ما میدانیم که خودروهای برقی هزینه پایینتری برای طی مسافت نسبت به خودروهای درونسوز دارند. البته این زمانی است که قیمت اولیه بالاتر آنها را نادیده بگیریم. در هر صورت شما میتوانید با برق خانگی یا ایستگاههای شارژ مختلف، یک خودروی الکتریکی را شارژ نمایید.
متغیرهای زیادی روی هزینه شارژ باتریها تأثیرگذارند. بهعنوانمثال اینکه در کجا زندگی میکنید، آیا از شارژرهای سریع استفاده میکنید یا در ایستگاه شارژ عمومی و یا در خانه این کار را انجام میدهید و حتی در چه زمانی به سراغ شارژ کردن باتری میروید.
بسیاری از مردم با این تصور که هزینه یک خودروی الکتریکی نزدیک به صفر است، تمایل زیادی به مالکیت چنین خودروهایی دارند. برخی نیز با محاسبات پیچیده برای تخمین پسانداز از صرفهجویی ناشی از کاهش هزینه حمل و نقل خود برای جبران افزایش قیمت این خودروها هستند.
ریچارد کلمنتس، مالک یک تسلا مدل ۳ اخیراً سفری ۲۰۱۰ کیلومتری از بوفالوی نیویورک تا ملبورن فلوریدا داشته و هزینههای شارژ خود را منتشر کرده تا ایدهای کلی از در این باره به مشتریان خودروهای برقی بدهد.
بر اساس دادهها و محاسبات کلمنتس، هزینه این سفر برای وی تنها ۶۹.۹۶ دلار بوده و ا به طور متوسط ۰.۲۵ دلار بابت هر کیلووات ساعت پرداخت کرده است.
او همچنین میگوید که به طور کلی هر ۳.۵ ساعت یک بار توقف کرده و بعد از ۲ ساعت استراحت و صرف غذا مجدد راه افتاده است. بنابراین این دو ساعت به شارژ باتریها اختصاص یافته است. این موضوع برای یک خودروی بنزینی هم تقریباً مشابه است هرچند زمانی که به سوختگیری اختصاص مییابد بسیار کوتاهتر است.
برای محاسبه هزینه سوخت در چنین سفری طبق دادههای EPA هر خودروی جدید به طور متوسط مصرف سوختی ۸.۷ لیتر سوخت در هر صد کیلومتر مصرف میکند و با توجه به قیمت حدود ۲.۲۹ دلاری بنزین به ازای هر گالن، این سفر حدود ۴۶ گالن بنزین نیاز داشته که تقریباً ۱۰۶ دلار هزینه در پی دارد. بنابراین با انتخاب یک خودروی الکتریکی بهجای بنزینی در چنین سفری، ۳۶ دلار صرفهجویی حاصل میشود. به خاطر داشته باشید که شارژ در شبکه تسلا گرانتر از شارژ خانگی است و در رانندگی روزانه و داخل شهری، این میزان پسانداز بهمراتب بیشتر خواهد بود.
MOHAMMAD.n.r
۲۱ دی ۱۳۹۹کلا ۳۶ دلار؟؟!!! زیاد نیست.
تقریبا هر ۴۰۰ کیلومتر یکبار توقف کرده که میشه ۴ بار توقف در راه. ماشین بنزینی ۲ بار توقف احتیاج داره برای این مسیر. در دو توقف اضافی خودروی برقی طرف یک همبر( یا پیتزا) و قهوه خورده باشه اون ۳۶ دلار نابود شده.
۸.۷ لیتر میانگین مصرف کل خودرو های جدید و درون سوز در اتوبان هست و ماشین های کم مصرف تر هم وجود دارند.
اگر فرض کنیم هر ماشین سالانه حدود ۳۰ هزار کیلومتر طی کنه حدود ۵۴۰ دلار صرفه جویی به همراه داره که در طی پنج سال میشه حدود ۲۷۰۰ دلار. اصلا میگیم در ۵ سال ۵۰۰۰ دلار که رقم زیادی نیست در مقابل قیمت بیشتر و درسر بیشتر خودرو های الکتریکی.
MOHAMMAD.n.r
۲۱ دی ۱۳۹۹پدال جون درگ لکسس LC500 و موستانگ بولت اومده.
بی زحمت برای دوستان قرار بده??
Carwow
MOHAMMAD.n.r
۲۱ دی ۱۳۹۹*بولیت
Amir
۲۱ دی ۱۳۹۹اتفاقا این فقط هزینه سوخته، در بقیه موارد هم اتفاقا برقیا کم دردسر تر هستن(به غیر از زمان شارژ)، مثلاً شما نیازی به تعویض روغن، صفحه کلاج، و … نداری، حتی لنت ترمزها هم توی برقیا خیلی دیرتر تموم میشه چون در بیشتر مواقع از ترمز موتور استفاده میشه
MOHAMMAD.n.r
۲۱ دی ۱۳۹۹درسته میفرمایید ولی فکر کنم هزینه تعویض باتری بعد از ۷ سال تقریبا برابر هزینه های مصرفی درون سوز ها بشه.
باتری ها معمولا بیشتر از ۷ سال کار میکنن ولی بعد از این مدت بازدهی زیادی نخواهند داشت.
challenger
۲۱ دی ۱۳۹۹من یه لنت درون سوز رو به صد تا برقی نمیدم
تمام برقی ها فدای درون سوز
مسعود
۲۱ دی ۱۳۹۹شما فقط داری هزینه بنزین محاسبه می کنید. روغن، ضدیخ و صدها قطعه دیگر که در خودروهای بنزینی مستهلک می شوند را محاسبه نکردین. ضمنا این تازه اول راه خودروهای برقی هستش
میثم
۲۱ دی ۱۳۹۹هر چی که میخواستم بگم رو گفتی
البته هزینه های استهلاک موتور درونسوزها هم جداگانه باید حساب بشه ولی بازم در حال حاضر خرید الکتریکی توجیحی نداره.
ضمن اینکه فلسفه یه ماشین الکتریکی به پاک بودنشه که حداقل الان فرسنگها باهاش فاصله داره
من نمیدونم اینایی که برقی میخرن هدفشون چیه؟ این همه پول واسه چی میدن؟
هیبریدی و پلاگین خیلی خیلی بهترن هرچند که بشدت دارن تخریبشون میکنن تا الکتریکیها رو بالا بکشن.
ممد ژانگولر
۲۱ دی ۱۳۹۹خدا ازشون نگذره برای شارژ ماشین پولم میگیرن
من رئیس جمهور میشدم
برق و آب و گاز و اینترنتو و بیمه برای همه رایگان میکردن به این برکت ?
Avan
۲۱ دی ۱۳۹۹البته یک نکته مهم رو باید در نظر داشت که الان به دلیل کرونا و رکود اقتصادی قیمت نفت و بنزین ارزونه،ولی اگر نفت بشه ۱۰۰ دلار هزینه ی بنزین چندین برابر میشه.
نکته بعدی اینکه آمریکا کشور آمار هاست و به خولی آمار هر چیزی رو حساب می کنند و این کمک زیادی به مردم میکنه تا تصمیم بهتری بگیرند.
حسین
۲۲ دی ۱۳۹۹اگه ایران بیاد جوری میکنن که از بنزین هم گرونتر بشه
ارشیا
۲۱ دی ۱۳۹۹اون ۳۶ دلار مهمتره
یا ساعات اضافی شارژ؟
Ahmedreza2002
۲۱ دی ۱۳۹۹مسئله همینه
به نظرم الکتریکی ها برا شهر بهترن و درونسوز ها هم جاده ها
Ahmedreza2002
۲۱ دی ۱۳۹۹البته در حال حاضر
مازیار
۲۱ دی ۱۳۹۹تمام معایب موجود برای برقی ها از جمله زمان نسبتا طولانی شارژ و هزینه نسبتا زیاد تعویض باتری ها در آینده خیلی نزدیک برطرف خواهد شد
Ramin
۲۱ دی ۱۳۹۹پدال…..
??????
امروز 2021/01/10 هست
دیروز nio سدان با باتری 150 کیلووات معرفی شد . ( ساعت 13:45 به وقت ایران در نمایشگاه گوانگژو )
خبری نیست پدال ؟ مطلب نمیخواهی بزاری؟
بی زحمت بزار دیگه…
راستی در نظر سنجی پدال یا همون دوئل
جنسیس برد….. ???????? با 65 درصد رای…..
اصلا تابلو بود جنسیس بهتر از آکورا بود. هم لوکس تر بود هم اسپرت تر
فقط یه کم موتور جون نداشت و شتاب نمیتونست خوب بگیره ولی… همه چی سرعت نیست . به قول خودم آبشن و امکانات رفاهی و لوکس بودن این بار برنده شد…. ?
پدال بزار کامنتم منتشر بشه…. با سپاس ….
Ahmedreza2002
۲۱ دی ۱۳۹۹از فرو پاشی صنایع سنگین و سبک شیطان بزرگ چه خبر اقا رامین؟
میثم
۲۱ دی ۱۳۹۹شیطان بزرگ کیه؟؟؟
چه خبره؟؟؟؟
Ahmedreza2002
۲۱ دی ۱۳۹۹این دوستمون اقا رامین یه مدته قفلی زده که آمریکا داره نابود میشه
خواستم ببینم اخبار جدید چیزی نداره؟
Volvo fh
۲۱ دی ۱۳۹۹شارژ در شبکه تسلا گرانتر از خانگی است؟
فکر کنم خانگی گرونتر بشه
فرشاد
۲۱ دی ۱۳۹۹از برقیا خوشم نمیاد ولی خرجش مفته انصافا
هزینه های جانبی مثل فیلتر و روغن و اینا هم نداره
زیزیگولو
۲۱ دی ۱۳۹۹جهان داره به سمت ماشینای برقی حرکت میکنه و روند جایگزینی مدلای بنزینی با مدلای برقی شتاب بیشتری گرفته و الآنم یکی از حرفایی که در مورد ماشینای برقی مطرح هستش هزینه های نگهداریو هر بار شارژ اونا هستش ……… مثلاً طبق آمار آمریکا مدلی مثل هیوندای آیونیک تو هر 25 مایل ((40 کیلومتر)) معادل 0.81 دلار انرژی مصرف میکنه که این رقم تو مسافت 15 هزار مایلی چیزی در حدود 500 دلار میشه و یا هزینه شارژ کم مصرف ترین نسخه تویوتا کرولای 2019 تو هر 25 مایل 2.12 دلار هستش که این رقم در طول یک سال تقریبا برابر با 1300 دلار میشه، پس میشه گفت گرون قیمت تر از بنزین هزینه بالای شارژ سریع ماشینای برقی تو آمریکا هستش
challenger
۲۱ دی ۱۳۹۹فقط 36 دلار
چنان سایت های جهانی از هزینه سوخت برقی ها نسبت به بنزینی ها میگن ادم ندونه فکر می کنه چه خبره
از اون ور یه چیز دیگم هست که هیچکی نگفت
تو مثلا باید همین سفر رو بری کار خیلی ضروری داری و عجله داری و تنها وسیله ای که داری یه جارو برقیه (ماشین برقی)
طبق گفته این دوستمون هر 3.5 ساعت توقف می کرده و خودرو را به مدت دو ساعت شارژ می کرده خلاصه تا یارو برسه پدرش……..
یعنی 36 دلار انقدر زیاده که یارو بخواد 2 ساعت منتظر بمونه گمان نکنم (من حاضرم 100 دلارم بدم انقدر معطل نشم )
جنابMOHAMMAD.n.r درست میگن (درباره مسافتو مصرف سوخت)
بعد یه چیز دیگه با خودرو درون سوز تو این مسافت نهایتن دو بار توقف کنی حداکثر روی هم 20 دقیقه
پس هنوز اولویت با درون سوزه
مثلا یکی با خودرو برقی بخواد بره(اگه یکی از اقوام مریض باشه یا… این برای چهلم هم نمی رسه) نهایتن خیلی زود برسه چهلودوم میرسه
مازیار
۲۱ دی ۱۳۹۹تمام این حرفها و همه حرفهای مخالفان دیگه درست
اما برقی ها تازه در ” آغاز راه ” هستند و خودتون هم بهتر از من میدونید که تمام این مشکلات بزودی برطرف خواهد شد چون یک عزم جدی در این زمینه براه افتاده
لطفا دوستان ظریف نگید که برقی ها در آغاز راه نیستن و چند دهه قبل هم برقی وجود داشت خودم اینو میدونم . منظور بنده از آغاز راه به این همه گیر شدن برقی ها و احتمال غریب به یقین جایگزینی کلی با درون سوزها هست
میثم
۲۱ دی ۱۳۹۹البته سفر 2000 کیلومتری نیاز داره هر 500 کیلومتر 1 ساعت استراحت کنی. نمیتونی فقط 20 دقیقه پیاده بشی بنزین بزنی و دوباره بری. خیلی خسته کننده و خطرناک میشه.
Ramin
۲۱ دی ۱۳۹۹میزان پیمایش تسلا مدل s
در نسخه performans = میانگین 560 کیلومتر
در نسخه long range olus = حدود 647 کیلومتر
قیمت از 130 هزار تا 150 هزار دلار
میزان پیمایش تسلا مدل x
در نسخه performans = حدود 490 کیلومتر
در نسخه long range olus = حدود 565 کیلومتر
قیمت از 90 هزار دلار تا 118 هزار دلار
میزان پیمایش تسلا مدل 3
در نسخه standard rang plus = حدود 402 کیلومتر
در نسخه long range = حدود 565 کیلومتر
در نسخه performance = حدود 481 کیلومتر
قیمت از 42 هزار دلار تا 76 هزار دلار
( دقت کردید در تمامی نسخه های پرفورمنس میزان پیمایش کمتر بود ! چون بیشتر توان باتری میرود به سوی تولید قدرت )
منبع : سایت زومیت
دقت کنید اکثر محصولات تسلا میانگین 500 کیلومتر میرن . زمان شارژ 0 تا 80 درصد تسلا یه چیزی حدود 1 ساعت هست. و به صورت سوپر شارژ به 20 دقیقه هم میرسه
جاهای مثل ایران که نه جایگاه شارژ داره و نه سوپر شارژ کار بسیار سخت است.
اون جوری باید ماشین رو به شارژ خونه ها بزنیم که باید 6 ساعت شارژ بشه !!
خودرو های برقی کلا شاید موضوع شون برای 50 سال پیش باشه ( 50 سال پیش موضوغ خودرو های برقی بود ) ولی کلا 10 سالع رواج پیدا کرده هنوز جا برای ارتقا داره.
ولی همین هم خوبه . البته نه واسه جاهایی مثل ایران و کشور های که تکنولوژی خودرو های برقی ندارن.
پدال بزار کامنتم منتشر بشه… با سپاس…
ツSAMURAIツ
۲۱ دی ۱۳۹۹پول بیشتر برای بنزین میدم اما دیگه نباید هر ۵۰۰ کیلومتر یه ساعت صبر کنم تا ماشین شارژ بشه !
پویا
۲۱ دی ۱۳۹۹اگ ماشین الکتریکی توی ایران باشه خیلی مفت درمیاد برای ما!! از لحاظ سوخت منظورمه. میانگین قیمت هر کیلووات برق 80 تومنه. مثلا باتری ظرفیتش باشه 100 کیلووات، شارژ کل باتری میشه 8 هزار تومن. و اگر بشه باهاش 500 کیلومتر رفت، 100 کیلومتر میفته، 1600 تومن.
در حالی که اگر ماشین بنزینی باشه و بخوای 500 کیلومتر بری و میانگین مصرف باشه حالا 8 لیتر در 100 کیلومتر، 40 لیتر بنزین میخواد که با بنزین سهمیه ای میشه 60 هزار تومن و با بنزین آزاد میشه 120 هزار تومن.
هزینه خیلی میاد پایین توی ایران. ایشالله که اون روز بیاد تا سوار بشیم! ولی فکر نکنم بیاد!
میثم
۲۱ دی ۱۳۹۹بله
تازه ایران 300 روز در سال هوای آفتابی داره و کلی هم بیابانهای بایر و بی آب و علف
تمام اینها پتانسیل تولید برق خیلی ارزونتر و کاملا پاک رو نشون میده
اما کو عقل سلیم و سیاستمدار دلسوز
حسین دهمرد
۲۱ دی ۱۳۹۹هزینه ی پنلها انقدر زیاده که الان سرمایه گذاری کنی پونزده سال دیگه پولت برمیگرده.
هامر برقی
۲۲ دی ۱۳۹۹تو خارج زیاده نه اینجا. شما هرچه روزای افتابی بیشتری داشته باشی یعنی برق تولید میکنی میفروشی پول در میاری. برا همینه پروژه های بزرگ نیروگاه های خورشیدی بیشتر تو مناطق جنوب اروپا و مناطق افتاب گیر امرریکا و خاورمیانه هستش.
والله نمیدونیم چرا این پنلها رو تو دبی بزنن دو سه ساله پولش در میاد و بعدش سوده. اما تو کشور ما باید ۱۵ سال صبر کنیم. نکنه طبیعت هم رفتارش بر اساس ملیت و نژادپرستانس؟
اینم شده مثل واکسن. واکسن برا بقیه خوبه برا ما میشه کور کننده و فلج کننده.
هنوز حتی ۱ ایستگاه شارژ خونگی برا خودروی برقی اینا نیست اما این مجتهدان و عالمان دنیا دارن فریاد وا اسلاما وا دینا وا مذهبا میدن
سعید سابق
۲۱ دی ۱۳۹۹من فقط به این دلیل که دیگه نیازی نیست پمپ بنزین برم و توی پارکینگ خونه باطری ماشین شارژ میشه و جوابگوی مسافرت های درون شهری هست کافیه و ترجیح میدم