متنی که پیش رو دارید نگاهی به ۲۵ سال قبل است، زمانی که دو مهندس جوان به دنبال تأسیس شرکتی برای تولید خودروهای الکتریکی بودند. این شرکت که اکنون در کل جهان شناخته شده است، تسلا نام دارد؛ اما درحالیکه همه ما تسلا را با ایلان ماسک میشناسیم، مؤسسان اصلی این شرکت افراد دیگری بودهاند. با ما همراه باشید تا ببینیم تسلا چه راهی را طی کرده است تا به اینجا برسد.
همانند اکثر مهندسان سیلیکون ولی، مارتین ابرهارد هم خودروها به ویژه مدلهای سریع را دوست دارد. اما این ماشین باز مدرن از خرید یک هات رود پرمصرف احساس خوبی نداشته و مدلهای دیگری را ترجیح میداده است.
به همین خاطر چندین سال پیش ابرهارد و دوستش مارک تارپنینگ شرکت تسلا موتورز را تأسیس کردند. هدف آنها طراحی یک خودروی اسپرت بود که بتواند با پیشرانهای الکتریکی، سرعتی در حد و اندازههای فراری یا پورشه داشته باشد.
تسلا با حدود ۸۰ کارمند توانست سرمایه ۵۴.۲۷ میلیون دلاری را جذب کند. از جمله مشهورترین سرمایهگذاران این شرکت در آن زمان میتوان به لری پیج و سرگی برین موسسان گوگل و ایلان ماسک مؤسس پیپال اشاره کرد. این شرکت میخواست اولین محصول خود را یک سال بعد از جذب سرمایه تولید کند.
ابرهارد گفته است:
من تنها فردی نیستم که دوست دارم خودرویی زیبا و هیجانانگیز بخرم و درعینحال سطح بالای اخلاقی را حفظ کنم. هیچ بخشی از انرژیهای موجود در خودروهای الکتریکی از خاورمیانه تأمین نمیشود
سیلیکون ولی فکر میکند تمامی آنچه را که دیترویت از انجامش عاجز است انجام میدهد و آن هم تولید و فروش خودروهای الکتریکی است.
در دهه ۹۰ میلادی جنرال موتورز و دیگر خودروسازان میلیاردها دلار را صرف توسعه خودروهای الکتریکی کردند اما توفیقی نداشتند زیرا اکثر این خودروها شعاع حرکتی زیر ۱۶۰ کیلومتر داشتند.
با استفاده از تجربه مهندسی و روح خلاقیت سیلیکون ولی، تسلا به هدف خود نزدیک شد؛ اما برخلاف خودروسازان آمریکایی و ژاپنی، آنها روی محصولات اسپرت و الکتریکی برای خریداران ثروتمند کار کردند.
حداقل سه استارت آپ سیلیکون ولی شامل تسلا موتورز، رایت اسپید و لی آن سلز جزو شرکتهایی بودند که در سطح ملی به توسعه خودروهای الکتریکی یا قطعات آنها پرداختند.
به همان اندازه که قیمت بنزین بالا رفت، تکنولوژی نیز بهبود یافت و خودروهای پاکتری تولید شد. این نسل جدید از کمپانیهای سازنده خودروهای الکتریکی پتانسیل بالقوه بازار را پیدا کردند، چیزی که از نظر خودروسازان بزرگ پنهان مانده بود.
اما برخی کارشناسان صنعت خودرو درباره کاهش قیمت خودروهای الکتریکی و طول عمر باتریها تردید داشتند و این خودروها را با نمونههای سنتی قابلمقایسه و رقابت نمیدانستند.
آنتونی پرت که جزو این کارشناسان است میگوید:
برای جذب انبوه مصرفکنندگان قیمت باید به حدی پایین بیاید که به نقطه سربهسر و رقابت برسد
او میافزاید:
مشکل خودروهای الکتریکی این است که به خاطر تکنولوژی باتری محدود شدهاند
برخی خودروسازان مطرح هم در حال کار روی خودروهای الکتریکی بودند اما اکثرشان روی خودروهای هیبریدی که از بنزین و برق استفاده میکردند تمرکز کردند.
خودروهای الکتریکی استفاده کننده از باتری که توسط خروجی برق شارژ میشوند به سرعت میتوانند وابستگی به سوختهای فسیلی را کاهش دهند و میزان تولید گازهای گلخانهای نیز بسیار کاهش مییابد.
در دهه ۹۰ میلادی، خودروسازان بزرگ چندین خودروی الکتریکی را معرفی کردند. اگرچه این خودروها تعداد محدودی از افراد را به خود جذب کردند اما در بازار راه به جایی نبردند زیرا شعاع حرکتی پایینی داشتند.
خودروسازان بزرگ لابیهای زیادی انجام دادند اما در سال ۲۰۰۳ ورق برگشت. اکثر شرکتها خودروهای الکتریکی خود را فراخوان کردند و از بین بردند که باعث شد خریداران وفادار رویگردان شوند.
درحالیکه این مدلها شعاع حرکتی کمی داشتند، پیشرفتهای صورت گرفته در تکنولوژی باتری و قطعات الکترونیکی باعث شد خودروهای الکتریکی دو برابر میزان اولیه برد داشته باشند.
تسلا و رایت اسپید در حال استفاده از باتریهای لیتیوم-یونی بودند. این باتریها قویتر، سبکتر و کاراتر از نمونههای سرب اسیدی اولیه بود.
رئیس انجمن خودروهای الکتریکی میگوید:
تکنولوژی باتری بهبود یافته است. این باتریها میتوانند شعاع حرکتی بیشتر و طول عمر بالاتری داشته باشند و زمان شارژ آنها نیز کاهش یافته است
موفقیت تویوتا پریوس و دیگر خودروهای هیبریدی نشان داد که بازار بزرگی برای خودروهای دوستدار محیطزیست وجود دارد. پیج و برین که موسسان گوگل هستند به خاطر راندن پریوس شناخته میشوند.
اما ابرهارد فکر میکند پریوس خودرویی بسیار زشت است و معتقد است خریداران ثروتمند هم چنین نظری دارند.
او و تارپنینگ در تسلا اولین نمونه از خودروی خود را به نمایش گذاشتند، خودرویی دونفره با نام رودستر که ما را به یاد لوتوس الیزه میانداخت.
او میگوید:
ما در حال ساخت خودرو برای افرادی هستیم که رانندگی را دوست دارند. این خودروی مجازات نیست
مهندسان تسلا برای ساخت رودستر یک سیستم باتری راضیکننده با بیش از ۸ هزار سلول لیتیوم-یون و شبکهای کامپیوتری برای کنترل آنها را توسعه دادند. آنها همچنین پیشرانهای الکتریکی ساختند که قدرتش به دو برابر خودروهای الکتریکی اولیه میرسید.
رودستر شعاع حرکتی حدود ۴۰۰ کیلومتر و زمان شارژ ۳ ساعته داشت و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت آن به حدود ۴ ثانیه و حداکثر سرعتش به ۲۱۷ کیلومتر در ساعت میرسید. ابرهارد میگوید این خودرو قیمتی بین ۱۱۵ تا ۱۶۰۸۰۰ دلار داشته است.
نام این کمپانی از نیکولا تسلا مخترع معروف گرفته شده است. تسلا تحقیقات فراوانی در زمینه الکتریسیته داشته است و کمپانی تسلا نیز اهداف زیادی را دنبال میکند.
مدیران تسلا درباره شکلگیری نوع جدیدی از کمپانی صحبت میکنند و امیدوارند در نهایت محصولاتی جدید را معرفی کنند که نقطه آغاز آن یک خودروی سطح بالاست و با پیشرفت تکنولوژی قیمتش کاهش مییابد.
اما تسلا ابتدا باید در تستهای ایمنی و زیستمحیطی دولتی سربلند باشد. این فرایندی پیچیده است و موسسان تسلا هم به سختیهای آن اذعان میکنند. تارپنینگ میگوید:
صنعت خودرو چالشهای بیشتری نسبت به آنچه انتظار داشتیم دارد
یان رایت که تسلا را ترک کرد و کمپانی رایت اسپید را تأسیس نمود به دنبال همان بازار جذاب خودروهای اسپرت و پرفورمنس است.
این مهندس اهل نیوزلند ۹ ماه را صرف بازنگری در خودروی مسابقهای آریل اتم و نصب باتری لیتیوم-یون روی آن کرده است. او امیدوار است محصول خودش را سرانجام با قیمت حدود ۱۶۲۸۰۰ دلار به فروش برساند.
رایت مکرراً با سرمایه گذاران بالقوه صحبت کرده است و میخواهد سرمایه شرکت خود را افزایش دهد. خودروی رایت اسپید X1 فاقد درب، سقف و شیشه جلو است و در واقع همانند یک رولر کاستر حس میشود. این خودرو شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۳ ثانیهای دارد و بنابراین یکی از پرشتابترین خودروهای تولیدی محسوب میشود.
رایت اسپید X1 سال پیش در مسابقات مختلف توانست پورشه و فراری را شکست دهد. رایت گفته است:
این خودرو خود من را به عنوان یک دوستدار محیطزیست رادیکال توصیف نمیکند. فکر میکنم مشتریان من خودروهای تولیدی را به خاطر پرفورمنس خریداری خواهند کرد. راندمان انرژی یک معیار خوب است اما دلیل خرید محصولات من این نیست
تاریخچهای کوتاه از خودروهای الکتریکی معاصر
SAM خودرویی بود که در سوئیس طراحی و در ملبورن تولید شد. این وسیله نقلیه برای سفرهای شهری طراحی شد و شتاب صفر تا ۵۰ کیلومتر در ساعت ۷ ثانیهای داشت.
نیسان هایپرمینی یک خودروی الکتریکی دیگر بود که در نمایشگاه توکیو ۱۹۹۷ معرفی شد و برخی افراد آن را محصولی بامزه میدانستند درحالیکه منتقدان میگفتند هایپرمینی چیزی بیشتر از یک خودروی گلف کارت نیست.
تویوتا ای کام هم در سال ۱۹۹۷ معرفی شد و شعاع حرکتی ۷۰ کیلومتری و حداکثر سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعتی داشت.
دیگر خودروی الکتریکی سالهای نه چندان دور الیکا از ژاپن است که در تستهای سال ۲۰۰۴ سرعت ۳۷۰ کیلومتر در ساعت را ثبت کرده است. طراح این وسیله نقلیه عجیبوغریب پروفسور هیروشی شیمیزو بوده است که میگفت محصولش توانایی شکستن مرز سرعت ۴۰۰ کیلومتر در ساعت را هم دارد.
کانسپت پیوو نیسان در سال ۲۰۰۵ از طراحی عجیبی سود میبرد و بهصورت ۳۶۰ درجه میچرخید به همین خاطر نیازی به دندهعقب رفتن نبود.
اما بعداً چه اتفاقی افتاد؟
درحالیکه تسلا امروز با نام ایلان ماسک شناخته میشود، سرمایهگذاری اولیهاش در تسلا باعث حضورش در این شرکت شد. ماسک در آن زمان نقش رئیس هیئتمدیره را داشت و ابرهارد به عنوان مدیرعامل و تارپنینگ به عنوان مدیر مالی ارشد ایفای نقش میکردند.
در آگوست ۲۰۰۷، اعمال ماکیاولیستی ماسک باعث شد کمکم کنترل تسلا را به دست گیرد. کودتای بدون خونریزی او منجر به کمرنگتر شدن نقشهای موسسان اصلی تسلا یعنی ابرهارد و تارپنینگ شد.
سال ۲۰۰۸ جزو مهمترین سالهای تسلا بود. تولید رودستر استارت خورد، ابرهارد و تارپنینگ شرکت را ترک کردند و ماسک مدیرعامل شد.
رودستر تا سال ۲۰۱۲ در خط تولید بود و در کل ۲۴۵۰ دستگاه از آن خط تولید را ترک کردند. این خودرو راه را برای تولید محصول بعدی یعنی تسلا مدل S باز کرد. مدل S همان سال در کارخانه جدید تسلا در فرمونت کالیفرنیا تولید شد. حالا تسلا حرف اول را در بازار خودروهای الکتریکی میزند…
NAVID۰۰۹۸
۲۳ بهمن ۱۴۰۰جریان شرکت اپل با استیو جابز و جریان شرکت ماکروسافت با بیلکیتس ، تو مایههای همین تسلای امروز و تفاوتش با گذشته هست !
داستان شکلگیری ماکروسافت و اپل را از ریشه سرچ کنید و ببینید چطور این دو فرد محبوب و معروف در گذشته ایدهی شرکتی که در آن کار میکردند را دزدیدهاند و حتی تا سالها کشمکش دادگاهی داشتند اما در طول همین جریان دادگاهی چنان بزرگ شدند که دادن غرامت برایشان مثل آب خوردن بود اما تیرشون به هدف خورد و یک پروژهی مخفی و به خواب رفته را امروزه به میلیاردها دلار تبدیلش کردند !
ایلان ماسک هم همینطور با این تفاوت که ایلان ماسک عجیب آدمی هست که با دیدنش فکر میکنید چه آدم خاکی و مهربانیه اما به اَعمال و معرفی خودروهاش و شوآفی که راه میندازه و آن رابطهها با سلبریتیها و … به شیاد بودنش یا شاید زرنگ بودنش پی میبری که چطور بدون اینکه یک دلار خرج کند ، شرکتش را تبلیغ و پُرحاشیه میکند !
هیچ وقت بازی با رمزارزها و فیلمی که در میآورد را فراموش نکنید که بحث سر میلیاردها دلار سود هست !
رابطه با خانوم مهربان سر به زیر جانی دِپ !
شوآف معرفی پیکاپ سایبرتراک !
پیشفروشهای اعجابآور و سپس نساختن و سرکار گذاشتن مردم !
کلکل کردنهایش با آدم معروفها !
و….
rezars pc
۲۳ بهمن ۱۴۰۰سر به زیر جانی دپ تو تخت … کرد همون خانوم محترم و سر به زیر /:
مردیم از خوشی
۲۳ بهمن ۱۴۰۰چقدر شما کوچک هستید ( هر چی دیگه می نوشتم ت.ا.ی.ید نمی شد !!!! )
اول از همه دنیا همینه !
دوم شما میخوای یه میلیارد را مقایسه کنی باید با بقیه میلیارد ها مقایسه کنید !
سوم زندگی شخصی افراد فکر نکنم به بقیه ربط داشته باشه بلاخره ایلان ماسک که معصوم نیست !!!!
درباره بازار سرمایه خود افراد متخصص میگند کل سودی که کرد ۱ میلیارد دلار بود 😐 در حالی که سرمایه ایران ماسک ۴۰۰ میلیارد دلار هست ! آیا واقعا فکر میکنی برا سود رفته تو بورس تا سر مردم کلاه بزاره ؟! دیدگاهی کاملا سطحی و بچگانه ، کار ایلان ماسک برای نشان دادن قدرت و نفوذش در دنیا به رهبران دنیا بود اونا خودشون پیام را گرفتند
و حالا دستاورد هایش
تغییر کامل صنعت خودرو و رفتن به سوی پاک شدن هر چند برای طرفدار های خودرو چیز دردناکی بود ! ولی در کل برای بشر حرکت مثبتی بود ، درسته مهندساش خیلی زحمت میکشند ولی اینا بدان سرمایه گذاری خیلی مهمه اونم همچین ریسک بزرگی !!! و تازه مدیرت چنین شرکت های هم کار کمی نیست
ساخت اینترنت ماهواره ای ! وحشت کشور های دی.ک.تا.توری !! نت آزادی بدون فیلتر با سرعت بسیار بالا
سرعت بخشید و جهش دوباره صنعت هوا و فضا
و بسیاری دیگه دستاورد های عالی ! وقتی این چنین فردی مقاسیه میکنید با بقیه ثروت مندان ارزش کار هاش درک میشه ! ولی خب عده ای مثل شما که تع.ص.بی ناب دارید که قبلاً ثابت شده که حاضرید حتی تو دنیای واقعی هم بخاطر برندی که بعضا عمرشون هم یه خودرو ازش نداشتند ، بلای سر هم بیارید
میآید و برای چنین فردی داستان میگید ! خسته نباشی دلاور ولی یه برند خودرو سازی ارزش چنین حرفای را نداره ، جوری که شما برا برند های محبوبتون تلاش میکند خود هیئت مدیر شرکت نمیکنه
ایلان ماسک یه اسطوره است کار اشتباه کرده ولی کار های خوبش به شدت می چرپه اگه تعصب سویی برای چشمانتان گذاشته باشه !!!
NAVID۰۰۹۸
۲۳ بهمن ۱۴۰۰من کوچک هستم اما شما با بزرگواری خودتان ببخشید !
نظر شما هم محترم !
امیر
۲۳ بهمن ۱۴۰۰با عرض سلام خدمت دوستان فکر کنم خیلی ها اطلاعی از خبر شوکه کننده آینده نگرانه آقای ماسک ندارن ،،به علت توفان خورشیدی ۴۰ماهواره از ۴۹ ماهوره آقای ماسک از کار افتاد
Dariush
۲۴ بهمن ۱۴۰۰زمانی خودروی الکتریکی یک خودروی پاک میشه که مثلا برق مورد نیاز و از خورشیدتامین کنه در حالی که الان برق مورد نیاز از سوخت فسیلی بدست میاد ولی در کل پیشرفت محسوب میشه
AMIR / ARMI
۲۳ بهمن ۱۴۰۰کل حرفت به کنار این به کنار ( رابطه با خانوم مهربان سر به زیر جانی دِپ )
کاش خود امبر هرد اینو میشنید از خنده روده بر میشد 😂😂😂
به خدا قسم این درست نیست نمیگی از کجا میگیری 😂
NAVID۰۰۹۸
۲۳ بهمن ۱۴۰۰یعنی اینقدر سخته که بفهمی کنایهآمیز بوده ( خانوم مهربان سر به زیر ) !
حالا خودت بگو از کجا میگیری که اینقدر سخته درک و فهم خیلی از جملات ساده 😂 !
AMIR / ARMI
۲۳ بهمن ۱۴۰۰فکر کنم یکی باید بهت یاد بده جملات کنایه امیز باید بهش اشاره بشه که این جمله کنایه هست از فلان چیز مثلا نه تنها من رضا هم اون بالا متوجه نشده
البته اکثرا همینجوریه متوجه هم نشدیم حرفی نمیزنیم و میگذریم 😂
NAVID۰۰۹۸
۲۳ بهمن ۱۴۰۰حرفی نمیزنی چون حرفی نداری و میگذری !
مثل بچهای که گریه میکند اما نه خودش و نه اطرافیانش نمیدانند بهانهی چی را گرفته که گریه میکند !
شما هم فقط میخواهی تخریب کنی و دنبال بهانههای کشکی میگردی !
فقط این را به شما میگویم که زشته ، نکنید این بچهبازیها را !
HamiD
۲۳ بهمن ۱۴۰۰بیخیال آقا نوید …
بزار خوش باشن با توهماتشون …
بنظرم حیف شد این دو نابغه شرکت رو دادن دست ماسک رفتن … رقابت شرفتمندانه خیلی زیباتره …
البته که “مجبور به رفتن” شدن … عین استیوجابز و قضیه اپل …
ایلان ماسک هم نمیدونم چطوری اسطوره شد!!!! حقیقتا چه خدمتی به بشریت کرد نمیفهمم! طرف خدمات اینهمه دانشمند رو ندیده و تا حالا اسمشون رو هم نشنیده اما یه دلال واسش شده اسطوره! خیلی جالبه …
حالا نظر ها متفاوته اما هیچوقت از یه نفر بت نسازین عزیزان …
در ضمن دقت کردید هیچوقت این طرفداران تسلا نمیگن که آمریکایی ها از تسلا عقب موندن؟! شکاف تکنولوژی فقط واسه اروپا و آسیا هست!!!!
یعنی موقع کوبوندن شرکت هایی که خودروی درون سوز میسازن همش به بنز و تویوتا و … گیر میدن!
یکیشون نیومد به داج گیر بده!!!
بخدا !!!!!
در کل یه عده طرفدار ماشین نیستن … طرفدار کشور هستن در حقیقت … از پروفایلشون هم مشخصه کاملا …
کشوری که حتی اجازه نمیده دارو وارد کنیم …
جالبه بخدا …
خدا نکنه یکی گرفتار یه مریضی بشه ؛ ایشاالله همه سالم باشید اما اگه کسی درد بی دارویی رو کشیده هیچوقت اسمش رو نمیزاره یانکی … هیچوقت طرفدار یه کشور دیگه نمیشه … حالا میخواد چین باشه میخواد آلمان باشه میخواد آمریکا باشه یا میخواد روسیه باشه!
این دوستان هم کلا خودرو سازی رو با کشور قاطی کردن …
در نظرشون کسی که ماشین ژاپنی دوست داره دشمن آمریکاست …
کسی که ماشین آمریکایی دوست داره دشمن آلمان هست …
کسی که ماشین کره ای دوست داره دشمن ژاپنه …
در کل بیخیال سید
جناب ایکس
۲۳ بهمن ۱۴۰۰دقیقاً، فقط داد و بیداد میکنن. حرف نمیزنن
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۲۳ بهمن ۱۴۰۰آقا حمید کسی که از انسان بت بسازه ا.ح.م.قه شما میگید این بشر برای انسان چیکار کرده!!!! تابلو هست اصلا نمیدونید این مرد چی هست
یه سرچ خیلییییی ساده ویکی پیدیا برید ببینید چی به چیه!
شما با یه چیز یه فرد سازتون مخالفه نباید که برید بقیه چیزاشم بکوبید!
شما از تسلا خوشت نمیاد؟ منم زیاد خوشم نمیاد! ولی الکی همه چیزو قاطی نمیکنم بگم عا ایلان ماسک بده چون رییس تسلاست
کسی فکر نکنم وجود داشته باشه که بگه رقابت جوانمردانه بده
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۲۳ بهمن ۱۴۰۰ایلان ماسک شیاد نیست
شما با خودرو هاش مشکل داری چرا ربطش میدی به خودش؟…
ایلان ماسک یک فرد کاملااااا جلوتر از زمان حال هست و کسانی میتونن اینو ببینن و بدونن که با کارایی که میخواد بکنه آشنا باشن نه اینکه ندانسته همینطوری حرف بزنن:)
ببین
من چندتا چیز خیلی باحال رو بهت میگم تا بفهمی این یارو چی و کی هست
استارلینک… نت آزاد که یه نیازه برای دنیا خصوصا ایران و کشورایی مثل ایران…
اسپیس ایکس…. چیزی که ماسک کلی وقت براش گذاشت و هزینه کرد و آخرشم جواب داد! دیدیم راحت بلو اورجین رو خوراک کرد و خورد و الان هم با ناساعه
هایپر لوپ… چیزی که داره به واقعیت میاد و سفر ها رو بسیااااااار سریعتر می کنه…. و دیگه نیاز نیست برای یه مسافرت ساعت ها بشینی توی هواپیما
نیورالینک… همون چیپه که میزاشتن توی مغز، که گذاشتن توی مغز میمونم جواب داد…
اینا فقط چندتا از موفقیت های این به اصطلاع شیاد هستن
امیر
۲۳ بهمن ۱۴۰۰الان شما ماشیناش رو دوست داری یا خودش یعنی علاقه ی شما به خودش بوده پس چه ارتباطی به انرژی پاک داره چه ربطی به صنعت خودرو سازی داره ، اگه شما هیدروژن رو قبول نداری چرا ادعا میکنی ،فقط حرفت روی الکتریکیه ،نگاه کن مشخصه شما ف..ن هستین
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۲۴ بهمن ۱۴۰۰عجب سمی بود😐
خودت فهمیدی چی گفتی؟
حالا بگذریم…
در جواب سوالاتتون و حرفاتون
خودش رو نه ماشینش رو
ربط داره خوبم ربط داره من این انرژی پاک رو برای ماشین ها گفتم! و من اسمم به این دلیل انرژی پاک هست که یکی از موافقان انرژی های پاک هستم ، عاشق و نگران محیط زیست هم هستم، خصوصا برای ماشین که خودمم چند ایده در سر دارم….
من کجا گفتن هیدروژن رو قبول ندارم:/ من اینو گفتم که هیدروژن اگه بخواد سوختی بشه که کل ماشینای دنیا ازش استفاده کنن پاک نیست ولی اگه برای ماشین های محدودی استفاده بشه پاک هست که حالا برای اونم دلایل خودمو دارم و اینجا جاش نیست
دا اشتباه گرفتی من فن الکتریکی نیستم و از خدوت حرف در نیار
:/
خدا خیرت بده داش مغزم از حرفات سوت کشید:/
جناب ایکس
۲۳ بهمن ۱۴۰۰نیکولا تسلا جلوتر از زمانش بود اما این باعث نمیشه ایلان ماسک بخاطر مالک بودن شرکت تسلا از زمان جلوتر باشه😂
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۲۳ بهمن ۱۴۰۰کسی هم اینو نگفته
mrspeedy
۲۳ بهمن ۱۴۰۰تست جرمی از تسلا تو تخت گاز خیلی باحال و بحث برانگیز بود!
فقط اونجایی که جرمی گفت توی خراب شدن هم خیلی بهتر از لوتوس عمل نمیکنه😂
میثم
۲۳ بهمن ۱۴۰۰“””اعمال ماکیاولیستی”””
تو ویکیپدیا سرچ کنین
خودم نمیدونستم خیلی جالب بود
کودتای لیتیوم بولیوی شاخصه بارز این افکارشه
ولی روحیه پیشتاز و ساختار شکنش رو دوست دارم
NAVID۰۰۹۸
۲۳ بهمن ۱۴۰۰آقا میثم
این واژه دقیقاً برای ترامپ هم صِدق میکنه !
افرادی که دیدگاه خودشان را دارند و اصلاً کاری ندارند به درست و غلط بودنش ، بلکه فقط رسیدن به هدف مهم هست !
خیلی از سیاستمداران بر پایهی همین اصل کشورها را اداره میکنند که البته خیلی از نهادها باید باشند تا از اشتباهات فاجعهآمیزشان جلوگیری کنند اما ترامپ یک دیوانهی افسارگسیخته بود که بر هیچ اصولی پایبند نبود حتی قوانین کشور خودش !
برای همین بود ایلان ماسک با ترامپ رفاقت زیرکانهای داشتند ، چون مثل هم شیاد بودند !
NAVID۰۰۹۸
۲۳ بهمن ۱۴۰۰دوستان
این مقاله را با دقت بخوانید که چیزهای جذابی متوجه میشوید !
نام (خاورمیانه) آمده ، یعنی تا نفت هست و نیاز به انرژی دارند ، جنگ و تفرقه در خاورمیانه پابرجاست ، مطمئن باشید که تا بینیاز از نفت خاورمیانه نشوند ، وِل کن نیستند !
نوشته (کودتای بدون خونریزی) ، این کلمه در تمام بیزینسها وجود دارد چه یک بقالی کوچک با سه شریک فقیر باشد ، چه یک کارخانهی بزرگ با سه شریک ثروتمند !
برای همینه میگویم ایلان ماسک یک نابغهی شیاد هست که اصلاً نمیشه روی حرفهایش حساب کرد و بازی رو خوب انجام میدهد !
دوستان ، این کودتای بدون خونریزی را در زندگی خود جدی بگیرید ، چه در زندگی خانوادگی و فامیلی و چه در بیزینسی که اداره میکنید ، خیلی مراقب باشید ، کاری به ایران و دیگر کشورها نداره و همه جا ممکن هست شیاد با چهرهی یک دوست همکار شریک وارد زندگی شما شود و با علم بر اینکه به شما شناخت روانشناسی دارد ، زندگیتان را نابود کند !
دوستان زیاد دیدم این موضوع را و همیشه اگر احساس کردید برخی چیزها با عقل جور در نمیآید و اتفاقاتی دارد میوفتد که از کنترل شما خارج است ، اول به نزدیکترین افراد به خودتان شک کنید و نگذارید زندگیای که برایش تلاش کردید را با خودخواهی و حسادت و زیادهخواهی خودشان از بین ببرند و شما را بازیچه قرار دهند !
در کشور ما ، حسادت سر منشاء بسیاری از مشکلات است که حتی ناخواسته میتواند از طریق نزدیکترین افراد به شما ، زندگی شما را به آتش بکشد !
سعی کنید به جای حسادت ورزیدن به کار و زندگی دیگران ، فکر خود را روی هدف و تلاش بگذارید و کمک به دیگران کنید تا بالا کشیده شوند و مطمئن باشید با بالا کشیدن دیگران شما هم شادتر و موفقتر میشوید !
مردیم از خوشی
۲۳ بهمن ۱۴۰۰شیاد و ستمگر هم شد 🥀 این بازیه زندگی هست یا یه مثال کلا متفاوت وقتی هم شما تو بورس سود میکنی یکی ضرر میکنه پس شما یه شیادی که داری از ناآگاهی بقیه سو استفاده میکنی !!! (به بورس ایلان ربط ندید یه مثال برا مردم عادی بود
نوید دوست دارم بدونم بزرگ ترین کارت تو زندگی چی بوده ؟
و چقدر تونستی دنیا را بهتر کنی از پشت گوشی که خیلی تلاش میکنی زیاد زحمت نکش تسلا اینجا فروش نداره مردم راحت تویوتا میخرند و خطری متوجهش نیست
NAVID۰۰۹۸
۲۳ بهمن ۱۴۰۰کارِ الانِ من خواندن کامنت شما و وکیل مدافع بودن شما از موکلتان ایلان ماسک هست !
الان ربطش به تویوتا چی بود !
شما خودتان دنبال بحث و جدل هستید !
زندگی خصوصی آن هم برای ایلان ماسک که هر کاری میکنه با هیاهو و آشوب و شلوغبازی در تیتر خبرها باشد تا بدون هزینه تبلیغ کند و این هم خودش از هوش بالایِ این بچهزرنگ است !
rezars pc
۲۳ بهمن ۱۴۰۰الان سهام ندارن توش ؟ خیلی ضرره مالی کردن
ماکسیمیلیان
۲۳ بهمن ۱۴۰۰سلام و درود!
جناب رضا بی شما ماندن در پدال طاقت فرسا بود.
خوش برگشتید ، بسیاری از دوستان با بنده لجاجت میکنند به دلیل اعتراض به دو مقاله ی نامناسب پدال!
پس از آن مرا به تمسخر میگیرند.
اعتراض را دیکتاتوری مینامند اما بیتربیتی را بروز بودن.
یکی از دوستان به من رسیدند گفتند به شخصه چیز بدی از مرد روسی ندیدم!
پیش از اعتراض چون گمان میکردند بنده به علت آتش زدن ب ام و از مرد روسی متنفرم با بنده موافق بودند.
آقایان میخواهند «یا علی نگفتن» را به من تحمیل کنند ، این نوع دیکتاتوری مرا تکه تکه میکند.
شاه کجایی که نجاتم بدهی! از روشنفکران بیزارم…
یا علی🌷
ماکسیمیلیان
۲۳ بهمن ۱۴۰۰سلام و درود!
جناب حمید مرا عفو کنید ، پیشتر دیدگاه خوبی نسبت به شما نداشتم.
شرمنده ام حلالم کنید.
یا علی🌷
HamiD
۲۳ بهمن ۱۴۰۰سلام جناب …
خواهش میکنم … این چه حرفیه برادر …
بنده شخصیت شوخی دارم و شاید شما به خودتون گرفتید! (در کل خیلی از حرف هام شوخی هست و اونایی که بنده رو میشناسن کاملا میدونن …)
گویا دیدگاه بنده حذف شده …
علی یار و یاورتان
rezars pc
۲۴ بهمن ۱۴۰۰سلام جناب ماکسیمیلیان عزیز حقیقتش درگیر دانشگاه بودم و ار طرفی ایمیلم رو طبق معمول فراموش کردم با هزار دردسر اکانتمو برگردوندم این اکانت هم مال پی سیه معمولا کم پیش میاد نظر بدم منم از دیدن شما در کامنت ها بسیار خشنود و خرسندم خوشحال میشیم اگر به گروه بیاید در واتس آپ
Raptor
۲۳ بهمن ۱۴۰۰میلیاردر شدن فقط هوش خوب نمیخواد،زرنگ بودن هم میخواد که اینجا ظاهرا ایلان ماسک زرنگ بود
AMIR / ARMI
۲۳ بهمن ۱۴۰۰این قضیه هم مثل داستان مارک زاکربرگ هستش ماسس فیسبوک
همون جور که همه ممنون از اینکه فیسبوک شبکه های اجتماعی رو این همه بهش وسعت داد
یه سری هم هستن که بگن شیاد بود و ایده دیگران دزدید
الان کل صنعت خودرو از اینکه تسلا به اینجا رسیده و این همه زحمت برای دنیای خودو کشیده ممنون هستن
اگه دست اون دو نفر بود به احتمال خیلی قوی در تسلا خیلی وقت پیش تخته شده بود
ایلان ماسک با ریسکی که کرد این شرکت به اینجا رسید و انقلابی که میبینیم رخ داد
NAVID۰۰۹۸
۲۳ بهمن ۱۴۰۰مهندس فرهاد کاشانی یه زمانی یه حرف زد که به دل من نشست ، ایشون گفتن ( فرقی نداره شما مدیرعامل باشید یا کارگر و کارمند ، مهم اینه وقتی وارد شرکتی میشوید خودتان را سرباز جانبرکف آن شرکت بدانید و این دلیل پیشرفت است که همه از جان مایه بگذارند !
من هیچگاه منکر تلاشها و زرنگبازیهای ایلانماسک نیستم و ستایشش هم میکنم که توانسته با هوش بالایش و زرنگی اعمالش به چنین جایگاهی برسد که بشود مُحَرِک تغییر صنعت خودروسازی و انرژی الکتریکی !
لطفاً همه چیز را با هم قاطی نکنید !
بزرگی امروز ایلان ماسک را با زرنگی و شیادی او اشتباه نگیرید !
خودم بارها گفتم ایلان ماسک یک نابغه هست اما عجیب !
مردیم از خوشی
۲۳ بهمن ۱۴۰۰صاف صاف راه میره و میگه شیاد !
امثال تو چه سودی برای جامعه داشتند الان هم تهمت زدنت ادامه میدی با اینکه من اون بالا این همه دلیل آوردم شایدم واقعا سویی برای چشمان نمانده یا اون قسمت مهم بدن تحلیل رفته 🤏
من وکیل ایلان ماسک نیستم ولی از هر چی آدم خوب باشه دفاع میکنم ! این سبک زندگی منه
Raptor
۲۳ بهمن ۱۴۰۰از کسی که کل زندگیشو صرف کوبیدن کره ای ها کرده و فکر و ذکرش اینه( که البته نتیجه عکس میده هر سال طبق امار های فروش و جوایز نمونش امروز) چه انتظاری داری! انتظار داری یه آدم پر تلاش و موفق رو درک کنه؟
درسته که اکثر عشق ماشینا از الکتریکی ها دل خوشی ندارن اما این یه واقعیته که ایلان ماسک یه نابغه زرنگه و از صفر به صد رسید
کافر مقدس
۲۴ بهمن ۱۴۰۰انصافا چه عزت نفسی داری هم تز صادر میکنی هم شیاد خطاب میکنی ملت رو
یه چیزی تو این سایت های فارسی خوندی میای جمیع اونارو تحویل ما میدی
در کل میخای بگی دنیا دنیا شیاد ها و کلاهبردار هاست . خوب باشه بیا پایین
Elmiraj
۲۳ بهمن ۱۴۰۰ZIP 2
Paypal
Space X
Tesla Motors
Solar City
Open Al
Neuralink
و The Boring
همه و همه از نبوغ ایلان ماسک نشأت گرفتن و بدون حضور او نه وجود داشتن و نه به موفقیت فعلی میرسیدن…
مارک تارپنینگ ، مارتین ابرهارد ، جیبی استرابل ، پیتر راولینسون و….. از جمله افرادی بودن که به جاه طلبی ها و ریسک های بزرگ ایلان ماسک در پروژههای تسلا اعتماد نداشتن و بار ها با او به مخالفت برخاستن….
کاش هرگز تسلا را ترک نمیکردن ولی عدم حضور آنها هم در خیلی مواقع به نفع تسلا بوده .
amir-iranpour
۲۴ بهمن ۱۴۰۰ایلان ماسک هر کسی باشه نباید ازش بت بسازیم درسته کار های زیادی انجام داده ولی دلیل نمیشه ادم خوبی باشه و به شخصه نه از دیدگاها و سیاستش و نه خودروسازیش خوشم نمیاد هر کدوم به دلیل متفاوتی نه اینکه هر کدوم دلیل اون یکی باشه