تسلا

سود تسلا از فروش خودرو نیست!

درحالی‌که ارزش سهام تسلا به رقم‌هایی باورنکردنی رسیده، یک عامل اصلی برای افزایش روزافزون ارزش سهام این شرکت وجود دارد. شاید شما هم شنیده باشید که تسلا در سال ۲۰۲۰ به شرکتی سودده بدل شد؛ اما شاید ندانید که سود خالص تسلا به خاطر فروش خودروها نبوده است.

2016 Tesla Model X P90D

با افزایش نگرانی مصرف‌کنندگان درباره تولید آلایندگی‌های کربن، شاید این موضوع جای تعجب داشته باشد که کمپانی‌های الکتریکی همچون تسلا برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ به سوددهی رسیده‌اند؛ اما موضوع جالب‌تر اینکه سوددهی تسلا به خاطر معرفی محصولات ارزان‌تر، فروش خودروهای بیشتر یا کاهش هزینه‌ها نبوده است. خیر تسلا به خاطر فروش اعتبار گازهای گلخانه‌ای به رقبا توانسته سود خوبی به دست آورد.

۱۱ ایالت آمریکا قوانین سفت و سختی درباره رسیدن خودروسازان به اهداف آلایندگی مدنظر تدوین کرده‌اند تا به‌این‌ترتیب شرکت‌ها به فروش خودروهای بدون آلایندگی ترغیب شوند. اگر خودروسازان نتوانند به این اهداف دست یابند باید اعتبارهای رگلاتوری را از خودروسازان دیگر خریداری کنند. از آنجایی که تسلا فقط خودروهای الکتریکی عرضه می‌کند بنابراین هر ساله اعتبار مازادی را کسب می‌کند. این اعتبار با سود ۱۰۰ درصدی به سایر خودروسازان فروخته می‌شود.

اگرچه خرید اعتبارهای رگلاتوری مدتی است که جریان دارد اما گمانه‌زنی‌ها درباره پیروزی دمکرات‌ها در انتخابات سال ۲۰۲۰ باعث شده احتمالاً بسیاری از خودروسازان به فکر خرید اعتبارهای بیشتر باشند چراکه احتمال دارد دولت بایدن قوانین سفت و سخت‌تری را تصویب کند.

تسلا در سه سال گذشته ۳.۳ میلیارد دلار از فروش اعتبارهای یاد شده به دست آورده و ۱.۶ میلیارد دلار آن فقط در سال ۲۰۲۰ کسب شده است. CNN می‌گوید مدیر مالی ارشد تسلا اذعان داشته چنین عملکردی یک اقدام پایدار برای پایه‌گذاری تجارت آتی تسلا نیست.

بدون فروش اعتبارها تسلا در سال ۲۰۲۰ ضررده بوده است. از طرف دیگر این شرکت گفته برای سوددهی به فروش اعتبار متکی نیست زیرا سود ناخالص آن از تجارت صنعت خودرو در سال ۲۰۲۰ برابر با ۵.۴ میلیارد دلار بوده است. به این مورد باید رشد در بازارهای کلیدی از جمله چین را اضافه کرد.

اگرچه همیشه بحث‌های داغی بین طرفداران و منتقدان تسلا درباره ترکیدن حباب سهام تسلا وجود دارد اما شکی وجود ندارد که رشد سریع و احساس‌برانگیز کمپانی ایلان ماسک با فروش اعتبارهای رگلاتوری نیز همراه بوده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
cnn

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. دانیال

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (606 ديدگاه)

    اعتبار رگلاتوری!!
    عجب عالم جالبی داره آمریکا

    موافقم 21
    مخالفم 4
  2. مسعود

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (222 ديدگاه)

    چقدر اقدامات ایلان ماسک متفکرانه و الهام بخشه

    موافقم 14
    مخالفم 14
  3. مهدی،:امید اینده

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (1232 ديدگاه)

    آقا من خوندم متوجه نشدم
    تو رو خدا توضیح بدید?

    موافقم 19
    مخالفم 1
    1. AMIR / ARMI

      ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (1286 ديدگاه)

      برای پاس کردن قوانین آلایندگی خودرو ساز های باید آلایندگی خودرو هاشون پایین بیارن
      این کار برای همه خودرو سازان ممکن نیست از جمله فیات کرایسلر
      که میزان آلایندگی شون بیش تر از حد تعیین شده هستش
      دو راه حل وجود داره
      ۱ اینکه جریمه رو بپردازن
      ۲ کمپانی که میزان آلایندگی پایین تر از حد مجاز داره می‌تونه اون میزانی که پایین تر هست رو بفروشه . تا سودی کسب کنه
      پس خودرو سازی که پاس نکرده
      می‌تونه با پرداخت مبلغی بخره تا پاس بشه

      موافقم 24
      مخالفم 4
    2. محمدحسین

      ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (489 ديدگاه)

      یک شرکت تولیدی رو فرض کن.
      فرضا قانون میگه حقوق های زیر 6 میلیون معاف از مالیات هست.
      حالا یه مهندسی تو این شرکت هست که حقوقش 15 میلیون هست.
      ایشون میره با کارگرهایی که مثلا حقوق 4 میلیونی دارن ، صحبت میکنه ، اون 9 میلیون اضافه حقوقی که قرار هست بهش مالیات بخوره رو بین 6 تا کارگر تقسیم میکنه. نفری 1.5 میلیون در حکم حقوقی.
      اینجوری نه خودش مالیات میده و نه اون کارگرها.
      با اون کارگرها هم توافق میکنه که هر وقت حقوق دادن از این 1.5 میلیونی که مال من هست ، 50 هزار تومن مال شما ، بقیه اش رو به من برگردونین.
      اگر مالیات رو 10% و فقط برای مازاد حقوق بر 6 میلیون فرض کنیم ، این مهندس باید 900 هزار تومن مالیات میداده ، ولی با این تبانی 6 تا 50 هزار تومن میده که میشه 300 هزار تومن به کارگرها و 600 هزار تومن سود میکنه !

      اونجا هم همینه.
      قانون رو گذاشتن که میزان آلایندگی محیط زیست کاهش پیدا کنه. بعد یه سری شرکتها به جای تلاش و سرمایه گذاری جهت بهبود وضعیت آلایندگی محصولات شون ، میرن مقدار سهم آلایندگی تسلا رو می خرن !!

      موافقم 21
      مخالفم 2
  4. Sina

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (2429 ديدگاه)

    مشخص بود سودش از فروش خودرو نیست
    روی هر ماشین با وجود کاهش کیفیت باز هم ضرر میده
    البته روی مدل ۳ پایه حدس میزنم کمتر از مدل های پرفورمنس ضرر بده

    موافقم 15
    مخالفم 3
  5. ehsan fa

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (1949 ديدگاه)

    چقدر قانوناشون شبیه استانداردهای ماست.
    مثلا کوییک پلاک میشه ماکان 2017 نمیشه چون استاندارد نیست

    موافقم 18
    مخالفم 1
  6. Ramin

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (2380 ديدگاه)

    تابلو هست تسلا پول برنشو نمیگیره. نمیگیره. نمیگیره

    شما پرفورمنسی رو ببین قیمت هم ببین. واقعا قیمت ها نسبت به پولی که میدی مفته.

    اگه همین تسلا مدل s plaid رو مثلا بی ام و میخواست تولید کنه عمرا زیر 250 هزار دلار میداد. چرا… چون میخواد سود کنه… هعی سود. هعی سود….

    اما تسلا رو ببین … سود براش مهم نیست…. اعتبار براش مهمه .. و همچنین رفاه مردم…

    اما طبق این قاعده رگلاتوری فکر کنم تسلا تا 4 یا 5 سال دیگه اوضاش وخیم شه
    به نظرم یه فکری باید بکنه…

    موافقم 6
    مخالفم 28
    1. [—{*AMIN_MC20*}—]

      ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (2098 ديدگاه)

      چی میگی
      داره میگه تسلای بدبخت هرچی داره از بقیه داره!!

      موافقم 7
      مخالفم 3
  7. محمدحسین

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (489 ديدگاه)

    … گمانه‌زنی‌ها درباره پیروزی دمکرات‌ها در انتخابات سال ۲۰۲۰ ؟؟
    این خبر مال چند وقت قبل ؟
    بعد چه عجیب که جلوی چنین کاری رو نگرفتن ! چون عملا دور زدن قانون هست.

    1. AMIR / ARMI

      ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (1286 ديدگاه)

      این کار باعث انتقال سرمایه از شرکت های خاطی قوانین آلایندگی به شرکت های پاک مثل تسلا میشه و در کل باعث رشد الکتریکی ها چرا جلوشو بگیرن

      موافقم 5
      مخالفم 2
  8. Vsting max

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (61 ديدگاه)

    این تسلا مارمولکیه که هیچکی رو دستش نیست

    از هر جهت به نفع منافع خودش سود میکنه
    و امریکا عجب بازار عجیبیه

    که هیچ شرکتی چیز نمیشه و به فکر سود و رشد شرکت هاست
    یه بار یه جایی خوندم نوشته بود هیچ بازاری مثل بازار امریکا موجب شکوفایی و به اوج رسوندن شرکتا نیست

    و امریکا دلیل همه چیز است و امریکا عشق است

    موافقم 17
    مخالفم 9
    1. پویان

      ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (827 ديدگاه)

      در امریکا کارفرما میتونه هر موقع شما رو بیرون کنه و جایگزین کنه.در حالی که در فنلاند این شکل نیست
      نمیدونم حالا چی شد به این نتیجه رسیدی امریکا دلیل همه چیز هست.این منفعت زیاد باعث حبابی شدن همه چی میشه
      سهام تسلا فقط به خاطر معامله در همه جای دنیا انقدر رفته بالا .هیچ توجیه اقتصادی یا علمی برای این قیمت نیست.

      موافقم 7
      مخالفم 10
      1. JDM

        ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
        سوابق: (307 ديدگاه)

        خیر اینطور نیست.در امریکا اگر قرارداد شما تمام نشده باشه فدراسیون کارگران امریکا موسوم به AFL اجازه همچین چیزی و به کارفرما نخواهد داد.بجز رسوایی های اخلاقی و جنسی که رو این یه مورد به شدت حساسن و فقط کافیه کوچیک ترین خطایی از شما دراین باره سر بزنه تا شما را اخراج کنن

        1. نوید جهرمی

          ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
          سوابق: (3793 ديدگاه)

          شما 29 سال هم برای اون شرکت کار کرده باشی، زمانی که نیاز به تعدیل نیرو باشه به راحتی بهت اعلام میکنن از دوهفته بعد نیا سر کار. البته که نه کارفرما متضرر میشه نه کارمند (فقط از نظر روحی ممکنه به فنا بره)

      2. Ahmad

        ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
        سوابق: (71 ديدگاه)

        پویان جان حداقل فرق آمریکا با ایران به گفته خودتون اینه که تو آمریکا حباب سود هست ولی نمی ترکه تو ایران حباب ضرر هست که اونم نمیترکه

  9. مهرداد كمال

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (1984 ديدگاه)

    اسم سهام که میشنوم قلبم میگیره ?خدا نسازه برا باعث و بانیش

  10. Benz

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (1962 ديدگاه)

    این تسلا پدرمونو در اورد من حاضرم ماشین های هندی مثل تاتا نانو هم به ایران بیان ولی چینی و تسلا نیاد

    موافقم 7
    مخالفم 17
  11. بهزاد

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (2544 ديدگاه)

    این یک منبع پایدار نیست و یک خلع قانونی به حساب میاد و اگر قوانین جدید باعث بشه اینگونه طرح ها عملی نشه و خودروسازانی که نمیتونن به تنهایی استانداردهارو پاس کنن مثل داج و… بیان خودروهای الکتریکی تولید کنن دیگه این درآمدها در کار نیست.
    هنوز یکسری هزینه ها به تسلا اعمال نشده یا کم بوده مثل گرانتی یا تعویض باطری که با افزایش تولید به خصوص مدل 3 که احتمالا هزینه های تعویض یا تعمیر باطری اون در آینده زیاد خواهد بود عملا تسلا را در وضعیتی مشکلتر قرار خواهد داد و هنوز مشکل بزرگتر که ورود رقبای قدر هست در راهه.

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. (JONATHAN (TESLA

      ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (302 ديدگاه)

      اخرین بار گفتی در مورد پلتفرم های تسلا و تکنولوژی ساختشون بگو
      اونجا دیر شد اینجا میگم

      باید بگم باعث افتخاره همیشه
      ایلان ماسک سال 2019 اعلام کرد تسلا در تکنولوژی ساخت منتاژ به روش های جدیدی رسیده
      روشی که اسمش رو گذاشتن مگاکست
      این حرف ها بعدا شد
      دستگاهی که 430 تن وزن داشت
      قرار بود کار ساخت و منتاژ مدل y رو راحت تر بکنه و بعدا مدل های دیگر
      خب نتیجه شد گیگاپرس
      80 کیلو المینیوم مذاب با سرعت 10 متر بر ثانیه
      پمپاژ میشد درون دستگاه و قسمت های پایینی خودرو به صورت یک تکه ساخته میشد
      ساده بگم 30 درصد کاهش وزن
      و تبدیل کردن 70 تکه مجزا به یک قسمت تک واحدی
      نتیجه تحمل نیروی خمشی بیشتر
      منتاژ سریع تر و صرفه جویی در پول
      و عدم خریدن ربات های مختلف
      از این دستگاه تعداد 18 دستگاه سفارش دادن
      لازم به ذکر بگم ایین بزرگترین و پیشرفته تذرین دستگاه پرس در تمام صنایع هست
      که حملش با 21 کامیون صورت گرفت
      شاید فعلا ایراداتی باشه ولی این به خاطر روش های جدید تره
      به جرعت میگم اینو چند سال دیگه خواهید فهمید
      عمر خودرو های تسلا بیشتر از بقیه خواهد بود
      اما در مورد سود دهی تسلا این مطلب قدیمی هست یکم
      به نظرم ادمین پدال یکم شیطنت کرد
      تسلا از نظر سود دهی کاملا پایداره
      و سود هر سهم تسلا 0.63 دلار بود در سالی که گذشت که افزایش 163 درصدی رو گزارش میده
      و با افزایش تولید مرتب پایدار تر هم میشه

      موافقم 7
      مخالفم 2
      1. Elmiraj

        ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
        سوابق: (3188 ديدگاه)

        درسته…. سال ۲۰۲۰ تسلا ۷۲۱ میلیون دلار درآمد خالص از منبع فروش خودروها داشته که ربطی به ۱.۶ میلیارد دلار اعتبار رگلاتوری از شرکت ها نداره…
        .
        خوب شد کمی هم از دستگاه Giga press گفتی که بزرگترین و پیشرفته ترین دستگاه ریخته گری هست که تاکنون یک شرکت در خطوط تولید ازش استفاده کرده…
        این دستگاه فوق‌العاده که ساخت کمپانی IDRA هست ، قسمت عقب model y را یک تکه میسازه و آلمینیوم مورد نیاز هر قطعه را تحت فشار ۶۰۰۰ تن پرس می‌کنه…!!!
        هم اکنون ۲ دستگاه از آن در کارخانه fremont در حال فعالیت هستند .
        گیگا فاکتوری برلین هم به ۸ دستگاه Giga press مجهز خواهد شد…
        .
        حال نکته جالب اینه IDRA در حال ساخت Giga press های بزرگتری هست که مختص CyberTruck خواهند بود و ایلان ماسک هفته گذشته گفت که قدرت پرس این Giga press های جدید به ۸۰۰۰ هزار تن خواهد رسید…!!!

        موافقم 6
        مخالفم 3
      2. بهزاد

        ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
        سوابق: (2544 ديدگاه)

        تکنولوژی دایکاست سالهاست در صنعت خودرو استفاده میشه و این طبیعت صنعت هست که همواره روش های جدید پیدا کنه و نوع بیان جاناتان جوری هست که انگار تسلا همرو ساخته در حالی که این شرکت ایتالیایی میتونه برای هر شرکتی که مشتری هست اونو تحویل بده.
        به هر حال خطوط تولید بهینه در آخر اثرش در قیمت خودرو و کیفیت نهایی مشخص میشه و اونهایی که صنعت را دنبال میکنن میدونن شرکت ها از روش های مختلفی در تولید استفاده میکنند و برنده شرکتهایی هستند که بهترین روش را در پیش میگیرند.

  12. ایران

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (341 ديدگاه)

    چرا تسلا ماشیناش همه شبیه همن

  13. Elmiraj

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (3188 ديدگاه)

    شرکتی که از روز اول تأسیس هدفش برابری قیمت و در نهایت از میان برداشتن کامل خودروهای درون‌سوز هست ، معلومه قیمت محصولاتش را به حداقل کاهش میده تا در نهایت به هدفش برسه…

    رویه ای که به شدت به نفع تسلا در حال تغییر هست و طبق گزارشی که ماه دسامبر از بخش چینی تسلا منتشر شد نشان داد که هر دستگاه model y چینی ۲۷.۳ درصد سود خالص عاید تسلا می‌کنه….
    ماشینی که بقدری استقبال از آن زیاد بوده که چندی پیش وبسایت چینی تسلا را زیر بار سفارش برای مدتی از دسترس خارج کرد !!!!
    .
    امثال پیش بینی های فروش تسلا رقم بین ۷۵۰ هزار تا ۱.۱ میلیون دستگاه را نشان میدهند که اگر حداقل ۷۵۰ هزار دستگاه هم باشه حاکی از افزایش فروش ۵۰ درصدی نسبت سال پیش خواهد بود ، در حالی سال گذشته افزایش فروش تسلا ۳۶ درصد بود…

    موافقم 8
    مخالفم 4
    1. بهزاد

      ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (2544 ديدگاه)

      در گزارش مالی سالانه تسلا 721 میلیون دلار سود گزارش شده و دریافتی از اعتبارات که 1580 میلیون دلار هست در گزارش ذکر شده و در واقع این شرکت 859 میلیون دلار زیان در خودروهاش داشته.
      وقتی قیمت میانگین خودروهای فروخته شده تسلا را حساب کنیم حدود 57 هزار دلار میشه و اگر فقط 2 هزار دلار به قیمت هاش اضافه کنه سودی حدود یک میلیارد دلاری بدست میاره به اضافه اون اعتبار که میشه 2.5 میلیارد!
      زیان دهی روی خودروی فروخته شده هنر نیست و از ضعف تولید و پیش بینی و مدیریت ناشی میشه و هیچ شرکتی با این سبک نمیتونه تا ابد پایدار باشه و یک روزی مجبوره تغییرات داشته باشه.

      موافقم 3
      مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا