تسلا مدل ۳ سومین خودروی تولید انبوه این خودروساز آمریکایی به شمار میرود. مدل ۳ از اواخر سال ۲۰۱۷ راهی خط تولید شد. قبل از این محصول نیز شاهد عرضه سدان تسلا مدل S و شاسیبلند مدل X بودهایم. البته شاید برخی از عزیزان بدانند که تسلا مدل ۳ تاریخچهای نسبتاً گیجکننده داشته است.
تسلا همانند خودروسازان عادی نبوده و نخواهد بود. تفاوت واضح این شرکت به ساخت انحصاری خودروهای الکتریکی مربوط میشود اما دلایل دیگری هم وجود دارند که خاص بودن این برند را نشان میدهند. برای مثال ضربالاجلها و تاریخهای تعیین شده برای معرفی یا تولید یک محصول توسط تسلا همواره تغییر مییابند و به همین خاطر است که تأخیرهای متعددی را شاهد هستیم. نکته گیجکننده دیگر این است که تسلا معمولاً محصولات خود را همانند سایر خودروسازان با تغییرات مشخص مربوط به نو شدن سال میلادی عرضه نمیکند. شاید در طول یک سال چندین بهروزرسانی توسط تسلا انجام شود و قیمت محصولاتش نیز افزایش یابد. حتی فرایند خرید محصولات این خودروساز آمریکایی هم متفاوت است.
اتوبلاگ می گوید تسلا صنعت خودرو را تغییر داده است. سدان مدل S ثابت کرد خودروهای الکتریکی میتوانند حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشند و شبکه سوپرشارژر نیز باعث شد سفرهای طولانی با این خودروها به واقعیت تبدیل شود. تسلا مدل ۳ مزیتهای حملونقل الکتریکی را برای افراد بیشتری میسر ساخته و در چند سال اول عرضه این خودرو رقیب مستقیمی برای آن وجود نداشت. امروز تسلا مدل ۳ یکی از بهترین خودروهای الکتریکی بازار است اما رقبا فاصله خود را کمتر و کمتر میکنند. از جمله این خودروها میتوان به هیوندای آیونیک ۵، کیا EV6 و فورد موستانگ مک ای اشاره کرد. اگرچه محصول تسلا خالی از عیب نیست اما مزیتهای زیادی نیز دارد.
کابین و تکنولوژی
کابین این خودرو طراحی مینیمال و مدرن را با یکدیگر نشان میدهد. تنها یک فرمان و نمایشگر بزرگ ۱۵ اینچی در داشبورد دیده میشوند و چیزی که جلبتوجه میکند نبود دکمهها و سوئیچهای مرسوم است. تنها دو انتخاب برای رنگ کابین وجود دارد: مشکی یا مشکی و سفید. پوشش داخلی نیز از نوع چرم مصنوعی وگان است. صندلیهای جلو کمی سفت و تخت هستند و شاید باعث شوند در سفرهای طولانی احساس ناراحتی به سرنشین دست بدهد. همچنین خبری از گرمکن و سردکن برای صندلیها نیست.
تقریباً تمامی عملکردهای کابین از طریق نمایشگر لمسی مرکزی صورت میپذیرد و کاربران جدید برای آشنا شدن با منوها و تنظیمات به زمان بیشتری احتیاج خواهند داشت. غربیلک فرمان دارای دو بخش کنترلی بوده که مواردی همچون تنظیم آینهها، صدا، کروز کنترل و… را انجام میدهد. حتی پس از صرف زمان برای آشنا شدن با ویژگیها و عملکردهای خودرو، کاربردهای سادهای همچون تنظیم دمای کابین نیازمند تمرکز راننده و بنابراین چشم برداشتن از جاده خواهد بود. البته کنترلهای صوتی متنوعی نیز وجود دارند که میتوان از آنها استفاده کرد.
ناوبری خودرو بر دادههای گوگل تکیه دارد و بنابراین شما جدیدترین نقشهها و اطلاعات را خواهید داشت اما اگر در منطقهای باشید که پوشش دادههای نداشته باشد با محدودیت دسترسی مواجه خواهید شد. نبود اپل کارپلی یا اندروید اتو هم شما را کمی ناامید خواهد کرد. اگر میخواهید از گوشی خود به عنوان پخشکننده موسیقی استفاده کنید مجبور به استفاده از بلوتوث خواهید شد. تسلا همچنین چندین سرویس و بازی اینترنتی را در دسترس قرار میدهد که در زمان شارژ خودرو میتواند شما را سرگرم کند.
از نظر تکنولوژی نقاط ضعف زیادی در تسلا مدل ۳ وجود دارد اما قطعاً جای بهبود وجود دارد. تسلا پیشتاز بهروزرسانی از راه دور بوده و این امر نه تنها برای رفع مشکلات خودروها صورت میگیرد بلکه با استفاده از آن میتوان ویژگیهای جدید و حتی پرفورمنس و شعاع حرکتی بیشتر را نیز به خودرو افزود. این کار بسیار بهتر از مراجعه به نمایندگیها خواهد بود.
ابعاد و فضای بار
تسلا مدل ۳ تقریباً ابعادی مشابه بی ام و سری ۳ سدان دارد و فضای مشابهی را نیز برای سرنشینان ارائه میکند. سرنشینان قدبلند فضای سر و پای کافی در صندلیهای عقب خواهند داشت و حس جادار بودن خودرو با سانروف پانورامیک بیشتر میشود. در داخل دربها نیز فضای ذخیرهای بزرگی وجود دارد که میتوان از آن استفاده کرد. علیرغم صندوقعقب نسبتاً کوچک ۳۴۸ لیتری، تسلا مدل ۳ میتواند حجم سورپرایز کنندهای از وسایل را در خود جای دهد. صندلیهای عقب نیز تا میشوند تا بتوانید وسایل بیشتر و بزرگتری را حمل کنید. از آنجایی که خبری از پیشرانه درونسوز نیست بنابراین در بخش جلو نیز فضای ذخیرهای ۷۶ لیتری وجود دارد.
مشخصات عملکردی و شعاع حرکتی
تا زمان نگارش این مقاله سه نسخه از این خودرو را میتوان انتخاب کرد. مدل پایه از نوع دیفرانسیل عقب بوده و دو مدل دیگر هم نیرو را به تمامی چرخ ها منتقل میکنند که شامل مدلهای برد بلند و پرفورمنس هستند. مدل پایه شعاع حرکتی تخمینی ۴۳۸ کیلومتری دارد و در عرض ۵.۸ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت میرسد. این خودرو از شارژر ۷.۶ کیلوواتی سود میبرد و حداکثر توانایی سوپرشارژر ۱۷۰ کیلووات را ارائه میکند.
تسلا مدل ۳ برد بلند قویتر بوده و برای رسیدن از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت به ۴.۲ ثانیه زمان نیاز دارد. این خودرو شعاع حرکتی ۵۷۶ کیلومتری دارد. شارژر فابریک این خودرو از نوع ۱۱.۵ کیلوواتی بوده و توانایی ماکزیمم شارژ ۲۵۰ کیلوواتی را دارد. نهایتاً به مدل پرچمدار پرفورمنس با قیمت ۶۳ هزار دلار میرسیم که شعاع حرکتی ۵۰۷ کیلومتری و صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۳.۱ ثانیهای جزو مشخصات آن به شمار میروند. این خودرو از سختافزار شارژ مشابه مدل برد بلند استفاده میکند.
پرداختن به تاریخچه تسلا مدل ۳ شما را گیج خواهد کرد زیرا بهروزرسانیهای زیادی برای این خودرو انجام شده و برخی از آنها مربوط به مدلهای قبلی بودهاند. برای مثال در سال ۲۰۲۱ مدل استاندارد رنج پلاس که قبلاً با نام میدرنج باتری شناخته میشد کلاً حذف شد و جای خود را به مدل پایه کنونی دارد. همچنین شعاع حرکتی هم از ۴۲۳ به ۴۳۸ کیلومتر رسید.
در سال ۲۰۱۹ تسلا مدل ۳ استاندارد رنج با شعاع حرکتی ۴۰۲ کیلومتری و به عنوان جایگزین ارزانقیمتتر معرفی شد اما این خودرو عمر کوتاهی داشت. همچنین با بهروزرسانی صورت گرفته قدرت این مدل ۵ درصد افزایش یافت و شعاع حرکتی نسخه برد بلند هم از ۴۹۹ به ۵۱۸ کیلومتر رسید. در سال ۲۰۱۸ این خودرو پذیرای عضو جدیدی با نام پرفورمنس بود که شعاع حرکتی ۴۱۸ کیلومتری داشت. در سال ۲۰۱۷ که شاهد عرضه تسلا مدل ۳ بودیم تنها نسخه برد بلند دیفرانسیل عقب با شعاع حرکتی ۴۹۹ کیلومتری قابل انتخاب بود. همانند اکثر خودروهای الکتریکی، تسلا مدل ۳ نیز تحت تأثیر هوای سرد قرار میگیرد. شعاع حرکتی این خودرو در هوای سرد کاهش خواهد یافت و زمان شارژ آن بیشتر خواهد شد. مالکان همچنین در طول شب شاهد کاهش شعاع حرکتی خودروی خود خواهند بود زیرا انرژی خودرو برای گرم نگهداشتن باتری صرف میشود.
سواری و شتاب گیری
شتاب گیری این خودرو بسته به مدلهای گوناگون فرق میکند اما حتی مدل پایه نیز سریعتر از اکثر نیازهای رانندگان خواهد بود. نسخه پرفورمنس این خودرو فوقالعاده سریع است. این سرعت و شتاب میتواند سرنشینان را بترساند ولی در رانندگی نرمال شاهد شتاب گیری نرم و بیوقفه خواهیم بود چراکه خبری از دندههای گیربکسهای عادی نیست.
کاهش سرعت در تسلا مدل ۳ چیزی است که با خودروهای درونسوز فرق میکند. زمانی که پای خود را از روی پدال گاز بردارید پیشرانههای الکتریکی به ژنراتور تبدیل میشوند و از کاهش سرعت برای شارژ دوباره باتریها استفاده میکنند. افرادی که برای اولین بار پشت فرمان خودروهای الکتریکی مینشینند باید استایل رانندگی خود را با این ویژگی تنظیم کنند اما این کار سختی نخواهد بود. اگر حداکثر حالت احیا را انتخاب کنید خودرو میتواند بدون نیاز به لمس پدال ترمز متوقف شود. این رانندگی تک پدالی یکی از محبوبترین جنبههای رانندگی با خودروهای الکتریکی است.
پایداری تسلا مدل ۳ در سر پیچها به کمک مرکز ثقل پایین به دست میآید چراکه بخش اعظم وزن خودرو به باتریهای نصب شده در زیر کف خودرو مربوط میشود. لاستیکهای چهارفصل نیز چسبندگی کافی برای رانندگی در مسیرهای پر پیچ و خم را فراهم میکنند اما سیستم کنترل پایداری حساس تسلا باعث محدود شدن هیجان رانندگی خواهد شد. افرادی که به دنبال لذت بیشتر در سر پیچها هستند باید مدل پرفورمنس را انتخاب کنند که با ترمزهای بهتر، سیستم تعلیق اسپرت و حالت رانندگی اسپرت و پیست محور عرضه میشود.
از نظر راحتی باید گفت سواری تسلا مدل ۳ خشک بوده و میتواند در مسیرهای ناهموار کمی ناهنجار و عصبی حس شود. نبود پیشرانه بنزینی باعث شده کابینی بسیار ساکت فراهم شود اما همین موضوع میتواند باعث تمرکز سرنشین روی صداهای باقیمانده شود. صدای جاده را میتوان در کابین شنید و در زمان عبور از دستاندازها نیز صدای عجیب “بوم” به گوش میرسید اما در کل کابین این خودرو ایزوله خوبی دارد. آنچه نگرانی بیشتری را در پی خواهد داشت صداهای زیادی است که از پانلهای داخل کابین به گوش میرسند. پس از کارکرد چند هزار کیلومتری، این صداها باعث میشوند تسلا مدل ۳ شبیه وانتهای ۳۰ ساله به نظر برسد.
قیمت
خرید محصولات تسلا فرایند متفاوتی دارد زیرا شما نمیتوانید مستقیماً راهی نمایندگی شده و یکی از آنها را انتخاب کنید. در واقع شما فرایند خرید را با سفارش آنلاین یا مراجعه به شوروم های تسلا شروع میکنید. قیمتهای درج شده در پیج سفارش تسلا معمولاً با عبارت “صرفهجویی بالقوه” که از قیمت خرید کسر خواهد شد نمایش داده میشود. این صرفهجوییها شامل مشوقهای مالیاتی مربوط به خرید خودروهای الکتریکی است.
در زمان نگارش این مقاله، تسلا مدل ۳ پایه دیفرانسیل عقب بهای ۴۷ هزار دلاری دارد. سیستم خودران کامل تسلا هم با ۱۲ هزار دلار در دسترس است که ما توصیه میکنیم آن را انتخاب نکنید. مدل ۳ برد بلند چهار چرخ محرک با قیمت پایه ۵۶ هزار دلاری عرضه میشود و برای مدل پرفورمنس باید ۶۳ هزار دلار کنار بگذارید.
امتیازات ایمنی و سیستمهای کمکراننده
تسلا مدل ۳ از زمان حضور در تستهای تصادف توانسته بالاترین امتیازها را از موسسه ملی ایمنی ترافیک بزرگراهی آمریکا دریافت کند. همچنین از سال ۲۰۱۹ به بعد نیز موسسه بیمه ایمنی بزرگراهی آمریکا بالاترین امتیاز ایمنی خود را به این خودرو اعطا نموده است.
اتوپایلوت استاندارد و سیستم خودران کامل سفارشی تسلا جزو برجستهترین ویژگیهای تکنولوژیک این خودرو هستند اما باید دانست این سیستمها همچنان به توجه و دخالت راننده نیاز دارند. اتوپایلوت اساساً ترکیبی از کروز کنترل تطبیقی و دستیار فرمان و حفظ خودرو بین خطوط است. این سیستم از میزان خستگی راننده در سفرهای طولانی میکاهد اما راننده هر لحظهای میبایست آماده کنترل خودرو باشد. سیستم خودران کامل تسلا جنجالهای زیادی به پا کرده و برخلاف نام خود به توجه راننده نیاز دارد. برخی مشتریان تسلا به عنوان تست کنندههای بتا این سیستم انتخاب شدهاند و البته نظرات بسیار متفاوتی دارند. یکی دیگر از ویژگیهای تسلا مدل ۳ حالت احضار است که با استفاده از آن خودرو از راه دور به نزدیکی مالک هدایت میشود.
نقاط قوت و ضعف تسلا مدل ۳ | |
نقاط قوت | نقاط ضعف |
شعاع حرکتی مناسب | سواری خشک |
شتاب گیری بسیار سریع | صدای زیاد کابین |
کابین جادار | کیفیت ساخت سؤالبرانگیز |
شبکه سوپرشارژر بیرقیب | نمایشگر پرتکننده حواس راننده |
امتیازات ایمنی بالا | فقدان اپل کارپلی و اندروید اتو |
meysam
۱۵ شهریور ۱۴۰۱سواری خشک و اینکه کنترل اکثر چیزا از مانیتور انجام میشه برای من کافیه که از خریدش منصرف بشم
بشدت از این دو مورد بدم میاد
البته اگه معجزه ای بشه که این ماشین به ایرانم بیاد یا ما بریم اونور
meysam
۱۵ شهریور ۱۴۰۱“”پس از کارکرد چند هزار کیلومتری، این صداها باعث میشوند تسلا مدل ۳ شبیه وانتهای ۳۰ ساله به نظر برسد.””
این بده
حق گوی باطل
۱۵ شهریور ۱۴۰۱نقره ایش دیگه تولید نمیشه فکر کنم
بهراد
۱۵ شهریور ۱۴۰۱این خیلی بده اونم تازه واسه یه الکتریکی که قراره بی صدا باشه.
سبحان
۱۵ شهریور ۱۴۰۱در مجموع بهترین خودروی کلاس سدان سایز متوسطی لوکسی هست که میشه خرید
هر انتظاری که دارید رو برآورده میکنه شتاب هندلینگ مثال زدنی یه خودروی اسپورت کنار راحتی و جاداری یه خودروی لوکس به همراه هزینه های نگهداری و سوخت یه خودروی اقتصادی که کلی آپشن و امکانات خوب تکنولوژیک بهتون میده
من میادم نمیاد هیچ خودرویی به سرعت این ماشین بین مردم و خریداران مورد مقبول قرار گرفته باشه و این قدر سریع به پرفروش ترین کلاس خودش رسیدن باشه توی چهار سال اینقدر محبوب شده واقعا باید به موفقیت تسلا در خودرو سازی تبریک گفت
محمد
۱۵ شهریور ۱۴۰۱مدل ۲۰۲۳ باطری های جدید و سخت افزار اتوپایلوت جدید دریافت کرده کیفیت ساختش هم بهتر شده اگه اون مدل رو تست میکرد احتمالا نظر بهتری داشت
Amir
۱۵ شهریور ۱۴۰۱چجوری میتونین به این بگین لوکس؟
M.Kkarimi
۱۶ شهریور ۱۴۰۱چقدم تاکید داره که لوکسه…!!
آریا
۱۹ مرداد ۱۴۰۲جز برندینگ و شتاب کدوم ویژگی این ماشین در حدیه که بهش گفت لاکچری؟
بنظرم آوردن اسم تسلا کنار بنز و بی ام و اشتباه محضه
GMA
۱۵ شهریور ۱۴۰۱با این نقاط ضعف،چطوری گل سرسبده؟!
تنها برتری ای که تسلا نسبت به رقبا داره شبکه سوپرشارژ هست که اینم به مرور زمان از دست میده
گل سرسبد خودرو های الکتریکی لیریک و ایر هستند.
قاطر فروش
۱۵ شهریور ۱۴۰۱چرا به این دیس دادین؟
mr-naftalin-az-roghan-abad-70
۱۶ شهریور ۱۴۰۱تسلا فنای متعصبی و سوسول زیادن.
arefgod
۱۵ شهریور ۱۴۰۱ای کاش داخل مدل های جدید داشبوردش رو عوض کنه. زیادی ساده و یکم بی روح هستش
Taha Malek
۱۵ شهریور ۱۴۰۱این ماشین کم ایراد نداره برای فهمیدن ایراداتش کافیه یک سر کوچیک برید یوتوب و افت کیفیت ماشین پس از فقط یک سال ببینید
البته این ماشین با توجه به برد و قیمتش نسبت به رقبا برتری داره ولی هنوز نمیتونه بهترین گزینه باشه هوادارای تسلا به امکاناتی همچون سقف پاناروما و اتوپایلوت مینازن در حالی که این ماشین واقعا کمبود بعضی آپشن های پیش پا افتاده مثل سرد کن گرم کن صندلی و سنسور بارون رنج میبرن ، مشکلات مونتاژ هم چیزیه که همجا بهش پرداختن ، باگ های نرم افزاری هم وجود داره که واسه ماشینی که همه اطلاعاتش روی یه مانیتوره خیلی بده البته مثل اینکه این مشکلات کم کم داره حل میشه همچین کابین بی روح و شدیدا زشت (درسته سلیقه ایه ولی هیچ جوره راه نداره به دور از تعصب طراحی کابین این مدل را دوست داشت) که شبیه پروزه های دانشجویی عه. ولی خب رقیبی براش وجود نداره که پکیج کامل تری رو ارائه بده اما من هیچجوره راضی به خرید این مدل با این وضعیت نمیشم.
Payfast
۱۹ شهریور ۱۴۰۱رقیبی براش وجود نداره که پکیج کامل تری رو ارائه بده
لوسید ایر : برو به عاقبت کار بدت فکر کن
green
۱۶ شهریور ۱۴۰۱حرف نداره
مانی
۱۶ شهریور ۱۴۰۱با این نقاط ضعفی که گفته چجوری ماشین لوکسه؟دقیقا مغایرت داره
یاد یه مقاله کلاسیک افتادم،مقایسه بود بین بنز و رلز رویس
زمان تولید رلز حدود ۱۲ هزار بود الان ۶۰ هزاره(پوند)
مرسدس ۷ هزار بود الان ۱۲۰ هزاره(مدل ۲۸۰-مدلهای بالاتر گرونتر هم هستن)
نویسنده کلا از رلز تعریف کرده و خوش قیمتیش رو ستوده که ارزونتره!!!!
هرجا برتری رلز بود کلی آب و تاب داده و بزرگ کرده(حالا اگه برتری بوده باشه)
هرجا مرس برتر بود کم اهمیت و غیر قابل حس توصیف کرده
al-ml-kh
۱۶ شهریور ۱۴۰۱چند وقت پیش یه تحقیق ریزی تو سایت های خارجی کردم تقریبا با 200 دلار میشه هم یه پشت آمپر دیجیتالی خوب گذاشت و هم اینکه میشه مانیتورشا 20 درجه به سمت راننده چرخوند بدون هیچ مشکلی .همین خرج کوچیک خیلی تو نمایه داخلی بی روحش تاثیر میزاره .
بزرگترین مزیتشم بنظرم شبکه سوپر شارژشه و هزینه های جانبی مث تعویض روغن و.. رو نداره
در کل ماشین خیلی عالیی برا دیلی درایو تو شهر
یه مقدار اهل دل هم باشین مسافرتای خوبی باش میشه رفت به خاطر یکی اتوپایولتش و دیگری اینکه میشه صندلی های عقبشا خابوند راحت استراحت کرد
کلا این تیریپ ماشینا (برقیا) دنیا و صفایه خودشونو دارن ولی اعصاب خوردیش اینه که دارن رد پای احتراقیارو از بین میبرن کلا که اینش بده
سامان اذری
۱۶ شهریور ۱۴۰۱پسرخاله دوستم تو کالیفرنیا تسلا داره دقیق نمیدونم کدوم مدلش ولی
به شدت از کیفیت مونتاژش ناراضی هست
میگه هرجا دست میزنی قرچ قوروچ صدا میده
Mehdi
۱۶ شهریور ۱۴۰۱تازه فکر کن اینقدر پول بدی بابتش و این باشه
خیلی حرص داره اگه خودروی اقتصادی بود میشد قبول کرد ولی با این قیمت
تعجب میکنم از فروش زیادش من فکر نمیکردم مشکل کیفیتی داشته باشه
kastech
۱۶ شهریور ۱۴۰۱احمقانه ترین موضوع در مورد تسلا لاستیک با فاق بسیار کوتاه و رینگ بسیار بزرگ به نسبت ابعاد ماشینه و احمقانه تر اینکه نمیتونی تغییر سایز بدی ، خوب طبیعیه اتاق سریع بیفته