تسلا

آتش‌سوزی لنت تسلا مدل 3 در نوربرگ رینگ؛ هندلینگ عالی و ترمزهای مرگبار!

سریع‌ترین نسخه از تسلا مدل ۳ هنگام پشت سر گذاشتن تست‌های سرعت خود با آتش‌سوزی ترمزها مواجه شد.


جدیدترین نسخه از تسلا مدل ۳ پرفورمنس پس از حضور در پیست مشهور نوربرگ رینگ و داغ شدن باتری و آتش گرفتن ترمزها برچسب خطرناک را دریافت کرد! یکی از اولین نمونه‌های اروپایی تسلا مدل ۳ پرفورمنس به‌روز شده در پیست ۲۰.۸ کیلومتری یاد شده حضور داشت و پشت فرمان آن نیز میشا چارودین نشسته بود، فردی که مربی رانندگی و مسابقه‌ای است و بیش از یک دهه تجربه در این پیست چالش‌برانگیز دارد. آقای چارودین به همراه مالک خودرو که در صندلی سرنشین حضور داشت ابتدا هندلینگ خودرو به ویژه تغییرات رخ داده در سیستم تعلیق را تحسین کرد و گفت:

تفاوت بین تسلا مدل ۳ قبلی و فیس لیفت مانند تفاوت شب و روز است. من هرگز فکر نمی‌کردم تسلا در تولید محصولی برای پیست این‌قدر خوب باشد

اما با رسیدن خودرو به پیچ مشهور Schwedenkreuz و گذشت حدود دو و نیم دقیقه از حضور در جهنم سبز، خودروی تسلا پیام هشدار مربوط به دمای بالای ترمز را نشان داده است. حدود ۳۰ ثانیه بعد و با رسیدن خودرو به سرعت فراتر از ۲۰۰ کیلومتر در ساعت، آقای چارودین وقوع آتش‌سوزی را حس کرده و خودرو با مشکل کاهش سرعت مواجه بوده است.او ادامه می‌دهد:

من ترمز شدید گرفتم و خودرو خیلی علاقه‌ای به توقف نداشت. در آینه هم دود غلیظی مشاهده می‌شد.

داده‌ها نشان می‌دهند این خودرو تست خود در نوربرگ رینگ را باتری ۳۹۳ کیلوواتی شروع کرده و دمای باتری نیز ۲۶.۳ درجه بوده اما پس از پنج و نیم دقیقه قدرت به‌طور قابل‌توجهی افت کرده و از ۳۹۲ به ۳۰۰ کیلووات در ۵۰ ثانیه بعدی رسیده و پس از ۲ دقیقه این رقم به ۲۰۰ کیلووات کاهش یافته است. حتی زمانی که آقای چارودین با مشاهده دود ترمزها اقدام به کاهش سرعت خودرو کرده دمای باتری در زمان پایان تست به ۵۸.۵ درجه رسیده است. نکته جالب اینکه رقم ۳۹۳ کیلووات اعلامی در آغاز حرکت بیشتر از قدرت ادعایی ۳۳۸ کیلوواتی تسلا برای مدل‌های بازار اروپا و استرالیا بوده است.

تسلا مدل ۳ پرفورمنس فیس لیفت یک دور جهنم سبز را در ۹.۵ دقیقه طی کرده هرچند خودرو در حالی رانده شده که خودروهای دیگری نیز در پیست حضور داشته‌اند. مالک خودرو می‌گوید این تسلا دارای روغن ترمز مسابقه‌ای بوده هرچند از نظر دیسک‌ها، کالیپرها و لنت‌ها تغییری رخ نداده است. طرفداران تسلا در شبکه‌های مجازی سریعاً شروع به دفاع از این خودرو کرده و ادعا داشتند مدل ۳ پرفورمنس یک خودروی جاده‌ای است و افراد کمی با آن راهی پیست خواهند شد. البته تسلا مدل ۳ پرفورمنس با حالت سواری پیست عرضه می‌شود که احتمالاً همین حالت در جهنم سبز نی فعال بوده است. این برند آمریکایی ادعا می‌کند خودروی یاد شده از لنت‌های ترمز آماده پیست سود می‌برد و جدیدترین نسخه مدل ۳ پرفورمنس از احساس پدال بهتر و مدیریت گرمای ارتقا یافته برخوردار است. البته چارودین اظهار می‌دارد:

ترمزها مشابه دیگر محصولات تسلا هستند و پس از طی چند دقیقه در پیست آتش می‌گیرند و مشکل داغ کردن دارند. با این تفاسیر نمی‌توان یک دور کامل را در پیست طی کرد

او ادامه می‌دهد:

مدل ۳ پرفورمنس از نظر هندلینگ بسیار خوب است اما از نظر ترمز یک کابوس محسوب می‌شود و به نقطه‌ای می‌رسد که رانندگی با آن خطرناک خواهد بود. درست همانند مدل S پلد، اگر خودرو فاقد پکیج پیست باشد اوضاع خطرناک خواهد شد.

قبلاً نیز خودروهای تسلا به خاطر عملکرد ضعیف ترمز در پیست زیر سؤال رفته‌اند. هنوز مشخص نیست که آیا این خودروساز پکیج تست مشابه مدل S را برای مدل ۳ پرفورمنس نیز معرفی خواهد کرد یا خیر. این پکیج شامل ترمزهای دیسکی کربن سرامیکی و لنت‌های ارتقا یافته به منظور دوام بهتر در دماهای بالاست. شایان ذکر است خودروی عرضه شده در بازارهای اروپا و استرالیا از باتری ساخت ال‌جی استفاده می‌کند و بنا به ادعای برخی مالکان سرعت افزایش دمای آن بالاتر از باتری‌های ساخت پاناسونیک بکار رفته در مدل‌های بازار آمریکاست.

در مقابل باید به هیوندای آیونیک ۵N اشاره کنیم که توانسته دو دور پیست نوربرگ رینگ را در تست‌های آقای چارودین بدون مشکل داغ کردن یا آتش‌سوزی ترمزها طی کند. هیوندای با اینکه در استرالیا قیمت بالاتری دارد اما از بهبودهای متنوعی در سیستم خنک کاری و باتری سود می‌برد تا امکان راندن طولانی‌تر آن در پیست بدون کاهش عملکرد وجود داشته باشد.

دمای باتری این خودرو در دور اول نوربرگ رینگ از ۲۰ به ۳۴ درجه و در دور دوم از ۳۷ به ۴۷ درجه رسیده است. این اتفاق در حالی رخ داده که سرعت خودرو پایین‌تر بوده و خودروهای بیشتری در پیست حضور داشته‌اند. همین میزان افزایش گرمای باتری تسلا در حالی اتفاق افتاده که مدل ۳ پرفورمنس کمتر از دوم سوم پیست را طی کرده بوده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۸ دیدگاه‌ها

  1. SMS

    ۲۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (324 ديدگاه)

    مسینکه خیلی هم خوب نبوده😂

    موافقم 9
    مخالفم 4
    1. پیام

      ۲۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2008 ديدگاه)

      کی فکرشو می کرد هندلینگ ماشین الکتریکی عالی بشه؟!!! با اون وزن!

      موافقم 10
      مخالفم 11
      1. amir

        ۲۴ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (3212 ديدگاه)

        چرا همیشه ماله دستته؟
        گند زد دیگه یه پیست نشونش دادن لنتش آتیش گرفت تسلا پلید هم که ادعای به آتیش کشیدن هایپرکار توی درگو داره تایم نوربرگش از خیلی ها ضعیف تره

        موافقم 10
        مخالفم 7
        1. سوشیانت

          ۲۴ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (3089 ديدگاه)

          تسلا اولویتش عملکرد تو خط مستقیمه امیر اینو خودت میدونی ولی داری بهونه میاری

          موافقم 1
          مخالفم 2
      2. JaMsHiD_R1988

        ۲۶ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (2167 ديدگاه)

        سوشیانت دیدی تو اتوبان آلمان تسلا موقعی تخته کرد یه C کلاس سوسکش کرد؟

        موافقم 1
        مخالفم 2
        1. سوشیانت

          ۲۶ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (3089 ديدگاه)

          جمشید تسلا مدل اس هم کارش سوسک کردن کل شرکت بنز هست

          موافقم 0
          مخالفم 2
  2. Joker

    ۲۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (580 ديدگاه)

    آتیش گرفتنش به کنار تو هفت دقیقه قدرت نصف شده😂😂😂نمردیم و پیشرفت صنعت خودروسازی رو دیدیم،فکر کن طرف یقه جر میده تا از این جاروبرقیای یک بار مصرف دفاع کنه اونم تو یه کشور جهان سومی که تو کل کشورش یه ماشین برقی و جایگاه شارژ پیدا نمیشه😂😂😂این بده🤣

    موافقم 8
    مخالفم 11
    1. Mohammad

      ۲۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (330 ديدگاه)

      فکرشو بکن یه نفر که پولش به درب باک کوئنیگزگ هم نمیرسه میاد از مهندسیش ایراد میگره

      موافقم 13
      مخالفم 7
  3. بی وطن

    ۲۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (126 ديدگاه)

    یه روزی روزگاری برترین خودرو ساز های دنیا با ماشینهای درون سوز جهنم سبز رو به اتیش میکشیدن و پشت سر هم رکورد میزدن…
    الان این ماشین کنترلی ها میان و خودشونو به اتیش میکشن!!!!

    موافقم 12
    مخالفم 5
  4. froG-driVer

    ۲۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (800 ديدگاه)

    نظرم راجع بهش عوض شد.خراب کرد خودشو😑😑

    موافقم 7
    مخالفم 4
    1. amir

      ۲۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (3212 ديدگاه)

      ببین درسته آینده حتما ماله برقی هاست همونطوری که آدم تا ابد از اسب برای حمل و نقل استفاده نکرد تا ابدم بنزینی استفاده نمیکنه ولی فعلا برقی ها خیلی مشکلات دارن و جالب اینه که به آب و آتیش میزنن خودشونو تا این ضعفارو کم نشون بدن
      خیلی مونده برای برقی ها
      برقی های الان یه چیزی مثل ماشینای اوایل قرن پیش هستن!!! یعنی اول راه توسعه هستن همونطوری که اونا اول راه توسعه بنزینی ها بودن

      موافقم 5
      مخالفم 4
      1. ۲۴ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (4767 ديدگاه)

        راست میگی نمیدونم چرا چهار نفر دیسلایک زدن
        برقی ها مشکلات زیادی دارن
        برقی ها باید زمان شارژشون مثل زمان پر شدن بنزین ماشین باشه
        مثلا طرف بزنه شارژ کامل کنه کمتر از ۵ دقیقه شارژ کامل بشه
        مثل ماشین بنزینی و گازسوز که کمتر از ۵ دقیقه باکش پر میشه
        بعدش با هر ۵ دقیقه شارژ شدن حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر بری
        اگه یه ماشین برقی با این تکنولوژی رو تونستن با قیمت کمتر از ۲۰ هزار دلار درست کنن باید توی تمام جهان ماشین برقی رو پخش کنن
        وگرنه ارزش نداره یه نفر که عجله داره رو یه ساعت برا شارژ شدن ماشین منتظر بمونه تا شارژ شه

  5. علیرضا

    ۲۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    چقد دلقک زیاد شده آخه دلقکا خودروهای درون سوز هم نسبت به اسب ها اون اول که اومده بودن مزخرف بودن بعد بیش از ۱۰۰ سال به اینجا رسیدن الکتریکی ها هم همینه تکنولوژی بعدی هم نسبت به الکتریکی ها همین خواهد بود

    موافقم 5
    مخالفم 6
  6. سوشیانت

    ۲۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3089 ديدگاه)

    مدل ۳ پرفورمنس از نظر هندلینگ بسیار خوب است اما از نظر ترمز یک کابوس محسوب می‌شود و به نقطه‌ای می‌رسد که رانندگی با آن خطرناک خواهد بود. درست همانند مدل S پلد، اگر خودرو فاقد پکیج پیست باشد اوضاع خطرناک خواهد شد.
    اینم برای هیتر هایی که فقط تیتر رو میخونن :)

    موافقم 1
    مخالفم 7
    1. -امیرعلی

      ۲۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (36 ديدگاه)

      سوشی جان خوشم میاد همه چیزو به خودت میگیری😅،سخت نگیر راحت باش😉

      موافقم 2
      مخالفم 2
      1. سوشیانت

        ۲۴ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (3089 ديدگاه)

        من چیزی رو سخت نمیگیرم فقط اونایی که کارشون خوندن تیتره رو راهنمایی میکنم

        موافقم 1
        مخالفم 3
    2. car lover

      ۲۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (786 ديدگاه)

      خوشم میاد هرچی ساخت امریکاست دفاع میکنی فرقی نمیکنه برقی باشه اشغال باشه هرچی

      موافقم 3
      مخالفم 2
      1. سوشیانت

        ۲۴ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (3089 ديدگاه)

        اینی که من گفتم تو خود متن بود اینکه داری حرص میخوری یه بحث دیگست

  7. Elmiraj

    ۲۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3173 ديدگاه)

    نهایتاً یک پکیج ترمز کربن سرامیک براش در نظر گرفته میشه که برای تسلا کاری نداره…

    موافقم 4
    مخالفم 10
    1. car lover

      ۲۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (786 ديدگاه)

      درسته. ولی از مزخرف بودن تسلا چیزی کم نمیکنه

      موافقم 7
      مخالفم 1
      1. سوشیانت

        ۲۴ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (3089 ديدگاه)

        پورشه تایکان مزخرفه

        موافقم 1
        مخالفم 5
        1. car lover

          ۲۴ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (786 ديدگاه)

          برقی کلا مزخرفه چه پورشه چه تسلا چه هرچی دیگه اقای متعصب ولی میزان مزخرف بودن تسلا به مراتب بیشتر از پورشه است. ضمنا من المانی باز نیستم که هیت دادن به پورشه ناراحتم کنه :)

          موافقم 3
          مخالفم 3
        2. سوشیانت

          ۲۴ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (3089 ديدگاه)

          اتفاقا آلمانی بازی که فکر میکنی تایکان از مدل اس بهتره تایکان توربو جی تی نه تو شتاب حریف تسلا و میشه نه سرعت اگر میگی درگ در رابطه با اون هم باید بگم که پورشه تایم درگش رو اعلام کرده ۹.۴ در حالی که تسلا ۹.۲۳ ثبت کرده

        3. car lover

          ۲۴ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (786 ديدگاه)

          من الان جایی گفتم تایکان از از تسلا بهتره؟ خودتو به چشم پزشک نشون بده ضمناً از اینکه طرفدار چی هستم باید به تو جواب پس بدم؟ برو تعصبتو جمع کن بابا

          موافقم 2
          مخالفم 2
        4. سوشیانت

          ۲۴ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (3089 ديدگاه)

          میزان مزخرف بودن تسلا به مراتب بیشتر از پورشه هست
          اینو لابد من گفتم؟!😂
          البته از کسی که ساختار چهار چرخ محرک که بیست درصد قدرت رو از دست میده ربط میده به پیست درگ و کامنت هاش با لینکش نمیخونه بیشتر از این انتظار نمیره نمیدونم از کی تاحالا چسبندگی بیشتر رابطه داره با از دست دادن قدرت و افت عملکرد

          موافقم 0
          مخالفم 3
        5. car lover

          ۲۵ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (786 ديدگاه)

          اینی که گفتم یعنی چی؟ یعنی اینکه جفتشون مزخرفن. ضمناً توی اون پست همه از جمله خودم با مدرک و دلیل توضیح دادن اما آدمی مثل تو حرف هیچکس جز خودشو قبول نداره. کسی هم که میاد یه لینک نامعتبر میفرسته میگه ماساژور صندلی اختراع کادیلاکه چه انتظاری داری؟ خود دیوید پالمر تنش تو گور لرزید. برو اقا برو

          موافقم 1
          مخالفم 1
        6. سوشیانت

          ۲۵ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (3089 ديدگاه)

          کدوم مدرک و دلیلی آوردی کجای لینکت ارتباط پیست درگ و کاهش قدرت رو توضیح داده بود؟! گفته بود ساختار چهار چرخ محرک باعث کاهش قدرت بیشتری نسبت به دیفرانسیل عقب میشه چه جالب تاریخ اختراع ماساژور میشه نامعتبر لینکی که هیچ جاش حرفی از ارتباط چسبنده بودن پیست و کاهش قدرت خودرو نزده میشه معتبر!!! اون همه هم که میگی کی منظورته تنها کسی که لینک فرستاد خودت بودی که اصن اون لینک با حرفت ارتباطی نداشت

        7. car lover

          ۲۵ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (786 ديدگاه)

          همینی که من میگم درسته

          موافقم 1
          مخالفم 1
  8. Ferrari

    ۲۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1930 ديدگاه)

    این ماشین یه پکیج خیلی خوب میتونه باشه. وزن زیر ۲ تن، قدرت و برد بسیار خوب، طراحی زیبا و پرفورمنس چشمگیر. حیفه ماشینی مثل این همچین ضعفی داشته باشه امیدوارم به حال خودش رها نشه

    موافقم 5
    مخالفم 5
    1. B

      ۲۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (715 ديدگاه)

      تسلا همیشه ترمزش ضعیف بوده به هر حال همچین ماشینی با همچین اعدادی با این قیمت نازل فروخته میشه از یه جاهاییش میزنن دیگه
      دور از انتظار نبود

      موافقم 1
      مخالفم 1
  9. مهربد

    ۲۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (290 ديدگاه)

    توانمندی های خودرو در پیست مشخص می شود و نه در مسیر مستقیم 400 متر..!!

    موافقم 4
    مخالفم 3
    1. سوشیانت

      ۲۴ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (3089 ديدگاه)

      اتفاقا مسیر مستقیم خیلی کاربردی تر از پیسته کسی که ماشین میخره بیشتر با مسیر مستقیم سر و کار داره

  10. علی Shelby

    ۲۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (241 ديدگاه)

    امید وارم بر طرف شه

  11. علیزاده

    ۲۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (255 ديدگاه)

    آخه اینم شد ماشین

  12. Mon

    ۲۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (218 ديدگاه)

    شایان ذکر است خودروی عرضه شده در بازارهای اروپا و استرالیا از باتری ساخت ال‌جی استفاده می‌کند و بنا به ادعای برخی مالکان سرعت افزایش دمای آن بالاتر از باتری‌های ساخت پاناسونیک بکار رفته در مدل‌های بازار آمریکاست

    فرق باتری الجی و پاناسونیک

  13. A1

    ۲۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (246 ديدگاه)

    مشکل وزن زیاده و فک کنم برای ترک زدن ماشینای پرفورمنس الکتریکی نیاز به ترمزای کربن سرامیکه که خب قیمت نسبی بالایی داره

  14. محمد

    ۲۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (65 ديدگاه)

    به عنوان ماشین اسپرت جاده ای ماشین خوبیه ولی برای اینکه باهاش بری پیست باید منتظر ارتقاهای خود تسلا و مدل های بعدی جدیدا سالار ریوویز هم مدل ۳ پرفورمنس جدید رو بررسی کرده ، با اینکه آدمیه که به شدت ضد خودرو های برقی بود اما وقتی خودش باهاش رانندگی کرد به شدت از هندلینگ و شتاب خوبش و در عین حال از راحتی رانندگی باهاش و عملکرد جذاب اتوپایلوت و هزینه های پایین نگهداریش تعریف کرد و گفت احتمالا خودمم یکی تهیه کنم ، متاسفانه خیلی از دوستان قضاوت غیر منصفانه راجب تسلا دارن در صورتی که حتی تسلا رو از نزدیک هم ندیدن

    موافقم 2
    مخالفم 1
  15. samurai

    ۲۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (582 ديدگاه)

    باتری ژاپنیای درجه یک رو میذاره تو ماشینای خود امریکا باتری درجه سه کرره هم واسه بازارای دیگه اینهمه زرنگی از ماسک افریقایی بعیده :)))))))))))))))))))))))))))))))
    الان حتما میگین باتری درجه 2 مال کدوم کشوره :))))) بعله مال چین هست که سگش به مدل ال چی :)) میارزه :)))))))))))))))))))))))))))))))

    موافقم 4
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا