علیرغم اینکه تسلا یکی از پرسودترین سالهای خود را پشت سر گذاشته است اما هیچ مالیات فدرالی را پرداخت نمیکند. همچنین شاید تسلا در سالهای آینده نیز از پرداخت این مالیات معاف باشد.
این خبر از گزارش مالی اخیر تسلا که به کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا ارسال شده بود منتشر گردیده است و در آن لیست شرکتهایی با میزان مالیات صفر دیده میشود. البته مالیات کلی تسلا صفر نیست زیرا مالیات خارجی این شرکت به میزان ۸۳۹ میلیون دلار برآورد شده است درحالیکه مالیات ایالتی آن تنها ۹ میلیون دلار است.
و درحالیکه ایلان ماسک در توئیت های خود به پرداخت مالیات حدود ۱۱ میلیارد دلاری در سال جاری اشاره کرده است، این رقم ممکن است بالاترین میزان مالیات انفرادی به سرویس درآمد داخلی باشد. البته شاید ماسک هم مجبور به پرداخت مالیات فدرال در سالهای آتی نباشد. خب پس تسلا چگونه این موضوع را مدیریت کرده است؟
اگرچه درآمد خالص ۵.۵ میلیارد دلاری و درآمد ناخالص ۷.۶ میلیارد دلاری جزو گزارشهای برجسته تسلا بودهاند اما این خودروساز در واقع در سال ۲۰۲۱ مبلغ ۱۳۰ میلیون دلار را از دست داده است. تسلا مدعی است بیش از ۶ میلیارد دلار سود پیش از کسر مالیات را به دست آورده است و این در حالی است که ۴۵ درصد درآمد این خودروساز از فروش محصولاتش در آمریکا بوده است.
مارتین سالیوان اقتصاددان ارشد شرکت Tax Analysts میگوید اگرچه چنین چیزی را عقل سلیم نمیپذیرد اما از نظر سازمان مالیاتی آمریکا اینطور نیست. سالیوان معتقد است تسلا شاید از یک قانون استفاده کرده باشد که طی آن میتواند گزارش درآمد تأسیسات خود در خارج از آمریکا را بدهد. برای مثال یک کمپانی میتواند آی پی خود را به کارخانهای خارجی متصل کند و کارخانه این برند در آمریکا هم حق استفاده آن را بدهد. این کمپانی هم ضرر یا درآمد بسیار کمی را گزارش میکند.
سالیوان میگوید:
این یک موضوع چندملیتی است و بسیار هم بکار گرفته میشود. در واقع انجام ندادن این کار تقریباً اشتباه است
علیرغم اینکه بایدن به این موضوع و خلأهای قانونی اشارههای زیادی داشته است و به دنبال اصلاح آن بوده است اما تاکنون موفقیت چندانی به دست نیاورده است.
دیگر تئوری مربوط به ادعاهای سوددهی تسلا میتواند منشأ خارجی داشته باشد. تسلا در خاک آمریکا به اندازه بازار چین سودده نیست.
گوردون جانسون معتقد است سرمایهگذاران خیلی روی سوددهی تسلا در آمریکا حساب باز کردهاند. آیا ضرر تسلا روی محصولات ساخت آمریکا میتواند با هزینههای پایین تولید در کارخانه نسبتاً جدید شانگهای جبران شود؟
شاید نه زیرا تحلیلگران میگویند علیرغم آنچه در گزارشها و صورتحسابهای مالیاتی آمده است، سوددهی تسلا هم از آمریکا و هم از بازارهای دیگر است.
صرفنظر از شک و تردیدها درباره منشأ سوددهی تسلا، موضوع این است که این خودروساز نیازی به نگرانی درباره درآمدهای آتی و مالیاتهای خود ندارد.
به لطف قانونی که در بالا ذکر شد، کمپانیهای بزرگی همچون آمازون، جنرال موتورز و کرایسلر در سالهای گذشته از این مزیت استفاده کردهاند.
ضررهای متوالی تسلا منجر به معافیتهای مالیاتی در آینده خواهد شد. این ضررهای مربوط به سالهای پیشین به عنوان “خالص زیان عملیاتی و انتقالی” شناخته میشوند و در طول یک دهه روی هم انباشته شدهاند. به لطف میلیونها دلاری که تسلا ضرر کرده است، معافیتهای مالیاتی بیشتری را در آینده تجربه خواهد کرد.
همچنین تسلا از ضررهای پیشین خود برای حفاظت درآمدهای کنونی از مالیاتها استفاده نکرده است؛ و اگر این کمپانی به گزارشهای مالیاتی مشابه سال پیش ادامه دهد شاید هرگز نیازی به استفاده از آنها هم نداشته باشد.
ایلان ماسک مدیرعامل تسلا هم گزارش کرده است در سال ۲۰۱۸ مالیاتی بر درآمد نپرداخته است. دلیل این کار هم عدم دریافت دستمزد از تسلا بوده است. صورتحساب مالیات اخیر ماسک به خاطر خریدوفروش سهام در بورس بوده است؛ اما تا زمانی که کنگره پیشنهاد مربوط به اعمال مالیات روی ثروت خالص بجای درآمد ثروتمندان را تصویب نکند ماسک شاید مجبور به پرداخت مالیات فدرال تا سال ۲۰۲۸ نباشد. در سال ۲۰۲۸ دور بعدی گزینههای سهام ماسک منقضی خواهند شد.
ارین صاحب جمعی
۲۵ بهمن ۱۴۰۰اگه گیگابرلین ساخت بشه چنت اتفاق جالب میوفته با توجه به اینکه تسلا میخواست تو ژاپن و کره جنوبی و همینطور هند کارخانه بزنه ولی دولت های اونها نزاشتن تسلا به آلمان رفته الان دو تا اتفاق به شدت خوب برای تسلا و آلمان میوفته : ۱ . اینکه تسلا از طریق آلمان میتونه به دولت هایی که بهش اجازه ندادن کارخانه تاسیس بکنه بفهمونه که چه اشتباه بزرگی کردن ۲. بازار بیشتری را در دست میتونه بگیره ولی سودش برای آلمان چیه ؟؟ اینکه گیگا برلین با توجه به حمایت میلیارد یورویی آلمان یکی از پیشرفته ترین کارخانه ها میشه بازم دو اتفاق خوب میوفته ۱. تحصیل کنندگان صنعتی دانشگاه های آلمان میتونن به کارخانه تسلا برن همونطور که ماسک گفت برای کار در تسلا به دیپلم هم نیاز نیست یعنی اشتغال کار تو آلمان بیشتر میشه و الان مشکل بزرگ کشورها اینکه میلیون ها نفر بخاطر برقی شدن خودرو ها شغلشونو از دست میدن چون کارکنان دانش خودروهای برقی را ندارن و ۲ . اینکه آلمان با اینکار باعث میشه خودروساز هاش بشدت و بیشتر رقابت کنن و ۳. آلمان و خودروسازیش میتونه به شدت از تسلا بهره ببره و ۴. زیرساخت کشورش برای خودروهای برقی در تمام دانشگاه ها بیشتر میشه و در آخر آلمان با استفاده از تسلا و حمایتی که هیچ کشوری جز آلمان حتی خود رییس جمهور آمریکا نکرد یک جور خونه دوم تسلا میشه و امیدوارم بقیشو خودتون حدس بزنید .،،،،
فرامرز
۲۵ بهمن ۱۴۰۰به گفته های شما اینم اضافه کنم که کلا شرکت های آمریکایی خوب حقوق میدن و درامد اصلی دولت آلمان مالیات بر دستمزد هست که واسه رنج حقوقی کارکنای تسلا احتمالا بالای ۴۰ درصد باشه. از طرف دیگه تسلا هم مثل خودروسازی دیگه نیاز به همکاری با قطعه سازها و تامین کننده ها داره و این یعنی یه مشتری بزرگ دیگه واسه بوش و کونتیننتال و … جور میشه. یه معامله دو سر برد!
پویان
۲۶ بهمن ۱۴۰۰خیر اقا فرامرز معادله دو سر برد نیست. چون به خاطر مالیات و… تسلا خیلی تمایل به گسترش فعالیت در المان نداره. فقط بع خاطر تنشهای امریکا و چین داره اونجا رو توسعه میده
پویان
۲۶ بهمن ۱۴۰۰فکر نمیکنم خیلی برای المان مفید باشه چون مالیات و فضای کسب و کار اروپا برای شرکتها جذاب نیست که بخوان تولید انبوه اونجا انجام بدن. . مشاغلی که در اثر برقی شدن خودرو در المان از دست میره خیلی بیشتر از مشاغلیه که به وجود می یاد. یه نکته دیگه خودرو رو از المان به هند و غیر اروپا نمیفرستن چون تعرفه هند بالاست. هند به تسلا میگه همونطور که سایک موتورز چین در هند کارخونه برای تولید ام جی ساخته تسلا هم در هند کارخونه بسازه که در اینده احتمالا انجام میشه.البته قرار بود توسعه بیشتر بدن چینی ها در هند که با تنش های چند سال پیش متوقف شد. الان هم فکر کنم پرفروش ترین خودرو برقی هند ام جی زد اس برقی باشه
کیانوش
۲۶ بهمن ۱۴۰۰از کجا در اوردی این رو میلیون ها نفر کارشون رو از دست میدن به خاطر خودروهای برقی چرا چون کارگرای الان خط مونتاژ نمیتونن خودروی برقی مونتاژ کنن … دانشش رو ندارن؟؟؟!!!!! مونتاژ مونتاژه دانش چی ؟
تسلا به کره و همد بفهمونه که چه اشتباهی کردن
خخخخخخخخ
ی جور میگی دانجو های صنعتی المان میرن سر کار تو تسلا انگار لنگ تسلا بودن تا الان مهندسهای المانی
فکر میکنی کلا چند تا شغل ایجاد بشه
اینقدر بزرگش میکنی قضیه رو المان خودش پیشرفته ترین خط تولید های صنعت خودرو رو داره هر چند سال یک بار هم بروزرانی میشن
Aran+Milan
۲۵ بهمن ۱۴۰۰این آدم داره دنیارو قبضه میکنه اگه تو کشورهای جهان سوم بود به یه بهونه ای زندانیش میکردن احتمالا!
Hamid
۲۵ بهمن ۱۴۰۰منکه اصلا متوجه نشدم آخر مالیت داده نداده سود داشته نداشته
Elmiraj
۲۵ بهمن ۱۴۰۰مدیریت هوشمندانه….
تسلا از سال ۲۰۱۲ که تولید رسمی را شروع کرد تا سال ۲۰۱۹ یک شرکت زیان ده بوده ( روزگاری که کسی بفکر رقابت باهاش نبود ) و ماشین هاشو با قیمتی کمتر از هزینه ساخت شون میفروخته ، بر خلاف کاری که امروز لوسید و ریویان و دیگر تازه واردان این صنعت انجام میدن…. حال طی دو سالی که به درامد سرسام آوری رسیده و در آینده بیشتر هم خواهد شد ، به دلیل آن زیان دهی ها تا سالها ملزم به پرداخت هیچ مالیاتی به دولت فدرال نخواهد بود و در حالی که دیگران مجبور به این کارن تسلا یک دلار هم پرداخت نخواهد کرد و تمامی نقدینگی شو صرف پیشرفت و توسعه خواهد کرد…
.
.
در مورد مالیات شخصی هم همینطور….. در حالی دیگر میلیاردر ها از پرداخت مالیات طفره میرن و مدام از طرف دولتمردان و مردم عادی سرزنش و مورد انتقاد قرار میگیرن ، ایلان ماسک در اقدامی هوشمندانه و در یک نظرسنجی مردمی به یکباره ۱۱ میلیارد دلار پرداخت کرد ، او با اینکار هم دهن دمکرات ها را بست هم به عهدش وفا کرد و هم اینکه تا سال ۲۰۲۸ خودشو از پرداخت مالیاتی دیگر معاف کرد ،،، روزگاری که طبق پیشبینی کارشناسان ثروت شخصی ایلان ماسک از یک تریلیون دلار هم عبور خواهد کرد…!!!!
سامان اذری
۲۵ بهمن ۱۴۰۰دوج کوین و شیبا رویه دستکاری میکنه پول رو در میاره
FARIMANICO
۲۵ بهمن ۱۴۰۰عرض ادب
شرکت تسلا و شرکتهایی که روی کارخونه های ساخت باطری سرمایه گذاری کردند،
درآینده نزدیک ورشکست میشن
چون باطری و ساخت باطری چندان نیاز نخواهد شد
و خودروها سمت و سوی دیگری را خواهند پیمود
مطلبم اینجا بمونه یادگاری تا به وقتش
محمد
۲۵ بهمن ۱۴۰۰سلام و عرض ادب.من هم با شما تا حدودى هم عقیده ام.با وجود فن آورى هاى نوظهورى مثل ابر خازن ها که در لامبورگینى سیان معرفى شد به نظر میرسه مباحثى مثل ظرفیت باطرى ها و یا طول عمرشون پس از یه دوره اى به تدریج کم رنگ بشن.البته حداقل ۱۰ تا ۱۵سال آینده.
کیانوش
۲۶ بهمن ۱۴۰۰استفاده از باطری تو خودرو مژخرفترین ایده ای بوده که تو صنعت مطرح شده تسلا اس شششصد کیلو باطری داره کامیون تسلا سه تن باطری چه خبره بابا سه تن باطری!!!!!!!!
با سه کیلو هیدروژن میشه بردی که تسلا اس از ششصد کیلو باطری داره طی کرد سه کیلو
FARIMANICO
۲۶ بهمن ۱۴۰۰عرض ادب و احترام
دوستان گرامی صرفا جهت اطلاع:
قبلا در سوشال مدیا به طرق مختلف اعلام کردم اما توجهی نشد
بنده پشرانه ای هایبریدی طراحی و ساختم که روی یک پراید قرضی حتی تست کردم
این پیشرانه با قدرت ۱۰۰ اسب بخار در هر ۱۰۰ کیلومتر فقط ۲ لیتر گازوئیل میسوزونه
قابلیت نصب روی هرماشینی رو داره یعنی عملا روی تراکتور یا اتوبوس یا قایق و کشتی و غیره
حداقل ۵۰٪ از مصرف سوخت ( هر پیشرانه ای ) رو میشه پایین آورد
بر همین اساس
در آینده خودروهایی که باطریهای زیادی دارند عملا از دور خارج میشن
الان کم مصرف ترین خودرو هایبرید دنیا تویوتا پریوس پرایم هستش که بگفته سازنده گان 3/3 لیتر میسوزونه اما در عمل 4/7 میسوزونه ( با شارژ کامل و باک پر ۹۰۰ کیلومتر در شرایط آرمانی که میشه 4/7 در ۱۰۰ کیلومتر ) کم مصرف ترین خودروی برقی دنیا هم تسلا مدل 3 که 14/7 کیلووات برق مصرف داره
صرف جهت اطلاع