تسلاطراحی

درهای فالکن تسلا مدل X برقی؛ ابتکار خوب، بد، زشت؟

درهای طرح فالکن (بال شاهین) یکی از ویژگی‌های خاص در تسلا مدل X  محسوب می‌شود که باوجود جذابیت‌های فراوان، مورد انتقاد قرار گرفته است.

شاید برخی مالکان خودروی موردبحث به چنین مکانیسم باز و بسته شدن درها علاقه داشته باشند اما واقعیت این است که درهای فالکن تسلا از پیچیدگی غیرضروری رنج می‌برند و فکر نمی‌کنیم بهترین گزینه برای یک خودروی خانوادگی باشند. این‌طور نیست؟ از بین راه‌های ممکن برای باز کردن درب یک خودرو، مکانیسم درب فالکن بدترین راه برای یک خودروی خانوادگی است. این درها ابعاد بزرگی دارند و کودکان به سختی می‌توانند آن‌ها را باز کنند و وقتی دستان شما پر از وسایل باشد این کار تقریباً غیرممکن خواهد بود. همچنین احتمال دارد وزش شدید باد باعث برخورد درها با دیوار یا سقف شود و حتی اگر چیزی در نزدیکی نباشد احتمال آسیب دیدن لولای درها و یا از تنظیم خارج شدن فریم درب وجود خواهد داشت.

این درها از نظر به‌کارگیری تکنولوژی‌های مدرن نیز چندان مناسب نیستند. درب های کشویی خودکار جزو گزینه‌های خوب به شمار می‌روند اما چنین تکنولوژی‌ای در درب های فالکن تسلا بکار نمی‌رود زیرا شاید با شی‌ء دیگری برخورد کنند. البته ما چندین دهه است که می‌دانیم این نوع درها به درد خودروهای خانوادگی نمی‌خورند. سؤال این است که اگر نامناسب بودن چنین طراحی‌ای بسیار بدیهی به نظر می‌رسد پس چرا تسلا از طراحی دیگری برای درب مدل X استفاده نمی‌کند؟

ون‌ها تقریباً از همان سال‌های اولیه پدیدار شدن به درب های کشویی مجهز بوده‌اند. باید اذعان کرد درب های کشویی نیز نقاط ضعف‌هایی دارند. ریل‌های حرکت این درها باید پاک و بدون گردوغبار نگه داشته شود و اگر خودرو از بغل تصادف کند تعمیر مکانیسم عملکرد درب های کشویی مشکلاتی خواهد داشت. همچنین از نظر طراحی نیز این درها باعث ایجاد پیچیدگی‌هایی در خودرو می‌شوند. البته برخی افراد فکر می‌کنند محصولات تسلا جذاب هستند و این میزان درباره مینی ون‌ها کمتر است. به نظر می‌رسد درب های کشویی تنها نقطه تمایز اصلی یک ون و کراس اوور به شمار می‌رود. هر دو نوع خودروها بر اساس محصولات سواری شکل می‌گیرند و صندلی‌های بچه نیز جزو ضروریات آن‌ها به شمار می‌رود. همچنین وقتی می‌خواهید با دوستان خود به گردش بروید از این دو نوع خودرو استفاده نمی‌کنید؛ اما چرا ننگ استفاده از این نوع درها برای مینی ون‌ها بدتر از سایر خودروهاست؟ چون مینی ون‌ها چیزی فراتر از کار عادی خود را ارائه نمی‌کنند.

یک شاسی‌بلند می‌تواند فردگرایی گیرا را بروز دهد درحالی‌که یک استیشن نماد طرفداری از صنعت خودروست. اما یک مینی ون در بهترین حالت حمل‌ونقل خانوادگی را نشان می‌دهد و روی میز هیچ طراح خودرویی نمی‌توانید عجله کردن برای طراحی یک مینی ون را ببینید. تسلا این را می‌داند و درب های فالکن آن نیز به خاطر عدم زیبایی درب های کشویی وجود دارند. برخی افراد می‌گویند کیا کارنیوال ثابت می‌کند مینی ون‌ها مجبور نیستند شبیه مینی ون‌های سنتی باشند. از نظر ما این موضوع درست است و کارنیوال خیلی تلاش دارد چیزی باشد که نیست؛ اما واقعیت این است که طراحی مینی ون‌ها با این ویژگی شناخته می‌شود و تسلا هم علاقه‌ای به استفاده از این نوع طراحی در خودروهای ندارد و درب های فالکن را علیرغم نقاط ضعف خودش ترجیح می‌دهد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. ferimia

    ۱۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (95 ديدگاه)

    جلب توجه

    موافقم 20
    مخالفم 11
  2. مازیار

    ۱۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (3300 ديدگاه)

    فرهاد کاشانی تو مقاله تست لامبورگینی مورسیه لگو
    درهای این اتومبیل مانند قیچی رو به بالا باز می شوند بنابراین هیچوقت نمی توانند روی اتومبیل های دیگر خط بیندازند اما درهای دیگر همیشه می توانند روی این اتومبیل خط بیندازند😁

    موافقم 30
    مخالفم 2
  3. net

    ۱۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (3396 ديدگاه)

    بد و زشت

    موافقم 15
    مخالفم 22
  4. soulsmaster

    ۱۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (138 ديدگاه)

    متفاوت،
    جالب،
    جذاب،
    و خلاقانه هست.

    موافقم 29
    مخالفم 8
    1. ADAK

      ۲۰ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (1858 ديدگاه)

      شما خودروی 1993 Autozam az-1
      را سرچ بفرمایید
      با قیمت حدود 15-10 هزار تا همین تکنولوژی درب را داره
      بدون سر و صدا بدون هیاهو

      تسلا علاوه بر خلاقیت و نوآوری قدرت رسانه رو داره
      چیزی که خیلی از خودروسازای خوب ( به هر دلیلی) ندارن و خیلی از خودروسازهای نگیم بد ولی میان رده دارن

      موافقم 14
      مخالفم 3
  5. MILADZM

    ۱۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (345 ديدگاه)

    سوال بزرگتری که پیش میاد اینه که تسلا به عنوان ارزشمندترین خودروساز جهان نمیتونست مثلا درهای محصول خودش رو به صورت لولاهای معمول و متداول که در عمر 120 ساله این صنعت داره استفاده میشه طراحی کنه ؟
    نمیتونست مثلا سایبرتراک رو به شیوه تراک های معمول طراحی کنه ؟
    قطعا همه این طراحی های عجیب دلایل محکمه پسندی دارن که ما نمیدونیم .
    کما اینکه چند سال قبل همه طراحی کابین تسلا رو مسخره میکردن الان همین کابین شده الگو و بنچمارک طراحی کابین همه خودروسازان سنتی .
    فرمان یوغ رو همه مسخره میکردن ولی بلافاصله پس از به کار رفتنش در مدل پلد توسط لکسوس هم در مدل rz به کار رفت .
    معادلات قدرت در دنیای خودروسازی عوض شده این یه حقیقته چه قبول کنید چه نکنید
    یه زمانی خودروسازها از فراری الگو برداری میکردن فیبرکربن میزاشتن تو کابین ماشین ولی الان از تسلا الگوبرداری میکنن اسکرین قد سینما خانگی رو داشبورد نصب میکنن .
    قطعا همین در ها هم در محصولات آینده خودروسازان سنتی استفاده میشه .

    موافقم 13
    مخالفم 39
    1. بهزاد

      ۱۹ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (2544 ديدگاه)

      هیچ خریداری نمیدونه یا اصلا براش مهم نیست یا دلیلی نداره بدونه که اولین ایرکاندیشن ، کمربند ایمنی ، کیسه ، ماساژور صندلی ، برف پاک کن ، رینگ اسپرت ، شیشه بالا بر برقی ، گیربکس اتومات و کلی جزئیات دیگه توسط کدام برند به بازار عرضه شد.
      این نوع مکانیزم درها توسط هیچ برند مطرح دیگری انبوه سازی نخواهد شد و همانطور که بسیاری از ابداعات گذشته تضمینی برای موفقیت بلند مدت برندها نداشته از این به بعد هم این چرخه در جریانه.
      اینا به کنار کدوم خودروسازان با الگوبرداری از فراری تو داشبورد فیبر کربن گذاشتن؟!

      موافقم 33
      مخالفم 4
      1. (JONATHAN (TESLA

        ۱۹ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (302 ديدگاه)

        اگه عرضه اولین ها در این صنعت به گفته شما هیچ اهمیتی نداره چرا همه شرکت ها دارن چیز های جدیدی میسازن چرا همه نمی ایستند تا یه شرکت دیگه بسازه و این ها استفاده بکنن ؟
        اگه برای مشتری مهم نیست که یه خودرو اولین بار یه تکنولوژی رو روی خودش داره
        سطح بندی برندها در بین مشتریان به چه شکل صورت میگیره ارزش بازاری کمپانی ها همش کشکه ؟
        یه حرفی بزنیم روی چرتکه بشه حساب کتاب کرد !

        موافقم 9
        مخالفم 8
        1. بهزاد

          ۱۹ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (2544 ديدگاه)

          یک بخش مربوط به عدم انحصار در صنعت خودرو ست و بخش دیگرش رصد بازار و کششی که برخی نوآوری ها ایجاد میکنند هست.
          مثلا اگر یک خودروساز تونست با معرفی یک ایده یا تکامل اون ایده به فروش بهتر دست پیدا کنه در کمترین زمان ممکن سایر برندها اون امکان را در محصولات خودشون قرار میدن .
          ارزش بازاری با قیمت سهام متفاوته و فکر کنم شما این دو مورد را یکی کردی اما زیاد طول نمیکشه تا قیمت های بازاری به واقعیت نزدیک بشه چون نتایج دو بازار چین و اروپا زودتر از موعد تاثیر خودشو میزاره و تقریبا محصول سایبرتراک در بازار آمریکا تبدیل به اولویت اول کاری تسلا خواهد شد چون تنها زگمنت مطمئن برای ادامه ی کارشه به مانند سایر هموطنان.
          نوآوری زمانی بود که تسلا با یک بازار بکر روبرو بود و الان اونقدر خبرهای برقی و هیدروژنی رقبا زیاد شده که به غیر توییتر چیز جدیدی از ماسک بیرون نمیاد.

          موافقم 8
          مخالفم 6
  6. Elmiraj

    ۱۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (3188 ديدگاه)

    ((سؤال این است که اگر نامناسب بودن چنین طراحی‌ای بسیار بدیهی به نظر می‌رسد پس چرا تسلا از طراحی دیگری برای درب مدل X استفاده نمی‌کند؟))

    Model X یک کراس اور میان سایز با سقف شیب دار هست همانند bmw x6 و gle coupe و…..
    اما آیا رقبای مذکور ردیف صندلی سوم دارن و هفت سرنشینه هستن ؟

    داخل Mode X هفت نفر بالغ به راحتی جا میشن و دسترسی به ردیف سوم هم به لطف همین درب های فالکون راحت تر از رقبای فول سایزی همچون اسکلید و ناویگیتور هست….
    طوری که این روزا با رقیب فول سایزی مثل ریویان R1S مقایسه میشه .

    موافقم 29
    مخالفم 7
    1. TESLA

      ۲۰ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (1248 ديدگاه)

      از نظر من هم علاوه بر کاربردی بودن بیشتر نسبت به درب های معمولی ، طراحی ماشین رو زیبا تر و مدرن تر و به اصطلاح خاص میکنه و یکی از علت های فروش بالا مدل x همین نحوه باز شدن درب ها اونم به صورت برقی هست ، واقعا از همه خودرو های موجود در خیابان متمایزش میکنه

  7. مهردادکمال

    ۱۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1984 ديدگاه)

    از اونجا که اینا برا استفاده روزمره ساخته شدن (بر خلاف مرسدسsls) در صورت تصادف اولا سقف هم درگیر میشه در ثانی هیچ صافکاری نمیتونه این درها رو درست در بیاره درب معمولی قطعا بهتره

    موافقم 5
    مخالفم 8
    1. TESLA

      ۲۰ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (1248 ديدگاه)

      کاربر ( مهرداد کمال )
      تو تمام قسمت های این درب های فالکونی مدل x حسگر های فوق پیشرفته اولتراسونیک کار گذاشته شده ( همون حسگرهایی که تو اتوپایلوت هم به کمک هدایت ماشین میان ) سال ۲۰۱۶ زمان معرفی مدل x توسط ایلان ماسک یکی از کارهایی که ماسک برای نشون دادن قابلیت اطمینان درب ها انجام داد این بود که مدل x بین دو ب ام و x5 با فاصله بسیار کم پارک کرد طوری که درب لولایی نمیتونست باز بشه ولی هوش مصنوعی مدل x به حدی درب ها رو زیبا و با دقت که باز کرد که بعد از حدود ۶ سال هنوز ویدیوش داره تو صفحات توئیتر ، اینستا و یوتیوب وایرال میشه ، و سطح تکنولوژی به کار رفته تو مدل x به حدی زیاده که جرمی کلارکسون تو برسی این هیولا گفت : تنها کاری که میتونم انجام بدم اینه که ایستاده تشویقش کنم

  8. علی جردن

    ۲۰ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (2123 ديدگاه)

    بهترین درب برای خودروی خانوادگی درب بدون فریم مثل گرن کوپه های بی ام و یا cls & cla بنز کاربردی و بهترین هستن

    موافقم 4
    مخالفم 3
  9. Hassan

    ۲۰ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (110 ديدگاه)

    یه موقع هست کاربری ماشین خاص هست. طرح خاص نیازه. وقتی کاربر به درب عادی عادت کرده. حتی باز شدن درب روزلرویس هم براش غیر عادیه. و بعد از یه مدت اذیت کننده میشه. مردم ماشین رو میخرم برای راحتی نه برای اینکه درهاش رو باز بذارن پز بدن. در ۹۹.۹۹ %مواقع درهای ماشین بسته هستند. مگر بخواهید با این ماشین لوله ۶۰ اینچ جابجا کنی

    موافقم 1
    مخالفم 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا