تسلافورد

مدیرعامل فورد جنگ قیمتی ایلان ماسک را به کپی‌برداری از هنری فورد تشبیه کرد!

جیم فارلی مدیرعامل فورد می‌گوید ایلان ماسک در راه‌اندازی جنگ قیمتی با سایر خودروسازان به تجارب هنری فورد مراجعه کرده است! او می‌گوید استراتژی مدیرعامل تسلا مشابه همان کاری است که هنری فورد در سال ۱۹۱۳ انجام داد.

مدیر اجرایی ارشد فورد اظهار داشته است استراتژی جنگ قیمتی ایلان ماسک برای خودروهای برقی چیز جدیدی نیست. فارلی به خبرنگاران گفت که ایده ماسک برای تخفیف در قیمت محصولات و اولویت دادن حجم تولید و فروش به حاشیه سود مشابه همان کاری است که هنری فورد برای مدل T انجام داد. او خطاب به خبرنگاران خاطرنشان ساخته است:

بروید کتاب ۱۹۱۳ را بخوانید

در واقع فارلی به کتابی اشاره می‌کند که نگاهی دقیق به همان سالی دارد که فورد تولید کننده انبوه خودروها شد. او می‌گوید:

همه این‌ها (جنگ قیمتی ماسک) قبلاً رخ داده‌اند

در سال ۱۹۱۳ و زمانی که هنری فورد برای اولین بار شروع به تولید خودرو روی تسمه کرد قیمت مدل T را به منظور افزایش فروش کاهش داد چراکه این خودروساز می‌تواند در زمان کوتاهی خودروهای بیشتری بسازد. ماسک هم از آغاز سال ۲۰۲۳ تاکنون قیمت محبوب‌ترین خودروهای تسلا را کاهش داده تا بتواند به هدف تولید ۲ میلیون خودرو در سال جاری برسد و نسبت به سال قبل رشد تولید دو برابری داشته باشد. استراتژی کاهش قیمت تأثیر زیادی روی حاشیه سود این خودروساز داشته و برخی سرمایه‌گذاران را نگران کرده است اما ماسک تأکید دارد که می‌داند چه‌کاری انجام می‌دهد. ماسک در جلسه‌ای که با سرمایه‌گذاران تسلا داشت گفت:

ما به آنچه انجام می‌دهیم باور داریم و بهتر است تعداد بیشتری خودرو را با حاشیه سود کمتر به فروش برسانیم و در آینده از این سود استفاده کنیم

فارلی با اشاره به تاریخچه فورد هشدارهایی را برای ماسک ارسال کرده است. او می‌گوید:

من فکر می‌کنم ماسک خواهد فهمید که تولید محصولات جدید و به‌روز معانی بسیاری دارد. خودروهای تولیدی قدیمی‌تر می‌شوند و سپس شما مزیت قیمتی را از دست می‌دهید که چیز واقعاً خطرناکی است

فارلی می‌گوید هنری فورد در نهایت این درس را یاد گرفت و رنگ‌های متفاوتی را برای مدل A عرضه کرد؛ اما تا آن زمان شورولت گوی سبقت را از فورد ربوده و به برترین برند خودرویی در آمریکا تبدیل شده بود. ماسک برای نوسازی سبد محصولات تسلا تحت‌فشار بوده و او بجای معرفی خودروهای جدید روی بهبود نرم‌افزاری خودروهای کنونی تمرکز کرده است. با انتشار برخی اخبار درباره فیس لیفت تسلا مدل ۳، تحلیلگران و سرمایه‌گذاران گفته‌اند به‌روزرسانی مدل ۳ و مدل Y برای حفظ روند فروش در طول سال جاری حیاتی خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. Elmiraj

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (3188 ديدگاه)

    مدل T در سال ۱۹۱۳ رقیبی نداشت که بشه با وضعیت فعلی تسلا مقایسه ش کرد…

    از همین حرفا میشه فهمید که استراتژی ماسک موثر بوده

    موافقم 12
    مخالفم 29
    1. بهزاد

      ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (2544 ديدگاه)

      پروفسور حتی این متن روان و ساده برای ارتقا درکت از صنعت خودرو را مطالعه نمیکنی!!!
      بازار خودرو فقط خط تولید و تیراژ و صرفه جویی نیست و عوامل بسیار زیادی در اون دخیله و همین سایر عوامل بود که بسیاری از شرکت هارو زیر و رو کرد.
      زمانی ما میگفتیم تسلا شروع میکنه به دادن تخفیفات شما میگفتی این اتفاق پیش نمیاد چون چند میلیون پیش خرید داشته.

      موافقم 21
      مخالفم 8
      1. Elmiraj

        ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (3188 ديدگاه)

        همین بس که با وجود کاهش قیمت ۲۵ درصدی همچنان سه برابر تویوتا سود دهی داره…

        شما بشین فروش و سود بالای تسلا را نگاه کن تا شاید برقی های تویوتا که به قول تو قراره تسلا رو شکست بدن در سال ۲۰۳۰ به سوددهی برسن…

        موافقم 9
        مخالفم 16
      2. سبحان

        ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (321 ديدگاه)

        ولی این ها تخفیف نیستن
        این ها کاهش قیمت هستن تخفیف موقتی هست
        تسلا داره قیمت خودرو های خودش به قبل برمیگردونه چون دیگه همه گیری کرونا رو ازش گذشتیم

        موافقم 11
        مخالفم 2
        1. بهزاد

          ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (2544 ديدگاه)

          شرایط مشوق ها با شروع سال جدید میلادی دچار یکسری تغییرات شد و در اروپا و آمریکا و چین یکسری جداولی برای پرداخت این مشوق ها اعلام کردن که براساس قیمت خودروها تعیین میشد.
          مثلا خودروهای ۴۰ تا ۵۰ هزار یورویی مشوق ۴۵۰۰ یورویی به همراه ۳ هزار یورو بیمه دارند و تقریبا تا سال ۲۰۲۵ این مشوق ها تمام خواهند شد.
          فکر کن شما سال گذشته نزدیک ۹ هزار یا بسته به کشورهای مختلف مقداری بالا و پایین و ۷۵۰۰ دلار در آمریکا مشوق داری و برای اینکه محصولت بتونه مشمول این مشوق ها باشی میای تخفیف ارائه میکنی تا بتونی محصول گران خودتو ارزانتر به دست مشتری برسونی.
          مدیر فورد داره روشن بیان میکنه که اگر در ادامه سبد محصولت پربارتر و جدیدتر نباشه به مشکل میخوری و این یک قانون نانوشته ست و همیشه جوابگو بوده و کلا محصولات NEW مورد استقبال قرار میگیرند.
          اون پرفسور هم نمیدونه درصد سودها چطوره و تسلا تا چند صباح دیگه مثل دیگران باید مالیات بر درآمد با شرایط برابر پرداخت کنه و فکر کن از سود 2.5 میلیاردی ۷۰۰ تاش به ساخت مستقیم خورد مربوط نمیشه و از ۱.۸ میلیارد باقی مانده حدود ۲۵ درصد مالیات پرداخت میکنه که در آخر حدود ۱.۳ میلیارد سودآوری داره.
          مشکل این اساتید آمریکن کارز برقی فن اینه که صبح تا شب خواب تویوتارو میبینند در حالی که دو تا کره ای ۵ تا آلمانی و یک اتحاد اروپایی آمریکایی و دو شرکت آمریکایی و 5 شرکت دیگر ژاپنی و چند شرکت چینی دیگه همگی ده ها و صدها مدل برقی تولید خواهند کرد و رویای این اساتید بزودی تبدیل به کابوس میشه.

        2. بهزاد

          ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (2544 ديدگاه)

          شرایط مشوق ها با شروع سال جدید میلادی دچار یکسری تغییرات شد و در اروپا و آمریکا و چین یکسری جداولی برای پرداخت این مشوق ها اعلام کردن که براساس قیمت خودروها تعیین میشد.
          مثلا خودروهای ۴۰ تا ۵۰ هزار یورویی مشوق ۴۵۰۰ یورویی به همراه ۳ هزار یورو بیمه دارند و تقریبا تا سال ۲۰۲۵ این مشوق ها تمام خواهند شد.
          فکر کن شما سال گذشته نزدیک ۹ هزار یا بسته به کشورهای مختلف مقداری بالا و پایین و ۷۵۰۰ دلار در آمریکا مشوق داری و برای اینکه محصولت بتونه مشمول این مشوق ها باشی میای تخفیف ارائه میکنی تا بتونی محصول گران خودتو ارزانتر به دست مشتری برسونی.
          مدیر فورد داره روشن بیان میکنه که اگر در ادامه سبد محصولت پربارتر و جدیدتر نباشه به مشکل میخوری و این یک قانون نانوشته ست و همیشه جوابگو بوده و کلا محصولات NEW مورد استقبال قرار میگیرند.
          اون پرفسور هم نمیدونه درصد سودها چطوره و تسلا تا چند صباح دیگه مثل دیگران باید مالیات بر درآمد با شرایط برابر پرداخت کنه و فکر کن از سود 2.5 میلیاردی ۷۰۰ تاش به ساخت مستقیم خورد مربوط نمیشه و از ۱.۸ میلیارد باقی مانده حدود ۲۵ درصد مالیات پرداخت میکنه که در آخر حدود ۱.۳ میلیارد سودآوری داره.
          مشکل این اساتید آمریکن کارز برقی فن اینه که صبح تا شب خواب تویوتارو میبینند در حالی که دو تا کره ای ۵ تا آلمانی و یک اتحاد اروپایی آمریکایی و دو شرکت آمریکایی و 5 شرکت دیگر ژاپنی و چند شرکت چینی دیگه همگی ده ها و صدها مدل برقی تولید خواهند کرد و رویای این اساتید بزودی تبدیل به کابوس میشه.

        3. بهزاد

          ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (2544 ديدگاه)

          شرایط مشوق ها با شروع سال جدید میلادی دچار یکسری تغییرات شد و در اروپا و آمریکا و چین یکسری جداولی برای پرداخت این مشوق ها اعلام کردن که براساس قیمت خودروها تعیین میشد.
          مثلا خودروهای ۴۰ تا ۵۰ هزار یورویی مشوق ۴۵۰۰ یورویی به همراه ۳ هزار یورو بیمه دارند و تقریبا تا سال ۲۰۲۵ این مشوق ها تمام خواهند شد.
          فکر کن شما سال گذشته نزدیک ۹ هزار یا بسته به کشورهای مختلف مقداری بالا و پایین و ۷۵۰۰ دلار در آمریکا مشوق داری و برای اینکه محصولت بتونه مشمول این مشوق ها باشی میای تخفیف ارائه میکنی تا بتونی محصول گران خودتو ارزانتر به دست مشتری برسونی.
          مدیر فورد داره روشن بیان میکنه که اگر در ادامه سبد محصولت پربارتر و جدیدتر نباشه به مشکل میخوری و این یک قانون نانوشته ست و همیشه جوابگو بوده و کلا محصولات NEW مورد استقبال قرار میگیرند.
          اون پرفسور هم نمیدونه درصد سودها چطوره و تسلا تا چند صباح دیگه مثل دیگران باید مالیات بر درآمد با شرایط برابر پرداخت کنه و فکر کن از سود 2.5 میلیاردی ۷۰۰ تاش به ساخت مستقیم خورد مربوط نمیشه و از ۱.۸ میلیارد باقی مانده حدود ۲۵ درصد مالیات پرداخت میکنه که در آخر حدود ۱.۳ میلیارد سودآوری داره.
          مشکل این اساتید آمریکن کارز برقی فن اینه که صبح تا شب خواب تویوتارو میبینند در حالی که دو تا کره ای ۵ تا آلمانی و یک اتحاد اروپایی آمریکایی و دو شرکت آمریکایی و 5 شرکت دیگر ژاپنی و چند شرکت چینی دیگه همگی ده ها و صدها مدل برقی تولید خواهند کرد و رویای این اساتید بزودی تبدیل به کابوس میشه.

  2. علیرضا

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (88 ديدگاه)

    خیلی داره جالب میشه
    جدا از برنده و بازنده
    درس های زیادی برای انسان به جا خواهد ماند

    موافقم 8
    مخالفم 3
  3. (JONATHAN (TESLA

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (302 ديدگاه)

    تسلا تنها کمپانی هست که می‌تونه با سود صفر هر خودرو را بسازه به مشتری تحویل بده و بعد از طریق میلیون ها خودرویی که فروخته سالانه از فروش اشتراک خودران سود خودش کسب بکنه
    بقیه چنین قابلیتی نخواهند داشت

    موافقم 11
    مخالفم 6
  4. Kamy

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (694 ديدگاه)

    تسلا میتونه کنار کاهش قیمت و افزایش فروش روی تنوع محصولاتش هم کار کنه تا نقطه ضعف‌هاشو کم کنه اونوقت رسیدن به تسلا از الان هم سخت تر میشه

    موافقم 5
    مخالفم 4
  5. Navid AJ

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (3793 ديدگاه)

    بالاخره ایلان ماسک به جایی میرسه که مجبور میشه یکی از رقیبای بزرگش رو بخره. همین الان هم میتونه. من که دلم میخواست به جای خرید توییتر، فورد یا جی ام رو میخرید و مال خودش میکرد.

    موافقم 1
    مخالفم 6
    1. ایلیا

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (8 ديدگاه)

      تسلا خیلی مونده تا به فورد جی ام برسه حتی اگه تمام ماشین های جی ام فورد بخره هنوز تسلا یه ماشین پلاستیکی کاملا بی حس حال

    2. اسمیت

      ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (33 ديدگاه)

      اونوقت که باید سایپا رو بخره ، تنها رقیب تسلا در جهان سایپاست

  6. بهزاد

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (2544 ديدگاه)

    تا کی وضعیت ثبت کامنت ها قراره درست بشه؟

  7. خخخ

    ۴ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (248 ديدگاه)

    این که چیزی نیست
    آلمان از خود فورد کپی برداری کرده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا