به تازگی نسخه جدیدی از تسلا مدل Y سال ۲۰۲۲ در وبسایت EPA رؤیت شده است که همین امر سؤالات زیادی را به وجود آورده است. این خودروی جدید بهصورت ساده با پسوند AWD شناخته میشود که البته مشابه نسخه کنونی لانگ رنج AWD نیست؛ به عبارت دیگر شاید این مدل دارای همان دو پیشرانه مدل یاد شده باشد اما از باتری کوچکتر یا متفاوتی استفاده کند. در کل چهار نسخه از تسلا مدل Y سال ۲۰۲۲ تولید میشود که شامل مدلهای زیر هستند:
- نسخه RWD که در لیست EPA وجود دارد اما قابل انتخاب نیست. این مدل پایه بنا به گفته ایلان ماسک به خاطر شعاع حرکتی پایین حذف شده است.
- نسخه لانگ رنج AWD که هماکنون با رینگهای ۱۹ و ۲۰ اینچی قابل انتخاب است.
- نسخه پرفورمنس AWD که با رینگهای ۲۱ اینچی قابل انتخاب است.
- نسخه AWD جدید
همانگونه که دیده میشود شعاع حرکتی ۴۴۹ کیلومتری این مدل جدید کمتر بهتر از مدل لانگ رنج AWD است. سؤالی که پیش میآید این است: اگر مدل RWD از نظر ایلان ماسک شعاع حرکتی خوبی نداشته است پس شاید مدل جدید AWD با دو پیشرانه و شعاع حرکتی بالاتر بتواند به عنوان نسخه پایه در خانواده تسلا مدل Y انجاموظیفه کند. در حال حاضر اما اطلاعاتی از این خودرو در وبسایت تسلا دیده نمیشود.
با توجه به مصرف انرژی مشابه بین مدلهای AWD و لانگ رنج AWD و همچنین تفاوت در شعاع حرکتی دو خودرو، حدس میزنیم نسخه جدید AWD دارای باتری با ظرفیت ۱۵ تا ۲۰ درصد کمتر نسبت به مدل لانگ رنج AWD باشد. با توجه به اینکه تسلا هنوز اعلام نکرده است کدام نسخههای مدل Y را در کارخانه گیگا آستین تگزاس تولید خواهد کرد، احتمال دارد شاهد اولین خودرو با سلول باتری استوانهای تیپ ۴۶۸۰ در این کارخانه باشیم. انتظار میرود این باتریها تراکم انرژی بیشتری داشته باشند و بنابراین یک خودرو با ظرفیت باتری پایینتر بتواند وزن کمتر و راندمان بالاتری داشته باشد. البته نسخه جدید AWD از نظر راندمان تفاوت قابلتوجهی با سایر نسخهها ندارد.
شاید این خودرو از سلولهای پریسماتیک LFP استفاده کند که معقول به نظر میرسد زیرا راندمان مشابه و شعاع حرکتی کمتری را برای این نوع باتریها دیدهایم. باتریهای LFP تراکم انرژی کمتری نسبت به نمونههای جدید دارند.
ارین صاحب جمعی
۲۵ اسفند ۱۴۰۰قضیه همه ماشین های تسلا قضیه سایبرتراکه که هیچ وقت نمیاد یا دوباره قراره از سایت اطلاعاتشون حذف بشه
هاتف
۲۵ اسفند ۱۴۰۰هدف تکنولوژی ساده کردن زندگی آدمهاست. اگه گیربکس اتوماتیک اومد واسه آسون کردن رانندگی و کلاچ نگرفتن و دنده چاق نکردن بود. اگه سیستم خودران داره میاد واسه کم کردن فشار کاری راننده در طول مسیره. حالا بیایم ببینیم الکتریکی بودن ماشین چه مزیتی واسه صاحبش داره:
قیمت متوسط بالاتر، به جای ۳دقیقه زمان بنزین زدن حداقل نیم ساعت معطل شدن واسه شارژ باتری، همیشه درگیر استرس خالی شدن باتری و دنبال ایستگاه شارژ بودن، مسافرتهای طولانی رو با هزار جور بدبختی رفتن، و شتاب بالاتر! نمیدونم آدم چقدر تو زندگیش شتاب بالا براش مهمه..
Nima
۲۵ اسفند ۱۴۰۰دارى یکجانبه نگاه میکنى.
۱. آلودگى کمتر
۲. عدم نیاز به سرویس دوره اى
۳. ۲ تا فضاى صندوق
۴. صداى مزاحم نداشتن
۵. سکوت کابین
۶. شتاب(فقط یکیشه شتاب)
۷. هزینه هاى نگهدارى پایینتر (حتى با وجود تعویض باترى)
و خیلى موارد ریز و درشت دیگه.
اما از اون جهتى که میگى بردشون کمه(اینو لطفا چند سال دیگه قضاوت کن که باترى ها پیشرفت کردن.)
ما بیش از ۱۰۰ سال به خودرو هاى بنزینى وقت دادیم تا به اینجا رسیدن! الکتریکى ۲۰ سالشم نیس.!!
براى زمان شارژ هم طبق آمار عمده مشترى ها ماشیناشون رو توى زمان خواب توى خونشون میزنن شارژ (اصلا وقتى براش نمیزارن درواقع)
هاتف
۲۵ اسفند ۱۴۰۰چرا چندسال دیگه قضاوت کنم؟! الان دارن میفروشن و گرون هم میفروشن و آلودگی داشتن یا نداشتنش هم به مشتری مربوط نیست (که البته آلودگی هم داره). دوست عزیز چرا مشتری باید هزینه و دردسرش رو تقبل کنه؟! به ما چه که ۲۰ سالش هم نیست، هر وقت درست شد، ارزون شد بیاد تو مارکت واسه مشتری.
شما میری مسافرت وسط راه میخوای تو خواب ماشینتو شارژ کنی؟
Nima
۲۵ اسفند ۱۴۰۰شما هر زمان متوجه شدی که آلودگی کمتر برای خودت و فرزندانته عمق کلام من رو متوجه میشی.
آلودگی داره ولی 64 درصد کمتر(با حساب باتری ها)
مشتری در دراز مدت براش ارزونتر هم درمیاد.
چون هر 6 سال سرویس دوره ای داره . نه هرسال یا سالی 2-3 بار. مشتری با 10 دلار 500 کیلومتر میره نه با 40 دلار!(تازه با حساب سوپرشارژرها) توی خونه که ارزونتره
شما بعد از 500 کیلومتر رانندگی 30 دقیقه توقف نمیکنی که استراحت کنی؟
توی همون 30 دقیقه بزنش شارژ (برای مسافرت)
جدای از تمام اینا موقعی که کارل بنز ماشین رو ساخت . ماشین قیمتش برای همه دردسترس نبود . ولی الان با یکم اختلاف ماشین برقی برای همه در دسترسه .حتی اگر چینی ها رو هم حساب نکنیم .(که ارزون هستن) الان نیسان لیف قیمت خییلی خوبی داره و برقی هم هست . تا ریماک نورا که چند میلیون دلاره.
امین
۲۵ اسفند ۱۴۰۰منتق میدونین چیه آقای هاتف ؟؟
هاتف
۲۵ اسفند ۱۴۰۰شروع قیمت بی ام او سری ۳ از ۴۱هزار دلاره، شروع قیمت بنز سی کلاس ۴۳ هزار دلاره و شروع قیمت تسلا مدل ۳ از ۴۴ هزار دلاره!
منطق از نظر من یعنی خریدن بنز یا بی ام و و اسیر برق و شارژ و باتری و این داستانا نشدن.
BMW
۲۵ اسفند ۱۴۰۰من به تکنولوژی تسلا افتخار می کنم ولی تنها مشکل من در خودرو های تسلا این هستش که یکم قیافه ماشین ها رو باحال تر نمی کنه مثل استون مارتین و…اگه بکنه اون موقع هیجان ماشین بیشتر میشه
Taha Malek
۲۶ اسفند ۱۴۰۰کاشکی مشکلش قیافش بود(من طراحی مدل S و X رو دوست دارم)
مشکل کیفیت ساخت و مونتاژ و مواد به کار رفته تو ماشینه که اینارو با ی قیمت معقول در حد همین کیفیتی ک دارن ارائه میشد چش رو بست ولی وقتی قیمتا و اسم ماشینا لوکسه ولی کابین پلاستیکیه حتی درز درا یکسان نیست واقعا نمیدونم
واقعا فک کنم دلیل همه ما برای هیت تسلا قمپز اضافیه
امین
۲۶ اسفند ۱۴۰۰مونتاژ مشکل داره اما کیفیت همه میگن خوبه اصلا کم کیفیت نیست
Farimanico
۲۵ اسفند ۱۴۰۰عرض ادب و احترام
خودروی دست دوم برقی ×
از زمان تصمیم به تولید باطری اون لامپ بالاسر تصمیم گیرندگان از سوخت فسیلی یه.
استخراج متریال باطری توسط ماشینی هست که سوختش فسیلی یه.
حمل به کارخانجات باطری سازی سوختش فسیلی یه.
در کارخانجات باطریسازی تمام رباطها و دستگاهها برقشون از سوخت فسیلی یه.
حمل به کارخانجات خودروسازی ، ماشینش با سوخت فسیلی یه.
در کارخانجات خودروسازی تمام رباطها و دستگاهها برقشون از سوخت فسیلی یه.
تازه خودرو برقی با باطری دست مشتری می رسه صد متر هم اگه بخواد بره. شارژ با برقی که از سوخت فسیلی یه.
واقعا خودروهای برقی با باطری بدون آلودگی ین؟!!!!!!!
Nima
۲۵ اسفند ۱۴۰۰سلام دوست عزیز.
مراحل و فرایند تولید یه موتور احتراق داخلى پاکه؟ گیربکس؟ دیفرانسیل و … هم همینطور.
من نگفتم برقى کاملا پاکه . عرض کردم آلودگى کمترى تولید میشه.
هاتف
۲۵ اسفند ۱۴۰۰عزیز فرق من و شما اینه که شما همه چی داستان رو تئوری و رو کاغذ قشنگ میبینی و تجربش نکردی، ولی من داشتم و دردسرشو کشیدم.
با خیال راحت نهایت ۵کیلومتر میری پمپ بنزین و سه سوت باکتو پر میکنی واسه ۴۰۰ کیلومتر دیگه. تاحالا ۱ساعت نشستی تو ماشین که نوبت شارژت بشه و نیم ساعتم بشینی که شارژ شی که برسی خونه! بترسی که بخاری بزنی شارژت نرسه تا مقصد. ۲۰ درصد ظرفیت باتریت بعد ۲سال کم شه. همش دنبال ایستگاه شارژ باشی و استرس بگیری. ۶۰ جور برنامه ریزی کنی واسه یه مسافرت زمینی.
امین
۲۵ اسفند ۱۴۰۰میدونی انرژی تجدید پذیر چیه ؟ اتمی چی ؟