تسلاتویوتا

پیشنهاد ایلان ماسک به تویوتا: از شبکه شارژ تسلا استفاده کنید!

ایلان ماسک به عنوان مدیرعامل تسلا که در زمینه تولید خودروهای برقی پیشتاز است به تویوتا پیشنهاد کرد از شبکه شارژ خودروهای این شرکت موسوم به سوپرشارژر استفاده کند. پیش از این دو غول خودروسازی آمریکا یعنی فورد و جنرال موتورز به چنین توافقی با تسلا تن داده‌اند.

ماسک اخیراً به آن چیزی که سال‌ها منتظرش بود دست یافته است. هم‌اکنون غول‌های خودروسازی آمریکا تسلا را پیشتاز صنعت خودرو می‌دانند. فورد و جنرال موتورز دو ضلع از سه ضلع اصلی خودروسازی آمریکا را تشکیل می‌دهند و اگرچه تصور می‌کردند پیشتازی خود را می‌توانند حفظ کنند اما واضح است که چنین چیزی در حال تغییر خواهد بود. ۱۰ سال پس از تأسیس تسلا، فورد و جنرال موتورز سرانجام اذعان کرده‌اند تسلا به یک سنگ محک در صنعت خودرو بدل شده است.

در حقیقت توافق دور از انتظار فورد و جنرال موتورز با تسلا بر پیشتازی این برقی ساز آمریکایی صحه می‌گذارد. از سال ۲۰۲۴ مشتریان این دو خودروساز قادر خواهند بود با استفاده از شبکه سوپرشارژر تسلا خودروهای خود را شارژ کنند. شبکه شارژ تسلا شامل حدود ۱۷ هزار جایگاه در آمریکاست و بزرگ‌ترین شبکه شارژ خودروهای برقی این کشور به شمار می‌رود. البته باید گفت مشتریان فورد و جنرال موتورز فقط به ۱۲ هزار سوپرشارژر دسترسی خواهند داشت. تسلا در وب‌سایت خود می‌گوید:

با استفاده از سوپرشارژرها می‌توان تنها در ۱۵ دقیقه به شعاع حرکتی حدود ۳۲۰ کیلومتری رسید. از آنجایی که شارژ بالای ۸۰ درصد باتری ضرورتی ندارد بنابراین توقف در جایگاه‌ها کوتاه خواهد بود.

با در نظر گرفتن این موضوع فورد و جنرال موتورز توافق کرده‌اند از کانکتور تسلا برای اتصال خودروهای برقی به جایگاه شارژ استفاده کنند. مشتریان دو غول خودروسازی آمریکا فقط کافی است آداپتری را که حدود ۱۰۰ دلار قیمت دارد خریداری کنند. این توافق پیروزی بزرگی برای تسلا و ماسک محسوب می‌شود چراکه نه تنها درآمد جدیدی به دست می‌آورند بلکه فرایند شارژ تسلا به یک استاندارد تبدیل خواهد شد. در حال حاضر دو استاندارد شارژ در آمریکا وجود دارد که یکی استاندارد شارژ آمریکای شمالی تسلا یا NACS بوده و دیگر نیز سیستم شارژ ترکیبی CCS است. CCS از کانکتور شارژ کند استفاده کرده و همه خودروسازان آن را بکار می‌گیرند.

همچنین از CCS در شبکه شارژ عمومی که هم‌اکنون در حدود ۵۴ هزار نقطه وجود دارد استفاده می‌شود. مشکل این است که شبکه شارژ عمومی از شارژرهای سریع بسیار کمی سود برده به‌ گونه‌ای که در کل حدود ۷۴۰۰ جایگاه سوپرشارژر عمومی از CCS استفاده می‌کنند. به غیر از فورد و جنرال موتورز هیچ خودروساز دیگری به تسلا ملحق نشده است؛ اما میلیاردر خبرساز موردبحث پیشنهاد جدیدی را برای تویوتا ارسال کرده و البته شرایط جدیدی نیز دارد. پس از آنکه یکی از کاربران توییتر به اخباری درباره سختی‌های سفر با شاسی‌بلند برقی تویوتا و مشکلات شارژ آن اشاره کرده ماسک پیشنهاد خود را مطرح کرده است. این کاربر توییتر که خود را سرمایه‌گذار و طرفدار تسلا می‌نامد گفته است:

مجله بیزنس اینسایدر با تویوتا bZ4X برقی از نیویورک به واشنگتن سفر کرده و بازگشته است. این سفر ۹ ساعته شامل ۳ ساعت شارژ باتری بوده و حتی با وجود شارژ باتری ۳۷ درصدی، bZ4X نتوانسته سرعت شارژ بالاتری از ۳۵ کیلوواتی داشته باشد.

او در ادامه می‌گوید تسلا مدل Y در کل سفر شاید به حدود ۳۰ دقیقه شارژ نیاز داشته باشد. اینجا ماسک از فرصت مناسب برای تشویق تویوتا به تکرار کار فورد و جنرال موتورز استفاده کرده است:

آن‌ها باید به استاندارد شارژ آمریکای شمالی تسلا بپیوندند.

اما تویوتا واکنشی به اخبار منتشر شده نداشته است. پیشنهاد ماسک در حالی مطرح می‌شود که همین چند روز پیش برنامه‌های تویوتا درباره تولید خودروهای برقی با شعاع حرکتی حدود ۱۰۰۰ و ۱۵۰۰ کیلومتر منتشر شد. اگر چنین چیزی محقق شود برد خودروهای تویوتا بسیار بیشتر از محصولات کنونی تسلا خواهد بود. اگر غول خودروسازی ژاپن تصمیم بگیرد پاسخ مثبتی به پیشنهاد ماسک بدهد شاید دیگر خودروسازان همچون هیوندای/کیا و استلانتیس نیز کار مشابهی را انجام دهند زیرا در غیر این صورت احتمال دارد مزیت رقابتی خود را از دست بدهند.

فولکس‌واگن یکی از معدود خودروسازانی است که وفاداری خود به شارژر CCS را نشان داده است. در واقع این غول خودروسازی آلمانی در حال تأسیس شبکه شارژ خود است، شبکه‌ای که فعلاً ۸۴۰ جایگاه شارژ را به خود اختصاص می‌دهد. انتظار می‌رود تعداد جایگاه‌های شارژ فولکس‌واگن تا سال ۲۰۲۶ دو برابر میزان فعلی باشد. همان‌طور که می‌دانید شبکه شارژ خودروهای برقی جزو مهم‌ترین فاکتورهای توسعه چنین محصولاتی بوده و خودروسازی که بتواند خودروهایی با باتری بهتر، شعاع حرکتی بیشتر و زمان شارژ کمتر ارائه کند پیروز میدان خواهد بود. این یکی از نقاط قوت تسلاست، شرکتی که در حال حاضر حرف اول را در زمینه خودروهای برقی می‌زند. تسلا با ارائه شبکه شارژ خود به رقبا اگرچه مزیت خود را کم‌کم از دست می‌دهد اما درعین‌حال منبع درآمد و جایگاه مهمی را به عنوان پیشتاز بازار به دست می‌آورد زیرا کانکتورهای این برند به یک استاندارد در بازار تبدیل می‌شود. ماسک قبلاً گفته بود:

ما شبکه سوپرشارژر را از روی ناچاری ساختیم زیرا کسی این کار را انجام نمی‌داد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (137 ديدگاه)

    شما باهم همکاری کنید فن های شما همدیگرو بکشن!

    موافقم 59
    مخالفم 5
    1. blackwing

      ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1303 ديدگاه)

      دقیقاً
      توی مباحث نظامی هم همینه ، ابرقدرت‌ها خودشون پشت پرده باهم توافق دارن و به ریش مردم دنیا میخندن ، مردم همدیگه رو سر اینکه اف۲۲ بهتره یا سوخو۵۷ جرررر میدن

      موافقم 46
      مخالفم 3
      1. مازیار

        ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (137 ديدگاه)

        سایت های جنگ افزار نبودم تابحال اما میتونم حدس بزنم توشون چه خبره😄

        موافقم 20
        مخالفم 3
    2. Navid AJ

      ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (3793 ديدگاه)

      البته این همکاری بیدلیل هم نیست. در فبریه امسال بود که بایدن، تسلا رو مجبور کرد که جایگاه شارژشو تا 2024 در اختیار بقیه ی خودروهای الکتریکی هم بزاره. الان تسلا داره با یه تیر دو نشون رو میزنه. فقط مونده که یکی از رقیبای گردن کلفت خودشو بخره و تصاحب کنه.

  2. حسین

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (49 ديدگاه)

    تویوتا در جواب : شما برو اوراقیات رو درست کن ما میتونیم چکار کنیم

    موافقم 24
    مخالفم 41
    1. اشکان

      ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (401 ديدگاه)

      تویوتا میدونه چکار کنه ؟! بالاخره بین هیدروژن و برق کدوم و انتخاب کرد ؟!
      همین الان جواب مثبت نده ، شش ماه دیگه باید بره التماس کنه…تسلا کره ماه ام ایستگاه شارژ نسب میکنه ، تویوتا کماکان دنبال پت و مت بازی….
      برا خودرو برقی همه شرکت های خوب و قدیمی باید با تسلا همکاری کنند ، برا خودر هیدروژنی با هم دیگه….اگر هرکس بخوات ساز خودشو بزنه ، به ضرر شرکت های قدیمیه….چون تسلا به هرکدوم از چ ی ن ی ها درخواست بده استقبال می‌کنه

      موافقم 12
      مخالفم 23
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (10479 ديدگاه)

        اشکان جان
        تا جا نماندی برو کره ماه زمین بخر تا ضرر نکنی ، بگذار تویوتا پت‌و‌مت بازی خودشو بکنه تا ضرر کنه !
        خودتو ناراحت نکن 😂 !
        تویوتا نمیفهمه ، تو که میفهمی اهمیت نده !

        موافقم 15
        مخالفم 7
      2. حسین

        ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (49 ديدگاه)

        اول از همه اشکان جان نترس تویوتا آنقدر سیاست داره که نخواد التماس تسلا رو بکنه
        دوم اینکه شما چرا زیر پستهای گند زدن تسلا ازت خبری نیست

        موافقم 7
        مخالفم 11
    2. اشکان

      ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (401 ديدگاه)

      تویوتا میدونه چکار کنه ؟! بالاخره بین هیدروژن و برق کدوم و انتخاب کرد ؟!
      همین الان جواب مثبت نده ، شش ماه دیگه باید بره التماس کنه…تسلا کره ماه ام ایستگاه شارژ نسب میکنه ، تویوتا کماکان دنبال پت و مت بازی….
      برا خودرو برقی همه شرکت های خوب و قدیمی باید با تسلا همکاری کنند ، برا خودر هیدروژنی با هم دیگه….اگر هرکس بخوات ساز خودشو بزنه ، به ضرر شرکت های قدیمیه….چون تسلا به هرکدوم از چ ی ن ی ها درخواست بده استقبال می کنند

      موافقم 8
      مخالفم 23
    3. ♧Quark♧

      ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (22 ديدگاه)

      حسین جان این لینک نگاه کن برای امثال شما ترجمه کرده پدال
      https://www.pedal.ir/toyota/toyota-rethinking-long-term-ev-strategy/

      موافقم 10
      مخالفم 14
    4. Car love

      ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (700 ديدگاه)

      تویوتا اصلا جواب میتونه بده؟ تویوتا دوتا مدیر عامل عوض کرد هنوز نتونست مشکل چرخ رو حل کنه و یه ماشین بسازه در حد اوراقی تسلا مدل y باشه بعد میگی جواب تویوتا!
      وقتی بحث الکتریکی میشه که تویوتا left the chat

      موافقم 15
      مخالفم 32
    5. پیام

      ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (2139 ديدگاه)

      والا اوراقی اون تویوتا پریوس مضحک هست که قبلا کیلومترشمارش تو بغل شاگرد بود!!

      موافقم 9
      مخالفم 9
  3. ممد ژانگولر

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (4148 ديدگاه)

    ایلان ماسک مرد دست و دلبازیه حتی به تویوتا هم کمک میکنه . خدا خیرش بده 👏

    موافقم 18
    مخالفم 13
  4. Tesla

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (654 ديدگاه)

    جناب ایلان ماسک : ارزش سهام تویوتا یک دهم سهام تسلا کبیر هم نیست و یه چرخ مدل y ( پرفروش ترین خودرو جهان ) میارزه به کل تاریخ صنعت خودروسازی جاپون !! استفاده از اون سوپرشارژر ها و تکنولوژی لیاقت میخواد که متاسفانه جاپونی ها اون رو ندارن

    موافقم 14
    مخالفم 58
    1. Bmwgg6

      ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (112 ديدگاه)

      نمیدونم چرا هر روزی که بیشتر از عمرم میگذره بیشتر به این نتیجه میرسم که این بشر فقط میخواد جنگ و دعوا راه بندازه توی سایت و هدف خاصی نداره یا اینکه انقدر تو تعصبات خودش گیر کرده نمیفهمه بقیه رو داره درگیر میکنه
      دنیا بدون این ادم ها خیلی جای بهتریه

      موافقم 26
      مخالفم 3
  5. TESLA

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    این متن تمام سخنان و ادعاهای کاربر بهزاد رو نقض کرد 🤣🤣🤣🇺🇸⚡

    از جمله در آمدزایی تسلا از پورت 🇺🇸💵🔌

    موافقم 6
    مخالفم 43
  6. Car love

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (700 ديدگاه)

    در اصل خار کرد تویوتا رو! سنگین بود خدایی
    تویوتا باید از چین اجازه بگیره ایلان جان

    موافقم 9
    مخالفم 28
  7. Elmiraj

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (3188 ديدگاه)

    دنباله رو شدن فورد و جنرال‌موتورز و چندین شرکت ارائه دهنده شارژ کاری کرده که تنها ارزش شبکه سوپر شارژ تسلا هم اکنون ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد بشه….
    از تعداد ۸۴۰ دستگاهی سوپرشارژر های فولکس واگن و دو برابر کردن این تعداد اندک ، اونم در مدت ۳ سال میشه به راحتی به ارزش و عظمت کار تسلا پی برد .

    استلانتیس و مرسدس بنز هم در حال ارزیابی NACS تسلا هستن و قطعا جایگاه های سریع ، پر تعداد و قابل اعتماد تسلا را به CCS های کسل کننده ترجیح خواهند داد…
    .
    .
    (( اونی که ۳ ساعت معطل شارژ BZ4X بوده و اونو به Model y و ۳۰ دقیقه شارژ ترجیح داده دیگه کی بوده….!!!! ))

    موافقم 9
    مخالفم 30
  8. Killer

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (596 ديدگاه)

    ضعیف گیر آورده داره اذیتش میکنه.اینا هنوز نتونستن الکتریکی بسازن،تا ماشین الکتریکی نداشته باشن شارژ به دردشون نمیخوره
    همونطور که نوکیا سیستم به روز ساخت اینا هم الکتریکی میسازن حتما !!!

    موافقم 5
    مخالفم 22
  9. بهزاد

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2544 ديدگاه)

    اصل این مقاله کلا ضد و نقیض حرف میزنه.
    از طرفی میگه شبکه ی شارژ کند ccs بعد میگه کلا ۷۴۰۰ تا ccs سوپر شارژ داریم و بعد هم از ۱۷ هزار جایگاه تسلا حدود ۴ هزار و خورده ای سوپر شارژه!
    استاندارد پورت خودروهای برقی در اروپا ccs type 2
    استاندارد پورت برقی در چین GB/T
    آمر ی کای شمالی هم فعلا دو مدله اما با توافق امکان داره همگی به nacs تبدیل بشه هرچند مشکل پورت با یک تبدیل برطرف میشه.
    تسلا هم میدونه از ۶۰۰ هزار جایگاهی که تا ۷ سال دیگه احداث میشه سهم اندکی داره و این شرکت به همراه تخیل کننده هاش حتی به یک اتفاق ساده هم رحم نمیکنند و ۳ میلیارد پول زدن به حساب.
    سال های ۲۰۱۸ یا ۲۰۱۹ بود که اساتید وال استریت چه این ور آب چه اونور در چرتکه اندازیشون سالیانه ۱۰ میلیارد دلار از طریق فروش مجوزها و نرم افزارهای خودران پول از سایرین کشیدن بیرون و حالا حتی یک شرکت هم تقاضایی برای بهره برداری نداده.

    موافقم 6
    مخالفم 13
    1. TESLA

      ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (6 ديدگاه)

      تو خوبی 🤣🤣🤣

      موافقم 3
      مخالفم 15
  10. کیان

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1491 ديدگاه)

    نکته اینجا بود ک کلا کسی کره مربا رو حساب نمیکنن، اگر تویوتا بره اونوقت کپی کارهای اعظم کره مربا هم میرن میگن ایلان ما هم میخوایم !!!
    ممنون تویوتا که اینقدر خوبی

    موافقم 10
    مخالفم 6
  11. حسین

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1157 ديدگاه)

    چطوره که کامنت های امتال کاربر tesla تایید و منتشر میشه؟ کامنت ها ما سانسور میشه؟اونوقت نویسنده هاتون میان میگن به ترول ها توجه نکنید!!! شما منتشر نکنید.
    کرم از خودته پدال.وقتی سردبیرت میاد میگه آمار کامنت های ما بالا رفته همه چیز مشخص میشه. اینجور کامنت هارو منتشر می کنین چون آمار کامنت هاتون بالا میبره. اینم سانسور کن

    موافقم 16
    مخالفم 5
  12. برادر همه کاربران پدال بجز تسلا

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (45 ديدگاه)

    TESLA
    داش تسلای کبیرت که نقص ترمز داشت و همچنین شتاب ناگهانی لطفاً دیگه تو نظر نده

    موافقم 8
    مخالفم 2
  13. BMW

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1497 ديدگاه)

    تویوتا ب هیچ وجه مغز به این کله فندقی نمیده

    موافقم 5
    مخالفم 1
  14. ar-ma-n

    ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (223 ديدگاه)

    یکی نیست بگه بجای اینک بیایی فقط بخری بخری و… بیا مشکلات ماشین هارو حل کنه بیا اوراقی هاتو جمع کن .

    تویوتا دیونه نیست بیاد راه چاه و زحمتشو بده که تازه داره رو هیدروژنی کار میکنه و بیاد به این مغز فندقی یا نه تویوتا هر شرکت دیگی .

    من نمیدونم هدف از خودرو ساختن تسلا چیه به چه دلیلی تسلا تأسیس شده یه چند نفر از پول زیادی این کار میکنن بعد به صنعت خودرو ضرر میزنن حداقل ضرر نزنن بیان کمک کنن ولی نه اینک همیشه از بالا صحبت کنن پرو بیان جلو یجوری که ما اونارو آره… والا ما تا جایی که میدونیم همیشه از بالا به پایین میباره نه پایین به بالا .

    موافقم 1
    مخالفم 1
  15. خاکی

    ۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (39 ديدگاه)

    میام فقط دعواهای شما با کاربر تسلا رو بخونم و بخندم 😂😂😂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا