در ماه آگوست امسال، فروش تسلا در اروپا با افزایش ۲۴۰ درصدی به نزدیک ۳۴ هزار دستگاه رسیده و امجی به هفتمین برند پرفروش در بخش خودروهای الکتریکی تبدیل شده است.
آخرین آمارها روند بسیار جالبی را در بازار خودروهای الکتریکی اروپا نشان میدهند. در آوریل امسال، سهم خودروهای تمام الکتریکی از کل فروش خودرو در اروپا به ۲۲ درصد رسید و پس از سهم ۲۵ درصدی در دسامبر ۲۰۲۲، دومین رکورد سهم بازار ماهانه را به ثبت رساند. این یعنی از هر پنج خودروی فروختهشده در بازار اروپا، یکی الکتریکی بوده است. دلیل اصلی این موضوع تسلا است. هرچند محصولات این برند آمریکایی در مقایسه با خودروهای الکتریکی جدیدتر بازار برد کمتری دارند اما تسلا از علاقهٔ روزافزون خریداران به خودروهای الکتریکی حداکثر بهره را برده است.
در آگوست امسال، تسلا ۳۳,۸۰۹ دستگاه خودرو در اروپا فروخته که نسبت به آگوست ۲۰۲۲ افزایشی ۲۴۰ درصدی داشته است. با این فروش، تسلا بالاتر از برندهای اروپایی قدیمی مثل اوپل، سیتروئن و فیات قرار گرفته و تنها ۳,۶۰۰ دستگاه با فورد فاصله دارد. دلیل اصلی موفقیت تسلا همچنان مدل ۳ و مدل Y هستند که دومی کماکان پرفروشترین خودروی اروپا محسوب میشود و احتمالاً این عنوان را تا پایان سال حفظ خواهد کرد. این میتواند باعث آبروریزی خودروسازان اروپایی باشد زیرا یک خودروی آمریکایی از تمام مدلهایی که در قارهٔ سبز تولید میشوند محبوبتر است.
تسلا تا اینجای سال بیش از ۱۶۹ هزار دستگاه مدل Y در اروپا فروخته است که افزایش ۲۱۶ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان میدهد. این شرکت همچنین با کاهش قیمت مدل ۳، از این خودرو برای گسترش طیف خریداران خود و ربودن فروش دیگر بخشها مثل سگمنت C استفاده میکند. با ورود نسخهٔ فیسلیفت این خودرو به بازار نیز انتظار رشد فروش بیشتری میرود. تسلا به همراه دو شرکت چینی جیلی و سایک، تنها خودروسازی است که در طول سالها رشد ثابتی در کسب سهم بازار داشته است. این نتیجهٔ مجموعهای از اقداماتی است که در زمان درست انجام شدند. ابتدا معرفی تدریجی مدل ۳، سپس افتتاح مراکز فروش بیشتر در سرتاسر اروپا، معرفی مدل Y برای حفظ سرعت رشد فروش و در آخر نیز کاهش قیمت محصولات.
رشد امجی
دوران گذار از خودروهای درونسوز به الکتریکی یک برندهٔ دیگر هم بنام امجی دارد. این برند هرچند بریتانیایی شناخته میشود اما محصولات آن کاملاً در چین طراحی، توسعه و تولید میشوند. بااینحال، امجی تنها برندی از چین است که توانسته واقعاً بازی را در اروپا تغییر دهد. جدیدترین محصول این شرکت در اروپا یعنی MG 4 به دلیل قیمت رقابتی و نقدهای مثبت، خریداران زیادی را جلب کرده است. امجی با فروش ۱۴,۹۰۰ دستگاه در آگوست امسال، خود را به ۲۰ برند پرفروش بازار اروپا رسانده و بالاتر از سوزوکی، مینی، مزدا و جیپ قرار گرفته است. ۵۹ درصد از این فروش امجی به مدلهای الکتریکی اختصاص دارد و باعث شده این شرکت به هفتمین برند پرفروش خودروهای الکتریکی در اروپا تبدیل شده و حتی بالاتر از برندهای بزرگی مثل اوپل، آئودی، اشکودا، پژو و رنو قرار گیرد.
اوضاع برندهای سنتی چطور است؟
موفقیت تسلا و امجی در اروپا به قیمت کاهش سهم بازار برخی برندهای سنتی تمام شده است. فولکسواگن، فورد، سیتروئن، پژو و هیوندای بیشترین کاهش سهم بازار را در آگوست امسال داشتهاند. البته این برندها اقدام به عرضهٔ مدلهای الکتریکی کردهاند اما این برای رقابت با تسلا و امجی کافی نیست. از یک سو، تسلا با کاهش قیمت محصولات خود، بهطور خطرناکی وارد بخشهای پایینتر بازار شده و از سوی دیگر، امجی هم از پایین با محصولات بسیار رقابتی حمله میکند و این مشکل اصلی برندهای سنتی خواهد بود.
محمدهادی
۹ مهر ۱۴۰۲حالا تسلارو میشه هضمش کرد
ام جی چه ترکووونده!!
اینجا همه بهش میگن ماشین چینی،خخخ
سلطان بی ام و رو ببین چگونه در جایگاه سوم پهن شده
عششششق❤️❤️
Car love
۹ مهر ۱۴۰۲به زودی bz4x پیروز میشه.فعلا رتبه ۴۰ هست
JDM
۹ مهر ۱۴۰۲تو هم هیچ حرف دیگهای جز گیر دادن به bz4x نداری
یارو از ته دنیا تویوتا/لکسوس رو هیت میکنه انگار آدم مهمی هستیم😑
پیام
۹ مهر ۱۴۰۲الان میان میگن صبر کنید باتریهای جامد تویوتا بیاد بعد 😂😂😂😂😂
حسین
۹ مهر ۱۴۰۲چیشد تو که از سرنوشت نوکیا حرف میزدی تو اوهامت کارشناس پیش بینی کننده مسائل 😂😂😂😂😂 چیشد دوازده درصد افزایش فروش داشت تویوتا؟ 😂😂😂😂 اون از ضربه فراخوان سه و نیم میلیونی، اینم از این 😂😂😂😂 تحلیلگر برو یه تحلیل کن چجوری هیوندا ارو از قاطی یونجه ها بیارن بیرون 😂
پیام
۹ مهر ۱۴۰۲چه قدر روتون زیاده! فعلا برید کارتونای میتسوبیشی که داره جمع میکنه رو بردارید بعدا حرف بزنید! تو هنوز آمار هم نمیفهمی! برو ببین فروش هیوندای تو این چند سال چه قدر شده! فعلا که تو الکتریکی پوز تویوتا زده شده. فروشش تو الکتریکی رو مقایسه بکنیم؟! البته از توکه به جای لامبورکینی عکس جی تی آری که ۶۰ سال یه طراحی مزخرف رو زده میذاری پروفایلت این حرفا بعید نیست! همش توهمه!!! جی تی آرم ماشبن شد!!!!!! یه فلز سبک بذاری رو ۶۰ لیتر موتور!!!! چراغ جلوش ذوزنقه چراغ عقب گرد!😂😂😂😂
TRD
۹ مهر ۱۴۰۲تویوتا بعد فولکس دومه .
اما یکی میگه نه این مثل نوکیا از رده خارجه :)
Killer
۹ مهر ۱۴۰۲تو که میدونی اونی که گفت تویوتا مثل نوکیا میشه اگه نجنبه منظورش راجع به الکتریکی بود ولی مثلا داری خودتو میزنی کوچه علی چپ و ربطش میدی به فروش بنزینی!
منظور از قضیه تویوتا و نوکیا میشه جدول سمت راست که همونطور که میبینی تویوتا اصلا اثری ازش نیست 😂 بیشتر هم نگرد چون توی ۱۰ تای بعدی هم نیست و حتی ۱۰ تای بعد ترش
محمد
۹ مهر ۱۴۰۲تو عصر خودروهای برقی چینی ها خیلی هوشمندانه و با سرعت غیر قابل باوری سوییچ کرده و پیشرفت کردن به نظر میرسه از خودروسازان ژاپنی و کره ای جلوترن و اگه اون ها نجنبند دیگه کسی به پیشینسه خودروسازی اون ها اهمیتی نمیده فراموش نکنیم شرکت معظم نوکیا فقط به دلیل اینکه دیر به سمت گوشیهای هوشمند سوییچ کرد چطور بازار به سامسونگ و اپل باخت و این جبر بازاره
اشکان
۹ مهر ۱۴۰۲چینی ها رفتند سمت برقی چون در بخش های دیگه حرفی برا گفتن نداشتند!!! بحث هیدروژن ام گویا داره جدی میشه ، یه منبع عظیم از هیدروژن سفید داخل فرانسه پیدا شده!!!
نوکیا همین الان از آشغال سازی بکشه بیرون ، یه گوشی درست تولید کنه همه براش صف میکشند! امتیاز نوکیا فعلا دست یه شرکته که فقط داره از اسم گوشی نوکیا پول در میاره….
محمد
۱۰ مهر ۱۴۰۲چینی ها رفتند به سمت برقی..چون احمق نیستند مثل این میمونه الان یه نفر بیاد تو تولید لامپ رشتهای سرمایه گذاری کنه
حسین
۱۱ مهر ۱۴۰۲فعلا که در زمینه برقی از همه بیشتر حرف برای گفتن دارند.
تویوتا یک شبه نمیتونه راهی که بیست سال هست بی اعتنا بوده رو طی کنه، حداقل ۵سال از چینیها عقبتر هست.
پیام
۹ مهر ۱۴۰۲محمد به این راحتیام نیست! اون زمانی که گوشی های چینی اونده بود اینو میگفتن ولی اینجوری نشد! یه چیزیم بگم، اگه چینیا خودشون از جنسلشون نخرن معلوم نیست عاقبتشون چی میشه! یک میلیارد و نیم هستن!!!
احسان
۹ مهر ۱۴۰۲خوش بحال اروپایی ها می تونند با شرایط عالی در بین این همه برند از بین همه سگمنت ها و … انتخاب کاربردی شون و دلخواهشون رو بخرند. نگران بنزین و تعمیر و قطعه و شارژ الکتریکی و… به شکلی که ما باهاش گلاویز هستیم هم نداشته باشن.
Killer
۹ مهر ۱۴۰۲این باتری جامد چی شد پس؟ مال bz4x که فک کنم روغن مایه بود!
Amirmohammad
۹ مهر ۱۴۰۲ام جی خیلی خوب داره میره جلو
Arshia m3csl
۹ مهر ۱۴۰۲کاش mg 4 و اسپیداستر بیان ایران جای یک کراس اوور با کیفیت تر از چری و لاماری و kmc و یک کانورتیبل اسپرت تو بازار ایران خالیه البته mg4 و اسپیداستر بیان اینجا بالای ۸ میلیارد تومن میشن
Enzo Ferrari 2008
۹ مهر ۱۴۰۲عملکرد های تسلا و فولکس واگن خوب بوده
parhamiof
۱۰ مهر ۱۴۰۲زور اضافی میزنن
خودشونم میدونن اگه ایران خودرو اشاره کنه کل لیست مال خودش میشه
اصلا روتون میشه با تارای برقی مقایسش کنید؟
خلاصه خودتون ازین بازار برید بیرون تا ایران خودرو بیرونتون نکرده