تسلا

نتیجه تست آیرودینامیک تسلا سایبرتراک منتشر شد

وانت‌پیکاپ‌ها جزو بزرگ‌ترین و غیرآیرودینامیک‌ترین خودروهای بازار محسوب می‌شوند چراکه کاربری آن‌ها باعث می‌شود تا چندان نیازی به طراحی بهینه آن‌ها در برابر جریان باد نباشد. خودروسازان معمولا پیکاپ‌وانت‌هایشان را آنقدر بزرگ درست می‌کنند که بخش جلوی آن‌ها عموما به طراحی صاف و مقاوم در برابر جریان باد تبدیل می‌شود؛ اگر محفظه بار سرباز آن‌ها را نیز درنظر بگیرید، خواهید دید که مقاومت آن‌ها در برابر باد از همیشه بیشتر خواهد شد.

وانت تسلا سایبرتراک را همگی به خوبی می‌شناسیم. خودرویی که با طراحی انقلابی و نه‌چندان همه‌پسند خود سر زبان‌ها افتاد. شاید بسیاری تصور کنند این خودرو نیز مانند سایر وانت‌ها چندان آیرودینامیک نباشد اما ظاهرا این تصور چندان صحیح نیست!

اخیرا یک شبیه‌سازی در شبکه اجتماعی ردیت منتشر شده که جریان سیال پیرامون بدنه سایرتراک را نشان می‌دهد. همان‌طور که در تصویر مربوطه مشاهده می‌کنید، جریان سیال در حد خود روان بوده و فاقد نقاط ایجاد کننده جریان‌های گردابه‌ای (ویک) است. نکته جالب توجه این است که سقف تیز این خودرو ظاهرا چندان مشکل آیرودینامیکی ایجاد نمی‌کند.

البته این شبیه‌سازی از چند جهت زیر سوال خواهد بود؛ نخست آنکه در بسیاری از شبیه‌سازها، جنس بدنه جسم تحت شبیه‌سازی نیز برای نرم‌افزار تعریف می‌شود، حال آنکه جنس بدنه سایبرتراک چه چیزی تعریف شده است، جای سوال دارد. طبق قوانین آیرودینامیک، ستون‌ها و لبه‌های تیز باعث ایجاد جریان ناهموار سیال می‌شوند اما شکستگی سقف و برخی دیگر از لبه‌های تیز این خودرو در این شبیه‌سازی چندان مشکلی در جریان باد ایجاد نکرده‌اند! مورد دیگر نیز سرعت سیال پیرامون این مدل است؛ رفتار سیال در سرعت‌های گوناگون متفاوت خواهد بود پس این فاکتور نیز در شبیه‌سازی حائز اهمیت خواهد بود.

ظاهرا طاق چرخ‌های برجسته سایبرتراک باعث ایجاد جریان ناهمواره باد می‌شوند؛ البته این مشکل در سایر خودروها نیز وجود دارد اما ممکن است کمتر باشد. خودروسازان این مشکل را با رینگ‌های پوشیده حل می‌کنند. همان‌گونه که مشاهده می‌کنید، جریان آشفته سیال در ستون C این خودرو نیز وجود دارد. براساس داده‌های رسمی، ضریب درگ سایبرتراک برابر ۰.۳۹ است که برای یک وانت‌-پیکاپ، رقمی قابل‌تامل محسوب می‌شود.

ریویان R1T

براساس داده‌های رسمی، وانت ریویان R1T آیرودینامیک‌ترین وانت بازار جهانی بوده و از ضریب درگ ۰.۳ سود می‌برد. همین مسئله به افزایش گستره مسافت قابل‌پیمایش این خودروی برقی کمک می‌کند؛ موردی که در طراحی مرسدس‌بنز EQXX تاثیر فراوانی داشته است.

اگر ضریب آیرودینامیک سایبرتراک را با دیگر محصول تسلا، سدام مدل S، که ضریبی برابر ۰.۲۰۸ دارد مقایسه کنید، می‌بینید که مدل S در واقعیت حدودا دو برابر سایبرتراک آیرودینامیک‌تر است. براساس اطلاعات، مدل سایبرتراک که برای اندازه‌گیری ضریب درگ وارد تونل باد شده بود، فاقد برف‌پاک‌کن و آینه‌بغل بوده است که خود تاثیر به‌سزایی در افزایش این ضریب دارند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. AMIR / ARMI

    ۸ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1285 ديدگاه)

    به طور کلی نکته ای وجود ندارن که باعث گیر کردن جریان باد در اطراف خودرو بشه
    همون جور که گفتم اون شیب شیشه جلو خودش بسیار کمک می‌کنه
    طراحی سایبرتراک فوق العاده هوشمندانه هستش
    این طراحی های هوشمندانه رو تسلا مدیون فردی مثل اقای هولزاوزن هستش

    موافقم 16
    مخالفم 72
    1. بهزاد

      ۸ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2562 ديدگاه)

      سلطان میشه بفرمایید در کدام ماشین یا ماشین ها جریان باد در کناره ها گیر میکنه؟

      موافقم 42
      مخالفم 9
      1. AMIR / ARMI

        ۸ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1285 ديدگاه)

        مهندس منظور از اطراف خودرو همه طرفین هست نه فقط کناره ها
        تراک های سنتی به سبب بلند بودن جلوی خودرو و شیب کم شیشه جلو جریان هوا کاملا در این قسمت ها باعث افزایش درگ میشه

        موافقم 9
        مخالفم 33
        1. Ferrari

          ۸ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (1959 ديدگاه)

          شما ریویان رو ببین با ضریب درگ ۰٫۳ دقیقا طراحی شبیه پیکاپ های درون سوز داره اما به واسطه الکتریکی بودن و بی نیاز بودن از ورودی های بزرگ هوا برای خنک کردن موتور، بیشتر منافذ جلوی ماشین بسته شده و این به ایرودینامیک قسمت جلوی ماشین بسیار کمک کرده. درواقع سایبرترک هم باید به این عدد میرسید منتها انقدر مسخره طراحی شده که ضریب درگش تا این حد بالاست

          موافقم 38
          مخالفم 5
        2. AMIR / ARMI

          ۸ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (1285 ديدگاه)

          فراری جان
          ضریب درگ ربطی به میزان درگ خودرو نداره
          اینکه هوا کدام قسمت خودرو رو درگیر می‌کنه و چقدر هست میزان درگ اون خودرو مهم تره

          موافقم 5
          مخالفم 22
        3. mos

          ۸ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (715 ديدگاه)

          ((ضریب درگ ربطی به میزان درگ خودرو نداره))
          مرز های فیزیک جا به جا شد!
          مهندس امیر آرمی اگه جوابی نداری مجبور نیستی کامنت اشتباهی که فرقی با اسپم نداره بزاری و خودتو سوژه کنی.

          ضریب درگ یا Drag Coefficient از طریق فرمول و قوانین فیزیک بدست میاد چیز اضافه‌ای نداره و کاملا واضحه حالا من نمیدونم گیر کردن باد به کنار خودرو و تفاوت “ضریب درگ” و “درگ خودرو” رو از کجات در میاری.
          اگه از پایه آیرودینامیک اطلاع داشتی میدونستی اون زاویه شیشه جلو و خطوط شکسته هیچ کاری جز بالا بردن درگ انجام نمیدن.
          ضریب درگ افتضاح ۰.۳۹ سایبرتراک هم برای مدل بشدت آرمانی و ساده شدست که برف پاک‌کن، آینه، گپ بین پنل ها و خیلی موارد دیگه در نظر گرفته نشده نسخه تولیدی تو تونل باد تست بشه به راحتی تا دور و بر ۰.۵۰ و حتی بیشتر میره که از پیکاپ های درون‌سوز هم بدتره.

          موافقم 21
          مخالفم 5
        4. AMIR / ARMI

          ۸ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (1285 ديدگاه)

          پاسخ به mos
          فکر کنم هنوز اون قضیه افتخارات کوروت c8r که برات لیست کردم اذیتت می‌کنه
          ضریب درگ خودرو فرمول داره
          میزان درگ خودرو در سرعت های مختلف متفاوت هستش
          با اون ضریب میتونی میزان درگ خودرو در سرعت های مختلف رو به دست بیاری که درست هم از آب در نمیاد
          ضریب درگ خودروی های پیکاپ تراک سنتی درون سوز خیلی بیشتر مثلاً پیکاپ رم ۱۵۰۰ دور بر 0.59 هستش
          این ضریب درگ در سرعت ۶۰ مایل هستش
          مثلاً رم ۱۵۰۰ می‌تونه میزان درگش در سرعت پایین از سایبرتراک کمتر باشه
          ولی در سرعت بالا به سبب همون شیب شیشه جلو و بدنه تو سرعت ۷۰ مایل تا دو برابر سایبرتراک باشه
          دو خط میری می‌خونی فکر می‌کنی همه چی رو فهمیدی واسه کل انداختن با من ۱۰ برابر این باید بخونی

          موافقم 6
          مخالفم 13
        5. mos

          ۸ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (715 ديدگاه)

          بله افتخارات و درو کردنش رو در لمانز ۳ سال گذشته دیدیم بخصوص امسال که هر دو کوروت ریتایر شدن و افتخار آفریدن!

          پسر خوب تندی با ضریب درگ رابطه خطی داره اگه ضریب درگ خودروی A تو سرعت ۳۰ کیلومتر بیشتر از خودروی B با همین سرعت باشه تو سرعت ۶۰ کیلومتر هم ضریب درگ خودروی A از خودروی B بیشتره، قرار نیست تو سرعت های مختلف ضریب درگ دو خودرو متفاوت کمتر و بیشتر از یکدیگر بشه.

          اگر که فیزیک رو پاس کردی برای کسی که بهت یاد داده متاسفم اگر هم که نه قبل بحث و اظهار نظر کردن برو یاد بگیر که سوژه خنده نشی.

          موافقم 13
          مخالفم 4
        6. AMIR / ARMI

          ۹ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (1285 ديدگاه)

          خیر مهندس جان شدت جریان باد در دو جسم مختلف عملکرد مشابه در درگ نداره اینو دیگه هر بچه ای می‌دونه که دو خودرو وقتی مساحت جلویی برابری ندارن خودرویی که از مساحت بیشتری در جلوی خودش برخورداره در سرعت پایین شاید میزان درگش با خودروی دیگری تفاوت چندانی نداشته باشه ولی وقتی بحث سرعت بالا باشه مساحت بیشتر در جلو باعث چندین برابر شدن میزان درگ میشه
          برای همینه بحث میزان درگ و ضریب درگ مطرح میشه
          هنوز فرق این دو تا رو نمیدونی خیلی مونده به اینجا برسی
          یه چیز دیگه هم باید بدونی اون شیب که هی بهش اشاره میکنم باعث شده مساحت جلوی سایبرتراک به مراتب کم تر باشه از یه تراک معمولی میتونی روی کاغذ بکشی و متوجه بشی

          موافقم 4
          مخالفم 8
        7. mos

          ۹ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (715 ديدگاه)

          وقتی نمیتونی جواب یه چیزی رو بدی لازم نیست بپری رو مبحث دیگه ای و تازه در مورد اونم اشتباه کنی.
          مهندس نسبت تمام عوامل درگ تو سرعت های مختلف حفظ میشه در سرعت پایین ماشین تو خلأ حرکت نمیکنه که تاثیر نداشته باشه! برای مثال سطح مقطع جسم اگه ۲ برابر بشه ضریب درگ ۲ برابر میشه تندی اگه ۲ برابر بشه ضریب درگ ۴ برابر میشه وقتی هم میگیم سطح مقطع فقط جلوی ماشین حساب نمیشه تمام قسمت ها جداگانه حساب و در آخر A توتال بدست میاد، اون گلگیرهای بیرون زده و اون زاویه شکسته سقف و دیگر قسمت ها که در نمونه‌های درون‌سوز نیست درگ زیادی ایجاد میکنن، مشخصه نه نسبت های اینا رو بلدی نه میدونی چیه فقط تصورات ذهنی خودت رو کامنت می‌کنی در آخر خودت هم نمی‌فهمی حرفت چیه.
          حالا تو کامنت بعدی میاد از چگالی هوا صحبت میکنه فقط برای اینکه کم نیاره!

          موافقم 12
          مخالفم 3
        8. AMIR / ARMI

          ۹ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (1285 ديدگاه)

          ساده تر از این نمیشه گفت
          میزان درگ به شکل جسم ارتباط داره
          یعنی در یک جسم با دوبرابر کردن سرعت باد ممکنه میزان درگ دوبرابر بشه
          ولی در یک جسم دیگه با دوبرابر کردن باد ممکنه میزان درگ سه برابر بشه و این به شکل ظاهری اون جسم ارتباط داره
          و این موضوع رو با فیزیک و ریاضی دبیرستان نمیتونی به دست بیاری
          این موضوع رو باید بری با داینامیک سیالات حل بکنی
          من دیگه خسته شدم

          موافقم 5
          مخالفم 12
        9. mos

          ۹ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (715 ديدگاه)

          واقعا دارم با کی بحث میکنم.
          تو فرمول ضریب درگ، سطح مقطع توتال ضرب در چگالی هوا و تندی به توان ۲ میشه اصلا همچین چیزی که تو میگی وجود نداره. اگر هم بخوای بر اساس شکل ضریب درگ تقریبی رو تخمین بزنی میبینی اشکال با زاویه های تیز بیشترین ضریب درگ و اشکال گرد یا به اصطلاح تخم مرغی شکل کمترین ضریب درگ رو دارن که دقیقا ضریب درگ افتضاح سایبرتراک بخاطر همین زوایای تیز هست. فکر کردی مرسدس برای چی EQS رو انقدر گرد و تخم مرغی طراحی کرد؟ یا چرا هواپیماها خطوط تیز روی بدنه و دماغه ندارن؟
          این طراحی مزخرف هیچ جایی برای دفاع و مالی کشی توسط امثال شماها رو نداره.

          موافقم 9
          مخالفم 3
    2. امیر

      ۸ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (170 ديدگاه)

      استاد امیر عارمی تپه علوم مهندسی و فیزیک و مکانیک و برق و الکترونیک و تحلیل و پیشگویی رو فتح کردی لطف کن مبحث آیرودینامیک رو فتح نشده بزار

      موافقم 46
      مخالفم 7
      1. rezars pc

        ۸ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (475 ديدگاه)

        دیر جنبیدی
        انا فتحنا لک فتحا مبینا

        موافقم 19
        مخالفم 2
  2. Humer

    ۸ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (299 ديدگاه)

    خلاصه بگم طراحی مزخرفی داره🤣

    موافقم 49
    مخالفم 5
  3. ارین صاحب جمعی

    ۸ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1101 ديدگاه)

    طراح : اکبر دو ساله از کوهستان های آریزونای امریکا

    موافقم 47
    مخالفم 6
  4. امیرشایان فرازی

    ۸ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (456 ديدگاه)

    پس فردا در میاد: طراحی با الهام گرفتن از یوز پلنگ آمریکایی 😂😂

    موافقم 33
    مخالفم 3
  5. دانیال_Surrey،England

    ۸ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2864 ديدگاه)

    دیفندر 0.38
    سایبر تراک 0.39
    کاملا منطقیه با این طراحیش!!

    موافقم 36
    مخالفم 3
  6. Ferrari

    ۸ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1959 ديدگاه)

    یادمه چندسال پیش،تو برنامه رضا رشیدپور یه پسر بچه ادعا داشت طراح خودرو هستش و از تسلا پیشنهاد کار داره. هر بار که سایبرتراک رو میبینم یاد اون بچه میفتم. فکر میکنم راست میگفت

    موافقم 50
    مخالفم 4
    1. Taha Malek

      ۸ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (916 ديدگاه)

      🤣🤣🤣

  7. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

    ۸ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (713 ديدگاه)

    بابا آخه این چیه مسخره رو در آوردن

    موافقم 10
    مخالفم 3
  8. Elmiraj

    ۸ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (3188 ديدگاه)

    جهت مقایسه اشاره کنم که ضریب آیرودینامیک سایر پیکاپ های درونسوز ۰.۵۵ تا ۰.۶۵ هست که تایید دیگری بر طراحی رادیکال و در عین حال هوشمندانه سایبرتراک داره…..

    موافقم 8
    مخالفم 28
    1. Taha Malek

      ۸ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (916 ديدگاه)

      ضریب درگ ماشینی مثل اف150 0.46 عه
      خدارو شکر بعد این هم فن تسلا بودن باید بدونی که ماشین های برقی برای داشتن برد بیشتر نیاز به ضریب درگ پایینی دارن که این موضوع تاثیر بدی روی شکل وظاهر خودرو های برقی گذاشته اما متاسفانه تسلا با این طراحی افتضاح هیچ ویژگی مفیدی به خودروش اعم از زیبایی ابهت کاربردی بودن و حتی ضریب درگ خوب اضافه نکرده البته دلیل این طراحی هم معلومه دیده شدن و ترند شدن شرکت تسلا و همچنین نیاز خریدارانی مثل بعضی از سلبریتی ها یا یوتوبر ها یا هر فردی که دوست داره دیده شه.(که البته این نیازشون معلوم نیست کی قراره بر طرف بشه).

      موافقم 14
      مخالفم 3
      1. Elmiraj

        ۸ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (3188 ديدگاه)

        جهت اطلاع جنابعالی ضریب درگ فورد F150 برابر ۰.۵۶ و دوج رم ۰.۵۹ هست…
        https://insideevs.com/news/385397/tesla-cybertruck-aero-ram-ford-raptor/amp/

        اگر هم دنیای خودروهای الکتریکی طبق خیال شما و دیگر دوستانت بود که اون بالا هم اظهار نظر کردن ، صف ۱.۵ میلیونی برای رقبای سایبرتراک تشکیل می‌شد نه خود سایبرتراک…

        موافقم 3
        مخالفم 7
        1. Ferrari

          ۹ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (1959 ديدگاه)

          اتفاقا دوستان کاملا درست گفتن نمیدونم تسلا فن چرا الکی مقاومت میکنه
          عدد بدست اومده در مطلب بالا یه تخمین هست و میبینی که مدل شبیه سازی شده برف پاک کن و اینه بغل نداره. ضریب درگ سایبرترک عددی بین ۰٫۴۶ تا ۰٫۴۸ بود. در مقایسه درگ ماشینی مثل F150 لایتنینگ هم ۰٫۴۶ هست
          من بالاتر هم گفتم دلیلش چیه لایتنینگ که نسبت به f150 طراحی متمایزی نداره جز موتور الکتریکی و پوشیده شدن بخش زیادی از ورودی های هوا که قبلا برای خنک کردن موتور درون سوز تعبیه شده بود.
          ریویان هم مثال دیگه از این موضوع حالا شما بیا برای این طراحی مسخره ماله بکش

          موافقم 6
          مخالفم 2
  9. مرتضی

    ۸ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هوشمندانه هست.

    الکی مثلا ما داریم پراید میسازیم از طراحی خیلی سر در میاریم

  10. meysam

    ۸ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (3616 ديدگاه)

    کاری ندارم این طراحی ممکنه بنظر خیلیها خاص بیاد
    شاید هم خاص باشه
    ولی اصلا اصلا زیبا نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا