به نظر میرسد لوسید در حال حاضر یکی از متقاعدکنندهترین سدان های لوکس و برقی بازار آمریکا را عرضه میکند و اکثر کارشناسان و خریداران از لوسید ایر به عنوان محصولی کامل و رضایتبخش نام میبرند اما آینده این برند با شک و تردیدهایی همراه است.
ایلان ماسک مدیرعامل تسلا طی ماههای گذشته اظهارات برجستهای درباره آینده برند رقیب خود داشته و از مدل تجاری آن نیز انتقاد کرده است؛ اما ماسک امروز توییت کرده لوسید دیگر برای این دنیا نیست! قطعاً توییت جدید ماسک به تلاشهای این شرکت در عدم از دست رفتن سفارشهای خرید خودش ارتباط دارد. همین چند وقت پیش بود که اعلام شد برخی از رزروهای قبلی لوسید ایر لغو شدهاند و مشتریان علاقهای به تحویل این سدان لوکس و برقی نداشتهاند.
لوسید ظاهراً تلاشهای زیادی برای جلوگیری از لغو رزروهای مشتریان انجام میدهد و برخی خبرگزاریها به ارسال ایمیل این شرکت به کارکنان اشاره کردهاند. لوسید میگوید هر لغو سفارش ایر به معنی یک شکست خواهد بود. ظاهراً لوسید حتی تخفیفهایی نیز در نظر میگیرد که از جمله آنها میتوان به تخفیف ۱۰ درصدی روی قیمت لوسید ایر گرند تورینگ اشاره کرد. در ماه ژوئن بود که ایلان ماسک اظهار داشت لوسید و ریویان تا زمانی که تغییرات قابلتوجهی نداشته باشند ورشکسته خواهند شد. این مدیر ارشد تسلا به سرعت بالای ضرردهی دو استارت آپ تازهنفس دنیای خودرو اشاره کرده بود. لوسید که بخش اعظم سهامش در اختیار صندوق سرمایهگذاری عمومی عربستان سعودی است سرمایه کافی برای زنده ماندن در سال آینده را دارد ولی به نظر نمیرسد که در کوتاهمدت به سوددهی برسد.
با این وجود صندوق سرمایهگذاری عمومی عربستان علاقهای به دست کشیدن از شرکت تحت تملک خود ندارد و به حمایت مالی از آن ادامه میدهد. لوسید نیازمند راههایی برای کاهش هزینههای تولید ایر است و از طرفی میخواهد تولید این سدان لوکس را نیز افزایش دهد. شرکت موردبحث دومین محصول خود یعنی شاسیبلند گراویتی را نیز در سال ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴ معرفی خواهد کرد و این اقدام فشار مضاعفی را به لوسید وارد خواهد کرد زیرا باید آن را نیز تولید کند.
اما همانطور که گفتیم لوسید موتورز در حال معرفی پروتکل جدیدی است که با استفاده از آن میزان لغو سفارش مشتریان را کاهش دهد. رسانهها به دو ایمیل داخلی این شرکت در دو ماه گذشته دست یافتهاند و ظاهراً شرکت یاد شده در حال افزایش فشار به کارکنان بخش فروش خود است و از آنها میخواهد تا حداکثر ۱۴ بار با مشتریان تماس گرفته و مانع لغو پیش سفارش سدان ایر شوند. این تغییر و تحولات در حالی رخ میدهند که لوسید به دنبال افزایش تحویل ایر به مشتریان قبل از پایان سال جاری میلادی بوده و میخواهد به هدف تحویل ۶ تا ۷ هزار دستگاه خودرو برسد. لوسید در نهماهه اول امسال ۳۶۸۷ دستگاه خودرو تولید کرده و بنابراین برای رسیدن به هدف خود باید حداقل ۲۳۰۰ دستگاه خودرو را تولید کرده و تحویل دهد.
این خودروساز تائید کرده میزان رزروهای خرید ایر از ۳۷ هزار در سهماهه دوم به ۳۴ هزار در سهماهه سوم کاهش یافته است. لوسید با ارسال ایمیلی به کارکنان بخش فروش گفته آنها میبایست فرایندی مفصل را برای کاهش میزان لغو سفارشها بهکارگیرند. لوسید لغو خرید هر دستگاه ایر را یک عیب و شکست میداند. یکی از کارکنان این برند میگوید زمانی که مشتریای درخواست لغو سفارش خود را میکند درخواست او توسط فردی بررسی میشود که باید در عرض ۲۴ ساعت با مشتری تماس بگیرد تا او را از لغو سفارش منصرف کند. درصورتیکه این اقدام موفقیتآمیز نبود او باید سه بار دیگر هم با مشتری تماس بگیرد تا از تصمیمش منصرف شود.
این پایان راه نیست. در مرحله بعد مدیر لوسید کار را در دست میگیرد و سپس کار به مدیر منطقهای میرسد که باید در روزهای آتی با مشتری تماس گرفته و او را از لغو سفارش منصرف کند. پس از همه این تلاشها خواهد بود که سفارش مشتری لغو میشود. با توجه به پروتکل یاد شده، فردی که تصمیم به لغو سفارش خرید بگیرد دو هفته منتظر تماس کارکنان لوسید خواهد بود. یکی از کارکنان لوسید که هویتش فاش نشده میگوید فشار زیادی از بالا به کارکنان وارد میشود. او میگوید:
من فکر میکنم میزان ناامیدی و لحن آن ایمیل به همراه پروتکل لغو سفارش مشتری مناسب برندی لاکچری و سطح بالا نیست.
NAVID۰۰۹۸
۲۱ آذر ۱۴۰۱مطمئناً کابوس ایلان ماسک شده !
ایلان ماسک بعد از خرید جنجالی توئیتر ، دیگه اون آدم سابق نمیشه و کیفیت و طراحی محصولات لوسیدایر کابوسی شده برای تسلایی که جز فناوری برقی هیچ بویی از یک خودرو نبرده که نه کیفیت معمولی داره نه طراحی شاخص !
تسلا مثل طوفان اومد جو صنعت خودروسازی را به هم ریخت ، انقلاب به پا کرد و حالا هم با افت سهام میاد به سوی پایان !
ایلان ، قُدافظ !
رها
۲۱ آذر ۱۴۰۱تاریخچه ساخت و تولید انبوه مدل 3 را بخونید . اونوقت میبینید تسلا چجوری از ضرر روی هر ماشین به سوددهی رسید . همین توییت ها و سروصداهای آقای ماسک در فضای مجازی هم روال کار ایشون و نوعی تبلیغ هست .
DoctoR
۲۱ آذر ۱۴۰۱شکست لوسید محتمله با اون فاجعه رنگ باید ببینیم چی میشه هرچند تسلا هم حرفی در بحث کیفیت برای گفتن نداره
NAVID۰۰۹۸
۲۱ آذر ۱۴۰۱فاجعهی رنگ در برابر مشکلات کیفیتی تسلا بچه بازی به حساب میاد !
کمال پاشا
۲۱ آذر ۱۴۰۱شما هم اون آدم سابق نشدی وقتی فهمیدی تسلا از تویوتا بیشتر سود میکنه روی هر خودرو
وقتی فهمیدی تویوتا مضر ترین برند خودرویی برای محیط زیست هستش
وقتی فهمیدی تویوتا نه توی برقی ها چیزی تونست بفروشه نه هیدروژنی هاشو کسی میخره
NAVID۰۰۹۸
۲۱ آذر ۱۴۰۱این مقاله و موضوعش چه ربطی به تویوتا داره که خوشمزگیت گرفته 😂 !
باشه اگه راضی میشی باشه !
corvette
۲۱ آذر ۱۴۰۱نوید ۰۰۹۸
تحلیل هات رو میخونم
یاد محسن رضایی میوفتم
Hemn
۲۱ آذر ۱۴۰۱تعصبو بزار کنار عزیز
(Saeed (peugeot
۲۱ آذر ۱۴۰۱خوش بحال اون مشتری هایی که لغو رزرو کردن ، چه سعادتی …..😂😂😂
طرف یکی از بهترین خودروهای جهان و رزرو خرید کرده تو کلاس خودروهای برقی و با اون طراحی فوق العاده و منحصربفرد ؛ بعد به هر دلیلی نمیخواد اون ماشین و …… پدرشو با ۱۴ بار زنگ زدن میخوان دربیارن که توروخدا لغو نکن ….. هرچی میخوای بهت میدیم ولی منصرف نشو ….
ای خدااااا
بعد تو ایران طرف کوییک و نمیتونه تحویل ۹۰ روزه اونم پول شو یکجا الان بریزه رو بخره ….
ثبت نام الکی
ehsan fa
۲۱ آذر ۱۴۰۱یکی از نزدیکان ۳ میلیون داد به کافی نت اونا هم ۳نفری ریختن تو سایت آخر سر،دور و بر ساعت ۱۷ عصر تونستند ثبت نام کنند کوئیک رو ۱۷۷ میلیون الانم شده ۲۷۰ ، دلخوش به این مقدار نباشین از سرمایه و خانواده تون محافظت کنید مردم تو تحریم شرکت نمیکنند.
AMANTE
۲۱ آذر ۱۴۰۱ایلان ماسک وقتی اومد تسلا، تقریبا تسلا ورشکسته بود و بعد معرفی مدل ۳ و کلی ضرر دوباره و انتقاد از کیفیت و… به سوددهی رسید.
شرکت هایی مثل لوسید هم اول راه هستن و اینکه ضرر کنن طبیعی هست ولی مهم اینه بعد بتونن به سوددهی برسن.
ولی از این روش لغو سفارش اصلا خوشم نیومد، درخواست لغو سفارش میدی بعد یکی تماس میگیره و میخواد منصرف ات کنه و بعد دوباره دوباره دوباره باهات تماس میگیرن تا سفارش ات رو لغو نکنی به نظرم با اینکار اعتبار برند لوسید رو پایین میارن.
Reza Waffen SS
۲۱ آذر ۱۴۰۱پشت لوسید پرنسی مثل بن سلمان وایساده خوابوندن مچش کار هر کسی نیست
Radmehr
۲۱ آذر ۱۴۰۱داره فشار میخوره
مردیم از خوشی
۲۱ آذر ۱۴۰۱هم سیاست مدار هست و آینده نگر هست و ممکنه که داره آینده پیش بینی میکنه
هم جو گیر هست و ممکنه داره جو روانی ایجاد میکنه 😑
ولی در کل از شکست بن سلمان بدم نمیاد 🤘
مجتبی .
۲۱ آذر ۱۴۰۱شکست یاپیروزی اون مهم نیست.اما اگه تعداد تولید کنندگان هر محصولی مخصوصا محصولات جدید کم باشن نه کیفیتها بخوبی رشد میکنه ونه قیمتها عادلانه خواهد بود. داغ شدن رقابت تولید کننده ها درنهایت به نفع مردم ومصرف کننده هست.
(JONATHAN (TESLA
۲۱ آذر ۱۴۰۱کاری که میتونه این شرکت رو آینده دار بکنه و از وضع موجود در بیاره
معرفی یه خودروی کوچک تر و ارزان تر هستش
تولید خودروی الکتریکی اصلا هم سود ده نیست در مقایسه با خودروی درون سوز این یه تصور اشتباه که وجود داره
تولید یه خودروی ایده آل از هر نظر برای بقا کافی نیست توجیه اقتصادی و اجتماعی باید پشت محصول باشه
Elmiraj
۲۱ آذر ۱۴۰۱شما نمیتونی راه یه دهه پیش تسلا رو که امروز چندین رقیب قدرتمند در آن وجود داره رو باز طی کنی…
این کار یعنی کندن قبر خود…
توسعه سدان فول سایز لوکس الکتریکی بسیار پر هزینه و در عین حال کم فروش هست
کاش تمامی وقت و هزینهای که لوسید طی چند سال گذشته صرف کرد به یک محصول لوکس پر تیراژ در بازه قیمتی ۴۰ هزار دلار متمرکز بود نه ۱۶۰ هزار دلار….
امیدوارم این دو برند پیشگام ( لوسید و ریویان ) همچنان به کار خود ادامه بدن و بیش از پیش تسلا رو به چالش بکشن .
KF
۲۱ آذر ۱۴۰۱این شد کامنت👏
TESLA
۲۱ آذر ۱۴۰۱حالا همه این هایی که ایلان رو به خاطر این حرفش هیت میکنن ، فردا پس فردا وقتی حرفش مثل همیشه درست از آب درآمد اون موقع دوست دارم مشتاقانه نظراتشون رو بخونم 🤣🤣🤣😂😂🙌