تسلا موتورز به تازگی جزئیات مربوط به آپدیت شماره ۸ نرمافزار خود را منتشر کرده که شامل برخی تغییرات قابلتوجه در سیستم شبهخودران موسوم به «اتوپایلوت» است؛ سیستمی که در مدل S و مدل X مورد استفاده قرار میگیرد. البته این آپدیت نیاز به اصلاح یا اضافهشدن قطعه به سختافزار اتوپایلوت که هماکنون متشکل از دوربین روبرو و سیستم رادار است، نخواهد داشت، ولی در عین حال، مطابق گفته تسلا، اتوپایلوت ۸.۰ از رادار به عنوان چشم اصلی استفاده میکند و توسط دوربین پشتیبانی میشود. به این معنا که نقش دوربین و رادار در نسخه جدید اتوپایلوت وارونه شدهاند.
مطابق گزارش تسلا، بهبود کیفیت و سرعت پردازش سیگنال، امکان استفاده از یک سیستم اساسیتر مبتنی بر رادار را فراهم آورده است. اتوپایلوت ۸.۰ در هر دهم ثانیه یک تصویر راداری از جاده و اشیای احتمالی تهیه میکند و در نتیجه، دقت بیشتری نسبت به قبل دارد. همچنین طبق گفته تسلا، سیستم رادار میتواند با ارسال سیگنال در زیر و پیرامون خودرو، اشیای روبروی وسیله نقلیه را تشخیص دهد. با این قابلیت جدید، حتی اگر وسیله نقلیه جلویی شما نتواند به موقع ترمز کند، اتوپایلوت میتواند نسبت به شروع ترمزگیری، دقت بیشتری داشته باشد.
مزیّت دیگر رادار نسبت به دوربین، توانایی آن در تشخیص اشیا در هنگام بارندگی، برف و مه است. با این حال، سیستم رادار در برخورد با اشیای غیرعادی و نورانی مانند یک قوطی نوشابه میتواند دچار مشکل شده و به اشتباه، آن را به عنوان یک خطر احتمالی در جاده تشخیص دهد و ترمز اضطراری را فعال کند. برای مقابله با هشدارهای نادرست، اتوپایلوت ۸.۰ تکیه زیادی بر روی یادگیری در هنگام تردد خواهد داشت و یک «شاخص مکانی» برای هر کدام از این نوع هشدارها مشخص میکند. این موضوع به تسلا برای تحقیق بیشتر در این زمینه کمک خواهد کرد.
از دیگر موارد لیست بلند ارتقاهای برنامه اتوپایلوت، بهبود در سیستم تشخیص خط و توانایی خروج از بزرگراه با استفاده از چراغهای راهنمای خودرو است. این در حالی است که به گفته تسلا، در آپدیت ۸.۱ اتوپایلوت خواهد توانست که بر اساس مسیر ناوبری، از آزادراه خارج شود.
اتوپایلوت ۸.۰ میتواند رانندگانی را که دارای عادت بد «توجه نکردن به علائم هشدار دهنده و عدم توجه کافی به فرمان و شرایط جاده» هستند، مشخص کند. در این نسخه جدید، اگر رانندهای به ۳ هشدار درعرض یک ساعت کمتوجهی کند، سیستم Autosteer غیرفعال شده و تنها در صورتی دوباره در سیستم هدایت خودرو وارد میشود که تسلا یک بار متوقف شده و پارک شود. امّا به گفته ایلون ماسک (Elon Musk)، مدیرعامل تسلا، کاربران جدید تسلا به صورت کلی، کاربرانی دقیق و حساس به هشدارها هستند. البته کاربران حرفهای، داستان جداگانهای دارند. «ماسک» در این زمینه میگوید:
افرادی که فکر میکنند بهترین مهارتها را دارند، بزرگترین چالش ما هستند. آنها خیلی راحت برخورد میکنند و به صورت مکرر، هشدار را پشتسر میگذارند.
اتوپایلوت ۸.۰ همچنین دارای کیفیت بهتر هشدار بصری است و صاحب یک چراغ چشمکزن ویژه در حاشیه پنل ابزارها شده است. به گفته تسلا، در حال حاضر، هشدار بصری مقدم بر هشدار صوتی است.
«ماسک» همچنین از مطلع بودن سازمان ملی مدیریت ایمنی بزرگراههای امریکا (NHTSA) از ارتقای اتوپایلوت خبر میدهد و به گفته وی، بیشتر واکنشها در این زمینه «مثبت» بودهاند. با این وجود، NHTSA در حال حاضر مشغول تحقیق و بررسی سیستم شبهخودران تسلا، به دنبال تصادف یک تسلا مدل S و مرگ صاحب خودرو پس از برخورد با تریلر در بزرگراه فلوریدای امریکا است. در این تصادف، سیستم اتوپایلوت فعال شده، ولی نتوانسته موقعیت کامین تریلر را در مسیر تسلا تشخیص دهد. علت این حادثه، هنوز در مرحله بررسی قرار دارد. علیرغم این موضوع، تسلا همچنان از سیستم اتوپایلوت به عنوان یکی از ایمنترین و پیشرفتهترین سیستمهای شبهخودران یاد میکند و مطابقه گفته «ماسک»، در نسخه ۸.۰، این سیستم از وضعیت «خوب» به «عالی» ارتقا پیدا کرده است. آپدیت نرمافزاری تسلا، احتمالاً ظرف یک تا ۲ هفته آینده در دسترس قرار خواهد گرفت.
منبع: automobilemag
علي
۲۳ شهریور ۱۳۹۵تولید خودروی خودران کار هر کسی نیست و نخواهد بود و با جون مردم بازی کردن هم شوخی نیست. باید ی خودروی خودران میلیونها بار تست بشه و سالها روش کار بشه تا نقاط ظعف سیستمشو بتون بر طرف کنن . وقتی هنوز علم رباطها کامل نشده و انسان شبیهسازی نشده و کامل نشده چطور ی ماشین میخواد جای رانندگی آدمیزاد به این زودی پر کنه من نمیدونم. این دال بر رقابت کاذب بر سر تسخیر بازارهارو نشون میده که جمع آوری پول مردم و بقای یک شرکت بر جان مردم ارجهیت پیدا میکنه و این شروع درد سرهای آیندرو نشون میده. اگر دقت کنینن خودرو سازهای حرفه ایی مثل مرسدس ، آئودی ، بی ام وه و غیره فعلا سکوت کردن و این نشان از پختگیشون است نه این که نتونن خودروی خودران بسازن بلکه دارن با آرامش ایرادات سیستمیشونو چک میکنن حتی اگر بر افزایش فروش خودروهای رقیبشون تاثیر بذاره عجله نخواهند کرد و کیفیت و امنیت رو فدای فروش بیشتر نخواهند کرد.((( ایلان ماسک ی کلاه برداره و در آینده باید به حقیقت جرمش اعتراف کنه و ورشکستگیشو رو بپذیره )))
Ali.usa
۲۳ شهریور ۱۳۹۵تسلا داره چه کار میکنه
آلمانیا کجاین که ببینید آمریکا داره برای آینده آماده میکنه
مرسی تسلا
آمریکای دوستا پرچم بالا
Tesla
۲۳ شهریور ۱۳۹۵آخه آلمان پرست متعصب
اصلا اتوپیلوتش دروغ
شبیه همین ماشینو هنوز که هنوزه اتومبیل سازای اصیل آریایی نتونستن بسازن
یکم هم برو راجب ایلان ماسک و شرکت اسپیس اکسپلوریشن مطالعه کن بلکه بیشتر بسوزی
uss zumwalt DDG-1000
۲۳ شهریور ۱۳۹۵من نمیدونم شبیه سازی انسان چه ربطی داشت.
درضمن علم قرار نیست به همه چی دست پیداکنه علی عزیز
پیشرفت های دستاورد بشری ضریبی داره محدودیتی داره.
حامد قدسی
۲۳ شهریور ۱۳۹۵دوست عزیز از نحوه سخن گفتنتان بسیار نادرست است.
اولا اینکه هیچ سیستمی کامل و بدون خطا نیست هیچ موقع و تمام سعی و تلاش روی اینه که میزان خطا ها کم بشه
دوما شبیه سازی انسان که مطرح کردین بیش از حد کودکانه و ساده لوحانه است و علم رباتیک اصلا هدفش این نیست
سوما این سیستم هیچ گاه نگفته که یک خودران کامل هستش ولی برای کاهش خطرات رانندگی نقش کلیدی داره. و خود تسلا هم گفته که هنوز یک سیستم کاملا خودران نیست
ولی حتی اگر روزی شرکتی هم بخواد یک خودرو کاملا خودران بسازه باز هم 100 درصد بدون خطا نیست چون هیچ موقع شرایط به طور کامل برای ما قابل شناسایی نیست.
ولی این سیستم ها قطعا در حمل ونقل های طولانی مدت آسیب های رانندگی رو بسیار و بسیار کم می کنن
مورد آخر هم اینکه بنز E کلاس مدل 2017 هم از سیستمی مشابه سیستم تسلا استفاده می کند.
به جای دادن نظرات متعصبانه و کور لطفا سعی کنید بیشتر فکر کنید و بیشتر اطلاعاتتون رو بالا ببرید
هیچ کس رو هم ازش نه بت بسازید نه یه شیطان!
uss zumwalt DDG-1000
۲۴ شهریور ۱۳۹۵شبیه سازی انسان واقعا کودکانه و ساده لوحانه است کاملا قبول دارم
Nima
۲۳ شهریور ۱۳۹۵من با نظر شما کاملا مخالف هستم.
احمد باقری
۲۳ شهریور ۱۳۹۵اینکه باید بارها و بارها تست بشه، کاملا درسته.