تسلا جزو مهمترین خودروسازان دنیاست و با فروش بیش از ۱.۳ میلیون دستگاه شانزدهمین برند خودروی پرفروش دنیا در سال ۲۰۲۲ به شمار میرود؛ اما از نظر مشخصات لوکس، جایگاهی مبهم دارد.
از نظر تعداد فروش، تسلا بالاتر از فیات و پایینتر از چانگان چین قرار دارد. میزان فروش تسلا در سال ۲۰۲۲ نسبت به یک سال قبل از آن رشد ۴۰ درصدی داشت و در بین ۲۵ برند اول دنیا دومین عملکرد عالی را دارد. فقط BYD با رشد فروش ۱۵۲ درصدی بالاتر از تسلا است.
با گسترش حضور در بازارهای جهانی تسلا رقبای بیشتری کرد. این برند آمریکایی در مقایسه با خودروسازان سنتی تاریخچه نسبتاً کوتاهی دارد اما با پیشرفتهای فوقالعادهای که داشته میتواند هر برندی را به چالش بکشد. برخی از رقبای تسلا به کلاس برندهای رده میانی تعلق دارند درحالیکه برندهای رقیبی نیز از کلاس لوکسها وجود دارد؛ اما آیا تسلا برندی لوکس است؟ بیایید با یکدیگر نگاهی به این قضیه داشته باشیم، قضیهای که ذهن افراد زیادی را به خود درگیر میکند!
لوکس؟ بله!
دلیل اصلی برای قرار گرفتن تسلا در کلاس برندهای لوکس به جایگاه محصولاتش مربوط میشود که نه تنها قیمت بالایی دارند بلکه روش ارتباط تسلا با عموم مردم و تمرکز روی برخی ویژگیها نیز چنین موضوعی را به نمایش میگذارد. کمپانی ایلان ماسک در ابتدا از مزیت شناخته شدن به عنوان خودروسازی خلاق و آوانگارد در مقایسه با دیگر برندها سود برد و محصولات برقی آن از نظر تکنولوژی و راندمان تفاوتهایی اساسی با خودروهای عصر خود داشتند.
همین جایگاه و تصویری که به وجود آمد به تسلا اجازه داد قیمت محصولات خود را در سطح برندهای لوکس دیگر همچون مرسدس بنز یا بیامو تعیین کند. رقیب اصلی تسلا مدل ۳ در بازار خودروهای درونسوز تویوتا کمری نیست بلکه مرسدس بنز C کلاس است هرچند تسلا از نظر گجت ها و جزئیات داخل کابین محدودیتهایی دارد. به عنوان یک گزینه جایگزین و خلاقانه برای بسیاری از مشتریان، تسلا میتواند هم در کلاس رده میانیها و هم در کلاس لوکسها حضور داشته باشد. این حقیقت که خودروهای تولیدی تسلا جدیدتر و بهتر از سایر رقبا هستند دلیل خوبی برای قرار گرفتن محصولاتش در بین مدلهای لوکس خواهد بود.
لوکس؟ خیر!
از طرف دیگر تعریفی ذهنی از واژه لوکس وجود دارد. یک خودروی لوکس معمولاً مترادف با محصولات بیامو، آئودی و مرسدس بنز پورشه، کادیلاک و لکسوس شناخته میشود. این برندها معمولاً محصولات خود را با قیمت بالاتری عرضه میکنند زیرا کیفیت بهتر، تجهیزات پیشرفتهتر و ماهیت خاصتری دارند. موفقیت برندهای آلمانی باعث الهام گیری خودروسازان زیادی شده است که از جمله آنها میتوان به لکسوس، آکورا، اینفینیتی و جنسیس اشاره کرد.
واقعیت این است که کابین محصولات تسلا ظریف و لاکچری نیست. اگرچه عناصر جالب و نرمافزارهای متنوع زیادی در خودروهای تسلا وجود دارد اما کابین آنها معمولاً به اندازه یک خودروی لوکس استاندارد، دقیق و دارای متریال سطح بالا نیست. داشبورد خودروهای تسلا نه تنها سادگی زیادی دارد بلکه از نظر کیفیت نیز کمبودهایی را نشان میدهد. برخی افراد حتی میگویند صندلی خودروهای تسلا یک پله عقبتر از برندهای لوکس بازار است. البته چنین مواردی شخصی و سلیقهای هستند. کیفیت یک خودرو با فاکتورهای متفاوت زیادی تعیین میشود و درک یک راننده نسبت به رانندهای دیگر تفاوت خواهد داشت. البته بخش مهمی از داستان به رضایت از راندن یک خودرو مربوط میشود. نظر شما دراینباره چیست؟ آیا محصولات تسلا را لوکس میدانید؟
مازیار
۶ فروردین ۱۴۰۲خوب لوکس در نظر عموم بیشتر به داخل کابین و اونچه که در اونجا دیده و احساس میشه مربوط هست واسه همین اغلب تسلا رو لوکس بحساب نمیارن
Reza Waffen SS
۷ فروردین ۱۴۰۲جواب من به این سوال، خیر
گلاب
۶ فروردین ۱۴۰۲جواب: خیر محسوب نمی شود
کافر مقدس
۶ فروردین ۱۴۰۲لابد مرسدس سری ایکس که همان نیسان است یا بی ام و سری 2 لوکس محسوب میشود
Clean energy
۶ فروردین ۱۴۰۲چه حرفا
کی گفته سری دو لوکسه
کی گفته ایکس کلاس لوکسه
منظور لوکس در اینجا برای مرسدس اس کلاس و برای بی ام و سری هفت و برای آئودی a8 هست
تسلا هم داره با اینا مقایسه میشه
حالا به نظرت تسلا لوکسه در برابر اینا؟
الان میای چارتا لینک میفرستی میگی آره
گلاب
۶ فروردین ۱۴۰۲تسلا پیشرفت خیلی خیلی خوبی توی یه مدت کوتاه داشته اما این باعث نمیشود که با برند هایی که صد سال قبل از تسلا تاسیس شدن مقایسه بشه همان طور که شاید بدانید کیفیت مونتاژ خوبی ندارد
elonlion
۶ فروردین ۱۴۰۲خودرو ها وقتی دارن دسته بندی میشن نه از نظر حس نظر ذهنی توی کاربر بلکه از نظر قیمت و اندازه و سبک دسته بندی میشن
یعنی یک خودرو از نظر لوکس بودن یا نبودن باید در کلاس قیمتی خودش باشه
نمیشه یک خودروی ۲۰ هزار دلاری در کلاس هاچبک هارو لوکس دسته بندی کرد حالا هرچقدر توی کاربر اون ماشین شیک و خوشگل با کیفیت بدونی این تاثیری در جایگاه اون خودرو در بازار نداره
Arshia m3csl
۶ فروردین ۱۴۰۲لوکس بودن ماشین رو متریال با کیفیت بالا و امکانات جداگانه برای ردیف عقب و امکان سفارشی سازی مثل انتخاب تریم چوب کابین یا انتخاب چند تا مدل رینگ یا انتخاب رنگ تریم داخل کابین و تنوع رنگ های بالا و رنگ های خاص و دقت ساخت بالا و قابلیت اطمینان تایین میکنه تسلا کدوم یک از این قابلیت هارو داره؟ تسلا بیشتر هوشمنده تا لوکس تعریف هوشمند هم با لوکس فرق داره برای مثال ساعت اپل واچ هوشمنده ولی لوکس نیست و ساعت iwc لوکسه ولی اصلا هوشمند نیست و کیفیت ساخت بالایی داره و طراحی هاش با اصالته
elonlion
۶ فروردین ۱۴۰۲برو یه بار برای همیشه توی گوگل جستجو کن معنی کلمه لوکس رو
لوکس هیچ ارتباطی با کیفیت و این چیز های من در اوردی که مینویسی نداره
معنی لوکس در زبان فرانسوی میشه ( گران، مجلل، تجملی، با شکوه، بسیار زیبا )
تصور ذهنی خودتون در قالب فکت صادر نکنید
اصلا کلمه لوکس با کلمه گران و قیمت مترادف هستش یک چیز ارزون نمیتونه لوکس باشه برعکس این قضیه هم صادق هستش
Arshia m3csl
۶ فروردین ۱۴۰۲اگه معنی تجملی و باشکوه و زیبا بده که بازم تسلا لوکس نیست چون مواد تجملی مثل فیبر کربن و الومنیوم و چوب و جیر و چرم با کیفیت داخلش نیست معنی تجملی متریال با کیفیته و چیدمان باشکوه داخل اینکه یک صفحه نمایشگر بزرگ بزارن و همه چیز از روی اون کنترل بشه حس موبایل لمسی میده تا حس کابین یک ماشین لوکس بعدشم اگه لوکس بودن به معنای گرون بودنه که اف جی کروزر که خیلی ساده هست داخلش و متریالش که از بی ام و ۵۲۸ لوکستره تو ایران طبق حرف شما
R
۶ فروردین ۱۴۰۲کلمه لوکس با کیفیت آمیختس گران و مجلل اما بی کیفیت نداریم!! یه چیزی کیفیت نداشته باشه ارزون هم هست پس لوکس نیست
Alan.r
۶ فروردین ۱۴۰۲تسلا نه مجلله نه تجملیه نه باشکوهه نه زیباست فقط قیمتش بالاست وسلام
elonlion
۶ فروردین ۱۴۰۲خب بستگی داره شما حس تجمل از چه چیزی دریافت بکنی و این برای هر فرد و هر محصولی متفاوت
یکی هست حس تجمل از شیشه و چوب میگیره یکی هم هست از مشتری مداری و اهمیتی که شرکت به فرد میده میگیره
یکی هست اپشن براش مهمه یکی از ظاهر کلی محصول میگیره
تسلا با کیفیت ترین قطعات ممکن استفاده میکنه گرون ترین بهترین پردازنده ها بهترین دوربین ها بهترین نمایشگر ها بهترین باتری ها بهترین و قوی ترین پر بازده ترین موتور های برقی بهترین ماژول ها . حسگر ها
بهترین خدمات رو هم به مشتری هاش میده حتی شبکه شارژ اختصاصی برای مشتری هاش هم داره هیچ شرکت دیگه ای نداره
کدوم برند غیر لوکسی خودرو های 400 اسبی تا 1000 اسب بخاری میسازه با انواع اقسام خدمات نرم افزاری خودران هزار تا چیز دیگه
کدوم برند غیر لوکسی نرم افزار کنترل ماشین از راه دور اپدیت از راه دور امثال این به مشتری میده
اگه منظورتون جیر و چرم شیشه هستش که
کلا سقف ماشین های تسلا شیشه ای هست و جیر و چرم کم نداره خدارو شکر گوگل دارید سرج بکنید
SH
۶ فروردین ۱۴۰۲لوکس بودن یه سری معیار ها داره که تسلا ۹۰ درصدش رو نداره.
هیچکس
۶ فروردین ۱۴۰۲نظرسنجی
لوکس هست👍
لوکس نیست👎
ممد ژانگولر
۶ فروردین ۱۴۰۲به نظر من خریدارهای خودروهای گرون و لوکس دوست دارن خودشونو سر کار بذارن و از هزینه بیشتر کردن راضی هستن . چه اشکالی داره نوش جونشون
ولی تسلا کاملا متفاوت فکر میکرد و تونست موفق بشه . یک خودروی فوق هوشمند به تمام معنا
اگر روزی خودروهای بنز و … بتونن تمام اینهارو کنار هم بذارن ماشالله داره البته من مطمئنم این اتفاق خواهد افتاد ولی …
TYPICAL
۶ فروردین ۱۴۰۲خیر لوکس نیست .
لوکس یعنی لوسید .
Arshia m3csl
۶ فروردین ۱۴۰۲ماشین لوکس به متریال و کیفیت و راحتی و سابقه اون خودرو ساز و…ربط داره بنز کلاس s یا بی ام و سری ۷ رو به چند تا دلیل لوکس میدونن همه فضای زیاد ردیف عقب و امکانات بالای ردیف عقب و اینکه راننده حق دخالت زیاد رو تو ردیف عقب نداره و تو تسلا حتی تنظیم تهویه هوای عقب با سرنشین های جلو هستش از طریق صفحه نمایشگر جلو که این کوچیکترین امکانات لوکس برای یک ماشین لوکسه که تو ارزونترین مدلای بی ام و و ائودی و مرسدس بنز دیده میشه و امکان انتخاب چند مدل رینگ و چند تا رنگ تودوزی و حتی رنگ های پر تنوع برای ماشین های لوکس وجود داره که تسلا این سفارشی سازی رو مع
Alan.r
۶ فروردین ۱۴۰۲تسلا فقط قیمتش شبیه خودروهای لوکسه ولاغیر
تسلا مهمترین ویژگی لوکس بودن یعنی کیفیت رو نداره حالا بقیش بماند
Elmiraj
۶ فروردین ۱۴۰۲شاید از نظر عموم مردم و مهندسان و طراحان برند های سطح بالای فعلی لوکس بودن به معنای داشبورد چرمی و چوبی ، ماساژور صندلی ، تعداد زیاد دکمه ها ، سیستم صوتی فلان مارک ، صندلی های چند جهته ، وکیوم درها و چند آپشن نرم افزاری ساده باشه ، ولی دنیای لوکس تسلا کاملا متفاوته و قیمت بالای آن ها را سیستم خودران مبتنی بر هوش مصنوعی ، ایمنی بالای نرم افزاری و بیرونی ، سیستم اطلاعات و سرگرمی قدرتمند با قابلیت اجرای بازی های سنگین استیم ، سیستم تصفیه هوای مجهز به فیلتر HEPA ، درب های فالکون و….. میشه که بعضی از آن را هرگز در ماشین های لوکس دیگر نخواهیم دید….
علاوه بر این مهندسی بالای محصولات تسلا کاری کرده که میزان بازدهی آنها چند پله بالاتر از همه باشند و یک شبکه سوپر شارژ قدرتمند تسلا را مجبور به بالا بردن قیمت ها میکنه در حالی که راه و هدف تسلا این اجازه را ازش گرفته تا متریال گران و آپشن های مرسوم را به کابین ماشین ها اضافه کنه .
Achtung
۷ فروردین ۱۴۰۲پس پلی استیشن ۵ لوکس ترین کالای موجود در دنیاست
امیررضا
۶ فروردین ۱۴۰۲لوکس تعریف مشخصی داره که برای تسلا اینطوریه:
قیمت بالا: بله
قدمت و اصالت برند: خیر
کیفیت بسیار بالای ساخت: خیر
طراحی خاص تولیدات: خیر
به رسمیت شناخته شدن برند بعنوان لوکسساز: خیر
دایورسیتی در مدلهای تولیدی: خیر
از دیدگاه بنده تسلا یه برند تولید خودروهای الکتریکی هست که بخاطر اولین بودن تو این زمینه، شتاب خودروهاش، سیستم اطلاعات سرگرمی که داره، طراحیهای بسسسسیااااار ساده و مینیمال داخلی و خارجی اتومبیلهاش، بین الکتریکی دوست ها محبوب و بسیار پرفروشه ولی خودروی لوکس با توجه به تعریفات محسوب نمیشه.
بعنوان مثال مرسدس بنز EQS یا پورشه تایکان و بیامو i7 و آئودی e-Tron خودروهای لوکس الکتریکی محسوب میشن نه تسلا مدل اس.
امیر _ اهوازی
۶ فروردین ۱۴۰۲از لحاظ تیپ و قیافه ماشین
به نظر بنده یه ماشین اکونومیه مثل کرولا و پاسات
فقط بخاطر برقی بودن و استفاده از باطری های لیتیومی که استفاده میکنه قیمتش رفته بالا وگرنه خودت تسلا هم تمایل داره قیمتش ۲۰ الی ۳۰ هزار دلار باشه که اکثریت بتونن بخرن و تمام اتومبیل ساز ها دنبال این هستن که قیمت ماشین های برقی رو پایین بیارن.
Hamilton1970
۷ فروردین ۱۴۰۲لوسید برند لوکس محسوب میشه ولی تسلا نه. چون نه متریال خاصی داره نه برند اصیلی محسوب میشه نه چیز دیگه ای
Aliakbarkhoei
۱۲ فروردین ۱۴۰۲نه.