مقامات بریتانیا عرضه و تردد وانت پیکاپ برقی تسلا سایبرتراک را ممنوع کردهاند اما دلیل این کار چیزی نیست که انتظارش را دارید!
بیش از یک سال است که تحویل سایبرتراک به مشتریان آمریکایی شروع شده اما این محصول جنجالی فقط در دو کشور دیگر یعنی کانادا و مکزیک قابل خریداری است. این اتفاق در حالی رخ میدهد که سابقه حضور تسلا در بازارهای اروپایی به چندین سال قبل بازمیگردد؛ اما باید دانست سایبرتراک جایی در سبد محصولات تسلا برای بازار بریتانیا ندارد و این موضوع توجه رسانهها را به خود جلب کرده است. بحثوجدلها درباره دلیل تصمیم تسلا برای عدم عرضه سایبرتراک در بریتانیا پس از توقیف یک دستگاه از این خودرو در کشور موردبحث مجدداً شروع شده است. پلیس بوری در منچستر این وانت برقی را که در حال تردد غیرمجاز بود توقیف کرد و با اینکه مقامات پلیس اشارهای به هویت راننده نکردهاند اما خاطرنشان ساختهاند این فرد از شهروندان بریتانیاست و خودرو نیز با توجه به قوانین محلی مصادره شده است. پلیس بوری در شبکههای اجتماعی اعلام کرده تسلا سایبرتراک مجوز تردد قانونی در بریتانیا را ندارد.
مقامات پلیس میگویند نگرانیهای مهمی درباره ایمنی دیگر کاربران جاده و عابران پیاده در صورت وقوع تصادف با سایبرتراک وجود دارد و با این تفاسیر میتوان به یکی از دلیل ممنوعیت تردد سایبرتراک در بریتانیا پی برد. در واقع این خودروی برقی نتوانسته قوانین ایمنی عابران پیاده را که اتفاقاً سختگیری بالایی دارند را پاس کند. همین قانون در آمریکا نیز توجه زیادی را به خود جلب کرده است. با اینکه قانون ایمنی عابران پیاده باعث ممنوعیت حضور وانت برقی تسلا در بریتانیا شده اما موضوع موردبحث تنها دلیل عدم دستیابی مشتریان به سایبرتراک نیست.
بسیاری از قوانین خودرویی بریتانیا تحت تأثیر اتحادیه اروپا هستند. یکی از قوانین مستقیمی که مانع عرضه سایبرتراک در بریتانیا شده قانونی است که فروش خودروهای سواری با زوایای بدنه بسیار تیز را ممنوع میکند. وجود این قانون به لارس ماراوی، نایبرئیس بخش مهندسی وسایل نقلیه تسلا ارتباط دارد. او در مصاحبه با تاپ گیر اعلام کرده زوایای تیز سایبرتراک توانایی پاس کردن قوانین اروپایی را ندارند. بر اساس قوانین موردبحث، بخشهای اصلی و بیرون زده از بدنه خودروهای سواری باید دارای گردی ۳.۲ میلیمتری باشند. او همچنین افزوده که دستیابی به چنین رقمی با بدنه فولادی سایبرتراک غیرممکن است. به این ترتیب وانت پیکاپ منحصربهفرد تسلا نمیتواند در خیابانهای بریتانیا و دیگر کشورهای اروپایی تردد کند مگر اینکه بازطراحی اساسی داشته باشد. در آینده نزدیک هیچ تغییری در طراحی و بدنه این خودرو رخ نخواهد داد و همچنین با توجه ابعاد بزرگ سایبرتراک و خیابانهای کوچک کشورهای اروپایی، احتمال عرضه سایبرتراک در بریتانیا کم است. نکته دیگر اینکه گواهینامههای رانندگی در بریتانیا بر اساس ابعاد و وزن خودروهای مالکان صادر میشود. برای فردی که خواهان راندن قانونی سایبرتراک است باید گواهینامه کلاس C1 را دریافت کند که به او اجازه میدهد پشت فرمان خودرویی با وزن بیش از ۳.۵ تن بنشیند.
با اینکه وزن سنگینترین نسخه سایبرتراک به ۳۱۲۹ کیلوگرم میرسد، اما ناخالص آن (حداکثر وزن قانونی خودرو به همراه سرنشینان و بار) بیش از ۳.۵ تن خواهد بود. حتی برای راندن سبکترین نسخه از سایبرتراک هم باید گواهینامه C1 داشت که همین امر باعث میشود سایبرتراک از دسترس بیش از ۶۸ درصد رانندگان بریتانیایی به دور باشد. موضوع بعدی اینکه فرایند واردات سایبرتراک به بریتانیا نیز ساده نیست و باید مسیری با عنوان تست تأییدیه وسیله نقلیه شخصی IVA پیموده شود. این تست برای افرادی طراحی شده که میخواهند یک یا چند خودرو را وارد بریتانیا کنند. فرایند IVA بررسی خودروی مدنظر را در یکی از ۲۸ مرکز خود الزامی کرده است. تنها ۱۴ مرکز IVA میتوانند خودرویی به بزرگی و سنگینی سایبرتراک را بررسی نمایند زیرا سایر مراکز فاقد تجهیزات مناسب تست این خودرو هستند.
مشکل دیگر سایبرتراک در بریتانیا به عملکرد سیستم فرمان آن مربوط میشود. بجای استفاده از فرمان راک اند پینیون سنتی، فرمان این خودرو تکنولوژی فرمان با سیم را دارد به این معنی که ارتباطی فیزیکی بین چرخها و فرمان وجود نخواهد داشت بلکه فرمان از سنسورهای موجود در ستون فرمان برای ارسال سیگنالهای الکترونیکی به جعبهفرمان استفاده میکند. بر اساس قوانین فعلی IVA، خودروهایی که از تکنولوژی فرمان با سیم استفاده میکنند نمیتوانند بازرسی دستی داشته باشند و بنابراین این امر مانع صدور تأییدیه و مجوز واردات به بریتانیاست. بر اساس قانون دیگر IVA، خودروهایی که با سرعت بالای ۱۶ کیلومتر در ساعت حرکت میکنند باید دارای درجهای از تکنولوژی تصحیح خودکار فرمان باشند. اخیراً ویدئوهایی از فرمان سایبرتراک که به مرکز بازنمیگردد منتشر شده و این مشکل هم روی ممنوعیت تردد آن در بریتانیا تأثیر داشته است.
با توجه به تکنولوژیهای مدرن سایبرتراک، احتمالاً این موضوع با بهروزرسانی نرمافزاری رفع خواهد شد هرچند از آنجایی که بهروزرسانیهای موردبحث فقط برای خودروهای تسلا در آمریکای شمالی اعلام شدهاند بنابراین سایبرتراک های حاضر در بریتانیا به تعمیرات آنلاین احتمالی دسترسی نخواهند داشت. نهایتاً باید گفت وانت پیکاپ برقی تسلا نمیتواند یکی دیگر از قوانین الزامی IVA درباره نوع شیشه جلوی وسایل نقلیه را پاس کند.
arash
۳ بهمن ۱۴۰۳با سلام با این متن متوجه میشویم که ماشین مشتی ممدلی که الون ماسک ساخته با مشورت آن نادان بی خرد ترامپ ساخته به هیچ دردی نمیخورد و مثل اسباب بازی بچه ها میباشد و انگلیسی ها هم حق دارند اینهمه ایراد بنی اسرائیلی از آن بگیرند ضمنا یادمان نرود در همین کشور ما انگلیسی ها پیکان و هیلمن را به ما انداختند که در همان زمان هم در قیاس با خودروهای روز به هیچ دردی نمیخورد. به قول دایی جان ناپلئون و مش قاسم از مکر حیله و نیرنگ انگلیسی ها و سر جیمز و بلر نباید غفلت کرد.
دانیال_Surrey،England
۳ بهمن ۱۴۰۳پیکان بدبخت دیگه کاری نبود که برای ایرانی ها نکرده باشه.
۳ بهمن ۱۴۰۳پیکان خیلی ماشین محکمی بود خودم دیدم جرثقیل رفته رو اتاق پژو آردی ولی سقف آردی اومد پایین بعد رفت روی اتاق پیکان ولی سقف پیکان یکم رنگش ریخت و زیاد پایین نیومد و خیلی قوی بود پیکان واقعا اتاق خیلی قوی داره من رفیقم عموش با پیکان وانت با مایلر تصادف کرد فقط یه پاش قطع شد الآنم سالمه و هر صبح ساعت ۶ صبح تو نونوایی محل میبینمش حالا اگه ماشینش اریسان یا پراید وانت بود الان باید زیر قبرستون میدیدمش البته خدا نکنه ایشالا اون منو زیر قبرستون ببینه
Saeed
۳ بهمن ۱۴۰۳دوست عزیز، کلک و انداختنی در کار نبوده . شما پیش از هر چیز داستان شرکت ایران ناسیونال و برادران خیام را مطالعه بفرمایید و ببینید که در آنزمان بعد از تلاش بسیار برای قراردادبا شرکت های مطرح خودروسازی ، توانستند با شرکت تالبوت قرارداد ببندند . نکته جالب و غافل مانده این هست که پیکان یا همان هیلمن در آنزمان یک پروتوتایپ بوده و از نظر طراحی و … بروز بوده. و برادران خرم هم در آنزمان بهترین قرارداد رو برای انتقال تکنولوژی بسته بودند .
kourosh2008
۳ بهمن ۱۴۰۳واقعا چطور یکی 100 هزار دلار برای این پول میده، چه لذتی از رانندگی با این میبره ، بخوای کولرش رو روشن کنی باید 3 تا منو رد کنی ، طراحیش رو دست بچه 5 ساله میسپردن بهتر کارو در میاورد ، دفتر نقاشی بچگیه هر کسی رو نگاه کنی این ماشین رو توش میبینی، انگار طراحیش الهام گرفته شده از سطل اشغال های شهرداریه
و این بی احساس ترین ماشینیه که تا به حال دیدم ، اسمش رو میشه وسیله نقلیه یا آهن قراضه گذاشت تا ماشین ، و هیچ توجیهی چه از نظر عقل و چه احساسات نمیبینم که کسی 100 هزار دلار پول بابت این ورق گالوانیزه متحرک بده، و هر چند وقت یکبار هم یک سوژه جدید از این پدیده میبینم که بیشتر از قبل به احمقانه بودن این خودرو پی میبریم
عباس
۳ بهمن ۱۴۰۳بیشتر به درد خلاف کارها میخوره که یه وقت تو تیر اندازی و گانگستر بازی نمیرن.
هدف جهانی
۳ بهمن ۱۴۰۳واقعا گل گفتی طراحی ندارد اصلا برادر
OM.01
۳ بهمن ۱۴۰۳مت واتسون تو بررسی سایبرتراک با بدنه سایبرتراک هویج پوست کند…😑کاری ندارم طراحیش آینده نگرانس یا گذشته نگرانه یا چه تکنولوژی داره…
فقط به هوش و زرنگی ایلان ماسک کار و بقیه مدیران شرکت تسلا کار دارم که چطوری با کاهش هزینه هم تو بحث طراحی هم بحث تولید محصول و خط تولید تونست چنین محصولاتی رو تولید کنه هم پرفورمنس هم ایمنی هم قیمت تمام شده. مدیران موفق!
خودروسازان دیگه با استفاده از سیستم کهنگی عمدی یا جابجایی پیچ چراغ ها همون مدل(که این به اون نخوره و شما اجباربشی بری نو بخری) دنبال کسب سود بودن اما تسلا مستقیم اومد چیزهای اضافه در کابین و ظاهر رو حذف کرد و هزینه تولید رو کاهش داد. نسل جدید مدل Y هم جلو و عقبش یه تیکه LED هست
کلا خودروسازان هدفشون کسب سود هست عاشق چشم آبروی ما نیستن هرکی به یه روشی سودش رو میگیره…
سایبرتراک هم حتی بدترین ماشین تاریخ باشه تبلیغات زیادی برای تسلا کرد و تبلیغات یعنی راهی شدن خریداران به نمایندگی و یعنی درآمد…
ایلیا
۳ بهمن ۱۴۰۳دقیقا، حالا چه ما خوشمون بیاد چه نیاد این ماشین خریدار خودشو داره، مردم دنبال جلب توجه هستن و سوار همچین ماشینی شدن براشون جذابه و تنها چیزی که به ما میرسه عکس مقالست.
۳ بهمن ۱۴۰۳اصلا این مدل از تسلا ارزش خرید نداره من تو تسلا فقط سری y و x میپسندم ولاغیر
همین ها خوبن فقط دیگه بقیشون به هیچ دردی نمیخورن
Y_Rons
۳ بهمن ۱۴۰۳خبر خوش
صامورایی
۳ بهمن ۱۴۰۳تو امریکا فقط محبوبه و خارج ازون تعریفی نداره
حاشیه ها و فراخوانهاش خیلی زیاده و دردسرساز بوده
درکل یه ابزار برای خودنماییه
Taha Ayoobi
۳ بهمن ۱۴۰۳من از طراحیش خیلی خوم میاد، جلوش فست بکه، یا بهتره بگیم فست فرانته، مرز بین شیشه جلو و کاپوت معلوم نیست.
ولی حال نکردم که فرمونش مکانیکی نیست، این دیگه هیچ لذتی نداره.
سوشیانت
۳ بهمن ۱۴۰۳لیاقت این شاهکار رو ندارن
nima.jdm
۳ بهمن ۱۴۰۳شاهکار؟😂
مازیار
۳ بهمن ۱۴۰۳خدا بگم چکارت نکنه سوشی
نمیگی شاید آبی غذایی تو گلوی خوانندهها باشه؟
داشتم خفه میشدم
سوشیانت
۳ بهمن ۱۴۰۳توانایی یدک کشی ۵ تن سیستم صوتی خوب سواری نرم پرفورمنس خوب و… یکی از بهترین پیکاپ های برقی هست
مازیار
۳ بهمن ۱۴۰۳سیستم صوتی سواری نرم پرفورمنس خوب
برای وانت!!
بعد میگه پدال چرا کامنت من رو حذف میکنی؟
والا اونی که حذف کنه بیشتر از همه به خودت لطف کرده جانم
Nismo
۳ بهمن ۱۴۰۳توانایی یدک کشی 5 تن به مدت ده دقیقه
سیستم صوتی معمولی
سواری معمولی
پرفورمنس ناکارآمد
در مجموع یک آشغال هست
سوشیانت
۳ بهمن ۱۴۰۳پیکاپ که فقط برای باربری و یدک کشی نیست باید بتونه فضای داخلی خوبی هم داشته باشه کمی مطالعه کن با پاک شدن کامنت من واقعیت تغییر نمیکنه خودت رو گول نزن
سوشیانت
۳ بهمن ۱۴۰۳کار لاور طبق معمول منبعت از سواری و سیستم صوتی معمولی حرف خودته پدال بررسی رو گذاشته بود و اونجا گفته شده بود که سواری خوبی داره
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.autoevolution.com/news/this-clever-trick-is-the-secret-behind-tesla-cybertruck-audio-system-s-impressive-sound-239871.html&ved=2ahUKEwjwrfbHhYqLAxXu7rsIHV2GJ04QFnoECBwQAQ&usg=AOvVaw3MzTVNEFx5sJ6pnkwCiZwP
این هم لینک سیستم صوتی
مازیار
۳ بهمن ۱۴۰۳بله خوب فضای داخلی پیکاپ خیلی مهمه همینطور تیغه برف پاک کن بزرگش که از قلم انداختی
راستی یه کاربرد دیگه هم داره
یه 911 بزاری رو یدک کش بعد یه editor استخدام کنی تا فیلم جعلی درست کنه که درگ رو برنده شده🤣
سوشیانت
۴ بهمن ۱۴۰۳محض اطلاع یه کلاسی وجود داره به اسم پیکاپ های لوکس فقط هم مربوط به سایبرتراک نیست جی ام سی سیرا دنالی اولتیمیت و نسل جدید رم هم لوکس تر شدن پس بهتره اول مطالعه کنی بعد کامنت بدی در ضمن اگر اون ویدئو واقعی بود که همین یه ذره آبرویی که برای ۹۱۱ مونده بود هم میرفت چون همین الان توربو اس تو شتاب از سایبرتراک میخوره😁
مازیار
۴ بهمن ۱۴۰۳پس بخاطر آبروی پورشه بود که دروغ گفتن
هو لطیف😂
سوشیانت
۴ بهمن ۱۴۰۳نگفتم اونا به خاطر پورشه دروغ گفتن، گفتم اگر این ویدئو واقعیت داشت دیگه رسما توربو اس با خاک یکسان میشد چون همین الان با ۳ تن وزن شتابش از توربو اس بهتره
Nismo
۳ بهمن ۱۴۰۳شاهکار❌
توا.لت چرخ دار✅
nima.jdm
۳ بهمن ۱۴۰۳جارو برقی⚡️
JDM سابق
۴ بهمن ۱۴۰۳نیازی به این همه تست نبود فقط امنیت بسته شدن درب صندوق عقبش رو چک میکردن ممنوعیتش رو اعلام میکردن
یادمه خیلی ازین قوانین شامل حال ZL1 1LE هم شد
اون پکیج 1LE بخاطر عدم تطابق با قوانین عابرین پیاده و زوایای تیز اسپویلر و… کلا مهر ممنوعیت بر پیکره این ماشین زد