پس از افشای ایمیل مدیر ارشد تسلا درباره مشکلات اتوپایلوت، مجدداً از این خودروساز آمریکایی شکایت شده است.
شش هفته قبل از ثبت اولین تصادف مرگبار مرتبط با سیستم اتوپایلوت تسلا در سال ۲۰۱۶، جان مک نیل رئیس این خودروساز پشت فرمان یک دستگاه مدل X نشست تا بازخورد خود درباره عملکرد این تکنولوژی را به اطلاع استرلینگ اندرسون مدیر ارشد رانندگی خودکار و ایلان ماسک برساند. او در ایمیل خود به عملکرد عالی این سیستم اشاره کرد. مک نیل خاطرنشان ساخت:
من در زمان استفاده از اتوپایلوت به حدی راحت بودم که فقط به ایمیلها و تماسهای خود میپرداختم. البته میدانم که بنا به توصیه شرکت نباید چنین وضعیتی وجود داشته باشد.
هماکنون ایمیل مک نیل که قبلاً گزارش نشده بود برای حملات جدید علیه تسلا مورد استفاده قرار گرفته است. وکلای شاکیان در کالیفرنیا یک شکوائیه مفصل علیه این برند تنظیم کرده و از ایمیل موردبحث به عنوان سند استفاده کردهاند. وکلا از یکی از شاهدان تسلا پرسیدهاند که آیا این کمپانی میدانست که رانندگان در زمان استفاده از سیستم دستیار راننده به جاده نگاه نخواهند کرد یا خیر. سیستم اتوپایلوت میتواند در جادههای بینشهری و بزرگراهها ترافیک کنترل فرمان، گاز و ترمز را بر عهده بگیرد اما هرگز جایگزین کامل راننده انسان به ویژه در ترددهای شهری نخواهد بود. تسلا میگوید این سیستم هشدارهای لازم را قبل از استفاده میدهد و درخواست توجه کامل راننده به اطراف خودرو را دارد. همچنین اتوپایلوت از راننده میخواهد در هر لحظهای آماده بر عهده گرفتن کنترل خودرو باشد؛ اما شکایت جدید که در سن خوزه ثبت شده شامل تصادف مرگبار سال ۲۰۱۸ و همچنین دو پرونده قبلی است که البته تسلا در آنها برنده شد چراکه استدلال کرد رانندگان به دستورالعملهای لازم برای توجه به خودرو در زمان استفاده از اتوپایلوت توجهی نکردهاند.
اما وکلای منطقه سن خوزه این بار اسنادی از شاهد تسلا در دست دارند که نشان میدهد این برند قبل از تصادف هرگز بررسی نکردهاند که اگر اتوپایلوت بهصورت تصادفی به سمت یک مانع تغییر مسیر دهد رانندگان با چه سرعتی کنترل خودرو را به دست خواهند گرفت. یکی از شاهدان اظهار داشته تسلا تا سال ۲۰۲۱ برای افزودن سیستم پایش توجه رانندگان به جاده در زمان استفاده از اتوپایلوت صبر کرده است. این اتفاق حدود سه سال پس از اولین تصادف رخ داده است. سیستم یاد شده حرکات رانندگان را بررسی کرده و اگر روی جاده تمرکز نکنند به آنها هشدار میدهد.
اما تصادفی که به آن اشاره شد به مرگ والتر هانگ مهندس اپل در نزدیکی سانفرانسیسکو مربوط میشود. تسلا اعلام کرد هانگ از این سیستم سو استفاده کرده چراکه درست قبل از وقوع تصادف مشغول بازی ویدئویی بوده است؛ اما وکلای خانواده هانگ سؤالاتی درباره اینکه آیا تسلا میدانست رانندگانی همچون مک نیل نخواستهاند یا نتوانستهاند از این سیستم به صورتی که طراحی شده استفاده کنند مطرح کردهاند. آنها همچنین خواستار توضیح تسلا درباره اقداماتی که برای محافظت از رانندگان انجام داده شدهاند. متیو وانزلی که از تجربه بالایی در حوزه تکنولوژی خودران برخوردار است میگوید اطلاعات تسلا درباره رفتار احتمالی رانندگان در زمان استفاده از اتوپایلوت میتواند از نظر قانونی نقش اساسی در پروندهها داشته باشد:
اگر تسلا میدانست که رانندهای از این سیستم سو استفاده خواهد کرد باید طراحی آن را به گونهای انجام میداد که از چنین مواردی پیشگیری شود.
ریچارد کاپ استاد دانشگاه حقوق پپردین میگوید تسلا شاید قادر بوده استراتژی وکلای شاکیان را تشخیص دهد و به همین خاطر به سو استفاده هانگ از اتوپایلوت اشاره کرده است. درصورتیکه شکایت جدید شاکیان موفقیتآمیز باشد شاید دیگر افراد هم بتوانند شکایت جدیدی علیه اتوپایلوت ثبت نمایند. تسلا هماکنون با چندین پرونده مشابه مواجه است که هشت نمونه آنها شامل تصادفات مرگبار بوده و تسلا را در معرض ریسک جریمه بزرگی قرار میدهد. ماسک، مک نیل و وکلای تسلا از اظهارنظر دراینباره خودداری کردهاند و اندرسون هم موضع مشابهی اتخاذ کرده است. البته هم مک نیل و هم اندرسون تسلا را ترک کردهاند و مک نیل هماکنون عضو هیئتمدیره جنرال موتورز و زیرمجموعه خودران آن یعنی کروز است. اندرسون نیز شرکت آرورا را تأسیس کرده است.
تصادفی که باعث مرگ هانگ شد یکی از صدها تصادف رخ داده در آمریکاست که سیستم اتوپایلوت نیز فاکتوری مهم در وقوع آن بوده است. NHTSA میگوید حداقل ۹۵۶ تصادف در آمریکا رخ داده و بر اساس گزارشهای اولیه اتوپایلوت در زمان این تصادفات فعال بوده است. این موسسه بیش از ۴۰ پرونده را بهطور مجزا بررسی کرده تا به نقش اتوپایلوت در مرگ ۲۳ نفر بپردازد. در همین اثنا تسلا بیش از ۲ میلیون خودروی خود را برای افزودن هشدارهای بیشتر به رانندگان فراخوان کرده است. این فراخوان از طریق بهروزرسانی نرمافزاری راه دور صورت گرفته است. باید منتظر ماند و دید سرانجام پروندههای شکایت از این خودروساز درباره سیستم اتوپایلوت به کجا خواهد رسید.
khashayar0
۲ فروردین ۱۴۰۳اگه قرار باشه در زمان اتوپایلوت راننده مدام به جاده توجه داشته باشه. خوب خودش رانندگی کنه بهتره.
————
ماشالاه تسلا بخاطر مشکلات اتوپایلوت
سوشیانت
۲ فروردین ۱۴۰۳بیخودی خوشحالی نکن سیستم های خودران هنوز به تکامل نرسیدن همون سیستم خودران بنز هم مشکلات خودش رو داره برو یه بهونه دیگه پیدا کن برای ایراد گرفتن از مهندسی فوق العاده تسلا
سوشیانت
۲ فروردین ۱۴۰۳سیستم های خودران هنوز به تکامل نرسیدن، خودران بنز هم مشکلات خودش رو داره پس برو یه بهونه دیگه پیدا کن برای ایراد گرفتن از مهندسی فوق العاده تسلا
سوشیانت
۲ فروردین ۱۴۰۳سیستم های خودران هنوز به تکامل نرسیدن سیستم خودران بنز هم مشکلات خودش رو داره پس برو یه بهونه دیگه پیدا کن برای ایراد گرفتن از مهندسی فوق العاده تسلا
AMANTE
۲ فروردین ۱۴۰۳هر کاری هم کنن و انواع مدل های هشدار رو بزارن انسان ها جوری هستن که به یک ور اش میگیره و هر شخص دلیل خودش اش رو برای اینکار داره.
مثلا همون سیستم که موقع اتوپایلوت باید هر از چندگاهی دست ات به فرمون بخوره تا اتوپایلوت فعال بمونه که با یک وسیله اصافه راحت دور اش زدن.
از نظر من بهتره یک دوربین یا سنسور راننده رو زیر نظر بگیره و اگه حواس اش به جلو نبود ماشین اتوماتیک بره و کنار جاده توقف کنه و سیستم اتوپایلوت از کار بی افته و صاحب ماشین برای فعال کردن دوباره باید بره نمایندگی.
اینکار تا حدی باعث میشه بیشتر دقت کنن چون کمتر کسی حوصله داره هی بره نمایندگی تا این سیستم رو دوباره براش فعال کنن.
khashayar0
۲ فروردین ۱۴۰۳اینم قابل دورزدنه. یه عکس از خودشون در حین توجه به جلو میگیرن و جلوی دوربین می زارن
زیزیگولو
۲ فروردین ۱۴۰۳دیگه شکایتی نمونده که از تسلا نشده باشه!!! از باتری و پیشرانه و ترمز تا بقیه ………
Elmiraj
۲ فروردین ۱۴۰۳حاشیه های بی مورد و احمقانه….
۱۰ سال از فعالیت سیستم گذشت و هیترها و باج گیران همچنان مشغول خودنمایی و شایعات بی اساس .
وقتی NHTSA نمیتونه مشکلی پیدا کنه ، شماها دیگه کی هستین .
khashayar0
۲ فروردین ۱۴۰۳ما هیتر های متعصب هستیم که چشم دیدن تسلا رو نداریم
Elmiraj
۲ فروردین ۱۴۰۳هیتر تسلا باشی تا آخر باید دلخوش همین ادعاها و تحلیل های پوچ و توخالی باشی…
فرشاد
۲ فروردین ۱۴۰۳برین کنار ماله بهتون نخوره ماله ای نشین
سوشیانت
۳ فروردین ۱۴۰۳ماله کشی رو باید از شما آلمانی فن های متعصب یاد گرفت
ممد ژانگولر
۲ فروردین ۱۴۰۳به خدا نمیدونیم تسلا بخریم یا بفروشیم ؟!!
داستان نشه صلوات
heshmat021
۲ فروردین ۱۴۰۳۹۹ درصد شکایت های تسلا رو دلایل شکایت و درخواست اشون رو میخونی ، هدف فقط کندن پول از تسلا است
مسهره ترینش هم شکایت مالک ها بخاطر هواب آور بودن بوی تسلا است که باعث تصادف میشه! میگیرن میخابن بعد میگن تقصیر بوی ماشینع