حدود ساعت ۱۱ صبح روز سهشنبه ۱۵ نوامبر، تماس با اداره آتشنشانی پنسیلوانیا درباره یک دستگاه تسلا مدل S آتش گرفته باعث اعزام تیم نجات به موقعیت اعلامی شد. پس از چند ساعت تلاش بیوقفه و استفاده از هزاران گالن آب، سرانجام تسلا مدل S موردبحث خاموش شد. خوشبختانه هیچکسی در این حادثه آسیب ندید. گفته میشود آتشسوزی این خودروی برقی زمانی شروع شد که با شیء ناشناس در جاده برخورد کرد. بنا به گفته یکی از سرنشینان خودرو، پس از برخورد شی یاد شده با کف تسلا مدل S دود غلیظی ایجاد شد و راننده سریعاً خودرو را متوقف کرد تا هر سه سرنشین آن خارج شوند.
این افراد خوششانس بودند که توانستند بدون هیچگونه حادثهای از خودرو خارج شوند چراکه شدت آتشسوزی تسلا مدل S به حدی بود که تقریباً چیزی از آن باقی نماند. آتشنشانی میگوید سریعاً ۴ هزار گالن آب (۱۵۱۴۱ لیتر) را برای خاموش کردن آتش روی خودرو ریخته اما این میزان آب برای خاموش کردن شعلهها کافی نبوده است. تانکرهای دیگری از سه اداره آتشنشانی دیگر به محل حادثه اعزام شدهاند و در کل ۱۲ هزار گالن آب (۴۵۴۲۵ لیتر) برای خاموش کردن تسلا مدل S آتش گرفته صرف شده است. برای مقایسه باید دانست مقدار آب موردنیاز برای خاموش کردن یک خودروی عادی آتش گرفته حدود ۵۰۰ گالن (۱۸۹۳ لیتر) است.
اداره آتشنشانی موریس تاون شیپ میگوید:
به دلیل وجود باتری لیتیوم-یون در خودرو، خاموش کردن آتش نیازمند تانکرهای آب زیادی بوده است زیرا آتش دوباره تشدید شده و شعلههای بزرگتری را ایجاد میکرد. آتشنشانها در کل حدود ۲ ساعت را بهصورت بیوقفه صرف پاشیدن آب روی خودرو کردند زیرا باتری دوباره شعله ور میشد و دمای بالایی داشت.
محصولات تسلا تنها خودروهای برقی ای نیستند که در صورت آتشسوزی نیازمند حجم بالای آب برای خاموش کردن خواهند بود چراکه باتریهای لیتیوم-یون میتواند در حالتی با نام فرار گرمایی قرار گرفته و آتش شدیدی را ایجاد کنند. البته تحقیقات نشان داده احتمال آتشسوزی خودروهای برقی کمتر از خودروهای درونسوز یا هیبریدی است.
phonix
۳۰ آبان ۱۴۰۱وقتی فوم ضد حریق وجود داره اب چب میگه ؟
چون اب بنزین رو هم درست خاموش نمیکنه پس نباید خیلی مفهوم جدیدی باشه برای اتش نشان ها خودم یه اتش سوزی تو جاده رو دیدم که اتش نشانی با چند تا کپسول سریع و بلافاصله شروع به خاموش کردنش کرد با همون کپسولا
elonlion
۳۰ آبان ۱۴۰۱خیلی احمقانه اب ریختن روی ماشین
درحالی که تسلا قبلاً اعلام کرده برای خاموش کردن خودروی الکتریکی آتیش گرفته شن و ماسه بریزید روی ماشین حتی با نصف کامیون هم میشد خاموشش کرد چون قبلاً هم این راه امتحان کردن و جواب داده
جناب ایکس
۱ آذر ۱۴۰۱ایلان لاین😂😂😂😂👌👌👌👌
ADAK
۱ آذر ۱۴۰۱چرا با آب ؟!!
اینا بیشتر برای خراب کردن ماسک هستش، جدی اش نگیرید.
هر چند من خودم بالشخصه به هیچ وجه زیر بار ماشین برقی نمیرم اما ایلان ماسک خداییش فرد باهوش و خلاق و درجه یکی هستش.
برای دوستان با فرهنگ و با مطالعه ام هم پیشنهاد میکنم کتاب ایلان ماسک ( اسم کتاب به همین عنوان هست “ایلام ماسک” ) را ابتدا مطالعه کنن و بعد در موردش نظر بدن، خوشبختانه نسخه ی ترجمه شده اش هم تو بازار هست
پیام
۱ آذر ۱۴۰۱حالا اگه هیوندای بود ول نمیکردن
phonix
۱ آذر ۱۴۰۱ماشین تو تصادف اتیش گرفته و این مشکل در تصادف شدید برای همه برقی ها رخ میده
نه وقتی پارکه برای اینکه ناراحت نشی فکر کن دارم درباره راو فور حرف میزنم
بیژن
۳۰ آبان ۱۴۰۱چرا از فوم استفاده نکردن؟
حسن
۳۰ آبان ۱۴۰۱۴۵۰۰۰ لیتر آب برای خاموش کردن یه تسلا؟
با این حجم آب میشود ۴۵ خودرو بنزینی را خاموش کرد!
شهاب
۳۰ آبان ۱۴۰۱هنوز نمیدونی که روی بنزین یا گازوئیل یا نفت شعله ور شده نباید آب ریخت ؟
datsun
۳۰ آبان ۱۴۰۱جناب شهاب همه چیز دون ماشین که همش از بنزین ساخته نشده، زمانی میگن نباید با آب خاموش کرد که مواد سوختنی پخش بشه
شهاب
۳۰ آبان ۱۴۰۱جناب کارشناس آتشنشانی !!!! آتشنشانها برای خاموش کردن خوروهایی که بنزین سوز و گازوئیل سوز هستن مستقیماً از آب استفاده نمیکنن بلکه داخل مخازن و تانکرهاشون از آب کف آلود یا ترکیب آب با مواد دیگری که خطر بیشتر شعله ور کردن بنزین و گازوئیل رو کمتر میکنه استفاده میکنن
mahdi-es17
۳۰ آبان ۱۴۰۱عجب رینگ صندلی خوبی داشت 😂
Mr.porshe
۳۰ آبان ۱۴۰۱به دلیل برخورد شی ناشناس با کف خودرو:)
تو مغز اینایی که ماشین برقی میخرن چیه .
با اون پول یه bmw x4 عالی میشد که همینجوری آتیش نمی گیره:)
DoctoR
۳۰ آبان ۱۴۰۱یا خدا انقدر حرارت بالا بوده بدنه و شاسی ذوب شدند
اونم با برخورد یک شی به کف ماشین؟
جهان باید روانی باشه که سمت الکتریکی بره حداقل ی گارد برای کف میذاشتن
ممد ژانگولر
۳۰ آبان ۱۴۰۱دیگه بابا تسلا انقدرها هم بد نیست
تیتر خبری تسلارو نابود کرد 😂
احتمالا اونی که پاچیدن روش آب نبوده بنزنین بوده
علی جردن
۳۰ آبان ۱۴۰۱گوشی با باطری چندسانتیمتریش داغ می کنه تو جیب منفجر می شه شما فکر کن تو گرمای تابستان بعد چندساعت رانندگی با خودروی الکتریکی باطری هاش داغ می کنن اگه آتش نگیره قطعا راننده همیشه ازین موضوع دلنگران خواهد بود
حسن
۳۰ آبان ۱۴۰۱واسه ایلان ماسک از در و دیوار میریزه.
اینکه اعلام کردن هزینه خاموش کردن آتش سوزی بالاست. فردا شرکت های بیمه آمریکا شروع می کنم به افزایش قیمت بیمه نامه.
و نکته ای که هست. بخارات این باتری سمی هست . اداره محیط زیست آمریکا فردا صداش درمیاد .
AMANTE
۳۰ آبان ۱۴۰۱قبل اینکه بیاید بگید تسلا فلان و فلان، اینو بدونید باتری های لیتیوم یون وقتی سوراخ میشن ایجاد دود و آتش میکنن و کار ایش هم نمیشه کرد.
این تسلا هم دقیقا بخاطر همین آتیش گرفته.
خیلی دوست دارم بدونم محافظ هایی که برای کف خودرو های الکتریکی میزارن چقدر مقاومه و اون جسم چی بوده که کف خودرو رو سوراخ کرده، البته احتمالا سنگ بوده.
Alan.r
۳۰ آبان ۱۴۰۱حیف این همه آبی که صرف خاموش کردنش شد
Hadi
۳۰ آبان ۱۴۰۱چند وقت پیش مقاله ای خوندم که برای امنیت خودرو های برقی در تصادفات باید بار الکتریکی با سازکار مهندسی شده خودرو به زمین سریع تخلیه بشه که منجر به این فاجعه ها نشه
قطعا راه داره برای پیشرفت و بهبود امنیت
Ali_x76
۳۰ آبان ۱۴۰۱اینکه اخرش کامل سوخته
خب میذاشتن خودش انقدر بسوزه که تموم شه.
حیف آب.
soulsmaster
۳۰ آبان ۱۴۰۱باید اتش سوزی رو تا جای ممکن مهار میکردند که به جای دیگر سرایت نکند و اگر به حال خودش رهایش میکردند شعله های اتش بیشتر زبانه میکشیدند و احتمال سرایت اتش و پخش شدن ان بیشتر میشد.
Farzad
۳۰ آبان ۱۴۰۱خب صاحبان تسلا باید تو اتوبان حواسشون رو جمع کنن که شی ناشناس نخوره کف ماشینشون !!
اینم یکی از افتخارات تسلایی که لوکس خطابش میکنن ، ماشین پلاستیکی و بی کیفیت و پر ایرادی که دلال اعظم میده دست جهانیان .
مهران
۳۰ آبان ۱۴۰۱سقف و ستونا چی شد؟😑😅
محمد
۳۰ آبان ۱۴۰۱اینا آب روی ماشین میریختن یا بنزین؟ غیر از اون فوم و پودر مخصوص برای لوازم برقی وجود داره چرا آب ریختن؟ به هرحال هر تکنولوژی اول راه مشکلاتی هم داره این مشکل با اومدن باتری های حالت جامد که موادی برای سوختن ( یا حداقل نه به این شدت) ندارن این مشکل حل میشه
Payfast
۳۰ آبان ۱۴۰۱خب میزاشتین ذب شه دیگه چیزی هم برای سوختن نمیموند 🙂
حسن
۳۰ آبان ۱۴۰۱دوستانی که از فوم صحبت میکنن. هزینه ی فوم برای آتش نشانی رو هم درنظر داشته باشند. برای آتش سوزی هواپیمای ۷۰ میلیون دلاری هم با اکراه پخش میکنن. بخاطر یه لگن که خودشونو به زحمت نمی اندازن. راستی اینم بگم بدونن فوم خفه میکنه آتیش رو ولی سرد نمیکنه. باتری که آتش میگیره باید خنک بشه تا خاموش بشه وگرنه بدون اکسیژن هم میسوزه
دانیال
۱ آذر ۱۴۰۱نمیدونستم ماشین برقی همچین خطری داره میگفتن باطری هاش خیلی امن نصب میشه که ،
اگه تصادفی داشته باشی که درب ها باز نشه یا از ترس ، تصمیم گیری برای خروج از ماشین با تاخیر انجام بشه یا بیهوش بشی یا به هر دلیلی نتونی خودتو از ماشین بکشی بیرون عملا ذوب میشی ( بلا به دور باشه البته )
امین
۸ آذر ۱۴۰۱لیتیوم خوب با تب واکنش میده