نام تسلا هماکنون با تغییر صنعت خودرو مترادف شده است. یکی از مهمترین جنبههای بحث درباره تسلا به میزان جوان بودن این کمپانی و میزان تأثیر مثبت آن روی چشمانداز تولید خودرو مربوط میشود.
ستاره این کمپانی یعنی ایلان ماسک همهچیز را از حدود ۱۷ سال پیش شروع کرده است. او در قلب انقلابی قرار دارد که میخواهد صنعت خودرو را به محصولات پاکتری برساند. او نه تنها خودروهایی بدون آلایندگی تولید میکند بلکه از ویژگیهای پیشرفتهای همچون اتوپایلوت و بهروزرسانی از راه دور در محصولاتش سود میبرد.
اتکای کمتر به سوختهای فسیلی غیرقابلتجدید و استفاده از منابع تجدید پذیر و پایدار یکی از قدمهای مهم در حفاظت از زمین است. نیازی به گفتن نیست که خودروهای تسلا در مقایسه با خودروهای بنزینی یا دیزلی آسیب و آلایندگی کمتری دارند.
تسلا اخیراً از نظر ارزش نیز بالاتر از هر خودروساز دیگری قرار گرفته و ارزش تریلیون دلاری دارد. همین تغییرات در صنعت خودرو باعث شدهاند بسیاری دیگر از خودروسازان مطرح همچون بی ام و، فورد، مرسدس بنز و… تغییرات رادیکالی را اعلام کنند. این برندها نیز میخواهند رابطه بهتری با محیطزیست داشته باشند.
متأسفانه باید گفت تنها چیزی که خودروسازان را مجبور به اتخاذ چنین سیاستها و تغییراتی میکند درآمدزایی بیشتر است و به همین خاطر است که تحرکات تسلا در این زمینه مورد مثبتی ارزیابی میشود. دیگر کمپانی میخواهند موفقیت تجاری تسلا را تکرار کنند.
با وجود چنین تغییرات شگفتانگیزی شاید بخواهید بدانید چه چیزهایی باعث خاص شدن تسلا میشود. باهم میخواهیم برخی از این ویژگیها را مرور کنیم پس با ما همراه شوید.
اتوپایلوت
چندین دهه قبل این ویژگی فقط در فیلمهای علمی تخیلی دیده میشد و در سالهای اخیر نیز همواره خبر از عرضه قریبالوقوع چنین سیستمی بود اما این تسلا بود که با خلاقیتها و نوآوریهای خود تکنولوژی رانندگی خودکار را وارد خودروها نمود.
خودروهایی با تکنولوژی پارک خودکار و کروز کنترل مدتها پیش عرضه شده بودند اما قدم بعد فرمان دهی خودکار به خودرو بود. این تکنولوژی اولین بار در سال ۲۰۱۵ عرضه شد و پسازآن بهبود یافت. پس از تسلا سایر کمپانیها نیز روی اتوپایلوت متمرکز شدند تا حملونقل عمومی را بهبود بخشند.
اگرچه خودروسازان مطرح جهانی به دنبال یافتن راههایی به منظور ارائه تکنولوژی خودران خود هستند اما هنوز هم نیازمند پیشرفتهایی هستیم تا خودران کامل در دسترس افراد قرار گیرد. در حال حاضر اتوپایلوت تسلا میتواند محدودیتهای سرعت را تشخیص دهد و چراغهای راهنمایی را نیز حس کند. قدم بعدی در انقلاب نرمافزاری تسلا تولید خودروهایی با ترمز، گاز، فرمان و حتی ناوبری همگام با ترافیک است.
الکتریکی سازی
خودروهای الکتریکی به تازگی پدیدار نشدهاند اما هرگز تا به این اندازه در صنعت خودرو حضور نداشتند. تسلا این تغییر اولیه را شروع کرد و آنها را بهصورت انبوه روانه بازار نمود.
دیگر پیشرفت قابلتوجه تسلا به معرفی محصولاتی مربوط میشود که میتوانند از نظر سرعت و قدرت با خودروهای درونسوز رقابت کنند. دیگر خودروسازان نیز میخواهند چنین چیزی را تکرار کنند اما برخی از آنها توانایی تولید محصولی در حد و اندازههای تسلا را نداشتهاند.
البته هنوز هم فضا برای بهبود وجود دارد زیرا شعاع حرکتی خودروهای الکتریکی یکی از نگرانیهای مشتریان است ولی این فاصله هر روز کمتر و کمتر میشود.
گفته میشود ظرف ۲۰ سال آینده نیمی از خودروهای عرضه شده در سراسر جهان از نوع الکتریکی خواهند بود و تمامی اینها مدیون پیشرفتهایی است که توسط تسلا رخ داده است.
تسلا جدای از اینکه دوستدار محیطزیست است و از جدیدترین تکنولوژیها استفاده میکند، از نظر زیباییشناسی نیز محصولات جذابی تولید میکند و خودروهای الکتریکیاش توانایی رقابت با نمونههای سنتی را دارند.
آینده برای تسلا و ایلان ماسک روشن به نظر میرسد. اگر هنوز هم به تسلا ایمان ندارید شاید این چند خط پایانی نظر شما را تغییر دهد. تسلا به دنبال تولید خودروهایی با شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۱ ثانیهای است، یک توانایی کاملاً شگفتانگیز!
aminbikar
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱تسلا کلا ی انقلاب تو صنعت خودرو سازی شد که همه میخوان ازش تقلید کنن
HR3
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱کم کم بادش خوابیده و بیشترم بادش می خوابه
چون کمپانی های بزرگ جهان استانداردهاشون رو به سطح تسلا رسوندن از اون طرف طراحی و کیفیت کارشون خیلیم سرتره
چینی ها هم با تنوع خودروهای برقی ارزان بازار رو قبضه کردن
Silent
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱😂🤡
GMA
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱Silent
سلام
لطفا یکم درباره Tesla semi توضیح میدی؟! مشتاق شدم درباره اش بدونم،آیا از سیستم های کمک راننده و اتوپایلوت استفاده خواهد کرد؟زمان تولیدش مشخص هست؟ در چه بازار هایی عرضه خواهد شد؟
ممنون میشم توضیح بدی
Silent
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱پلتفورم semi مثل باقی تولیدات TESLA از فرم مینیمال آیرودینامیک بیس بهره می بره ضریب درگ بسیار بهینه 0.36 برای افزایش برد. (برای درکش بهتر می شه گفت بهتر از ضریب درگ بوگاتی شیرون)
سری پرچمدارش از نوع 4 موتور هست بیش از 1000HP که خب مثل باقی تولیدات EV تسلا شتاب خود کشنده سه برابر بهتر از نمونه های موجود هست 5 ثانیه.
بردش در حالت فول ظرفیت بیش از 500 مایل! (800 کیلومتر) هست برای کشنده EV که فوق العاده عدد مناسبی هست در نسل 1. طبق استاندارد امریکا رانندگان تراک به ازای هر 400 مایل نیم ساعت استراحت اجباری دارن. semi بلطف باطری های 4680 در نیم ساعت شارژ در جایگاه شارژ ویژه سنگین مگا شارژر توو این نیم ساعت 400 مایل شارژ باطری رو در دسترس می ده!
ترمز های احیا شونده و ایرودینامیک فوق العاده و موتورهای جدید بهره وری انرژی رو بهتر از نمونه های دیزلی کرد 2KWH به ازای 1 مایل.
طراحی کابین از نوع وسط هست و کنترل راننده در حالت ایده ال که سیستم اتوپایلوت ویژه بهره می بره که حفظ خطوط و هشدار برخورد و ترمز خودکار در کنار ناوبری ماهواره ای استارلینک روی سیستم ش سوار خواهد بود!
1 میلیون مایل گارانتی شیشه جلو هم از نسل جدیدی از متریال های مقاوم هست بلحاظ ساختار حرارتی.
نمونه های زیر بار تست از گیگا نوادا تحویل پپسی شده چون ساختار حرارتی باطری ها و موتورها و خنک کننده ها بایستی کامل تست بشن… 2024 تحویل هست بشرطی که پاناسونیک باطری های 4680 رو بتونه زودتر برسونه تا اوون روز CYBER خیلی شرایط آزمایشی نزدیک رو در واقعیت نشون داده در یکسال اتی.
Silent
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱*
۱ میلیون مایل گارانتی داره semi.
و ساختار شیشه جلو…
GMA
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ممنون اطلاعات خوبی بود 🙂
فقط اینکه انحصاری مخصوص بازار آمریکا هست یا در اروپا عرضه میشه؟
MOTORE PUSHROD
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱موفقیت تسلا بدلیل ساخت خودرو به سبک و شیوه آمریکایی است اما از نوع الکتریکی ؛ درست مثل موتوره پوشراد که سبک موتور سازی آمریکاست و همیشه موفق بوده و هست
new RAMIN
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱خودروهای برقی چیزهای جدیدی نیستن هنری فورد هم میخواست خودروهای برقی بسازه ولی گرون از آب درمیومد کلا منصرف شد. صرفا تسلا مفهوم خودروی برقی رو عوض کرد. عموم مردم میگفتن خودروی برقی کند هست و پیمایشش کمه ولی تسلا نگرش رو عوض کرد…
یه چیزی میگم پیرامون خودروی برقی شاید نمیدونستید…
درهمان وسطهای رونمایی و عرضه تسلا مدلSدر سال 2012یه خودروی برقی جالب به بازار آمریکا عرضه شد همون سال،که واقعا درنوع خود جالب بود.واقعا از حق نگذریم اونموقع خودروی خوبی بود فقط متاسفانه تسلا اونموقع تازه وارد بود هنوز مردم با خودروی برقی آشنا نبودن و این خودروهم رفت لای صفحات تاریخ…
117دستگاه ازش تو کالیفرنیا سال 2012فروش رفت و تاجایی که میدونم فروشش خیلی خوب بود اونموقع خودروی برقی اصلا نمیخریدن.اینم تست درایوش توسط موتورترند
https://www.motortrend.com/reviews/2012-coda-first-drive/
اینم جالبه👇
https://insideevs.com/news/380943/classic-ev-coda-sedan-sale/
کودا اتوموبیل سال 2005 تاسیس شد و 2016 ورشکست شد و یه شرکت خصوصی بود. و چون خودروسازی کار سختی بود و تصمیم گرفت یه ماشین رو تو خاک آمریکا برای یه برند دیگه بود با کمی تغییرات تولید کنه. اولین مدلش همین کودا برقی بود… قبل مدل S به بازار عرضه شد…جزوه اولین خودروهای برقی اقتصادی خوب اون دوران بود. البته ایراداتی هم داشت. همچنین باید بگم که 11سال و 5ماه پیش هم پدال دربارش مطلب گذاشت!
https://www.pedal.ir/american/%D8%B1%D9%88%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%DB%8C%DA%A9%DB%8C-40-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D9%84%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D9%88%D8%AF%D8%A7/
متاسفانه این ماشین در دورانی به بازار عرضه شد که خودروهای برقی زیاد محبوب نبودن… شاید اگر 2014 نسخه فیسش رو عرضه میکردن بازی عوض میشد. قراربود عرضه کنن…اما اونموقع شرکت کودا در آستانه ورشکستی بود و برند اصلی کلا شرکت خصوصی کودا رو ول کرد چون نمیخواست ریسک کنه.
همونطور که گفتم کودا برقی برای برند کودا اتوموبیل نبود و در اصل برای برند دیگه ای بود که فقط لوگوش رو عوض کردن و تو آمریکا “تولید” کردن.حالا سرچ بزنید ببیند اصل ماشین برای کدوم برند هست…😊
((نزدیک به 1دهه از اون ماجرا گذشته…درآینده نچندان دور شاهد بازگشت اون برند به خاک امریکا خواهیم بود…البته اینبار با برند اصلی نه همکاری با شرکت خصوصی…زمان واقعا زود میگذرد))
new RAMIN
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱(کودا اتوموبیل سال ۲۰۰۵ تاسیس شد و ۲۰۱۶ ورشکست شد)
ببخشید اشتباه نوشتم…2009 تاسیس شد. همونطور که گفتم هم یه شرکت خصوصی بود.
((همونطور که گفتم کودا برقی برای برند کودا اتوموبیل نبود و در اصل برای برند دیگه ای بود که فقط لوگوش رو عوض کردن و تو آمریکا “تولید” کردن.حالا سرچ بزنید ببیند اصل ماشین برای کدوم برند هست😊))
؟؟؟🙂؟؟؟🤔
مازیار
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱موجی که بسیار بزرگ و پرقدرت براه افتاده
میشه تسلا رو دوست نداشت
اما نمیشه منکرش شد
TML BN
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱با نوآوری و متفاوت بودن
بهزاد
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱موارد بسیار کمی برای موفقیت تسلا عنوان شد و بسیاری از موارد مهم در این مقاله در نظر گرفته نشد.
از نظر اقتصادی هیچکدام از مشوق های مستقیم و غیر مستقیم که این شرکت را از بسیاری مالیات ها معاف کرده عنوان نشد.
از نظر سیاسی و قوانین که تولید کنندگان را ملزم به ساخت خودروهای برقی و همینطور جریمه و مالیات بر تولید درون سوزها نیز در نظر گرفته نشد.
اگر قوانین پشت تولیدات به اصطلاح سبز نباشه در شرایط برابر اقتصادی خودروهای برقی شانسی برای رقابت نداشتن چون قیمت تمام شده مانع رشد آنها میشدند و همین الان قیمت مواد خام مثل لیتیوم و کبالت و سایر موارد پرکاربرد این صنعت چند برابر شده و اگر این روند که مربوط به جنگ سیاسی اقتصادی چین هست متوقف نشه میانگین قیمت خودروها بسیار بالا میره و فروش جهانی خودرو افت پیدا میکنه.
به هر حال تسلا به عنوان تولید کننده تمام مشکلات را پشت سر گذاشته و مسیرش هموار شده و در آینده با بزرگان رقابت خواهد کرد و همه چیز بستگی به محصولات رقبا داره تا ببینیم که وضعیت چگونه خواهد بود.
Mad.z.Max
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱تسلا شبیه فردی هست که تفکرات کاملا متفاوت و انقلابی داشته، اونم در اجتماعی که عرف اون اصلا شباهتی به این افکار نداشتن.
و حالا به مرور موجی از جامعه به طرفدارانش تبدیل شدن و موج دیگری هم منتقد و مخالف سرسخت اون هستن
Arshia m3csl
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱تسلا بیشتر بخاطر رسانه و درگ و حاشیه های ایلان ماسک موفق شده وگرنه از نظر کیفیت تو بازه قیمتی ای که قرار داره در سطح ائودی ها و مرسدس بنز ها نیست و تو هندلینگ و لوکس بودن و ارگونومی هم پایین تر از مرسدس بنز و ائودی و کادیلاک و…هست
Taha Malek
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱بجز درگ رسانه و حاشیه یچیز دیگ هم هست
سیاستمدار های که دوست دارند دیگ به کشور های نفتی وابسته نباشن
Navid_A.J
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱الکتریکی سازی خودروها با تغییری که تسلا در دیدگاه مشتری ها ایجاد کرد، شروع شد. دیزل گیت هم باعث شد که یک تغییر اساسی در دیدگاه نسبت ادامه استفاده از سوخت فسیلی دیزل ایجاد بشه. دولت ها هم با اهرم های خودشون، سعی در تغییر ذائقه ی مشتریها و جذب آن ها به سمت استفاده از خودروهای الکتریکی کردن.
Poria
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱کلا سیاست ایالات متحده جوری هستش که از کارآفرین ها و ثروتمندان بزرگ امریکایی شدیدا حمایت میکنه. حالا وقتی تسلا ایده خودرو بدون سوخت فسیلی رو میده ، سیاستمداران اصلی آمریکایی هم ازش حمایت میکنن .
:این شرایط رو هم باید از دلایل موفقیت چشمگیر تسلا دونست
ali-mg
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱با کمال احترام تسلا کلا یک تحول جهانی و خب خود منم که بار اول دیدمش شوکه شدم ولی آخرش یه قوطی کبریت برقی با لبه های منحنی ولی خب تارا برقی ام تا چند وقت دیگه برامون تولید میکنن