تسلا

تسلا بدترین انتخاب ممکن اپل برای خرید یک کمپانی خودروسازی

هفته گذشته شایعات زیادی در مورد سرمایه‌گذاری یا مالکیت اپل بر سازنده سوپرماشین و تیم فرمول یک مک‌لارن منتشر شد که البته بعداً گفتگوها در این زمینه رسماً توسط مک‌لارن تکذیب گردید:

هیچ‌گونه انتقال مالکیت یا سرمایه‌گذاری استراتژیکی در کار نیست. این داستان کاملاً نادرست است.

نقل‌قول بالا متعلق به سخنگوی مک‌لارن در گفتگو با Business Insider است. با این وجود، انتشار چنین گزارش‌هایی نشان می‌دهد که حتماً در مورد اپل و علاقه‌اش به صنعت حمل‌ونقل خبرهایی در جریان است. اوایل سال جاری، غول کوپرتینو به میزان یک میلیارد دلار از بیش از ۲۰۰ میلیارد دارایی‌اش استفاده کرد تا آن را در «دی‌دی چاکسینگ» که یک شرکت خدمات حمل‌ونقل چینی است، سرمایه‌گذاری کند. سپس نوبت به پروژه پر رمز و راز «تیتان» رسید. این تجربه خودرویی اپل، هم‌ می‌تواند تعریفی جدید برای این حوزه ارائه دهد و هم یک تقسیم‌بندی جدید برای آن ایجاد کند.

Apple ceo
یک احتمال منطقی آن است که اپل به دنبال تبدیل تدریجی خودش به یک نوع کمپانی هولدینگ است. اپل شاید مانند کسی است که مقدار زیادی پول اضافه در حساب بانکی‌اش دارد و نمی‌داند که چگونه آنها را خرج می‌کند. بنابراین آزادانه در بازار به خرید می‌پردازد؛ ۳ میلیارد دلار برای شرکت سیستم‌های صوتی Beats، یک میلیارد برای Didi و حدوداً همین میزان، احتمالاً برای تصاحب مک‌لارن. ولی کمپانی‌ای مانند «تسلا» نیز وجود دارد که احتمال خریدش برای اپل بسیار موجه‌تر از یک سازنده خودروهای اسپرت با سطح بالای تکنولوژی است؛ چرا که دنیای تکنولوژی پیوند بین اپل-تسلا را به عنوان دو برندی که در «سیلیکون ولی» شکل گرفته‌اند، بهتر قبول می‌کند و جذابیت بیشتری برایش دارد. برای بسیاری از افراد، ایلون ماسک، همان «استیو جابز» جدید است.

apple-mclaren-logo-mashup
ولی مشکل اینجاست که اپل آنقدر کمپانی بزرگی شده که کمتر به نوآوری و بیشتر به مدیریت دستاوردهایش می‌پردازد؛ دستاوردهایی که البته کم هم نیستند. در مقابل، تسلا با همه مشکلات و دشواری‌ها، به سرعت در حال نوآوری است. این کمپانی اخیراً یک ارتقای نرم‌افزاری عمده برای وسایل نقلیه‌اش منتشر کرده که حداقل یک تکنولوژی خودرویی جدید در آن دیده می‌شود؛ سیستم محافظت از گرمای بیش از حد در داخل کابین (Cabin Overheat Protection). این سیستم به تسلا این امکان را می‌دهد که با استفاده از بسته بزرگتر باتری، در حالتی که خودرو خاموش است، آن را خنک کند و آسایش بهتری برای بچه‌ها و حیوانات خانگی فراهم آورد.

Apple-Car-front-three-quarter-render
پروژه تیتان
یک دلیل منطقی می‌تواند در پشت خرید تسلا توسط اپل پنهان باشد و آن مبهم بودن مسیر پروژه تیتان است. اینکه آیا واقعاً با یک خودروی واقعی روبرو هستیم یا یک رابط کاربری داخل خودرو و یا حتی یک تکنولوژی رانندگی خودکار. بنابراین اگر اپل «تسلا» را مال خود کند، می‌توان هسته اصلی فعالیت را به عهده بگیرد. امّا در همین حال، اپل باید فکری به حال «ایلون ماسک» کند؛ چرا که «ماسک» و مدیر عامل اپل، «تیم کوک» دو تن از نامتجانس‌ترین رهبران تجارت مدرن هستند. یک رؤیاپرداز تند و تیز  در مقابل یک محافظه‌کار معتدل. «کوک» اپلی را به ارث برده که دنیا را تغییر داده است و این در حالی است که «ماسک» در شُرُف تغییر دوباره آن است.

tesla-motors-inc-tsla-elon-musk-wishes-for-apple-inc-to-start-making-cars
با این حال، اگر اپل بتواند بازار ۳۰ میلیاردی تسلا را بدون دردسرهای مدیریتی، از آنِ خود کند، این خودروساز «پالو آلتو» را با همه چالش‌های پیش‌رویش در دوره جدید صاحب می‌شود. «ماسک» اگر تنها یک هدف عمده در تسلا داشته باشد، رسیدن به آمار فروش ۵۰۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۸ است، یا اینکه به موقع مدل ۳ را در بازار به دست مشتریان برساند. امّا اهداف تسلا در آینده، فراتر از این موارد است؛ از جمله تکمیل فرآیند مالکیت شرکت پنل‌های خورشیدی «سولار سیتی»، بهره‌برداری از گیگافکتوری نوادا و تولید سلول‌های باتری لیتیومی در مقیاس انبوه، راه‌اندازی «تسلا انرژی» به عنوان یک تجارت قابل‌اطمینان در زمینه ذخیره‌سازی نیرو، ادامه گسترش شبکه «سوپرشارژر»، به‌ویژه در کشور چین و مقابله با چالش‌های تصادفات «اتوپایلوت» که یکی از آنها منجر به مرگ نیز شده است. به علاوه، پس از مدل ۳، یک کامیون الکتریکی، یک شاسی‌بلند جمع‌وجور و حتی یک پیکاپ در دستور کار برنامه‌های آینده تسلا قرار دارند. بنابراین اگر حتی استانداردهای اپل را هم درنظر بگیریم، با صرف یک هزینه گزاف، مشکلات زیادی گریبان‌گیر این کمپانی خواهد شد.

Tesla-Touchscreen-Apple-Logo
محدودیت‌های کمپانی‌های تکنولوژی
اینکه کمپانی‌های تکنولوژی از لحاظ کلی بتوانند نقش مهمی در تبدیل وضعیت حمل‌ونقل داشته باشند، جای تردید دارد. گوگل و اپل، صرفاً به خاطر اینکه «گوگل» و «اپل» هستند، این تصوّر را ایجاد می‌کنند که می‌توانند هر فرآیندی را به شکلی برجسته و قابل‌توجه صورت دهند. امّا تاکنون کمپانی تکنولوژی که توانسته اثر شگرفی بر دنیای حمل‌ونقل داشته باشد، «اوبر» است و این موضوع به خاطر این است که این کمپانی همیشه در زمینه حمل‌ونقل فعالیت داشته است. البته شاید برخی بخواهند به نام «تسلا» اشاره کنند. تسلا مطمئناً تلاش‌های زیادی انجام داده، ولی در مجموع باید گفت که تأثیر کلی آن به صورت محدود بوده است؛ چرا که  هنوز هم عمده خودروهای موجود در جاده کشوری مانند امریکا، از پیشرانه‌های بنزینی استفاده می‌کنند. ضمن اینکه تسلا از هر زاویه‌ای که به آن نگاه کنیم، رفته‌رفته تبدیل به ترکیبی از یک کمپانی تکنولوژی و یک خودروساز کلاسیک می‌شود.

apple-tesla-merger-rumor
امّا کمپانی‌هایی که یک دگرگونی را در این زمینه آغاز کرده‌اند، همان خودروسازان سنتی و شناخته‌شده هستند. مشابه کاری که جنرال‌موتورز در مورد شورولت بولت انجام داده، آنها از این پتانسیل برخوردارند که هر محصول جدیدی را به سرعت وارد بازار کنند. می‌توان انتظار داشت که جنرال‌موتورز در ۲ سال آینده، به همان میزان دستگاه از بولت به فروش برساند که تسلا محصولاتش را در کل مدت فعالیتش فروخته است؛ یعنی در حدود ۱۵۰ هزار دستگاه. بنابراین غول بزرگ کوپرتینو برای خرید، شاید باید سری به فروشگاه «دیترویت» نیز بزند.

منبع: businessinsider

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. king 918

    ۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    همکاری بین شرکت های بزرگ خوبه اما نه خرید سهام و مالکیت بر کمپانی دیگه چیز جالبی نیست
    همین که در بعضی موارد به هم کمک کنن کافیه ……….

    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۵ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      ماشالله اپل چه خوش اشتها

  2. AKBAR

    ۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (66 ديدگاه)

    همکاری تسلا و اپل خوب است ، ولی برای دنیا بهتر است که ایلان ماسک در راس کمپانی تسلا باشد . آقای ماسک اگر بتواند ظرفیت باطری های خودروها را در همین وزن و ابعاد به دو برابر افزایش دهد یا زمان شارژ باطری ها را به نصف کاهش دهد مطمئن باشد سهام شرکتش به بیش از دو برابر افزایش پیدا می کند .

  3. سامان اذری

    ۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (3216 ديدگاه)

    دم تسلا گرم
    کاری کرده که بزرگترین و پر درامد ترین شرکت جهان برای بدست اوردنش دست و پا میشکونه

  4. احسان(احسان سابق)

    ۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2876 ديدگاه)

    قطعا ماسک راضی نمیشه بخشی از مدیریت رو به کمپانی دیگه واگذار کنه

  5. سعید

    ۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (496 ديدگاه)

    اپل در وضعیت خاصی قرار گرفته، بازار گوشی هوشمند که منبع اصلی درآمد این شرکته تقریبا به حالت اشباع درومده و دیگه سود و چشم انداز گذشته رو نداره، به مک بوک ها و آیپدها و آی واچ هم نمیشه زیاد امید داشت و فروششون در حدی نیست که بار غولی مثل اپل رو بر دوش بکشن، راه حل وارد شدن به حیطه دیگه ای هست که اپل داره شدید براش تلاش میکنه…

    1. نوید جهرمی

      ۷ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (3793 ديدگاه)

      بعد از این ک آیفون 7 اومد و راجبش خوندم از اپل ناامید شدم.
      نه به اپل زمان استیو جابز نه ب اپل الان.

  6. Saied

    ۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (9 ديدگاه)

    اپل تورو خدا بیا ایران خودرو و سایپارو بگیر ما راحت بشیم ??

  7. ali

    ۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (776 ديدگاه)

    اگه اپل هم بخواد عمرا تسلا سهامش رو به اپل نمیفروشه… میدونین قیمت سهام تسلا چقدر رفته بالا ؟!! شدیدا هم داره شرکتش بزرگ و بزرگ تر میشه …تا چند سال دیگه ماشین های تسلا یه چیزی مثل گوشی های ایفون تو ماشین ها میشن ( یعنی ماشین خاص و متفاوت ) !!! پس فکرشم خنده داره بفروشن با اپل !!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا