روز گذشته، یک دستگاه تسلا مدل S موجود در ایران، توسط معاون علمی رئیس جمهور به خبرنگاران معرفی شد. ظاهرا هدف از واردات این نمونه، انجام امور تحقیقاتی و مهندسی معکوس است.
بدون شک، تولید خودرو یکی از امور پیچیده در صنعت امروز دنیا محسوب میشود. یک وسیلهی نقلیهی مدرن، خواه بنزینی یا برقی، مجموعهای از تجهیزات گوناگون با فناوریهای متفاوت را تشکیل میدهد. به همین دلیل، علوم مختلف از مکانیک جامدات و سیالات گرفته تا مهندسی الکترونیک، متالورژی و حتی نساجی برای ساخت خودرو لازم هستند.
صنعتگران ایرانی از چند دهه قبل به خودروسازی علاقه نشان دادند؛ اما به دلایل مختلف، تولید خودرو در ایران نتوانست هماهنگ با استانداردهای جهانی پیش رود. حالا با گذشت زمان، خودروسازی ایران به دو بخش مونتاژکار برای مدلهای چینی و سازندهی خودروهای غیراستاندارد متفاوت از محصولات روز دنیا تقسیم میشود.
جالبتر اینکه، خودروسازان ایرانی، اعم از سایپا و ایران خودرو، طی چند دهه در زمینهی الگوبرداری از شرکتهای خارجی هم کوتاهی کردند. برندهای چینی، به خوبی توانستند با استخدام مهندسان خارجی و خرید تجهیزاتی مثل موتور و گیربکس و پلتفرم از خودروسازان معروف دنیا، خیلی زود صاحب فناوری شوند؛ اما غولهای زیانده ایرانی همچنان با تکبر بیمانند خود، تلاش میکنند تا به تنهایی و لاکپشتی، پیشرفت کنند.
شکی نیست که صنعت ایران، از نظر مهندسی الکترونیک و امکان ساخت قطعات الکترونیکی، ضعفهای جدی دارد. با نگاهی به لوازم خانگی ساده مثل یخچال و ماشین لباسشویی ساخت ایران، به راحتی میتوان متوجه شد که بخشهای مرتبط با الکترونیک، ساخت چین یا دیگر کشورهای دنیا هستند. این شرایط، زمانی جالبتر میشود که خودروسازان ایرانی، بخواهند خودروی برقی تولید کنند.
مهندسی معکوس، عبارتی کلیشهای و پرتکرار در کلام مسئولان ایرانی است. ظاهرا بازکردن یک وسیلهی پیشرفتهی ساخت خارج، راهی ساده و راحت برای مشابهسازی تجهیزات مختلف، محسوب میشود؛ اما زمانی که ایران در بعضی علوم پایه مهندسی، مثل متالورژی و الکترونیک، فاقد زیرساخت است، فرایند مهندسی معکوس غیرممکن خواهد بود.
به راستی چرا خودروسازان ایرانی، پس از چند دهه کسب تجربه در تولید یا مونتاژ مدلهای مختلف، نمیتوانند پیشرانههای توربوشارژ ارزان قیمت ساخت چین را در داخل کشورمان تولید کنند؟ هماکنون هزاران خودروی چینی مجهز به موتور توربوشارژ، گیربکس اتوماتیک یا CVT در ایران وجود دارند؛ اما ظاهرا مهندسی معکوس برای تولید چنین تجهیزاتی غیرممکن است، چراکه زیر ساخت لازم برای تولید قطعات تشکیلدهندهی آنها، فراهم نیست.
یک خودروی احتراقی ساده، دارای لوازم الکترونیکی متنوع است که عموما در ایران تولید نمیشوند. ادوات فلزی مربوط به موتور و گیربکس هم، آلیاژهای متفاوت دارند که ساخت یا قالبگیری بسیاری از آنها برای صنعتگران ایرانی، مشکلات فراوان دارد.
حال تصور کنید، ورود یک دستگاه تسلا مدل S به ایران چه نتیجهای برای صنعت ایران خواهد داشت. خصوصا زمانی که معاون علمی رئیس جمهور، هدف را مهندسی معکوس و الهامگرفتن از محصولی اعلام میکند که یکی از گرانترین و پیچیدهترین خودروهای خانوادگی جهان است.
چند سوال از واردکنندگان تسلا
آیا واقعا بهتر نبود در کنار تحقیقات علمی روی تسلا مدل S، چند مدل برقی ساده و ارزان قیمت چینی به قصد مهندسی معکوس وارد ایران شوند؟ نقش خودروسازان بزرگ و با سابقهی کشورمان در این ماجرا چگونه است؟ آیا پیش از اجرای پروژه واردات تسلا با هدف الگوبرداری، معاون محترم رئیس جمهور یا هر نهاد دولتی دیگر، با خودروسازان یا کارشناسان آنها مشورت کردهاند؟
روحالله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری رئیسجمهور، ساختن یک خودرو در حد و اندازه تسلا و استانداردهایش در ایران را یک اتفاق ممکن دانست و به خبرنگاران گفته است:
بحث الهام گرفتن است، ما هیچ چیز را کپی نمیکنیم. همه دنیا همین طور هستند، حتی در طراحی هواپیما. این کار در دنیا غیر قانونی است اما ما به قصد تحقیق این ماشین را باز کردهایم. ماشین را خریدهایم و دوست داشتیم آن را باز کنیم. گناه که نکردهایم.»
من بهعنوان معاون علمی و فناوری دوست دارم جوان ایرانی خودرویی سوار شود که دوستش دارد و به آن حس خوبی دارد. این امر واقعا شدنی است و دور نیست.
نگارنده امیدوار است همزمان با خرید تسلا مدل S توسط طرف ایرانی و اقدام به واردات آن، تجهیزات شارژ این خودروی امریکایی نیز تهیه شده باشد.
Muty
۱۱ شهریور ۱۴۰۲با این خرید سهام تسلا کلی ریزش میکنه الان !!!
JoJo
۱۲ شهریور ۱۴۰۲شانس من اگه تسلا میشدم :
میاوردم ایران دل و رودم رو میریختن بیرون تا امور تحقیقاتی روم انجام بدن !
net
۱۱ شهریور ۱۴۰۲گناه هست و نباید این کار غیر قانونی رو انجام می دادند و ماشین پیشرفته تسلا رو با سنگ فرز از هم جدا می کردند برای ساخت ماشین کپی برقی😡😡😡.نیاز به تحقیقات و تولید ماشین برقی داخلی نیست. تسلا و امریکا و کشورهای اروپایی و ژاپن و کره جنوبی تحقیقات ماشین برقی رو خودشون انجام می دهند
اشکان
۱۱ شهریور ۱۴۰۲🤣🤣
چی میگی زبون بسته ؟!
خدایا به خودت پناه میبرم ، اون از مسئولین ، اینم از ملت….همه رد دادند
net
۱۱ شهریور ۱۴۰۲ماشین پیشرفته تسلا فقط در کارخونه تسلا امریکا میشه با دستگاه های پیشرفته از هم جدا کرد . چطور دلشون اومد ماشین پیشرفته تسلا رو با سنگ فرز از هم جدا کنند😩😭. از کدام کشور همسایه ماشین تسلا دزدکی و یواشکی وارد ایران کردند؟
Viper
۱۷ شهریور ۱۴۰۲واقعا درسته آخه مرد حسابی تو میخوای تحقیق کنی درست قطعات رو باز کن نه اینکه بیای با سنگ فرز ماشین رو تیکه تیکه کنی !!! دنیای عجیبی شده...
net
۱۱ شهریور ۱۴۰۲چجوری لو رفتن که ماشین تسلا رو اوردند ایران؟
net
۱۱ شهریور ۱۴۰۲این هم یک نوع سرقت و گناه هست چون تسلا و امریکا راضی نیست ماشینش غیر قانونی و دزدکی و یواشکی وارد ایران بشه و تکه تکه بشه با سنگ فرز . حالا تکه تکه هم کردید که چی بشه! به غیر از مهندسان ارشد تسلا در امریکا هیچ کس از فناوری پیشرفته تسلا مثل هوش مصنوعی و سطح خودران و….سر در نمیاره
حسین
۱۲ شهریور ۱۴۰۲به نظرت تحریم یک کشور تقریبا ۹۰ میلیونی گناه نیست؟ من در ایران دارو پیدا نمیکنم.
مجتبی .
۱۳ شهریور ۱۴۰۲دارو هیچوقت تولیست دارو نبوده ونیست. کمبود دست مافیای قدرتمند داخله. ریسام والبته …بدشون نمیاد مردم ذهنیت منفی داشته باشن به غربیا ولو به دروغ. حیف دیگه هرچی بنویسم پاک میشه.
net
۱۲ شهریور ۱۴۰۲شرط میبندم حتی چرخش هم نمی توانند باز کنند چون تسلا اچارهای پیشرفته دستگاههای مخصوص خودش داره و فقط در نمایندگیهای تسلا موجود هست
net
۱۲ شهریور ۱۴۰۲اصلا تحقیق برای چی🤣
Anti Tesla
۱۲ شهریور ۱۴۰۲قول می دم دهه نودی هستی!
مهراد
۱۱ شهریور ۱۴۰۲……No comment
مازیار
۱۱ شهریور ۱۴۰۲ممکنه نفس کار درست باشه شایدم نه
اما تو این کشور اونقدر همه چی غیر عادی و غیر جای خوده که آنچه البته به جایی نرسد نتیجه است
net
۱۱ شهریور ۱۴۰۲اگر امریکا و تسلا بفهمه دزدکی و یواشکی ماشینش در ایران با سنگ فرز باز و تکه تکه شده تمام خودرو ایران رو تحریم میکنه
محمود
۱۲ شهریور ۱۴۰۲تو اینترنت کلیپ باز کردن و سر هم کردن موتور تسلا و همچنین موتور های برقی و درون سوز دیگه و همینطور توضیح طریقه کارکردشون هم موجوده. این بخشش مشکلی نیست؛ مشکل اونجاست که این بنده خدا فکر کرده که هر چیزیو باز کنی میشه لنگه شو ساخت و مثل همون هم کار میکنه!
JDM
۱۱ شهریور ۱۴۰۲تحقیق در چه مورد میخوان بکنن؟ دلیلشون چیه؟
الان نزدیک چند ساله نمیتونن یه توربو رو توسعه بدن و نتیجه دلخواه رو ازش بگیرن بعد میان در مورد خودروی برقی تحقیق میکنن اخه یه مشت بیسواد چی میدونن اصلا سر درمیارن خداییش اونم یه الکتریکی خاصی مثل تسلا؟
نهایت این تحقیق میشه تبلیغ از خودشون و نشون بدن اره ماهم دنبال تکنولوژی روزیم😂
(من بهعنوان معاون علمی و فناوری دوست دارم جوان ایرانی خودرویی سوار شود که دوستش دارد و به آن حس خوبی دارد)
جوان ایرانی که دستشو از خرید پرایدم کوتاه کردین! نهایتا اگه تونستین یه برقی خوب بزنین (که مال این حرفا نیستین) اونو به قیمت فضایی به بازار میفرستین که تو خوابمون هم نمیتونیم سوار شیم.
قیمت فضایی
JDM
۱۲ شهریور ۱۴۰۲بیا ایرانخودرو کراس اوور معرفی کرده 160 اسب ولی شتاب 11 ثانیه اونم سال 2023 قیمتشو 1میلیارد تخمین زدن با ماشینای روز مقایسه کنی میشه بالای 40 هزار دلار.
خدانکنه برقی بزنن هم قیمت مایباخ میفروشن
JDM
۱۱ شهریور ۱۴۰۲به زودی هم تیتر میزنن
طی برسی های حرفهای که انجام دادیم خودروهای برقی تکنولوژی خاصی ندارن و برای ما مثل آب خوردن.
شما که ماشینای خارجی بخصوص آمریکایی رو قبول ندارین و نمیتونن استاندارد های ۸۵گانه رو پاس کنن بهتر نبود همون ماشینای بنجل چینی رو تست میزدین
پویا
۱۱ شهریور ۱۴۰۲یه چند وقت دیگه تیتر میزنن ایران جز ۵ کشور سازنده خودروهای برقی
بعد یه آقایی که میگن دانشمنده میارن میگه همون آمریکایی رو ساختیم اما تازه با کیفیت تر که هست هیچی کلی هم ارزون تره….
JDM
۱۲ شهریور ۱۴۰۲توجه هم کرده باشی تو رسانه ها چه ادعا زیادی دارن و انقدر تعریف میکنن ومیگن جز 10 تا فلان دنیاییم بعد وقتی تحقیق میکنی اسمی هم ازشون نیست
حمید
۱۱ شهریور ۱۴۰۲تسلا چیه ما خودمون تارا رو برقی کردیم با چه شتابی 🤣🤣
پرایدسوار
۱۱ شهریور ۱۴۰۲ظاهر یارو گویای همه چیزه
R@min
۱۱ شهریور ۱۴۰۲اگر ب دین ***باشه مال غصبی که صاحبش راضی نباشه حرام مطلقه ***
اینکه قرار مثل *** یه کپی ده هزار لول پایین تر با هزار *** در این ملت همون وارد کردن آت و آشغالای چینی خیلی بهتره دیگه زر و اورتی مثل دستاوردهای پر افتخار *** هم از این جماعت شنیده نمیشه.
deutschland
۱۱ شهریور ۱۴۰۲داخل مصاحبه یه جا میگه که این کار در دنیا غیر قانونیه ولی خوب دوست داشتیم بیاریم قطعات شو باز کنیم :)
باید ازش یک تست الکلی چیزی همون لحظه میگرفتن ، معلوم نیست اینجا کشوره یا جنگل؟
M.83
۱۱ شهریور ۱۴۰۲مهندسی برق ایران مال ۸۰ سال پیشه عملا هرچیزی که چیزی ک فرا گیری میشه صد در صد منحصر نیروگاه و مخابرات و کنترل کلاسیکه
استاد برق صنعتی شریفم از کارکرد اینا سر در نمیاره حالا شما چی فکر کردینو نمیفهمم 😂😂
اینم بزاریم کنار شما اگه دنبال لذت جوان ایرانی بودین
از درون سوز های ژاپن و کره هم میتونستید کپی کنید
مجتبی .
۱۱ شهریور ۱۴۰۲آقایون میخوان بجاب خرید تکنولوژی وعلم اونو بدزدن. ممکنه بعضی شرکتها همچین کارایی بامحصولات رقیب بکنن اما وقتی حتی الف کاررو بلد نیستین وحاظر نمیشین متخصصین خارجی استخدام کنین اینکار هیچ سودی نداره فقط آبروریزیه. به خود ماسک میگفتین همه نقشه هاشو مفتی میداد بهتون.
Genius
۱۱ شهریور ۱۴۰۲جالبه مسئولان اینا ادعا میکنن نبوغ و تراوشات ذهنیشون دنیا رو متحیر کرده(حالا بماند صنعتی شریف که این همه ادعا داره رتبه ۴۰۰ جهانه!)و ایالاتمتحده هم که اصلا هیچ رو به نابودیه و حرفی واسه گفتن نداره بعد افتخار و نهایت مدیریتشون میشه تقلب کردن از روی محصول تسلای ایالاتمتحده!!و هنوزم گروهی ..مغز اینا رو قبول دارن!
محسن
۱۱ شهریور ۱۴۰۲وقتی راجع به معیارهای رنکینگ دانشگاههای دنیا مطالعه نداریم بهتره نظر ندیم.
Genius
۱۱ شهریور ۱۴۰۲جالبه مسئولان اینا ادعا میکنن نبوغ و تراوشات ذهنیشون دنیا رو متحیر کرده(حالا بماند صنعتی شریف که این همه ادعا داره رتبه ۴۰۰ جهانه!)و ایالاتمتحده هم که اصلا هیچ رو به نابودیه و حرفی واسه گفتن نداره بعد افتخار و نهایت مدیریتشون میشه تقلب کردن از روی محصول تسلای ایالاتمتحده!!و هنوزم گروهی ..مغز اینا رو قبول دارن!
پویا
۱۱ شهریور ۱۴۰۲اون سیستم خودران رو چیکارش می کنید ؟!
Alireza
۱۲ شهریور ۱۴۰۲سیستم خودرانش راحتترین بخششه
مجتبی .
۱۲ شهریور ۱۴۰۲هیچکدوم ازآلیاژهای تخصصی رو نمیتونن تولید کنن وهرماشینی هم اگه ساخته بشه فقط ماکته.نه سخت افزارشو میتونن نه نرم افزارشو
ram1500trx
۱۱ شهریور ۱۴۰۲این چی میزنه
***فک کردی ماشین اسباب بازیه ک بشکافی توش ۴تا باتری قلمی پیدا کنی
بعد بگی خودمونم بلد بودیم
کریم
۱۱ شهریور ۱۴۰۲احتمالا یه آقا زادهای دلش تسلا میخواسته به یه بهونه وارد کردن
اگر تو شهر دیده بشه هم میگن داریم تست میزنیم
Aref
۱۱ شهریور ۱۴۰۲امروز رفتم گمرک بوشهر اشکودا مدل اکتاویا،اسکالا و کوشاک تخلیه کرده بودن
💀
۱۱ شهریور ۱۴۰۲داداش چی میشد 1000 تا دیگه وارد میکردی
Aref
۱۱ شهریور ۱۴۰۲یادمه سال ۹۶ پدال یه مقاله در مورد خودرو های برقی جمشید آرین گذاشته بود. اون دهه ۸۰ اگه یکم بیشتر به این موضوع و اقای آرین توجه میشد شاید از پیشگامان قضیه برقی شدن ماشین ها بودیم. البته خیلی قدیمی ها هم من ماشین های برقی شرکت جنرال موتورز رو داخل مجله ماشین دیده بودم. ولی یه چیزی در حد هیدروژنی یا ماشین خورشیدی بود و آنچنان تجاری نشده بود
زیزیگولو
۱۱ شهریور ۱۴۰۲والا دور از جون از نظر سایپا و ایرانخودرو کارکرد ماشین در این حد هستش که فقط حرکت کنه و خب دیگه بوق و صندلی چراغ راهنما و آینه بغلم که دارن!!!! پس مردم دیگه چی میخوان؟؟؟؟
حسین
۱۱ شهریور ۱۴۰۲جالبترین قسمتش اونجا بود که مجری باتری ۱۲ ولت تسلا رو نشون داد و آقای معاون فرمودند اون باتری استارتر هست.. دقت کنید ماشین برقی اصلا انجین نداره که استارتر داشته باشه!! یعنی آقای مهندس بعد خرج ۱۰۰هزار دلار از بیت المال به خودش زحمت نداده دو تا ویدیو یوتیوب ببینه که اون باتری کارش چیه!
حسین دهمرد
۱۲ شهریور ۱۴۰۲برای منم سواله که اون باتری ۱۲ ولتی کارش چیه؟ به نظر باتری پشتیبانه واسه قفل درها .
از طرفی یاد گرفتن هیچ ایرادی نداره خصوصا که تسلا بهترینه.
از طرفی ام نمیدونم با باز کردن تسلا قراره چی یاد بگیرن. هر قطعه شو یکی میسازه خب
احمد
۱۱ شهریور ۱۴۰۲برخلاف افرادی که هر کاری توی کشور انجام بشه رو غیر عاقلانه میدونن،
در واقع بررسی تجارب تسلا که از بقیه الکتریکی سازها زودتر شروع کرده،
باعث میشه چرخ رو دوباره از اول نسازیم.
سامان
۱۱ شهریور ۱۴۰۲اگه همین کار رو ترکیه یا امارات کرده بود،
چقدر تعریف میکردین؟
اصلاً هم خود تحقیر نیستین
JDM
۱۲ شهریور ۱۴۰۲ترکیه و امارات سطحشون میخوره دوتا مهندس حرفهای استخدام میکردن ولی ما چی ؟
خودتحقیری زمانیه که بری تو صف تارا و شاهین اونم چه کسایی فرزندان کوروش و ایران زمین ملتی که با تمدن مدرن و حقوق بشر 2540سال پیش آشنا بودن که دنیا الان ازش دم میزنه.
ماشین توربو داریم 15 ثانیه صد تارو پر میکنه!شتاب جنبه مهمی نیست ولی وقتی نفس نداره به سرعت بالا دست پیدا کنه تو سر بالایی چیکار میکنه؟
ایمنی هم که بماند ولی بحث آپشن باشه با شیشه بالابر برقی که بیشتر مواقع خرابه مانیتوری که اصلا مانیتور دکوری و سانروفی که ولش
مهندسشو ندارن دوتا خارجی هم استخدام نمیکنن پلتفرم هم نمیخرن
بعد یکی مثل منو تو میایم درمورد خود تحقیری نظر میدیم😑
رهگذر
۱۲ شهریور ۱۴۰۲اونا اگه انجام میدن ثمره ش رو هم در واقعیت کف خیابوناشون داریم میبینیم ! مال ما انجام میدن مثلا سمند رو برقی میکنن با همون پلتفرم و موتور داغون و گیبرکس مضحک؟ چه غلطی کردن سالهاس ک حالا بکنن
911
۱۲ شهریور ۱۴۰۲سوس ماس.
واقعا اینا چی فکر کردن.
اخه مهندسان، دکترا تسلا ؟؟؟؟؟؟
بسه دیگه .
دیگه بسه اسید و سم سازی.
واقعا باید چی گفت.
۱ ماه بعد .
معرفی پراید ev با موتور ۲ اسبی مشابه تسلا؟؟؟
☆ openhaimer ☆
۱۲ شهریور ۱۴۰۲این ماشین فکر کنم ۳یا ۴ سال پیش وارد شده،برای الان نیست ، چرا این معاون الان این ویدیو رو گرفته حالا بماند
از لحاظ ساختار، ماشین بسیار مدل خوبی رو انتخاب کرده بودند برای ایده گرفتن ، تا الانم جتکو،یک نمونه موتورالکتریکی با توان ۸۰ کیلو وات نامی و ۱۲۰ کیلو وات پیک با حداکثر گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر با دور موتور ۹ هزار RPM و شارژر تا ۲۴۰ کیلوات طراحی کرده ولی خب ماشین الکتریکی استاندارد های سخت گیرانه ای داره ، که فکر نکنم بتونن با این وضعیت پاس کنند
حالا بماند که تولید انبوه محصولات الکتریکی که استاندارد automotive پاس کنه نیازمند خرید قطعات گران وطراحی پیچیده تری میشه و باتری که این چندروزه توایران معدن لیتیوم کشف میشه نیازمند کارخانههای فرآوریست
درباره تسلا نمیشه حرفی زد چون این شرکت فراتر از شرکت های دیگه است و بخش های متفاوتی داره برای طراحی که شرکت قدیمی در اصل کنار این شرکت مونتاژ کار به حساب میان
Relax
۱۲ شهریور ۱۴۰۲این شرایط، زمانی جالبتر میشود که خودروسازان ایرانی، بخواهند خودروی برقی تولید کنند.
پرتاب شدم😂😂
Alireza
۱۲ شهریور ۱۴۰۲چند وقت دیگه رشته باز کردن بی اجازه خودرو خارجی و ناتوانی در سرهم کردن دوباره آن هم به دانشگاها اضافه میشه
هیراد
۱۲ شهریور ۱۴۰۲اینهمه زحمت چرا دادین به معاون رییس جمهور
میبردینش پیش اصغر باطری ساز
یه دونه از باطریهای یون لیتیومش رو باز میکرد
بعد شما از روش میساختین
تمام پرایدهاتون رو میکردین برقی