به تازگی اسناد مهمی درباره مشکلات و عیوب طراحی تسلا سایبرتراک منتشر شده است. گفته میشود نسخه آلفا از اولین وانت پیکاپ برقی تسلا مشکلاتی جدی در بخشهای ترمز، هندلینگ، سر و صدا و نشتی قسمتهای مختلف دارد.
در سال ۲۰۱۹ بود که ایلان ماسک مدیرعامل تسلا با حضور روی استیجی در کالیفرنیا محصول جدید این خودروساز یعنی سایبرتراک را معرفی کرد. سایبرتراک وانت پیکاپی تیز و عجیبی است که بدنهاش از فولاد ضدزنگ برس خورده و شیشههای مقاوم در برابر ضربه ساخته شده هرچند مراحل ورود آن به خط تولید همانند لطیفهای در دنیای خودرو به نظر میرسد. در همان مراسم معرفی شاهد خبرسازی سایبرتراک با شکستن شیشهاش بودیم که ماسک به حالت خندهداری گفت:
فضا برای بهبود وجود دارد.
البته چنین چیزهایی باعث نشد طرفداران تسلا از سایبرتراک رویگردان شوند چراکه تخمین زده شده ۱.۸ میلیون نفر سپرده ۱۰۰ دلاری را برای رزرو این خودرو پرداخت کردهاند. قرار بود در سال ۲۰۲۱ اولین نمونههای وانت برقی تسلا از خط تولید خارج شوند اما سایبرتراک هنوز به دست مصرفکنندگان نرسیده و این اتفاق برای اکثر آنها تا سال ۲۰۲۴ نخواهد افتاد. یکی از روزنامههای آلمانی در چند ماه گذشته گزارشی درباره “اسناد تسلا” منتشر کرد. یکی از کارکنان این خودروساز مشهور هزاران اسناد داخلی را به روزنامه موردبحث فرستاده بود که در میان آنها گزارش مهندسی مهمی درباره دلایل عدم عرضه سایبرتراک به بازار وجود دارد. تاریخ این گزارش به ۲۵ ژانویه ۲۰۲۲ بازمیگردد که بر اساس آن نسخه آلفا از سایبرتراک هنوز هم مشکلاتی اساسی در زمینه سیستم تعلیق، آببندی بدنه، میزان صدای ورودی به کابین، هندلینگ و ترمز داشته است. ماسک در همان روز گزارش توییت کرده بود:
در حال راندن جدیدترین نسخه پیشتولیدی سایبرتراک در اطراف گیگا تگزاس. فوقالعاده است!
البته محتوای گزارش یاد شده اشارهای به عیوب اساسی و حیاتی سایبرتراک ندارد. یکی از مهندسان کارکشته بخش مهندسی صنعت خودرو میگوید این کمپانی منابع مالی زیادی دارد که باعث میشود این مشکلات رفع شوند. البته او خاطرنشان میسازد:
اولین واکنش من این است که حیرتزدهام. این موارد جزو چالشهای کلاسیک مهندسی خودرویی هستند و شما میتواند آنها را در هر خودرویی ببینید. من به این خاطر متعجبم که تسلا زمان زیادی را برای حل این مشکلات صرف کرده است.
تسلا از سال ۲۰۲۰ تاکنون خودروی جدیدی عرضه نکرده و بسیاری از افراد معتقدند این خودروساز در حال واگذاری بازی به رقباست چراکه آنها هر روز محصولات جدیدی را معرفی میکنند. اکثر کمپانیها طی ۳ تا ۵ سال خودروهای خود را بهروز میکنند اما تسلا مدل S در حال حاضر بیش از ۱۰ سال سن دارد. برای مثال انتظار میرود آئودی تا سال ۲۰۲۶ بیش از ۲۰ خودروی جدید عرضه کند. اگرچه تحلیلها نشان میدهد تولید سایبرتراک در نهایت پیروزی نمادینی برای تسلا خواهد بود اما تأخیرها در این زمینه هنوز هم مشکلساز است. تسلا به عنوان یکی از برندهای خبرساز دنیای خودرو نیازمند محصولاتی جدید خواهد بود. جفری اوزبورن تحلیلگر ارشد شرکت سرویسهای مالی کوین میگوید:
شما نیازمند چیزی جدید هستید تا تجدیدقوا کنید. فرقی نمیکند که این محصول جدید رباتی انساننما باشد یا کامیون سِمی و یا سایبرتراک. تمامی این موارد باعث رشد کمپانی میشوند. اولین قدم منطقی در این راه عرضه سایبرتراک خواهد بود.
اما گزارشهای لو رفته در زمینه میزان سر و صدا، لرزش و ناهنجاریها نشان میدهند نسخه آلفا از این وانت برقی وضعیت خوبی در زمینههای یاد شده ندارد و مهندسان شاهد نشتی، سر و صدا و ضعف هندلینگ و ترمزها بودهاند. اندی پالمر مدیرعامل اسبق استون مارتین لاگوندا که بیش از ۴۰ سال سابقه در صنعت خودرو دارد میگوید:
این نسخه از سایبرتراک هنوز در مرحله پیشتولیدی قرار دارد بنابراین جای تعجبی نخواهد داشت که از اهداف مدنظر شرکت به دور باشد.
پالمر با ابراز تعجب از نوع گزارش منتشر شده خاطرنشان میسازد:
شما باید برای مهندسانی که چنین گزارشی نوشتهاند یک توبیخ جدی در نظر بگیرید. معمولاً چنین گزارشهایی نوشته نمیشوند.
در گزارش موردبحث آمده که نسخه آلفا سایبرتراک باید بهصورت دستی آببندی شود اما برخی بخشها وجود دارند که فاقد مسیری مشخص برای آببندی هستند. این مشکل نه تنها به محافظت از وانت تسلا در برابر آب باران و برف مربوط میشود بلکه صدای کابین را نیز در برمیگیرد. دادهها نشان میدهند نسخه آلفا بهطور قابلتوجهی پر سر و صداتر از انتظارات مهندسان بوده و تست کنندگان ۲۱ نقطه ورود صدا در بدنه را تشخیص دادهاند. محصولات تسلا قبلاً نیز چنین سابقهای داشتهاند و در گزارش گفته میشود شاید طراحی غیرعادی سایبرتراک باعث پیچیدهتر شدن تلاشهای مهندسان به منظور آببندی صحیح خودرو شده باشد.
در این گزارش میخوانیم:
فرایندهای ساخت بدنه و رنگآمیزی با مشکلاتی در زمینه آببندی بدنه برای عملکرد بهینه از نظر سر و صدا، لرزش و ناهنجاری همراه بودهاند و طراحی سایبرتراک چالشهای جدیدی را نشان میدهد.
مشکلات تسلا سایبرتراک به موارد بالا ختم نشده و در زمینه هندلینگ نیز موارد قابل بحثی وجود داشته است. این گزارش میگوید برخی از مشکلات همچون تکان های ناگهانی در سرعتهای میانی وجود دارد و در شتاب گیری ها نیز دماغه خودرو بازی میکند و لرزشهای ساختاری دیده میشود. همچنین این وانت برقی در مانورهای با سرعت پایین تکان های اضافی در بدنه دارد و باید مشکلات مربوط به فرمان و تکان های بدنه رفع شوند. یکی دیگر از اشکالات مورد اشاره در گزارش داخلی تسلا به عملکرد ترمز مربوط است. مهندسان تسلا تلاش داشتهاند به امتیاز ۷ یا مناسب برسند اما نسخه آلفا تنها امتیاز ۴ یا ضعیف را به دست آورده است. بر اساس این گزارش، در ژانویه ۲۰۲۲ هنوز فرایند طراحی پدال ترمز و لنتهای آن تکمیل نشده بود و بنابراین این مدل کورس پدال اضافی و توقف ناپایداری داشته است. پالمر میگوید:
عملکرد ترمز سایبرتراک مشکلی جدی به نظر میرسد. من سورپرایز شدهام که چرا آنها جلوتر نرفتهاند.
معمولاً شاسی از جمله سیستم ترمز اولین چیزی است که مهندسان روی آن کار میکنند بنابراین کار کردن روی این قطعات در چنین مرحله دیر به نظر میرسد. در این گزارش جزئیات نتایج تستهای حرکتی و پایداری نیز منتشر شده است. از تستهای یاد شده برای بررسی عملکرد سواری و هندلینگ خودرو استفاده میشود. در خلال تستهای موردبحث بدنه سایبرتراک تثبیت شده و نیروی کنترل شده به چرخ ها وارد شدهاند. نتایج چنین تستهایی به پارامترهای سیستم تعلیق همچون کمبر میپردازد. در گزارش سایبرتراک آمده که عملکرد آن فاصله قابلتوجهی با اهداف مهندسان دارد. در بخش دیگری از این گزارش به مشکلات بخش جلوی خودرو اشاره شده که بر این اساس راهحلی بدون بازنگری در طراحی سیستم تعلیق وجود نخواهد داشت. از جمله عواقب این مشکل میتوان به کمبر زیاد، استهلاک لاستیکها و… اشاره کرد. استحکام پیچشی نیز توانایی بدنه خودرو در برابر نیروهای قوی بوده و اگر این پارامتر پایین باشد بدنه شدیداً ضربه خواهد دید. در این زمینه نسخه آلفا سایبرتراک بسیار دور از اهداف بوده و شاید این امری نگرانکننده برای تسلا باشد. پالمر میگوید:
نکته سورپرایز کننده به سختی حل این مشکل مربوط میشود چراکه ساختاری و اساسی است. در فرایند توسعه شما میتوانید چنین چیزی را با دقت بالایی شبیهسازی کنید بنابراین من از دور بودن عملکرد خودرو در مقایسه با اهداف کمپانی سورپرایز شدهام. حل این مشکل نیز چالشبرانگیز است زیرا نیازمند افزایش وزن و تغییرات طراحی خواهد بود.
تسلا از سال ۲۰۰۸ تاکنون مشغول تولید خودروهای برقی بوده اما کارشناسان میگویند تولید یک وانت پیکاپ چالشهای مهندسی کاملاً متفاوتی دارد. دیگر خودروسازان همچون فورد که از سال ۲۰۲۲ شروع به تولید F-150 لایتنینگ کرده چندین دهه سابقه در این زمینه دارد. دیگر برندها همچون شورولت و جی ام سی به همراه ریویان نیز شاید بتوانند سایبرتراک را شکست دهند. البته تسلا قول مشخصات فنی بسیار بهتری نسبت به F-150 لایتنینگ را داده است اما باید بسیاری از مشکلات محصول خود را رفع کند. لایتنینگ نسخهای برقی از وانتی است که بیش از ۴۵ سال یکهتاز بازار خودروی آمریکا بوده و اعتبار بسیار زیادی دارد. مایک رمزی تحلیلگر شرکت گارتنر میگوید:
تسلا باید به مصاف رقبایی برود که در یکچیز استاد هستند و آن ساختن وانت پیکاپ هاست.
خود ماسک نیز گفته بود ساختن سایبرتراک کار سختی خواهد بود:
شما نمیتوانید از روشهای سنتی ساخت استفاده کنید. ما باید تکنیکهای ساخت کاملاً جدیدی را برای توسعه سایبرتراک بکار گیریم.
متخصصان میگویند استایل منحصربهفرد سایبرتراک و استفاده از ساختار آلیاژی باعث میشود فرایند ساخت آن پیچیده باشد. احتمالاً تعمیر بدنه چنین محصولی نیز سخت خواهد بود. شکل دادن یا ذوب کردن فولاد ضدزنگ آسان نیست هرچند ظاهر آن به گونهای است که انگار دانشآموزی متوسط آن را طراحی کرده است. این ماده نیازمند روشهای جوش ویژهای خواهد بود و به خاطر اینکه انعطاف زیادی ندارد در تصادفات شاید خطرساز باشد چراکه نیروی تصادف شاید بجای نواحی ویژه راهی کابین سرنشینان شود. کارشناسان صنعت میگوید شکل عجیب این وانت برقی به ویژه گوشههای تیز آن باعث میشوند پاس کردن قوانین حفاظت از عابران پیاده کار سختی در اروپا کار سختی باشد. رمزی خاطرنشان میسازد:
این صفحات بزرگ فلزی به همراه خطوط تیز و شیشه جلوی خاص باعث میشوند من به فکر وجود برخی مشکلات جدی در زمینه قوانین ایمنی عابران پیاده بیفتم.
احتمالاً رفع این مشکلات مهندسی باعث خواهد شد قیمت سایبرتراک بالا رود. ماسک در ابتدا گفته بود قیمت سایبرتراک از زیر ۴۰ هزار دلار شروع خواهد شد اما تا سال ۲۰۲۱ این تخمین قیمتهای جذاب از سایت تسلا حذف شدند. مدیرعامل تسلا سال قبل به سهامداران گفت که مشخصات و قیمت وانت موردبحث از زمان معرفی تاکنون تغییر کردهاند. هماکنون تسلا میگوید قیمت نهایی خودرو با نزدیک شدن به موعد تحویل مشخص خواهد شد. در نهایت باید گفت گزارش لو رفته تسلا تنها برخی جزئیات مشکلات ساختاری این وانت در سال ۲۰۲۲ را افشا کرده و دیگر فاکتورهای کلیدی همچون پیشرانه یا باتری و سیستمهای نرمافزاری را پوشش نمیدهد.
روزنامه آلمانی Handelsblatt قبلاً گفته بود در میان هزاران سندی که دریافت کرده شکایات بیشماری از مشتریان درباره ویژگیهای سیستم خودران کامل تسلا وجود داشته است. NHTSA آمریکا که مسئول ایمنی جادههای این کشور است تحقیق روی این سیستم را شروع کرده و از تسلا درخواست فراخوان خودروهای خود را داشته هرچند این خودروساز با نتیجهگیری NHTSA موافق نبوده ولی نرمافزار محصولات خود را بهروز کرده است. این گزارش همچنین شامل اطلاعات شخصی از جمله دستمزد کارگران و جزئیات بانکی مشتریان بوده و مقامات حفاظت از دادهها در هلند که مقر تسلا در اروپا نیز محسوب میشود روی لو رفتن این اسناد کار میکنند. بر اساس قوانین اتحادیه اروپا، درصورتیکه دادههای شخصی لو بروند کمپانیها میتوانند تا ۴ درصد درآمد سالانه خود جریمه شوند. برای مثال فیسبوک به خاطر انتقال اطلاعات کاربران از اروپا به آمریکا با جریمهای ۱.۳ میلیارد دلاری مواجه شد. اگرچه تأخیر در عرضه سایبرتراک وجهه خوبی برای تسلا ندارد اما واقعیت این است که ماسک و شرکتش شاید اولویتهای مهمتری داشته باشند. سرمایهگذاران بیشتر به ثبت رکوردهای جدید در زمینه فروش، تکمیل کارخانه مکزیک تا سال ۲۰۲۵ و پیشرفت پروژههای آمریکا، چین و آلمان علاقه دارند. تام نارایان تحلیلگر RBC میگوید:
ماسک کارهای زیادی را بهصورت همزمان پیش میبرد. سایبرتراک در لیست اولویتهای تسلا قرار دارد هرچند جایگاه آن خیلی بالا نیست. من فکر نمیکنم این خودرو تیراژ تولید بالایی داشته باشد.
احتمال اینکه تسلا پروژه سایبرتراک را لغو کند صفر است اما چالشهای مهندسی شمرده شده در این مقاله میتوانند با سرمایه کافی که تسلا به میزان زیادی دارد حل شوند. یکی از مهندسان صنعت خودرو میگوید آنها باید راهی برای عرضه سایبرتراک پیدا کنند. او میگوید شاید سایبرتراک بهترین محصول بازار نباشد اما کسی به این موضوع اهمیت نمیدهد زیرا مردم سالها منتظر آن بودهاند.
Amirreza.M
۲۱ خرداد ۱۴۰۲این از سایبرتراک با همین فرمون تسلا رودستر رو هم بده بیرون تو بازار بی رقیب میشه چون کسی رقیب حسابش نمیکنه
Elmiraj
۲۱ خرداد ۱۴۰۲درست مثل s plaid که با یه تعویض ترمز و لاستیک ، سه گانه آلمانی رو تو خونه خودشون فرستاد گوشه رینگ….
( چهار برابر عمر تسلا هم در موتور اسپرت تجربه داشتن)
MILADZM
۲۱ خرداد ۱۴۰۲المیراج جان خودت بهتر میدونی موتوراسپورت اگر متر و معیار درستی بود الان باید امثال نیسان بهترین الکتریکی ساز بازار بودن .
چون به قول یه عده در فرمول e حضور داره ولی الان تو تامین نون شبش محتاج مونده و برچسب ورشکستگی بهش خورده و الان در یک قدمی این اتفاقه :))
از همین نکته میشه فهمید که برندهایی مثل پورشه و نیسان و آئودی و … بیخودی دارن سرمایه شون رو در جاهای بیهوده آتیش زدن .
نیسان گاوی
۲۵ خرداد ۱۴۰۲شرکت تسلا برای تولید زودتر سایبرتراک باید از شرکت زامیاد در زمینه تعلیق و صدای کابین استفاده کنه 😂😂😂
اشکان
۲۱ خرداد ۱۴۰۲کسی رقیب ام حسابش نکنه و طراحیش ام افتضاح بدونند ، ولی خوب میفروشه !!
فورد و جی ام سی با تسلا قرارداد بسته اند که از ایستگاه های شارژش بتونند استفاده کنند ، دلقک بازی بعضی از خودرو سازها باعث نشده که نیازشون به تسلا برطرف بشه یا بتونند رکورد فروشش و بزنند!! کل خودرو سازها فقط در مورد تسلا صحبت میکنند ، بورینگ ام که کل آمریکارو تونل کنده و با تسلا میشه واردش شد ، بقیه ام مجبورند با بورینگ قرارداد ببندند ، با اسپیس ایکس ام همینطور….
اینه واقعیت که تسلا هنوز اول کاره و اینه! بقیه ام تا زمانی دنباله رو تسلا باشند پیشرفت نمیکنند ، باید خلاقیت و نوآوری داشته باشند
ar-ma-n
۲۱ خرداد ۱۴۰۲عکس آخری خیلی خوبه 😂
ar-ma-n
۲۱ خرداد ۱۴۰۲انگار یک اسباببازی والا نمیدونم حتما قصد دارن تو مریخ سوارش بشن
😂
واقعا نمیدونم اون های این میخرن هدفش از خرید ماشین چیه اگه حداقل محیط زیست محصول دیگ تسلا هم هست
ولی حداقل نمیدونم اینو برای چی میخرن آها یادم نبود میخوان برن مریخ.
Python
۲۱ خرداد ۱۴۰۲هندلینگ با سایبر تراک؟
ar-ma-n
۲۱ خرداد ۱۴۰۲یاد ی داستان افتادم میگفت یک میاد کارخانه نوشابه سازی میزنه کارش میگیره و… میاد بالا بعد چند وقت یکی دیگ میاد بغلش یک کارخانه نوشابه سازی دیگ میزنه بعد چند وقت جفتشون ورشکست میشن اون کارخانه اولی میگه ک بابا تو میبینی من نوشابه سازی زدم تو بیا بغلش تشتک سازی بزن یا شیشه نوشابه حکایت برقی هاس اگه واقعا دوست داره محیط زیست و مشکلشون این هست بجای اینک بیان این هم برنده برقی به وجود بیارن بیان فعلا رو یکی نه پنج تا کار کنن تا خوشون اول توسعه بدن
راهی که میتونن پنجاه سال برن میخوان صد ساله برن .
مثل زمانی که اولین ماشین به وجود آمد تا الان خب اون موقع مجبور بود این راه بیان چون نه تجربه ای بوده نه علم قوی بوده ولی الان که این تجربه دارن نمیخوان استفاده کنن؟؟؟
محمد
۲۱ خرداد ۱۴۰۲داستان سایبر تراکم شد مثه amg one!
پیام
۲۱ خرداد ۱۴۰۲اینجور ماشینای الکتریکی طراحی داخلیشون حس بدی رو انتقال میده!!! احساس سردی و بی آپشنی
Tesla
۲۱ خرداد ۱۴۰۲اینا مشکلاتی که همه خودرو ها قبل از تولید انبوه شده دارن و فرقی نمیکنه تسلا کبیر باشه یا هر کمپانی بزرگ دیگه ای ، همانطور که ایلا پیش بینی کرد : که مدل y پرفروش ترین خودرو جهان میشه ( و شد ) ، سایبرتراک هم پرفروش ترین پیکاپ تاریخ میشه و با اختلاف فورد سری f رو شکست میده ، امروز تاریخ ۲۱ خرداد سال ۱۴۰۲ ، سال ۲۱ خرداد ۱۴۰۴ خبر اینکه سایبرتراک کبیر پرفروش ترین پیکاپ جهان شده توی پدال پخش میشه ( از این کامنت اسکرین شات میگیرم ) 💪💪💪🇺🇸🇺🇸⚡️⚡️
Daruosh
۲۱ خرداد ۱۴۰۲تو چقدر رو داری خدایی😂😂😂
خوشم میاد کم نمیاریی
JDM
۲۱ خرداد ۱۴۰۲این ایراداتو هیچ برندی نداره اونم یه محصول درجه یک اینو درنظر بگیر محصولات هر برند دیگه ای درجه بندی داره ولی سایبرچلاق درحد درجه 3 های جهانم نمیشه این حرفای یه قرونی هم بزار واسه خودت اگه تسلا رو با درجه یک های جهان مثل بنز و آئودی و تویوتا مقایسه میکنی اشتباه میکنی این رقیب مستقیم سایپا و ایرانخودرو هست
درضمن تو که از ماشین سردرنمیاری پس بذار در آرامش باشیم
Amirreza.M
۲۱ خرداد ۱۴۰۲تسلا رودستر هم بهترین سوپراسپرت جهان میشه
MILADZM
۲۱ خرداد ۱۴۰۲شکی در این نیست
کره جنوبی و آمریکا سردمداران و پیشروان آینده این صنعت خواهند بود
blackwing
۲۱ خرداد ۱۴۰۲تسلا
بجای اینکه اینقدر به تسلا جانت ایمان داشته باشی یکم به خودت ایمان داشته باش که ۲ سال دیگه همین موقع یه پخی بشی واسه خودت ، از کامنت منم اسکرین شات بگیر یادت نره
حمیدرضا
۲۱ خرداد ۱۴۰۲جوک سال: تسلای کبیییییییر 😂😂😂😂
....
۲۱ خرداد ۱۴۰۲اسکرین بگیر بچه جون که میخاد اسکرینت خاک بخوره
میعاد
۲۹ خرداد ۱۴۰۲تسلا کبیر🤣😂 صددرصد همه ماشینها اولش مشکلاتی دارند ولی میدونی تسلا ماشینهایی که میسازه سر تا پایش مشکله 😂تنها مزیت تسلا در بین تمام برندا تعداد کشته شدن ها و تصادفات با اتوپایلته که رکوردها پراید هم زده .
و ایلان جونت بگو من این پیامو بهش دادم
بود و نبودن واسه شرکت های بزرگ خودرو سازی فرقی نمیکنه به هیچ جاشون نیست الکی با تسلات خودتو بین اونا نچپون و جا نده😂😂😂
PRPR
۲۱ خرداد ۱۴۰۲دوستان در نظر داشته باشید تسلا کبیر است 😅
مجتبی .
۲۱ خرداد ۱۴۰۲شد اکبر اوراقی. هرچند با اوضاع فعلی مملکت ما حتی ازنزدیک نمیبینیمش وبرد وباختش فرقی برا مانداره اما خداوکیلی اون جاخواب رو داشبوردش جالب نیست.
بهزاد
۲۱ خرداد ۱۴۰۲اول خودرو معرفی میشه بعد چندین سال طول میکشه تا توسعه پیدا کنه!
کاهش هزینه ی تولید با هر تکنیک و روشی ممکن نیست و حد و مرز مشخصی داره مگر اینکه بخوای جنس بنجل بسازی.
اگر احساس کنن با قیمت پایین قادر به تولیدش نیستند احتمالا میرن سراغ باتری های ۵۰ یا ۶۰ کیلوواتی چ ی نی ارزان و تمامیه داستانهای مربوط به باتری های نسل جدید که در نمایش هاشون به کار میبردن میره تو بایگانی.
سه سال دیگه یک شرکت چندین مدل برقی معرفی میکنه اما هیچکدومشون معرفی نشده و به سختی دارن کار میکنن.
farhot
۲۱ خرداد ۱۴۰۲وقتی بخواهید ساختارشکنانه عمل کنید قطعا انتقادات زیادی هم خواهد شد و حاشیه ها به حداکثر خواهد رسید و نتیجه عمل یا بسیار خوب یا بسیار بد خواهد بود
حد وسطی ندارد
MILADZM
۲۱ خرداد ۱۴۰۲اوایل زیاد از طراحیش خوشم نمیومد ولی هر چقد که میگذره و بیشتر بهش خیره میشم بیشتر نظر منو به طراحی ساده و در عین حال هوشمندانه ش جذب میکنه .
اینجور طراحی ها تو تاریخ گم نمیشن و هر چقد که میگذره بیشتر هنرمندانه بودن خودشون رو نشون میدن
طراحی ش قشنگ انگار از یه دنیای سایبرپانکی اومده بیرون
سایبرتراک تا دهه ها در اذهان عمومی باقی میمونه
کابین هم که در عین سادگی و مینیمال بودن جذابیت خاص خودش رو داره مخصوصا اون جیر روی داشبورد
پیکاپ تراک های الکتریک عرضه شده از طرف بقیه خودروساز ها کارایی آنچنانی در مقابل درنسوز ها ندارن _ هر چند که حرکت مناسب و مثبت هستن _ و صرفا یه تیری در تاریکی برای گذر از بنزین به سوی برق هستن ولی همین جا به همه قول میدم سایبرتراک فاصله بین تراک بنزینی و برقی رو کمرنگ تر از همیشه میکنه .
Royal Driver
۲۱ خرداد ۱۴۰۲چرا خیلی وقته تو تاریخ گم شده، طوری هم گم شده که هیچ کس نتونسته این زباله رو پیدا کنه.
MILADZM
۲۱ خرداد ۱۴۰۲نگو رفیق آشغال فقط شایسته خودروسازی فلک زده انگل یسه که نصفش یا در طول زمان نابود شده نصف بقیه ش هم به زور گدایی و آویزون شدن از آلمانی ها و هندی ها و پول اعراب داره به زور نفس میکشه حقا که همونام جایگاهشون همون آشغالدونی تاریخه .
deutschland
۲۱ خرداد ۱۴۰۲یه بنده خدایی بود سواد درست حسابی نداشت فقط یک شعر بلد بود درست بخونه الان با خوندن این خبر یاد اون شعر افتادم :
“ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست ”
قرار نشد هر کی از در اومد تو بره یک پیکاپ فول سایز بسازه ، چه بسا برای رقابت با کسایی که سال ها توی این کارند
اگه هم میخواد بسازه نباید اولش پر ادعا بیاد جلو
Elmiraj
۲۱ خرداد ۱۴۰۲کل گذارش پشیزی ارزش نداره چون اول از هر چیزی خودش گفته نسخه آلفا…..!!!!!!!
( گزارشی که از مشکلات نسخه پیش تولیدی ، پریده رو عدم عرضه محصولات جدید و سیستم خودران!!!)
ترسی که سایبرتراک به رقبا وارد کرده هیچ یک از محصولات قبلی تسلا وارد نکردن…
از این تخریب ها معلومه چه غولی قراره وارد میدان بشه…
میثم
۲۱ خرداد ۱۴۰۲تو اول یاد بگیر گزارش رو درست بنویسی، بعد بیا از تسلا جونت دفاع کن. 😂
Elmiraj
۲۱ خرداد ۱۴۰۲تو اگه در مقابل کامنت من حرفی واسه گفتن داشتی به املا گیر نمی دادی…
میثم
۲۱ خرداد ۱۴۰۲چرا دارم. اگه بنا به حرفت باشه، تسلا ها هنوزم که هنوزه، رو نسخه آلفا هستن که انقدر عیب دارن.
بهزاد
۲۱ خرداد ۱۴۰۲دانشمند وال استریت خودروسازان چند مدل از یک خودروی آینده را سالها قبل از معرفی میسازند و میلیون ها کیلومتر تست میزنن تا بتونن ایرادات رو پیدا کنند.
این خودرو از اول مشکل داره و حتی نمیتونن باهاش چند هزار کیلومتر مسافت طی کنند.
اینقدر دیگران را مثل خودت فرض نکن چون کاربران از چم و خم صنعت خودرو خبر دارن.
تسلا از ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۵ فرصت زیادی داشت ولی دچار اشتباه محاسباتی در ورود رقبا شد چون فکر میکرد اونها قراره تا ابد درون سوز باشند و نمیتونه از ۲۰۲۶ به بعد این بنجل هارو براحتی بفروشه.
Elmiraj
۲۱ خرداد ۱۴۰۲اونجا نوشته این گذارش آوریل ۲۰۲۲ به روزنامه آلمانی رسیده یعنی زمانی که نخستین نمونه های سایبرتراک جهت تست سیستم درایو و باتری ساخته شدن ، نسخه هایی که تسلا در آن ها اصلا روی ایراداتی مثل سیستم تعلیق و فرمان و فیت اند فینیش و….. تمرکز نکرده .
تا قبل از این تاریخ روند توسعه سایبرتراک شکل میدانی بخود نگرفته بود که تسلا بخواد ابتدا روی مشکلات حاشیه ای آن تمرکز کنه….
داشتن مشکلاتی مثل سیستم تعلیق و هندلینگ برای تسلایی که رقبا را به آسانی در مشهورترین پیست دنیا تار و مار کرد خنده داره…
داشتن مشکل نفوذ آب هم برای تسلاهایی که بار ها از سیلاب ها گذشتن بازم خنده داره…
این قبیل روزنامه ها و مجلات اگه سوزش ندارن ، وقتی امسال نسخه های رسمی سایبرتراک وارد بازار شدن و دیدن باز این مشکلاتو داره بیان جو سازی کنند .
راستی پیش بینی های تو تا همین چند وقت پیش رو ۲۰۲۵ قفل بود ، الان چطور شده ۲۰۲۶…!؟!؟!
بهزاد
۲۱ خرداد ۱۴۰۲مهنتس سال ۲۰۲۶ زمان ورود ده ها خودروی برقی از سوی رقباست و بنده بارها گفتم از ۲۰۲۵ به بعد حالا شما مقداری ضعف حافظه داری امر طبیعیه و بارها ثابت کردی.
تسلا به غیر از محصولاتی که معرفی کرد تعدادی سنگربان بی اطلاع هم باهاش مثل سونامی وارد بازار شد.
نه از صنعت خودرو نه اقتصادش نه روابطش و کلا هیچ چیزی نمیدونن.
همین امروز دو تا مسابقه برگزار شد که یکیش ۲۴ ساعته بود و یکی motogp و هفته ی بعد هم فرمول یک داریم و البته مسابقه ی ۱۲ ساعته مونزا هم بود و خلاصه رقابت های موتوری که در چندین کلاس برگزار میشه و نکته اصلیش اینجاست شماها از همشون محرومید و کسی که از مسابقات چیزی نمیدونه یک لپ تایم براش معجزه ست!
آلمانی ها (لوکس سازان) همزمان در سه بخش عملکرد و بهره وری و کیفیت کار میکنند در حالی که تسلا مثل سنت قدیم خودروسازان آمریکایی به دنبال اسب بخار هست و همانطور که چندین مدل قدرتمند با اسب بخار فراوان نتونستن جلوی آلمانی هارو بگیرند در آینده هم مغلوب میشن و تاریخ تکرار میشه.
Elmiraj
۲۱ خرداد ۱۴۰۲موتور اسپرت اگر اهمیت فنی داشت آلمانی ها اینطور به تسلایی که فقط ترمز و لاستیک عوض کرد ، نمی باختن…
اگر هم اهمیت مالی داشت وضعیت مکلارن و استون مارتین اینی نبود که میبینیم…
(( تسلا جاهایی حرف برا گفتن داره که موتور اسپرت در مقابلش خنده داره ، امکانم نداره تسلا سرمایه شو جاهای بیهوده صرف کنه…))
بهزاد
۲۲ خرداد ۱۴۰۲تایم زنی در یک پیست کاپی جایزه ای چیزی داره؟
تسلا به غیر از فرمول E در کدوم رقابت موتور اسپرت میتونه حضور داشته باشه؟
رقابت های موتور اسپرت نوعی اعتباره و شاید این تعریف در ذهن شما نگنجه که یقینا نمیگنجه اما نوعی سرمایه گزاری برای اعتبار برند هست و اگر به شما بگیم مثلا چرا رولکس میاد اسپانسر مسابقات تنیس و گلف و موتور اسپرت میشه یا امگا میاد المپیک و میلیون ها دلار هزینه میکنه احتمالا دچار سرگیجه بشید چون اصلا مفاهیم اقتصاد صنعتی را درک نمیکنید.
ar-ma-n
۲۱ خرداد ۱۴۰۲ترسی نیست مخالفت شما هر چیزی تو دنیا بیشترین مخالفت داشته باشی جواب نمیده مثل این میمونه که به یک بچه که شیر میخوره بخوای یک قاشق پر غذا بهش بدی حالا چه خوشمزه باشه چه زیبا یا مثل یک آدمی که گیاه خواره بخوای گوشت بدی به خوردش.
بعدش تسلا یک حاشیه بزرگ داره که اونم الکی گندش میکنن میگن تسلا این میشه اون میشه حرف زدن هم بلدن عمل کردن سخت تسلا کی عمل میخواد کنه حتا یک پله برداره ما میگم قبول .
ب قول معروف آفتاب لگن صد دست شام نهار هیچی .
بعدش بزرگ ترین دروغ و… صداقته تسلا این هم پول گرفت این هم سرمایه داره بعد چه کار شاخی کرده ؟؟؟
Elmiraj
۲۱ خرداد ۱۴۰۲روند توسعه طولانی تسلاها جوریه که امروزه model y کسیو حتی نزدیک خودشم نمیبینه…. با وجود بیش از بیست رقیب زود به میدان آمده…
طبق گفته هیتر ها Semi هم قرار نبود بود بیاد ولی اومد و میبینم که اعداد و ارقام تراک های دایملر و ولووی زود به میدان آمده در مقابلش جوک هم نیستن….
این داستان سه ماه دیگه توسط سایبرتراک به شیوه بسیار شدید تری تکرار میشه…
برندی که حاشیه داره مثل نیکولا بساطش برچیده میشه نه تسلایی تنها در ۱۱ روز گذشته ۱۹۴ میلیارد دلار به ارزشش افزوده شده !
بد نیست بدونی که این پول معادل جمع کل ارزش شرکت های بی ام و ، مرسدس بنز و هیوندای هست..!!!
بهزاد
۲۱ خرداد ۱۴۰۲دانشمند اقتصاد تسلا از سال ۲۰۱۰ سهامشو فروخته و الان سهامداران خرد و عمده حدود ۸۶ درصدشو در اختیار دارند که از شروعش که ۱۷ دلار بود تا چند وقت پیش که صده ها دلار بود خریدند!
الان مرسدس با کل ارزش دارایی معادل حدود ۲۸۰ میلیارد دلار و bmw نیز با ۲۴۰ میلیارد بالاتر از تسلا با حدود ۸۵ میلیارد دلار قرار دارند و vw و تویوتا هم با حدود ۵۵۰ میلیارد دلار ارزش دارایی در صدر لیست خودروسازان هستند.
شماها هنوز فکر میکنید تسلا فردا سهامشو میفروشه و چند شرکت میخره!
همه جوره صنعت خودرو و بازار سهامو به سخره گرفتید.
ar-ma-n
۲۲ خرداد ۱۴۰۲بیخیال باو زمان معلوم میکنه همچیو چه خوب چه بد امیدوارم هرچی شد به هم آسیب نزنیم
ولی نگفتین هدف از اینک تسلا و ماشین برقی میپسندید چی هست.
فرشاد
۲۱ خرداد ۱۴۰۲خودروساز نیس که همینه که من گفتم فقط به لطف باتری و سرمایه گذار گردن کلفت زنده س وگرنه خیلی همون سه سال اول باید ورمیشکست
اینم همینجوری بده بیرون خوبه حیف فورد رپتور و دوج رم که بخوان با این رقابت کنن
این بزرگترین دستاورد خط کشه
JDM
۲۱ خرداد ۱۴۰۲یعنی یه عده آدم عقب افتاده میان زیر خبر ماشینای درونسوز حرفای الکی میزنن بعد اینجا به لکنت میوفتن اخه ترول هیتر هرچی که لایق خودت میدونی تسلا خودروساز نیست نوآوره وگرنه تسلا روزی که اومد شکست خورده بود وقتی نتونه محصولی که بقول خودش بروز و نوآوره و خیلی روش مانور میده این همه ایرادات بزرگ داره دیگه چه انتظاری داری با ابرخودروسازی مثل بیمر و تویوتا و فورد.. رقابت کنه هنوز ثابت نشد بهتون من عمرمو پای ماشین گذاشتم این گفتن نداره ولی توی قطر تسلا مدل s هم سوار شدم این نوآور از لحاظ بعضی چیزا بود ولی کیفیتی که بخوایم اونو با بنز مقایسه کنیم نداره چون انواع بنز مثل سری Cو E و S وماشینای زیادی بود اینم نگفتم که بگم اره من سوار این ماشینا شدم داشتم و بخوام ادعا اینارو کنم هیچکدوم مال منم نبودن.
در ضمن کلکل با ترول هایی مثل تسلا و المیراژ و امثال اینا مثل بحث کردن با گاو میمونه چون اصلا یهبار هم تسلا از نزدیک ندیدن
اگه سانسورچی های پدال بزارن اینم جواب ماشینباز به ترول هایی مثل شما ارمیچر فن
مجتبی
۲۲ خرداد ۱۴۰۲اینده مال تسلا و ماشینهای برقی هست دوران صد ساله ماشینهای سوختی درحال پایان هست همان طور که صدسال دیگه ماشینهای برقی عمرش پایان و ماشینهای با حرکت جاذبه و میدان مغناطیسی زمین و انرژیهای کیهانی میاد رو کار همان سخنی که اقای تسلا صد سال پیش گفته بود من قادر هستم همه اجسام را با انرژیهای کیهانی به حرکت دراورم البته ماشین برقی هم صد سال پیش ساخته شده بوده توسط ادیسون و دیگر مهندسان طوری که ۲۵ درصد ماشینهای امریکائی صد سال پیش برقی بوده ولی دستهای ناپاک سرمایداران یهودی مانع از پا گرفتن ان شدند چون ثروت اندوزی در بنزین و فروش قطعات ماشینهای بنرینی بوده وامروز شاهد این معضل بزرگ الودگی هوا هستیم
JDM
۲۳ خرداد ۱۴۰۲میبینیم ولی اینطور که تو با منطق صحبت میکنی حاضرم باهات کل کل کنم بدون تحقیر برند دیگه
حسین
۲۱ خرداد ۱۴۰۲ای بابا کاربر تسلا
چیشد
کیان
۲۱ خرداد ۱۴۰۲دور از اینکه چی داره میفروشه اصلا میسازه اخر سر و …
ایلان شده مثه خوردوسازاس وطنی، پول و چند سال پیش گرفته هنوزم نساخته این قسمت و انصافاً از ایران خودرو اسکی رفته
مازیار
۲۱ خرداد ۱۴۰۲میتونه کاندید پرحاشیه ترین مدل تاریخ باشه
اما شخصا در موردش کنجکاو و منتظرم
البته صبر ایوب هم ندارم😀
Mercedes-AMG PETRONAS F1 team
۲۱ خرداد ۱۴۰۲با توجه به اینکه سیاست در این روند برقی سازی ۱۰۰٪ سهیم هست و معمولا رسانه ها سعی بر خوب جلوه دادن محصولات برقی دارن و اوضاع کاملا تحت کنترلشون هست
این سطح از آشغال بودن عجیبه!
محمد امین
۲۱ خرداد ۱۴۰۲خلاصه مطلب : هرچقدر از چرت بودن تسلا بگیم کم گفتیم
elonlion
۲۱ خرداد ۱۴۰۲چقدر جالب
میآید میگید تسلا که چیزی نیست رقیب بقیه هم حساب نمیشه
بعد واسه نسخه پیش تولید نسخه های تخصصی میپیچید .
تسلا یه شرکت ثابت شده هستش چیز خوبی به دست مشتری نمیداد تو بازار اینقدر واسش سر و دست نمیشکوندن
ar-ma-n
۲۱ خرداد ۱۴۰۲ای بابا( بقول آقا اشتری میگه داستان ی چیز دیگس )شما چیو میگید ما چیو میگم .
شما نه حرف هیشکی قبول دارید تاز به حرف خودتونم شک دارید ما تو دنیای اکشن یا جنگ ستارگان یا مارول نیستم تو دنیای واقعی هستیم از نظر شما ایلان ماسک خداس ولی هیچ ارزش معنوی نداره .
elonlion
۲۱ خرداد ۱۴۰۲اگه بخوابیم با ترازو و خط کش شما محاسبه بکنیم
الان تسلا باید چند بار ورشکست شده باشه
چون خودرو هاش مورد پسند شما نیست
ارزش خرید مقابل بقیه خودرو ها نداره کلی مشکل ایراد اساسی داره
و ما تسلا فن ها هم یه مشت بیسواد
متوهم کودک هستیم
ولی آیا اینجوری هست ؟
عدد رقم هایی که هر سه ماه یکبار منتشر میشه که این نمیگه نه ؟!
ولی ادامه بدید هم شما هم نویسنده ها
من که هر چی یاد میگیرم از مخالفان خودم یاد میگیرم
ar-ma-n
۲۲ خرداد ۱۴۰۲من این حرف نزدم عرض کردم تسلا یک نوآور هست و ایلان ماسک ارزش معنوی نداره بعدشم
تسلا کار شاخی نکردین یک باتری گذاشتین رو یک بلتفرم ماشین و… که خب قبلا این کار انجام
شده این ایده داده شده .
تسلا با این هم پول که داره و… الان باید سفینه میساخت نه ماشین تسلا هیچ وقت خودروساز نمیشه اصلان کاری به برقی و… اینا ندارم چون مسیرش اشتباس مثل این میمونه برقی باشگاه حرکت اشتباه بزنی خوب به بدن خودت آسیب میرسه.
من کاری ندارم چی شده و هست که هرچی بگم فایده نداره ولی اینو بگم هرچقد تسلا محبوب و پر فروش باشه اصلا بگو کل جهان تسلا سوار بشن تا وقتی کسی نمیخواد یا به هر دلیلی و مشکلات برطرف نکن مخالفان میشه یکی فردا میشه 10 ده سال بعد بیشتر بیشتر میشه بعد محبوبیتش کم میشه
بعدشم اگه میشه بفرماید چرا تسلا فن شدین چی مجابت کردهن
نه دادا شما هر حرفی بزنی بد و…من به فال نیک میگیریم چرا چون شمام یک ماشین باز هستین یک دوست هستی درسته فضا کل کل ولی به هم اطلاعات خوبی میدیم .
کیانوش
۲۳ خرداد ۱۴۰۲همین الان حتی مالک های تسلا ۳ و تسلا y هم با ی تصادف کوچیک هزینه تعمیر خوردو اینقدر بالا میشه که بیمه اوراق میکنه ماشین رو دیگه وای به حال سایبر تراک .تراک ها خورد هایی ان که باید بیش از ده سال دووم و پایداری داشته باشن و نیاز به تعمیرات اساسی نداشته باشن که قطعا تسلا سایبرتراک اینجوری نیست
کیانوش
۲۳ خرداد ۱۴۰۲تویوتا کاکن ها و مهندس هاش رو تشویق میکنه که مشکلات خط تولید و خودرو هارو گزارش کنن و پاداش بگیرن تسلا و سایر شرکت های ماسک هم توبیخ میکنن هرکی رو که مشکلی از شرک رو علنی کنه و خدا نکنه اگر تو گزارششون دلیل اون مشکل رو به مدیریت ماسک نسبت بدن که دیگه کار به دادگاه میشکه
Ali
۳۱ خرداد ۱۴۰۲وقتی به هامره ای وی نگاه میکنم به خودم میگم این سایبرتراک چه شانسی میخواد داشته باشه