میزان مصرف انرژی مورد نیاز برای تردد خودروهای الکتریکی، عاملی مهم و تاثیرگزار است. این شاخص، البته به عوامل مختلف بستگی دارد.
هنگام خرید خودروهای الکتریکی، مبلغ پرداختی برای تامین انرژی شاخصی بسیار بااهمیت است. برای تعیین این عدد، از نسبت مگاوات بر صد کیلومتر استفاده میشود. طبیعتا، مدلهای برقی با ابعاد کوچک و پیشرانهی ضعیف، مصرف انرژی کمتر نسبت به خودروهای اسپرت و شاسیبلندهای بزرگ، فراهم میکنند. از سویی دیگر، هزینهی شارژ در ازای تردد، مهمترین عامل تصمیم گیری برای بسیاری از مردم دنیا است.
در ادامه مطلب، فهرستی از بهترین خودروهای دنیا با کمترین مصرف انرژی در صد کیلومتر وجود دارد. با نگاه به بازار جهانی، مدلهای ساخت چین یا نمونههای بسیار کوچک که در سراسر دنیا فروخته نمیشوند؛ معرفی نشدهاند.
کیا نیرو برقی – ۱۷/۱ کیلووات در صد کیلومتر
برای نیرو الکتریکی، باتری ۶۸ کیلووات ساعت با توان پیمایش ۴۶۳ کیلومتر وجود دارد. این خودرو با پیشرانه هیبرید و پلاگین هیبرید نیز تولید میشود.
مدل برقی قویتر از دیگر نسخههای نیرو است. این کراساور ۲۲۰۰ کیلوگرمی، ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۲۵۵ نیوتنمتر گشتاور دارد. نیرو EV در زمان ۷/۷ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتر برساعت فراهم میکند.
نیرو الکتریکی در بازار جهانی، ۴۱ هزار دلار قیمت دارد. مدلهای هیبرید و پلاگین هیبرید به قیمت ۲۸ و ۳۵ هزار دلار فروخته میشوند.
کوپرا بورن – ۱۷/۱ کیلووات در صد کیلومتر
باتری ۸۲ کیلووات ساعتی برای هاچبک برقی کوپرا، شعاع حرکتی ۵۴۸ کیلومتر فراهم میکند. این خودروی محرک عقب، در نمونهی مجهز به باتری ۵۵ و ۶۲ کیلووات ساعت هم تولید میشود.
قویترین مدل کوپرا بورن EV، قدرت ۲۳۰ اسب بخار و گشتاور ۳۱۰ نیوتنمتر دارد. این هاچبک مونتاژ آلمان با وزن خالص ۱۸۱۰ کیلوگرم، ۷ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت فراهم میکند.
خودروهای کوپرا در امریکا عرضه نمیشوند. بورن مجهز به باتری ۵۵ کیلووات ساعتی و پیشرانه ۱۵۰ اسب بخار، آستانه قیمت ۳۷ هزار دلار دارد. قیمت نسخهی ۸۲ کیلووات ساعتی با قدرت ۲۳۰ اسب بخار، ۵۲ هزار دلار است.
تسلا مدل Y محرک عقب – ۱۶/۷ کیلووات در صد کیلومتر
برای تسلا مدل Y محرک عقب، باتری ۶۰ کیلووات ساعتی با توان پیمایش ۴۵۵ کیلومتر وجود دارد. این خودرو در مدلهای مختلف یک یا دو موتوره، قدرت ۲۰۴ تا ۵۳۴ اسب بخار ارائه میدهد.
تسلا مدل Y محرک عقب ۶۰ کیلووات ساعتی، ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این خودروی برقی، در زمان ۶ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت ۱۹۵ کیلومتر برساعت دارد.
مدل Y با مشخصات فوق، در بعضی کشورهای دنیا موجود است و به قیمت ۵۰ هزار دلار فروخته میشود. نسخهی دو موتوره با قدرت ۳۸۴ اسب بخار و توان پیمایش ۵۳۰ کیلومتر در بازار امریکا، ۵۷ هزار دلار قیمت دارد.
تسلا مدل S دو موتوره – ۱۶/۷ کیلووات در صد کیلومتر
باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی برای سدان تسلا S، شعاع حرکتی ۶۴۹ کیلومتر فراهم میکند. این خودروی چهار چرخ محرک ، در دو مدل با قدرت ۶۷۰ اسب بخار (لانگ رنج) و ۱۰۲۰ اسب بخار (پلد) تولید میشود.
تسلا مدل S لانگ رنج، ۷۲۰ نیوتنمتر گشتاور دارد و در زمان ۳/۲ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. نهایت سرعت این خودرو به ۲۵۰ کیلومتر برساعت محدود شده و ۲۰۶۹ کیلوگرم وزن دارد.
برای خرید ارزانترین نسخهی تسلا S با قدرت ۶۷۰ اسب بخار و باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی، ۹۵ تا ۱۰۰ هزار دلار در کشورهای مختلف، پرداخت میشود.
نیسان لیف – ۱۶/۶ کیلووات در صد کیلومتر
برای نیسان لیف، باتری ۴۰ کیلووات ساعتی با توان پیمایش ۲۴۸ کیلومتر وجود دارد که از این نظر، ضعیفتر از رقبا است اما مصرف انرژی مناسب فراهم میکند. لیف با مدل مجهز به باتری ۶۲ کیلووات ساعت، قدرت ۲۱۵ اسب بخار و توان پیمایش ۳۸۵ کیلومتر نیز تولید میشود.
نیسان لیف ۴۰ کیلووات ساعتی، ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. این خودروی برقی محرک جلو، در زمان ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت ۱۴۴ کیلومتر برساعت فراهم میکند. وزن خالص هاچبک برقی نیسان، ۱۵۰۵ کیلوگرم است.
نیسان لیفت مجهز به باتری ۴۰ کیلووات ساعت، ۲۹ هزار دلار هزینه خرید دارد. نسخهی ۶۲ کیلووات ساعتی، به قیمت ۳۷ هزار دلار فروخته میشود.
مینی کوپر برقی – ۱۶/۱ کیلووات در صد کیلومتر
باتری ۳۲/۶ کیلووات ساعتی برای سدان تسلا S، شعاع حرکتی ۲۳۴ کیلومتر فراهم میکند. این خودروی محرک جلو، فقط با یک مدل تولید میشود.
مینی کوپر SE با قدرت ۱۸۴ اسب بخار و گشتاور ۲۷۰ نیوتنمتر، در زمان ۷/۳ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت ۱۵۰ کیلومتر برساعت دارد. مینی کوپر SE با آستانه قیمت ۳۱ هزار دلار، همزمان در آکسفورد انگلیس و ژانگژیانگانگ چین مونتاژ میشود.
فیات ۵۰۰ برقی – ۱۵/۹ کیلووات در صد کیلومتر
برای فیات e500 باتری ۴۲ کیلووات ساعتی با توان پیمایش ۳۳۱ کیلومتر وجود دارد. این خودرو در مکزیک و هلند مونتاژ میشود و مشابه مینی کوپر SE، فاقد مدلهای متنوع است.
در گروه خودروهای برقی موجود در بازار جهانی، فیات ۵۰۰ با قدرت ۱۱۸ اسب بخار و گشتاور ۲۲۰ نیوتنمتر، چندان جذاب به نظر نمیرسد؛ اما به لطف وزن خالص ۱۳۹۵ کیلوگرم، میتواند سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت را در زمان ۹ ثانیه ثبت کند. نهایت سرعت e500 محدود شده به ۱۵۰ کیلومتر برساعت است.
فیات ۵۰۰ برقی در بازار جهانی، ۴۰ هزار دلار قیمت دارد. نسخهی بنزینی با قدرت ۱۰۵ اسب بخار به قیمت ۱۸ تا ۲۰ هزار دلار در کشورهای مختلف فروخته میشود.
هیوندای کنا الکتریک – ۱۵/۷ کیلووات در صد کیلومتر
باتری ۴۲ کیلووات ساعتی برای هیوندای کنا EV، شعاع حرکتی ۳۰۵ کیلومتر فراهم میکند. کنا مشابه کیا نیرو، نسخههای هیبرید و پلاگین هیبرید نیز دارد.
کنا برقی در مدل مجهز به باتری ۴۲ کیلووات ساعتی، ۱۳۶ اسب بخار قدرت و ۳۹۵ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این مدل در زمان ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت ۱۵۵ کیلومتر برساعت دارد.
دو مدل کنا EV با ظرفیت باتری ۴۲ و ۶۷ کیلووات ساعت تولید میشوند. مدل پایه ۳۶ هزار دلار قیمت دارد و نسخهی دوم با پیشرانهی ۲۰۴ اسب بخار به قیمت ۴۳ هزار دلار عرضه شده است.
هیوندای آیونیک ۶ لانگ رنج – ۱۵/۶ کیلووات در صد کیلومتر
برای فیات هیوندای آیونیک ۶ لانگ رنج باتری ۷۷/۴ کیلووات ساعتی با توان پیمایش ۶۱۴ کیلومتر وجود دارد. این خودرو در ۲ مدل با قدرت ۲۲۹ و ۳۲۵ اسب بخار تولید میشود. نسخهی ۱۵۰ اسب بخار مجهز به باتری ۵۳ کیلووات ساعتی هم برای آیونیک ۶ در بعضی کشورها عرضه شده است.
نسخهی ۷۷/۴ کیلووات ساعتی از آیونیک ۶، گشتاور ۳۵۰ نیوتنمتر با وزن خالص ۱۹۳۰ کیلوگرم دارد. این مدل، محرک عقب است و در زمان ۷/۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. نهایت سرعت آیونیک ۶ حدود ۱۸۵ کیلومتر برساعت خواهد بود.
قیمت آیونیک ۶ با مشخصات فوق در بازار جهانی، ۴۳ هزار دلار است. مدل ۳۲۵ اسب بخاری با آپشنهای بیشتر، حدود ۵۴ هزار دلار قیمت دارد.
تسلا مدل ۳ محرک عقب – ۱۵/۱ کیلووات در صد کیلومتر
باتری ۶۰ کیلووات ساعتی برای تسلا مدل ۳ محرک عقب، شعاع حرکتی ۴۹۵ کیلومتر فراهم میکند. نسخههای چهار چرخ محرک تسلا ۳ با قدرت ۴۴۱ تا ۵۱۰ اسب بخار نیز تولید میشوند.
تسلا مدل ۳ محرک عقب، ۲۷۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. این سدان برقی ۱۷۴۵ کیلوگرمی، در زمان ۶ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت ۲۲۵ کیلوتر برساعت فراهم میکند.
قیمت نسخهی RWD تسلا مدل ۳ در بازار جهانی، ۴۴ هزار دلار است. مدل دو موتوره با قدرت ۴۷۰ اسب بخار و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۳/۲ ثانیه، ۵۸ هزار دلار قیمت دارد.
GMA
۲۳ اسفند ۱۴۰۱لوسید ایر با مصرف ۱۶ کیلووات در هر صد کیلومتر هم باید حضور داشته باشه…🤔
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۳ اسفند ۱۴۰۱این مدل هنوز فروش جهانی و گسترده نداره، خصوصا در آسیا و استرالیا عرضه نشده
حسین
۲۸ اسفند ۱۴۰۱مدلهای بی وای دی چطور؟
حسین
۲۸ اسفند ۱۴۰۱https://insideevs.com/news/628160/byd-atto3-range-test-wltp/#:~:text=2022%20BYD%20Atto%203%20%28aka%20Yuan%20Plus%29%20%2860.48,miles%29%20energy%20consumption%20of%20134%20Wh%2Fkm%20%28216%20Wh%2Fmile%29
علی
۲۳ اسفند ۱۴۰۱اول تسلا و انتخاب دومم فیات ۵۰۰ برقی ، کوچولوی دوستداشتنی
محمدرضا
۲۳ اسفند ۱۴۰۱این که فقط بگیم کم مصرفه که چیزیو تعیین نمیکنه .موتور های الکتریکی مثل موتور های درون سوز تابع وزن خودرو . قدرت موتور .آیرو دینامیک هستن. مثلا موتور ۱۲۰۰cc هیوندا i10 مصرف خیلی کم تری از ۱۸۰۰cc وراکروز داره. و این هیچیو ثابت نمیکنه.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۳ اسفند ۱۴۰۱دقیقا به همین دلیل در فهرست، خودروهای عامه پسند وجود دارند
مدل های بسیار ضعیف و کوچک شهری، مثل سیتروئن معرفی نشده
Sigma
۲۴ اسفند ۱۴۰۱داداش اگه واراکروز 1800ccسانتافه باید 400ccباشه و النترا منفی 200cc
مانی
۲۴ اسفند ۱۴۰۱تو مثال که مناقشه نیست
گفت: اگر … باشد آنگاه … میشود
نگفت که هست
زیزیگولو
۲۳ اسفند ۱۴۰۱جالبه که هیوندای کُنا و هیوندای آیونیک بعد از تسلا مدل۳ کمترین مصرف رو دارن
MehdiTurbo
۲۴ اسفند ۱۴۰۱تسلا که خب مشخص بود ولی
جالب ۴ تاش کره ای بودند از ده تا
همیشه به مجله های پاور شک میکردم که کره ای ها توش زیاد بودند برنده میشدند ولی این دیگه مجله نیست الان حتی راجع به اون مجله هم به شک افتادم شاید واقعا خودروهایی که معرفی میکرد واقعا به همان خوبی بودند و فکر میکردیم پول دادند برای تبلیغات
نمیدونم خیلی سال کره ای وارد نشده ولی خب تو امریکا صد در صد مردم قدرت تجربه هر برندی دارند ولی خب شایدم واقعا به همان خوبیه که تو مجله میگفت
جالبه که فیات و کپرا که خیلی بی سر صداند تو دنیای خودرو جز بهتریناند تو این لیست الکتریکی
کیانوش
۲۴ اسفند ۱۴۰۱البته کره ای ها هیچکدوم باتری هاشون صد کیلو وات نیست و پنجاه شصت کیلو واتن و عیمن باعث سبک بودن خودرو و در نهایت مصرف کمترش میشه مثلا خودرو های بنز با وجود ایرودینامیک عالیشون اما چون حدود دو و نیم تن وزن دارن که پونصد کیلوش باتری حداقل تو این لیست نیومدن البته انتضار داشتم ولکس ای دی تری رو ببینم نمیدونم چطچر کوپرا اومده ولی خود ی دی نیومده
کیانوش
۲۴ اسفند ۱۴۰۱خب قطعا نمیسه از سدان ها یا شاسی بلند های لوکس المانی انتظار داشت تو این لیست باشه که وزنشون معمولا دو نیم تنه الکتریکی هاشون و البته موندم چطور ولکس تو لیست نیست با اینکه کوپرا که از همون پلتفرم استفاده میکنه هست تو لیست
Mehdi
۲۷ اسفند ۱۴۰۱حرفت منطقیه داداش اینم حرفیه ولی فقط خودروهای لوکس میره کنار به خاطره وزن بیشتر هنوز کلی خودروی الکتریکی دیگه هست که تو این لیست نیومدند
کیان
۲۴ اسفند ۱۴۰۱کوپرا چقدر جذابه واقعا، بعدش بنظرم مینی و فیات طراحی های خیلی دل نشین و جذابی دارن
کیانوش
۲۴ اسفند ۱۴۰۱مدل مفهومی بنز نزدیک نو نیم کیلو وات در صد کیلومتر بود که احتمالا تا دو سال اینده بتونه اون فناوری رو تو یکی از سدان نای کوچیکش قراره استفاده کنه واگر میانگین دوازده کیلو وات در هر صد کیلومتر هم کصرف کنه خیلی عالی میشه یعنی میتونه با پنجاه کیلووات برد چهارصد و پنجاه کیلومتری داشته باشه که به نظر من این برد واسه اکثر مردم کافیه و با نظر بی ام و که میگفت یرد هژار کیلومتر اصلا به کار نود و نه درصد افراد نمیخو ه و فق و فقط وزن ماشینرو بالا میبره جوری که یک سوم برق مصرفی فقط باید واسه حمل باتری نا مصرف بشه در کل به نظر من خودروی برقی بالای دو تن اشتباه و ایده عال خودرو نای برقی بین یک تا یک و نیم تنه بنظرم تو این کلاس میشه با شصت کیلو وات باتری که تقریبا دویست و پنجاه کیلو وزن داره ی برد چهارصد کیلومتری داشت مانگین و اگر ادعای مرسدس که گفته بود میتونیم باطری هارو کاملا بازیافت کنیم مواد کمیاب داخلش رو واقعی باشه پس به نظرم میشه واسه خودرو های سچاری سبک و متوسط روی باتری ها حساب باز کرد اما واسه خودرو های سوپر سدان و پیک اپ و مامیونت و مامیون قطعا باتری نمیتونه گزینه درستی باشه و به نظر شخصیم امونیاکه و تبدیل امونیاک به یدروژن حین حرک کامیون و در نهایت تغذیه انجین های برقی ،و یا از نظر من سدان ها بزرگ و پیکاپ ها هم با پیشرانه های با سوخت های کربن خنثی همراه ی سیستم هیبرید میتونه بهترین گزینه باشه واسشون تا بیست سال ینده حداقل تا وقتی که تولید هیدروژن ارزون بشه و پاک
Saeed
۲۷ اسفند ۱۴۰۱ماشین برقی = جارو برقی
عمرا اگه برقی سوار شم