جاهطلبیهای تسلا برای حذف فلزات کمیاب از محصولات آتی شرکت مشکلاتی در پیش خواهد داشت اما میتواند تلاشهای جهانی برای تولید پیشرانههای برقی بدون نیاز به چنین مواد خام کمیابی را بهبود بخشد.
قوای محرکه تسلا مدل ۳ و مدل Y قبلاً میزان استفاده از فلزات سنگین و کمیاب را به یکچهارم کاهش دادهاند و پیشرانه جدید تسلا از آهنربای دائمیای استفاده خواهد کرد که فاقد هرگونه فلز کمیاب است. این را کالین کمپل نایبرئیس بخش مهندسی قوای محرکه تسلا در خلال جلسه با سهامداران میگوید. برند تسلا به دنبال کاهش هزینهها و اجتناب از فرایندهایی با ریسکهای سلامتی و زیستمحیطی است و میخواهد اتکای خود به کالاهایی را که بیشتر در معرض نوسان قیمتی هستند کاهش دهد. فلزات کمیاب که در آهنرباهای محصولات گوناگون از گوشیها گرفته تا توربینهای بادی و جنگندهها بکار رفتهاند جزو چالشبرانگیزترین فاکتورها برای خودروسازان و بخش انرژی پاک هستند چراکه قیمت آنها قابل پیشبینی نیست و چین نیز زنجیره تأمین آن را تحت کنترل دارد. این کشور حدود دو سوم منابع فلزات سنگین را در اختیار دارد.
ریسکهای اتکا به پکن در سال ۲۰۱۰ برجسته شد یعنی زمانی که قیمت چنین فلزاتی در واکنش به تصمیم چین برای کاهش صادرات افزایش یافت و در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ نیز اخباری درباره احتمال تکرار دوباره محدودیتهای صادراتی به خاطر تنشهای تجاری با آمریکا منتشر شد. خودروسازان دیگر همچون هوندا، بی ام و، تویوتا و جنرال موتورز نیز به دنبال کاهش اتکا به فلزات سنگین هستند. نکته جالب آنکه ارزش سهام شرکتهای تولید کننده فلزات سنگین همچون JL مگ و جیانگسو هواهونگ پس از اظهارات کمپل کاهش یافت و ارزش سهام شرکت لیناس به عنوان بزرگترین تولید کننده فلزات سنگین خارج از چین نیز در ماه جاری میلادی حدود یکچهارم کمتر شد. نبود تنوع در زنجیره تأمین آهنربای دائمی پیشرانههای برقی نگرانی کلیدی صنعت خودرو به شمار میرود. یکی از کارشناسان صنعت خودرو میگوید استفاده از تکنولوژیهای ارزانتر و البته با کارایی بیشتر در آینده گسترش خواهد یافت.
یکی از جایگزینهای احتمالی میتواند آهنرباهای فریت باشد که از آهن و موادی همچون باریوم و استرونتیوم ساخته میشود و ارزانتر و در دسترس تر است. جنرال موتورز قبلاً از چنین موادی استفاده کرده است و یکی از شرکتهای ژاپنی پیشرانههایی را با استفاده از آهنرباهای فریت تولید کرده بود که عملکرد آنها با نمونههای دارای فلزات کمیاب زمین مشابه است. یک شرکت آمریکایی نیز که با ولوو سوئد همکاری دارد برنده گرنت ۱۷.۵ میلیون دلاری دپارتمان انرژی آمریکا به منظور کمک به کاهش اتکا به فلزات کمیاب شد. از طرف دیگر تیمی از دانشمندان دانشگاههای کمبریج و اتریش اعلام کردهاند به روش جدیدی در زمینه تولید موادی برای جایگزینی فلزات کمیاب دست پیدا کردهاند. احتمالاً آهنرباهای فریت محتملترین گزینه برای نوآوری تسلا باشند هرچند این تکنولوژی نیز با چالشهایی در زمینه وزن زیاد و کاهش راندمان مواجه است. بد نیست بدانید در سال ۲۰۲۲ اکسیدهای کمیاب به ارزش ۳.۸ میلیارد دلار در زمینه انرژی و تولید محصولات گوناگون بکار رفتند و طبق پیشبینیها این رقم در سال ۲۰۳۵ به بیش از ۳۶ میلیارد دلار خواهد رسید.
ممد ژانگولر
۲ فروردین ۱۴۰۲لامصب عین نقل و مبات داره ماشین میفروشه خداوکیلی تسلا خیلی خوب عمل کرده . همه جا ماشیناشو میبینی
ناشناس
۲ فروردین ۱۴۰۲برای ساخت ژنراتوری کوچک , هم از اهنربای نئودیمیوم استفاده کردم و هم فریت.
در ابعاد یکسان نئودیمیوم 20 برابر گرانتر و از سویی سه برابر قویتر از فریت هست . از دیدم اگر بخاطر کمبود منابع نئودیمیوم ، اهنرباهای فریت نتواند جایگزین بشه ، به احتمال زیاد اتوموبیل ها با نیروی محرک هیدروژن توسعه پیدا خواهند کرد .
ما هم به امید حق علیه باطل ، مونتاژ کننده های خوب اتوموبیل خواهیم شد .
یکمرتبه در مورد تغییر عصر نیروی محرکه خودرو از سوخت فسیلی به نیروی الکتریکی نوشتم و بیان کردم که کاشکی ما هم می توانستیم در یکی از زمینه ها ، مثلا تولید باطری یا تولید موتور الکتریکی اتوموبیل یا سیسیتم خودران حرفی برای زدن در دنیا پیدا کنیم . در پاسخ ، همراهان عزیز با کلی دیسلایک استقبال کردن . ماشالله میل به ترقی خواهی بسیار زیاده !!!
Hamid3x
۲ فروردین ۱۴۰۲مافیا خودروساز مگه میزاره
فقط دنبال سود تجارت و دلالی هستند
یه موتور 8 سوپاپ رو 30 ساله تولید میکنند
بعد مدیر توسعه اش میاد میگه از افتخارات ما این بوده بهینه اش کردم و هزینه قالب جدید هم ندادیم
بعد شما میای حرف از فریت و نئو دنیوم میزنی
مشکل کاربرای پدال نیستن مشکل صنعتگرا و وزرا هستند که چیزی بارشون نیست و به تحقیق و توسعه اهمیت نمیدن
بله
A.Az
۲ فروردین ۱۴۰۲قوای محرکه هیدروژنی باز از موتور برقی استفاده میکنه(هیدروژن در پیل سوختی در ترکیب با اکسیژن برق تولید میکنه که برای استفاده در موتور الکتریکی استفاده بشه) که بازم نیاز به آهنربا
بعدشم برای اینکه حرفی برای گفتن تو صنعت داشته باشی به چیزی فراتر از رویاپردازی نیاز هستش، پیش نیازهایی که هیچ کدوم در کشور ما وجود نداره و چشم اندازی هم برای ایجادش قابل رویت نیست
خواهشاً واقع بینی و منطق رو به حساب تمسخر و چیزای دیگه نذارین و الکی هم فاز ندین و برندارین
TESLA
۲ فروردین ۱۴۰۲ایلان ماسک کبیر 😍😍👑👑
Arshia m3csl
۲ فروردین ۱۴۰۲تسلا رو به عنوان یک عاشق ماشین اصلا دوست ندارم چون اصلا حس یک ماشین که بشه اسپرت بود رو نمیده و طراحی اسپرتی نداره طراحی داخلش که شبیه خونه فامیله ساده هستش و تلوزیون داره راجب این استفاده نکردن از فلز های کمیاب هم موافقم تو ماشین های برقی قیمت ماشین های برقی رو خیلی میبره بالا و فلز های کمیاب باید برای زیورالات و ساخت ساعت های لوکس باشه بیشتر تا ساخت موتور ماشین های برقی واقعا فلز های کمیاب که زیبان باید توی جواهر سازی به کاربرن بیشتر یا تو ساخت موتور برقی ماشین های تولید محدود استفاده بشه که مثل جواهرن مثل مکلارن f1 که موتورش از طلا هست
حسن
۲ فروردین ۱۴۰۲دوست عزیز اتفاقا ایران به واسطه صنعت موشکی ، در صنعت باتری سازی بسیار پیشرفته هست..
شرکت مپنا هم در زمینه موتور های الکتریکی و توربین های گازی مولد برق در حد زیمنس آلمان هست
RENAULT MEGANN
۲ فروردین ۱۴۰۲نخیر ما تو همه چیز ضعیفیم
فقط اروپا وامریکا قویه ما بدبختیم
ما تا عبد بدبختیم
ما توی تاریخمون مردی نداریم که بهش افتخار کنیم
ما تاریخم نداریم
ما موشکامون کپیه همه چیزمون کپی ضعیفه
غلام یاکوزا
۳ فروردین ۱۴۰۲🧃🧃🧃
عاشق پدال
۳ فروردین ۱۴۰۲حالا چرا یاکوزا؟
میدونی که دهه شصت خیلیا رفته بودن ژاپن یاکوزاها پشماشون ریخته بود از شدت خلاف و وحشیگری .
و میدونی ژاپن تو این قانونی که اجازه میده نیروی متخصص خارجی بیاد و مقیم بشه تنها ۲ کشور رو ممنوع کرد؟ ترکیه و ایران. ترکیه رو پیگیر شدم دیدم اینا از مواد فروشای بزرگ دنیان
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳ فروردین ۱۴۰۲البته با اون حد از سخت کوشی و نظم رفتاری ژاپنی ها، کارگر ایرانی مفتش گرونه 😄 ما ایرانی ها اگه اهل کار بودیم، ساختمون هامون با کارگر افغانی نمیرفت بالا
RENAULT MEGANN
۳ فروردین ۱۴۰۲ببخشید اقای اشتری اگه ما سخت کوش نبودیم مردانمون در اهنگری وریخته گری وکارخونه هایی مثل ماشین سازی دووم نمی اوردند
دلیل استفاده از کارگر افغانی ارزون بودنش برای کارفرماس
وگرنه بیکار زیاده
RENAULT MEGANN
۳ فروردین ۱۴۰۲بفرمایید میل کنید
ماکسیمیلیان
۳ فروردین ۱۴۰۲تکرار هجومهای مکرر و پیشبینی شدهٔ برادران ممکن است موجب افشای مفاسد آنها شود، آقایان!
إنشاالله به یاری حضرت نشانه عظمای خدا، امسال، سال آخِر یکهتازی های اِمریکا خواهد بود.
در سالهای بعدی نیز انشاالله در زمینهی یکتاپرستی خودکفا شده و پرستش خدای بومی بر مردم نیز واجب خواهد شد.
A.Az
۲ فروردین ۱۴۰۲🙂
Navid AJ
۳ فروردین ۱۴۰۲همین دو سه هفته پیش در CNBC News خبر زد که ذخایر جدیدی از لیتیوم در ایران کشف شده که اگر اینا رو در نظر بگیریم، ایران دومین دارنده ی لیتیوم دنیا، بعد از شیلی میشه.
خدا میدونه چه معادن و منابعی داریم و خودمونم خبر نداریم. بیخود نیست که این انگلیس دل از ایران نمیکنه.
Mf1
۳ فروردین ۱۴۰۲ولا یه حقوق درست حسابی به کارگرهای ایرانی بدهن نیاز به کارگر افغانی هم نیست صاحب کار وقتی ببینه نیرو کار با نون خشکه بدون بیمه غذا و خوابگاه کار میکنه مجبور کارگر ایرانی نگیره بخاطر همون عده که مفتی کار میکنن بقیه هم بایستی بسوزنن
توی مملکت خودت پول درست حسابی ندهن کارگر چطور کار کنه