تسلا

سیستم خودران تسلا با یک ویژگی جدید به‌روز شد

این ویژگی سال‌ها با برچسب «به‌زودی» در وبگاه تسلا نشانه‌گذاری شده بود.

دستیار رانندگی تمام‌خودکار تسلا موسوم به FSD که هنوز در فاز بتا و غیررسمی قرار دارد به یک ویژگی تازه به نام «فرمان‌پذیری خودکار در خیابان‌های شهر» مجهز شده است. FSD بتا قبلاً از فناوری‌هایی چون خوانش تابلوها و چراغ‌های ترافیکی استفاده می‌کرد و حالا به‌لطف ورود فناوری یادشده، به تکامل و هدف نهایی خود نزدیک‌تر شده است.

تسلا بیانیه ویژگی‌های سیستم FSD را هم در وبگاه خود تغییر داده است؛ این بیانیه درباره سیستم تمام خودران تسلا می‌نویسند:

خودروی شما می‌تواند با کمترین سطح دخالت راننده، تقریباً در هر محیطی رانندگی کند. این ویژگی رفته‌رفته بهبود می‌یابد.

این درحالی است که پیش از آن، بیانیه برای مدت‌ها بدون تغییر باقی مانده بود و ویژگی فرمان‌پذیری در خیابان‌های شهر نیز برای سال‌ها به برچسب «به‌زودی» مزین شده بود. تسلا پس انجام چند تغییر در قیمت‌گذاری‌هایش در بخش فروش خودرو و ویژگی‌های جانبی موفق شد تا از این ویژگی جدید رونمایی کند. هفته گذشته، قیمت خرید FSD بتا در ایالات‌متحده تا ۳ هزار دلار کاهش یافت (از ۱۵ هزار دلار به ۱۲ هزار دلار رسید). مدل‌های S و X هم تا حد قابل‌توجهی تخفیف خوردند و دیگر خبری از نسخه‌های «رنج استاندارد» نیست.

به گفته وبگاه تسلا، ویژگی فرمان‌پذیری FSD تنها برای مالکان محصولات این شرکت در کشورهای آمریکایی شمالی به‌جز مکزیک در دسترس است؛ در مکزیک حتی ویژگی خوانش چراغ‌های راهنمایی نیز در دسترس خریداران قرار نمی‌گیرد. فرمان‌پذیری FSD هنوز برای مشتریان اروپایی این برند با برچسب به‌زودی نمایش داده می‌شود.

سیستم خودران تسلا در چند سطح مختلف در دسترس خریداران قرار می‌گیرد که به شرح زیر هستند:

  • اتوپایلوت پایه که به‌صورت پایه در تمام خودروهای جدید ارائه می‌شود و شامل کروز کنترل ترافیکی، سیستم قرار دادن خودرو میان خط‌ها و فناوری موسوم به فرمان‌پذیری خودکار می‌شود.
  • اتوپایلوت توسعه‌یافته که در ایالات‌متحده به‌عنوان یک آپشن ۶ هزار دلاری عرضه شده و شامل اتوپایلوت پایه، رهیاب اتوپایلوت، جابه‌جایی خودکار بین خطوط، پارک خودکار، فراخوان خودرو و فراخوان هوشمند می‌شود.
  • ویژگی تماماً خودران شامل اتوپایلوت توسعه‌یافته، فرمان‌پذیری خودکار در خیابان‌های شهر و خوانش تابلوهای ترافیکی و چراغ‌های راهنمایی می‌شود. این آپشن تنها در کانادا و ایالات‌متحده در دسترس است و ۱۲ هزار دلار قیمت دارد.
  • تمام مدل‌های جدید تسلا شامل ویژگی‌های ایمنی چون ترمز اضطراری خودکار، هشدار برخورد از جلو، پایش نقاط کور، ممانعت از خروج از میان خطوط و… می‌شوند.

خودران کامل بتا تسلا

تسلا در یک بیانیه جداگانه اعلام کرد که این ویژگی‌ها خودروهایش را خودران نمی‌کنند:

اتوپایلوت، اتوپایلوت توسعه‌یافته و ویژگی‌های رانندگی تماماً خودکار برای استفاده توسط یک راننده هشیار طراحی شده‌اند؛ کسی که دست‌هایش را روی فرمان گذاشته و آماده است تا در هر لحظه‌ای کنترل خودرو را به دست گیرد. این ویژگی‌ها با گذر زمان بهبود می‌یابند اما وضعیت کنونی‌شان باعث نمی‌شود که خودرو تماماً خودران باشد.

نظر شما درباره این ویژگی‌های خودکار و آینده حمل‌ونقل خودران چیست؟ آیا تسلا سرانجام موفق خواهد شد؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۵ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. amir-z

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (96 ديدگاه)

    ویدئو جدید کارواو
    نابود شدن تسلا s پلد توسط شیرون سوپر اسپرت رو بزارید☠☠

    موافقم 26
    مخالفم 24
    1. hamid

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (108 ديدگاه)

      ماشین میلیون دلاری ، ماشین ۱۰۰ هزار دلاری رو شکست داده ؟
      من که باور نمیکنم

      موافقم 45
      مخالفم 9
      1. AHMADREZA

        ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (877 ديدگاه)

        بنزین برق رو شکست داده عزیز

        موافقم 28
        مخالفم 21
      2. amir-z

        ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (96 ديدگاه)

        میدونم که نباید بابت این موضوع تعجب کرد
        اما اولا این که قیمت بوگاتی فقط به دلیل پیشرانه و عملکرد فنیش نیست و هزینه پیشرانه ماشین فقط بخشی از قسمت هزینه های ساخت ماشینه ولی توی تسلا که جز چهار تا چرخ و یک فرمون چیزی بیشتر تحویلت نمیدن توقع قیمت میلیون دلاری داری
        و مورد دوم اینکه وقتی یه عده میان هی بین یه ماشین الکتریکی به قول شما ۱۰۰ هزار دلاری با یه ماشین میلیون دلاری که هیچ ربطی به هم ندارن درگ برگزار میکنن پس باید شاهد شکست خوردنش هم باشن وقتی بین دو تا ماشین درگ برگزار میشه حتما برگزارکنندگان درگ اون دو تا ماشین رو رقیب هم میبین که این مسابقه رو بینشون برگزار میکنن

        و ببخشید که این کامنت ها باید زیر درگ بوگاتی با تسلا میومد نه اینجا🙏

        موافقم 18
        مخالفم 26
        1. puriya

          ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (567 ديدگاه)

          امیر پست که اپلود شد طرفدارای تسلا رو رنده میکنیم😂

          موافقم 10
          مخالفم 8
    2. Elmiraj

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (3188 ديدگاه)

      با سی برابر قیمت ، ۱۹۵ کیلوگرم وزن کمتر و ۵۸۰ اسب بخار قدرت بیشتر تونست یه سپر جلو بیفته…!!!

      ترمز های چند صد هزار دلاری شم که اصلا نابود کرد تسلا رو……!!!!

      ماشاالله به این تکنولوژی های فرازمینی فولکس واگن…

      موافقم 28
      مخالفم 18
      1. amir-z

        ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (96 ديدگاه)

        ببخشید ولی شما هم تا دیروز فازتون این بود که تسلا هایپر کار های با ۳۰ برابر قیمت خودشو وزن کمتر و چندین اسب بخار قدرت بیشتر رو شکست میده و حالا که این اتفاق نیفتاده همون چیزایی که باهاش تسلا رو گنده میگردین رو دلیل شکستش میدونین

        موافقم 19
        مخالفم 19
        1. Elmiraj

          ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (3188 ديدگاه)

          رقابت وقتی برابر میشه که دو خودرو با نسبت وزن بر قدرت یکسان یا نزدیک به هم مقابل هم قرار بگیرن…

          اینجا وقتی برابر میشه که یک وزنه ۸۳۸ کیلوگرمی بزاری رو سقف شیرون….

          در توان امثال بوگاتی و ریمک و…. نیست که بتونن با اسب بخار و وزن یکسان با تسلا دربیوفتن.

          موافقم 18
          مخالفم 10
        2. مازیار

          ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (850 ديدگاه)

          رقابت وقتی برابر میشه که برقی و بنزینی مقابل امثال خودشون قرار بگیرن. این هم یک درگ صرفا جهت سرگرمی بود نه هیچ چیز دیگه.
          نه اینکه یک سری اعداد همیشه آماده داشته باشی و فارغ از نوع عملکرد فورا ماشین حساب بزنی که بفرمائید!
          که اونم گاهی مثل نسبت قدرت به وزن کوروت و GT3 معلوم نیست چطوری اما یکی دربیاد!!

          موافقم 11
          مخالفم 1
    3. Navid A J

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (3793 ديدگاه)

      یا معنی “نابود شدن” چیزیه که من نمیفهمم، یا این برد میلیمتری بوگاتی چیز دیگه ای معنی میده. والا به نظرم این مقایسه نشون از پیشرفت الکتریکی ها و زنگ خطر اتمام پادشاهی پیر خودروهای بنزینی بود.

      موافقم 1
      مخالفم 2
  2. amir

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (3601 ديدگاه)

    داشتم دنبال آمپرش میگشتم یادم افتاد تو اون مانیتورشه….

    موافقم 12
    مخالفم 1
  3. امیر

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (692 ديدگاه)

    تسلا در واقع چیزی به اسم ماشین نمیسازه ! یه کامپیوتر هست که چهار تا چرخ انداختن زیرش و به خاطر همین توسعه سیستم های مبتنی بر هوش مصنوعی مثل همین رانندگی خودکار ، نباید براش چندان سخت باشه ولی حالا این سیستم خودران چقدر قابل اطمینان باشه مهمه ! نه فقط تسلا بلکه همه شرکت های دنیا باید یه آسودگی خیال بابت رانندگی خودکار به خریداران بدن چون مصرف کننده بیچاره جونشو از سر راه که نیاورده

    موافقم 16
    مخالفم 2
  4. الکساندر گراهامبل

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1232 ديدگاه)

    چرا همه اول از سیستم چند سال پیش تمجید و به به میکردن الان اه اه؟
    واسم همیشه سوال بود

    موافقم 4
    مخالفم 1
  5. Erwin Martin

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (16 ديدگاه)

    آره درسته تسلا اصالت نداره , صدای خفن v8 رو نداره یا هندلینگ پورشه و bmw رو نداره یا خوشگل نیست
    ولی باید قبول کنیم اکثریت آدم ها به اصطلاح ماشین باز نیستند اونا فقط یه چیزی میخوان اونا رو از a به b ببره کم مصرف باشه ارزون باشه.الان تسلا این کار ها رو انجام میده و داره یه حداقل حس (cool) بودن با شتاب و تکنولوژی میده بهشون
    تسلا فن نیستم من عاشق جگوار e تایپ و فراری انزو ام ولی باید قبول کنیم دیگه آینده اینه و آینده مردم فقط واسه تفریح رانندگی میکنن و وظیفه از نقطه a به b رفتن به عهده ماشینه

    موافقم 27
    مخالفم 5
    1. Enzo Ferrari 2008

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1208 ديدگاه)

      درست میگی

      موافقم 11
    2. puriya

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (567 ديدگاه)

      ببین قربونت اولا طبق امار رسمی میانگین قیمتی خودرو های برقی نسبت به بنزینی اگه اشتباه نکنم چیزی حدود ۲۰ هزار دلار بیشتر و نشون میده ارزون تر از مدل های بنزینی نیستن منظورت هم از کم مصرف بودن متوجه نمیشم ما ماشین های بنزینی کم مصرف هم داریم هیبرید ها هم وجود دارند حالا چرا باید مردم برن سراغ خودروهای پر دردسر تر که هنوز هم مشکلاتشون کامل حل نشده و بدی هایی دارند من میدونم چون فکر میکنند خودرو های الکتریکی از آینده ی ۵۰ سال بعد اومدن!!

      موافقم 6
      مخالفم 5
  6. حسینیان

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چطوری میشه به شرکتهای خودرو سازی برقی مثل تسلا سونی یا تیوتا ایمیل زد ..
    برای ایجاد پیشنهاد یک ایده جدید در صنعت خودروهای برقی
    میخوام باهاشون مکاتبه کنم امکانش وجود داره

    موافقم 8
    مخالفم 2
    1. AMANTE

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1913 ديدگاه)

      https://www.tesla.com/contact

      از طریق لینک بالا میتونی با تسلا ارتباط برقرار کنی.

  7. اذرگون

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (14 ديدگاه)

    خودرو ران که باشه باید ماننده چشم انسان حواسش به همه جا باشه خواندن تابلوهای رانندگی در خیال هست ، این تابلوها باید خوانده بشه ، تابلوها به رنگهای مختلف ، زرد ، سبز ، قرمز هست ، روی این تابلو ها ، فاصله تا شهر بعدی ، جهت ، جاده وغیره هست ، دست روی فرمان ، من نمیدوم اگر کسی دست نداشته باشه چطور رانندگی می کنه ، برهر حال خود رو ران ، دست روی فرمان گذاشته

  8. شمس

    ۵ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (14 ديدگاه)

    تسلا واقعا تحول بزرگی در خودرو در زمینه های فنی ارائه کرده ، اما …. این ماشین انگار ماشین نیست ؟؟؟!!!! آخه وقتی به کابین یه بوگاتی ، ب ام و ، بنز ، یا حتی یه سمند ال ایکس نگاه می کنی حداقل یه طرح چوبی ، چند تا دکمه و طرح چرم و ….داره ، این یه فرمون داره و یه مانیتور اندازه تلویزیون ۴۲ اینچ . از بیرونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا