در یک درگ هیجانانگیز شاهد رقابت کونیگزگ ۱۳۶۰ اسب بخاری با تسلا مدل S پلد و سوزوکی هایابوسا سوپرشارژ با ۳۸۰ اسب بخار قدرت خواهیم بود.
برای تجربهٔ سرعت و شتاب فوقالعاده راههای مختلفی وجود دارد. یکی از این راهها رفتن سراغ هایپرکاری میلیون دلاری مثل کونیگزگ است اما برای کسانی که توان پرداخت چنین مبالغ گزافی را ندارند راههای ارزانتری مثل خرید یک تسلا پلد و یا یک سوپربایک هم وجود دارد. حال این سه وسیلهٔ نقلیهٔ خارقالعاده که بین ۶۴ هزار تا ۴.۵ میلیون دلار قیمت دارند طی مسابقهٔ درگ جذابی به مصاف هم رفتهاند.
اولین شرکتکننده یک معجزهٔ مهندسی بنام کونیگزگ آگرا RST است. این نسخهای ویژه است که تنها ۲۵ دستگاه از آن ساخته شده و حالا یکی از آنها با رنگ آبی منحصربهفردی در درگ کارواو حاضر شده است. این هیولای سوئدی به یک پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 توئین توربو مجهز است که ۱۳۶۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و به یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه برای انتقال نیرو به چرخهای عقب متصل است. این آگرا قبلاً به سرعت ۳۹۰ کیلومتر بر ساعت رسیده و حتی توانایی دستیابی به سرعت ۴۴۵ کیلومتر بر ساعت را هم دارد.
رقیب بعدی سوزوکی هایابوسا است که بهخودیخود سوپربایک بسیار سریعی محسوب میشود اما این یک هایابوسای معمولی نیست و پیشرانهٔ ۱.۳ لیتری چهار سیلندر آن به سوپرشارژر مجهز شده است و حالا میتواند ۳۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. وزن این موتورسیکلت ۲۵۷ کیلوگرم است اما باید وزن حدود صد کیلوگرمی راکب را هم در نظر گرفت که مجموع وزن را به ۳۵۷ کیلوگرم میرساند.
و نهایتاً به تسلا مدل S پلد میرسیم که سه موتور الکتریکی آن مجموعاً ۱۰۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این خودرو نهتنها از هایپرکار سوئدی ضعیفتر است بلکه با وزن ۲۱۹۰ کیلوگرم نزدیک به ۸۰۰ کیلوگرم وزن بیشتری هم دارد که اختلاف بسیار زیادی است. بااینحال، در عوض پلد از مزیت سامانهٔ چهارچرخ محرک و گشتاور فوری موتورهای الکتریکی بهره میبرد که میتواند نقش بسیار مهمی در مسابقهٔ درگ داشته باشد.
با این اوصاف، فکر میکنید پیروز این رقابت هیجانانگیز کدام وسیله نقلیه خواهد بود؟ هایپرکار قدرتمند کونیگزگ؟ سدان چهارچرخ محرک تسلا یا سوپربایک سبکوزن سوزوکی؟ پاسخ این سؤالات را ویدئوی زیر ببینید.
مشخصات فنی
کونیگزگ آگرا RST | سوزوکی هایابوسا | تسلا مدل X پلد | |
پیشرانه | ۵.۰ لیتری V8 توئین توربو | ۱.۳ لیتری I4 سوپرشارژ | الکتریکی سه موتوره |
قدرت | ۱۳۶۰ اسب بخار | ۳۸۰ اسب بخار | ۱۰۲۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۵۷۰ نیوتن متر | ۲۸۰ نیوتن متر | ۱۴۲۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۶ سرعته دستی | تک سرعته |
وزن | ۱۳۹۵ کیلوگرم | ۲۵۷ کیلوگرم | ۲۱۹۰ کیلوگرم |
محور محرک | عقب | عقب | چهارچرخ |
قیمت | ۴.۵ میلیون دلار | ۶۴ هزار دلار | ۱۱۰ هزار دلار |
Ali
۳۱ خرداد ۱۴۰۲اول از همه با توجه به نقطه قوت موتوره برقی میشد پیشبینی کرد که درگ رو میبره پس اتفاقه عجیبی نیوفتاده
اما دوستانی که سره این اتفاقه نه چندان غیره منتظره دارن تسلا رو میپرستن خواستم بگم که
کاری با رول ریس ندارم که کونیگزگ برد
درگو عرض میکنم احتمالا تسلا فقط تا ۱۰۰۰ متر میتونه نتیجه رو نگه داره بعد از اون هرچی مسیر طولانی بشه تسلا فقط فاصلش بیشتر میشه از ۴ ۵ کیلومتر به بعد که اصلا قابل مشاهده نخواهد بود
و از سمتی پیچهایی که کونیگزگ با ۱۰۰ تا سرعت میتونه قشنگ رد کنه رو تسلا احتمالا سرش چپ میکنه
پس زیاد یکه به قاضی نرید البته تسلا ی قوته دیگم داره اونم چهار نفره بودنشه
رضا
۴ تیر ۱۴۰۲کونیگزگ مشکل کنترل کشش داره،شاید تا دنده ۳ خوب و روان گاز نمیخوره
محسن
۱۷ تیر ۱۴۰۲باز این یخچال فریزر درگ برگذار کرده