ایلان ماسک مدیرعامل تسلا خبرهای مربوط به صادرات خودروهای ساخت چین این شرکت به آمریکا را رد کرد. او در پاسخ به یکی از ادعاهای نشر داده شده در توییتر بدون اشاره به جزئیات بیشتر از واژه تنهای “اشتباه” استفاده کرد. اوایل دیروز بود که رویترز به نقل از منابع موثق خبر داد تسلا به زودی صادرات خودروهای ساخت چین به آمریکا را شروع خواهد کرد. این رسانه دلیل تصمیم تسلا را افزایش هزینه خودروهای ساخت آمریکا، افزایش ظرفیت تولید در چین و احتمال کاهش تقاضا برای خودروهای تولید گیگا فاکتوری شانگهای ذکر کرده بود.
منابع ناشناسی که رویترز اشارهای به هویت آنها نکرده میگویند تسلا در حال بررسی بیشتر این موضوع است که آیا تمامی قطعات بکار رفته در خودروهای ساخت چین تسلا با قوانین آمریکا هماهنگی دارند یا خیر. این کار در صورت عملی شدن میتواند کانالی برای صادرات خودروهای ساخت چین تسلا به کانادا نیز باشد. شایان ذکر است تمامی محصولات تسلا که در آمریکا و کانادا عرضه میشوند ساخت کارخانههای فرمونت کالیفرنیا و آستین تگزاس هستند.
از آنجایی که تقاضا برای خودروهای تسلا افزایش مییابد شایعاتی نیز درباره احتمال تأسیس کارخانههایی در کانادا و مکزیک هم منتشر میشود. شاید صادرات از این دو کشور برای تسلا بهتر باشد زیرا هماکنون تعرفههای واردات ۲۷.۵ و ۲۵ درصدی برای خودروهای سواری و تجاری ساخت چین وجود دارد. البته کارخانه تسلا در چین اخیراً گسترش یافته و هماکنون ظرفیت تولید سالانه ۱.۱ میلیون دستگاهی دارد. این در حالی است که کارخانه برلین تسلا نیز ظرفیت تولید خود را افزایش میدهد و احتمالاً بخشی از نیازهای بازارهای اروپایی را که قبلاً توسط شانگهای تأمین میشد پوشش خواهد داد. البته باید گفت علیرغم فروش تمامی خودروهای تولیدی کارخانه شانگهای، میزان موجودی انبوه فروخته نشده تسلا در ماه اکتبر از زمان تأسیس این کارخانه افزایش یافته است.
همچنین بازار خودروهای الکتریکی چین وارد جنگ قیمتی شده و تسلا در پاسخ اقدام به کاهش ۹ درصدی قیمت مدل ۳ و مدل Y کرده است. به این ترتیب مشتریان چینی هماکنون کمتر از معادل ۵۰ هزار دلار را برای مدل Y میپردازند، خودرویی که در آمریکا قیمت ۶۵۹۹۰ دلاری دارد. با وجود چنین فاصله قیمتی شاید صادرات محصولات تولید شده در کشور چین به آمریکا حتی با در نظر گرفتن تعرفهها نیز معقول باشد؛ اما اگر تسلا چنین تصمیمی بگیرد شاید خودروهای تولیدی این برند در چین واجد شرایط دریافت مشوقهای مالیاتی فدرال نباشند.
میلاد
۲۲ آبان ۱۴۰۱با این وضعیت فعلی جهانی ( در صورتی که همینجوری بمونه و جنگی راه نیفته ) چین به زودی همتون رو قورت خواهد داد . همین الان هم تا کمر فرو رفتین و خبر ندارین
phonix
۲۲ آبان ۱۴۰۱چین دقیقا تو چی نسبت به امریکا و کل بلوک غرب جلو تره ؟
کارگر مجانی؟
( البته رکورد زدن و تولید علمشون ناز امریکا جلو افتاده این شاخص با توجه به تعداد نشر مقالات معتبر هست و ایران هم توش رتبه نسبتا خوبی داره)
پویان
۲۲ آبان ۱۴۰۱همین الان اکثریت خودروهای برقی چین قابلیت صادرات به امریکا ر ودارن. ولی سیاسی کاری علیه چین مانع شده
blackwing
۲۲ آبان ۱۴۰۱فقط حماقت چین با حمله به تایوان میتونه ۵۰ سال از نظر اقتصادی چشم بادمیها رو به عقب برگردونه 😉
Khosrow
۲۲ آبان ۱۴۰۱اتفاقا صادرات Rhino از آلمان به آفریقا هم زیاد شده ..
بهزاد
۲۲ آبان ۱۴۰۱ظرفیت تولید بیش از تقاضا در بازار چین و این اتفاق در اروپا هم خیلی دور نیست.
همانطور که مشاهده میکنیم به بهانه های تولید داخل و اشتغال زایی و صدها دلیل از جمله عدم دریافت مالیات و دادن مشوق و زمین مفت و وام های کم بهره ،کسب و کار شروع میشه و بعد از اینکه از پل گذشتند تمام شعارها فراموش میشه.
هنوز رقابت به صورت جدی شروع نشده که این همه تخفیف در نظر گرفتن و نمیدونم طرفداران این برند را با چه زبانی با صنعت خودرو آشنا کنیم.
(JONATHAN (TESLA
۲۲ آبان ۱۴۰۱اون چیزی که شما از پشت گوشی میدونی هم صاحب اون کسب کار میدونه و حساب کتاب اونجارو کرده
هم من امثال من میدونیم
دلیل اینکه کسی حرف هاتو حساب نمیکنه یه چیز دیگس دلیلش جهت دادن به اطلاعات به میل خودته
مثلا نمیدونی صنعت یه بازی نیست که شروع و پایان داشته باشه یه روند تکاملی هستش که کمپانی ها اول برای بقا بعد برای پیشرفت تلاش میکنن حالا کی باقی میمونه و پیشرفت میکنه , اونی که بتونه تاثیر گذار باشه و آینده رو پیشبینی بکنه آینده در گذشته و تکنولوژی های قدیمی رخ نمیده همون جور که تسلا بعد سال ها تونست مارکتینگ جدید و سیستم فروش جدید و بهینه تری ابداع بکنه سیستم لجستیک و سیستم تولید جدیدی ابداع بکنه شک نکن برای تمام چیز های پیش پا افتاده اقتصادی که سعی داری توی بوق و کرنا بکنی راه حل های جدیدی ابداع کردن
بهزاد
۲۲ آبان ۱۴۰۱ببین عزیز دل این مواردی که شما به صورت کلی بیان کردی اگر انحصاری بود هیچکس نمیتونست از شما خرده بگیره اما مشکل کلی گویی شما اینجاست که در این صنعت انحصارگرایی وجود نداره و هر شرکتی در هر نقطه و زمان میتونه بدون مشکل خودشو با آخرین تحولات و پیشرفت ها وفق بده.
این همه ی ماجرا نیست چون همه ی شرکت ها سرمایه مالی و انسانی و زمان کافی به همراه گستردگی بازار در اختیار ندارن و رقابت براشون سخته.
بازهم توضیحاتی هست اما حوصله مجال نمیده و خلاصه ی کلام به عرض شما میرسه که اولین مشکل در صنعت خودرو بهره گیری از ارائه ی تخفیفات هست و محاله ممکنه شما بدونی در بحرانهای این صنعت از مدت ها قبل شرکت های که درگیر بحران شدن ماه ها و حتی سالها مشغول تخفیف دادن بودن و در مراحلی هفته ها برخی خطوط تولیدشون از کار افتاده بود.
اونقدر درگیر اخبار خوب شدید که باور همچین خبرهایی براتون سخته و تنها منطق شما حمله به شخصه در حالی که هزاران خط مینوسید دریغ از اینکه متن خبر را تحلیل کنید.
(JONATHAN (TESLA
۲۲ آبان ۱۴۰۱من نمیفهمم کی کجا و کی گفته قرار کارخونه های تسلا تا اخر عمر با ظرفیت کامل کار بکنن
مارو به چیزی داری متهم میکنی که خودمون هم میدونیم
چیز هایی که از سیستم های بهینه و روش های جدید گفتم تکنولوژی نیستن که مثلا تویوتا بخواد بخره بزار کارخونش
سیستم مدیریت مالی و مارکتینک لجستیک تکنولوژی نیستن بلکه استراتژی هستن که هر شرکت نوع مخصوص خودش رو با توجه به اهدافش توی شرکت پیاده میکنه مثلا اگه تویوتا بخواد سیستم تبلیغات خودش رو از حالت سنتی خودش که کلی هم هزینه بر هست براش تغییر بده و بخواد تو بخش تبلیغاتش صرفه جویی بکنه شاید سال ها و سال ها زمان ببره
تویوتا اگه بخواد نمایندگی های خودش رو از حالت سنتی بیرون بیاره و خودش اقدام به فروش مستقیم خودرو به مصرف کننده بکنه این تکامل برای تویوتا ممکنه یک دهه طول بکشه این ها تکنولوژی و پتنت قابل خریداری نیستن
این رو در مورد کارخونه های تسلا نمیدونی که به دلیل اینکه نیروی انسانی خیلی کم تری نسبت به کارخونه های دیگه درش وجود داره میزان تولید خیلی اسون تر بالا و پایین میشه
اتفاقا باید بگم برخی چیز ها هم انحصاری هستن که تسلا به خاطر برخی اهداف کلی میاد از حالت انحصاری درشون میاره مثلا سیستم کنتاکتور و پورت سوپر شارژ های تسلا انحصار تسلا هستش ولی اعلام شده از حالت انحصاری بیرونش میاره تا بقیه خودرو سازان بتونن از این سیستم برای خودرو هاشون استفاده بکنن تا بقیه خودرو ها بتونن از سوپر شارژ های تسلا استفاده بکنن دلیلش هم گستردگی شبکه سوپرشارژ های تسلا هستش بعد ها میبیند که شبکه های شارژ متفرقه هم میان از این پورت و تکنولوژی استفاده میکنن این اتفاق هم میوفته
مثلا حالت ریختگری یک تکه و پتنت های منتاژی که تسلا ابداع میکنه در انحصار تسلا هستن ولی به خاطر خیلی مسائل دیگه تسلا به انحصار خودش نگه نمیداره برای همین کمپانی مثل ولوو میاد میگه ما هم مثل تسلا میخواییم در اینده از این تکنولوژی ها استفاده بکنیم
بهزاد
۲۲ آبان ۱۴۰۱نمیدونیم چرا شما هر اتفاقی که تو صنعت میوفته در مقابلش از تویوتا میگید!
این همه برند?!
سیستم ریخته گری که شما ده خط به اشتباه و از روی عدم اطلاع نوشتی ارتباطی به پتنت تسلا نداره و تمام و کمال کار یک شرکت ایتالیایی هست که کارش همینه و هر شرکتی میتونه بره ازش خدمات مورد نیاز و ادوات ساخت بگیره.
سیستم فروش خودرو حتما با روش تسلا قرار نیست تغییر کنه و چه بسا تسلا مجبور به تغییر استراتژی بشه و یکی از دلایل شروع جنگ قیمتی همین خدماتی هست که شرکت های BYD و ژپنگ و جیلی و nio و… توسط نمایندگی ها و نفرات خودش به مشتری ها عرضه میکنه.
اکثر نمایندگی های تویوتا شخصی بوده و مشغول خدمات و فروش محصولات این شرکت هستند(به غیر از مقرهای اصلی) و مثلا یک نمایندگی در فلان نقطه میتونه بره تسویه کنه و از فردا byd بفروشه.
چند ساله راجب نیروی کار میگید و فکر کنم هنوز در زمانه ی ۴۰ هزار نفری این شرکت گیر کردید در حالی الان نیروی کارش به ۱۰۰ هزار رسیده.
در آمریکا دو نوع پورت شارژ بود که یکی برای تسلا و یکی ccs که قانون گذاران مدتی بحث جدال برای انتخاب یکی به عنوان استاندارد داشتن که دقیق نمیدونم کدام انتخاب شد که یحتمل شانس پورت تسلا بالاتر هست و نمیدونم چرا این بحث چیپ و پیش پا افتاده را مطرح کردید!
سوپرشارژهای تسلا دیر یا زود از نظر تعداد توسط سایر شرکت ها شکست میخوره و مثل پمپ بنزین هاست که هیچ شرکت خودروسازی نرفت پمپ بنزین تاسیس کنه و تسلا در دورانی مجبور بود، چون شرکت های خصوصی تمایلی برای این کار نداشتن اما الان با بالا رفتن تقاضا مشغول ساخت و تاسیس جایگاه های خودشون هستند و دیر یا زود تسلا تمام جایگاه های خودشو به همین شرکت ها میفروشه.
به هر حال شرکت ها هر کدوم با استراتژی خودشون میرن جلو و این طبیعت رقابته که برخی پیروز میشن و برخی شکست میخورن ولی یک استراتژی موفق در یک منطقه ممکنه جای دیگه جواب نده و ما هم دشمنی با تسلا نداریم و ساده میگیم چین با اروپا و اروپا با آمریکا متفاوته.
اینم بگم برخی مهندسان تسلا فن راجب تولید ۱۰ تا ۲۰ میلیونی صحبت میکردن و تسلط بر بازار نرم افزار خودران در حالی که حتی یک شرکت تا به حال مشتری این خدمات نبودن!
Elmiraj
۲۳ آبان ۱۴۰۱((سیستم ریخته گری که شما ده خط به اشتباه و از روی عدم اطلاع نوشتی ارتباطی به پتنت تسلا نداره و تمام و کمال کار یک شرکت ایتالیایی هست که کارش همینه و هر شرکتی میتونه بره ازش خدمات مورد نیاز و ادوات ساخت بگیره))
با لینک معتبر ثابت کن که idra قبل پتنت megacast تسلا ، دستگاه گیگاپرس مخصوص خودرو ( مشابه نمونه های فعلی تسلا ) ساخته و اونو به دیگر خودرو سازان فروخته…..
( منتظرم )
(JONATHAN (TESLA
۲۳ آبان ۱۴۰۱به همین راحتی نمایندگی های شخصی بیان با تویوتا قطع رابطه بکنن !! این یه جوک اصلا گیریم نمایندگی های شخصی رو از دور فروش محصولات تویوتا کنار گذاشت چقدر طول میکشه خودش شروع بکنه یه سیستم جدید فروش جایگزینش بکنه
اصلا میزان سوپسید که شرکت ها به نمایندگی های شخصی میدن خبر داری تخفیفات و امتیاز هایی که به نمایندگی های شخصی میدن کمپانی ها خبر داری
دلیل اینکه ما از تویوتا مثال میزنیم به حرف های خودت زیر مطالب تویوتا برمیگرده
بعدش هم که همیشه میان از تویوتا مثال میزنن چون تویوتا یه مثال کامل از سیستم سنتی و ناکارآمد هستش
من دیگه از امتیاز پتنت ها بحثی نمیکنم چون ظاهراً به جایی نمیرسه من هزار مدرک دارم و تو فقط سفسطه داری در مقابلش
برای نیروی کار و بهینگی تولید تسلا هم همین کافی که مدیر سابق فلکس واگن از این همه بهینه تر بودن گیگابرلین در مقابل کارخونه های فلکس اظهار خطر کرد من به تعداد نیرو اشاره نکردم به نسبت نیروی انسانی در مقابل ظرفیت تولید گفتم
بهزاد
۲۳ آبان ۱۴۰۱در سال ۲۰۱۸ شرکت idra ادوات کستینگ مخصوص ساخت قطعات بزرگتر برای صنعت خودرو معرفی میکنه اسمشو میزاره:
Gigaapress
IDRA is the first company worldwide that has GigaPress solutions already producing parts for the automotive body in white sector
و اولین سفارش در این صنعت را تسلا به این شرکت میده که از ۲۰۲۰ مراحل آغاز کار شروع میشه.
Base specification Giga Press machines had been included in Idra’s catalogue since 2018
در ادامه شرکت های دیگر مثل ولوو علاقه مند میشن تا این ادوات را در خط تولیدشون به کار ببرن.
Since last year, the Swiss market leader BÜHLER has also been offering casting cells in a similar size ready for use for casting large structural parts with its Carat series.
Only recently, Volvo in Sweden ordered two of these mega casting cells (Carat 840 and 920) with 92000 kN clamping force from BÜHLER.
همانطور که میبینی ولوو میره با بوهلر سوئیس قراداد خرید ادوات کستینگ بزرگ میبنده بدون هیچ مشکلی چون این مورد ارتباطی با تسلا نداره و فقط زائیده ی توهمات شماست که فکر میکنی پتنت این بخش برای تسلاست.
وقتی میگیم شما فاقد اطلاعات صنعت خودرو هستید دقیقا به خاطر همین تحریف های شماست.
Elmiraj
۲۳ آبان ۱۴۰۱اگه متن ربطی داشت لینک شو میزاشتی….
Elmiraj
۲۲ آبان ۱۴۰۱https://www.teslarati.com/tesla-model-y-china-premium-suv-king-october/
در ماه گذشته جدا از اینکه هیچ رقیب الکتریکیای در چین حتی نتونسته نزدیک model y هم بشه بلکه هیچ رقیب درون سوزی هم از پس model y برنیومده…
در حالی که گیگافاکتوری شانگهای به دومین کارخانه بزرگ خودروسازی دنیا تبدیل شده ، تامین ۹۰ درصد قطعات model 3/y ساخت شانگهای هم در داخل خاک چین انجام میشه و تسلا براحتی این توانو داره قیمت ها رو در هر زمانی بالا پایین کنه و هر رقیبی را زمین بزنه .
(( شما ها همچنان منتظر باشین تا bz4x یه روزی بتونه به یک دهم فروش model y برسه ))
بهزاد
۲۲ آبان ۱۴۰۱پرفسور رقبای خارجی به غیر از تولیدکنندگان داخلی چین هنوز وارد مراحل تولید انبوه خودروهای برقی در اونجا نشدن و تا ۲۰۲۵ کارشون طول میکشه به خصوص آلمانی ها و این کاهش قیمت نه به خاطر وجود رقبای قدر بلکه به خاطر پیشی گرفتن تولید از تقاضاست تا موجودی انبار کاهش پیدا کنه.
وقتی خط تولیدی با ظرفیت مثلا ۱ میلیون خودرو میسازی اما در عمل ممکنه زیر ۵۰ درصد فعال باشه تمام حساب و کتاب به هم میخوره و به عنوان مثال هیوندای چند سال پیش یکی از بزرگترین سایت های تولیدی در چین با ظرفیت بیش از یک میلیون افتتاح کرد اما در عمل این خط تولید یک شکست کامل بود و نمیدونم تعطیل شد یا خیر.
راستشو بخواهی شما به هیچ عنوان متوجه وضعیت صنعت خودرو در چین و اروپا نیستید و برای همینه زیادی به آینده امیدوارید در حالی که تسلا بدون جوینت ونچر در چین محاله بتونه رقابت کنه و اروپا هم نیازی به تفسیر نیست.
phonix
۲۳ آبان ۱۴۰۱اقای بهزاد واقعا از کامنت شما لذت بردم
بسیار غنی بود
بحث این مدلیش قشنگه
Just toyota
۲۲ آبان ۱۴۰۱ایلان ماسک باید خیلی حواسش به گیگا فاکتوری شانگهای باشه ، چون تو این برهه زمانی آمریکا خیلی با چین لج افتاده ، طبیعی هم هست تنها کشوری که میتونه به اقتصاد اول جهان تبدیل بشه و آمریکا پس از ۵ دهه از رتبه اولی بیاره پایین فقط و فقط چین هست ، از چینی ها اصلا خوشم نمیاد ولی باید قبول کرد به سرعت دارن تو هر زمینه ای پیشرفت میکنن ، اگه جای ایلان ماسک باشم خط تولید تسلا تو چین رو کاهش میدم و براش یه سقف تولید میزارم ( مثلا ۱۵۰ هزار خودرو در سال نهایتا ) تا دولت آمریکا هم وادار نشه گیگا فاکتوری شانگهای رو تحریم کنه
phonix
۲۲ آبان ۱۴۰۱با توجه به ویدیو هایی که از کیفیت تولید فکتوری امریکا میاد
واقعا عجیب نیست اگه از چین وارد کنن اون همه پول بدی اندازه یه بنز بعد یه تسلا بگیری که فاصله هاش تراز نیست:\
Just toyota
۲۲ آبان ۱۴۰۱نمیدونم تسلا های ساخت چین به کیفیت مدل های ساخت کالیفرنیا و تگزاس هستن یا نه ؟! ولی باید توجه کنید فقط مدل ۳ و مدل y تو چین مونتاژ میشن و مدل های پرچمدار s و x فقط و فقط توی آمریکا اجازه تولید دارن ، البته دوستان اگه یادتون باشه حدود ۴ سال پیش مدیر عامل اپل ادعا کرد که ۸۰ درصد خط تولید آیفون و آیپد توی کارخانه سیلیکون والی هست ولی بعد ها معلوم شد که فقط یه درصد خیلی کمی از آیفون ها ( اونم فقط اونایی که مصارف آمریکایی ها و کانادایی ها بوده ) توی آمریکا تولید میشده ، بقیه آیفون ها که توی دیگر نقاط جهان هستن توی شانگهای چین تولید میشن ، دوستانی که آیفون دارن در جریان هستن که پشت خیلی از آیفون ها نوشته : made in China designed by California
blackwing
۲۲ آبان ۱۴۰۱همه اینها تا وقتی دونالد ترامپ برنگشته به همین صورت پیش میره ، با اومدن ترامپ همه باید با ماژیک برگردن به تخته سفید و از نو برنامه ریزی کنن
HR3
۲۲ آبان ۱۴۰۱آمریکایی جماعت شهامت رقابت دو طرفه رو ندارن