سریعترین نسخه از تسلا مدل ۳ هنگام پشت سر گذاشتن تستهای سرعت خود با آتشسوزی ترمزها مواجه شد.
جدیدترین نسخه از تسلا مدل ۳ پرفورمنس پس از حضور در پیست مشهور نوربرگ رینگ و داغ شدن باتری و آتش گرفتن ترمزها برچسب خطرناک را دریافت کرد! یکی از اولین نمونههای اروپایی تسلا مدل ۳ پرفورمنس بهروز شده در پیست ۲۰.۸ کیلومتری یاد شده حضور داشت و پشت فرمان آن نیز میشا چارودین نشسته بود، فردی که مربی رانندگی و مسابقهای است و بیش از یک دهه تجربه در این پیست چالشبرانگیز دارد. آقای چارودین به همراه مالک خودرو که در صندلی سرنشین حضور داشت ابتدا هندلینگ خودرو به ویژه تغییرات رخ داده در سیستم تعلیق را تحسین کرد و گفت:
تفاوت بین تسلا مدل ۳ قبلی و فیس لیفت مانند تفاوت شب و روز است. من هرگز فکر نمیکردم تسلا در تولید محصولی برای پیست اینقدر خوب باشد
اما با رسیدن خودرو به پیچ مشهور Schwedenkreuz و گذشت حدود دو و نیم دقیقه از حضور در جهنم سبز، خودروی تسلا پیام هشدار مربوط به دمای بالای ترمز را نشان داده است. حدود ۳۰ ثانیه بعد و با رسیدن خودرو به سرعت فراتر از ۲۰۰ کیلومتر در ساعت، آقای چارودین وقوع آتشسوزی را حس کرده و خودرو با مشکل کاهش سرعت مواجه بوده است.او ادامه میدهد:
من ترمز شدید گرفتم و خودرو خیلی علاقهای به توقف نداشت. در آینه هم دود غلیظی مشاهده میشد.
دادهها نشان میدهند این خودرو تست خود در نوربرگ رینگ را باتری ۳۹۳ کیلوواتی شروع کرده و دمای باتری نیز ۲۶.۳ درجه بوده اما پس از پنج و نیم دقیقه قدرت بهطور قابلتوجهی افت کرده و از ۳۹۲ به ۳۰۰ کیلووات در ۵۰ ثانیه بعدی رسیده و پس از ۲ دقیقه این رقم به ۲۰۰ کیلووات کاهش یافته است. حتی زمانی که آقای چارودین با مشاهده دود ترمزها اقدام به کاهش سرعت خودرو کرده دمای باتری در زمان پایان تست به ۵۸.۵ درجه رسیده است. نکته جالب اینکه رقم ۳۹۳ کیلووات اعلامی در آغاز حرکت بیشتر از قدرت ادعایی ۳۳۸ کیلوواتی تسلا برای مدلهای بازار اروپا و استرالیا بوده است.
تسلا مدل ۳ پرفورمنس فیس لیفت یک دور جهنم سبز را در ۹.۵ دقیقه طی کرده هرچند خودرو در حالی رانده شده که خودروهای دیگری نیز در پیست حضور داشتهاند. مالک خودرو میگوید این تسلا دارای روغن ترمز مسابقهای بوده هرچند از نظر دیسکها، کالیپرها و لنتها تغییری رخ نداده است. طرفداران تسلا در شبکههای مجازی سریعاً شروع به دفاع از این خودرو کرده و ادعا داشتند مدل ۳ پرفورمنس یک خودروی جادهای است و افراد کمی با آن راهی پیست خواهند شد. البته تسلا مدل ۳ پرفورمنس با حالت سواری پیست عرضه میشود که احتمالاً همین حالت در جهنم سبز نی فعال بوده است. این برند آمریکایی ادعا میکند خودروی یاد شده از لنتهای ترمز آماده پیست سود میبرد و جدیدترین نسخه مدل ۳ پرفورمنس از احساس پدال بهتر و مدیریت گرمای ارتقا یافته برخوردار است. البته چارودین اظهار میدارد:
ترمزها مشابه دیگر محصولات تسلا هستند و پس از طی چند دقیقه در پیست آتش میگیرند و مشکل داغ کردن دارند. با این تفاسیر نمیتوان یک دور کامل را در پیست طی کرد
او ادامه میدهد:
مدل ۳ پرفورمنس از نظر هندلینگ بسیار خوب است اما از نظر ترمز یک کابوس محسوب میشود و به نقطهای میرسد که رانندگی با آن خطرناک خواهد بود. درست همانند مدل S پلد، اگر خودرو فاقد پکیج پیست باشد اوضاع خطرناک خواهد شد.
قبلاً نیز خودروهای تسلا به خاطر عملکرد ضعیف ترمز در پیست زیر سؤال رفتهاند. هنوز مشخص نیست که آیا این خودروساز پکیج تست مشابه مدل S را برای مدل ۳ پرفورمنس نیز معرفی خواهد کرد یا خیر. این پکیج شامل ترمزهای دیسکی کربن سرامیکی و لنتهای ارتقا یافته به منظور دوام بهتر در دماهای بالاست. شایان ذکر است خودروی عرضه شده در بازارهای اروپا و استرالیا از باتری ساخت الجی استفاده میکند و بنا به ادعای برخی مالکان سرعت افزایش دمای آن بالاتر از باتریهای ساخت پاناسونیک بکار رفته در مدلهای بازار آمریکاست.
در مقابل باید به هیوندای آیونیک 5N اشاره کنیم که توانسته دو دور پیست نوربرگ رینگ را در تستهای آقای چارودین بدون مشکل داغ کردن یا آتشسوزی ترمزها طی کند. هیوندای با اینکه در استرالیا قیمت بالاتری دارد اما از بهبودهای متنوعی در سیستم خنک کاری و باتری سود میبرد تا امکان راندن طولانیتر آن در پیست بدون کاهش عملکرد وجود داشته باشد.
دمای باتری این خودرو در دور اول نوربرگ رینگ از ۲۰ به ۳۴ درجه و در دور دوم از ۳۷ به ۴۷ درجه رسیده است. این اتفاق در حالی رخ داده که سرعت خودرو پایینتر بوده و خودروهای بیشتری در پیست حضور داشتهاند. همین میزان افزایش گرمای باتری تسلا در حالی اتفاق افتاده که مدل ۳ پرفورمنس کمتر از دوم سوم پیست را طی کرده بوده است.
SMS
۲۴ تیر ۱۴۰۳مسینکه خیلی هم خوب نبوده😂
پیام
۲۴ تیر ۱۴۰۳کی فکرشو می کرد هندلینگ ماشین الکتریکی عالی بشه؟!!! با اون وزن!
amir
۲۴ تیر ۱۴۰۳چرا همیشه ماله دستته؟
گند زد دیگه یه پیست نشونش دادن لنتش آتیش گرفت تسلا پلید هم که ادعای به آتیش کشیدن هایپرکار توی درگو داره تایم نوربرگش از خیلی ها ضعیف تره
سوشیانت
۲۴ تیر ۱۴۰۳تسلا اولویتش عملکرد تو خط مستقیمه امیر اینو خودت میدونی ولی داری بهونه میاری
JaMsHiD_R1988
۲۶ تیر ۱۴۰۳سوشیانت دیدی تو اتوبان آلمان تسلا موقعی تخته کرد یه C کلاس سوسکش کرد؟
سوشیانت
۲۶ تیر ۱۴۰۳جمشید تسلا مدل اس هم کارش سوسک کردن کل شرکت بنز هست
Joker
۲۴ تیر ۱۴۰۳آتیش گرفتنش به کنار تو هفت دقیقه قدرت نصف شده😂😂😂نمردیم و پیشرفت صنعت خودروسازی رو دیدیم،فکر کن طرف یقه جر میده تا از این جاروبرقیای یک بار مصرف دفاع کنه اونم تو یه کشور جهان سومی که تو کل کشورش یه ماشین برقی و جایگاه شارژ پیدا نمیشه😂😂😂این بده🤣
Mohammad
۲۴ تیر ۱۴۰۳فکرشو بکن یه نفر که پولش به درب باک کوئنیگزگ هم نمیرسه میاد از مهندسیش ایراد میگره
بی وطن
۲۴ تیر ۱۴۰۳یه روزی روزگاری برترین خودرو ساز های دنیا با ماشینهای درون سوز جهنم سبز رو به اتیش میکشیدن و پشت سر هم رکورد میزدن…
الان این ماشین کنترلی ها میان و خودشونو به اتیش میکشن!!!!
froG-driVer
۲۴ تیر ۱۴۰۳نظرم راجع بهش عوض شد.خراب کرد خودشو😑😑
amir
۲۴ تیر ۱۴۰۳ببین درسته آینده حتما ماله برقی هاست همونطوری که آدم تا ابد از اسب برای حمل و نقل استفاده نکرد تا ابدم بنزینی استفاده نمیکنه ولی فعلا برقی ها خیلی مشکلات دارن و جالب اینه که به آب و آتیش میزنن خودشونو تا این ضعفارو کم نشون بدن
خیلی مونده برای برقی ها
برقی های الان یه چیزی مثل ماشینای اوایل قرن پیش هستن!!! یعنی اول راه توسعه هستن همونطوری که اونا اول راه توسعه بنزینی ها بودن
۲۴ تیر ۱۴۰۳راست میگی نمیدونم چرا چهار نفر دیسلایک زدن
برقی ها مشکلات زیادی دارن
برقی ها باید زمان شارژشون مثل زمان پر شدن بنزین ماشین باشه
مثلا طرف بزنه شارژ کامل کنه کمتر از ۵ دقیقه شارژ کامل بشه
مثل ماشین بنزینی و گازسوز که کمتر از ۵ دقیقه باکش پر میشه
بعدش با هر ۵ دقیقه شارژ شدن حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر بری
اگه یه ماشین برقی با این تکنولوژی رو تونستن با قیمت کمتر از ۲۰ هزار دلار درست کنن باید توی تمام جهان ماشین برقی رو پخش کنن
وگرنه ارزش نداره یه نفر که عجله داره رو یه ساعت برا شارژ شدن ماشین منتظر بمونه تا شارژ شه
علیرضا
۲۴ تیر ۱۴۰۳چقد دلقک زیاد شده آخه دلقکا خودروهای درون سوز هم نسبت به اسب ها اون اول که اومده بودن مزخرف بودن بعد بیش از ۱۰۰ سال به اینجا رسیدن الکتریکی ها هم همینه تکنولوژی بعدی هم نسبت به الکتریکی ها همین خواهد بود
سوشیانت
۲۴ تیر ۱۴۰۳مدل ۳ پرفورمنس از نظر هندلینگ بسیار خوب است اما از نظر ترمز یک کابوس محسوب میشود و به نقطهای میرسد که رانندگی با آن خطرناک خواهد بود. درست همانند مدل S پلد، اگر خودرو فاقد پکیج پیست باشد اوضاع خطرناک خواهد شد.
اینم برای هیتر هایی که فقط تیتر رو میخونن :)
-امیرعلی
۲۴ تیر ۱۴۰۳سوشی جان خوشم میاد همه چیزو به خودت میگیری😅،سخت نگیر راحت باش😉
سوشیانت
۲۴ تیر ۱۴۰۳من چیزی رو سخت نمیگیرم فقط اونایی که کارشون خوندن تیتره رو راهنمایی میکنم
car lover
۲۴ تیر ۱۴۰۳خوشم میاد هرچی ساخت امریکاست دفاع میکنی فرقی نمیکنه برقی باشه اشغال باشه هرچی
سوشیانت
۲۴ تیر ۱۴۰۳اینی که من گفتم تو خود متن بود اینکه داری حرص میخوری یه بحث دیگست
Elmiraj
۲۴ تیر ۱۴۰۳نهایتاً یک پکیج ترمز کربن سرامیک براش در نظر گرفته میشه که برای تسلا کاری نداره…
car lover
۲۴ تیر ۱۴۰۳درسته. ولی از مزخرف بودن تسلا چیزی کم نمیکنه
سوشیانت
۲۴ تیر ۱۴۰۳پورشه تایکان مزخرفه
car lover
۲۴ تیر ۱۴۰۳برقی کلا مزخرفه چه پورشه چه تسلا چه هرچی دیگه اقای متعصب ولی میزان مزخرف بودن تسلا به مراتب بیشتر از پورشه است. ضمنا من المانی باز نیستم که هیت دادن به پورشه ناراحتم کنه :)
سوشیانت
۲۴ تیر ۱۴۰۳اتفاقا آلمانی بازی که فکر میکنی تایکان از مدل اس بهتره تایکان توربو جی تی نه تو شتاب حریف تسلا و میشه نه سرعت اگر میگی درگ در رابطه با اون هم باید بگم که پورشه تایم درگش رو اعلام کرده ۹.۴ در حالی که تسلا ۹.۲۳ ثبت کرده
car lover
۲۴ تیر ۱۴۰۳من الان جایی گفتم تایکان از از تسلا بهتره؟ خودتو به چشم پزشک نشون بده ضمناً از اینکه طرفدار چی هستم باید به تو جواب پس بدم؟ برو تعصبتو جمع کن بابا
سوشیانت
۲۴ تیر ۱۴۰۳میزان مزخرف بودن تسلا به مراتب بیشتر از پورشه هست
اینو لابد من گفتم؟!😂
البته از کسی که ساختار چهار چرخ محرک که بیست درصد قدرت رو از دست میده ربط میده به پیست درگ و کامنت هاش با لینکش نمیخونه بیشتر از این انتظار نمیره نمیدونم از کی تاحالا چسبندگی بیشتر رابطه داره با از دست دادن قدرت و افت عملکرد
car lover
۲۵ تیر ۱۴۰۳اینی که گفتم یعنی چی؟ یعنی اینکه جفتشون مزخرفن. ضمناً توی اون پست همه از جمله خودم با مدرک و دلیل توضیح دادن اما آدمی مثل تو حرف هیچکس جز خودشو قبول نداره. کسی هم که میاد یه لینک نامعتبر میفرسته میگه ماساژور صندلی اختراع کادیلاکه چه انتظاری داری؟ خود دیوید پالمر تنش تو گور لرزید. برو اقا برو
سوشیانت
۲۵ تیر ۱۴۰۳کدوم مدرک و دلیلی آوردی کجای لینکت ارتباط پیست درگ و کاهش قدرت رو توضیح داده بود؟! گفته بود ساختار چهار چرخ محرک باعث کاهش قدرت بیشتری نسبت به دیفرانسیل عقب میشه چه جالب تاریخ اختراع ماساژور میشه نامعتبر لینکی که هیچ جاش حرفی از ارتباط چسبنده بودن پیست و کاهش قدرت خودرو نزده میشه معتبر!!! اون همه هم که میگی کی منظورته تنها کسی که لینک فرستاد خودت بودی که اصن اون لینک با حرفت ارتباطی نداشت
car lover
۲۵ تیر ۱۴۰۳همینی که من میگم درسته
Ferrari
۲۴ تیر ۱۴۰۳این ماشین یه پکیج خیلی خوب میتونه باشه. وزن زیر ۲ تن، قدرت و برد بسیار خوب، طراحی زیبا و پرفورمنس چشمگیر. حیفه ماشینی مثل این همچین ضعفی داشته باشه امیدوارم به حال خودش رها نشه
B
۲۴ تیر ۱۴۰۳تسلا همیشه ترمزش ضعیف بوده به هر حال همچین ماشینی با همچین اعدادی با این قیمت نازل فروخته میشه از یه جاهاییش میزنن دیگه
دور از انتظار نبود
مهربد
۲۴ تیر ۱۴۰۳توانمندی های خودرو در پیست مشخص می شود و نه در مسیر مستقیم 400 متر..!!
سوشیانت
۲۴ تیر ۱۴۰۳اتفاقا مسیر مستقیم خیلی کاربردی تر از پیسته کسی که ماشین میخره بیشتر با مسیر مستقیم سر و کار داره
علی Shelby
۲۴ تیر ۱۴۰۳امید وارم بر طرف شه
علیزاده
۲۴ تیر ۱۴۰۳آخه اینم شد ماشین
Mon
۲۴ تیر ۱۴۰۳شایان ذکر است خودروی عرضه شده در بازارهای اروپا و استرالیا از باتری ساخت الجی استفاده میکند و بنا به ادعای برخی مالکان سرعت افزایش دمای آن بالاتر از باتریهای ساخت پاناسونیک بکار رفته در مدلهای بازار آمریکاست
فرق باتری الجی و پاناسونیک
A1
۲۴ تیر ۱۴۰۳مشکل وزن زیاده و فک کنم برای ترک زدن ماشینای پرفورمنس الکتریکی نیاز به ترمزای کربن سرامیکه که خب قیمت نسبی بالایی داره
محمد
۲۴ تیر ۱۴۰۳به عنوان ماشین اسپرت جاده ای ماشین خوبیه ولی برای اینکه باهاش بری پیست باید منتظر ارتقاهای خود تسلا و مدل های بعدی جدیدا سالار ریوویز هم مدل ۳ پرفورمنس جدید رو بررسی کرده ، با اینکه آدمیه که به شدت ضد خودرو های برقی بود اما وقتی خودش باهاش رانندگی کرد به شدت از هندلینگ و شتاب خوبش و در عین حال از راحتی رانندگی باهاش و عملکرد جذاب اتوپایلوت و هزینه های پایین نگهداریش تعریف کرد و گفت احتمالا خودمم یکی تهیه کنم ، متاسفانه خیلی از دوستان قضاوت غیر منصفانه راجب تسلا دارن در صورتی که حتی تسلا رو از نزدیک هم ندیدن
samurai
۲۴ تیر ۱۴۰۳باتری ژاپنیای درجه یک رو میذاره تو ماشینای خود امریکا باتری درجه سه کرره هم واسه بازارای دیگه اینهمه زرنگی از ماسک افریقایی بعیده :)))))))))))))))))))))))))))))))
الان حتما میگین باتری درجه 2 مال کدوم کشوره :))))) بعله مال چین هست که سگش به مدل ال چی :)) میارزه :)))))))))))))))))))))))))))))))