تسلا

تأثیر قالپاق روی راندمان تسلا مدل 3

تسلا مدل ۳ به‌صورت استاندارد با کاورهای آئرودینامیکی‌ای عرضه می‌شود که بخش اعظم رینگ‌های ۱۸ اینچی را می‌پوشانند. سؤال ما این است: با این کار راندمان خودرو چقدر تغییر می‌کند؟


به همین خاطر به پیست کروی ۸ کیلومتری کرایسلر رفتیم تا این خودرو را هم با کاورهای یاد شده و هم بدون آن‌ها تست کنیم.

این کاورها یا اصطلاحاً قالپاق‌ها راندمان تسلا مدل ۳ را بیش از آنچه انتظار داشتیم بهبود بخشیدند که به‌طور متوسط ۳.۴ درصد در شعاع حرکتی بود.


اگرچه قالپاق‌های آئرودینامیکی استاندارد تسلا مدل ۳ از نظر زیبایی‌شناسی نظرات گوناگونی را بین خریداران و طرفداران ایجاد کرده اما آن‌ها از نظر تئوری می‌توانند توربولانس و مقاومت در برابر هوا را کاهش داده و بنابراین مصرف انرژی و به تبع آن شعاع حرکتی خودرو را بهبود بخشند؛ اما سؤال این است: چقدر؟


این کاورهای چرخ آئرودینامیکی کاملاً سبک بوده و جنس آن‌ها از پلاستیک می‌باشد. همچنین تنها ۵ بخش باز کوچک بین پره‌های ضخیم آن‌ها وجود دارد. تسلا تست ما را نسبتاً آسان کرده بود زیرا پکیج لوازم جانبی خود را با قیمت ۵۰ دلار عرضه می‌کند. با استفاده از پوشش پیچ و مهره‌ها و پوشش مرکزی چرخ ها، بی‌شک رینگ‌های آلومینیومی و قالپاق‌های روی آن ظاهر بهتری خواهند داشت.


اخیراً ما بررسی بلندمدت تسلا مدل ۳ دوال موتور برد بلند را انجام داده‌ایم تا عملکرد این کاورها را تخمین بزنیم. ما این تست را در شرایط کنترل شده‌ای انجام دادیم: دمای هوا ۶.۶ درجه سانتی گراد بود و فشار لاستیک‌ها نیز به‌صورت یکسان روی ۴۲ psi تنظیم شده بود. همچنین دمای سیستم تهویه مطبوع روی عدد ثابتی تنظیم شده بود و مهم‌تر از همه اینکه هیچ خبری از ترافیک نبود. تست‌ها به‌صورت شانه‌به‌شانه انجام شد و در هر تست ما دو دور را در پیست ۸ کیلومتری طی کردیم. به منظور دیدن تغییر آئرودینامیکی مرتبط با سرعت، تست‌ها در سرعت‌های ۸۰، ۱۱۲ و ۱۴۴ کیلومتر در ساعت انجام شدند. ما سپس هر تست را یک‌بار دیگر تکرار کردیم تا از دقت آن اطمینان حاصل کنیم.


در تستی که با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت انجام شد، با وجود قالپاق‌ها مصرف انرژی ۲۵۰ وات‌ساعتی به ازای هر مایل (۱.۶ کیلومتر) به دست آمد درحالی‌که این رقم برای تست بدون کاورها برابر با ۲۵۸ وات‌ساعت به ازای هر مایل بود. این امر نشان دهنده کاهش مصرف قابل‌توجه ۳.۱ درصدی است که باعث می‌شود شعاع حرکتی خودرو از ۵۰۲ به ۵۱۸ کیلومتر برسد. در سرعت ۱۱۲ کیلومتر در ساعت نیز نتایج مشابهی به دست آمد و مصرف انرژی از ۳۱۸ به ۳۱۰ وات‌ساعت به ازای هر مایل کاهش یافت. این امر به معنی کاهش ۲.۵ درصدی مصرف انرژی و افزایش برد خودرو از ۴۰۷ به ۴۱۸ کیلومتر می‌باشد. بدون تعجب زیاد، همین تفاوت در سرعت ۱۴۴ کیلومتر در ساعت نیز مشاهده شد جایی که قالپاق‌های آئرودینامیکی باعث شدند مصرف انرژی از ۴۰۵ به ۴۲۴ وات‌ساعت به ازای هر مایل کاهش یابد. این امر باعث می‌شود برد خودرو از ۳۰۵ به ۳۲۰ کیلومتر برسد.

اگرچه این افزایش شعاع حرکتی خیلی زیاد به نظر نمی‌رسد اما کاورهای آئرودینامیکی چرخ باعث می‌شود بهبود ۳.۴ درصدی در راندمان خودرو کسب شود که در دنیای خودرو قابل‌توجه است. این میزان تفاوت به اندازه استفاده از گیربکس CVT یا لاستیک‌هایی با مقاومت چرخشی کم است و البته تأثیر آن بیش از سیستم استارت/استاپ پیشرانه می‌باشد. اگرچه نظرات درباره ظاهر این قالپاق‌ها می‌تواند متفاوت باشد اما آن‌ها باعث بهبود راندمان خودرو شده و قطعاً مالکان با مشاهده این نتایج دوباره درباره عدم استفاده از آن‌ها فکر خواهند کرد.

منبع: caranddriver

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۱ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (10479 ديدگاه)

    زندگی اقتصادی یعنی همین که برای ۱۸ کیلومتر برد بیشتر از کاور یا قالپاق زشت پلاستیکی استفاده کنی و باد لاستیک را روی ۴۲ درجه تنظیم کنی که در بیشتر خودروها عدد میانگین ۳۳ تا ۳۵ درجه است .
    برای همینه که میگم دنیای برقیها تا به تکامل نرسه ، خریدش فایده نداره و آنهایی که مثلاً مدافع محیط زیست هستند یا عاشقان مُد و مُدَعی باکلاسی که مثلاً متفاوت بودنشان را نشان دهند بیشتر از برقیها استفاده میکنند ، در صورتی که نمیفهمند موش آزمایشگاهی هستند برای افرادی که امروز بنزینی سوار میشوند تا روزی که برقیها به تکامل برسند و سپس اِقدام به خرید این دست از خودروها کنند .

    1. علی

      ۲ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (11 ديدگاه)

      موش آزمایشگاهی نیستن بلکه انسان هایی با حس مسئولیت بیشتر نسبت به محیط زیست هستند.

    2. نام من

      ۲ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (12 ديدگاه)

      الان یعنی تون رینگ فلزی مشبک، قشنگه و اون پوشش یکپارچه ی خاص، زشته؟ احتمالا تنها دلیلش هم اینه که از قبل میدونی پلاستیکیه :/
      وگرنه واقعا از نظر ظاهر، همین پوشش یکپارچه ی منحنی بیشتر به ماشین میاد تا این رینگ های روتین که خیلی وقتها نسبت به طراحی خود ماشین، وصله ی ناجور هستن

  2. Khosrow

    ۱ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (2293 ديدگاه)

    پدال جان مطلب غیراز تسلا نداری احیانا؟ هرموقع بازکردیم اینو دیدیم / این تست کاور روی رینگ و قالپاق و هرچی که فکرشو کنیم سالها قبل تست شده نه ..

  3. M

    ۱ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (160 ديدگاه)

    نمیدونم بعضی از این دوستان خسته نمیشن از بد گفتن راجب تسلا ؟ بخدا اگه المانی یا ژاپنی بود این کاربرها فقط تعریف و تمجید میکردن ، یکی میگه خریدارنش موش آزمایشگاهی هستن ، یکی میگه تسلا کلاهبرداره ، یکی میگه زشته ، فلانه …. ……. فعلا که تولیداتش هندلینگ عالی و پرفورمنس بالا و راحتی و آرامش و هزینه مالکیت پایین رو یه جا داره ، چرا ملت نخرن ؟؟ همین تسلا تا چند سال آینده ارزشش نیم تریلیون دلار رو رد میکنه ، تو دنیای امروز هیچ شرکتی با کلاهبرداری ، تقلب و یا تبلیغات به این ارزش دست پیدا نمیکنه ، جالب که خود تسلا تبلیغات آنچنانی هم نمیکنه فقط خود مردم و رسانه ها هستن که راجبش حرف میزنن …

    1. Alireza

      ۱ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (639 ديدگاه)

      اگه بدخواه نداشت باید به قدرتش شک میکردیم
      همیشه هستن کسایی که به قصرت سنگ بزنن،هرچی بزرگتر بیشتر

    2. سورنا

      ۱ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (1055 ديدگاه)

      خودتو ناراحت نکن این بحثا همیهش هست معمولا برای فشار بیش از حد روشونه که نمیتونن ببین موفقیت بقیه شرکت هارو

    3. NAVID۰۰۹۸

      ۲ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      لازم نیست تعنه بزنید
      فرقی برای منی که در ایران زندگی میکنم نداره اما مطمئناً خریداران امروزه برقیها موش آزمایشگاهی شرکتها هستند بخصوص تسلا ، تا روزی که به تکامل برسند و اون روز ارزش خرید واقعی داشته باشند .

      کاری به هیچی ندارم ، اما شما هر زمانی جرئت این را داشتی که با یک خودروی برقی سفر برون شهری بِری ، بدون دغدغه اِتمام شارژ ، اونوقته که میتونی بیای تعنه و تیکه بندازی .

      مطمعناً اگر کارمندی در شهر کالیفرنیا بودم و فقط در شهر مسیرهای کوتاه را رانندگی میکردم ، یک برقی ارزان میخریدم ، اما در جهان امروز چند شهر و کشور روی شارژ برقیها دارند سرمایه گذاری میکنند که خریداران در تمام دنیا جرئت خرید برقی را داشته باشند .

      میخوام بدونم من کی از برقیهای آلمانی یا ژاپنی تعریف کردم به جز طراحی که اون هم خاطرم نیست که شما میفرمایید .

  4. محمد

    ۱ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (1485 ديدگاه)

    من نمیدونم ایلان ماسک خانواده این دوستان رو قتل عام کرده که اینقدر با نفرت و عصابنیت از تسلا زیر هر پست خودشونو خفه میکنند!!!اخه دوست عزیز تو تا حالا یه تسلا از نزدیک هم ندیدی چطور این ماشینو که حتی بزرگترین خودرو سازام تحسینش کردن نقد میکنی در خصوص این قالپاق هم بقیه خودروساز ها برای حداکثر بهره وری به طور فابریک این طراحی رو میکنن مثل آئودی ای ترون و هیوندای کونا و نیسان لیف حتی بعضی از هیبریدی ها مثل سوناتا هم فابریک رینگشون رو این مدلی طراحی کردن حالا تسلا مگه بده حق انتخاب گذاشته برا مصرف کننده در خصوص ظاهر ماشینش اگه المانی یا ژاپنی ها این قالپاق قابل برداشتن رو میذاشتن هم دوستان میگفتن نکنته سنجی و ظرافت در طراحی ????این قالپاق رو من تو تعدادی از تست های یوتیوب دیدم خود طرف هم میگفت موقع حرکت که ظاهر چرخاتون معلوم نیست پس بذارید راندمان خودروتون افزایش پیدا کنه

    1. Khosrow

      ۱ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (2293 ديدگاه)

      خدای راندمان خرد جمعی BRT / میتونی مطالعه هم کنی توش / 2 سر برد ..

  5. Elmiraj

    ۱ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (3188 ديدگاه)

    کاش car & drive علاوه بر بهبود راندمان و افزایش ۳.۴ درصدی شعاع پیمایشی از چگونگی هدایت جریان هوا به داخل مجموعه ترمز هم می گفت ، این قالپاق ها دقیقا عکس رینگ های پنج پَر عمل می کنن طوری که ۷۵ درصد انرژی باد چرخشی اطراف چرخ ها خنثی و ۲۵ درصد هم مستقیما برای خنک کردن دیسک و کالیپر ترمز به داخل هدایت میشه .

  6. مانی

    ۲ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    خیلی‌ جالب بود و این همه تاثیر عالیه
    جالبتر برد ماشین بود که اولین بار بود دیدم
    با سرعت ۵۰ مایل ۵۲۰ کیلومتر
    با سرعت ۷۰ مایل ۴۲۰ کیلومتر
    با سرعت ۹۰ مایل ۳۲۰ کیلومتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا