اگر اخبار دنیای خودرو را دنبال کرده باشید حتماً با خودروی مدل S پرقدرت تسلا آشنا هستید، این خودروی الکتریکی که با کد P85D شناخته میشود جدا از قدرت و عملکرد فوقالعادهاش ویژگیهای دیگری دارد که کمتر شنیدهشده است، در این مطلب چند ویژگی دیگر این خودرو را معرفی میکنیم.
۱. کروز کنترل فعال باقابلیت افزایش سرعتبسیاری از اتومبیلهای لوکس امروزی از کروز کنترل فعال استفاده میکنند. این سیستم که با کم شدن فاصله طولی با خودروی جلویی سرعت خودرو را کم میکند مورد تأیید بعضی از رانندههاست. مدل معمول این سیستم سرعت را تا رسیدن به خودروی جلویی کم میکند و باعث میشود که خودروهای بیشتری از کنار شما عبور کنند و در جلوی شما قرار بگیرند. برای اینکه از این امر جلوگیری کنید باید کروز کنترل را غیرفعال کنید. اما در مدل S با فعال کردن علامت چرخش به چپ میتوانید همچنان سرعت بگیرید. به طوری که با تغییر لاین و رفتن به لاین چپ در ترافیکها، این کروز کنترل میتواند ناجی شما باشد. البته ترمز خودکار این سیستم برای جلوگیری از برخورد با خودروی جلویی فعال خواهد ماند.
۲. مرورگر وب کامل در داشبورد
این مرورگر که یکی از بزرگترین پیشرفتهای تسلا است نقشه گوگل، ترافیک و مسیریابی را بهصورت کامل برای خودرو مهیا کرده است. این ابزار در یک صفحهنمایش بزرگ نشان داده میشود و مانند استفاده از یک گوشی هوشمند قابلیت زوم و قرار گرفتن در حالت واقعی را با سوایپ کردن فراهم کرده است. با ترکیب اطلاعات حالت واقعی و کنترلهای بصری در یک صفحهنمایش ۱۷ اینچی مناسب به راحتی از ترافیک جادهها مطلع میشوید و مسیر بهتری را برای رانندگی انتخاب میکنید. با اینترنت موبایل خود میتوانید هنگام رانندگی از کانالهای رادیویی اینترنتی استفاده کنید. این سیستم پیشرفته رفاه سرنشین را تأمین میکند اما وسوسهٔ استفاده از مرورگر وب در این صفحهنمایش باعث حواسپرتی راننده میشود.
۳. کنترل سانروف از طریق فرمان خودرو
در این خودرو هیچ دکمهٔ معمولی برای باز کردن سانروف وجود ندارد و سانروف با صفحهنمایش کنسول وسط (با این صفحه که سقف خودرو را نشان میدهد، میزان باز بودن سانروف را هم میتوان مشخص کرد) و یا با غلتک سمت راست روی فرمان خودرو کنترل میشود. تنظیم غلتک بر روی فرمان هم با چرخاندن غلتک تا رسیدن به سانروف و انتخاب آن صورت میگیرد که بعد از این انتخاب میتوان میزان باز بودنش را هم مشخص کرد. البته اگر غلتک روی همین تنظیمات باقی بماند ممکن است در دستاندازهای جاده تصادفاً سانروف باز شود.
۴. تعبیه شدن کتابچه راهنما در کنترلها
با وجود تمام ویژگیهای پیشرفته مدل S -و در صدر این ویژگیها الگوی کنترل جدید آن- همیشه نحوه انجام کارها مشخص نیست. به عنوان مثال در اولین تجربه رانندگی با این خودرو پس از دهها مایل رانندگی نشانگرهای نقاط کور این خودرو را پیدا نکردم. اما یک نکتهٔ مثبت این خودرو وجود کتابچه راهنمای کل خودرو در صفحهنمایش وسط بود بنابراین خودرو را در گوشه ای پارک کردم و در این صفح نمایش به دنبال آن گشتم. البته استفاده از این سیستم در حین رانندگی بههیچعنوان پیشنهاد نمیشود.
۵. پارک بهتر با نمایش فاصله دقیق با استفاده از سنسورهای پارک
سنسورهای پارک بسیار محبوب هستند و در بسیاری از خودروها یافت میشوند. در حالت معمول وقتی به موانع نزدیک میشوید این سنسورها به صدا درمیآیند. سنسورهای پیشرفتهتر فاصله با خودروها را با چراغهای سبز، زرد و قرمز نشان میدهند اما مدل تسلا با نمایش فاصله دقیق حین جلو و عقب رفتن به سانتی متر، فراتر از اینها پیش رفته و پارک کردن خودرو را سادهتر کرده است.
۶. هیچ دکمهٔ استارتی وجود ندارد (و هرگز به آن نیاز پیدا نخواهید کرد)
با سوارشدن و بستن درب، اتومبیل روشن میشود. (نمایشگر خودرو که شارژ باتری را نشان میداد حالا کیلومترشمار را نشان میدهد). خاموش شدن خودرو هم به همین روش صورت میگیرد. دکمهٔ پارک بر روی فرمان خودرو را فشار میدهیم و خودرو پس از پیاده شدن خاموش میشود و کیلومترشمار دوباره ناپدید میشود. البته این روش کمی نگرانکننده است.
۷. هشدار نقاط کور خودرو در کیلومترشمار
اکثر سیستمهای هشداردهندهٔ نقاط کور، با نمایش چراغی زردرنگ بر روی آینه بیرونی یا ستون کنار شیشه جلو شمارا از حضور خودروی کناری مطلع میکنند. اما تسلا تنها علامتی کوچک در گوشهٔ کیلومترشمار درج میکند. برخی از رانندگان با توجه بهجای آینهها و این علامت بهسختی این هشدارها را دریافت میکردند.
۸. حالت لغزش
سیستم کنترل الکترونیکی پایداری (ESC) از لحاظ آماری بعد از کمربندهای ایمنی مؤثرترین ویژگی ایمنی اتومبیلها است. با این حال، بیشتر خودروها دکمه ای روی داشبورد دارند که بهمنظور غیرفعال کردن ESC تعبیهشده است. اما چرا باید این سیستم ایمنی را خاموش کرد؟ سیستم کنترل الکترونیکی پایداری برای جلوگیری از لغزش چرخها طراحیشده اما وقتی در برف گیر کردهاید برای خارج شدن از وضعیت. و چرخش لاستیکها باید این سیستم را غیرفعال کنید. تسلا با ایده ای جدید این دکمه را در غالب حالت لغزش در صفحهنمایش خود نامگذاری کرده که باعث کاربرد بهتر آن میشود.
۹. بسته شدن خودکار پورت شارژ
برای شارژ این خودرو حتی نیاز به لمس آن ندارید چراکه وقتی کابل شارژ تسلا را در نزدیکی پورت شارژ نگهدارید و دکمهٔ روی کابل را فشار دهید، درب این پورت باز میشود. بعد از شارژ شدن خودرو و کشیدن کابل هم این پورت خودبهخود بسته میشود. باز بودن درب پورت شارژ که یکی از مشکلات سری قبلی خودروی تسلا بود حالا تبدیل به نقطهءقوت آن شده است.
۱۰. حالت زیر آب
تسلا برای تمام کسانی که این خودرو را برای نجات کرهٔ زمین میخرند امکانات ویژه ای مهیا کرده است بهطوری که افرادی که از خودرو آخرین گجت های جیمز باند را طلب میکنند ناامید نمیشوند و نهایت تکنولوژی را روبروی خود میبینند. مجموعه ابزارها و صفحهنمایش وسط خودرو تصویر دقیق و بزرگی از شرایط خودرو بیان میکند. وقتی چراغ خودرو را روشن میکنید، صفحهنمایش هم دقیقاً این موضوع را نشان میدهد. اگر T بزرگ لوگوی تسلا را در وسط صفحهنمایش نگهدارید خودرو برای ورود به سرویسها از شما کد میخواهد. با واردکردن کد ۰۰۷، خودرو در صفحهنمایش تبدیل به زیردریایی لوتوس اسپریت جیمز باند میشود. البته این ویژگی ما را سورپرایز نکرد چراکه این فیلم با سرمایهٔ ایلان ماسک تولیدشده است.
منبع: consumerreports
آترون فقط ایتالیا فقط پاگانی والفا
۱۴ خرداد ۱۳۹۴اگه روزی بخوام خودرویی برای مصرف شخصی وارد کنم قطعا تسلا خواهد بود…
محمد
۱۴ خرداد ۱۳۹۴مطمئن باش اگه بتونی بخری در کمتر از یه هفته از دستش میدی چون مورد 6 ام واقعا نگران کننده است. یعنی اگه یه دزد در ماشینو باز کنه بشینه پشت فرمون ماشین روشن میشه وبا خیال راحت میتونه بره؟!!! اینطوری حتی یه بچه هم میتونه ماشینو بدزده! اگه اینطوری باشه که من جرئت نمی کنم اگه چنین ماشینی داشتم حتی یه لحظه ازش پیاده شم.
aref
۱۴ خرداد ۱۳۹۴البته باید سوییچ هم تو جیب یا همراه راننده باشه ها وگرنه هرکی بیاد بشینه تو ماشین و سوییچ همراهش نباشه ماشین حرکت نمیکنه. اینو تو توضیحات ویدیویی گفت.
Danial
۱۶ خرداد ۱۳۹۴داداش سویچ فعال پس چیه الان تقریباً همه ماشین ها اینجوری روشن خاموش میشن البته با این حال دیده شده که ملت برای جلب نظر بیشتر کلاً سویچ خودرو رو در دست نگه داشته به گونه ای که انگار اسن جیب ندارن خخخخخخخخ :) البته این موضوع تو کل دنیا دیده مشه من دیدم که میگما :)
مجتبی (ساروی )
۱۴ خرداد ۱۳۹۴این جمله تکراریه ولی ارزش دوباره گفتن رو داره اگه ادمایی مثله ایلان ماسک و استیو جابز و بیل گیتس و …..نبودند در طول تاریخ ما همچنان گاری سوار میشدیم
mory
۱۴ خرداد ۱۳۹۴ما که همچنان داریم گاری سوار میشیم حتی با وجود این بزرگان
maysam..laferrari
۱۴ خرداد ۱۳۹۴عزیزم گاری سوار میشدیم ولی هوا رو آلوده نمیکردیم و خودمونو به کشتن نمیدادیم
Danial
۱۶ خرداد ۱۳۹۴داداش من میگم یه سرچ توی گوگل بزن و ببین پهن خر اسب و گاو در هر بار دست شویی کردن چه میزان دی اوکسید کربن تولید میکنن اگر جمعیت خر ها گاو ها و یا اسب ها رو به تعداد ماشین های الان داشته باشیم کلاً نمیشه تو شهر راه رفت باید ماسک اکسیژن بزنیم برادر من دنیا رو انقدر کوچیک نگاه نکن … :)
احمد باقری
۱۴ خرداد ۱۳۹۴در مورد ایان ماسک و بیل گیتس کاملا درست گفتی ولی اگر مثلا استیو جابز نبود چه اتفاقی می افتاد؟ دیگه لپتاپها و گوشیهای این شرکت نبود. خب نبود که نبود پس فکر کردی که دیگه گوشیهای دیگه دوربین و امکانات نداشتند و پیشرفت نمی کردند. نه خیر عزیزم. سالها قبل از اپل و سالها بعد از اینکه اپل شروع کرد پیشرفت ادامه داشت و هیچ مشکلی پیش نمیومد.
reza
۱۴ خرداد ۱۳۹۴دادا شما انگار هیچی از ویندوز و مک نمیدونید ، یکم بیشتر در ابن رابطه مطالعه کنید
Mamas
۱۶ خرداد ۱۳۹۴دوست عزیز اگر استیو جابز نبود شما هرگز تکنولوژی و همراه با ظرافت هنری نداشتی و الان احتمالأ با گوشی های 2 کیلیویی نوکیا صحبت می کردی ، نمی گم پیشرفت نمیکردیم اما استیو جابز همی چیو تغییر داد ، مثل ب ام و که اومد توی یه ماشین اسپرت حس لوکس بودن رو هم القا کرد. بیل گیتس خیلی ادم بزرگیه اما هیچ وقت به نو آوری های استو جابز نرسید( البته وقت توی زمینه ی کاری مشترکشون )
hussain
۱۴ خرداد ۱۳۹۴نکاتش خیلی خوب بود ویه چیز تک هستش که این اپ شنارو تو هیچ ماشین دیگه ای پیدا نمیشه کرد
علیرضا.م
۱۴ خرداد ۱۳۹۴انصافاً اینو میگن پیوند مکانیک ، کامپیوتر،الکترونیک،برق
هرکدوم از خودرساز های دنیا فقط تونستن یکی یا دو تا از اون ها رو بدست بیارن .
اما این یکی دیگه ترکونده .
هیچ نقصی نداره (از نظر کلی ).
همه چیزش تمیز و اصولی هست . یه سر گردن با ماشین های اشغال آمریکایی فرق داره .
maysam..laferrari
۱۴ خرداد ۱۳۹۴الآن دقیقا منظورت از آشغالای آمریکایی چیه؟؟
Nima
۱۴ خرداد ۱۳۹۴جناب علیرضا مثل اینکه تو جوابتو تو اون مطلب نگرفتى!!
خوب آدم … براى چى توهین میکنى؟؟!!
زورت گرفته گارى سوارى میاى از ماشیناى آمریکایى بد میگى؟؟
تو که هنوز نمیدونى تیبا مال سایپاست نه ایران خودرو (مطلب قبلى که نظر مهدسیت رو دادى) چرا نظر درباره ماشین آمریکایى ها میدى؟؟؟!!
این بار دوم بود توهین کردى!
بعدم لطف کن بگو بینم ماشین آمریکایى آشغاله یعنى چى؟؟
لابد مثل قبل میخواى بگى جادار نیستو و هندلینگ نداره و مصرفش بالاس!!
برو جمع کن بابا!
فریا
۱۵ خرداد ۱۳۹۴ولش کنین آقا این آثار کمبود محبتـــه . بزارید جلب توجه کنن ;)
maysam..laferrari
۱۴ خرداد ۱۳۹۴من رسما عاشق اون مرورگر وب روی داشبوردش شدم و بقیه ی امکاناتشم که عالیه همینو برمیدارم!
احمد باقری
۱۴ خرداد ۱۳۹۴خودرویی منحصر به فرد.
آرمااااان
۱۴ خرداد ۱۳۹۴من که قبلا اصلا مطلبای در مورد تسلارو باز نمیکردم که بخونمش
ولی چند ماهیه که فهمیدم واقعا چه جایگاهی تو دنیا داره،آینده مال تسلاست
Ehsan
۱۴ خرداد ۱۳۹۴موارد ذکر شده در نوع خود جالب می باشند اما موارد مهمتری وجود دارند که این خودرو را منحصر به فرد می سازند. اولین مورد ائرودینامیک بی نظیر این ماشین می باشد که در میان تمام خودرو های تولید انبوه با میزان 0.24 بهترین می باشد. نکته دوم که به اعتقاد من نقطه عطفی در صنعت خودرو می باشد این می باشد که سخت افزار این ماشین تماماً تحت کنترل یک نرم افزار مرکزی می باشد. به عبارت دیگر اختلاف این خودرو با سایر خودرو ها را می توان به اختلاف تلفن های همراه هوشمند با نسل قبل تلفن ها همراه تشبیه کرد. در این خودرو کلیه پارامتر های عملکردی مانند شدت ترمز گیری ، شتابگیری ، مدیریت مصرف انرژی ، کنترل سیستم تعلیق، بازیافت انرژی از ترمز، و همچنین کنترل کلیه تجهیزات خودرو توسط یک نرم افزار مرکزی که شبیه یک سیستم عامل عمل می کند کنترل می شود. این امر موجب بدست آمدن حداکثر بهره برداری از سخت افزار موجود می شود. همچنین عملکرد خودرو به راحتی با بروز رسانی نرم افزار بهبود پیدا می کند همچنانکه شرکت تسلا تاکنون در چندین مرحله با آپدیت کردن نرم افزار به صورت وایرلس مواردی مانند افزایش ایمنی باتری در هنگام شارژ، خاموش شدن یکی از موتور ها در مدل های 4*4 در زمان رانندگی در سرعت ثابت به جهت کاهش مصرف انرژی و …. را به خودرو های تسلا اضافه کرده است.
رضا
۱۴ خرداد ۱۳۹۴یکی از مواردی که درباره ماشینهای مختلف خیلی دوست دارم همین نکات ریز و منحصر به هر خودروست که آدم دوست داره باهاشون ور بره و امتحانشون کنه .
تسلا واقعا نماد جدیدی از پیشرفت صنعتی امریکای بزرگ هست که اصلا و ابدا قابل کتمان و چشم پوشی نیست.بطوریکه در این بازه زمانی عملا هیچ رقیب جدی رو در کنار خودش حس نمیکنه و کاملا منحصربفرده و راهگشای مسیری جدید در دنیای اتومبیله که مطمئنا دنبال کنندگان زیادی در آینده خواهد داشت.
تلفیق کامل اتومبیل کامپیوتر و هنر…
سامان از تبریز
۱۵ خرداد ۱۳۹۴عموی دوستم تو امریکا زندگی میکنه
اون هم یه تسلا مدل اس داره
چند وقت پیش اومده بود تبریز ازش سوال کردم گفت خیلی ازش راضی هستم شتابش فوقالعاده هس تو هر منطقه چندتایی جایگاه شارژ تسلا ساختن و جالب اینجاست که شارژ باتری تسلا. کاملا رایگان هست و حتی 1 دلار هم ازش پول نمیگیرن
کاش به جای ماشینهای چینی همچین ماشینهایی بیاد
علي رضا
۱۵ خرداد ۱۳۹۴از زمان خودش واقعا جلوتره..اون صفحه لمسی بزرگ هم واقعا زیبا و کاربردیه..شاید تنها نکته ی منفی این ماشین چراغ های عقبش باشه
علي رضا
۱۵ خرداد ۱۳۹۴یه نکته جالب که تازه دقت کردم: پورت شارژش لبه ی چراغ عقبشه
سعید
۱۶ خرداد ۱۳۹۴عجب شاهکاریه،واقعا عالیه