ایلان ماسک در ماههای اخیر یک جنگ قیمتی خبرساز را کلید زده اما آیا این حرکت در نهایت به شکست تسلا منجر خواهد شد؟
تسلا به دلیل فشار روزافزون رقبا قیمت متوسط محصولاتش در سال قبل را حدود ۲۵ درصد کاهش داد. به این ترتیب بهای تسلا مدل ۳ از ۴۸ به حدود ۴۴ هزار دلار رسید و برای خرید مدل S نیز دیگر نیازی به پرداخت ۱۳۰ هزار دلار نیست چراکه این خودرو هماکنون با قیمت حدود ۹۶ هزار دلار در دسترس است. بر اساس گفتههای مارک شیرمر، مدیر ارتباطات موسسه کاکس اتوموتیو، این کاهش قیمت یک استراتژی تجاری غیرعادی محسوب میشود. شیرمر میگوید:
در تاریخ صنعت خودرو نمیتوانم نقطهای را بیابم که یک برند پیشرو ۲۰ درصد از قیمت محصولاتش را در یک سال کاهش دهد
تسلا امیدوار است این کاهش قیمتها باعث رشد فروش و کاهش پیشرفت رقبا شود؛ اما این چیزی نیست که رخ میدهد. قیمتهای پایین به معنی فروش بالاتر نیستند. تعداد خودروهایی که تسلا در سهماهه سوم امسال به دست مشتریان رسانده کاهش یافتهاند. درآمده این برند آمریکایی نیز افت کرده و حاشیه سود آن از ۲۵.۱ درصد یک سال پیش به ۱۷.۹ درصد در سهماهه سوم امسال کاهش یافته است. رقبا دیگر تحت تأثیر تسلا نیستند و سهم تسلا از بازار محصولات برقی آمریکا از ۶۲ درصد ابتدای امسال به ۵۰ درصد رسیده است. بدتر اینکه روند استقبال خریداران از خودروهای برقی آن چیزی نیست که خودروسازان انتظار داشتند. این امر به معنی گیر کردن تسلا در جنگی است که خودش شروع کرده و شاید در نهایت شکست بخورد. جان ژانگ، استاد بازاریابی وارتون میگوید:
اگر شما جنگ قیمتی را شروع کنید باید مطمئن شوید شرایط لازم جهت افزایش تولید و حفظ سوددهی را دارید. شما باید این جنگ را ادامه دهید و به یک برنامهریزی دقیق نیاز دارید. در این صورت پیروز میشوید.
البته برخی کارشناسان میگویند جنگهای قیمتی برندهای ندارند و رقابتی هستند که تنها سوددهی را بین تمامی برندها از بین میبرد؛ و در صنعتی که تکنولوژی زیادی را بکار میگیرد هزینهها سریعاً تغییر میکنند و هیچکسی مطمئن نیست که مرز سود و ضرر کجاست. ماسک زمان بسیار بدی را برای رقابت انتخاب کرد. برندهای سنتی در عین اینکه وارد بازار محصولات برقی میشوند، امکان تکیه به سود حاصل از فروش خودروهای درونسوز را دارند و این یک حاشیه امن ایجاد میکند؛ اما تسلا اینگونه نیست.
تصمیم ماسک برای ارائه تخفیفهای قابلتوجه روی خودروهای تسلا از روی ناامیدی محض بوده است. این موضوع در هفتههای اخیر و انتشار گزارش سهماهه سوم تسلا آشکار شد چراکه تسلا انتظارات درآمدی تحلیلگران والاستریت را برآورده نکرده و از نظر تحویل خودرو به مشتریان، جریان آزاد سرمایه و… عقب مانده است. مهمتر اینکه حاشیه سود تسلا نیز کاهش یافته است و تمامی این موارد برای سرمایهگذاران وحشتناک هستند. بااینحال ماسک هنوز هم روی کاهش قیمتها پافشاری میکند:
بازهم روی اهمیت هزینهها تأکید میکنم. این یک موضوع انتخابی برای اکثر مردم نیست بلکه ضروری است. ما باید خودروهای خود را ارزانتر بسازیم تا مردم بتوانند آنها را بخرند.
تنها چیزی که ماسک به سرمایهگذاران ارائه کرد تکنولوژی خودران بود که میتواند کاهش قیمت محصولات تسلا را جبران کند؛ اما اینکه چنین مسئلهای چگونه کار خواهد کرد مشخص نیست. پس از برگزاری یک کمپین قیمتی خبرساز ماسک چیزی برای نمایش ندارد و مهم اینکه برنامهای جهت تغییر وضعیت نیز اعلام نشده است. بازار هم به سوددهی کمتر از انتظار ماسک واکنش نشان داد و ارزش سهام تسلا ۱۵ درصد کمتر شد.
از طرف دیگر میزان استقبال خریداران از خودروهای برقی مطابق انتظارات نبوده است. دو دلیل اصلی این موضوع زمانبر بودن ارائه یک تکنولوژی جدید به مردم و دیگری کند شدن اقتصاد جهانی است. مشتریان بیشتر به قیمت حساس شدهاند و این یک خبر بد برای تولیدکنندگان خودروهای برقی خواهد بود. اگرچه قیمت متوسط خودروهای برقی از ۶۵ هزار دلار سال قبل به حدود ۵۴ هزار دلار کاهش یافته اما هنوز هم با قیمت متوسط ۴۸ هزار دلاری یک خودروی درونسوز فاصله دارد. شرکتهایی همچون مرسدس، بی ام و، فورد و جنرال موتورز با تولید خودروهای بنزینی باب میل خریداران به جنگ این چالش رفتهاند. جان لاور مدیر مالی ارشد فورد قبلاً گفته است:
فورد میتواند در تولید خودروهای بنزینی، هیبریدی و برقی توازن ایجاد کند تا با سرعت همهگیری خودروهای برقی هماهنگ شود. قطعاً این موضوع به نفع مشتریان است چراکه به محصول مدنظر خود میرسند. همین مسئله برای ما نیز خوب خواهد بود زیرا به سوددهی و جریان سرمایه مناسب خود میرسیم.
اگرچه برندهای سنتی چنین گزینهای دارند اما تسلا اینگونه نیست. شیرمر خاطرنشان میسازد:
ماسک یک جنگ قیمتی را شروع کرد اما فکر میکنم چیزی در دست ندارد و نمیتواند با دیگر برندها رقابت کند. او میگوید دلیل این اتفاق مشکل تقاضا نیست اما من مدت زیادی است که در صنعت خودرو حضور دارم و هرگز ندیدهام که کسی بدون داشتن مشکل تقاضا قیمت محصولاتش را کم کند.
در نهایت باید گفت کاهش قیمتها در چنین دورهای یک چالش محسوب میشود. تسلا از بحرانهای مختلف سربلند بیرون آمده اما شرکتی که امروز میبینیم شبیه یک برند خودرویی عادی و مشکلاتی شبیه به سایر خودروسازان است. قولهای عمل نشده ماسک شاید بازار را برای مدتی تکان دهد اما این خبرسازیها نمیتواند پیروزی نهایی در جنگ قیمتی را به ارمغان بیاورد. تسلا موجی از رقبا را پیش رو میبیند و با فرایندهای ساخت هزینهبر و سهامداران نگران دستبهگریبان است. اگر کاهش قیمتها تنها راه تسلا برای ادامه حیات در این صنعت چالشبرانگیز باشد، همچنان شاهد افت سوددهی خواهیم بود.
علی جردن
۲۹ آبان ۱۴۰۲این بشر یک نابغه است
TRD
۲۹ آبان ۱۴۰۲نابغه ی اصلی ، کسانی هستند که طوری بستر کشورشون رو آماده کردند که از دل اون صد ها و هزاران انسان مبتکر ، نابغه و موفق بیرون بیاد .
اگر یه درختی ثمره ی خوب داده ، قبل از آب و خاک ، اول باید از باغبانش تشکر کرد .
علی جردن
۲۹ آبان ۱۴۰۲دور هممون انسان هایی هست که می شناسیم از دهات های بی آب و علف دکتر های بزرگی شدن و در حال طبابت اند. چندتا کتاب خوندن و تبدیل به نابغه شدن برادر من زیرساخت نمی خواد!!!
Mehdi TuRbO
۲۹ آبان ۱۴۰۲زیر ساخت میخواد علی منتها به قول تو نه زیرساخت افتصادی انچنانی
زیر ساخت روانی فکری اموزشی میخواد که پدر مادر بتونن ادمایی از لحاظ روانی سالم بار بیارن حمایتی امنیتی میخواد حقیقتا بحث اقتصاد نیس
اقتصاد چند لول پایین تر این موارد قرار میگیره
اون یارو که میگم خودکشی کرده بود وضع مالیش بد نبود همسایه شان بود خانه هاییم که نشون میداد خانه های خوبی بودن
مشکل زیر ساختای اموزشی،تو ایران خیلی هایی که بچه دار میشن خارج بودن تو بعضی کشورا حق بچه دار شدن اصلا نمیداشتن
زیرساختا خیلی مهم،منتها ربطی به اقتصاد نداره همانیکه میگی از روستا رسیده از لحاظ روانی امنیتی بسترش نسبتا مهیا بوده یکیم تو شهر با وضعیت مالی خوب برعکس میشه
واسه همین میگم امریکا اون نیست که میگه ولی خب خیلی بهتر ایران اونجا تو مناطق خوبش این چیزا خوبه همونجام کلی ادم هست عمل میکنن کلی عملای سخت که سینه شان بزرگ شه باسنشون بزرگ شه تو همان امریکا یا خیلی داستانای دیگه
یه تعداد محدودین که تو وضعیت نسبتا ایده الین امریکا ایده ال نیس ولی نسبت به بعضی کشورا از این لحاظ بهتر،تهش حکومت سیستم همونجا با وجود اموزش پرورشی که خیلی عالی تر از ایران مردم ریخته بودن اعتراض میکردن
noir
۲۹ آبان ۱۴۰۲استعداد مسئول شدن در ایران رو داری
Mehdi TuRbO
۲۹ آبان ۱۴۰۲تو همان امریکا هم کلی نوابغ هستن از بین میرن و پر از استعدادن و کلی ادم کارتن خواب
وضعیت ایران خیلی بدتر خیلییی ایران که فاجعه است ولی اونجام اونی که میگی نیست و خیلی باید بهتر شه تا به اونیکه تو میگی تبدیل بشه ولی نگیم بهترین وضعیتش جز اوایل جدل تو دنیا
چند وقت پیش یه برنامه میزاشت یه جایی که نمیتونم بگم یه پسری بود سنشم کم بود چهارده پانزده ساله و دوست صمیمیش خودکشی کرده بود و میگفت حالش بد بود تا مدتی پشت دوربینم گریه اش گرفت برنامه راجع به این موضوع نبود ولی اون پسر داشت راجع به زندگیش میگفت یه تیکه
اونجا پدر مادرای دایم الخمر هست،یه برنامه دیگه بود همانجا میزاشت از اتفاقا رویدادای پلیسا میگفت هر یری یه داستان بود مستند بود بعد دوتا همسایه دعواشون شده بود شلیک کرده بودن رفته بودن اونجا سر یه چیز مسخره که یادم نمیاد شلیک کرده بودن
یا یه دوستام المان میگفت یارو الکل به دست اومده بود تو مترو بلند بلند فوش میداد
اونجام ادمای مریض که مست میکنن پدر مادر میشن هستن کمم نیستن اگه ایده ال بود نباید همچین چیزایی میبود میشه کاری کرد نباشن منتها نمیخوان نباشه
علی جردن
۲۹ آبان ۱۴۰۲همین بس که بدونی ۱۰۰ سال پیش تو شهرهای آمریکا برج های ۳۰ طبقه با آسانسور لوله کشی آب و سیم کشب برق وجود داشت صدسال پیش تو ایران آب خوردن پیدا نمی شد
datsun
۲۹ آبان ۱۴۰۲علی جردن …. نگو چند هزار سال قبل سیستم فاضلاب و لوله کشی زمان هخامنشیان و ساسانیان تو ایران وجود داشته کل تاریخ فعلی امریکن ۳۰۰ سال نمیشه حالا کار به اون بومی ها بی نوا ندارم که نسل کشی شدن
Mehdi TuRbO
۲۹ آبان ۱۴۰۲نمیدونم چرا کامنت دومیم نیومد
من کامنت دومی کامل توضیح دادم نمیدونم چرا پدال این مدلی کامنتام نشر پیدا نمیکه اصلا حرف بدیم نزده بودم نه سیاسی نه توهین …
پدال لطفا پاسخ بده من حتی یه کمنتم کپی کردم چند بار تو روزای مختلف فرستادم گفتم شاید اون زمان مشکل داشت هر بار فرستادم همین بود متنشم نگه داشتم خواستین بفرستم حداقل بگین مشکلش چیه برای سریا بعد بدونیم
تو کامنت دومم کامل گفته بودم اصل مطلب ولی حقیقتا حالش ندارم دوباره بنویسم
فقط خلاصه بگم من اصلا منظورم اقتصادی نبود ربطی اصلا به لوله کشی سیستم فاضلاب نداره
منظورم به زیرساختای روانی اموزشی فکری بود
همان پسر که میگم خودکشی کرده بود همسایه شان بود مشخص بود وضع مالی خوبی داشتن از خانه های اونجا بحث پول نیست اصلا ربطی به اقتصاد نداره
تهش سیستم همون امریکا سیستم اموزش پرورشش خیلی بهتر ایران ولی مردم ریخته بودن اعتراض میکردن
اگه خوب بود نباید دوتا همسایه سر یه موضوع شلیک میکردن مگه مشکلشان پول ربطی به اقتصاد … نداره هر چند کامل توضیح داده بودم اقتصاد نقشش چیه ولی اون اتفاقایی که میگم افتاد تو مناطق خوب امریکا بوده و اصلا مشکل مالی نداشتن
و زیرساحتای روانی فکری اموزشی خیلی مهم تر بعدش اقتصاد
همونی که میگی از روستا میرسه از لحاظ روانی حمایتی امنیتی بستر براش فراهم بوده
فقط جالبیش اینه بالا گفتی ربطی به زیرساخت نداره از روستا بودن بعد تو جواب کامنتم زیرساختای امریکا را مثال زدی
علی یوسفی
۲۹ آبان ۱۴۰۲کاربر عزیز mehdi turbo من با فرمایش شما موافقم ولی مستندی که شما فرمودین در کدوم کشور تهیه شده؟ اگه در خود آمریکا بوده این نشون دهنده ی نقطه ضعف جامعه نیست بلکه نماد عدم سانسور و وجود شفافیت در یک سرزمینه امری که شما در کشور خودمون اصلا نمیبینین و تا اسم گزارش ناهنجاری های اجتماعی و فرهنگی میاد متولیان از شدت ترس تا مرز مرگ پیش میرن البته خب متولیان ما در این زمینه پیرو سیستم بلوک شرقی هستن این یه نکته نکته دیگه هم اینکه همونطور که کاربر عزیز trd فرمودن نظر من اینه حکومت مسئول تامین تمام نیازهای جامعه و هدایت مطلق افراد نیست بلکه باید بستر آزادی و شکوفایی استعداد رو مسدود نکنه نمیگم فراهم کنه چون پروردگار همه رو آزاد و بااستعداد آفریده منتها حکومتها در دنیا معمولا مانع تراشی می کنن نکته آخر هم همه انسان ها و همه موجودات بالقوه نابغه هستن منتها این دنیا بهشت نیست و طبیعتا برخی در تحقق نبوغ دچار مشکل میشن و برخی خوشبختانه به موفقیت میرسن ولی سرانجام جایگاهی هست که هر پاداش تلاششو از خالقش بگیره.
خاکی
۳۰ آبان ۱۴۰۲حالا جای ایلان ماسک یکی دیگه مورد بحث بود اینو نمیگفتی
Kktos
۲۹ آبان ۱۴۰۲با اینکه از خود تسلا خوشم نمیاد اما ایلان ماسک بی نظیره واقعا
Carisma
۲۹ آبان ۱۴۰۲تسلا انگار داره از جیب خودش هزینه میده تا بازی رو ببره . اما این دیگه بردن نیست ؛ خراب کردن بازیه . تو متن هم گفته شد اتفاقا .
چیزی که میتونه تسلا رو برای چند سال نجات بده ، خودروی برقی ارزون قیمته . چیزی که BYD تا دندون مسلح شده براش . من هنوزم معتقدم اگر روزی قرار باشه یک کمپانی حرف اول رو تو برقیا بزنه اون کمپانی BYD خواهد بود . مدیریت و برنامه ریزیشون فوق العادست و دنبال حاشیه و نمایش نیستند و فقط کافیه جای خودشو کم کم در اروپا پیدا کنه . هیچ بعید نیست که BYD برای حضور موثر در امریکا با تعرفه های سنگین رو به رو شه . اگر BYD خودش یا با کمک بقیه شبکه شارژ گسترده ایجاد کنه و سیستم خودران بیاره ، اوضاع فوق العاده بحرانی میشه برای تسلا .
yaghoub
۲۹ آبان ۱۴۰۲برخلاف خودروهای درون سوز . ساخت موتور محرک برقی پیچیدگی های به مراتب کمتری داره . به همین دلیل هم هر روز یکی دو خودرو برقی یا برقی شده از ناکجا اباد سر در می اورند . در ضمن من فکر میکنم اینده متعلق به خودرو هایی مثل پریوس هست تا مدل های تمام برقی
۲۹ آبان ۱۴۰۲این ایلان ماسک رو مردم کردن
معروف وگرنه انقدرا هم مالی نیست
sina
۲۹ آبان ۱۴۰۲اگه قرار بود شکست بخوره اون بیست سالی که ضرر ده بود شکست میخورد.
پشتش به SpaceX و… گرمه.
این کاهش قیمت هم دقیقا برای همون هل دادن مردم به سمت آشنایی با تکنولوژی جدید هس
Amirmohammad
۲۹ آبان ۱۴۰۲شکست نمیخوره قطعا،پشتوانه های خوبی داره
حسین
۲۹ آبان ۱۴۰۲کلا کاهش قیمت در هر صنعتی واکنش به کند شدن رشد فروش هست، تسلا دیگه بی رقیب نیست و مخصوصاً در بزرگترین بازار برقی دنیا یعنی چین تحت فشار قرار گرفته.
شما هیچوقت نمیبینین اپل قیمتهاش رو کاهش بده چون تقاضاش کم نمیشه. جنگ قیمتی که تسلا راه انداخته باعث ناامن شدن سرمایه گذاری و خروج بازیگرهای اصلی میشه و همین کلیت بازار خودروی برقی رو تضعیف میکنه، یعنی به صورت غیرمستقیم بازار خودش رو کوچک میکنه.
noir
۲۹ آبان ۱۴۰۲صنعت کامپیوتر و موبایل خیلی متفاوته !
اپل بسمت تکنولوژی جدید و متفاوتی حرکت نمیکنه قیمت گوشی های اپل هم قیمت سامسونگه یعنی تو بازار جهانی قیمت عجیب غریبی نداره و سعی میکنه قیمتشو بالانبره
تسلا هم سعی کرده محصولاتشو هم قیمت خودروهای درون سوز کنه تا فروشش بیشتر بشه ولی خب مثل اینکه جواب نداده و مسئله این وسط فقط قیمت نیست
حسین
۲۹ آبان ۱۴۰۲ربطی به صنعت نداره. در هر صنعتی کاهش قیمت واکنشی به کاهش فروش هست، این قانون بازار هست. هیچ کس در دوره افزایش تقاضا کاهش قیمت نداره.
Elmiraj
۲۹ آبان ۱۴۰۲وقتی چندین خودروی الکتریکی روی پلتفرم درون سوزت ساختی و علاوه بر زیاندهی که دارن به دلیل جنگ قیمتی تسلا با کاهش تقاضا هم روبه رو شدن ، قطعا رسانه های روپرت مرداک و جف بزوس و چند کارشناس بی نام و نشان بهترین تیتر و خبرو برات فراهم میکنن…..
اگه اینا در آینده دل خوش به فروش خودرو های درون سوز در حال نابودی هستن ، تسلا سیستم ذخیره انرژی و پنل های خورشیدی رو با ۷۰ درصد سوددهی خواهد فروخت ، نرم افزار و سیستم خودران را با سوددهی ۸۰ درصدی خواهد داشت و میلیارد ها دلار پول را از همین شرکت های درون سوز ساز رقیب بابت شارژ خودروهای الکتریکی شون به جیب خواهد زد .
ماه آینده وقتی دیدن تسلا ۱.۸ میلیون دستگاه فروخت و به هدفش رسید ، قیافه اینا دیدنی خواهد بود…
بهزاد
۲۹ آبان ۱۴۰۲شرکت ها بر اساس تقاضا خودرو تولید میکنند و از دیرباز اگر تعداد تولید بیش از تقاضا بود به خاطر کاهش انبارداری یا دپو کالا محصول نهایی با تخفیفاتی همراه میشد و حتی در برخی مواقع خطوط تولید برای مدتی تعطیل.
تسلا با دو هدف اساسی این تخفیفات را اعمال میکنه؛
اولیش برای دریافت یارانه ها چون در سال ۲۰۲۲ و امسال در برخی بازارها حد و حدود قیمتی برای مشوق ها در نظر گرفتن و اگر خودرویی بالاتر از حد قیمتی بود مشوقی براش تعلق نمیگرفت.
دومیش هم هزینه تولید و با کم شدن تولید هزینه ها افزایش پیدا میکرد.
گذشت روزگاری که محصولات این شرکت به خاطر نبود رقیب دچار صف های طولانی میشد و در حال حاضر بزرگترین مشکل این شرکت وجود رقباست و اتفاقا برگ برنده ی رقبا سوددهی از بخش درون سوزهاست که براحتی هزینه های گذار را تامین میکنند و وارد عرصه جدید میشن در حالی که تسلا وابسته به عملکرد و تقاضای بازار برقیه و تاثیر پذیرتر هست.
در مورد بخش energy storage بازار آمریکا هم تسلا تک و تنها نیست که پولهارو پارو کنه و شرکت های دیگر هم همپای تسلا به رشدشون ادامه میدن و همین نکته بس که دولت یارانه ۱۵ میلیارد دلاری برای این بخش در نظر گرفته و همچنین مشوق های ایالتی که تقریبا از هزینه ۴۲ هزار دلاری نصب سولار و پاور وال و… نزدیک ۲۹ هزار دلار مشوق میده و البته ایالت با ایالت این مشوق ها متفاوته ***
در حال حاظر این بازار ۱۵ میلیارد دلار گردش مالی داره که تا ۲۰۳۰ به بیش از ۴۵ میلیارد دلار میرسه.
در مورد جایگاه شارژ هم با در نظر گرفتن ساخت بیش از 1 میلیون هزار تایی تا سال ۲۰۳۰ در آمریکا و بهترین حالت ۵ درصد متعلق به تسلا ، نمیدونم اون ۹۵ درصد دیگران قراره آب معدنی بفروشن یا چیز دیگری ولی با این منطق جلو میریم که مگر در حال حاضر درون سوزها با فروش خودروشون به شرکت های بنزین فروش پولی چیزی میدن که شما با یک حرکت جهادی از جیبشون واسه تسلا پول میکشی بیرون!
دوره ی وعده وعید تمام شد و جایی که پول باشه رقبا هم هستند و هر راه کار تازه ای در دوره ای که رقیب نبود جوابگو هست وگرنه در مدت کوتاهی شرایط تغییر میکنه و این شرایط در دو سه سال دیگر هم با تغییرات بیشتری همراه میشه و دیگه این منطق شما نمیتونه جوابی بده.
amir
۲۹ آبان ۱۴۰۲متاسفانه پدال پر شده از متعصبانی که فکر میکنن برند مورد علاقه خودشون برترین و بی رقیبه و تمام برندهای دیگر محکوم به نابودی هستن و جالبه که اکثر افرادی هم که اینجا کامنت میزارن فن یه برندن و همینطورن
مثل پیام و اکانتاش یعنی کارلاو کیلر میلاد زد ام و کامران ام زد که کره فن هستن فکر میکنن کره لبه دار تک هستش و قراره هر خودروسازی دیگری به خاک سیاه بشینه
یکی مثل این المیراژ و تسلا هستن و که هی تسلای کبیر تسلای کبیر میکنن و معتقدن بقیه برندها عقب موندن و تسلا تا ابد بی رقیب و دردسر قراره سوددهی و جهش کنه
یه عده مثل علی شوی نوا هستن فک میکنن اصالت و ماشالا فقط برای محصولات آمریکایی هستش و خودروسازی بقیه مثل انگلیس برا چینه
یه عده مثل فقط انگلستان دقیقا برعکس علی شوی نوا هستن
یه عده مثل نوید ( یه مدتیه پیداش نیست یعنی افتخار میده دیگه کامنت نزاره؟) و حسین دائم مشغول تمسخر کره ای هان و ژاپنی را رو پرستش میکنن
خسته شدیم والا
Elmiraj
۲۹ آبان ۱۴۰۲این نوع توجیهات مخالف برای کسی که کمی از مفاهیم سردرمیاره ، نشانه تایید حرفای منه…
بقیه هم که فقط دیسلایک گذاشتن
بهزاد
۳۰ آبان ۱۴۰۲شما اگر از مفاهیم سر در میاوردی نسبت به فاجعه ای که کشور شتاب دهنده(چین) خودروهای برقی به محیط زیست وارد کرده را حداقل میدیدی!
فقط ظرف همین امسال برای تامین برق خودروهای برقی دو برابر سال قبل زغال سنگ سوزونده و بیش از ۲ میلیارد تن کربن بیشتری وارد جو کرده.
برای فرآوری فلزات مورد نیاز این صنعت و ارزان سازی از بدترین روش های ممکن استفاده میکنه که فاقد حداقل استاندارد های محیط زیست هست و اوضاعش به گونه ای پیش رفته که سالانه بیش از یک میلیون هکتار از زمین هاش غیر قابل کشت میشه و چندین رودخانه ش حتی برای مصرف کشاورزی هم به درد نمیخوره و از ۴۰ درصد جنگل قبل از سال ۲۰۰۰ کمتر از ۱۵ درصدش باقی مونده و اگر اوضاعش همینطوری پیش بره به زودی نزدیک ۵۰ درصد از آلایندگی جوی زمین را به خودش اختصاص میده ، در حالی که این آدم بیش فعال(ماسک) شده لابی چین در آمریکا و پشت سیاست های چین قرار گرفته(صنعتی اقتصادی).
اگر همین الان ۵۰ درصد خودروهای درون سوز برقی بشن سالانه نزدیک ۱.۷ میلیارد تن از آلایندگی جوی کم میشه در حالی که چین به تنهایی ظرف مدت یکسال بیش از ۲ میلیارد تن کربن تقدیم محیط زیست کرده و با افزایش خودروهای برقی در این کشور شاهد رکوردهای تازه ای خواهیم بود و همینطور تفسیرهای آبکی عده ای بی اطلاع.
شما حتی نمیدونی یارانه هایی که دولت ها به بخش خودروهای برقی تزریق کردن اعم از مشوق خرید و نگرفتن یا تخفیف مالیات و همینطور یارانه های ساخت ایستگاه شارژ و خود برق و… اگر مستقیم وارد چرخه ی ساخت نیروگاه های پاک میشد و نیروگاه های زغال سنگ و نفت کوره جمع آوری میشدن و به جاش سولار و بادی میساختن در نهایت آلودگی کمتری ایجاد میشد!
هر چی هم پیش بینی میکنی ظرف مدت کوتاهی برعکس میشه و ذره ای از اقتصاد صنعتی اطلاع نداری و فقط از یک منبع کپی پیس میکنی و فقط زحمت چند خط ترجمه را میکشی.
Elmiraj
۳۰ آبان ۱۴۰۲عقب موندگی شرکت های مورد علاقه در الکتریکی سازی و ربط دادن تولید برق چین به آن ها…!!!
شما هزار تا آمار الکی بیاری بازم دردی دوا نمیکنه چون در اون طرف قاره کشور هایی رو داریم که با برق تماماً پاک و خودروهای الکتریکی شون ، درست نقطه مقابل تولید برق آلاینده چین و عقب موندگی ژاپنی ها در الکتریکی سازی هستن و آینده ای که برای امثال شماها غیر قابل تصوره رو همین الان دارن اجرا میکنن.
(( اون پیش بینی هایی که ما کردیم و به وقوع نپیوسته هم بیار تا همه ببینن))
بهزاد
۳۰ آبان ۱۴۰۲عقب موندگی!!!
فقط ظرف دو سه سال آینده هر کدام از برندها ۵ الی ۶ مدل برقی در سبد فروش خواهند داشت و وضعیت شرکت مطبوع شما با ورود بزرگان چه شود…
اولین تخیلاتی که چند سال پیش تلاوت میفرمودی مربوط به فروش خودران تسلا به سایرین و درآمد ۱۰ میلیاردی از این بخش بود.
دومین تخیلت ساخت باتری با چگالی ۵۰۰ وات که مشخص شد تسلا حتی تخصص نداره نصف این چگالی باتری بسازه.
سومین تخیلت تولید بیش از ۵۰۰ هزارتایی در گیگا برلین که خیلی زود مشخص شد به غیر وعده مفت ارزش دیگری نداشت.
چهارمین تخیلت تولید ۱۰ میلیون خودرو تا ۲۰۲۵ و ۲۰ میلیون تا ۲۰۳۰ که خودتم میدونی زپرتش دراومد.
ناوگان یک میلیونی کامیون برقی تسلا که اونهم به خاطرات پیوست.
عدم ساخت پلتفرم های مختص برقی توسط درون سوزها که اونهم خیلی زود مشخص شد پرت محض از سمت شما بود و اکثر شرکت ها نتنها به ساختش پرداختن بلکه یک پله هم جلو خواهند بود.
سهام و ارزش ۲ تریلیون دلاری و تخیلاتی فراتر از زمان!
اعدادی که از پردازنده ی خودران تسلا میگفتی و در زمان بسیار کمی اون اعداد با ساخت پردازنده های اختصاصی انویدیا برای خودروها به یک شوخی تبدیل شد که نشان از عدم درک گوینده و شنونده ی این گنده گویی ها داشت.
و چند مورد ریز و درشت دیگر.
Elmiraj
۳۰ آبان ۱۴۰۲اگه همه این ادعا ها دروغ نبودن لینک اون کامنت ها رو می آوردی تا همه ببین …
حسین
۳۰ آبان ۱۴۰۲بهزاد جان لطف کردی توماری از اطلاعات اشتباه نوشتی !
به نظرم یه سر به سایت انرژی آمریکا بزن چون میدونم اونو قبولش داری. آدرسش هست IEA
آلایندگی خودروهای برقی در کل طول عمر از تولید تا اسقاط کمتر از خودروی بنزینی هست.
بهزاد
۳۰ آبان ۱۴۰۲حسین جان شما هم بیشتر دقت کن چون مواردی که نقد میکنی ارتباطی با نوع بحث نداره.
میزان تولید کربن جهانی حدود ۳۷ میلیارد تن در سال هست و از این مقدار حدود ۳.۵ میلیارد از خودروهای سبک شهری منتشر میشه.
اگر خوشبین باشیم تا ده سال دیگه ۵۰ الی ۶۰ درصد خودروها برقی میشه و اگر انتشار کربن ثابت بمونه و خودروهای برقی هم عملکردشون همین باشه که قطعا نیست و براحتی ۴۰ درصد بیش از تصورات پوچ شما انرژی مصرف میکنند و بازهم خوشبین باشیم بین ۱ تا ۱.۲ میلیارد تن کربن کمتری وارد جو میشه و از ذهن بیدار شما میپرسم که برای مابقی کربن تولیدی چه راه کاری داری؟؟؟
بحث سر تولید کربن و آلایندگی بود و شما پا برهنه مثل همیشه میپری میزنی به شقیقه!
amir
۲۹ آبان ۱۴۰۲یه دیش هم اضافه کنی تسلا ۱۸ ملیونم میفروشه
امین
۱ آذر ۱۴۰۲Elmiraj و بقیه کاربران محترم
چطور تعصب چیزی میکشید که اصلا درکی ازش ندارید؟
نه مالک سهامش هستید نه مالک محصولش؟؟؟
اونقدر با انگیزه چندین سطر تایپ میکنید در ستایش چیزی که بهش دسترسی ندارید.
البته این مورد نه فقط برای برند تسلا ،که برای بقیه صدق میکنه.
همش سر کله هم میکوبید، که آدم انگار در فروم نمایندگی های خودرو سازها ست ، که برای جذب مشتری دارند تبلیغ میکنند.
چقدر زمان اضافه دارید شما. خوش بحالتون
samurai
۲۹ آبان ۱۴۰۲هر چی تویوتا بگه درسته برقی فعلا برای مردم دردسرش زیاده
همایون
۲۹ آبان ۱۴۰۲خب چند روز تسلا را بدن دست ایران خودرو و سایپا اگه از 43 هزار. دلار نکردن 430 هزار دلار آن موقع این استراتژی فقط در ید خودروسازان ایرانی است
خاکی
۳۰ آبان ۱۴۰۲تسلا با فروش بیشتر میتونه مشتری های بیشتری جذب کنه که از محصولات ثانویه اش استفاده کنن از خرید حق اشتراک اتوپایلوت تا استفاده از سوپرشارژر ها و هر کدوم ازین مشتری های جدید میتونن دائمی بشن و محصولات آپدیت شده بعدی رو بخرن
کسانی که این تحلیل هارو میکنن بعید میدونم هیچ سوادی داشته باشن یا از رو غرض ورزی اینارو میگن