تسلاریویان

توصیه ایلان ماسک به ریویان: هزینه‌ها را کاهش دهید تا ورشکست نشوید!

ایلان ماسک به ریویان توصیه کرد برای ادامه رقابت در صنعت خودرو باید هزینه‌های خود را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهد.

مدیرعامل تسلا پیش از این درباره ریویان و راه‌های سودآوری آن در صنعت خودرو سخن گفته است. ریویان به عنوان یکی از رقبای تسلا اعلام داشت سه‌ماهه ناامید کننده‌ای را پشت سر گذاشته و چشم‌انداز مطلوبی ندارد. این خودروساز نوپا همچنین خاطرنشان ساخت حدود ۱۰ درصد نیروی کاری خود را تعدیل خواهد کرد. اندکی پس از انتشار این اخبار بود که ماسک در شبکه اجتماعی ایکس نوشت ریویان با همین روند در حدود ۱۸ ماه دیگر ورشکست خواهد شد. او گفت شاید روند در ادامه تغییر کند اما تاکنون چنین چیزی رخ نداده است. ماسک گفت:

ریویان باید به‌طور قابل‌توجهی هزینه‌های خود را کاهش دهد و مدیران این شرکت در کارخانه زندگی کنند در غیر این صورت از بین خواهند رفت

خود ماسک به خاطر پشت سر گذاشتن مشکلات شدید تولید خودرو و همچنین خوابیدن در کارخانه شناخته شده است. این میلیاردر خبرساز دنیای خودرو قبلاً نیز درباره چالش‌های ریویان هشدار داده است. او در ژوئن ۲۰۲۲ و در توصیه‌ای خبرساز به مدیران ریویان گفت که سریعاً هزینه‌ها را کاهش دهند و در غیر این صورت ورشکست خواهند شد. باید گفت پس از باز شدن بازارها در روزهای قبل سهام ریویان ۲۶ درصد کاهش یافت که بیشترین افت و کمترین قیمت از زمان عرضه عمومی سهام در سال ۲۰۲۱ تاکنون است. آر جی اسکارنج مدیرعامل ریویان از نرخ بالای بهره به عنوان یکی از چالش‌های کلیدی این برند نام برد. ماسک هم به همین مشکل درباره تسلا اشاره کرده است. مدیر ارشد ریویان خاطرنشان ساخته است:

تجارت ما از ناپایداری‌های اقتصادی و ژئوپلیتیکی مصون نیست و بارزترین مسئله را می‌توان نرخ بالای بهره دانست که تأثیر منفی روی تقاضا می‌گذارد.

مشکل دیگر به استقبال از خودروهای برقی مربوط می‌شود که اگرچه همچنان تقاضای خوبی دارند اما رشد بازار آن‌ها در ماه‌های اخیر کاهش یافته و همین موضوع فورد و جنرال موتورز را مجبور به بازنگری در برنامه‌های خود کرده است. یکی از دلایل افت تقاضا را می‌توان افرادی دانست که قبلاً خودروی برقی خود را خریداری کرده‌اند و افراد عادی نیز معمولاً به خاطر قیمت بالای این خودروها، شعاع حرکتی محدود و بازار دست‌دوم ضعیف به سراغ خودروهای مرسوم می‌روند. تسلا هم پس از گزارش سه‌ماهه چهارم ناامید کننده خود درباره رشد فروش پایین‌تر از حد انتظار خود هشدار داد. ماسک اظهار داشت تسلا بین دو موج رشد بزرگ قرار دارد و به دنبال شروع تولید خودرویی ارزان‌تر از اواخر سال بعد است؛ اما تویوتا که عنوان بزرگ‌ترین خودروساز جهان در چهار سال اخیر را یدک می‌کشد از رشد فروش خودروهای هیبریدی خود لذت می‌برد چراکه بسیاری از خریداران این دسته خودروها را جایگزینی بهتر برای مدل‌های برقی می‌دانند.

ریویان در روزهای آینده از شاسی‌بلند میان سایز R2 رونمایی خواهد کرد تا به جنگ تسلا مدل Y برود. این خودرو قیمتی حدود ۵۰ هزار دلار خواهد داشت و کوچک‌تر از محصولات فعلی ریویان خواهد بود. مدیرعامل ریویان در ادامه می‌گوید:

در بازه قیمتی ۴۵ تا ۵۵ هزار دلار گزینه‌های برقی محدودی وجود دارد. باید دانست که قیمت متوسط یک خودروی صفرکیلومتر در بازار فعلی حدود ۴۸ هزار دلار است و ما روی خودروی جدید R2 بسیار حساب باز کرده‌ایم.

اما انتظار می‌رود R2 در سال ۲۰۲۶ عرضه شود. اسکارنج در پاسخ به سؤالی درباره نیاز به سرمایه بیشتر برای تولید R2 گفته است:

ما مطمئنیم که سرمایه موجود کاملاً پاسخگوی نیازها تا پایان سال ۲۰۲۵ خواهد بود. ریویان در حال افزایش بهره‌وری خود در همه بخش‌هاست و انتظار می‌رود در اواخر سال جاری به سوددهی برسد.

اما راه درازی تا رسیدن به این اهداف وجود دارد. ریویان در سه‌ماهه پایانی سال قبل سهم ۴.۲ درصدی از فروش خودروهای برقی را به خود اختصاص داد درحالی‌که سهم تسلا به ۵۵.۱ درصد رسید. همچنین تسلا مدل Y حدود ۳۳ درصد بازار را در اختیار داشته است. البته خود تسلا هم در ماه‌های اخیر تحت تأثیر بی وای دی چین قرار گرفته و عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده خودروهای برقی را به این برند واگذار کرده است. چینی‌ها با تولید محصولات ارزان‌قیمت و گسترش بازارهای جهانی درصدد کنار زدن برندهای مشهور جهانی هستند. نهایتاً باید به این نکته اشاره کرد که تسلا در پستی دیگر درباره گزارش مالی سه‌ماهه پایانی ریویان نوشته است:

طراحی تولید ریویان بد نیست اما مسئله دشوار در پیشبرد اهداف یک شرکت خودروسازی دستیابی به تولید انبوه با جریان سرمایه مثبت است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. رومانی>چین>فرانسه

    ۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    ماشین‌های با کیفیتی می‌سازه حیف ورشکست بشه

    موافقم 27
    1. Undercover

      ۸ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (25 ديدگاه)

      درسته فراخوان داشته ولی تا الان خیلی خوب عمل کرده.

  2. مهران

    ۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (601 ديدگاه)

    بله،اما تا چه بازه ای کاهش بده؟!اینقدر که کابین حس تیمارستان منتقل کنه به سرنشین،همین قدر بی روح و افسرده…

    موافقم 22
  3. Elmiraj

    ۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (3189 ديدگاه)

    شروع کار در بازه قیمتی بالای ۷۰ هزار دلار اگرچه موجب شهرت امروز ریویان و لوسید شده اما کاهش تقاضای جهانی و اشباع بازار ، خیلی زود گلوی هر دو رو گرفت و در صورت عدم سوددهی پایدار و اتمام نقدینگی ، تنها راه زنده موندن شون همین کاهش هزینه های شدیدی هست که ماسک اشاره میکنه.

    موافقم 11
    مخالفم 13
  4. سالار خان فصل

    ۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (385 ديدگاه)

    …اما تویوتا که عنوان بزرگ‌ترین خودروساز جهان در چهار سال اخیر را یدک می‌کشد از رشد فروش خودروهای هیبریدی خود لذت می‌برد چراکه بسیاری از خریداران این دسته خودروها را جایگزینی بهتر برای مدل‌های برقی می‌دانند.

    اون استراتژی هوشمندانه ژاپن که آقای اشتریدر خصوص خودرو برقی در چند پست قبل کامنت گذاشت رو اینجا میشه بیشتر درک کرد

    موافقم 18
    مخالفم 4
    1. جومونگ

      ۸ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (225 ديدگاه)

      بله . من هم میخواستم همین رو بنویسم
      عده ای هنوز درک نمیکنن چون هوش لازم رو ندارن :)

      موافقم 9
      مخالفم 2
  5. Alan.r

    ۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1132 ديدگاه)

    کاهش هزینه به سبک تسلا:
    حذف تمام اجزای کابین
    کاهش کیفیت ساخت
    مشکلات مونتاژ

    موافقم 25
    مخالفم 2
    1. JaMsHiD

      ۸ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (3038 ديدگاه)

      کاهش هزینه فقط ایران‌خودرو!
      پژو پارس مثلا محصول لوکس تر از پژو 405 هست ، بعدش الان بیای وزن پژو 405 رو با پارس مقایسه کنی ، میبینی پارس دویست کیلو کمتر وزنشه ! تازه کیفیت ساختش از تسلا هم داغون تره ! مونتاژش رو که نگم برات . بالای صد کیلومتر ، زه های بغل در شروع می‌کنه بندری زدن

  6. ۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (5025 ديدگاه)

    دالگ ایلان ماسک رو بدید ادبش کنم

    موافقم 4
    مخالفم 2
  7. ارسلان

    ۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (260 ديدگاه)

    ریویان بجای آمازون و…باید بره زیر مجموعه فورد شه ، لوسیدم GMC… هزینه هارو اگر می‌تونست کاهش بده که به کیفیت ماشین لطمه نزنه ، اوصلا یه دکتر فارغ‌التحصیل استنفورد بهتر از آقای ایلان ماسک بلد بود….
    شرکت های کوچک که ماشین های باکیفیت تولید میکنند هیچ وقت نمیتونستند دوام بیارند ، اگر میتونستند که کل برندهای ایتالیا نمی‌شدند زیر مجموعه فیات

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. Undercover

      ۸ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (25 ديدگاه)

      اینی که میگم در مورد همه نوع ماشینا صدق میکنه و صمبت من فقط راجب سوپر اسپرت ها نیست. اصلا نباید زیر مجموعه فورد و جنرال موتورز بشن. جنرال موتورز یکم بهتر از فورد عمل میکنه ولی بازم مخالفم. میتونی کیفیت و اطمینان ماشینای هر دو شرکت رو همه جا ببینی. اگه میخوان به کیفیتی که ارائه میکنن پایبند باشن نباید زیر مجموعه دو شرکتی که اسم بردم بشن. یا باید شرکت مطمئن پیدا کنن یا بهتر تبلیغ کنن تا فروششون بیشتر بشه یا باید تو اوج خداحافظی کنن.

      اینکه کل برند های ایتالیا زیر مجموعه فیات هستن هم اشتباهه. فراری موقتا بود ولی تونست سهامش رو پس بگیره و مستقل شه. لامبورگینی زیر نظر آئودیه و پاگانی هم مستقله منتهی نمیدونم اگه هنوز از موتور مرسدس استفاده میکنه یا نه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا