موسسه ملی ایمنی ترافیک بزرگراهی آمریکا یا NHTSA پس از دریافت گزارشهایی درباره عیوب موجود در واحد کنترل مدیای حدود ۶۳ هزار دستگاه تسلا مدل S تحقیقات خود را آغاز کرده است.
NHTSA حدود ۱۱ شکایت درباره نقصهای واحد کنترل مدیا موجود در تسلا مدل S مدلهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ دریافت کرده است. واحد کنترل مدیای این خودروها از پردازنده انویدیا تگرا ۳ با دستگاه فلش مموری ۸ گیگابایت یکپارچه استفاده کرده است. این دستگاه بسته به تعداد سیکلهای استفاده میتواند عمر مشخصی داشته باشد. زمانی که طول عمر این دستگاه به پایان برسد واحد کنترل مدیا تسلا نیز از کار خواهد افتاد.
از کار افتادن دستگاه فلش احتمالاً پس از مشاهده تغییراتی همچون کند شدن عملکرد دستگاه، شروع به کار دوباره صفحه لمسی به دفعات متعدد، از دست رفتن ارتباط سلولی و عدم به کار افتادن ناوبری رخ خواهد داد. اگر واحد کنترل مدیا از کار بیفتد ویژگیهای صوتی و بصری ارائه شده توسط صفحه لمسی از جمله سیستمهای اطلاعات سرگرمی، ناوبری و گشتوگذار در وب نیز از دست خواهند رفت. همچنین دوربین دندهعقب نیز تصاویر را نشان نخواهد داد. خرابی این واحد میتواند باعث قرار گرفتن سیستم تهویه مطبوع در حالت اتوماتیک شود و روی شارژ شدن باتری نیز تأثیر بگذارد.
در یکی از این شکایتها آمده وقتی واحد کنترل مدیا از کار بیفتد مالک نخواهد توانست بخار شیشهها را بزداید زیرا نمیتواند کنترلهای سیستم تهویه مطبوع را تغییر دهد. در شکایت دیگر نیز آمده که پایش های ایمنی مرتبط با سیستم اتوپایلوت تسلا غیرفعال شدهاند.
در کل تعداد ۱۵۹ هزار دستگاه تسلا مدل S مدلهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ و تسلا مدل X مدلهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ از این واحد کنترل مدیا استفاده میکنند. البته فعلاً تحقیقاتی در این زمینه روی تسلا مدل X انجام نشده است.
بچه مشهد
۸ تیر ۱۳۹۹مشکل و ایراد همیشه و تحت هر شرایطی هست منظور منم فقط در زمینه خودرویی نیست حالا در هر زمینه ای کسایی که به محض برخورد با مشکل و سختی کار رو رها میکنن هرگز به جایی نمیرسن و مطمئنا راز موفقیت کسایی که به موفقیتای بزرگ دست پیدا کردن و تونستن کمپانیهای بزرگ و مشهور رو راه اندازی کنن همینه
ممد ژانگولر
۸ تیر ۱۳۹۹تسلا مدل S هم داره به فنا شوندگان تبدیل میشه
البته من شکم به اون یارو قیافه بدجنسه تو عکس آخریست نمیدونم چرا ؟!
ولی کار خودشه هر چی نگاهش میکنم ?
بچه مشهد
۸ تیر ۱۳۹۹جسارتاً میشه توضیح بدی چطور قراره به فنا شوندگان تبدیل بشه؟
رضا
۸ تیر ۱۳۹۹پردازنده ی مرکزی nvidia tegra 3 بسیار قدیمیه و متعلق به سال 2011 هست. فکر کنم از اون موقع که تسلا مدل اس رو میساخته این soc رو تعویض نکرده. ?
مهدی
۸ تیر ۱۳۹۹سلام. من با این موضوع که همه کنترل های خودرو مثل تهویه، سیستم صوتی و… در صفحه نمایش لمسی قرار داده بشه، مخالفم. یکی از دلایلش همین مسئله است. دلیل دیگه اینکه کار با این صفحات، به شدت تمرکز روی رانندگی رو کم میکنه.
محمد حسین
۸ تیر ۱۳۹۹ایراد محسوب نمیشه !
خب هر قطعه ای یه عمری داره ، این واحد کنترل مدیا هم بعد از استفاده مکرر خب باید تعویض بشه.
مگه لاستیک کار کرده عملکردش با لاستیک نو یکسان ؟ مگه کسی بخاطر کاهش عملکرد لاستیک کارکرده میره شکایت کنه از خودروساز ؟ یا باتری ، یا چراغ ها ، صندلی ها و …..
مردم چه توقعاتی دارن !!
رضا
۸ تیر ۱۳۹۹برادر من قطعه ای مثل چیپست رو نمیشه عمری براش مصور شد.اگه این طور بود کامپیوتر هایی که نسل اول بودن الان نباید کار میکردن ولی کار میکنن.در واقع شرکتی مثل تسلا که قصد داره برنامه ی راننده ی خودکار رو به خودرو هاش اضافه کنه باید حداقل از سخت افزار به روز با قابلیت هایی مثل هوش مصنوعی استفاده کنه.
محمد
۸ تیر ۱۳۹۹عزیز من عمر داره. سوئیچینگ ساده براش یه سیکل تعریف میشه مثل لامپ ها، چه برسه به ای سی. البته کیفیت و گرید ساخت مهمه. اتفاقا هرچه مش سایز قدیمی تر باشه یعنی درشت تره و لذا خرابیش کمتره. فقط بازده پردازنده کمتری دارند.
رضا
۸ تیر ۱۳۹۹آی سی تفاوت بسیار زیادی با cpu و soc ها داره. از نظر ساختاری کاملاباهم متفاوتن.
محمد
۸ تیر ۱۳۹۹استاد ic=integrated circuit که میکروکنترلر ها و پروسسور ها رو هم شامل میشه. cpu=centeal processing unit در واقع عملکرد یک ای سی رو نشون میده. فارغ از اینها صحبت ساخت بود که تکنولوژی فبریکیشن تعیین کنندست. الان نود های تجاری 5 نانو هستن که سرعت و بازده پردازش به دلیل ابعاد کوچیک بالا رفته اما همین کوچیکی میتونه باعث failure هم بشه چون مثلا یک پارتیل ناخالصی از ایزولاسیون بین ترانزیستور ها میتونه یه ترانزیستور رو کلا از کار بندازه ولی اگر ابعاد بزرگتر باشه اثر کمتری داره.
سینا BMW
۸ تیر ۱۳۹۹نه اصلا مگه مشکلی بوجود اومده?
اینا فقط میخوان واسه برنامه ی ساخت کارخونه وسط مریخ شایعه درست کنن.?
اونجا باید بیشتر از ۸ سال حداقل دوام بیاره( حداقل)
این مشکلیه که حتی با گذشت زمان و تجربه کسب کردن هم حل نمیشه، تا وقتی که با قیمت واقعی ماشیناش رو بفروشه ( با محاسبه کیفیت درست شده)
Elmiraj
۸ تیر ۱۳۹۹این مشکل ناشی از کار زیاد سیستم هست که بعد ۸ سال کار حتما مشکل دار میشه و باید عوضش کرد ، قیمت چیپست جدید HW3 که همه چیو یکجا داره و بسیار قدرتمند هم هست ۱۰۰۰ دلاره به علاوه ۱۰۰۰ دلار دیگر برای تعویض قطعه…
.
چطور افرادی هستند که انتظار دارن یه سیستم تا آخر براشون کار کنه…!!!
اردوان
۸ تیر ۱۳۹۹این مشکل از قبل هم بوده مربوط به MCU 1 هست که تا اپریل ۲۰۱۸ تولید می شد الان با MCU 2 مشکل حل شده ، همیشه هر کوارتر رقیب های تسلا از اینجورکیس ها میسازنچیزجدیدی نیست.
meysam
۸ تیر ۱۳۹۹حالا چرا شکایت کردن؟
خب میرفتن میگفتن خراب شده درستش کنین. هروقت جواب سربالا شنیدن اونوقت برن شکایت کنن
سینا BMW
۸ تیر ۱۳۹۹این قانونشه.
وسیله ی ناقص تحویل مردم دادن میخوای شکایت نکنن .
اونجا ایران نیست.
سازنده در برابر ساختش مسئولیت داره
عرفان
۸ تیر ۱۳۹۹نه دوست عزیز. همچین اونجا بهشتم نیست.
حتما براشون درست نکردند یا خواهان مبلغ در ازای تعمیر شدند ک شکایت کردند..
سینا BMW
۸ تیر ۱۳۹۹این صفحه نمایش و سیستم های الکی پیشرفته چیزی جز استهلاک و فریب دادن مشتری نیستن.
پراید و ۲۰۶ (البته قدیمی هاش) بیشتر از ۵ سال کار میکنن دکمه هاش اونوقت این تسلا پر ادعا اینقدر خراب کرده.
وقتی میگیم هر چیزی قدیمیش بهتره اینه.
میومد به جای اینهمه صفحه بزرگ پنج تا دکمه قرار میداد که مثل تویوتا هایی ۳۰ سال سالم کار میکنن نیاد بعد از ۵ سال نشه کولرش رو روشن کرد.
دلیل این صفحه ی بزرگ هم مشخصه: فریب دادن طرفدارای تسلا که مثلا آینده نگرانست در حالی که برای اینکه بلد نبودن فضای داخلی درست کنن این کارو کردن
Elmiraj
۸ تیر ۱۳۹۹یعنی بیرونو بلد بودن ولی داخلو نه…?
.
عزیز من دلایلشو نمیدونی این حرفای خندهدار چیه میزنی…
سینا BMW
۸ تیر ۱۳۹۹بیرونش قشنگه؟؟
مثلا وقتی BMW سری ۲ گرن کوپه رو معرفی کرد بدون تعصب من بهش گفتم زشت.
ولی تو هم باید بدون تعصب به تسلا نگی زیبا.
واقعا از نظر طراحی نباید ازش تعریف کرد.
آره فناوری باتری فوق العاده ای داره، چیپست جدیدش هم عالیه ، خودرانش هم خوبه ولی همه ی این چیزا اگه روی یه لپتاپ بود عالی میشد نه روی یه ماشین.
Elmiraj
۸ تیر ۱۳۹۹زیبایی سلیقهایه و ربطی به تعصب نداره…
از نظر من model S جدا از پیچیدگی زیادش بسیار هم زیباست ، طوری که بعد ۸ سال طراحیش اصلا قدیمی نشده
.
اتفاقاً ماشین های تسلا کامپیوتر های چرخ دارن ، چیزی که بقیه تازه بفکرشون رسیده و تازه میخوان تا پنج سال دیگه شبیهشو بسازن .