کاهش قیمت محصولات تسلا در چین کار دست این شرکت داد! پس از آنکه خودروساز مشهور آمریکایی کاهش قیمت برخی خودروهای خود در این کشور را اعلام کرد مشتریان معترض و خشمگین چینی به فروشگاه این برند هجوم بردند.
چند روز پیش بود که تسلا اعلام کرد قیمت مدل ۳ در چین ۳۰۰۰ تا ۵۳۰۰ دلار کاهش یافته و به ۳۳۶۰۰ تا ۴۸۲۰۰ دلار رسیده است. همچنین قیمت تسلا مدل Y نیز بین ۴۲۰۰ تا ۷۰۰۰ دلار کمتر شده و هماکنون با قیمت ۳۸۰۰۰ تا ۵۲۶۰۰ دلار عرضه میشود که کمترین قیمت این خودرو از ابتدا تاکنون است. همین موضوع باعث شده برخی مشتریان معترض تسلا که قبلاً خودروی خود را با قیمتهای بالاتر خریداری کرده بودند به فروشگاه این شرکت حمله کنند! برای مقایسه باید گفت قیمت تسلا مدل ۳ قبلاً ۳۰ درصد بالاتر از بی وای دی Seal (آتو ۴) بود اما قیمت این دو خودرو هماکنون تقریباً مشابه یکدیگر شده است. اگرچه تاکنون چندین گردهمایی اعتراضی در جلوی برخی فروشگاههای تسلا در چین برگزار شده اما در یکی از مراکز خرید در چنگدو وضعیت وخیمتر بوده و بنا به گفته یکی از بلاگرهای چینی، مشتریان عصبانی وارد فروشگاه شده و وسایل داخل آن را به هم ریخته و به یک ATV سایبرکواد برقی آسیب وارد کرده و هدایای داخل فروشگاه را غارت کردهاند.
ظاهراً مالکان خشمگین و معترض تسلا یک طومار را امضا کرده و اثرانگشت هم زدهاند. آنها درخواست ۱۰۰ هزار کیلومتر سوپرشارژ رایگان، ۱۰ میلیون امتیاز تسلا، دسترسی به خودران کامل و افزایش ۲ تا ۴ ساله گارانتی را داشتهاند. فروشگاه تسلا هم در پاسخ به مالکان گفته که برنامهای برای پرداخت غرامت به مشتریانی که خودروی خود را با قیمتهای قبلی خریداری کردهاند وجود ندارد. همانند دیگر کشورها، تسلا از مدل فروش مستقیم استفاده میکند و بنابراین تغییرات قیمتی محصولات این شرکت شفاف بوده و در معرض دید عموم قرار دارد. خودروسازانی که از مدل فروش نمایندگی استفاده میکنند وضعیت قابل مدیریتی دارند و تاکتیکهای زیادی را میتوانند بدون اطلاع مشتریان بکار گیرند. برخی تظاهرات کوچک دیگر هم در چین برگزار شده که یکی از آنها جلوی فروشگاه تسلا در جنوب غرب شانگهای بوده است. آنها با فریاد خواستار پس گرفتن پول خود بودهاند و برخی نیز اشاره به حقوق خود در برابر این خودروساز داشتهاند. نایبرئیس جهانی تسلا نیز با انتشار بیانیهای خطاب به معترضان گفته است کاهش قیمت محصولات این خودروساز در چین نتیجه نوآوریهای مهندسی بوده و پاسخی به درخواست پکن برای تشویق توسعه اقتصادی است.
اما واضح است که با گذشت زمان این اعتراضات نیز خاموش خواهد شد هرچند رسانههای چینی موضعگیری جالبی دراینباره داشتهاند و اکثر آنها از عبارت حمله معترضان به فروشگاه تسلا استفاده نکردهاند بلکه آن را به عنوان درخواست رعایت حقوق مشتریان پوشش دادهاند. تقریباً دو سال قبل نیز تسلا فشار زیادی را در چین به خاطر خرابی ترمز برخی خودروهای خود متحمل شد هرچند شاهدی برای این ادعاها وجود نداشت. البته رسانههای چینی به این واقعه به عنوان حوادث ناشی از عیب ترمز تسلا اشاره کردند و حتی پس از اینکه تحقیقات ثابت کرد این تصادفات به خاطر خطای انسانی یا سایر اشتباهات رخ داده بازهم رسانههای چینی تغییری در ادبیات خود ندادند.
اما تلاشهای نایبرئیس جهانی تسلا درباره توقف نگاه منفی رسانههای چینی به این برند تا حد زیادی جواب داده و علیرغم برخی اتفاقات مقطعی که برای خودروهای تسلا در این کشور رخ داده، رسانههای چینی چندان اخبار مربوط به مشتریان معترض تسلا را پوشش ندادهاند. در واقع رسانههای چینی اخیراً دست از نتیجهگیری سریع و چشم بسته برداشته و از عبارتی همچون “منتظر انتشار نتایج تحقیقات میمانیم” و عباراتی مشابه آن استفاده میکنند.
ben
۱۹ دی ۱۴۰۱تسلا بیا اینجا کارخونه بزن هر چی خواستی ارزونش کن این چینی ها لیاقت ندارن ( البته با وجود این مسئولین که فکر میکنن ولی ما هستن( نه وکیل) نخواهد شد.
مجتبی .
۱۹ دی ۱۴۰۱ولی نه مالک وصاحب.
تحریم خودروسازها#
Afg
۱۹ دی ۱۴۰۱چه صاحبای کثیفی هم هستن بوی گندشون دنیارو پر کرده ریاو تزویر تو ذاتشونه
ممد ژانگولر
۱۹ دی ۱۴۰۱مردم چین کلا رد دادن یکی نیست بگه داداشای چینی مینی من همه دنیا میدونن هزینه ساخت ماشینهای برقی هر چی میگذره داره پایین تر میاد و سازنده کارش درسته که قیمت ماشینو پایین بیاره
کیانوش
۲۰ دی ۱۴۰۱چی زدی شما ؟!چطور تو چند ماه سی درصد قیمت بیاد پایین به خاطر نواوری مهندسیه ؟!خخخ ،،از الان تا صد سال دیگه تسلا هر گندی بزنه بازم امثال تو هستین که ماله بکشید چطور به این فکر نکردی که تا قبل از این داشته گرون میداده و چون فروشش کم شده قیمت کم کرده مگه تو چند ماه گذشته چه تغییری تو زنجیره تامین تسلا تو چین به وجود اومده که هفت هزار دلار ارزون تر تموم بشه تولید خودرو واسش ؟
مردیم از خوشی
۱۹ دی ۱۴۰۱متن : ظاهراً مالکان خشمگین و معترض تسلا یک طومار را امضا کرده و اثرانگشت هم زدهاند. آنها درخواست ۱۰۰ هزار کیلومتر سوپرشارژ رایگان، ۱۰ میلیون امتیاز تسلا، دسترسی به خودران کامل و افزایش ۲ تا ۴ ساله گارانتی را داشتهاند.
بیا تعارف نکنید دیگه چی میخواید ؟🧃های چین
کار تسلا کاملا اشتباه بوده که یکباره قیمت را کم کرده باید تو طول چند ماه این کار را میکرده ولی در کل باز هم حق با تسلاست ( یا هر شرکت دیگه ای که می بود )
از نوع درخواست معترضان هم معلومه که کلا دنبال شلوغ کردن هستند اگه درخواست عاقلانه بود یه حرفی
#تحریم خودروسازان
علیرضا
۱۹ دی ۱۴۰۱اون چینی ها باید بیایند ایران یه پراید بخرن و روزبروز از افزایش قیمتش لذت ببرن.
پیکان جوانان گوجه ای
۱۹ دی ۱۴۰۱فکر کن ماشین بخری فرداش کلی ارزون بشه ……….. حسابی ادم میسوزه
علیx76
۱۹ دی ۱۴۰۱آقا من از خدامه هرچی بخرم فرداش ارزونتر شه.
شاید گرونتر شدن بعد از خرید، حس پیروزی و زرنگی به ما بده، ولی در اصل باعث شده فقیر تر بشیم.
elonlion
۱۹ دی ۱۴۰۱من یه سیستم رندرینگ بستم با rtx 3060 سال پیش
دور بر 65 میلیون برام آب خورد الان قیمت کارت گرافیک کلی کاهش پیدا کرده من میخوام برم فروشگاه انویدیا اعتراض بکنم چرا گرون تر خریدم اون موقع و الان ارزون شده هر کی میخواد بیاد هماهنگ بکنه
#سواد
حسین دهمرد
۱۹ دی ۱۴۰۱چه عکسای نایسی استفاده کردن برای مقاله همش چارتا لیوان یکبار مصرف ریخته زمین
mahdi-es17
۱۹ دی ۱۴۰۱خوبه ایران زندگی نمیکنین که شب بخوابین صبح بیدارشین ماشین 50میلیون گران شده عوض دستت درنکه به تسلا بود؟
به خدا اینارو بیاری ایران در عرض نیم ساعت نصف ایران خودرو سایپا قارت میکنن
heshmat021
۱۹ دی ۱۴۰۱این بی فرهنگ ها اگر گرون هم میشد میرفتن پول بیشتر رو بعدا بدن به نمایندگی؟!
کیانوش
۲۰ دی ۱۴۰۱خدا شاهده خودت بودی الان با اجر میرفتی نمایندگی تسلا ،بی فرهنگ ها. زر نزن بابا برو ی نگاه به تعداد خودرو های فروخته شده تسلا تو سهماه پیش بنداز ببین چند نفر تو سه ماه سی درصد گرون تر خودرو رو خریدن یا نکنه باور کردی که ارزون شدن خودرو نتیجه نبوغ مهندسیه ؟!خخ تو سه ماه !!! اگه کل ژنجیره تامین رو زیر و رو کنن بازم نمیشه هفت هزار دلار ارزون تر کنن هزینه تپلید خودرو رو
T
۱۹ دی ۱۴۰۱اصلا به ما چه که چینی ها اعتراض میکنن؟
Royal Driver
۱۹ دی ۱۴۰۱همینو بگو
محمد
۱۹ دی ۱۴۰۱ایران هم همینه، بعد از چند سال صف بازی، چند سال قرعه کشی بلاخره خودرو اومده تو بورس، اجازه نمیدهند چند ماه این مدل فروش اجرا شود و صدای یکسری درآمده که چرا خودرو ارزانتر از بازار ازاد در دسترس همه هست.
اگر عرضه در بورس کالا را با افزایش ادامه دهند تا چند هفته دیگه قیمتها بشدت کاهش پیدا خواهد کرد. اما به محض اینکه هفته اول کاهش قیمتها شروع شده صدای یکسری دیروز درآمد که اهای جلوی این کار را بگیرید !
Avan
۱۹ دی ۱۴۰۱فکر کردی اونی که از بورس می خره مشتری واقعی است ؟! نه جانم همون دلال ها از بورس می خرن وقتی گرون می خرن قاعدتا باید سود کنند پس گرونتر به مشتری واقعی می فروشند در نتیجه یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو در این چند هفته همین عرضه در بورس بوده.این وسط دلال و خودروسازان سود می کنند و مشتری زیان مضاعف
کیان
۱۹ دی ۱۴۰۱یک کشور … با تفکرات … و افکار بسته !!!
… میتونید کمو… بدونید اگر پدال سانسور نکنه
مردمی ک از ارزون شدن ناراحت میشن، قطعا همونایی هستن ک به هیچ حیوون زنده و مرده ای رحم نمیکنن برای خوردن و …
همینا با کرونا مردم دنیا رو بدبخت کردن
Ehsan
۱۹ دی ۱۴۰۱چین رفتی تا حالا ؟
Alireza
۱۹ دی ۱۴۰۱نه عزیز اینا دنبال برهنه شدنن تسلا بهونس
Arshia m3csl
۱۹ دی ۱۴۰۱باید خوشحال هم باشن که ماشینشون ارزون شده وقت ماشینشون ارزون شده یعنی قطعات ماشینشون ارزون شده و ممکنه خودرو ساز های دیگه هم برای رقابت ماشینشون رو ارزون کنن