تسلا مدل Y پرفروشترین کراساوور الکتریکی جهان است و لکسوس RZ برای به زیر کشیدن آن راهی بازار شده است اما آیا موفق خواهد شد؟
تسلا را میتوان باعثوبانی اصلی انقلاب الکتریکی دانست که امروزه صنعت خودروسازی را فراگرفته است. این برند آمریکایی ثابت کرد که خودروهای الکتریکی میتوانند هیجانانگیز و خواستنی باشند آنهم در زمانی که مدلهای برقی کمی میتوانستند چنین ادعایی داشته باشند. درنتیجه، شرکتهای رقیب در تلاش هستند تا بخشی از سهم بازار تسلا را از آن خود کنند. دراینبین، تویوتا و برند لوکس آن، لکسوس در واکنش به تسلا کندتر از بقیه عمل کردهاند ولی حالا نهایتاً لکسوس RZ به بازار آمده است. آیا این کراساوور ژاپنی میتواند به پیشتاز این بخش از بازار تبدیل شده و تسلا را به زیر بکشد؟ در ادامه پاسخ این سؤال را خواهیم داد.
لکسوس RZ
قیمت لکسوس RZ از ۶۴,۵۰۰ پوند آغاز میشود و در بالاترین تیپ به ۷۴ هزار پوند میرسد. نمونهٔ آزمایشی ما از نوع پریمیوم پلاس است که با قیمت ۶۸,۵۰۰ پوند تقریباً در وسط قرار میگیرد.
ویژگیهای فنی برجسته
هرچند RZ کراساووری لوکس است اما اشتراکات فراوانی با تویوتا bZ4X دارد تا جایی که فاصلهٔ محوری ۲,۸۵۰ میلیمتری و باطری ۷۱.۴ کیلووات ساعتی دو خودرو باهم یکسان است؛ اما درحالیکه قویترین نسخهٔ تویوتا ۲۱۵ اسب بخار قدرت دارد، لکسوس به یک موتور ۲۰۱ اسب بخاری در جلو و یک واحد ۱۰۷ اسب بخاری در عقب مجهز است که مجموعاً ۳۰۸ اسب بخار قدرت و ۴۳۵ نیوتن متر گشتاور دارند. لکسوس همچنین در این خودرو از سیستم Direct4 خود استفاده کرده که میتواند بسته به شرایط، توزیع نیرو را در میلیثانیه تغییر دهد. همچنین به لطف استفاده از فولاد سبکوزن و کاپوت آلومینیومی، وزن RZ به ۲۰۵۵ کیلوگرم رسیده که در دنیای کراساوورهای الکتریکی نسبتاً سبک به نظر میرسد.
روی جاده
بهعنوان یک پکیج کلی، لکسوس مزیتهای مهمی نسبت به تسلا دارد خصوصاً وقتی صحبت از راحتی و پالایش کلی سواری میشود. بزرگترین مزیت RZ در سرعتهای پایین احساس میشود جایی که خودرو سواری نرمتری نسبت به رقیب دارد. البته رینگهای ۲۰ اینچی کمی کابین را تکان میدهند اما تعلیق در اینجا دستاندازها را بهتر جذب میکند. ترمزها نیز در سرعتهای پایین عملکرد خوبی دارند. یکی از انتقاداتی که به RZ داریم دید ضعیف عقب آن است هرچند که بدتر از تسلا نخواهد بود.
بااینحال، وقتی حرف از پرفورمنس میشود RZ بسیار پایینتر از تسلا قرار میگیرد هرچند که این بیشتر تحسین سرعت فوقالعادهٔ مدل Y است تا انتقاد از لکسوس زیرا شتاب صفرتاصد ۵.۳ ثانیهای کراساوور ژاپنیها هنوز هم بهاندازهٔ کافی سریع است. لکسوس همچنین نسبت به رقیب آمریکایی احساس رانندگی طبیعیتری دارد و هرچند فرمان کمی کندتر است اما بازخورد بسیار بهتری ارائه میکند. همچنین درحالیکه خودرو در پیچها کمی بادیرول بیشتری از خود نشان میدهد اما خیلی زیاد نیست و چسبندگی و تعادل شاسی به راننده اعتمادبهنفس میدهد.
بهطورکلی، RZ در نوع خود رانندگی بسیار جذابی دارد حتی اگر برای سواری آرام تنظیم شده باشد. در سرعتهای بالاتر نیز سروصدای جاده کمتر در داخل لکسوس شنیده میشود. در این سرعتها خودرو همچنان پایدار است و هرچند شتابی کندتر از تسلا دارد اما هنوز هم بهاندازهٔ کافی سریع خواهد بود.
کابین و کارایی
هرچند چیدمان و طراحی داخلی RZ هوشمندانه به نظر میرسد اما بهاندازهٔ نسل جدید NX یا RX چشمگیر نیست. در اینجا جیب درها کمعمق بوده و هیچ جعبهداشبوردی وجود ندارد هرچند که کیفیت به همان اندازهای که از یک لکسوس انتظار میرود خوب است. یکی از قسمتهایی که لکسوس واقعاً نسبت به رقیب برتری دارد فضای پای عقب است تا جایی که حتی با قرار داشتن صندلیهای جلو در عقبترین حالت، هنوز هم فضای زیادی برای افرادی با قد بیش از ۱۸۰ سانتیمتر وجود دارد. صندوق بار هم فضای سخاوتمندانهٔ ۵۲۲ لیتری را ارائه میکند که با خواباندن صندلیهای عقب این رقم به ۱۴۵۱ لیتر میرسد.
برد و مصرف انرژی
هرچند رفتار جادهای RZ خوب است ولی از لحاظ مصرف انرژی چندان عملکرد جالبی ندارد تا جایی که در رانندگیهای ترکیبی به ازای هر کیلووات ساعت، تنها ۳ کیلومتر را طی میکند. با این مصرف، بهسختی میتوان با هر بار شارژ کامل به بردی بیش از ۲۲۰ کیلومتر رسید که به میزان قابلتوجهی از برد اعلامی ۴۰۵ کیلومتری کمتر است. در بزرگراه نیز شرایط بدتر میشود و در سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت مصرف انرژی به ۲.۷ کیلومتر بر هر کیلووات ساعت میرسد. همچنین درحالیکه به گفتهٔ لکسوس با شارژر ۱۵۰ کیلوواتی ۳۰ دقیق طول میکشد تا ۸۰ درصد باطریها شارژ شود، ما در جایگاههای شارژ سریع بهندرت توانستیم به چنین رقمی دست پیدا کنیم.
تسلا مدل Y
مدل Y پرفورمنس با قیمت ۶۰ هزار پوند حتی از RZ پایه هم بیش از ۴ هزار پوند ارزانتر است. این تفاوت در ارزش آپشنها هم دیده میشود بهگونهای که خودروی آزمایشی ما ۶۴,۴۹۰ پوند قیمت دارد.
ویژگیهای فنی برجسته
تسلا برای مدت طولانیتری نسبت به تمام خودروسازان به ساخت خودروهای الکتریکی لوکس پرداخته و این موضوع در برخی زمینهها کاملاً خود را نشان میدهد. مدل Y پرفورمنس به یک پکیج باطری ۸۲ کیلووات ساعتی و دو موتور الکتریکی مجهز است که ۵۲۳ اسب بخار قدرت دارند. در این نسخه همچنین تسلا تغییراتی مثل کاهش ارتفاع، ترمزهای قویتر، رینگهای ۲۱ اینچی و افزایش محدودیت سرعت از ۲۱۷ به ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت را هم اعمال کرده است. به لطف طراحی آیرودینامیک، ضریب درگ مدل Y به رقم بسیار پایین ۰.۲۳ رسیده که باعث کاهش مصرف انرژی میشود و برد را به رقم ادعایی ۵۱۵ کیلومتر میرساند.
روی جاده
تغییراتی که تسلا در شاسی نسخهٔ پرفورمنس نسبت به نسخهٔ دوربرد ایجاد کرده تفاوت بزرگی را در شیوهٔ رانندگی خودرو به دنبال داشته و پیشرفت چشمگیری را نشان میدهد. در رانندگیهای شهری هرچند ارتفاع تعلیق کمتر و رینگها بزرگتر هستند اما سواری نسخهٔ پرفورمنس به میزان قابلتوجهی بهتر است. البته سواری هنوز هم برای این کلاس سفت به نظر میرسد اما سیستم تعلیق پیشرفتهتر از رقبا احساس میشود. این سیستم تعلیق نهتنها سواری را بهبود بخشیده بلکه رانندگی مدل Y را هم واقعاً جذاب کرده است. در پیچها بادیرول بسیار اندکی احساس میشود و تعادل شاسی عالی است.
به لطف ترکیبی از چسبندگی بالا و پرفورمنس خیرهکننده، شتاب صفرتاصد ۳.۵ ثانیهای ادعایی تسلا کاملاً باورپذیر خواهد بود. این پرفورمنس همچنین نهتنها لکسوس را محو میکند بلکه به مدل Y شخصیتی نزدیک به یک هاچبک داغ میبخشد. در این خودرو فقط دو ویژگی ناامیدکننده وجود دارد که اولی فرمان است. مثل دیگر تسلاها، فرمان خودرو سریع است اما هیچ بازخوردی ارائه نمیکند. مورد بعدی هم سیستم احیای انرژی ترمزها است که همیشه روی حالت قوی قرار دارد.
به لطف آیرودینامیک خوب، مدل Y در سرعتهای بالا عملکرد بسیار خوبی دارد و بهبود کیفیت سواری در اینجا هم خود را نشان میدهد هرچند که سروصدای جاده از دید ما کمی زیاد است.
کابین و کارایی
داخل مدل Y در مقایسه با لکسوس بسیار ساده و ابتدایی به نظر میرسد و غیر از روکش نرم صندلیها، متریال برخی قسمتها بهخصوص پانلهای پلاستیکی روی داشبورد و کنسول مرکزی کمی ارزان به نظر میرسند. از سوی دیگر، ارتفاع داشبورد بسیار پایین است که دید بسیار خوبی را به مسیر پیش رو فراهم میکند درحالیکه صندلیها تنظیمات فراوانی دارند و سقف شیشهای پانوراما فضای کابین را بسیار مطبوع کرده است. همچنین از لحاظ جاداری کابین هم کراساوورهای الکتریکی کمی در حد مدل Y هستند و فضای همهٔ سرنشینان جلو و عقب کاملاً سخاوتمندانه است هرچند که صندلی وسط عقب چندان راحت نیست. تسلا فضای صندوق بار مدل Y را متفاوت از لکسوس اندازهگیری کرده و بجای خط پنجره، تا سقف را ملاک قرار داده و به همین دلیل عدد ۸۵۴ لیتر را اعلام کرده که قابلمقایسه با RZ نخواهد بود.
برد و مصرف انرژی
مصرف انرژی مدل Y پرفورمنس ۵ کیلومتر بر هر کیلووات ساعت ثبت شد که مشابه نسخهٔ دوربرد است. این یعنی تسلا با هر کیلووات ساعت ۱.۳ کیلومتر مسافت بیشتری نسبت به لکسوس طی میکند که این اختلاف در سرعتهای بالاتر شگفتانگیزتر میشود. به لطف این راندمان بالا، برد مدل Y پرفورمنس در دنیای واقعی به ۴۱۰ کیلومتر میرسد. همچنین با استفاده از شارژر ۲۵۰ کیلوواتی میتوان باطریها را هم بهسرعت با نرخ ۱۱.۲ کیلومتر برد در هر دقیقه شارژ کرد. در همین حال، شبکهٔ سوپرشارژرهای تسلا هنوز هم گستردهترین شبکه شارژ عمومی محسوب میشود.
نتیجه
مقام اول: تسلا مدل Y
نقاط قوت: پرفورمنس خیرهکننده، هندلینگ چابک، کارایی چشمگیر، مصرف انرژی پایین
نقاط ضعف: سواری هنوز هم سفت، کیفیت ساخت، فرمان بیاحساس، عدم امکان تنظیم سطح احیای انرژی ترمزها
مدل Y پرفورمنس نمونهای از بهترین محصول تسلا محسوب میشود. البته پیشتازی تسلا در سرعت و مصرف انرژی در بین رقبا بدیهی است ولی شاسی مدل Y آنقدر پیشرفته است که مشابه آن را کمتر میبینیم. البته این خودرو هنوز با بینقص بودن فاصله دارد. کیفیت پایین ساخت و مشکلات ارگونومیک به قوت خود باقی هستند و فرمان فاقد بازخورد است ولی بهطورکلی و با توجه به قیمت، مدل Y پرفورمنس یک پکیج قابلتوجه است.
مقام دوم: لکسوس RZ
نقاط قوت: سواری و هندلینگ، کابین جادار، تجهیزات سخاوتمندانه، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی مناسب
نقاط ضعف: مصرف انرژی بالا، سرعت شارژ ناامیدکننده، قیمت گران، محفظههای داخلی کمتر از تسلا
برای دارندگان محصولات لکسوس که به دنبال خودرویی الکتریکی هستند، RZ جذابیت زیادی دارد. راحتی و پالایش این خودرو همان چیزی است که از یک لکسوس انتظار میرود درحالیکه پرفورمنس کافی را ارائه میکند و در پیچها هم توانمند است. بااینحال، در برابر چنین رقیب قدرتمندی، مصرف انرژی و سرعت شارژ لکسوس چندان خوب نیست که تسلا یا دیگر پیشتازان این کلاس را به چالش بکشد. این به همراه قیمت گرانتر باعث میشود RZ نتواند جایگاهی بهتر از دوم کسب کند.
مقایسه مشخصات فنی
لکسوس RZ450e | تسلا مدل Y پرفورمنس | |
قوای محرکه | دو موتوره | دو موتوره |
قدرت | ۳۰۸ اسب بخار | ۵۲۷ اسب بخار |
گشتاور | ۴۳۵ نیوتن متر | ۶۶۰ نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته | تک سرعته |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۵.۳ ثانیه | ۳.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۶۰ کیلومتر /ساعت | ۲۵۰ کیلومتر /ساعت |
مصرف انرژی | ۳.۷ کیلومتر/کیلووات | ۵.۰ کیلومتر/کیلووات |
باطری | ۷۱.۴ کیلووات ساعت | ۸۲ کیلووات ساعت |
حداکثر ظرفیت شارژ | ۱۵۰ کیلووات | ۲۵۰ کیلووات |
برد اعلامی | ۴۰۵ کیلومتر | ۵۱۵ کیلومتر |
برد واقعی | ۲۶۵ کیلومتر | ۴۱۰ کیلومتر |
طول | ۴,۸۰۵ میلیمتر | ۴,۷۵۱ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۹۵ میلیمتر | ۱,۹۲۱ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۶۳۵ میلیمتر | ۱,۶۲۴ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۸۵۰ میلیمتر | ۲,۸۹۰ میلیمتر |
وزن خالص | ۲۰۵۵ کیلوگرم | ۱۹۷۹ کیلوگرم |
ظرفیت یدک کشی | ۷۵۰ کیلوگرم | ۱۶۰۰ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۵۲۲ لیتر | ۸۵۴ لیتر |
دایرهٔ چرخش | ۱۱.۲ متر | ۱۲.۱ متر |
ضریب درگ | ۰.۲۶ | ۰.۲۳ |
قیمت پایه | ۶۴,۵۰۰ پوند | ۵۹,۹۹۰ پوند |
قیمت تستشده | ۶۸,۷۵۰ پوند | ۶۴,۴۹۰ پوند |
Amiro
۲۴ تیر ۱۴۰۲لکسوس RZ🖤👍
تسلا Y🤍👎
🤌🙂🧡
Python
۲۴ تیر ۱۴۰۲الان یه نفر میاد اینو ربط میده به ایران خودرو
امیر
۲۴ تیر ۱۴۰۲تو خودت اومدی ربط دادی بعد تازه میای شکایت هم میکنی !! فرغون سازان داخلی و اسباب بازی سازان چینی اصلا در حدی نیستن که حتی بخوایم اسمشون رو در کنار برند های معتبر بیاریم !! ( پس نیازی نیست شما در این مورد حرص بخوری )
NAVID۰۰۹۸
۲۴ تیر ۱۴۰۲باید هم یکی بیاد ربطش بده به ایرانخودرو ؟!
شرکتی که از بیتالمال ملت تابوتی میسازه برای خودِ ملت !
هر بدبختیای میکشیم از مافیای پشت پردهی همین دو خودروسازه که تازه خصوصیسازان هم با خودشان همکیش کردهاند !
بهتره بدونی ، آب هم که میخوریم به ایرانخودرو سایپا … مربوطه !!!
Car love
۲۴ تیر ۱۴۰۲فروش
تسلا y ۷۵۰ هزار تا
لکسوس rz هم 404not found 😂
اشکان
۲۴ تیر ۱۴۰۲خداییش تسلا بهتره ، همون ۴,۰۰۰ دلار تفاوتش ام خرج کابینش کنه تسلا دیگه خیلی خیلی سرتر میشه!!
بعدم یه ماشین برقی میخوای بخری باید فکر ایستگاه شارژ و خدمات و….هم باشی !
فقط چین
۲۴ تیر ۱۴۰۲حالا با بی وای دی مقایسه میزدید یک حرفی آخه bz4x بزک شده چه سمیه
R/T
۲۴ تیر ۱۴۰۲کامنت خودت یه سم هست که
Kamy
۲۴ تیر ۱۴۰۲به نظرم وای کاربردی تره
Saeed
۲۴ تیر ۱۴۰۲انتخاب من لکسوس rz هست
Car love
۲۴ تیر ۱۴۰۲نتیجه مثل روز روشن بود اصلا مقایسه نمیخواست.
جالبه باز هم برد رو الکی اعلام کردن! برد واقعی ۲۰۰ کیلومتر کم تر از برد اعلامی لکسوس بود! کلاهبرداری محض.برای bz4x هم دقیقا همین کارو کردن
مشخصات تسلا با فاصله خیلی زیاد بهتر از لکسوسه ولی اون لکسوسه که ۴ هزار دلار گرون تره! با این قیمت و این مشخصات و سرعت شارژ و برد الکی اعلام کردن تو همین وضعیت هی درجا میزنن قطعا
Ehsan
۲۴ تیر ۱۴۰۲کفه ترازو خیلی به سمت y سنگینی میکنه.لکسوس و تویوتا نمیدونم چه اصراری دارن سرعت شارژ و برد رو اینقدر بیشتر از چیزی که واقعا هست اعلام کنن،این کار به اعتبارشون خیلی ضربه میزنه و نتیجه عکس میده اونم در حالی که اول راه هستن و بیشتر باید دنبال اعتبار باشن تو الکتریکی ها
کابین لکسوس خیلی شیک تره ولی،تسلا کابین رو به همه میبازه.ولی خب واقعا مشخصات خیلی بهتری داره تسلا
فرحان
۲۴ تیر ۱۴۰۲الانه که کاربر تسلا بیاد بگه تسلا کبیر مدل وای کبیر
سالار فصل
۲۴ تیر ۱۴۰۲چقدر عالی هست این لکسوس برقی ، زیبا و اصیل و پرقدرت
ولی لعنت به تویوتا با این برد مسخره همه چیز رو خراب کرد ،
تصور این ماشین با برد 700 کیلومتری ، میتونست بازار رو قبضه کنه
این لکسوس در بهتربن حالت ماهی 500 تا در آمریکا خواهد فروخت.
شکست
AMANTE
۲۴ تیر ۱۴۰۲لکسوس انگار نسخه ی آزمایشی هست و فقط برای اینکه یک مدل برقی داشته باشه عرضه شده.
مدل Y تسلا هم که معرف حضور هست، انتخاب اول برای کسانی که میخوان ماشین الکتریکی بخرن.
من بین این دو تسلا مدل Y رو انتخاب میکنم ولی اگه گزینه های دیگه رو هم بیاریم وسط BMW iX1 انتخاب من هست.
R/T
۲۴ تیر ۱۴۰۲درسته👍👍
Tesla
۲۴ تیر ۱۴۰۲بازم مثل همیشه جاپون بازنده میشه 🤣🤣🇺🇸🇺🇸💪💪⚡️⚡️
BMW
۲۴ تیر ۱۴۰۲هم اسمش تسلا کبیرتون رو زیرش خورد میکنه
Tesla
۲۴ تیر ۱۴۰۲فعلا که خورد و تحقیر شده 🤣🤣💪💪🇺🇸🇺🇸⚡️⚡️
M/D
۲۵ تیر ۱۴۰۲تسلا مدل y کبیر هم توسط بی وای دی سانگ تحقیر شده
Killer
۲۴ تیر ۱۴۰۲بعد از اون خبر کوچ مالکان تویوتا به سمت تسلا این بدترین باخت بود واسشون💔 با این اعدادی که تو جدوله خود ژاپنیا هم تسلا رو انتخاب میکنن!!!!!! مقابسه هنوز واس اینا زوده فعلا باید دنبال تکنولوژی از چین و پلت فرم از امریکا باشن بعد مشکل چرخو حل کنن بعد تازه شاید بتونن مقایسه بشن
باز خوبه چرخش در نرفت 💔هنوز نتونستن با یه بار شارژ بالای ۲۱۰ کیلومتر برن!!! خنده دار بود مقایسشون نه فقط با تسلا بلکه با هر الکتریکی دیگه
Tesla
۲۴ تیر ۱۴۰۲واقعا از Auto express همچین توقعی نداشتم !! مسئولین محترم پدال خیلی خوب میدونن که auto express جزو اولین و معتبرترین مجلات خودرویی جهان هست و من خودم همیشه یکی از دنبال کنندگان این سایت برسی خودرو بودم ، اما حقیقتا اینبار منو نا امید کرد !! آخه مقایسه مدل y کبیر ، پرفروش ترین خودرو جهان با لکسوس !! 🤣🤣 دقیقا مثل مقایسه کادیلاک اسکالید با پراید میمونه !! آخه این دو تا مگه در یک حد هستن که مقایسه میکنید ! یه چرخ مدل y میارزه به کل صنعت خودرو جاپون
18:45
۲۴ تیر ۱۴۰۲من که لکسوس 👍👍
البته برای اولین تجربه تو این کلاس واسه لکسوس، نتیجه کاملا راضی کننده بود.
همیشه تو خودروسازی، کیفیت ساخت و اهمیت به ظرافت تو خودروهای تولید انبوه ویژگی لکسوس فقط بوده و هست
Amirmohammad
۲۴ تیر ۱۴۰۲بنظرم تنها برندی که میتونستی ژاپن رو به رقابت نزدیک کنه نیسان بود که اونم درگیر مشکلات مالی شده و عملا حذف شد وگرنه توی مسیر خوبی بود
محصولات تویوتا اصلا توی وضعیت خوبی نیستن و محصولات لکسوس حتی از تویوتا هم بدترن،برد لکسوس rz از تویوتا bz4x هم کمتره و با این اعداد و ارقام آینده روشنی نیست براشون مگر اینکه سیاست ها رو به کل تغییر بدن.سرعت شارژ در بدترین حالت ممکنه و اینکه برندی مثل تویوتا با این همه سابقه بیاد سرعت شارژ و برد خودرو که اصلی ترین ویژگی های خودرو الکتریکی هستن رو اینقدر بیشتر از اعداد واقعی اعلام کنه آسیب جبران نشدنی بهشون میزنه چون مشتری قطعا متوجه میشه یا خودش میخره و متوجه میشه یا از این مجلات که هر دو حالت ضرر هست برای تویوتا.چنین کاری رو حتی برند های تازه تاسیس شده چینی هم نمیکنن
همکاری با برند هایی مثل بی وای دی،تسلا،هیوندای یا شورلت میتونه براشون مفید باشه و جلو ببرشون.
Amir Abbas
۲۴ تیر ۱۴۰۲دوست عزیز اینکه میگید نیسان حذف شده کاملا اشتباه هست زیرا نیسان اگه تو سایت های انگلیسی سر بزنید متوجه میشید که رشد فروش خوبی داشته تو 3 ماهه اخید مخصوصا آلتیما و ایکس تریل و حتی برقیش آریا. ضمنا متوجه نشدم که منظورت از اینکه محصولات تویوتا و لکسس وضع خوبی ندارن چیه. اگه منظورت الکتریکیه که آره فعلا اینجوره ولی در مورد بنزینی و هیبریدی به هیچ وجه درست عرض نمیکنید. ضمنا وقتی مدیر عاملم عوض کردن یعنی میخوان سیاست ها را به کل عوض کنن. به شدت منتظرم که الکتریکی 1200 کیلومتری تویوتا بیاد و تسلا را به سرگیجه بندازه. که اونروز هم میاد. شک نکن
Amirmohammad
۲۴ تیر ۱۴۰۲نیسان ۳ ساله دچار ضرردهی هست و طبق بررسی ها که مطلبش هم پدال کار کرد تا چند سال آینده هم امیدی به خروجشون از این وضعیت نیست،همین یک ماه پیش هم نیسان اعلام کرد نه مینونه نیسان آریا رو تولید انبوه کنه نه میتونه برای توسعه و تحقیقش بودجه بزاره،این یعنی حذف شدن(مطلب اینم پدال کار کرد)اتفاقا نیسان آلتیما من چک کردم فروشش رو،نسبت به پارسال هم باز کاهش فروش داشت.خود نیسان هم کلا امسال ۲۰ درصد کاهش فروش داشت.لطفا آمار الکی ندین.همه چیز با سرچ راحت پیدا میشه مستند.
با توجه به وضعیت برد فعلی برقی های تویوتا و اینکه برد رو ۲ برابر اعداد واقعی اعلام میکنه نمیشه به اعداد اعلامی برای آیندشون اعتماد کرد و تا اون زمان که تویوتا قولش رو داده قطعا بقیه برند ها هم پیشرفت میکنن و اینطور نیست صبر کن تا سال ۲۰۲۶ تویوتا رو نگاه کنن
Amir Abbas
۲۴ تیر ۱۴۰۲اتفاقا کسی که داره دست میکنه جیب آمار الکی میاره شمایی برادر عزیز. اینو تو اینترنت سرچ کن بعد مشخص میشه که کی آمار فیک داره میده. اولی اینه: Nissan sales record in first quarter of 2023. که اگه سرچ کنی متوجه میشی که نیسان ( البته دز بازار آمریکا) که فروشش نسبت به مدت زمان مشابه در پارسال 17.3 درصد رشد داشته و به 235818 نسخه رسیده. دومی هم آمار کوارتر دوم ( همون سه ماهه دوم از آپریل تا ژوئن 2023) رو هم سزچ کنی در بازار آمریکا نیست 244353 دستگاه فروش داشته که 33.4 درصد رشد فروش رو نسبت به مدت زمان مشابه در پارسال داشته که اونم یه بخش خوبیش مربوط به آریا هست. ضمنا نیسان در اردیبهشت که میشد may در خارج گفته بود که انتظار رشد 38 درصدی درآمد رو داره. اون بیست درصد افت فروشی که جنابعالی عرض کردی مربوط به سال 2022 میشه و دریغ از کمی فکر که اون موقعه تمام خودروساز ها افت فروش داشتن بخاطر کمبود تراشه و مشکلات زنجیره تامین. ضمنا با هم دیگه صبر میکنیم تا 2026 خبر انقلاب تویوتا و هوندا و آفیلا ( خودروسازی سونی و هوندا و برند جدید صنعت خودروی ژاپن) رو با هم تماشا میکنیم و لذت میبریم. تا اون موقع دعا کن آخرالزمان بشه. شبت آروم….
حسین
۲۵ تیر ۱۴۰۲جریان چی بود پرفورسور امیرمحمد زیر مطلب جنگنده های نظامی با اکانت های مختلف لینک های مشابه میذاشتی و بعد یک ماه همچنان با اکانت های مختلف به دوتا کاربر میگفتی فلان لینک هارو گذاشتم بی جواب موند؟ اگه خودت آلزایمر داری فکر نکن بقیه هم آلزایمر دارن. با تغییر لحن پیام نمی تونی چیزی رو عوض کنی ترولر یا تا قا ن فن
Amirmohammad
۲۵ تیر ۱۴۰۲Amir abbas
همون اول میگفتی تا لینک میدادم
گفته بودی التیما افزایش فروش داشت،الان با لینک ثابت میکنم که آمار الکی دادی عزیز.کاری نداره،این لینک رو گذاشتم مقایسه کن امار فروش آلتیما با مدت مشابه سال قبل رو.این رو داشته باش خواستی آمار فروش نیسان رو هم میزارم ولی برای اثبات اینکه امار الکی دادی همین هم کافیه
https://www.goodcarbadcar.net/nissan-altima-sales-figures/
حسین
۲۵ تیر ۱۴۰۲دوست عزیز جناب امیر عباس زیاد با این بحث نکن یه کره فن هست که با چهارتا اکانت زیر همه پست ها نظر میذاره. جدیدا هم یاد گرفته لحن پیاماش رو تغییر بده که مثلا کسی نفهمه یه نفره.
هیوندا تویوتا رو ببره جلو 🤣 هیوندا بعد پونزده سال بره مشکل ریسک آتش سوزی انجین های صد اسبیش رو درست کنه که عین چی توی گل گیره کرده و ده ها میلیون فراخوان خورده
حسین
۲۵ تیر ۱۴۰۲جایگاه هیوندا تو الکتریکی سازی کجاست جناب احسان یا همون کار لاو یا همون کیلر یا همون محمدرضا؟ فعلا که زیر تسلا و بی وای دی و فولکس واگن و شورولت و غیره است. نگران تویوتا هم نباش بازار تویوتا اونقدر گسترده هست که یه بنجل ساز نتونه با چهارتا تبلیغات مجازی جاشو بگیره.
Elmiraj
۲۴ تیر ۱۴۰۲۱۰ سال بعد تسلا ( سال ۲۰۲۶ ) تازه میخوان رقیبی را به بازار بفرستن که با الگوبرداری از همین model y طراحی و ساخته میشه…
بعد این داغون میخواد model y ره به خطر بندازه !!!
( در بهترین حالت یه دهه عقب تر از تسلان)
R@min
۲۴ تیر ۱۴۰۲این عقب موندگی تو الکتریکی سازی مثل درون سوزها نیست که یه برند بقولی 7 8 سال وقت بزاره موتور و پلتفرم توسعه بده تا اونم شاید برسه، صرفا با یه پک باتری قوی تر به برد یکسان یا بهتر میرسه. درسته برتری تسلا صرفا تو باتری نیست و پلتفرم و پشتیبان نرم افزاری بهتر هم داره ولی اون هم با ساده سازی ها، رسیدن بهش کار سختی نیست اونم برای تویوتا و فولکس و رقبای آمریکایی. حالا این حرف برای کوچک شمردن دستاورد یا توجیح طرفی نیست ولی خب واقعیته.
ساده سازی خودروها این ایرادات هم داره دیگه کسی نمی تونه یکه تازی بکنه تو صنعت میخواد تسلا باشه یا فراری و تویوتا و…. برتری فنی خیلی خیلی کم رنگ میشه و همه چیز خلاصه میشه تو پشتیبانی نرم افزاری.
Amirmohammad
۲۴ تیر ۱۴۰۲این صحبت بنظرم خیلی سطحی نگری هست.اصلا منطقی نیست که بگیم با یک باتری قوی تر میتونه برسه به بقیه! همون باتری برای اینکه قوی تر بشه کلی تکنولوژی و هزاران ساعت تحقیق و توسعه و میلیارد ها دلار هزینه باید براش بشه که چند دقیقه سریعتر شارژ بشه و چند کیلومتر بردش بیشتر بشه.اگر به این سادگی بود الان خیلی از برند ها تسلا رو خورد کرده بودن و مشخصاتی بهتر از تسلا میداشتن ولی نمونش همین تویوتا که اتفاقا مدت زیادی هم هست داره روی برقی ها کار میکنه حتی زودتر از کره ای ها الان وضعیتش جور دیگه ای میبود.
چیزی که شما گفتی با یک نگاه ساده به وضعیت و رقابت برقی های موجود توی بازار نقض میشه
R@min
۲۴ تیر ۱۴۰۲نگاهی به برند مورد علاقت بندازی ک تو بازار احتراقی هیچی نبود و الان تو بازار برقی ماشین هم سطح بقیه میسازه هیچ سطحی نگری نیست. تکنولوژی ساخت باتری هم فعلا متوقف هست و همه برندا دارن با شرکاشون روش کار می کنن. در توسعه باتری، برندی هم مثل موتور احتراقی توسعه داخلی نداره که فشار آنچنانی بهش بیاد و اصلا در برابر توسعه یه محصول احتراقی عددی بحساب نمیاد توسعه باتری یا حتی پلتفرمش.
حالا نیای با اکانت های دیگت بالا سرمون هیوندای خداست.
بهزاد
۲۴ تیر ۱۴۰۲یک مورد وجود داره که ناقض برداشت شماست.
اکثر شرکت های خودرو ساز قطعاتشون توسط تامین کننده ها تامین میشه و رشد کمی و کیفی مثلا باتری یا موتور برقی به کاری که شرکت های تخصصی انجام میدن وابسته ست.
همه ی ساخته های تسلا از لحاظ سرعت شارژ یا دوام باتری یا بهره وری مثل هم نیستند چون چندین تامین کننده ی باتری داره و عملکرد هر سازنده مقداری متفاوته.
https://insideevs.com/news/448893/tesla-model-3-4680-charging-power-size/
لینک بالا منحنی شارژ دو باتری ساخت پاناسونیک را نشان میده که مشخصا باتری جدیدتر عملکرد بهتری داره.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-y-eu-charging-performance.237905/
لینک بالا منحنی شارژ دو باتری LG و پاناسونیک مورد استفاده در محصولات تسلاست که بازهم نشان میده عملکرد دو باتری در زمان شارژ چه مقدار تفاوت داره.
منحنی های باتری های byd و LFP شرکت catl هم اینجا ببینید.
https://www.notateslaapp.com/news/1433/german-made-tesla-model-y-with-byd-battery-showcases-improved-charging-curve
وقتی این میزان تفاوت وجود داره و روند توسعه و تحقیق هم با سرعت زیادی پیگیری میشه دلیلی برای تعجیل در روند برقی سازی نیست چون ممکنه ده ها میلیارد دلار سرمایه گذاری به خاطر انتخاب اشتباه به خطر بیوفته و اصل رقابت پذیری در صنعت خودرو اولویت اوله.
تویوتا هم دیر یا زود به این جرگه میپیونده و رقابت برقی ها با ظهور تکنولوژی های جدید آغاز خواهد شد.
Amir Machine
۲۴ تیر ۱۴۰۲چیزی که برای من جالبه بازدهی بالای موتورهای تسلاس که با وجود قدرت به مراتب بیشتر، مصرف انرژی بسیار کمتری داره و این برگ برنده مهمیه، مثل اینه که یه موتور بنزینی 500 اسبی از یه موتور 300 اسبی کممصرفتر باشه
با وجود این بازدهی، تسلا میتونه با باطری کوچیکتر برد بیشتری را بده، البته شاید تو این زمینه هم برندهای دیگه بهش نزدیک بشن اما الان فکر میکنم بیرقیب باشه
Amirmohammad
۲۴ تیر ۱۴۰۲R@min
اولا وقتی شما چیزی میگی که خیلی راحت نقض میشه و یکی میاد این کار رو میکنه نباید که اینقدر جا بخوری و ناراحت بشی دوست عزیز.منم بار اولم نیست که حرفای شمارو نقض میکنم نباید هر دفعه اینطور شوک بشی.بالاخره باید عادت کرد
دوما من برند مورد علاقه خاصی ندارم
سوما اونجا هم اگر منظورت هیوندای هست که نمیشه به برندی که ظاهرًا امسال هم شده سومین گروه پرفروش خودروسازی جهان و تقریبا هر سال جوایز زیادی کسب میکنه بگی هیچی نبوده،بنظرم هیچی نبودن یعنی اینکه بری توی خواب و خیال خودت و فکر کنی جرمی کلارکسون هستی و ۲۴ ساعته زمین و زمان رو نقد کنی وای حتی سایپا هم قبولت نکنه(احتمالا دلیل این رفتار همین آسیب از بزرگ پنداری تو مجازی و شکست تو واقعیته)
برای رد صحبت هم بازم میگم،تفاوت زیاد برند ها تو مشخصات خودروهای برقیشون با وجود سرمایه گذاری متفاوت و نتایج متفاوت و حتی شکست یه سری برند های با تجربه گویای همه چیز هست،فولکس واگن برای مثال ۲۰ میلیارد یورو برای باتری های برقی سرمایه گذاری داره میکنه البته این برای دل شکسته سایپا عددی نیست ظاهرا! کار با شرکا برای تحقیق و توسعه طبق منطق جنابعالی به معنای مجانی بودنه! ولی ظاهرا اینطور نیست
بازم میگم شوک نشو
R@min
۲۴ تیر ۱۴۰۲من از اکانت هات شوک میشم که از فرط بیکاری با چندتا اکانت وقت خودتو حروم می کنی، بشین حرفه یاد بگیر زبان بخون عمرتو تلف نکن. این ادبیاتتم رو این اکانت مودبت استفاده نکن بزار رو اون بقیه که لو نری کسی نفهمه بین خودمون بمونه.
معنی investment و development cost رو هم سرچ کن خیلی زوده این چیزا برات پسرم.
Amirmohammad
۲۵ تیر ۱۴۰۲R@min
حالا تو فکر کن من صدتا اکانت دارم مهم نیست چیزی که مهمه اینه که هنوز نتونستی با توهم تو مجازی و شکست تو واقعیت کنار بیای
اعداد و ارقام رو هم که دادم خواستی لینکارو هم میزارم
بازم میگم شوک نشو،عادت کن
Elmiraj
۲۴ تیر ۱۴۰۲اگر راه شکست دادن تسلا برای تویوتا و فولکس و رقبای آمریکایی صرفا با یک باتری بزرگتر از یه شرکت تامین کننده بود تا الان ده بار این کارو میکردن….
مدیر عامل پیشین فولکس واگن صراحتا از فاصله ده ساله شرکت خود با تسلا گفت…
تویوتا هم غیر مستقیم به این فاصله اشاره کرده و خودشون گفتن از طراحی تسلا و حتی سیستم مدیریتیش الگوبرداری میکنن…
(( اگر طراحی پلتفرم برقی ساده تر از درون سوز بود شرکت های مد نظر شما اینقدر به چالش نمی افتادن و ده مدل رو روی یک پلتفرم سوار نمی کردن))
R@min
۲۴ تیر ۱۴۰۲پلتفرم برقی و باتری بهتر گذاشتن کار بسیار ساده تری هست اینو خودت قطعا می دونی دوست من اتفاقا خود تسلا این راهو نشون داد و حرفت هم درسته و فاصله هست اما الان مشکل برندهای رقیب نبود زیرساخته تا عقب افتادگی تکنولوژی که انحصاری هم توش نیست. ولی حرف من مقایسه تکنولوژی و زمان و هزینه ساختار یه موتور احتراقی و متعلقاتش با محصولات برقی هست، منظور این نیست محصولات برقی عقب افتاده هستن. برای مثال در حال حاضر جدیدترین و پیشرفته ترین موتور حال و حاضر LT6 جی ام هست، بنظرت توسعه این موتور سخت تر بود یا پلتفرم و باتری یه محصول برقی !!!
فلسفه خودروهای برقی ساده سازی هست دیگه اینو خودت چندین بار هم گفتی و از دستاوردهای تسلا هست شایدم مهم ترین دستاوردش.
بهزاد
۲۵ تیر ۱۴۰۲المیراژ هنوزم تو توهم موندی که!؟
مگه صد بار لینک نفرستادیم که پلت فرم های تمام الکتریکی شرکت بزودی روانه ی خط تولید میشن.
شما صبر کن اگر بعد از معرفی مدلهای جدید این شرکت ها موفقیتی قسمتشون نشد اونوقت بیا فضا را با روده درازی پر کن و اگر برعکس صحبت شما شد یجوری خودت باهاش کنار بیا.
من که از الان ترس و وحشت را در جملاتت میبینم وای به حالی که خبرهای بد پشت سر هم بشنوی.
Enzo Ferrari 2008
۲۴ تیر ۱۴۰۲تسلای کبیر
Afg
۲۴ تیر ۱۴۰۲از لکسوس بیشتر از انتظار داشتم اساس خودروهای الکتریکی برد و سرعت شارژشونه رفتن به یه سفر ۵۰۰ کیلومتری با این لکسوس ادم رو به دردسر میندازه
امیدوارم به زودی اصلاحات جدی داشته باشن
دیا
۲۴ تیر ۱۴۰۲اوایل کار که لکسوس به بازار امد تقریبا دهه نود میلادی همین حرفا در موردش زده می شد. می گفتن لکسوس عمرا بتونه با ماشینهای لوکس رقابت کنه یا اینکه بتونه اصلا فروش داشته باشه. این یک حقیقته که محصولات تویو تا اهسته و پیوسته به درستی کارشونو انجام میدن و در اینده خواهیم دید که همه رقبا رو جا میزارن. از جمله تسلا.
Behi
۲۴ تیر ۱۴۰۲الان چرا مشتری با این مشخصات و قیمت بین این دوتا لکسوس رو انتخاب کنه؟ منی که ضد تسلا هستم فارغ از قیافهی بد ریخت تسلا انتخابم تسلا هستش.
تو هیچ یک از آیتمها لکسوس برنده نبوده
BMW
۲۴ تیر ۱۴۰۲بازم مثل همیشه لکسوی زیر پاش خوردش میکنه نیازی به تعریف نیست اصلا کابین داخل همه چیزو میگه بهتون
phonix
۲۴ تیر ۱۴۰۲لکسوس تسلا رو کجا و چطور خرد میکنه ؟
اصلا مگه تسلا چقدر فعال بوده ؟ یا تو کدوم سگمنت محصول مشترک داشتن قبلا ؟
لکسوس با المانی ها رقابت داره نه با امریکایی ها اونم از نوع برقی :/
برای بار چندم مقایسه تسلا با خودرو هایی مثل بنز و بی ام وه و ائودی و لکسوس کاملا اشتباهه تسلا یک استثنای خیلی بزرگه بهتره کسی رو باهاش مقایسه نکنید .
خخخ
۲۵ تیر ۱۴۰۲داداش دقیقا چطوری حساب کردی که لکسوس تسلا رو نابود میکنه؟
دریغ از این که همه مشخصاتش از لکسوس بالا تره
۴ هزار پوند هم ارزون تره ☺️💀