تسلا مدل ۳ پرفورمنس جدید با ۵۱۰ اسب بخار قدرت، ۷۴۰ نیوتن متر گشتاور و شعاع حرکتی ۴۷۵ کیلومتر، با قیمت پایهٔ ۵۶,۳۸۰ دلار عرضه میشود.
نسخهٔ بروز شدهٔ تسلا مدل ۳ ابتدای امسال با پسوند هایلند راهی بازار شد و بنابراین باید منتظر نسخهٔ پرفورمنس میماندیم که سرانجام رسماً رونمایی شده و تسلا آن را قویترین مدل ۳ تا به امروز میداند. مدل ۳ پرفورمنس جدید ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۷۴۰ نیوتن متر گشتاور دارد و ظرف ۲.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد درحالیکه نسخهٔ قبلی این کار را در ۳.۱ ثانیه انجام میداد. حداکثر سرعت این سدان الکتریکی جدید هم به ۲۶۲ کیلومتر بر ساعت میرسد.
مدل ۳ پرفورمنس جدید از نسل چهارم درایو یونیت تسلا استفاده میکند که ۲۲ درصد در قدرت پیوسته، ۳۲ درصد در حداکثر قدرت و ۱۶ درصد در حداکثر گشتاور بهبود پیدا کرده است. این در حالی است که خودرو هنوز شعاع حرکتی ۴۷۵ کیلومتر را ارائه میکند. علاوه بر این، تسلا سیستم تعلیق مدل ۳ را هم برای کنترل بهتر بدنه با طراحی حالت رانندگی جدید پیست و کمکفنرهای تطبیقی ارتقاء داده است. این حالت پیست همچنین در قوای محرکه هم تغییراتی ایجاد میکند.
در همین حال، مدل ۳ پرفورمنس به ترمزهای جدید پرفورمنس بالایی مجهز شده که حس پدال تیزتر، قدرت توقف بهتر و مدیریت حرارتی بهتری دارند. رینگهای ۲۰ اینچی جدید فورجکاری شده هم باعث کاهش وزن خودرو شدهاند. تسلا در نمای جلو و عقب مدل ۳ پرفورمنس تغییراتی ایجاد کرده تا از دیگر نسخههای این خودرو متمایز شود. این تغییرات همچنین ضریب درگ را هم کاهش میدهند. دیفیوزر جدید و اسپویلر فیبر کربنی نسبت به پرفورمنس قبلی ۵ درصد ضریب درگ را کمتر کرده و کاهش ۳۶ درصدی در نیروی رو به بالا به همراه دارند.
در داخل خودرو خریداران شاهد تریم فیبر کربنی با الگوی منحصربهفرد روی داشبورد خواهند بود. یکی دیگر از ویژگیهای داخلی خودرو هم صندلیهای اسپرت جدید است که هم حمایت بهتری از بدن دارند و هم تهویهٔ بهتری را فراهم میکنند. تسلا همچنین در مدل ۳ پرفورمنس جدید تکنولوژی خودران کامل خود را هم با قیمت ۸ هزار دلار ارائه میکند درحالیکه رنگهای سفارشی مثل آبی عمیق متالیک و قرمز اولترا نیز بین هزار تا دو هزار دلار به قیمت اضافه میکنند. تسلا مدل ۳ پرفورمنس جدید با قیمت پایهٔ ۵۴,۳۸۰ دلار عرضه میشود و هنوز مشمول ۷,۵۰۰ دلار اعتبار مالیاتی فدرال است. هماکنون میتوان این خودرو را با پرداخت ۲۵۰ دلار سفارش داد.
ali-a-nlansr
۳۱ فروردین ۱۴۰۳تسلا هم افشا شدن داره آخه
sadra gholmai
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ماشینای برقی باید جایی ماشین های خانواده با موتور چهار سیلندر ۲ لیتری و ۲.۵ لیتری رو بگیرن
چون این ماشینا برای رفت امد روزانه هستن فقط و هیچ قدرت خاصی ندارن پس قطعا بهتره که با ماشین برقی جایگزین بشن
ولیییی این خیلی بده شرکتی مثل جگوار اعلام کرده که نمیدونم از چه سالی بود که ماشین هاشو به ماشین های تمام برقی تغییر میده. همچنین برای رولز رویس که میخواد شرکتی تمام برقی بشه خب اون موتور V12 بی ام او که یکی از خاصترین و متفاوت ترین موتور های جهانه نباید برای همیشه کنار گذاشته بشه
Mercedes
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳رولزرویس اتفاقا یکی از برنده ترین هاست
بی صدا بود
بی صدا تر هم میشه
نرم تر نیز
کسی به روزلرویس درگ نمیره که 😂 موتور v12 هم صرفا بخاطر اینه که بگن سنگ تموم گذاشتیم
parhamiof
۶ اردیبهشت ۱۴۰۳آره واقعا اینجوری خیلی معقول تره.
به جای اینکه یه هاچبک ارزون 4 سیلندر که احتمالا سالی 100 هزارتا ازش فروش میره میان دست میزارن رو یه v8 که فروشش به 20 هزار هم نمیرسه.
Sina_carshow
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳به قول دوستمون این ماشینا خیلی بهتر از نمونه های بنزینی ۲ و ۲.۵ لیتری هستن
شتاب فوق العاده تی داره و تنظیمات track و race هم واقعا حرفه ای و کامل هستن و شاید از خیلی از بنزینی های گرونتر از خودش هم کامل تر باشه و اطلاعات جذابی با راننده به اشتراک میزاره
چیز جذابتر تیون کردن هندلینگ که به صورت اندراستیر یا اوراسیر باشه هستش و میزان تقسیم قدرت بین دیفرانسیل جلو و عقبه ( یعنی میتونی کلا این ماشینو دیف عقب کنی که به لطف گشتاور آنی خوراک دریفت زدنه ) و شتابش هم که شاهکاره
شاید خیلیاتون بگید صدا نداره
بله درسته درکتون میکنم بالاخره هرکس عقیده ای داره اما دلیل نمیشه بگیم این ماشین بی روح هستش و صد درصد هیجان خاص خودشو داره
کسی که اهل دل هستش میتونه صبح تا شب هر روز با تنظیمات race ور بره یا تقسیم قدرت و هر دفعه هرجور دلش خواست با ماشین رفتار کنه
ممد ژانگولر
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳خداییش نسبت به مدل قبلیش به بلوغ خاصی رسیده .فقط این بلوغو باید کنترل کرد مگرنه میپاچه تو تمام برندهای چینی از روش کپی میزنن .
froG-driVer
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳خوشگله!!(با لحن ملایم)وللللییییی باززززممممم تسلاااااسسسستتتتتت!!!!!🤬(با لحن داد و فریاد)
پیام
۳۱ فروردین ۱۴۰۳دیگه پا بذاری رو گاز آسفالت رو لول میکنی! هیچ شکی در این ندارم که در آینده ای نزدیک تسلا ماشینای خیلی جذابی تولید میکنه. یک درصدم شک ندارم.
amir
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ایلان فلاسک ولی مردم رو منتظر رودستر گذاشت خبری از رودستر نشد با سایبرتراک هایپ کرد دیدیم چی شد
سوشیانت
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳آره دیدیم چی شد آبروی آلمان رو برد
amir
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳منظورت اون ویدیو درگ دروغیه یا ۱۷ ثانیه؟
سوشیانت
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳منظورم حذف صندلی های عقب برای رقابت با تسلا و شکست دادن ۹۱۱ توربو اس تو شتاب توسط سایبرتراک
Mercedes
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳سوشیانت
خدا سایت رو مستدام کنه
امیدوارم هرچی از خدا میخواهی بهت بده
Bmw
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳فعلا همین ایلان ماسک آفریقایی تبار باعث رونق صنعت ضعیف خودروسازی آمریکا شده اگه تسلا نبود آمریکا تا چند سال دیگه فقط وانت تولید می کرد نمونش خارج شدن چند سال پیش فورد از بازار سدان ها
ممد ژانگولر
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ایلان ماسک بچه خاکی و زحمت کشیه اصلا مهم نیست مال کجاست .مهم اینه از ی گاراژ شروع کرد الان هم رسیده به یک کانکس وسط ناکجا آباد تگزاس که من موندم شبها تنهایی چجوری میاد خونه . کلا کارش درسته
فندق
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳اینو قبول دارم خدایی
اینم بگم
خودم شخصا برند های استارتاپ و نوپا امریکایی رو در خودروسازی بیشتر از برند های کلاسیکش دوست دارم
واقعا محصولات شورلت و فرود و … دیگه برام جذاب نیست
برعکس محصولات لوسید. هنسی (میدونم از قبل تیونر بوده) و … خیلی جذابه
زیزیگولو
۳۱ فروردین ۱۴۰۳از اولین روزای فعالیت کمپانی تسلا تا الآن خیلی از مشتریای تسلا ایرادهای زیادی رو مطرح کردن ولی هربار با تکذیب کمپانی تسلا مواجه شدن!!!!!!! و بیشتر شکایتای مشتریا در مورد نقص فنی هایی مثل شتابگیریو ترمزگیری ناگهانیو بدون دلیل یا خطاهای مختلف سیستم خودران یا اشتباه و خطا در دستیارهای کمک راننده و ………. در کُل شاید خودروهای تسلا اونقدری که فکر میکنیم هوشمند نیستن
پیام
۳۱ فروردین ۱۴۰۳زیزیگولو فعلا اوللی هوش مصنوعی هست! یه چند سال دیگه ببین چی میشه! روز به روز هوش مصنوعی داره بهتر میشه. بعد فقط بحث خودران بودن نیست بحث رشد نجومی پرفورمنس تسلا هست. قطعا تا چند سال آینده کولاک میکنه.
زیزیگولو
۳۱ فروردین ۱۴۰۳منکر این نیستم و بارها هم گفتم که تسلا تو حوزه خودروهای برقی و خودران یه سرو گردن از بقیه بالاتره ولی این نباید باعث بشه که واقعیتها رو نبینیم ………. نه تنها تسلا بلکه همه خودروهای برقی و خودران هنوز اول راه هستن و خیلی مونده تا به کمال خودشون برسن
سوشیانت
۳۱ فروردین ۱۴۰۳دقیقا این حرف رو کاملا قبول دارم
amir
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳وضعیت هوش مصنوعی در حال حاضر هرچی باشه یه چیزو مطمئنم
.
.
وضعیتش از پیامک بهتره
سوشیانت
۳۱ فروردین ۱۴۰۳اگه این همه ایراد داره پس چرا بالاترین امتیاز رو از موسسه های ایمنی بدست میاره قطعا موسسه های ایمنی بیشتر از اون افراد میدون
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.pedal.ir/tesla/new-tesla-model-3-review/&ved=2ahUKEwj88rrWi86FAxWHgf0HHe8jCboQFnoECBwQAQ&usg=AOvVaw3lHdvPqydHHDESY8C2kVwZ
🤡🤡🤡
۳۱ فروردین ۱۴۰۳تورخدا دیگه ماشین نساز
سوشیانت
۳۱ فروردین ۱۴۰۳چشم بهش میگم
B
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳😂😂😂
ارسلان
۳۱ فروردین ۱۴۰۳تسلا کابینش زیاد جالب نیست ، مدل ام کم داره….به نظر من هیچ مشکلی نداره به غیر از این موارد!!
khashayar0
۳۱ فروردین ۱۴۰۳خدمتی که ایلان ماسک به خودروسازی کرده هیچکی نکرده. امیدوارم کاری که کرده رو درک کنین.
amir
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳مخصوصا به چین
کی فکرشو میکرد اونی که به زور از پس ۱.۵ لیتر توربو برمیاد با آرمیچر شاخ بشه؟
Sina_carshow
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳پاشو برو آرمیچر رو تولد کن … چرا معطلی؟
ببین گردن کشورت ننداز از همین کشور رضوانی و منصوری و آقای قفیه زاده در اومدن
چین خودش تامین کننده باتریای همون پورشه تایکان و تسلا ها هستش
اگه آرمیچر تولید کردن اینقدر راحت بود که آکسفورد و کمبریج رایگان بورسیه نمیکردت
پس لطفا کمتر جو رو متشنج کن و سعی کن یه ذره بزرگ بشی هی نگی آرمیچر آرمیچر
amir
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳میگما چند درصد از سهام جیلی و چانگان دستته ۲۴ ساعت از اکسید و لوکسید تعریف میکنی؟
همونطوری که داری میبینی دارن میسازن با چهارتا آرمیچر
Sina_carshow
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳سهام دستم نیس چیزی که واقعیه میبینم چینیا از ماشینای هم قیمت خودشون به طور کلی بهتر ظاهر شدن
اون آرمیچر زدن کار هرکسی بود الان همه شما مهندس طراح موتور بودین فقط خواستم بگم آرمیچر گفتن به شرطی خوبه که خودت بلد باشی بهترشو بزنی
اگر کار آسونی بود همه مث همین تسلا شتاب داشتن یا اسب بخار میبینی که نمیتونن تو اون رنج قیمت در بیارن
amir
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳از هرکی هر حرفی رو قبول کنم از شما یکی که ۲۴ ساعت داری تبلیغ چری و هر چی چینیه رو میکنی قبول نخواهم کرد
Mercedes
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳سینا جان
با ادم متعصب هیچوقت بحث نکن
شده گردباد حاصل از خوراک لوبیا شامگاهی رو به شقیقه ربط بده به هر قیمتی با هر سلاحی باهات میجنگه ولی به هیچ عنوان یک درصد هم فکر نمیکنه که داره اشتباه میکنه
حالا تعصب تو هر چیزی
نمونه بسیار فجیعش رو تو کامنت های سایت پدال علیه خودرو های برقی چینی و کره ای میتونیم ببینیم (تاکید میکنم برقی نه بنزینی )
تمام دنیا پذیرفتن که ماشین های برقی که چین میسازه بسیار پیشرفتست
مدیرعامل تویوتا اعتراف میکنه
مدیرعامل فولکس اعتراف میکنه
بعد چهار تا بچه مدرسه ای بعد زنگ اخر میان کامنت میذارن که اونا نمیفهمن ما میفهمیم که ماشین چینی هیچی نیست و …
در حالی که طرف نمیدونه همین الان باتری های یرقی پورشه رو چینی تولید میکنه
بخشی از تولیدات تسلا باتریاش توسط چین تامین میشه
همینطور خیلی شرکت های امریکایی اروپایی و کره ای دیگه هم از شرکت های چینی مثل بی وای دی و کتل باتری میخرن
arash
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳آمریکاییها 99 درصد بروی تبلیغات کار میکنند و 1 درصد بروی واقعیت … آقای الون ماسک فرضا من در ایران خودروی تسلا خریدم و وسط بیابانهای قم باطری تمام کردم حال باید چکار کنم !؟ در خوش بینانه ترین حالت باید تسلا جنابعالی را پشت یک نیسان گاوی آبی رنگ بسته و بکسل کنم. چطور جنابعالی آقای ماسک با این همه ادعا به این مساله کوچک اصلا عقل ات نرسیده است باز اگر ماشین بنزینی بود با یک آفتابه بنزین به جایی می رسیدم ولی وقتی باطری به اتمام رسید خودروی تسلای تو با فرغون های ایران خودرو و سایپا و پارس خودرو تفاوتی ندارد. سوال بعدی حال اگر با تسلای پر از باطری و فول شارژات تصادف کردم چی فکر کنم قبل از اینکه نگران باشیم باطریها ترکیده و من هم تکه تکه شدم … موتور شویی چی میشه تسلا را برد موتور شویی و صفر شویی با آب کرد و آن وقت هم کلی تلفات بخاطر برق گرفتگی داریم. لذا با توجه به موارد مطرح شده میشه نتیجه گیری کرد خودروی تو فقط به درد پز دادن میخورد نه به درد انجام کار.
heshmat021
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳شما قم رفتنی با شتر برو
سوشیانت
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳آرش اگه صنعت خودرو آمریکا نبود ماشینت رسما با فرغون فرقی نداشت
amir
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳کارل بنز
مام که جوکیم اینجا؟
سوشیانت
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳شرکت کادیلاک اختراعاتش دست کمی از شرکت بنز نداره
زیزیگولو
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳تسلا۳ مدل ۲۰۱۹ معروف بود که یه موتور برقی مغناطیسی در محور عقب داره و یه موتور برقیم در محور جلو داره که در صورت خرابی یه موتور ماشین با موتور باقیمانده بدون مشکل کار میکنه و راننده هیچ وقت نگرانی خرابی ماشین تو جاده رو نداره …… نمیدونم تسلا۳ جدیدم سیستمش همینجوریه یا نه
MC20
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳جنگ من با تسلا: «میخواهم پیش از مرگ از خودم رفع اتهام کنم»
نویسنده,زویی کلاینمن
شغل,دبیر بخش فناوری
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ – ۲۲ آوریل ۲۰۲۴، ۰۷:۱۶ GMT
افشاگری که یک دهه است در حال جنگ با ایلان ماسک و شرکت تسلا در دادگاهها است، به بیبیسی گفت همچنان منتظر عذرخواهی علنی است.
کریستینا بالان، مهندس، زمانی چنان ستاره رو به رشدی در تسلا بود که مخفف نامش را درون باتریهای تک تک ماشین برقی مدل اس حک میکردند.
اما او مدعی است که پس از ابراز نگرانی از یک نقص در طراحی در سال ۲۰۱۴ که میتوانست بر ترمز این ماشین تاثیر منفی بگذارد، مدیریت شرکت با او بد شد و به همین خاطر کارش را از دست داد.
او بابت برکناری غیرقانونی شکایت کرد و پیروز شد، ولی پس از آن تسلا علنا او را متهم کرد که از منابع شرکت برای یک «پروژه مخفی» استفاده میکرده است – اتهامی که به معنی اختلاس است و در قوانین آمریکا جرم محسوب میشود.
خانم بالان بارها این اتهام را رد کرده است و به این خاطر از تسلا شکایت کرد، اما با وجود گذشت چند سال هنوز منتظر است که پرونده در دادگاهی علنی در کالیفرنیا بررسی کامل شود.
بی بی سی در این باره با تسلا تماس گرفت ولی پاسخی نگرفت. این شرکت هرگز حاضر به ارائه جزئیات درباره این اتهام نشده است.
خانم بالان میگوید که مصمم است که به خاطر پسرش هم که شده بیگناهی خود را ثابت کند. او میگوید «برایش قهرمانم. همان مادری که کارش هواپیما و ماشین است.»
او نمیخواهد که پسرش با این تصور که مادرش دزد بوده است بزرگ شود.
پیش از پایان مصاحبه ویدیویی، کریستینا بالان کلاهگیسش را برداشت و در حالی که اشک میریخت گفت که درمان سرطان پستانش تازه تمام شده است.
او خطاب به رئیس میلیاردر شرکت میگوید «میخواهم از خود رفع اتهام کنم. ای کاش که ایلان ماسک نجابت لازم برای عذرخواهی را داشت.»
او میگوید با این که سرطانم که در مرحله ۳بی است فعلا فروکش کرده است، نگرانی اصلیم این است که پیش از پایان روند قضایی بمیرم.
خانم بالان مکاتبههای گوناگون خود با تسلا هنگام کار در این شرکت را در اختیار بیبیسی گذاشت.
او شروع خوبی داشت: به یاد میآورد که در غذاخوری کارمندان با آقای ماسک گپ زده بود و میگوید که خوشحال و موفق بود – در رومانی بزرگ شده بود و تمام عمرش عاشق ماشین بود، و حالا به آرزویش رسیده بود.
او مدعی است که «همه چیز وقتی که متوجه شدم که دارند یک مساله ایمنی حیاتی را مخفی میکنند زیر و رو شد.»
خانم بالان نگران بود که موکت کف ماشین زیر بعضی از پدالها جمع میشود – نقصی ساده اما بالقوه کشنده در طراحی – و میگوید که مشتریها هم شکایت کرده بودند.
به گفته او «اگر نتوانید ترمز را فشار دهید، یک نفر دیگر، بیرون تسلا، ممکن است آسیب ببیند.»
«تنها کافی بود بگویند که ‘متوجه شدیم که موکت مشکل دارد – بهتر است که موکت را از ماشین بیرون بیاورید.’»
اما خانم بالان مدعی است مدیرها نگرانی او را رد کردند و رفتارشان خصمانه شد.
برای همین به آقای ماسک ایمیل زد، کسی که مستقیما از کارمندان خواسته بود که در صورت داشتن هر گونه نگرانی که میتوانست آبروی تسلا را تهدید کند شخصا با خودش تماس بگیرند.
خانم بالان میگوید که «دو بار به او ایمیل زدم. یک بار پیش از رفتنم بود. به او گفتم پای همه ما گیر است. با خودم میگفتم ‘او قطعا به فکر تسلا است’.»
اما حاصلی نداشت – و خانم بالان در ادامه کارش را از دست داد.
بیبیسی این ادعای او را با تسلا مطرح کرد ولی پاسخی نگرفت.
وبسایت این شرکت میگوید: «ایمنی مهمترین بخش هر تسلا است. ماشینهای ما برای فراتر رفتن از استانداردهای ایمنی طراحی شدهاند.»
لوکاس کروپسکی، یکی دیگر از افشاگران تسلا، مدعی است که در پی ارسال ایمیل به آقای ماسک به خاطر نگرانی بابت شرایط کاری در دفتر مرکزی تسلا در نروژ با تجربه مشابهی روبهرو شد.
و خانم بالان میگوید که دیگر کارمندان تسلا شاید «جرات حرف زدن نداشته باشند.»
پرونده او نهایتا در دادگاه استیناف کالیفرنیا مطرح خواهد شد.
او میگوید «نمیخواهم شغلم را رها کنم. و میدانم که اگر در این پرونده پیروز نشوم دیگر مهم نیست که چقدر توانایی دارم. تنها چیزی که برای بقیه مهم خواهد بود حرفهایی است که تسلا راجع به من میزند، برای همین زندگی کاریم تمام خواهد شد. نمیخواهم چنین شود.»
شیوه رهبری آقای ماسک شدیدا غیرمتعارف است – اما برخی از کسانی که با او کار کردهاند میگوید که نتیجه میگیرد.
دالی سینگ، کسی که بین سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۱۳ در شرکت اسپیسایکس برای آقای ماسک کار میکرد، پیش از این به بیبیسی گفته بود که او «مدیری باورنکردنی» است.
او در سال ۲۰۲۲ گفت «اگر چنین نبود، او قطعا دستاوردهای امروزش را نداشت. بلی، کار کردن برای او طاقتفرسا است. اما به نظرم هیچ چیزی مانند آن شما را محک نمیزند.»
گوردون اشنل، وکیلی آمریکایی که برای دفتر حقوقی کنستانتین کنون کار میکند، میگوید که تعداد کارمندان بخش فناوری که دست به افشاگری میزنند دارد بیشتر و بیشتر میشود.
او میگوید اهمیت این قضیه در این است که محصولات شرکتهای فناوری «به شکلی گسترده بر دنیا تاثیر میگذارند و واقعا بر زندگی همه ما سایه میاندازند.»
اما آقای اشنل که کارش نمایندگی کردن از افشاگران است توصیه میکند که بهتر است پیش از علنی کردن ادعاها تمامی گزینهها را بررسی کرد.
به گفته او «در بسیاری از صنایع مسیرهای حفاظتشده زیادی هست که افشاگران میتوانند از طریقشان اقدام کنند، میتوانند نگرانیهای خود را محرمانه در اختیار ادارههای دولتی مناسبی بگذارند که قادر خواهند بود آنها را بررسی کنند.»
MC20
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳اخراج گسترده در تسلا :
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ – ۲۲ آوریل ۲۰۲۴، ۰۹:۵۹ GMT
منبع خبر : بی بی سی
تسلا اعلام کرده که بیش از ده درصد از نیروی کار خود را اخراج خواهد کرد. این خبر در حالی اعلام شد که خودروساز آمریکایی پروژه ساخت ماشین ارزانقیمتش را لغو کرده و فروشش در ماههای گذشته کمتر از پیشبینیها بوده است.
تسلا حدود ۱۴۰ هزار و ۵۰۰ کارمند در سراسر دنیا دارد و به نظر میرسد با تصمیم جدید کارخانه دستکم ۱۴ هزار نفر بیکار خواهند شد.
خبرگزاری رویترز به نامهای از ایلان ماسک، مدیر کارخانه دست یافته که در آن نوشته: «درحالی که خود را برای مرحله بعدی رشد آماده میکنیم، بسیار مهم است که برای کاهش هزینهها همه جوانب را ببینیم و بهرهوری را افزایش دهیم.»
آقای ماسک همچنین در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) گفت این تصمیم بخشی از روال عادی است که هر پنج سال رخ میدهد تا تسلا خود را برای دوره تازه آماده میکند.
دو مدیر ارشد که یکی از آنها هجده سال برای تسلا کار کرده بود هم در بین کسانی هستند که این کارخانه را ترک میکنند.
رسانههای آمریکایی گزارش دادهاند که برخی از کارمندان هنگام ورود به کارخانه و وقتی کارتشان از کار افتاده بود فهیدند اخراج شدهاند. وبسایت آمریکایی «تک کرانچ» از قول منبعی در تسلا گفته که مدیران تسلا دلیل اخراج گسترده را عمکرد مالی کارخانه عنوان کردهاند.
تسلا در ماههای گذشته ناچار شده برای رقابت در بازار چین محصولاتش را با تخفیف زیاد بفروشد و در نتیجه سودش کمتر شده است. ارزش سهام کارخانه از ابتدای سال جاری میلادی سی درصد کاهش یافته است. تحلیلگران بازار به خبرگزاری رویترز گفتهاند که کاهش نیروی کار نشان میدهد مدیران تسلا انتظار ندارند وضعیت کارخانه به زودی بهتر شود.