جدیدترین آمار فروش خودروهای برقی در قاره اروپا نشان میدهد تسلا از رقبای مطرح خود عقب افتاده است.
دادههای منتشر شده توسط جاتو داینامیکس نشان میدهد ایلان ماسک با موانع زیادی روبرو شده و تسلا در حال عقب افتادن از رقبای خود در اروپاست. بی ام و برای اولین بار در ماه جولای توانست پرفروشترین برند تولید کننده خودروهای برقی اروپا باشد و یکی از دلایل اصلی این پیشتازی را باید استقبال از کراس اور کامپکت iX2 دانست. بر اساس آمار جاتو داینامیکس، این برند لوکس ساز آلمانی حدود ۱۴۹۰۰ خودروی برقی در این ماه به فروش رسانده که ۳۰۰ دستگاه بیشتر از تسلاست.
دادههای اولیه از میزان فروش ماه آگوست هم نشان میدهد ماسک شرایط خوبی ندارد. فروش این خودروساز آمریکایی در فرانسه حدود ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته و این میزان افت در بازار آلمان به دوسوم میرسد. با اینکه حذف مشوقها و وضع تعرفههای جدید روی تسلا مدل ۳ وارداتی از چین یکی از دلایل اصلی این افت فروش به شمار میرود اما تحلیلگران اظهار میدارند تسلا حالا چوب سبد محصولات قدیمی خود را در بازاری رقابتی میخورد. استیون فن آرسدل تحلیلگر PwC که خودش هم مالک تسلا مدل Y است میگوید این خودروساز باید به زودی یک خودروی کوچکتر و کاربردی را برای خیابانهای شلوغ و کوچک اروپا تولید کند و در غیر این صورت خطر از دست دادن بازار برای آن وجود خواهد داشت. او اظهار میدارد:
سبد محصولات تسلا ضعفهایی دارد. جای تعجب است که تسلا همچنان به اندازه قبل خوب عمل میکند اما ادامه فروش این برند بدون حضور در کلاسهای خودرویی ارزانتر سخت خواهد بود.
بازار خودرو معمولاً بر اساس ابعاد خودروها به کلاسهای مختلفی تقسیم میشود. در اروپا این بازار با محصولات کوچکی همچون فیات ۵۰۰ آغاز شده و در ردههای بالاتر محصولات ساب کامپکت همانند رنو کلیو، فولکسواگن گلف کامپکت، تسلا مدل Y میان سایز و… قرار دارند. این کلاسها معمولاً در اروپا با حروف انگلیسی شناخته میشوند به گونهای که فیات ۵۰۰ به کلاس A و تسلا مدل Y به کلاس D تعلق دارد. آرسدل ادامه میدهد:
اروپاییها بهطور سنتی استقبال بالایی از خودروهای کلاس B و C به عمل میآورند؛ بنابراین کلاس D که تسلا در آن حضور دارد میزان فروش کمتری نسبت به سایر کلاسهای کوچکتر دارد.
ماتیاس اشمیت تحلیلگر آلمانی صنعت خودروهای برقی هشدار میدهد نباید خیلی به آمارهای فروش استناد کرد چراکه مردم اروپا معمولاً در ماههای جولای و آگوست خرید کمتری انجام میدهند. به همین خاطر است که ماه سپتامبر حیاتی خواهد بود چراکه نه تنها اروپاییها از تعطیلات بازمیگردند بلکه این ماه یکی از بهترین ماهها برای فروش خودروهای صفرکیلومتر محسوب میشود. اگر میزان فروش در ماه سپتامبر خوب نباشد، بنابراین به خوبی نشان میدهد که تسلا مشکلات عمیقتری در اروپا دارد و سبد محصولات قدیمی فقط یکی از چالشهای آن است. اشمیت ادامه میدهد:
ماسک شروع به فهمیدن این موضوع کرده که تسلا نیازمند خودروهای جدید در کلاسهای مختلف است. سبد محصولات این برند گستردگی کافی را ندارد.
بازار خودروهای برقی اتحادیه اروپا بسیار عمیقتر و متنوعتر از آمریکاست زیرا خودروسازان در قاره همیشهسبز باید تعداد معینی خودرو را به منظور دوری از جریمههای آلایندگی کربن بفروشند. سال آینده این مرز فروش و استانداردهای آلایندگی بیشتر خواهد شد و بنابراین برندهای عرضه کننده باید تلاش بیشتری داشته باشند تا جریمههای سنگینتری را متحمل نشوند. وضعیت تسلا بهطور خاص در بازار بریتانیا افت محسوسی داشته است و فروش آن در ماه قبل یکچهارم کمتر از مدت مشابه سال قبل بوده است. البته تسلا این بار نمیتواند افت بازار خودروهای برقی را مقصر بداند چراکه بریتانیا شرایط متفاوتی نسبت به آلمان دارد و فروش خودروهای بدون آلایندگی در بریتانیا به رکوردهای جدیدی رسیده است؛ اما برخی رقبای کلیدی در را برای بازگشت تسلا باز گذاشتهاند. گروه فولکسواگن نیز شرایط خوبی ندارد و حتی صحبتهایی درباره تعدیل نیرو و تعطیلی کارخانههای آن انجام شده است. اولیور بلوم مدیرعامل فولکسواگن هفته قبل گفت:
خرید خودروهای برقی بجای مدلهای درونسوز بسیار کندتر از پیشبینیهای تحلیلگران پیش رفته است.
فولکسواگن تنها خودروسازی نیست که در برنامههای برقی سازی محصولاتش تجدیدنظر میکند. این ماه ولوو نیز هدف خود برای فروش خودروهای برقی از سال ۲۰۳۰ را کنار گذاشت و بنابراین تسلا میتواند انتظار سرمایهگذاری کمتر رقبا روی این خودروها را داشته باشد؛ اما همین اقدامات باعث میشود چینیها بزرگترین خطر برای تسلا در اروپا باشند هرچند آنها نیز با چالشهایی مواجه شدهاند. برای مثال میتوانیم آلمان را در نظر بگیریم که علیرغم افت فروش خودروهای برقی همچنان بزرگترین بازار برای چنین محصولاتی در اروپاست. تنها خودروی برقی ساخت چین در آلمان ام جی ۴ هاچبک است که در ماه آگوست فروش بیش از ۱۰ هزار دستگاهی در اروپا داشته است. البته این امر اتفاقی نیست زیرا ام جی به عنوان برندی با سابقه بریتانیایی شناخته میشود و شبکه نمایندگی خوبی دارد. گزینه محبوب دیگر اسمارت است که هماکنون با همکاری مرسدس بنز و جیلی تولید و از چین وارد اروپا میشود.
اما برندهای چینی فاقد شبکه توزیع مناسب در اروپا هستند و در هشت ماه ابتدایی امسال، بی وای دی سیل به عنوان رقیب محبوب تسلا مدل ۳ در چین فقط فروش حدود ۴۰۰ دستگاهی در آلمان داشته است. آرسدل معتقد است شانس زیادی برای بازگشت تسلا به بازار با تولید خودروهای کوچکتر و ارزانتر وجود خواهد داشت. او همچنین از حذف تجهیزات و متریال گرانقیمت به عنوان راهحلی برای تولید محصولات ارزانتر نام میبرد. تسلا قبلاً این فرایند را انجام داده و برای مثال از پوشش پارچهای برای محصولاتش در بازار مکزیک استفاده کرده است.
مهربد
۲۷ شهریور ۱۴۰۳ام جی در یک ماه (آگوست) در آلمان، بیش از ده هزار، تنها از یک مدل (ام جی 4) فروخته است..!! آفرین
بهزاد
۲۷ شهریور ۱۴۰۳اینارو الگیرپاژ میبینه؟
دوستانی که در جریان نیستند عرض کنم این بنده خدا که از کارشناسان برتر وال استریت بود چند سال پیش میفرمود؛
تولید در گیگا فکتوری برلین ۷۰۰ هزار دستگاه!
در هر چند ثانیه فلان مقدار تولید که در صنعت بی رقیبه!
در فاز نخست ۲۰ گیگاوات تولید باتری و به ۵۰ میرسه!
برترین سیستم تولید رباتیک دنیا در گیگا برلین!
خلاصه خواب های یک میلیونی و ۲ میلیونی در اروپا میدیدن😄
ما هم گفتیم یک زمانی این تاسیسات با خودروسازی دیگر ادغام خواهد شد یا توسط چینی ها خریداری میشه و حال الگیرپاژ را خریداریم.
Elmiraj
۲۷ شهریور ۱۴۰۳پانصد هزار دستگاه فاز نخست گیگابرلین هست و هیچ وقت کسی خبر از ۷۰۰ هزار دستگاه نداده جز کذب گویان…
وقتی مشوق ها کم شدن و اتحادیه روی خودروهای ساخت چین تعرفه بسته این یک اتفاق کاملا طبیعی و قابل پیش بینی بود که با وجود کاهش فروش کلی الکتریکی ها ، قیمت محصولات تسلا بیش از پیش بالا بره و تقاضا کم بشه چون قیمت تسلا ها قبلاً هم در اروپا بسیار زیاد بود..
درسته موجب سوزش میشه ولی بله گیگا برلین پیشرفته ترین کارخانه خودروسازی اروپا هست که حتی هیئت مدیره فولکس واگن هم صراحتا گفتن…
بعد رونمایی و ورود قوی پلتفرم ارزان تسلا که اکتبر رونمایی میشه و همچنین فیس لیفت های model 3/y همچنان شاهد فروش بیشتر تسلا در چین و اروپا و خالی بندی های ژاپنی ها در مورد باتری حالت جامد و….. خواهی بود 🤣
((ما هم گفتیم یک زمانی این تاسیسات با خودروسازی دیگر ادغام خواهد شد))
🤣🤣🤣
اره ارزش سهام تسلا هم طبق خیالات تو قراره به ۶۰ دلار سقوط کنه 🤣 بشین تا بشه…..
amir
۲۷ شهریور ۱۴۰۳تو همونی بودی که از چندسال پیش درمورد تسلا مدل اس و مدل ۲ میگفتی آخرم هیچ کدوم از خوابات تعبیر نشد فقط کاش از خواب بیدار میشدی رفیق!!!
JaMsHiD_R1988
۲۷ شهریور ۱۴۰۳آخه تسلا که داره باطریشو از پاناسونیک میگیره که دیگه تعارف و این حرفا رو نداره
arash
۲۷ شهریور ۱۴۰۳من می دونم یک روز صبح از خواب پا می شویم می بینیم این شرور شیاد ماسک که دست کمی از شرور بزرگ شیطان وقیح ترامپ ندارد تمام پولها و بیت کوین ها و تترها را نقد کرده پریده سوار ابو طیاره اش اسپیس ایکس شده و با تعدادی از نوکرها ، کلفتها و کنیزهایش رهسپار مریخ شده که دست کسی به او نرسد و به ریش همه ماها دارد از آنجا می خندد. (مثل فیلم مریخی) سخنان ام شبیه گلام در گالیور بود.
سهیل
۲۷ شهریور ۱۴۰۳باید اقرار کنم با اینکه بی ام و i4 رو شاهکار طراحی و xm رو بسیار جسورانه میبینم ولی ix2 واقعا زشته. عقبش حتی از جلو هم بدتره.
بعضی محصولات بی ام و احتمالا عمدا با طراحی ضعیفتر راهی بازار میشن تا خریدار رو سوق بدن به سمت خرید مدل گرونتر. مسلما طراحان بی ام و هم دقیقا میدونن دارن چی طراحی میکنن.
شاید هم یک دلیلش هماهنگی طراحی سری ۲ با سلیقه جوانها باشه که دنبال طرح خشن تر و جذاب تر هستن. در هر صورت باز هم رکورد فروش رو شکسته و باز هم ما هیچ وقت نخواهیم فهمید که اگر طراحی بهتری داشت آیا فروش بهتری رو تجربه میکرد یا خیر
Sohrab
۲۷ شهریور ۱۴۰۳امجی در آلمان حدود هزار تا هزار و پونصد تا فروش داره. آمار ده هزار یا مربوط به کل اروپاست یا اینکه اشتباهی شده
شاهین
۲۷ شهریور ۱۴۰۳سلام بله مربوط به کل اروپاست و ممنون از دقت شما.
Bmw
۲۷ شهریور ۱۴۰۳ایلان ماسک آدمی نیست که به این راحتی شکست بخوره باید صبر کرد و دید فعلا که تسلا بهترین خودرو های برقیو می سازه و باعث شده آمریکا از وانت سازی نجات پیدا کنه
amir
۲۷ شهریور ۱۴۰۳جمعی از کادیلاک بیوک های دهه ۵۰ ۶۰ و چلنجر ها و موستانگ ها و کوروت ها و چارجر ها : چیز ببخشید داش آمریکای وانت ساز؟ جدی میفرمایید
اف۱۵۰ سوپردیوتی از اون طرف: ولش کنید خون خودتونو کثیف نکنید
Bmw
۲۷ شهریور ۱۴۰۳داداش من منظورم از وانت سازی اینکه خودرو ساز های آمریکایی تمام سودشونو از این کلاس می برن و اگه این کلاس وجود نداشته باشه عملا نابود شدن به غیر از تسلا
amirkhanzadeh
۲۹ شهریور ۱۴۰۳🤣🤣
سوشیانت
۲۷ شهریور ۱۴۰۳بعد الان به خودروسازی آلمان بگیم قورباغه و خوک به بعضی ها برمیخوره
حسن
۲۸ شهریور ۱۴۰۳لقب خودروسازی المان جعبه سازها بود قبلا دهه 90 و کمی بعدش
Bmw
۲۸ شهریور ۱۴۰۳مهم الانه حسن که خودروساز های آلمانی مثل آمریکایی ها به یک کلاس وابسته نیستن
heshmat021
۲۷ شهریور ۱۴۰۳تا وقتی تنها خودرو سازی که روی ماشین برقی سود میکنه تسلا است هیچ خطری تهدیدش نمیکنه
وقتی بنز و بمو و فولکس دارن با ضرر سنگین برقی میفروشن فکر میکنید تا کی میتونن به ضرر کردن ادامه بدن
آرین صاحب جمعی
۲۷ شهریور ۱۴۰۳نحوه فکر کردنت به موضوع ماشین برقی را خیلی دوست دارم فکر کنم بهتره یکبار دیگه متنو بخونی
B
۲۷ شهریور ۱۴۰۳تا وقتی که رشد فروش خوبی داشته باشن ادامه میدن و نهایتا به سوددهی میرسن تسلا کلن ۲ ساله سود ده شده
نا شناس
۲۷ شهریور ۱۴۰۳تا زمانی که امکان استفاده از این مدل ماشینها در ایران بوجود بیاد نسل ما فسیل شده .
froG-driVer
۲۷ شهریور ۱۴۰۳تسلا باید سبد محصولاتش رو گسترش بده.متنوع نیست ماشین هایی که داره.
طراحی همشون خیلی ساده و نسبتا شبیه به هم .نه اینکه مثل بی ام و یا بنز یا آئودی یا… الگوی طراحی داشته باشه،بیشتر میخوره که طراحشون از یه طراحی واحد استفاده میکنه و چیز جدیدی خلق نمیکنه.حتی وقتی فیس لیفت هم میکنه باز زیاد سر و صدایی ندارن چون تفاوت خاصی ندارن.
مثلا سایبرتراک رو ببینید چجوری طراحیش وایرال شده بود.چون فرق داشت.
اینجوری پیش بره نمیشه.
پ.ن:البته تعطیل بشه خوشحالم میشم…