ایلان ماسک (Elon Musk)، معمار محصولات تسلا، احتمالاً در حال تماشای مجموعه فیلمهای «مل بروکس» بوده و عنوان سرعت خندهآور (Ludicrous Speed) را برای سریعترین حالت شتابگیری در مدل S P90D مستقیماً از فیلم «توپهای فضایی» برداشت کرده است. به علاوه، هر کسی که بخواهد عملکرد این خودرو را در شروع به حرکت تجربه کند، بایستی از شجاعت و شهامت مناسبی برخوردار باشد. در همین حال، در یک اقدام قهرمانانه، این موشک الکتریکی مورد بررسی قرار گرفته و نتایج شگفتانگیزی بهدست آمده است.
اول از همه، باید گفت که این اولین خودروی تولیدی به صورت ۴ در است که توانسته مرز ۳ ثانیه را برای رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت درهم شکند و این کار را تنها در ۲/۸ ثانیه انجام دهد. این خودرو در شتاب ۳۰ تا ۵۰ مایل (۴۸ تا ۸۰ کیلومتر) بر ساعت، با زمان ۱/۵ ثانیه، به میزان دو دهم ثانیه رکورد کلی تسلا رودستر اسپورت را پشتسر گذاشته است. P90D مسیر یکچهارم مایل را در مدت ۱۱/۱ ثانیه و با سرعت نهایی ۱۹۴/۷ کیلومتر بر ساعت طی میکند؛ آن هم بدون هیچگونه اثر از دود لاستیک یا سر و صدای اگزوز. این در حالی است که مدل S P85D که قبلاً در حالت دیوانهوار (Insane) سریعترین مدل تسلا به شمار میرفت، به اندازه نیم ثانیه در شتاب صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت و هفتدهم ثانیه در مسیر یکچهارم مایل ضعیفتر عمل میکند. برخی مهارتها و مراقبتها برای رسیدن به این نتایج لازم خواهند بود. به عنوان نمونه، از برخی آپشنها مانند سانروف بزرگ، صندلیهای رو به عقب و شارژر باتری ثانویه که وزن خودرو را اضافه میکنند، باید صرفنظر کرد. در همین حال، این مدل یک آپگرید ۳۸ هزار دلاری نسبت به مدل پایه مدل S ۷۰ دیفرانسیل عقب است که موجب استفاده از قدرتمندترین موتورهای الکتریکی، سیستم دیفرانسیل چهار چرخ محرک و باتریهای با ظرفیت بالای ۹۰ کیلوواتساعتی میشود. سپس با اضافه کردن آپشن ۱۰ هزار دلاری Ludicrous Speed میتوان شرایط را برای یک شتاب فوقالعاده و دور شدن در یک چشم به هم زدن فراهم کرد. برای تجربه این سطح از عملکرد در تسلا، توصیه میشود که حتماً از سلامت قلب خود اطمینان داشته باشید. البته حداکثر شتاب تنها زمانی در دسترس قرار میگیرد که میزان شارژ باتری در بالای ۹۵ درصد قرار داشته و حالت «حداکثر عملکرد باتری» در صفحه نمایش کنترل تنظیم شده باشد. در بررسی انجامگرفته در اینجا، متوسط دو شتابگیری در جهات مخالف برای حذف اثر «شیب» و «باد» محاسبه شده است. به علت گرمای تولید شده در بسته باتریها، کنترلرها، سیمکشی و موتورهای الکتریکیها در هنگام عملکرد مدل S، چند دقیقه توقف بین دو حالت شتابگیری موردنیاز خواهد بود؛ چیزی که در حالت عادی، مسئله چندان مهمی محسوب نمیشود. فیزیک نیوتنی موجود در این تسلا، حتی از جالبترین چیزها در پارکهای تفریحی یا آموزشگاههای خلبانی بالاتر است. با فشردن پدال مناسب، گشتاور قابلتوجهی در اختیار شما قرار میگیرد و در همین حال موجب جریان یافتن «دوپامین» در مرکز لذت مغزتان میشود. در یک بررسی که برای خودروهای برتر در زمینه شتاب بالاتر از ۱.۰ g در اولین ثانیه شتابگیری انجام شده، مشاهده شده که این تسلا در رده چهارم از این نظر قرار دارد.۱) پورشه ۹۱۱ توربو S با ۱.۲۵
۲) لامبورگینی اوراکان LP610-4 با ۱.۱۹
۳) پورشه ۹۱۸ اسپایدر با ۱.۱۴
۴) تسلا مدل S P90D با ۱.۱۲
۵) آئودی R8 V-10 پلاس با ۱.۰۸
ضمن اینکه باید به میزان ۰.۹۵ g برای بوگاتی ویرون ۱۶.۴ نیز اشاره کرد.
گشتاور قابلتوجه ۹۶۷ نیوتنمتری تسلا در اختیار یک خودروی چهار چرخ متحرک با وزن ۲۱۹۶ کیلوگرم قرار میگیرد. البته نباید چندان به شتابی که به این طریق فراهم میشود، چندان مغرور بود؛ چرا که اگر به عنوان مثال با سرعت ۶۴ کیلومتر بر ساعت در کنار یک داج چارجر SRT هلکت حرکت کنید، هیولای موپار در رسیدن به سرعت ۱۵۰ مایل یا ۲۴۱ کیلومتر بر ساعت، میتواند بیش از ۶ ثانیه با تسلا فاصله بگیرد. در همین حال، میتوان این بررسی را نیز انجام داد که کدامیک از مدلهای P90D یا هلکت زودتر نیاز به سوختگیری پیدا میکنند.- نوع خودرو: موتور جلو و عقب، دو دیفرانسیل، ۵ سرنشین، ۴ در هاچبک.
- قیمت مدل تست: ۱۳۴۲۰۰ دلار (قیمت مدل پایه: ۱۱۹۲۰۰ دلار).
- نوع موتور: دو موتور الکتریکی اسنکرون AC.
- قدرت:
- جلو: ۲۵۹ اسببخار، عقب: ۵۰۳ اسببخار.
- ترکیب: ۵۳۲ اسببخار.
- گشتاور:
- جلو: ۳۳۰/۸ نیوتنمتر، عقب: ۶۳۵/۹ نیوتنمتر.
- ترکیب: ۹۶۶/۷ نیوتنمتر.
- گیربکس: ۱ سرعته مستقیم.
ابعاد:
- فاصله محوری: ۲/۹۵۹ متر.
- طول ماشین: ۴/۹۷۸ متر.
- عرض: ۱/۹۶۳ متر.
- ارتفاع: ۱/۴۳۵ متر.
- وزن کلی: ۲۱۹۶ کیلوگرم.
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۲/۸ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۷/۱ ثانیه.
- صفر تا ۲۴۱/۴ کیلومتر بر ساعت: ۲۱/۸ ثانیه.
- استارت در حال حرکت از سرعت ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۳ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۱/۱ ثانیه با سرعت نهایی ۱۹۴/۷۳ کیلومتر بر ساعت.
- سرعت نهایی (با محدودیت قانونی): ۲۴۹/۵ کیلومتر بر ساعت.
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴۸/۴۶۳ متر.
- چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 90g.
مصرف معادل سوخت ( MPGe):
- تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۲/۶۴ لیتر در شهر و ۲/۴ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
- مصرف معادل سوخت در تست: ۳/۵۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
كاپيتاليسم
۱۳ بهمن ۱۳۹۴ایلان ماسک استیو جابز دنیای خودروست! سیاست استخدامی شرکتش جذب مهندس های شرکت های الکترونیکی مثل اپل و ماکروسافت با حقوق و مزایای بیشتر هست به لطف این مهندسهای خلاق ماشینهای تسلا هر سری با توان و برد بیشتری تولید میشند تا جایی که قابلیت رقابت کنار خودروهای بنزینی رو پیدا کنند ، وقتی یک نفر با دانش درست در مکان و زمان درست قرار بگیره نتیجش این میشه
رامتین
۱۳ بهمن ۱۳۹۴موافقم باهات. ایلان واقعا مغزه. اما مهندسین پورشه هم فوق العاده اند. تفکر مهندسی مکانیک در اوجش در اختیار آلمان بوده. به نوعی ایجاد رشته مهندسی مکانیک در دانشگاهها با دانشگاه آخن آلمان بوده. با فاصله بسیار زیاد، آمریکا و آلمان در مهندسی برتر از کشورهای دیگرند.
مصطفی
۱۳ بهمن ۱۳۹۴امیدوارم خودروهای الکتریکی با قیمت کمتر و بهره وری بیشتر هر چه زودتر فراگیر بشن
Lord Cezar
۱۳ بهمن ۱۳۹۴انقلاب خودروی های الکتریکی با تسلا
قیمتش بالاس و یه قشر خاص حتی تو اونور آب میتونن بخرن .
ولی من همچین پولی داشتم یه چارجر هلکت میخریدم که سریعترین سدان بنزینی هست و صدای اگزوزشم توجه همه رو جلب میکرد?
پدرام
۱۳ بهمن ۱۳۹۴داداش گفتی چارجر هلکت دهنم اب افتاد لامصبو عاشقشم
lmbx
۱۳ بهمن ۱۳۹۴علاوه بر عملکرد بالا چهره ی این ماشین بسیار دلربا و جذاب هست.شاید اگر به اقای جمشید ارین هم فرصت میدادن(مستندی که چند روز پیش در مورد مخترع ایرانی خودرو های الکتریکی پخش شد)ما هم میتونستیم ماشینی مثل تسلا تولید کنیم.
اما از این حرفا گذشته و با این که منکر تکنولوژی بالا و اینده دار بودن این ماشین نمیشم ولی بنده کلا با ماشین الکتریکی حال نمیکنم!ماشین باید مثل فراری یا دوج وقتی پاتو میزاری رو گاز نعره بکشه!یه جورایی احساس میکنم ماشین الکتریکی روح نداره(اونایی که وقعا عشق ماشین هستند میفهمن من چی میگم)
اشکان
۱۳ بهمن ۱۳۹۴آقا ما هنوز لذت ماشین بنزینی رو تجربه نکرده داره ز رده خارج میشه و ماشین الکتریکی میاد…..دیگه خیلی داره تند تند پیشرفت میکنه….
ALIUnited
۱۳ بهمن ۱۳۹۴تا اینا به ایران بیاد و جا بیوفته من چندتا ماشین بنزینی عوض می کنم
Carbonado Aventador
۱۳ بهمن ۱۳۹۴تا به ایران بیاد ماها بچه دار شدیم…
مهدی 911
۱۳ بهمن ۱۳۹۴دم 911 توربو اس گرم که تو شتاب اولیه بی نظیره
moein
۱۳ بهمن ۱۳۹۴این تسلام چند سال دیگه یه کامپیوتر می ده بهت می گه این ماشینه آخه اون وست کنسول چیه یه مقدار بهتر جاش میزدن
vahid
۱۳ بهمن ۱۳۹۴اتفاقا بنظرم بهترین طراحیه اینده اتومبیل به سمت نمایشگر های بزرگ در داشبورد پیش میره
king 918
۱۳ بهمن ۱۳۹۴اره منم خیلی حال کردم 911 اوله با این که فکر میکردم 918 اول باشه ………
تسلا فوق العادس فکرش رو هم نمیکردم اینقدر خوب ظاهر بشه اما من پانامرا رو از تسلا بهتر میدونم ………….
vahid
۱۳ بهمن ۱۳۹۴اقا مصرف معادل ینی اگه بنزینی بود انقد میسوزوند؟
ehsan
۱۳ بهمن ۱۳۹۴خیر مصرف معادل به این معنا است که هزینه برق لازم جهت شارژ این خودرو معادل یک خودرو بنزینی می باشد که مصرف آن 2.4 لیتر در یکصد کیلومتر می باشد
احمد باقری
۱۳ بهمن ۱۳۹۴کار بسیار عالی هست، ولی کلا ماشینهای الکتریکی این مشکل رو دارن که شتاب اونا بستگی به میزان شارژ باطری داره و همیشه یکسان نیست که در ماشینهای بنزینی اینجوری نیست.
Pooria
۱۴ بهمن ۱۳۹۴اون دوست عزیزی که گفتن متناسب با قیمت شارژ هست اشتباه می کنند
یعنی اینکه مثلا ۳ لیتر مصرف داره معادل سوختن ۳ لیتر بنزین برای تولید برق مصرفی ماشین هست