تسلا

پیکاپ تسلا سایبرتراک را دوست داشته باشید، لطفاً!

درست از همان لحظه رونمایی پیکاپ خبرساز تسلا سایبرتراک بود که خیل عظیم نظرات روانه‌ی این محصول الکتریکی شد. اگر هدف تسلا زنده کردن بحث‌وجدل‌ها درباره‌ی خودروهای الکتریکی باشد پس باید به این برند آمریکایی تبریک گفت چراکه به هدف خود دست یافته است.


طراحی خودرو فوق‌العاده پرحاشیه و بحث‌برانگیز بوده ولی باید اعتراف کرد ایلان ماسک به قول خود در تولید محصولی با طراحی بسیار متمایز و شبیه فیلم‌های تخیلی عمل کرده است. خودروسازان زیادی تاکنون تلاش کرده‌اند محصولی منحصربه‌فرد از نظر طراحی و استایل تولید کنند اما سایبرتراک محصولی است که در لحظه اول هر بیننده‌ای را میخکوب می‌کند.


بی‌شک فاکتور تعجب و ابراز نظر درباره این خودرو وجود دارد اما نمی‌دانیم افراد با دیدن سایبرتراک در خیابان‌ها چه عکس‌العملی خواهند داشت…


ترکیب بدنه‌ای از جنس فولاد ضدزنگ با ضخامت ۳ میلی‌متر با برخی زوایای بسیار تیز سؤالاتی را درباره توانایی این خودرو برای پاس کردن تست‌های ایمنی و تصادف به وجود می‌آورد. آیا تسلا مجبور خواهد شد تغییرات قابل‌توجهی را در طراحی و متریال استفاده شده در بدنه‌ی پیکاپ جدید خود به وجود آورد؟ پانل‌های فولادی به حدی ضخیم هستند که می‌توانند در برابر گلوله‌های ۹ میلی‌متری دوام بیاورند هرچند خبری درباره‌ی سطح حفاظتی و زرهی این خودرو منتشر نشده است.


موضوع این است که اگر پوسته‌ی فولادی سایبرتراک به حد کافی و سنگین باشد بنابراین خواهد توانست در کلاس ۳ پیکاپ های لایت دیوتی قرار گیرد و در این صورت نیازی به تست‌های تصادف نخواهد بود. این در صورتی است که وزن خودرو بیش از ۴۵۳۶ کیلوگرم باشد.


موضوع بعدی به آئرودینامیک خودروهای الکتریکی مربوط می‌شود. سطوح تخت و صاف سایبرتراک به همراه خیزهای تیز آن مخصوصاً در بخش سقف و کناره‌های آن حالتی ایده آل برای شکافتن مولکول‌های هوا ایجاد می‌کنند. به نظر نمی‌رسد که داخل خودرو صدای چندانی وجود داشته باشد.


ظاهراً هزینه‌های تولید چنین پیکاپی پایین بوده زیرا نیازی به ماشین‌آلات گران‌قیمت برای تولید آن نخواهد بود و بدنه‌ی رنگ نشده نیز بحث رنگ‌آمیزی را کاملاً منتفی می‌کند.


همین امر شاید منجر به خلق احساس‌برانگیزتر ویژگی تسلا سایبرتراک یعنی قیمت آن می‌شود! مدل‌های پایه ظاهراً قیمت آغازین ۳۹۹۹۵ دلاری خواهند داشت که شامل هیچ‌گونه مشوقی نیست. مدل پایه دارای یک پیشرانه بوده و به‌صورت دیفرانسیل عقب عرضه خواهد شد. این مدل برد بالای ۴۰۰ کیلومتری را با ظرفیت یدک کشی ۳۴۰۰ کیلوگرمی و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۶.۵ ثانیه‌ای ترکیب خواهد کرد. مدل رده میانی دو موتوره به‌صورت چهار چرخ محرک تولید خواهد شد و برد فراتر از ۴۸۲ کیلومتر، ظرفیت یدک کشی ۴۵۳۵ کیلوگرمی و شتاب ۴.۵ ثانیه‌ای خواهد داشت. نسخه پرچم‌دار سه موتوره هم اواخر سال ۲۰۲۲ از راه می‌رسد و محدوده حرکتی فراتر از ۸۰۴ کیلومتری خواهد داشت. این مدل با ظرفیت یدک کشی ۶۳۵۰ کیلویی و شتاب قابل‌توجه ۲.۹ ثانیه‌ای عرضه خواهد شد. از هر نظر که نگاه کنید، با یک پیکاپ احساس‌برانگیز ظرف هستید…


ریویان R1T نزدیک‌ترین رقیب برای این خودرو در حال حاضر بوده و بهای پایه‌ی ۶۹ هزار دلاری آن باعث می‌شود ریویان در مقابل نسخه سه موتوره سایبرتراک با بهای ۶۹۹۰۰ دلار قرار گیرد. مدل پایه ریویان ظرفیت یدک کشی کمتر، قدرت پایین‌تر (۴۰۲ اسب بخار در برابر ۹۰۰ اسب بخار تسلا) و برد کمتری دارد.


تسلا سایبرتراک به‌صورت رسمی دو سال تا خط تولید فاصله دارد و خودرویی که به نمایش درآمد پروتوتایپ آلفا نام داشت. به این ترتیب شاهد تغییرات زیادی تا زمان تولید این خودرو خواهیم بود بنابراین خیلی به چیزهایی مثل سطوح صاف و کابینت مانند داخل کابین توجه نکنید…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. مهردادكمال

    ۵ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (203 ديدگاه)

    سلام دوستان امارات هم مثل لبنان سوپر اسپرت یا شاید هایپر کار ساخت !!! پراید هاچ بکم شده نزدیک ۵۳ میلیون و گوجه ۱۲ تمن و هنوز داریم برای نصف جهان ارزوی مرگ میکنیم!!!
    کی به کی مرگ بر امریکااااا✌?✌?
    تا یادم نرفته بگم ۵۰ سال پیش به امارات ژیان صادر میکردیم?

    1. Alireza

      ۵ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (639 ديدگاه)

      عیبی نداره عوضش آزادی و امنیت خاطر داریم?

      1. نوید جهرمی

        ۶ آذر ۱۳۹۸
        سوابق: (3793 ديدگاه)

        که اتفاقات اخیر نشون داد همینم نداریم.

  2. Mohammad

    ۵ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (421 ديدگاه)

    واقعا هم ایلان ماسک یه آدم خاصه هم شرکتش وهم این خودروهایی که میسازه دمش گرم این پیکاپه واقعا یه چیز خیلی متفاوته که هرکسی جرات انجام دادنش رو نداشت….

    1. مزدا

      ۶ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (2095 ديدگاه)

      خدایش قدرتش خیلی خوب هست .
      با فورد اف ۱۵۰ مسابقه طناب کشی داشت فورد رو مغلوب کرد.در حیرتم به پیشرفت تسلا در این مدت کم .
      ولی انصافا ظاهر دلجسبی نداره .درسته میخواد متفاوت باشه حداقل متفاوت جذاب باشه

  3. Saeed

    ۵ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (757 ديدگاه)

    میدونید چیه؟
    این ماشین عین تویوتا سوپرا میمونه
    وقتی برای اولین بار سوپرا رو دیدم، طراحیش زیاد به دلم ننشست. ولی به مرور زمان در دلم جای گرفت
    این سایبرتراک هم همینطوره
    اولش ظاهرا زیبا نیست
    بعد میبینی آروم آروم داره واست جذاب‌تر میشه

    1. morteza

      ۵ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (286 ديدگاه)

      درست بر عکس دنا ی وطنی!!!درسته خیلی حال بهم زن و تهوع آوره ولی بازم تو خیابون میبینم حال بهم زنه!

  4. ممد ژانگولر

    ۵ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (4148 ديدگاه)

    من که خیلی حال کردم با استایلش . یاد مریخ نوردهای ناسا افتادم .

  5. Elmiraj

    ۵ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (3188 ديدگاه)

    وقتی هالیوود بیشترین درآمدش را از فروش فیلم های علمی تخیلی بدست میاره و این بخش عمده هزینه ساخت فیلم ها را شامل میشن پس یقیناً میلیون ها نفر در سراسر جهان به این دسته از فیلم ها علاقه‌مند اند ، تسلا هم با طرح تخیلی و سنت شکن CyberTruck دقیقاً همین طیف از جوانان را هدف قرار داده و در این راه هم بدون شک موفق میشه ( هر چند تا اینجای کار هم بوده ) حالا هر چقدر هم مخالف داشته باشه بازم در نقطه مقابل افراد زیادی هم از این گونه طرح ها استقبال می کنند .
    .
    .
    فقط یه چیزی که جای سوال داره و اینجا هم بهش اشاره شده تست تصادفه فکر کنم iihs و EuroNcap از همین الان باید به فکر تقویت موانع اتاق آزمایش باشند…!!!! چون بدنه CyberTruck از فولاد زد زنگ UltraHard X30 هست و سه میلیمتر ضخامت داره و فقط فولاد خالی هر کدام از در ها ۲۷ کیلوگرم وزن داره…..!!!!!!!

    1. محمد

      ۵ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (124 ديدگاه)

      اتفاقا به نظر من سایبرتراک تا همین جا هم یه محصول شکست خورده برای تسلا هستش شما فقط کافیه میزان پیش فروش این ماشین با تسلا مدل 3 رو مقایسه کنی تسلا مدل 3 در روز اول 200 هزار پیش فروش شد اون هم با پیش پرداخت 1000 دلاری ولی سایبرتراک در روز اول 146 هزار پیش فروش شد اون هم با پیش پرداخت 100 دلاری که مسلما خیلی فرق داره و به قول یوتیوبر معروف doug demuro ((خیلی از کسانی که سایبر تراک رو پیش خرید کردن فقط برای اینکه تو فیسبوک و اینستا و… به دوستاشون بگن این ماشین رو سفارش دادیم چنین کاری کردن و خیلی این آمار متفاوته با آمار فروش واقعی این خودرو)) مسلما کسی که 1000 دلار بیانه میده برای خرید خودرو خیلی تو تصمیمش مصمم تره تا کسی که فقط 100 دلار میده

      1. محمد

        ۵ آذر ۱۳۹۸
        سوابق: (124 ديدگاه)

        همین doug demuro تو ویدیوش بررسی کرده بود می گفت سایبر تراک از نظر قیمتی در سطح شورولت سیلورادو و فورد f150 نیست بلکه نسخه میانی 50 هزار دلاریش در سطح نسخه های سوپر دیوتی این پیکاپ ها هستش که میگفت در این صورت ظرفیت یدک کشی حتی گرونترین نسخه سایبرتراک کمتر از شورلوت سیلورادو 2500 هستش (14000 پوند گرونترین نسخه سایبرتراک ظرفیت یدک کشیشه ولی شورلوت 14500 تازه شورلوت از نظر قیمتی در سطح نسخه 50 هزار دلاری سایبر تراک باظرفیت یدک کشی 10000 پوند هستش!)

        1. Elmiraj

          ۵ آذر ۱۳۹۸
          سوابق: (3188 ديدگاه)

          کلاس کاری Model 3 زمین تا آسمون با CyberTruck فرق داره دوست عزیز…
          .
          Model 3 نقطه مقابل برقی پرفروشترین سدان های حال حاظر دنیاست که هر خانواده آینده نگری دوست داره یکی شو داشته باشه….
          این در حالیه که CyberTruck نقطه مقابل پیکاپ هایی هست در عین داشتن ظاهر سنتی هنوز حجیم ترین موتور های جهانو دارن….
          از طرفی تفاوت ظاهری model 3 با دیگر سدان ها فقط نداشتن جلو پنجره هست و لا غیر…. این در حالیه CyberTruck با ظاهر مریخیش ۱۸۰ درجه با همه پیکاب ها ( حتی با ریویان R1s ) فرق داره و چهار روزه که دنیا را در تعجب فرو برده پس طبیعیه که به آسانی Model 3 قابل هضم نباشه و فروش کمتری داشته باشه…

  6. ارشیا

    ۵ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (1750 ديدگاه)

    من همیشه بعد از یه مدت به طراحی ماشینا عادت می کنم ولی این خیلی غیر قابل هضم هست ولی خوشم اومد از نترس بودن تسلا که یه همچین چیز((زشتی))رو داده بیرون البته قیافه اش تغییر میکنه احتمالا

    1. Khosrow

      ۵ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (2293 ديدگاه)

      اونی که چیزی برای ازدست دادن نداره ازاده هر کاری بکنه ..

  7. net

    ۵ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (3396 ديدگاه)

    وانت تسلا شبیه ماشینهای سوپر اسپرت لامبورگینی شده تیز هست

  8. Omid622

    ۵ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (744 ديدگاه)

    هر کاری میکنم نمیتونم
    با قیافه زشتش ارتباط بگیرم

  9. علیرضا

    ۵ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (425 ديدگاه)

    زوری نیست لطفااا ( در جواب نویسنده )
    هیچ تعصبی روی هیچ برندی ندارم ولی واقعا این طرح یجورایی توهین به مشتریه . متمایز بودن به چه قیمتی ؟ نمیشه این طرحو دوست داشت .

  10. Khosrow

    ۵ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (2293 ديدگاه)

    ( سقف و کناره‌های آن حالتی ایده آل برای شکافتن مولکول‌های هوا ایجاد می‌کنند) / SVJ کی بودی تو ..

  11. حميدرضا ابراهيمي

    ۵ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    مسافت تمام الکتریکیش خیلی زیاده و اگر با حداکثر وزن قابل حمل این مسافتو طی کنه که دیگه بی نظیره ولی اصلا طراحیش به دل نمی شینه نه ابهت سایر تراک ها روداره نه اینکه صدای انجینشونو داره

  12. Ali a

    ۵ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (776 ديدگاه)

    تمام سعی تسلا تو بحث طراحی روی تمایز و مدرن بودن بوده…نتیجشم دیدین فروش فوق الاده… شخصا خودمم هم حاضرم بخرم..

  13. Abbas

    ۶ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (875 ديدگاه)

    خیلی خلاصه بگم،زشت،حالا هر چقد دوس دارین توجیهش کنین

  14. Alireza

    ۶ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (757 ديدگاه)

    یکی از دلایل اصلی این طراحی همون ورق فولادی ۳ میل هست که نمیشه به این راحتیا شکلش داد

  15. نوید جهرمی

    ۶ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (3793 ديدگاه)

    زشت ترین ماشینیه که دوستش دارم. با عین حال منم اونور بودم و میتونستم، یکی پیش خرید میکردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا