این ویژگی سالها با برچسب «بهزودی» در وبگاه تسلا نشانهگذاری شده بود.
دستیار رانندگی تمامخودکار تسلا موسوم به FSD که هنوز در فاز بتا و غیررسمی قرار دارد به یک ویژگی تازه به نام «فرمانپذیری خودکار در خیابانهای شهر» مجهز شده است. FSD بتا قبلاً از فناوریهایی چون خوانش تابلوها و چراغهای ترافیکی استفاده میکرد و حالا بهلطف ورود فناوری یادشده، به تکامل و هدف نهایی خود نزدیکتر شده است.
تسلا بیانیه ویژگیهای سیستم FSD را هم در وبگاه خود تغییر داده است؛ این بیانیه درباره سیستم تمام خودران تسلا مینویسند:
خودروی شما میتواند با کمترین سطح دخالت راننده، تقریباً در هر محیطی رانندگی کند. این ویژگی رفتهرفته بهبود مییابد.
این درحالی است که پیش از آن، بیانیه برای مدتها بدون تغییر باقی مانده بود و ویژگی فرمانپذیری در خیابانهای شهر نیز برای سالها به برچسب «بهزودی» مزین شده بود. تسلا پس انجام چند تغییر در قیمتگذاریهایش در بخش فروش خودرو و ویژگیهای جانبی موفق شد تا از این ویژگی جدید رونمایی کند. هفته گذشته، قیمت خرید FSD بتا در ایالاتمتحده تا ۳ هزار دلار کاهش یافت (از ۱۵ هزار دلار به ۱۲ هزار دلار رسید). مدلهای S و X هم تا حد قابلتوجهی تخفیف خوردند و دیگر خبری از نسخههای «رنج استاندارد» نیست.
به گفته وبگاه تسلا، ویژگی فرمانپذیری FSD تنها برای مالکان محصولات این شرکت در کشورهای آمریکایی شمالی بهجز مکزیک در دسترس است؛ در مکزیک حتی ویژگی خوانش چراغهای راهنمایی نیز در دسترس خریداران قرار نمیگیرد. فرمانپذیری FSD هنوز برای مشتریان اروپایی این برند با برچسب بهزودی نمایش داده میشود.
سیستم خودران تسلا در چند سطح مختلف در دسترس خریداران قرار میگیرد که به شرح زیر هستند:
- اتوپایلوت پایه که بهصورت پایه در تمام خودروهای جدید ارائه میشود و شامل کروز کنترل ترافیکی، سیستم قرار دادن خودرو میان خطها و فناوری موسوم به فرمانپذیری خودکار میشود.
- اتوپایلوت توسعهیافته که در ایالاتمتحده بهعنوان یک آپشن ۶ هزار دلاری عرضه شده و شامل اتوپایلوت پایه، رهیاب اتوپایلوت، جابهجایی خودکار بین خطوط، پارک خودکار، فراخوان خودرو و فراخوان هوشمند میشود.
- ویژگی تماماً خودران شامل اتوپایلوت توسعهیافته، فرمانپذیری خودکار در خیابانهای شهر و خوانش تابلوهای ترافیکی و چراغهای راهنمایی میشود. این آپشن تنها در کانادا و ایالاتمتحده در دسترس است و ۱۲ هزار دلار قیمت دارد.
- تمام مدلهای جدید تسلا شامل ویژگیهای ایمنی چون ترمز اضطراری خودکار، هشدار برخورد از جلو، پایش نقاط کور، ممانعت از خروج از میان خطوط و… میشوند.
تسلا در یک بیانیه جداگانه اعلام کرد که این ویژگیها خودروهایش را خودران نمیکنند:
اتوپایلوت، اتوپایلوت توسعهیافته و ویژگیهای رانندگی تماماً خودکار برای استفاده توسط یک راننده هشیار طراحی شدهاند؛ کسی که دستهایش را روی فرمان گذاشته و آماده است تا در هر لحظهای کنترل خودرو را به دست گیرد. این ویژگیها با گذر زمان بهبود مییابند اما وضعیت کنونیشان باعث نمیشود که خودرو تماماً خودران باشد.
نظر شما درباره این ویژگیهای خودکار و آینده حملونقل خودران چیست؟ آیا تسلا سرانجام موفق خواهد شد؟
amir-z
۲۵ شهریور ۱۴۰۲ویدئو جدید کارواو
نابود شدن تسلا s پلد توسط شیرون سوپر اسپرت رو بزارید☠☠
hamid
۲۵ شهریور ۱۴۰۲ماشین میلیون دلاری ، ماشین ۱۰۰ هزار دلاری رو شکست داده ؟
من که باور نمیکنم
AHMADREZA
۲۵ شهریور ۱۴۰۲بنزین برق رو شکست داده عزیز
amir-z
۲۵ شهریور ۱۴۰۲میدونم که نباید بابت این موضوع تعجب کرد
اما اولا این که قیمت بوگاتی فقط به دلیل پیشرانه و عملکرد فنیش نیست و هزینه پیشرانه ماشین فقط بخشی از قسمت هزینه های ساخت ماشینه ولی توی تسلا که جز چهار تا چرخ و یک فرمون چیزی بیشتر تحویلت نمیدن توقع قیمت میلیون دلاری داری
و مورد دوم اینکه وقتی یه عده میان هی بین یه ماشین الکتریکی به قول شما ۱۰۰ هزار دلاری با یه ماشین میلیون دلاری که هیچ ربطی به هم ندارن درگ برگزار میکنن پس باید شاهد شکست خوردنش هم باشن وقتی بین دو تا ماشین درگ برگزار میشه حتما برگزارکنندگان درگ اون دو تا ماشین رو رقیب هم میبین که این مسابقه رو بینشون برگزار میکنن
و ببخشید که این کامنت ها باید زیر درگ بوگاتی با تسلا میومد نه اینجا🙏
puriya
۲۶ شهریور ۱۴۰۲امیر پست که اپلود شد طرفدارای تسلا رو رنده میکنیم😂
Elmiraj
۲۵ شهریور ۱۴۰۲با سی برابر قیمت ، ۱۹۵ کیلوگرم وزن کمتر و ۵۸۰ اسب بخار قدرت بیشتر تونست یه سپر جلو بیفته…!!!
ترمز های چند صد هزار دلاری شم که اصلا نابود کرد تسلا رو……!!!!
ماشاالله به این تکنولوژی های فرازمینی فولکس واگن…
amir-z
۲۵ شهریور ۱۴۰۲ببخشید ولی شما هم تا دیروز فازتون این بود که تسلا هایپر کار های با ۳۰ برابر قیمت خودشو وزن کمتر و چندین اسب بخار قدرت بیشتر رو شکست میده و حالا که این اتفاق نیفتاده همون چیزایی که باهاش تسلا رو گنده میگردین رو دلیل شکستش میدونین
Elmiraj
۲۵ شهریور ۱۴۰۲رقابت وقتی برابر میشه که دو خودرو با نسبت وزن بر قدرت یکسان یا نزدیک به هم مقابل هم قرار بگیرن…
اینجا وقتی برابر میشه که یک وزنه ۸۳۸ کیلوگرمی بزاری رو سقف شیرون….
در توان امثال بوگاتی و ریمک و…. نیست که بتونن با اسب بخار و وزن یکسان با تسلا دربیوفتن.
مازیار
۲۶ شهریور ۱۴۰۲رقابت وقتی برابر میشه که برقی و بنزینی مقابل امثال خودشون قرار بگیرن. این هم یک درگ صرفا جهت سرگرمی بود نه هیچ چیز دیگه.
نه اینکه یک سری اعداد همیشه آماده داشته باشی و فارغ از نوع عملکرد فورا ماشین حساب بزنی که بفرمائید!
که اونم گاهی مثل نسبت قدرت به وزن کوروت و GT3 معلوم نیست چطوری اما یکی دربیاد!!
Navid A J
۲۶ شهریور ۱۴۰۲یا معنی “نابود شدن” چیزیه که من نمیفهمم، یا این برد میلیمتری بوگاتی چیز دیگه ای معنی میده. والا به نظرم این مقایسه نشون از پیشرفت الکتریکی ها و زنگ خطر اتمام پادشاهی پیر خودروهای بنزینی بود.
amir
۲۵ شهریور ۱۴۰۲داشتم دنبال آمپرش میگشتم یادم افتاد تو اون مانیتورشه….
امیر
۲۵ شهریور ۱۴۰۲تسلا در واقع چیزی به اسم ماشین نمیسازه ! یه کامپیوتر هست که چهار تا چرخ انداختن زیرش و به خاطر همین توسعه سیستم های مبتنی بر هوش مصنوعی مثل همین رانندگی خودکار ، نباید براش چندان سخت باشه ولی حالا این سیستم خودران چقدر قابل اطمینان باشه مهمه ! نه فقط تسلا بلکه همه شرکت های دنیا باید یه آسودگی خیال بابت رانندگی خودکار به خریداران بدن چون مصرف کننده بیچاره جونشو از سر راه که نیاورده
الکساندر گراهامبل
۲۵ شهریور ۱۴۰۲چرا همه اول از سیستم چند سال پیش تمجید و به به میکردن الان اه اه؟
واسم همیشه سوال بود
Erwin Martin
۲۵ شهریور ۱۴۰۲آره درسته تسلا اصالت نداره , صدای خفن v8 رو نداره یا هندلینگ پورشه و bmw رو نداره یا خوشگل نیست
ولی باید قبول کنیم اکثریت آدم ها به اصطلاح ماشین باز نیستند اونا فقط یه چیزی میخوان اونا رو از a به b ببره کم مصرف باشه ارزون باشه.الان تسلا این کار ها رو انجام میده و داره یه حداقل حس (cool) بودن با شتاب و تکنولوژی میده بهشون
تسلا فن نیستم من عاشق جگوار e تایپ و فراری انزو ام ولی باید قبول کنیم دیگه آینده اینه و آینده مردم فقط واسه تفریح رانندگی میکنن و وظیفه از نقطه a به b رفتن به عهده ماشینه
Enzo Ferrari 2008
۲۵ شهریور ۱۴۰۲درست میگی
puriya
۲۶ شهریور ۱۴۰۲ببین قربونت اولا طبق امار رسمی میانگین قیمتی خودرو های برقی نسبت به بنزینی اگه اشتباه نکنم چیزی حدود ۲۰ هزار دلار بیشتر و نشون میده ارزون تر از مدل های بنزینی نیستن منظورت هم از کم مصرف بودن متوجه نمیشم ما ماشین های بنزینی کم مصرف هم داریم هیبرید ها هم وجود دارند حالا چرا باید مردم برن سراغ خودروهای پر دردسر تر که هنوز هم مشکلاتشون کامل حل نشده و بدی هایی دارند من میدونم چون فکر میکنند خودرو های الکتریکی از آینده ی ۵۰ سال بعد اومدن!!
حسینیان
۲۵ شهریور ۱۴۰۲چطوری میشه به شرکتهای خودرو سازی برقی مثل تسلا سونی یا تیوتا ایمیل زد ..
برای ایجاد پیشنهاد یک ایده جدید در صنعت خودروهای برقی
میخوام باهاشون مکاتبه کنم امکانش وجود داره
AMANTE
۲۵ شهریور ۱۴۰۲https://www.tesla.com/contact
از طریق لینک بالا میتونی با تسلا ارتباط برقرار کنی.
اذرگون
۲۶ شهریور ۱۴۰۲خودرو ران که باشه باید ماننده چشم انسان حواسش به همه جا باشه خواندن تابلوهای رانندگی در خیال هست ، این تابلوها باید خوانده بشه ، تابلوها به رنگهای مختلف ، زرد ، سبز ، قرمز هست ، روی این تابلو ها ، فاصله تا شهر بعدی ، جهت ، جاده وغیره هست ، دست روی فرمان ، من نمیدوم اگر کسی دست نداشته باشه چطور رانندگی می کنه ، برهر حال خود رو ران ، دست روی فرمان گذاشته
شمس
۵ مهر ۱۴۰۲تسلا واقعا تحول بزرگی در خودرو در زمینه های فنی ارائه کرده ، اما …. این ماشین انگار ماشین نیست ؟؟؟!!!! آخه وقتی به کابین یه بوگاتی ، ب ام و ، بنز ، یا حتی یه سمند ال ایکس نگاه می کنی حداقل یه طرح چوبی ، چند تا دکمه و طرح چرم و ….داره ، این یه فرمون داره و یه مانیتور اندازه تلویزیون ۴۲ اینچ . از بیرونم