تسلالوسید

کدام شرکت خودروی برقی لوکس باکیفیت‌تری می‌سازد؟ تسلا یا لوسید؟

در این مطلب به متریال، کیفیت ساخت و دقت مونتاژ تسلا مدل S پلد و لوسید ایر گرند تورینگ نگاه دقیقی داشته‌ایم تا ببینیم کدام خودرو خوش‌ساخت‌تر است.

طی سال‌های اخیر آن‌قدر با خودروهای الکتریکی از استارتاپ‌هایی مثل تسلا و ریویان رانندگی کرده‌ایم که فهمیده‌ایم خودروسازان نوپا در اولین محصولات خود عملکرد بی‌نقصی ندارند و لوسید ایر هم از این قاعده مستثنی نیست. پس از گذراندن مدتی طولانی با یک دستگاه لوسید ایر گرند تورینگ پرفورمنس طی چهار ماه گذشته، به مواردی پی بردیم که با استانداردهای سطح بالای خودروهای مدرن فاصله دارد. به همین دلیل، این سؤال مطرح شد که از لحاظ کیفیت ساخت شرایط لوسید ایر در مقایسه با رقبا چگونه است؟

برای فهمیدن پاسخ این سؤال، به مدت شش ساعت همان لوسید ایر گرند تورینگ چهارماههٔ خود را در کنار رقیب اصلی آن یعنی یک تسلا مدل S پلد مقایسه و بررسی کردیم. در ادامه نتیجه این بررسی‌ها را از لحاظ متریال، تناسب، هماهنگی و دقت ساخت خواهید خواند. البته در اینجا به دوام فنی خودروها نمی‌پردازیم. هرچند تسلا و لوسید هردو خودروهای گران‌قیمتی هستند اما ایر گرند تورینگ پرفورمنس با قیمت ۱۸۰,۶۵۰ دلاری انتظارات بیشتری را به دنبال دارد. مدل S پلدی که ما برای این مقایسه استفاده کرده‌ایم ۱۴۳,۱۹۰ دلار قیمت دارد اما با کاهش قیمت اخیر محصولات تسلا، قیمت این مدل به تنها ۱۱۷,۶۳۰ دلار رسیده است.

شکاف بین پانل‌های بدنه

مدت‌ها است که محصولات تسلا از شکاف‌های بزرگ بین پانل‌های بدنه رنج می‌برند اما مدل S ما نشان می‌دهد که آن روزها احتمالاً گذشته‌اند زیرا با شکاف‌های باریک و یکنواخت در همه‌جا، تناسب بیرونی این خودرو نه‌تنها برای یک تسلا عالی است بلکه در مقایسه با تمام خودروهای مدرن هم خیلی خوب به نظر می‌رسد. از سوی دیگر، اکثر پانل‌های بدنهٔ لوسید به‌خوبی در کنار هم مونتاژ شده‌اند اما چند مشکل فاحش وجود دارد که باید موردتوجه قرار گیرد. در تصویر بالا می‌توانید فاصلهٔ درب صندوق با گلگیر عقب سمت راننده را ببینید که انگشت کوچک انسان به‌راحتی داخل آن می‌شود. همچنین درب پورت شارژ نیز حالت خمیده‌ای دارد به‌گونه‌ای که یک گوشهٔ آن پایین‌تر از گلگیر قرار گرفته درحالی‌که گوشهٔ دیگر بالاتر از درب راننده است.

تریم‌های بی‌دقت

برای پنهان کردن زشتی‌ها، در بیرون خودروها از تریم‌های تزئینی استفاده می‌شود اما در لوسید همین تریم‌ها عامل زشتی هستند. این مشکل که در دو نقطه دیده می‌شود، نه‌تنها واقعاً توی ذوق میزند بلکه کنترل کیفیت لوسید را هم زیر سؤال می‌برد. تریم بین در و پنجرهٔ سمت راننده در قسمت انتهایی از جای خود بیرون زده و با ادامهٔ همین تریم روی درب سرنشین در یک راستا قرار ندارد. در سمت دیگر نیز تریم لبهٔ بالایی شیشهٔ درب سرنشین جلو با پانل نگه‌دارندهٔ آینهٔ جانبی فاصله دارد. به همین دلیل، از زمان تحویل لوسید، هرزمان که خودرو را شستیم مقدار کمی آب از گوشهٔ پنجره وارد کابین می‌شد. تسلا ولی ما را با دقت مونتاژ تریم‌های تزئینی خود شگفت‌زده کرد. البته در این خودرو مهندسان با پنجره‌های بدون قاب کار خود را آسان کرده‌اند زیرا قسمت بالایی درهای مدل S صرفاً با یک زه لاستیکی نرم جفت می‌شوند و خبری از قاب پنجره و تریم‌های دور آن نیست.

داخل خودروها

هرچند تسلا در بیرون نسبت به لوسید برتری دارد اما وقتی درها را باز کرده و به داخل نگاه می‌کنیم شرایط برعکس می‌شود. در وهلهٔ اول تفاوت طراحی داخلی دو خودرو جلب‌توجه می‌کند. نمایشگر بزرگ شناور لوسید بسیار لوکس‌تر از خطوط صاف و لبه‌های تیز تسلا به نظر می‌رسد که کابین مدل S را شبیه گوشی هوشمند کرده است. در متریال نیز تفاوت قابل احساس است. کف‌پوش‌های مخملی و چرم ناپا در لوسید نرم‌تر از کف‌پوش‌ها و چرم گیاهی نازک تسلا هستند. همچنین کابین تسلا آن‌قدر ساده و فقیر است که فضای کلی را ارزان جلوه می‌دهد. درواقع، داخل مدل S این حس را می‌دهد که بسیاری از تصمیمات طراحی برای کاهش هزینه‌ها یا کاهش پیچیدگی مونتاژ گرفته شده است.

رکاب‌ها بهترین مثال برای این موضوع هستند. این قسمت در لوسید با پلاستیک تزئین شده است یعنی همان‌طور که در اکثر خودروها می‌بینیم اما این طراحی مستلزم نصب چند قطعهٔ سفت روی یکدیگر است که دقت بیشتری را می‌طلبد. رکاب‌های مدل S نیز قبلاً همین‌طور بودند اما بعد از به‌روزرسانی سال ۲۰۲۱ موکت کف خودرو تا زه لاستیکی درها کشیده شده و یک پارکابی آلومینیومی بسیار کوتاه در وسط نصب شده است. موکت ماده‌ای است که کار با آن راحت‌تر بوده و به دقت کمتری نسبت به پلاستیک نیاز دارد اما این طراحی غیرمعمول نمای ارزان‌قیمتی دارد که دیدن آن در خودرویی با قیمت شش‌رقمی جالب نیست.

کیفیت داخلی

در داخل هردو خودرو چند مشکل کیفی جدی پیدا کردیم. در مدل S قسمتی از روکش صندلی عقب به‌خوبی کشیده نشده و چند موج روی آن دیده می‌شود. بزرگ‌ترین مشکل کابین لوسید هم روشن نشدن هیچ‌کدام از چراغ‌های آینهٔ آرایش روی آفتاب‌گیر است. البته هنگام بلند کردن کاور آینه، چراغ‌ها برای لحظه‌ای روشن می‌شوند. مشکل بعدی هم خود این کاور است زیرا هردو شرکت تسلا و لوسید از کاورهای ارزان و شل برای آینهٔ آرایش استفاده کرده‌اند. بااین‌حال، در تسلا لااقل این کاور هنگام باز شدن در جای خود ثابت می‌ماند اما در لوسید باید آن را با انگشت نگه داشت.

جمع‌بندی

تسلا در طول ۱۰ سالی که مدل S را تولید می‌کند گام‌های بزرگی در بهبود کیفیت ساخت آن برداشته است و امیدواریم لوسید هم در بخش شکاف پانل‌های بدنه همین مسیر را دنبال کند. از سوی دیگر اما امیدواریم لوسید در یافتن راه‌های میان‌بر طراحی برای دور زدن بخش‌های سخت تولید یک خودروی باکیفیت از تسلا پیروی نکند زیرا کابین شیک یکی از بهترین ویژگی‌های ایر است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۸ رای
منبع
MotorTrend

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. Python

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1113 ديدگاه)

    فقط فرمان یوغی تسلا.

    موافقم 41
    مخالفم 13
    1. مهردادکمال

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (2000 ديدگاه)

      من یکی فرمون پیکان جوانان رو به این ترجیح میدم.. شاید دیگه خیلی سنتی فکر میکنم

      موافقم 34
      مخالفم 1
  2. mahdi-es17

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (565 ديدگاه)

    هر دو خودرو ساز های جوانی هستند در آینده با کسب تجربه کیفیت بالاتری داشته باشند

    موافقم 40
    مخالفم 2
  3. Farimani

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (43 ديدگاه)

    اگر تسلا [ لوکسه ]
    باید به ویران خودرو افتخار کنیم !!

    موافقم 58
    مخالفم 28
    1. mercedes

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (425 ديدگاه)

      فک کردم فقط ایرانخودرو اینجوریه

      موافقم 20
      مخالفم 10
    2. علی

      ۲۷ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (117 ديدگاه)

      چه ربطی داره ؟

      موافقم 2
      مخالفم 1
  4. محمد

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1484 ديدگاه)

    این دوتا ماشین جزو پیشرفته ترین و آخرین فناوری هایی که شما توی خودروهای تولید انبوه میتونید داشته باشید هستند ، حالا لوسید نوپاست و منابع بقیه خودروساز هارو نداره ولی برام جای سواله تسلا که بهترین متخصصان تو هر حوزه ای رو جذب می‌کنه یا با بهترین شرکت ها همکاری می‌کنه برای تولید محصولاتش چرا همین کار رو برای کنترل کیفیت نهایی و دقت مونتاژش نمیکنه ؟

    موافقم 48
    مخالفم 5
  5. پارسا

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (66 ديدگاه)

    لوسید لایک
    تسلا دیس

    موافقم 102
    مخالفم 23
  6. PSYC

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشینی که داخلش به قول متن ساده و فقیره ، چطور لوکس به حساب میارین ؟ ماشین لوکس با طراحی داخلش شناخته میشه .
    از لحاظ لاکچری بودن تسلا به لوسید نمیرسه . هم طراحی بیرونی هم داخلی خیلی قشنگتر از تسلائه .

    موافقم 59
    مخالفم 5
    1. heshmat021

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (415 ديدگاه)

      از نظر طراحی ساده و فقیره نه از نظر آپشن و امکانات، هر چند طراحی هم سلیقه ایه

      موافقم 21
      مخالفم 7
  7. Yasin

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (258 ديدگاه)

    مشخصه تسلا در کیفیت ساخت و متریال استفاده‌شده برتری داره

    موافقم 13
    مخالفم 56
    1. datsun

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (3961 ديدگاه)

      آره مشخصه خوده ایلون لای درزها جا میشه

      موافقم 27
      مخالفم 5
      1. Tesla

        ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (654 ديدگاه)

        به ما چه جاپون تو ساخت خودرو های الکتریکی عقب مانده هست !! راستی چه خبر از bz4x و آریا ؟ میگن در فروش دارن رقیب جدی برای مدل y میشن 🤣🤣🤣🤣🤣🇺🇸⚡️⚡️⚡️💪

        موافقم 7
        مخالفم 26
        1. datsun

          ۲۲ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (3961 ديدگاه)

          اونی که عقبه عقل ماست،

          موافقم 18
          مخالفم 5
    2. امین

      ۲۲ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (662 ديدگاه)

      در داخل متن به وضوح نوشته که کیفیت متریال و طراحی و مونتاژ داخل در تسلا ضعیف هست و به قیمتش نمیاد.
      کارشناس بررسی کرده یه حرف میزنه. بعضی از زیر پتو با دیدن چهارتا عکس کامل متضادش میگن.
      داداش لااقل حوصله کن یکبار‌متن بخون! واسه چی اصلا می‌آید پدال؟ فقط واسه دیدن عکسها؟

      موافقم 10
  8. کیان

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1491 ديدگاه)

    بیشتر این حس و میداد ک میخوان لوسید و خراب کنن !!!

    موافقم 43
    مخالفم 9
    1. Tesla

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (654 ديدگاه)

      هیچ خراب کردنی در کار نیست ، این افراد شغلشون برسی کیفیت و مونتاژ خودرو ها هست ، اتفاقا اگه قرار باشه کسی رو خراب بکنن : اون تسلا هست ، چون به هر حال بزرگ ترین و پرفروش ترین تولید کننده خودرو برقی تو دنیا هست و استارتاپ های کوچیکی مثل ریویان و همین لوسید همواره سعی می‌کنند با دادن رشوه به این و اون ، چهره تسلا رو پیش مردم خراب کنن در صورتی که دیدیم : مدل s به حدی با کیفیت بود که لوسید پر ادعا در بحث لوکس بودن و با کیفیت بودن رو شکست داد

      موافقم 12
      مخالفم 41
  9. Tesla

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (654 ديدگاه)

    واقعا موندم اونایی که میگن : دقت مونتاژ محصولات تسلا پایین هست ، دقیقا فازشون چیه 😒😒 بفرما این گزارش رو افرادی تهیه کردن که متخصص برسی کیفیت و مونتاژ خودرو ها هستن و به وضوح گفتن که : دقت مونتاژ تسلا از لوسید بهتر هست ( با اینکه قیمت تسلا کمتره) و در بحث کیفیت داخل هم به جز چند تا موج کوچک روی صندلی عقب ، نتونستن ایراد خاصی بگیرن ، بیش تر از طراحی داخلی گلایه میکردن که اونم زبان طراحی تسلا هست و چیزیه که نخبه صنعت خودرو رو از بقیه متمایز میکنه

    موافقم 12
    مخالفم 41
    1. Alan.r

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1133 ديدگاه)

      جناب تسلا
      تو خود مقاله نوشته شده که کیفیت کابین تسلا پایینه و طراحی بسیار پایین رده‌ای داره
      در ضمن لوسید‌ اصلا معیار نیست . معیار خودروسازان ثابت شده‌ای مثل مرسدس و بیمر و کادیلاک و آئودی و ….. هستند

      موافقم 43
      مخالفم 9
      1. جامعه رو به زوال

        ۲۲ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (99 ديدگاه)

        مگه هر کی هر …میگه من باید باور کنم من میشناسم کسی تسلا داره هنوزم میگه عالیه خدمات پس از فروش عالی و عمر بالا حداقل سی سال کار میکنه

        موافقم 2
        مخالفم 7
    2. Shayan

      ۲۲ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (61 ديدگاه)

      ای بابا
      از اسمت معلوم بود چی میخوای بگی دیگه
      امان از این متعصبای تسلا
      تسلا بره همون سایبر تراکشو بسازه شاید ارزش دفاع کردن پیدا کرد

      موافقم 4
      مخالفم 1
  10. HR3

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (241 ديدگاه)

    اینجاست که وقتی این دو برند رو با مرسدس و پورشه و ب ام و و آئودی تویوتا و نیسان مقایسه می کنن آدم مطمئن میشه منبع اطلاعات این دوستان موهای زیدانه

    موافقم 33
    مخالفم 12
    1. Killer

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (596 ديدگاه)

      کی تسلا و لوسید رو با نیسان تویوتا مقایسه میکنه؟ مگه اونا الکتریکی میتونن بسازن ؟!!!!

      موافقم 4
      مخالفم 22
      1. datsun

        ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (3961 ديدگاه)

        میگن اولین الکتریکی تولید انبوه دنیا رو نیسان ساخته البته اگه شما میگی نمیتونن حتما نمیتونن دیگه‌،

        موافقم 20
        مخالفم 3
        1. Tesla

          ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (654 ديدگاه)

          اولین خودرو الکتریکی جهان رو توماس پارکر ( مهندس برق ) در سال ۱۸۸۴ تو لندن ساخت ، اولین خودرو برقی تولید انبوه هم : نسل اول رودستر هست که در سال ۲۰۰۶ رونمایی شد و اوایل ۲۰۰۸ به دست مشتریان رسید ( استاد نیسان لیف تو سال ۲۰۱۰ رونمایی شده 🤣 ) خب این از این ، بعدش هم اصلا مهم نیست که ژاپن جزو اولین ها در تولید خودرو برقی بوده ، مهم اینه الان bz4x رو داره می‌سازه که فقط ۵ کیلومتر باهاش میتونی رانندگی کنی بعدش وسط خیابون شارژ خالی میکنه ( البته اگه قبل از این اتفاق چرخش در نره ) 🤣🤣

          موافقم 1
          مخالفم 16
        2. datsun

          ۲۲ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (3961 ديدگاه)

          استاد استیکر 🤣🤣🤣🤣
          ببین اولین خودرو تولید انبوه که در سراسر دنیا عرضه شده نه اولین خودرو برقی
          دوم خود نیسان هم دهه چهل تولید انبوه مدل تاما رو داشته ولی فقط تو بازار ژاپن
          سوم برو ببین قبل ۲۰۰۸ چه تعداد خودرو الکتریکی مدرن تولید شده چه میتسو چه تویوتا و چه شورلت و همین تسلا که بر پایه لوتوس تولید شد وتعدادش مقبال لیف یه شوخی بود ولی هیچکدوم به طور گسترده وارد بازار جهانی نشدن ولیف اولین الکتریکی تولید انبوه دنیاست که بازارهای گسترده ی رو پوشش میداد،

          موافقم 20
          مخالفم 3
  11. Amir

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (118 ديدگاه)

    میشه مقایسه کیفی این دو با پورشه تایکان هم بزارید

    موافقم 18
    مخالفم 6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا