تسلا

ممنوعیت تردد وانت پیکاپ برقی تسلا سایبرتراک در بریتانیا!

مقامات بریتانیا عرضه و تردد وانت پیکاپ برقی تسلا سایبرتراک را ممنوع کرده‌اند اما دلیل این کار چیزی نیست که انتظارش را دارید!
تسلا سایبرتراک

بیش از یک سال است که تحویل سایبرتراک به مشتریان آمریکایی شروع شده اما این محصول جنجالی فقط در دو کشور دیگر یعنی کانادا و مکزیک قابل خریداری است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که سابقه حضور تسلا در بازارهای اروپایی به چندین سال قبل بازمی‌گردد؛ اما باید دانست سایبرتراک جایی در سبد محصولات تسلا برای بازار بریتانیا ندارد و این موضوع توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. بحث‌وجدل‌ها درباره دلیل تصمیم تسلا برای عدم عرضه سایبرتراک در بریتانیا پس از توقیف یک دستگاه از این خودرو در کشور موردبحث مجدداً شروع شده است. پلیس بوری در منچستر این وانت برقی را که در حال تردد غیرمجاز بود توقیف کرد و با اینکه مقامات پلیس اشاره‌ای به هویت راننده نکرده‌اند اما خاطرنشان ساخته‌اند این فرد از شهروندان بریتانیاست و خودرو نیز با توجه به قوانین محلی مصادره شده است. پلیس بوری در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده تسلا سایبرتراک مجوز تردد قانونی در بریتانیا را ندارد.

مقامات پلیس می‌گویند نگرانی‌های مهمی درباره ایمنی دیگر کاربران جاده و عابران پیاده در صورت وقوع تصادف با سایبرتراک وجود دارد و با این تفاسیر می‌توان به یکی از دلیل ممنوعیت تردد سایبرتراک در بریتانیا پی برد. در واقع این خودروی برقی نتوانسته قوانین ایمنی عابران پیاده را که اتفاقاً سخت‌گیری بالایی دارند را پاس کند. همین قانون در آمریکا نیز توجه زیادی را به خود جلب کرده است. با اینکه قانون ایمنی عابران پیاده باعث ممنوعیت حضور وانت برقی تسلا در بریتانیا شده اما موضوع موردبحث تنها دلیل عدم دستیابی مشتریان به سایبرتراک نیست.

بسیاری از قوانین خودرویی بریتانیا تحت تأثیر اتحادیه اروپا هستند. یکی از قوانین مستقیمی که مانع عرضه سایبرتراک در بریتانیا شده قانونی است که فروش خودروهای سواری با زوایای بدنه بسیار تیز را ممنوع می‌کند. وجود این قانون به لارس ماراوی، نایب‌رئیس بخش مهندسی وسایل نقلیه تسلا ارتباط دارد. او در مصاحبه با تاپ گیر اعلام کرده زوایای تیز سایبرتراک توانایی پاس کردن قوانین اروپایی را ندارند. بر اساس قوانین موردبحث، بخش‌های اصلی و بیرون زده از بدنه خودروهای سواری باید دارای گردی ۳.۲ میلی‌متری باشند. او همچنین افزوده که دستیابی به چنین رقمی با بدنه فولادی سایبرتراک غیرممکن است. به این ترتیب وانت پیکاپ منحصربه‌فرد تسلا نمی‌تواند در خیابان‌های بریتانیا و دیگر کشورهای اروپایی تردد کند مگر اینکه بازطراحی اساسی داشته باشد. در آینده نزدیک هیچ تغییری در طراحی و بدنه این خودرو رخ نخواهد داد و همچنین با توجه ابعاد بزرگ سایبرتراک و خیابان‌های کوچک کشورهای اروپایی، احتمال عرضه سایبرتراک در بریتانیا کم است. نکته دیگر اینکه گواهینامه‌های رانندگی در بریتانیا بر اساس ابعاد و وزن خودروهای مالکان صادر می‌شود. برای فردی که خواهان راندن قانونی سایبرتراک است باید گواهینامه کلاس C1 را دریافت کند که به او اجازه می‌دهد پشت فرمان خودرویی با وزن بیش از ۳.۵ تن بنشیند.

با اینکه وزن سنگین‌ترین نسخه سایبرتراک به ۳۱۲۹ کیلوگرم می‌رسد، اما ناخالص آن (حداکثر وزن قانونی خودرو به همراه سرنشینان و بار) بیش از ۳.۵ تن خواهد بود. حتی برای راندن سبک‌ترین نسخه از سایبرتراک هم باید گواهینامه C1 داشت که همین امر باعث می‌شود سایبرتراک از دسترس بیش از ۶۸ درصد رانندگان بریتانیایی به دور باشد. موضوع بعدی اینکه فرایند واردات سایبرتراک به بریتانیا نیز ساده نیست و باید مسیری با عنوان تست تأییدیه وسیله نقلیه شخصی IVA پیموده شود. این تست برای افرادی طراحی شده که می‌خواهند یک یا چند خودرو را وارد بریتانیا کنند. فرایند IVA بررسی خودروی مدنظر را در یکی از ۲۸ مرکز خود الزامی کرده است. تنها ۱۴ مرکز IVA می‌توانند خودرویی به بزرگی و سنگینی سایبرتراک را بررسی نمایند زیرا سایر مراکز فاقد تجهیزات مناسب تست این خودرو هستند.

مشکل دیگر سایبرتراک در بریتانیا به عملکرد سیستم فرمان آن مربوط می‌شود. بجای استفاده از فرمان راک اند پینیون سنتی، فرمان این خودرو تکنولوژی فرمان با سیم را دارد به این معنی که ارتباطی فیزیکی بین چرخ‌ها و فرمان وجود نخواهد داشت بلکه فرمان از سنسورهای موجود در ستون فرمان برای ارسال سیگنال‌های الکترونیکی به جعبه‌فرمان استفاده می‌کند. بر اساس قوانین فعلی IVA، خودروهایی که از تکنولوژی فرمان با سیم استفاده می‌کنند نمی‌توانند بازرسی دستی داشته باشند و بنابراین این امر مانع صدور تأییدیه و مجوز واردات به بریتانیاست. بر اساس قانون دیگر IVA، خودروهایی که با سرعت بالای ۱۶ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند باید دارای درجه‌ای از تکنولوژی تصحیح خودکار فرمان باشند. اخیراً ویدئوهایی از فرمان سایبرتراک که به مرکز بازنمی‌گردد منتشر شده و این مشکل هم روی ممنوعیت تردد آن در بریتانیا تأثیر داشته است.

با توجه به تکنولوژی‌های مدرن سایبرتراک، احتمالاً این موضوع با به‌روزرسانی نرم‌افزاری رفع خواهد شد هرچند از آنجایی که به‌روزرسانی‌های موردبحث فقط برای خودروهای تسلا در آمریکای شمالی اعلام شده‌اند بنابراین سایبرتراک های حاضر در بریتانیا به تعمیرات آنلاین احتمالی دسترسی نخواهند داشت. نهایتاً باید گفت وانت پیکاپ برقی تسلا نمی‌تواند یکی دیگر از قوانین الزامی IVA درباره نوع شیشه جلوی وسایل نقلیه را پاس کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. arash

    ۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (130 ديدگاه)

    با سلام با این متن متوجه میشویم که ماشین مشتی ممدلی که الون ماسک ساخته با مشورت آن نادان بی خرد ترامپ ساخته به هیچ دردی نمیخورد و مثل اسباب بازی بچه ها میباشد و انگلیسی ها هم حق دارند اینهمه ایراد بنی اسرائیلی از آن بگیرند ضمنا یادمان نرود در همین کشور ما انگلیسی ها پیکان و هیلمن را به ما انداختند که در همان زمان هم در قیاس با خودروهای روز به هیچ دردی نمیخورد. به قول دایی جان ناپلئون و مش قاسم از مکر حیله و نیرنگ انگلیسی ها و سر جیمز و بلر نباید غفلت کرد.

    موافقم 12
    مخالفم 68
    1. دانیال_Surrey،England

      ۳ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (2883 ديدگاه)

      پیکان بدبخت دیگه کاری نبود که برای ایرانی ها نکرده باشه.

      موافقم 41
      مخالفم 7
    2. ۳ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (5603 ديدگاه)

      پیکان خیلی ماشین محکمی بود خودم دیدم جرثقیل رفته رو اتاق پژو آردی ولی سقف آردی اومد پایین بعد رفت روی اتاق پیکان ولی سقف پیکان یکم رنگش ریخت و زیاد پایین نیومد و خیلی قوی بود پیکان واقعا اتاق خیلی قوی داره من رفیقم عموش با پیکان وانت با مایلر تصادف کرد فقط یه پاش قطع شد الآنم سالمه و هر صبح ساعت ۶ صبح تو نونوایی محل میبینمش حالا اگه ماشینش اریسان یا پراید وانت بود الان باید زیر قبرستون میدیدمش البته خدا نکنه ایشالا اون منو زیر قبرستون ببینه

      موافقم 13
      مخالفم 10
    3. Saeed

      ۳ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (30 ديدگاه)

      دوست عزیز، کلک و انداختنی در کار نبوده . شما پیش از هر چیز داستان شرکت ایران ناسیونال و برادران خیام را مطالعه بفرمایید و ببینید که در آنزمان بعد از تلاش بسیار برای قراردادبا شرکت های مطرح خودروسازی ، توانستند با شرکت تالبوت قرارداد ببندند . نکته جالب و غافل مانده این هست که پیکان یا همان هیلمن در آنزمان یک پروتوتایپ بوده و از نظر طراحی و … بروز بوده. و برادران خرم هم در آنزمان بهترین قرارداد رو برای انتقال تکنولوژی بسته بودند .

      موافقم 17
      مخالفم 4
  2. kourosh2008

    ۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    واقعا چطور یکی 100 هزار دلار برای این پول میده، چه لذتی از رانندگی با این میبره ، بخوای کولرش رو روشن کنی باید 3 تا منو رد کنی ، طراحیش رو دست بچه 5 ساله میسپردن بهتر کارو در میاورد ، دفتر نقاشی بچگیه هر کسی رو نگاه کنی این ماشین رو توش میبینی، انگار طراحیش الهام گرفته شده از سطل اشغال های شهرداریه
    و این بی احساس ترین ماشینیه که تا به حال دیدم ، اسمش رو میشه وسیله نقلیه یا آهن قراضه گذاشت تا ماشین ، و هیچ توجیهی چه از نظر عقل و چه احساسات نمی‌بینم که کسی 100 هزار دلار پول بابت این ورق گالوانیزه متحرک بده، و هر چند وقت یکبار هم یک سوژه جدید از این پدیده میبینم که بیشتر از قبل به احمقانه بودن این خودرو پی می‌بریم

    موافقم 34
    مخالفم 6
    1. عباس

      ۳ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (7 ديدگاه)

      بیشتر به درد خلاف کارها میخوره که یه وقت تو تیر اندازی و گانگستر بازی نمیرن.

      موافقم 4
      مخالفم 7
    2. هدف جهانی

      ۳ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (62 ديدگاه)

      واقعا گل گفتی طراحی ندارد اصلا برادر

      موافقم 7
      مخالفم 2
  3. OM.01

    ۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (621 ديدگاه)

    مت واتسون تو بررسی سایبرتراک با بدنه سایبرتراک هویج پوست کند…😑کاری ندارم طراحیش آینده نگرانس یا گذشته نگرانه یا چه تکنولوژی داره…
    فقط به هوش و زرنگی ایلان ماسک کار و بقیه مدیران شرکت تسلا کار دارم که چطوری با کاهش هزینه هم تو بحث طراحی هم بحث تولید محصول و خط تولید تونست چنین محصولاتی رو تولید کنه هم پرفورمنس هم ایمنی هم قیمت تمام شده. مدیران موفق!

    خودروسازان دیگه با استفاده از سیستم کهنگی عمدی یا جابجایی پیچ چراغ ها همون مدل(که این به اون نخوره و شما اجباربشی بری نو بخری) دنبال کسب سود بودن اما تسلا مستقیم اومد چیزهای اضافه در کابین و ظاهر رو حذف کرد و هزینه تولید رو کاهش داد. نسل جدید مدل Y هم جلو و عقبش یه تیکه LED هست

    کلا خودروسازان هدفشون کسب سود هست عاشق چشم آبروی ما نیستن هرکی به یه روشی سودش رو میگیره…

    سایبرتراک هم حتی بدترین ماشین تاریخ باشه تبلیغات زیادی برای تسلا کرد و تبلیغات یعنی راهی شدن خریداران به نمایندگی و یعنی درآمد…

    موافقم 8
    مخالفم 16
    1. ایلیا

      ۳ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (256 ديدگاه)

      دقیقا، حالا چه ما خوشمون بیاد چه نیاد این ماشین خریدار خودشو داره، مردم دنبال جلب توجه هستن و سوار همچین ماشینی شدن براشون جذابه و تنها چیزی که به ما میرسه عکس مقالست.

      موافقم 8
      مخالفم 5
  4. ۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (5603 ديدگاه)

    اصلا این مدل از تسلا ارزش خرید نداره من تو تسلا فقط سری y و x میپسندم ولاغیر
    همین ها خوبن فقط دیگه بقیشون به هیچ دردی نمیخورن

    موافقم 5
    مخالفم 2
  5. Y_Rons

    ۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (36 ديدگاه)

    خبر خوش

    موافقم 6
    مخالفم 1
  6. صامورایی

    ۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (240 ديدگاه)

    تو امریکا فقط محبوبه و خارج ازون تعریفی نداره
    حاشیه ها و فراخوانهاش خیلی زیاده و دردسرساز بوده
    درکل یه ابزار برای خودنماییه

    موافقم 9
    مخالفم 1
  7. Taha Ayoobi

    ۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (5460 ديدگاه)

    من از طراحیش خیلی خوم میاد، جلوش فست بکه، یا بهتره بگیم فست فرانته، مرز بین شیشه جلو و کاپوت معلوم نیست.
    ولی حال نکردم که فرمونش مکانیکی نیست، این دیگه هیچ لذتی نداره.

    موافقم 2
    مخالفم 11
  8. سوشیانت

    ۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (3826 ديدگاه)

    لیاقت این شاهکار رو ندارن

    موافقم 2
    مخالفم 23
    1. nima.jdm

      ۳ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (558 ديدگاه)

      شاهکار؟😂

      موافقم 13
      مخالفم 2
    2. مازیار

      ۳ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1249 ديدگاه)

      خدا بگم چکارت نکنه سوشی
      نمیگی شاید آبی غذایی تو گلوی خواننده‌ها باشه؟
      داشتم خفه می‌شدم

      موافقم 16
      مخالفم 2
      1. سوشیانت

        ۳ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (3826 ديدگاه)

        توانایی یدک کشی ۵ تن سیستم صوتی خوب سواری نرم پرفورمنس خوب و… یکی از بهترین پیکاپ های برقی هست

        موافقم 2
        مخالفم 15
        1. مازیار

          ۳ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (1249 ديدگاه)

          سیستم صوتی سواری نرم پرفورمنس خوب
          برای وانت!!
          بعد میگه پدال چرا کامنت من رو حذف میکنی؟
          والا اونی که حذف کنه بیشتر از همه به خودت لطف کرده جانم

          موافقم 11
          مخالفم 2
        2. Nismo

          ۳ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (1698 ديدگاه)

          توانایی یدک کشی 5 تن به مدت ده دقیقه
          سیستم صوتی معمولی
          سواری معمولی
          پرفورمنس ناکارآمد
          در مجموع یک آشغال هست

          موافقم 11
          مخالفم 2
        3. سوشیانت

          ۳ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (3826 ديدگاه)

          پیکاپ که فقط برای باربری و یدک کشی نیست باید بتونه فضای داخلی خوبی هم داشته باشه کمی مطالعه کن با پاک شدن کامنت من واقعیت تغییر نمیکنه خودت رو گول نزن

          موافقم 1
          مخالفم 7
        4. سوشیانت

          ۳ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (3826 ديدگاه)

          کار لاور طبق معمول منبعت از سواری و سیستم صوتی معمولی حرف خودته پدال بررسی رو گذاشته بود و اونجا گفته شده بود که سواری خوبی داره
          https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.autoevolution.com/news/this-clever-trick-is-the-secret-behind-tesla-cybertruck-audio-system-s-impressive-sound-239871.html&ved=2ahUKEwjwrfbHhYqLAxXu7rsIHV2GJ04QFnoECBwQAQ&usg=AOvVaw3MzTVNEFx5sJ6pnkwCiZwP
          این هم لینک سیستم صوتی

          موافقم 1
          مخالفم 6
        5. مازیار

          ۳ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (1249 ديدگاه)

          بله خوب فضای داخلی پیکاپ خیلی مهمه همینطور تیغه برف پاک کن بزرگش که از قلم انداختی
          راستی یه کاربرد دیگه هم داره
          یه 911 بزاری رو یدک کش بعد یه editor استخدام کنی تا فیلم جعلی درست کنه که درگ رو برنده شده🤣

          موافقم 8
          مخالفم 2
        6. سوشیانت

          ۴ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (3826 ديدگاه)

          محض اطلاع یه کلاسی وجود داره به اسم پیکاپ های لوکس فقط هم مربوط به سایبرتراک نیست جی ام سی سیرا دنالی اولتیمیت و نسل جدید رم هم لوکس تر شدن پس بهتره اول مطالعه کنی بعد کامنت بدی در ضمن اگر اون ویدئو واقعی بود که همین یه ذره آبرویی که برای ۹۱۱ مونده بود هم میرفت چون همین الان توربو اس تو شتاب از سایبرتراک میخوره😁

          موافقم 2
          مخالفم 4
        7. مازیار

          ۴ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (1249 ديدگاه)

          پس بخاطر آبروی پورشه بود که دروغ گفتن

          هو لطیف😂

          موافقم 4
          مخالفم 2
        8. سوشیانت

          ۴ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (3826 ديدگاه)

          نگفتم اونا به خاطر پورشه دروغ گفتن، گفتم اگر این ویدئو واقعیت داشت دیگه رسما توربو اس با خاک یکسان میشد چون همین الان با ۳ تن وزن شتابش از توربو اس بهتره

    3. Nismo

      ۳ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1698 ديدگاه)

      شاهکار❌
      توا.لت چرخ دار✅

      موافقم 12
      مخالفم 2
  9. nima.jdm

    ۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (558 ديدگاه)

    جارو برقی⚡️

    موافقم 5
    مخالفم 1
  10. JDM سابق

    ۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (888 ديدگاه)

    نیازی به این همه تست نبود فقط امنیت بسته شدن درب صندوق عقبش رو چک میکردن ممنوعیتش رو اعلام میکردن
    یادمه خیلی ازین قوانین شامل حال ZL1 1LE هم شد
    اون پکیج 1LE بخاطر عدم تطابق با قوانین عابرین پیاده و زوایای تیز اسپویلر و… کلا مهر ممنوعیت بر پیکره این ماشین زد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا