دوج ادعا میکند که چلنجر دیمن ۱۷۰ میتواند ۴۰۰ متر درگ را در ۸.۹ ثانیه طی کند اما آیا در دنیای واقعی میتوان به چنین تایمی دست پیدا کرد و تسلا مدل S پلد را شکست داد؟
دیمن ۱۷۰ چند ماه پیش بهعنوان آخرین نسخهٔ چلنجر معرفی شد و دوج ادعاهای بزرگی در مورد آن کرده است؛ اما آیا این خودرو آنقدر سریع است که بتواند سریعترین سدان تولیدی جهان یعنی تسلا مدل S پلد را در مسابقهٔ درگ شکست دهد؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، باید بین دو خودرو مسابقهٔ درگ برگزار شود که بروکس از درگتایمز با ارائهٔ مدل S خودش، ترتیب آن را داده است.
این دو خودرو از لحاظ قدرت بسیار به هم نزدیک هستند هرچند که هرکدام این قدرت را به شیوهٔ کاملاً متفاوتی تولید میکنند. تسلا به سه موتور الکتریکی مجهز است که مجموعاً ۱۰۲۰ اسب بخار قدرت تولید میکند درحالیکه پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ چلنجر دیمن هنگام استفاده از سوخت E85، قدرت ۱۰۲۵ اسب بخاری را به چرخهای عقب تحویل میدهد. تسلا با وزن ۲۱۷۷ کیلوگرم، از دوج ۱۹۴۰ کیلوگرمی سنگینتر است اما در عوض از مزیت چهارچرخ محرک و گشتاور فوری موتورهای الکتریکی بهره میبرد درحالیکه نیروی عظیم موتور دوج فقط به چرخهای عقب منتقل میشود.
کشش بیشتر تسلا در مسابقهٔ اول بلافاصله خود را نشان میدهد زیرا پلد با اختلاف زیادی جلو میافتد و درنهایت زودتر به خط پایان میرسد. در مسابقهٔ دوم اما شرایط کمی فرق میکند. این بار دیمن ۱۷۰ کشش خیلی خوبی دارد و حتی در ابتدا از رقیب الکتریکی کمی جلو میافتد اما بااینحال، تسلا در ادامه دوج را پشت سر میگذارد و در پایان ۴۰۰ متر زمان ۹.۳ ثانیه را ثبت میکند درحالیکه دیمن این کار را در ۹.۷ ثانیه انجام میدهد. این بار تایم هردو خودرو نسبت به مسابقهٔ اول ۰.۱ ثانیه بهتر میشود.
مسابقهٔ سوم اما نیمهتمام باقی میماند زیرا دیمن ۱۷۰ با مشکل مواجه میشود. در این درگ خودرو لانچ خوبی دارد اما وقتی به دنده دو میرود کشش را از دست میدهد و نمیتواند مسابقه را ادامه دهد. بااینحال، همان دو مسابقهٔ اول بهخوبی نشان داد که دیمن ۱۷۰ هرچند تا دندان برای پیست درگ مسلح شده اما نمیتواند حریف سوپرسدان رعدآسای تسلا شود. البته بدون شک زمان ۹.۷ ثانیه برای یک خودروی ۲ تنی دیفرانسیل عقب بسیار چشمگیر است.
مقایسه مشخصات فنی
دوج چلنجر دیمن ۱۷۰ | تسلا مدل S پلد | |
پیشرانه | ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ | الکتریکی سه موتوره |
قدرت | ۱۰۲۵ اسب بخار | ۱۰۲۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۲۸۰ نیوتن متر | ۱۴۲۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | تک سرعته |
وزن | ۱۹۴۰ کیلوگرم | ۲۱۷۷ کیلوگرم |
محور محرک | عقب | چهارچرخ |
قیمت | ۱۱۹ هزار دلار | ۸۹ هزار دلار |
ابوالفضل
۲۷ دی ۱۴۰۲این بحث های مسخره رو تموم کنین
سوشیانت من خودم آمریکن فن هستم از دیمن هم خیلی خوشم میاد . این اعداد اعلامی که میگی nhra تایید کرده بیجا نیست، اما شرایط خاصی میخواد (راننده ماهر،لاستیک،سوخت،آسفالت) و اونم بعد از چند بار تست بهش میرسی (یعنی میانگین تایمش بیشتر از ۸.۹ هستش )
درگ با تسلا برقی چهارچرخ محرک که کلا اشتباهه
کنترل ماشین محور عقب با اون قدرت (چه در مسیر مستقیم هنگام درگ و چه در پیچ ها) کار هرکسی نیست
لانچ با چهارچرخ محرک خیلی راحت تره
اگر همین دیمن گیربکس دوکلاچه ، کمی کاهش وزن و از همه مهم تر سیستم چهارچرخ داشت
اون موقع ببینم کی میخواست تو درگ شکستش بده
کلا ماسل کارهای آمریکایی به دلیل پایبند بودن به محور عقب هیچوقت به قدرت واقعی ماشین دست نیافتن
Taha Ayoobi
۲۸ دی ۱۴۰۲کاملا مشخصه یه جای کار میلنگه
اگه میگید دوج دروغ میگه، تسلا که خودش با درگ های تبلیغی ثابت کرده دروغگوعه