در این مطلب قصد داریم قیمت، شعاع حرکتی، ظرفیت باطری و عملکرد کراساوور تازهوارد فیسکر اوشن را با تسلا مدل Y پرفورمنس مقایسه کنیم.
فیسکر اوشن که بهتازگی راهی بازار ایالاتمتحده شده و بهزودی در اروپا هم عرضه خواهد شد، به سگمنت شلوغ کراساوورهای الکتریکی وارد میشود. فیسکر ابتدا نسخهٔ تولید محدود اوشن وان را ارائه که میکند که قبلاً بهطور کامل فروخته شده است. پسازاین، نسخهٔ معمولی اوشن اکستریم به بازار میآید. این دو نسخه از لحاظ فنی یکسان هستند و هردو از یک پکیج باطری ۱۱۳ کیلووات ساعتی (۱۰۶ کیلووات ساعت قابلاستفاده) استفاده میکنند که باطری بزرگی است و برد قابلتوجه ۵۸۰ کیلومتری را فراهم میکند. البته این رقم برای رینگهای پایهٔ ۲۰ اینچی است و نمونههای بزرگتر ۲۲ اینچی برد را چند درصد کاهش میدهند.
اوشن به دو موتور الکتریکی مجهز است که یکی در جلو و دیگری در عقب نصب شده است. این موتورها سامانهٔ چهارچرخ محرک و حداکثر ۵۷۰ اسب بخار قدرت را در حالت بوست فراهم میکنند. با این نیرو، کراساوور فیسکر ظرف ۳.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد. مصرف انرژی اوشن اکستریم هم ۲۲.۷ کیلووات ساعت در هر کیلومتر برآورد شده است. بااینحال، وزن این کراساوور تازهوارد ۲۴۳۵ کیلوگرم اعلام شده که مقداری زیاد است. برای مقایسه، تسلا مدل Y پرفورمنس ۱۹۹۵ کیلوگرم و سنگینترین نسخهٔ فورد موستانگ Mach-E یعنی مدل GT پرفورمنس ۲۲۷۶ کیلوگرم وزن دارد. باطری بزرگ دلیل اصلی وزن سنگین اوشن است.
مقایسهٔ فیسکر اوشن اکستریم و تسلا مدل Y پرفورمنس
در ادامه بد نیست مقایسهای بین فیسکر اوشن اکستریم و تسلا مدل Y پرفورمنس داشته باشیم. هردو خودرو چهارچرخ محرک هستند و شتاب تقریباً مشابهی دارند اما حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت تسلا به میزان قابلتوجهی بیشتر است. از سوی دیگر، اوشن باطریهای بسیار بزرگتری دارد. البته ظرفیت دقیق باطریهای تسلا را نمیدانیم ولی طبق گفتهها، باید حدود ۸۰ کیلووات ساعت باشد. برد اوشن حدود ۲۵ درصد از مدل Y بیشتر است اما باید توجه داشت که برد تسلا با رینگهای ۲۱ اینچی اعلام شده درحالیکه از فیسکر ۲۰ اینچی است. درهرحال، انتظار میرود فیسکر در شعاع حرکتی برتری داشته باشد درحالیکه از لحاظ وزن و مصرف انرژی برتری با تسلا است.
قیمت فیسکر اوشن اکستریم از ۶۹ هزار دلار آغاز میشود درحالیکه این رقم برای مدل Y پرفورمنس ۵۴,۴۹۰ دلار است؛ بنابراین، تسلا به میزان قابلتوجهی ارزانتر خواهد بود. البته برای اوشن نسخههای ارزانتری بنامهای اسپرت و اولترا هم ارائه خواهد شد که قیمت اسپرت از ۳۷,۵۰۰ دلار و اولترا از ۵۰ هزار دلار آغاز میشود. به گفتهٔ فیسکر این مدلها ابتدا به شکل محدودی در اواخر سال جاری عرضه میشوند و تولید انبوه آنها برای سال ۲۰۲۴ برنامهریزی شده است.
مقایسه مشخصات فنی
فیسکر اوشن اکستریم | تسلا مدل Y پرفورمنس | |
قوای محرکه | دو موتوره | دو موتوره |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
باطری | ۱۱۳ کیلووات ساعت | ۸۰ کیلووات ساعت |
برد | ۵۸۰ کیلومتر | ۴۹۰ کیلومتر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۳.۷ ثانیه | ۳.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت | ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت |
قدرت | ۵۷۰ اسب بخار | ۴۷۰ اسب بخار |
مصرف انرژی | ۲۲.۷ کیلووات ترکیبی | ۱۸.۸ کیلووات ترکیبی |
وزن خالص | ۲۴۳۵ کیلوگرم | ۱۹۹۵ کیلوگرم |
قیمت پایه | ۶۸,۹۹۹ دلار | ۵۴,۴۹۰ دلار |
اشکان
۱ شهریور ۱۴۰۲چیزی که الان دیدم و تعجب کردم….
با ارزش ترین سهام شرکت های خودروسازی بر اساس مارکت کپ:
۱ تسلا
۲ تویوتا
۳ پورشه
۴ وین فست 😂 این چی میگه اینجا!!!!!!!!
Dan
۱ شهریور ۱۴۰۲در عرض چند روز نزدیک ۲،۳ برابر شده :/
نشناسی بهتره
۱ شهریور ۱۴۰۲@dan
چجوری آخههههه؟!!!!
چجوووووورررری؟!!!!☠️
Elmiraj
۱ شهریور ۱۴۰۲با همین سرعت هم سقوط میکنه…
Nio و نیکولا هم همین مدلی بودن…
.Amir.
۱ شهریور ۱۴۰۲طرفدار خودرو های الکتریکی نیستم ولی خوب بین این دوتا تسلا سره
هم زیبا تره هم پرفورمنس بهتری داره .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
ولی در کل هردو سطل اشغالن.
دوچرخه سوار
۱ شهریور ۱۴۰۲عالی بود
Tesla
۱ شهریور ۱۴۰۲مقایسه پرفروش ترین خودرو جهان با چیزی که هنوز به بازار عرضه نشده 🤣🤣🤣
نشناسی بهتره
۱ شهریور ۱۴۰۲هه هه هه…..
🙄😒
JDM
۲ شهریور ۱۴۰۲برای احترام به وقت خودت کامنتای اینو ریپلای نکن
lelewed933
۱ شهریور ۱۴۰۲انتخاب من قطعا تسلا
هم از نظر طراحی و هم فنی بهتره
من نمیدونم یه ماشین الکتریکی چه نیازی به اون جلوپنجره فیک بسته داره؟؟
lelewed933
۱ شهریور ۱۴۰۲مدل Y هم فقط اسمش کراس اووره
ارتفاع کف از زمین رو نگاه کنید!!
بیشتر میخوره یه سدان اسپرت باشه
واقعا چرا باید نسبت به مدل 3 پول بیشتری داد برای این تازه با کارایی کمتر؟؟
JDM
۱ شهریور ۱۴۰۲انتخاب من فیکسر اوشن هست آخه طراحی مدل Y خیلی بده کلا تسلا تو طراحی افتضاح هست.
جالب اینجاست فیکسر تقریبا 400کیلو سنگین تره و 100اسب کمتر حالا شتاب
3.7 فیکسر
3.5 تسلا
اینجاست که نشون میده تسلا ارزش واقعی خودش رو زمانی که شرکت ها تمرکز بیشتری روی الکتریکی شدن محصولاتشون بزارن . البته تسلا برتری هایی داره مثل مصرف انرژی و قیمت ولی خدایش فیکسر بهتره
یوسف
۱ شهریور ۱۴۰۲این فیکسر هم مه انگار از روی دیسکاوری اسکی کامل رفته
علی
۲۴ شهریور ۱۴۰۲آره شبیشه
Enzo Ferrari 2008
۱ شهریور ۱۴۰۲تسلا زیبا تره
You
۱ شهریور ۱۴۰۲در مقابل تسلا حرفی واسه گفتن نداره
shetab-car
۲ شهریور ۱۴۰۲طراحی فیکسر به نظرم به کراس اور بیشتر می خوره تا تسلا با اون شیب زیاد سقف
اما فیکسر طراحی مستقلی نداره به نظرم چراغ ها و فرم نمای جلو خیلی به رنجروور شبیه شده
علی
۲۴ شهریور ۱۴۰۲فیکسر رو آدم از دور ببینه فکر میکنه لندروور چینیه