در این مطلب به متریال، کیفیت ساخت و دقت مونتاژ تسلا مدل S پلد و لوسید ایر گرند تورینگ نگاه دقیقی داشتهایم تا ببینیم کدام خودرو خوشساختتر است.
طی سالهای اخیر آنقدر با خودروهای الکتریکی از استارتاپهایی مثل تسلا و ریویان رانندگی کردهایم که فهمیدهایم خودروسازان نوپا در اولین محصولات خود عملکرد بینقصی ندارند و لوسید ایر هم از این قاعده مستثنی نیست. پس از گذراندن مدتی طولانی با یک دستگاه لوسید ایر گرند تورینگ پرفورمنس طی چهار ماه گذشته، به مواردی پی بردیم که با استانداردهای سطح بالای خودروهای مدرن فاصله دارد. به همین دلیل، این سؤال مطرح شد که از لحاظ کیفیت ساخت شرایط لوسید ایر در مقایسه با رقبا چگونه است؟
برای فهمیدن پاسخ این سؤال، به مدت شش ساعت همان لوسید ایر گرند تورینگ چهارماههٔ خود را در کنار رقیب اصلی آن یعنی یک تسلا مدل S پلد مقایسه و بررسی کردیم. در ادامه نتیجه این بررسیها را از لحاظ متریال، تناسب، هماهنگی و دقت ساخت خواهید خواند. البته در اینجا به دوام فنی خودروها نمیپردازیم. هرچند تسلا و لوسید هردو خودروهای گرانقیمتی هستند اما ایر گرند تورینگ پرفورمنس با قیمت ۱۸۰,۶۵۰ دلاری انتظارات بیشتری را به دنبال دارد. مدل S پلدی که ما برای این مقایسه استفاده کردهایم ۱۴۳,۱۹۰ دلار قیمت دارد اما با کاهش قیمت اخیر محصولات تسلا، قیمت این مدل به تنها ۱۱۷,۶۳۰ دلار رسیده است.
شکاف بین پانلهای بدنه
مدتها است که محصولات تسلا از شکافهای بزرگ بین پانلهای بدنه رنج میبرند اما مدل S ما نشان میدهد که آن روزها احتمالاً گذشتهاند زیرا با شکافهای باریک و یکنواخت در همهجا، تناسب بیرونی این خودرو نهتنها برای یک تسلا عالی است بلکه در مقایسه با تمام خودروهای مدرن هم خیلی خوب به نظر میرسد. از سوی دیگر، اکثر پانلهای بدنهٔ لوسید بهخوبی در کنار هم مونتاژ شدهاند اما چند مشکل فاحش وجود دارد که باید موردتوجه قرار گیرد. در تصویر بالا میتوانید فاصلهٔ درب صندوق با گلگیر عقب سمت راننده را ببینید که انگشت کوچک انسان بهراحتی داخل آن میشود. همچنین درب پورت شارژ نیز حالت خمیدهای دارد بهگونهای که یک گوشهٔ آن پایینتر از گلگیر قرار گرفته درحالیکه گوشهٔ دیگر بالاتر از درب راننده است.
تریمهای بیدقت
برای پنهان کردن زشتیها، در بیرون خودروها از تریمهای تزئینی استفاده میشود اما در لوسید همین تریمها عامل زشتی هستند. این مشکل که در دو نقطه دیده میشود، نهتنها واقعاً توی ذوق میزند بلکه کنترل کیفیت لوسید را هم زیر سؤال میبرد. تریم بین در و پنجرهٔ سمت راننده در قسمت انتهایی از جای خود بیرون زده و با ادامهٔ همین تریم روی درب سرنشین در یک راستا قرار ندارد. در سمت دیگر نیز تریم لبهٔ بالایی شیشهٔ درب سرنشین جلو با پانل نگهدارندهٔ آینهٔ جانبی فاصله دارد. به همین دلیل، از زمان تحویل لوسید، هرزمان که خودرو را شستیم مقدار کمی آب از گوشهٔ پنجره وارد کابین میشد. تسلا ولی ما را با دقت مونتاژ تریمهای تزئینی خود شگفتزده کرد. البته در این خودرو مهندسان با پنجرههای بدون قاب کار خود را آسان کردهاند زیرا قسمت بالایی درهای مدل S صرفاً با یک زه لاستیکی نرم جفت میشوند و خبری از قاب پنجره و تریمهای دور آن نیست.
داخل خودروها
هرچند تسلا در بیرون نسبت به لوسید برتری دارد اما وقتی درها را باز کرده و به داخل نگاه میکنیم شرایط برعکس میشود. در وهلهٔ اول تفاوت طراحی داخلی دو خودرو جلبتوجه میکند. نمایشگر بزرگ شناور لوسید بسیار لوکستر از خطوط صاف و لبههای تیز تسلا به نظر میرسد که کابین مدل S را شبیه گوشی هوشمند کرده است. در متریال نیز تفاوت قابل احساس است. کفپوشهای مخملی و چرم ناپا در لوسید نرمتر از کفپوشها و چرم گیاهی نازک تسلا هستند. همچنین کابین تسلا آنقدر ساده و فقیر است که فضای کلی را ارزان جلوه میدهد. درواقع، داخل مدل S این حس را میدهد که بسیاری از تصمیمات طراحی برای کاهش هزینهها یا کاهش پیچیدگی مونتاژ گرفته شده است.
رکابها بهترین مثال برای این موضوع هستند. این قسمت در لوسید با پلاستیک تزئین شده است یعنی همانطور که در اکثر خودروها میبینیم اما این طراحی مستلزم نصب چند قطعهٔ سفت روی یکدیگر است که دقت بیشتری را میطلبد. رکابهای مدل S نیز قبلاً همینطور بودند اما بعد از بهروزرسانی سال ۲۰۲۱ موکت کف خودرو تا زه لاستیکی درها کشیده شده و یک پارکابی آلومینیومی بسیار کوتاه در وسط نصب شده است. موکت مادهای است که کار با آن راحتتر بوده و به دقت کمتری نسبت به پلاستیک نیاز دارد اما این طراحی غیرمعمول نمای ارزانقیمتی دارد که دیدن آن در خودرویی با قیمت ششرقمی جالب نیست.
کیفیت داخلی
در داخل هردو خودرو چند مشکل کیفی جدی پیدا کردیم. در مدل S قسمتی از روکش صندلی عقب بهخوبی کشیده نشده و چند موج روی آن دیده میشود. بزرگترین مشکل کابین لوسید هم روشن نشدن هیچکدام از چراغهای آینهٔ آرایش روی آفتابگیر است. البته هنگام بلند کردن کاور آینه، چراغها برای لحظهای روشن میشوند. مشکل بعدی هم خود این کاور است زیرا هردو شرکت تسلا و لوسید از کاورهای ارزان و شل برای آینهٔ آرایش استفاده کردهاند. بااینحال، در تسلا لااقل این کاور هنگام باز شدن در جای خود ثابت میماند اما در لوسید باید آن را با انگشت نگه داشت.
جمعبندی
تسلا در طول ۱۰ سالی که مدل S را تولید میکند گامهای بزرگی در بهبود کیفیت ساخت آن برداشته است و امیدواریم لوسید هم در بخش شکاف پانلهای بدنه همین مسیر را دنبال کند. از سوی دیگر اما امیدواریم لوسید در یافتن راههای میانبر طراحی برای دور زدن بخشهای سخت تولید یک خودروی باکیفیت از تسلا پیروی نکند زیرا کابین شیک یکی از بهترین ویژگیهای ایر است.
Python
۲۱ فروردین ۱۴۰۲فقط فرمان یوغی تسلا.
مهردادکمال
۲۱ فروردین ۱۴۰۲من یکی فرمون پیکان جوانان رو به این ترجیح میدم.. شاید دیگه خیلی سنتی فکر میکنم
mahdi-es17
۲۱ فروردین ۱۴۰۲هر دو خودرو ساز های جوانی هستند در آینده با کسب تجربه کیفیت بالاتری داشته باشند
Farimani
۲۱ فروردین ۱۴۰۲اگر تسلا [ لوکسه ]
باید به ویران خودرو افتخار کنیم !!
mercedes
۲۱ فروردین ۱۴۰۲فک کردم فقط ایرانخودرو اینجوریه
علی
۲۷ فروردین ۱۴۰۲چه ربطی داره ؟
محمد
۲۱ فروردین ۱۴۰۲این دوتا ماشین جزو پیشرفته ترین و آخرین فناوری هایی که شما توی خودروهای تولید انبوه میتونید داشته باشید هستند ، حالا لوسید نوپاست و منابع بقیه خودروساز هارو نداره ولی برام جای سواله تسلا که بهترین متخصصان تو هر حوزه ای رو جذب میکنه یا با بهترین شرکت ها همکاری میکنه برای تولید محصولاتش چرا همین کار رو برای کنترل کیفیت نهایی و دقت مونتاژش نمیکنه ؟
پارسا
۲۱ فروردین ۱۴۰۲لوسید لایک
تسلا دیس
PSYC
۲۱ فروردین ۱۴۰۲ماشینی که داخلش به قول متن ساده و فقیره ، چطور لوکس به حساب میارین ؟ ماشین لوکس با طراحی داخلش شناخته میشه .
از لحاظ لاکچری بودن تسلا به لوسید نمیرسه . هم طراحی بیرونی هم داخلی خیلی قشنگتر از تسلائه .
heshmat021
۲۱ فروردین ۱۴۰۲از نظر طراحی ساده و فقیره نه از نظر آپشن و امکانات، هر چند طراحی هم سلیقه ایه
Yasin
۲۱ فروردین ۱۴۰۲مشخصه تسلا در کیفیت ساخت و متریال استفادهشده برتری داره
datsun
۲۱ فروردین ۱۴۰۲آره مشخصه خوده ایلون لای درزها جا میشه
Tesla
۲۱ فروردین ۱۴۰۲به ما چه جاپون تو ساخت خودرو های الکتریکی عقب مانده هست !! راستی چه خبر از bz4x و آریا ؟ میگن در فروش دارن رقیب جدی برای مدل y میشن 🤣🤣🤣🤣🤣🇺🇸⚡️⚡️⚡️💪
datsun
۲۲ فروردین ۱۴۰۲اونی که عقبه عقل ماست،
امین
۲۲ فروردین ۱۴۰۲در داخل متن به وضوح نوشته که کیفیت متریال و طراحی و مونتاژ داخل در تسلا ضعیف هست و به قیمتش نمیاد.
کارشناس بررسی کرده یه حرف میزنه. بعضی از زیر پتو با دیدن چهارتا عکس کامل متضادش میگن.
داداش لااقل حوصله کن یکبارمتن بخون! واسه چی اصلا میآید پدال؟ فقط واسه دیدن عکسها؟
کیان
۲۱ فروردین ۱۴۰۲بیشتر این حس و میداد ک میخوان لوسید و خراب کنن !!!
Tesla
۲۱ فروردین ۱۴۰۲هیچ خراب کردنی در کار نیست ، این افراد شغلشون برسی کیفیت و مونتاژ خودرو ها هست ، اتفاقا اگه قرار باشه کسی رو خراب بکنن : اون تسلا هست ، چون به هر حال بزرگ ترین و پرفروش ترین تولید کننده خودرو برقی تو دنیا هست و استارتاپ های کوچیکی مثل ریویان و همین لوسید همواره سعی میکنند با دادن رشوه به این و اون ، چهره تسلا رو پیش مردم خراب کنن در صورتی که دیدیم : مدل s به حدی با کیفیت بود که لوسید پر ادعا در بحث لوکس بودن و با کیفیت بودن رو شکست داد
Tesla
۲۱ فروردین ۱۴۰۲واقعا موندم اونایی که میگن : دقت مونتاژ محصولات تسلا پایین هست ، دقیقا فازشون چیه 😒😒 بفرما این گزارش رو افرادی تهیه کردن که متخصص برسی کیفیت و مونتاژ خودرو ها هستن و به وضوح گفتن که : دقت مونتاژ تسلا از لوسید بهتر هست ( با اینکه قیمت تسلا کمتره) و در بحث کیفیت داخل هم به جز چند تا موج کوچک روی صندلی عقب ، نتونستن ایراد خاصی بگیرن ، بیش تر از طراحی داخلی گلایه میکردن که اونم زبان طراحی تسلا هست و چیزیه که نخبه صنعت خودرو رو از بقیه متمایز میکنه
Alan.r
۲۱ فروردین ۱۴۰۲جناب تسلا
تو خود مقاله نوشته شده که کیفیت کابین تسلا پایینه و طراحی بسیار پایین ردهای داره
در ضمن لوسید اصلا معیار نیست . معیار خودروسازان ثابت شدهای مثل مرسدس و بیمر و کادیلاک و آئودی و ….. هستند
جامعه رو به زوال
۲۲ فروردین ۱۴۰۲مگه هر کی هر …میگه من باید باور کنم من میشناسم کسی تسلا داره هنوزم میگه عالیه خدمات پس از فروش عالی و عمر بالا حداقل سی سال کار میکنه
Shayan
۲۲ فروردین ۱۴۰۲ای بابا
از اسمت معلوم بود چی میخوای بگی دیگه
امان از این متعصبای تسلا
تسلا بره همون سایبر تراکشو بسازه شاید ارزش دفاع کردن پیدا کرد
HR3
۲۱ فروردین ۱۴۰۲اینجاست که وقتی این دو برند رو با مرسدس و پورشه و ب ام و و آئودی تویوتا و نیسان مقایسه می کنن آدم مطمئن میشه منبع اطلاعات این دوستان موهای زیدانه
Killer
۲۱ فروردین ۱۴۰۲کی تسلا و لوسید رو با نیسان تویوتا مقایسه میکنه؟ مگه اونا الکتریکی میتونن بسازن ؟!!!!
datsun
۲۱ فروردین ۱۴۰۲میگن اولین الکتریکی تولید انبوه دنیا رو نیسان ساخته البته اگه شما میگی نمیتونن حتما نمیتونن دیگه،
Tesla
۲۱ فروردین ۱۴۰۲اولین خودرو الکتریکی جهان رو توماس پارکر ( مهندس برق ) در سال ۱۸۸۴ تو لندن ساخت ، اولین خودرو برقی تولید انبوه هم : نسل اول رودستر هست که در سال ۲۰۰۶ رونمایی شد و اوایل ۲۰۰۸ به دست مشتریان رسید ( استاد نیسان لیف تو سال ۲۰۱۰ رونمایی شده 🤣 ) خب این از این ، بعدش هم اصلا مهم نیست که ژاپن جزو اولین ها در تولید خودرو برقی بوده ، مهم اینه الان bz4x رو داره میسازه که فقط ۵ کیلومتر باهاش میتونی رانندگی کنی بعدش وسط خیابون شارژ خالی میکنه ( البته اگه قبل از این اتفاق چرخش در نره ) 🤣🤣
datsun
۲۲ فروردین ۱۴۰۲استاد استیکر 🤣🤣🤣🤣
ببین اولین خودرو تولید انبوه که در سراسر دنیا عرضه شده نه اولین خودرو برقی
دوم خود نیسان هم دهه چهل تولید انبوه مدل تاما رو داشته ولی فقط تو بازار ژاپن
سوم برو ببین قبل ۲۰۰۸ چه تعداد خودرو الکتریکی مدرن تولید شده چه میتسو چه تویوتا و چه شورلت و همین تسلا که بر پایه لوتوس تولید شد وتعدادش مقبال لیف یه شوخی بود ولی هیچکدوم به طور گسترده وارد بازار جهانی نشدن ولیف اولین الکتریکی تولید انبوه دنیاست که بازارهای گسترده ی رو پوشش میداد،
Amir
۲۱ فروردین ۱۴۰۲میشه مقایسه کیفی این دو با پورشه تایکان هم بزارید