
خیلی خوشم میاد ازش
میخوای یک باشی بابد مثل تسلا باشی
قوی قدم برداری خیلی قووی
Elmiraj
۲۵ اسفند ۱۳۹۷یک کراس اور کامپکت هفت نفره با قیمت پایه ۳۹ هزار دلار ….
تسلا با Model Y قلب محبوب ترین سگمنت بازار کنونی جهانو نشانه رفته و شانسی برای رقبا باقی نمی زاره ……
.
.
.
نکته جالبتر این که ایلان ماسک دیروز در مراسم رونمایی خبر خوشی واسه عاشقان تسلا داشت که گفت :
قدرت تولید تسلا تا سال آینده با شروع بکار گیگافاکتوری شانگهای و رساندن ظرفیت تولید گیگافاکتوری نوادا و کارخانه فریمونت کالیفرنیا به حداکثر، سالانه بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه از ماشین های تسلا روانه بازار خواهد شد…..!!!!
M
۲۵ اسفند ۱۳۹۷کجایین ای کسانی که میگفتین بی ام و ها همه شبیه همن ؟
کابین بی ام و و بنز تکراریه ؟
این ماشین یه خورده دخترونه و بچه گون شده مدل ایکس یا مدل سه هسته (که البته فرقی هم نمیکنه اونا همه یه قیافه دارن)
Elmiraj
۲۵ اسفند ۱۳۹۷اصل ماشین الکتریکی همینیه که می بینیم…….. بدون جلو پنجره و داشبورد آینده نگرانه ای که تمامی فرامینش توسط یک نمایشگر انجام میشه ،
بر خلاف دیگر خودروهای الکتریکی که بدون یه ذره تغییر در ساختار ماشین های درون سوز فقط جای پیشرانه بنزینی را با الکتریکی عوض کردن!!!
.
تسلا شرکتیه در عرض تنها ۱۰ سال به زبان طراحی منحصر به فرد خودش رسید ، درست مثل همین بنز و bmw یا کادیلاکی که ماشین هاشون از یه کیلومتری تابلوئه ….
.
شما مقایسه کن با برندی مثل هیوندای و کیا که بعد ۵۰ سال به هیچ زبان طراحی مشخصی نرسیدن و ماشین های نسل جدید یا فیس لیفت شون با نسل قبلی زمین تا آسمون متفاوته!!!!!
نمونه ش نسل جدید همین سوناتایی هست که چند روز پیش رونمایی شد……..
.
.
.
.
در واقع این زبان طراحی منحصر به فرد بنز ، BMW ، کادیلاک ، جیپ و همین تسلا هست نه طراحی های شبیه به هم .
Solid Snake
۲۵ اسفند ۱۳۹۷من همین چن روز پیش ترکیه بودم
تسلا 3 دیدم
کابینش از نزدیک خیلی هم بد نیس
mohammad
۲۵ اسفند ۱۳۹۷دمت گرم تسلا گل کاشتی داداش…
R
۲۵ اسفند ۱۳۹۷مدل بعدیش هم مدل Z هست یکم کوچیکتر
hamed
۲۵ اسفند ۱۳۹۷اقا من هرچی نگاه میکنم نمیفهمم ردیف سوم صندلی کجا قرار میگیر. جا نداره که برا سه ردیف
شاهین
۲۵ اسفند ۱۳۹۷از نظر فنی عالیه مثل همیشه اما طراحی های داخلی و خارجیش به شدت ساده و بی روحه
تو زمونه ای که همه اگزوز فیک نصب میکنن تسلا برعکسش هرچی سوراخ سمبه و دیفیوزر و … هست پوشونده
doubt
۲۵ اسفند ۱۳۹۷“مدل Y بهصورت استاندارد با دو ردیف صندلی عرضه میشود اما امکان سفارش ردیف سوم صندلیها هم برای آن وجود دارد که ظرفیت سرنشین کراساوور جدید تسلا را به هفت بزرگسال افزایش میدهد.”
همون 5 نفرم بزور توش جا میشه فک کنم. مثلا عکس چهارم رو ببینید. تصورشم محاله که سه ردیف صندلی تو این ماشین جا بشه!!!!!!
arash66
۲۵ اسفند ۱۳۹۷واقعا طراحی ضایعی داره … دیزاین داخلی رو نگا، این چیه
آلمانی ها مدل های الکتریکی خودشون رو کامل کنن تسلا کلا باید بیخیال بشه ماشین سازیرو …
Elmiraj
۲۵ اسفند ۱۳۹۷علاوه بر اون کلیپ پیش بینی تصادف در چهار راه……
در یکی دو روز گذشته یه کلیپ دیگر از model 3 در فضای مجازی پخش شده که راننده در یکی از اتوبان های کالیفرنیا ماشینو گذاشته رو اتوپایلوت و خودش هم گرفته خوابیده…..!!!!!! و ماشین خودش داره رانندگی می کنه………..
.
.
این قابلیت ها قرار بود در آینده رو ماشین ها اجرا بشه که امروز در تسلا وجود داره……
((برای اثبات برتری تسلا بر آلمانی ها همینا کافین))
arash66
۲۵ اسفند ۱۳۹۷دادا داری اشتباه میزنی ….
همین الانم ماشین های آلمانی این سیستم رو مدل های رده بالاشون دارن !
تسلا که عددی نیست، یک برندی که تا چند سال دیگه محو میشه
Elmiraj
۲۵ اسفند ۱۳۹۷خوبه بدونی سیستم های خودران کنونی آلمانی در مقابل دقت سوپرکروز کادیلاک و هوشمندی اتوپایلوت تسلا هیچ حرفی واسه گفتن ندارن ….
این حرف مجلات مشهور خودروییه نه من و شما….!
.
.
همین چند روز پیش بود که رئیس مرسدس بنز گفت تا سال ۲۰۲۰ سیستم خودران سطح ۳ معرفی می کنیم که از اتوپایلوت تسلا هوشمند تر خواهد!!!
انگار که تسلا بیکار میشینه تا مرسدس ازش جلو بزنه….!!!!!!
arash66
۲۶ اسفند ۱۳۹۷یکی از این مجلات مشهور رو واسه من لینکش رو بفرست !
مانی
۲۵ اسفند ۱۳۹۷بیشتر بهش میخوره سدان باشه تا شاسی بلند