ایلان ماسک مدیرعامل تسلا معتقد است استارت آپ های تازهنفس لوسید و ریویان تا زمانی که تغییرات قابلتوجهی نداشته باشند به سمت ورشکستگی حرکت خواهند کرد. این کارآفرین میلیاردر سخنان برجستهای درباره دو استارت آپ خبرساز دنیای خودرو بر زبان آورده است. ماسک میگوید:
تا زمانی که تغییرات قابلتوجهی در ریویان و لوسید به وجود نیاید ورشکست خواهند شد. این دو شرکت به سمت ورشکستگی حرکت میکنند
این مدیر ارشد وضعیت ریویان و لوسید را به شیرجه زنی هواپیما ارتباط میدهد و میگوید شرکتهای موردبحث باید هزینههای خود را بهطور قابلتوجهی کاهش دهند تا زنده بمانند. ماسک خاطرنشان میسازد:
امیدوارم آنها بتوانند کاری انجام دهند اما تا زمانی که هزینههای خود را بهطور قابلتوجهی کاهش ندهند در مشکل بزرگی قرار خواهند داشت و همانند هر خودروساز دیگری (به جز تسلا و فورد)، سرنوشتشان به گورستان خودروها ختم خواهد شد
جالب است که ماسک از تسلا و فورد به عنوان تنها سازندگان خودروهای الکتریکی که زنده باقی خواهند ماند نام میبرد. احتمالاً ماسک فقط به خودروسازان آمریکایی اشاره میکند اما با این وجود نیز جای خالی جنرال موتورز و استلانتیس در اظهارات مدیرعامل تسلا به چشم میخورد. ماسک همچنین در ادامه مصاحبه خود گفت توصیهاش به ریویان کاهش سریع هزینهها خواهد در غیر این صورت باید شاهد سقوط خود باشد. مدیرعامل تسلا به افزایش قیمت محصولات ریویان در اوایل سال جاری نیز اشاره میکند. او میگوید زمانی که شما قیمت را بیشتر میکنید تعداد افرادی که میتوانند خودرو را خریداری کنند کاهش مییابد.
این اظهارات در حالی بیان میشوند که خود تسلا با مشکلات مشابهی در سالهای اخیر روبرو بوده است. البته باید برخی موارد را ذکر کرد تا تصویری کلی از ماجرا را به دست آورد. ریویان به ازای هر خودرویی که تولید میکند ضرر میدهد و بسیاری از تحلیل گران صنعت خودرو و حتی مدیران شرکتهای رقیب معتقدند دو خودروی R1T و R1S حتی پس از افزایش قیمتهای اخیر نیز ارزانتر از قیمت واقعی به فروش میرسند. در همین اثنا ریویان بیش از ۱۷ میلیارد دلار سرمایه در اختیار دارد که به این شرکت اجازه تولید نسل بعدی سری خودروهای R2 در کارخانه جدید نزدیک جورجیا را خواهد داد؛ اما لوسید سهماهه ابتدایی سال جاری را با سرمایه حدود ۵.۴ میلیارد دلاری به پایان رساند و انتظار میرود از نظر سرمایهای وضعیت خوبی داشته باشد. این شرکت نیز قیمت محصولات خود را از اول ژوئن ۲۰۲۲ افزایش داده است. اما این تنها اظهارات خبرساز ماسک نیست. ماسک چندین سال است که میگوید مشکلات تکنولوژی خودران را حل میکند و بهتازگی نیز این اظهارات را تکرار میکند اما به نظر میرسد خوشبینی او بسیار سریعتر از سرعت بهبود سیستم خودران تسلا توسط مهندسان است.
البته ماسک در مصاحبه اخیر او خاطرنشان میسازد حل مشکلات خودران کامل تفاوت بین تسلای با ارزش و تسلای بیارزش خواهد بود. ماسک شاید اخیراً با تمرکز روی روبات انسان نمای خود برخی طرفداران و سرمایهگذاران تسلا را ناامید کرده باشد اما همچنان تأکید دارد روی حل مشکلات خودران کامل تمرکز میکند. ماسک بر تمرکز اصلی تسلا روی حل مشکلات این تکنولوژی تأکید میکند. احتمالاً میدانید که تسلا در حال تست سیستم خودران کامل بتا در معابر عمومی بوده است. این خودروساز شاید بیش از ۱۰۰ هزار مالک تست کننده تکنولوژی موردبحث را در دنیای واقعی داشته باشد. در واقع ماسک اخیراً گفته بود تسلا ۱۰۰ هزار تست کننده بتا را افزوده است و قبلاً نیز به همین میزان تست کننده اشاره کرده بود بنابراین جمع تست کنندهها میتواند ۲۰۰ هزار نفر باشد. او در مصاحبه خود میگوید:
تمرکز اصلی ما روی حل مشکلات خودران کامل است که ضروری محسوب میشود. این تکنولوژی واقعاً تفاوت بین تسلای با ارزش با تسلای بیارزش را نشان میدهد
این اظهارات زمانی منتشر میشوند که ارزش سهام تسلا بسیار کمتر از روزهای درخشانش است. علیرغم اینکه تسلا موفقترین سازنده خودروهای الکتریکی در دنیا به حساب میآید و یکی از معدود خودروسازانی است که بهصورت موفقیتآمیزی از بحرانهای کرونا و کمبود چیپ ها جان سالم به در برده است اما ارزش سهام این خودروساز کاهش قابلتوجهی را نشان میدهد. آیا تسلا خواهد توانست مشکلات خودران کامل را حل کند؟ این اتفاق میتوان تا پایان سال جاری رخ دهد؟ نظر شما چیست؟
قاطر فروش
۲۷ خرداد ۱۴۰۱ایلان میخواست رقبای خودشو خوار کنه
چرا خودشو ب فورد میچسبونه
AMG Package
۲۷ خرداد ۱۴۰۱بازم ایلان ماسک از ساقی نابجا جنس گرفته:)))))
aminbikar
۲۷ خرداد ۱۴۰۱از موتوری گرفته
NAVID۰۰۹۸
۲۷ خرداد ۱۴۰۱شعری دیگر از استاد ایلان ماسک شیاد !
یکی رفته از ایلان ماسک شکایت کرده به سبب سیاهنمایی در معرفی دوجکوین که حدود ۲۵۰ میلیون دلار از پولش را پودر کرده 😂🤦♂️ !
فکر کنید کسی که اینقدر پول داشته رفته ارز دیجیتالی را خریده که معلومه نیست چی تولید میکنه چی میفروشه و … چقدر اوسکول بوده که گول سیاهنماییهای ایلان ماسک را خورده و حالا باید بره غاز بچرونه !
ایلان ماسک میدونه لوسید و ریویان با برنامه ریزی و هدف مشخص داره پیش میره و همین شده دغدغهی فکری او و میخواد جنگ روانی پیش بیاره تا سنگ جلوی سرمایهگذاران این شرکت بگذاره در حالی که لوسیدایر گام به گام داره با کیفیت بالا جلو میره و سهامدارانش افراد باسواد هستند و نه ثروتمندان سیاسی که پشت صحنهی تسلا را تشکیل میدهند !
کیفیت بالای ساخت و منتاژ محصولات لوسید و تست و بررسیهای متفاوت نشان میدهد تسلا ماندنی هست یا لوسید !
ایلان ماسک را که میبینم ، یاد این شیادهایی میوفتم که در ایران پکیج و آرزو میفروشند و جیب خیلیها را با رویاپردازیهایِ پوچ خالی میکنند و مثل قارچ هم سبز میکنند هروز تو فضای مجازی و پَلَشتهایی که حال کار ندارند و نشستهاند تا اینها برایشان نُسخه بپیچند تا بلکه پولدار شوند !
فورد
۲۷ خرداد ۱۴۰۱ایلان ماسک میدونه تسلا دیگه یکه تاز نیست بخاطر همینم رفت سمت تویتر چون رقبا جدی هستن
Elmiraj
۲۷ خرداد ۱۴۰۱حرفای بجایی هستن …
لوسید و ریویان برای جلب توجه و مطرح کردن نام خود درست همانند تسلا کارشونو در سطح پریمیوم آغاز کردن ، کاری که تسلا با ساخت اولیه model S/X آغاز کرد ،،، غافل از اینکه تسلا در مسیر اولیه خود که با زیاندهی شروع شد هیچ رقیبی در میدان نداشت و فرصت یک دههای برای اصلاحات داشت و خوب هم ازش استفاده کرد و به نتیجه رسید .
اما لوسید و ریویان در آغاز کار خود در کلاس مربوطه ، با کلی رقیب قدرتمند از برند های قدیمی تر مواجه هستن که به قول ماسک اگر تغییرات قابل توجهی را اعمال نکنند در آینده وضعیت خوبی نخواهند داشت .
کیان
۲۷ خرداد ۱۴۰۱تو خوبی ایلان جون !!!
Black Ferrari
۲۷ خرداد ۱۴۰۱مرتیکه شیاد فقط بلده خودشو به اینو اون بچسبونه!!!!
علی
۲۷ خرداد ۱۴۰۱مثل اینکه احساس خطر کرده.
Taha Malek
۲۷ خرداد ۱۴۰۱اگه همه آدما از ماشین چیزی سرشون میشد تسلا ورشکسته میشد
NAVID۰۰۹۸
۲۷ خرداد ۱۴۰۱اگر همه آدمها تفاوت بین خودرو و گجت را میفهمیدند ، تسلا ورشکست میشد !
من مخالف برقیها نیستم ، اما تسلا آیندهای در صنعت خودرو نداره و این را بارها گفتم و میگویم که از طریق رقبا خورده میشه !
حتی خود ایلان ماسک هم در مصاحبههایش گفته که تسلا در آینده جایگاهی نداره !
aminbikar
۲۷ خرداد ۱۴۰۱تسلا تا ایلان ماسک هست وضعیت خوبی داره اما جانشین ایلان ماسک تو شرکت فک نکنم بتونه مثل ایلان ماسک مدیریت کنه
ali+a
۲۷ خرداد ۱۴۰۱اتفاقا این دوتا شرکت کارشون رو خوب شروع کردن و اگه با همین قدرت پیش برن مقدار زیادی از بارار تسلا رو میتونن بگیرن… ولی همیشه رو به جلو و پیشرفت باید باشن و رفع مشکلاتشون… بماند که شرکت های خودروسازی معروف هم دارن با سرعت تو خودروهای برقی پیشرفت میکنن… پس بازار تسلا قطعا در اینده کوچیک تر میشه… این ایلان ماسک هم یه ادم دو رو و همیشه به فکر خودشه ازش خوشم نمیاد…
تحت پیگرد
۲۷ خرداد ۱۴۰۱کجایی ایلان جان یه جایی تو دنیا هست داره ماشین با تکنولوژی 50 سال پیش تولید میکنه چپ و راستم میگه ما داریم ضرر میدیم ولی هر روز گردن مدیراش کلفت تر میشه 😁😁
درس اخلاقی:غصه اونهایی که دارن ضرر میدن رو نخور
Alan.r
۲۷ خرداد ۱۴۰۱باز این قرصاشو نخورده
وقتی ماشینی که خودش آتیش میگیره،مردمو زیر میگیره،خودش ترمز میکنه فروش میره ریویان و لوسید هم صد درصد موفق میشن