یک کامیون برقی تسلا که در خدمت پپسی قرار گرفته، با یکبار شارژ ۶۰۰ کیلومتر را پیموده است.
یکی از کامیونهای باربری و تمام برقی تسلا که در اختیار نوشابهسازی پپسی قرار گرفته بود، موفق شد تا در یک روز کاری خود مسافتی بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر را طی کند. این مسافت توسط دستگاهها و تجهیزات پایش وضعیت نصبشده روی این خودروها اندازهگیری شده که خود به درخواست کمیته بهینهسازی ترابری آمریکای شمالی، «NACFE»، و با عنوان برنامه «Run on Less» (به معنای حرکت خودرو با انرژی کمتر) روی این خودروها نصب شده است. هدف اصلی این کمیته از این کار، تشخیص میزان مسافت قابلپیمایش دقیق و واقعی کامیونهای با انتشار کربن صفر است.
یکی از دستگاههای پایش وضعیت کامیونهای تسلا، در روز هفدهم برپایی این آزمایش مسافت ۱,۷۲۱ کیلومتر را برای کامیون شماره ۳ این گروه ثبت کرد. بر پایه دادههای منتشرشده از برنامه Run on Less، کامیون یادشده کار خود را از میانه شب و با SoC، وضعیت شارژ، ۹۵ درصد آغاز کرد. همین مقدار شارژ کافی بود تا این تسلا پیش از نیاز به شارژ دوباره در ساعت ۶ صبح، مسافتی ۵۹۵.۱ کیلومتری را بپیماید.
باتری این وسیلهنقلیه پس از ۱ ساعت تا ۴۷ درصد شارژ میشود و دوباره ۲۶۵.۵ کیلومتر دیگر را طی میکند تا آنکه شارژ باتری به ۲.۶ درصد میرسد. دوباره و پس از شارژ یک و نیم ساعتی، وضعیت شارژ باتری به ۸۸.۶ درصد رسیده و سفری ۵۷۱ کیلومتری را برای کامیون شماره ۳ رقم میزند. دفعه بعدی شارژ از ۱۸ تا ۵۱.۵ درصد پر شده و آخرین سفر این خودرو به مسافت ۲۶۷ کیلومتر را ممکن میکند. نهایتا با فرارسیدن نیمهشب، تسلا یادشده هنوز ۱۵ درصد شارژ دارد.
گزارشهای دستگاههای اندازهگیری نشان میدهد کامیون تسلا ۸۱.۸ درصد طول روز کاری خود را صرف رانندگی کرده و ۱۱.۱ درصد آن را هم به شارژ مجدد اختصاص داده است؛ باقی ۱ درصد روز را هم بدون انجام وظیفه گذرانده است. ظاهرا بیشتر مسافتهای پیموده شده هم با سرعتی بیش از ۸۰ کیلومتر بر ساعت انجام شده بودند. همین کامیون در روزهای ابتدایی راهاندازی برنامه آزمایشی، موفق شده بود مسافتی ۲,۵۶۰ کیلومتری را طی کند؛ یعنی روزانه بیش از ۱۲۸۰ کیلومتر را طی کرده و رویهمرفته ۹ محموله را به مقصد رسانده بود.
در مقام مقایسه میتوان نگاهی به کامیونهای «فریتلاینر ای-کاسکادیاس» انداخت که روز دوم نزدیک به ۳۰۰ کیلومتر را با یک بار شارژ پیموده بودند. مجموعه محمولههای تحویلشده آنها به ۱۵ عدد میرسید و در آخر روز کاری خود هنوز ۱۸ درصد شارژ داشتند.
سه کامیون تسلا در دستان شرکت پپسی برای آزمایش استفاده میشوند. دیگر رقیب تسلا در این آزمایش اشنایدر با فریتلاینرهایش محسوب میشود. نظر شما درباره تجارت و جابهجایی اقلام با استفاده از کامیونهایی برقی چیست؟ آیا این وسایل سنگین شانسی برای موفقیت دارند؟ برقی شدن آنها تا چه اندازه در ایجاد دورنمای خودروسازیها نقش دارد؟
heshmat021
۸ مهر ۱۴۰۲اونایی که میگفتن با بار همچین بردی نخواهند داشت کامیون های برقی ، بیان و نتیجه کار رو ببینن
استهلاک کم، هزینه سوخت یک سوم، سرعت و شتاب خوب، مالیات کم. اینا همش به نفع راننده ها و شرکت ها است
رحیم
۸ مهر ۱۴۰۲اگر کل شبانه روز با سرعت 80 کیلومتر حرکت کنه نیاز به 21.5 ساعت زمانه تا این مسافت رو بره
یه دروغ شاخدار
یه حساب و کتاب ساده نشون میده دروغه
M
۸ مهر ۱۴۰۲۸۰ مایل هست ،در متن اشتباه کیلومتر تایپ شده ،نمودار شارژ به سرعت مشخصه
P
۸ مهر ۱۴۰۲تو نمودار زده ۹۲درصد مواقع سرعتش بالای 50 مایل بوده که میشه همون 80 کیلومتر ،نه 80 مایل
همایون
۸ مهر ۱۴۰۲با مایل هست به اشتباه کیلومتر ذکر شده تمام خودروهای آمریکایی با مایل محاسبه میشه پس دروغ نیست
علی ریحانی
۱۰ مهر ۱۴۰۲آقایون مهندس درسته با مایله ولی زده ۵۰ مایل که مترجم تو برگردان تبدیل کرده به کیلومتر و شده ۸۰ کیلومتر و تو نمودار هم ۹۰ درصد با سرعت ۹۰ کیلومتر رفته که تیریبا همون ۱۶۰۰ کیلومتر تو ۲۴ ساعت درسته
JDM سابق
۸ مهر ۱۴۰۲به عنوان کسی که با کامیون سروکار دارم اگر بیشتر از اینم راه برن بازم عیار یه کامیون بعد از ۴.۵ سال مشخص میشه
هوو اومد تو ایران تو چند سال اول به جز ترمزش ماشین بدی نبود. افتاد تو خرج چنان عذابی به صاحب ماشین تحمیل کرد که به شخصه گریه صاحب ماشین و تو گاراژ دیدم. اینا که دیگه برقی ان، بماند چی در انتظار خواهد بود. ۴.۵ سال تو سینه کشی با حداقل ۲۰ تن بار تو تابستون دووم اورد اون موقع میشه بهش گفت کامیون
امیر
۸ مهر ۱۴۰۲مطمئن باش کامیون های برقی تا ۵ سال دیگه کل صنعت حمل و نقل جهان رو متحول میکنن چون از نظری خیلی بهتر از دیزلی ها هستن !! همین کامیون تسلا تو تست های قبل از تحویلش دیدم ، قدرت ترمزاش صد برابر کامیون های معمولی هست و شتابی که میگیره واقعا خارق العاده هست ( میتونه شیبی که کامیون های معمولی تو ۱۰ دقیقه طی میکنن رو تو ۳ دقیقه بره ! ) از نظر دوام هم که ماشین های تسلا از ۹۹ درصد درونسوز های بازار اوضاع بهتری داشتن و از نظر هزینه نگهداری هم از تویوتا کم خرج تر هستن ( با اینکه قیمت خیلی بیشتری دارن ) پس مطمئن باش کامیون تسلا هم از این نظر از خیلی ها سر تره ! اگه کامیون برقی ایده بدی بود هیچوقت ولوو این همه روش سرمایه گذاری نمیکرد !! نشون دادی که هیچی از ماشین سنگین بارت نیست و فقط اومدی برقی ها رو هیت کنی
JDM سابق
۸ مهر ۱۴۰۲هییییی خدا از دست این جماعت 😐😑
یه سوال میپرسم اگه درست جواب دادی تمام کامنتت رو جواب میدم
بین دبه ترمز دو طبقه و یک طبقه کدومشون خطرناکتره و کدومشون متعلق به ترمز دستیه؟
حالا برو بیوفت به جون گوگل
محمد
۸ مهر ۱۴۰۲داداش شما همونی نیستی که چند سال پیش پیج کامیون داشتی و تو پیجت به اینا میگفتی اسباب بازی ؟ از مطالبی که میذاشتی لذت میبردم ولی انصافاً تعصب بیجا رو بذارید کنار اگه خوب نباشن بازار خودش با نخریدن انتقام میگیره لازم نیست حرص بخورید
JDM سابق
۸ مهر ۱۴۰۲@محمد
بله خودم بودم. ولی پیج دو سه تا ادمین داشت یکی دیگه از بچه ها بود خیلی ضده برقی بود. من بیشتر مطالب فنی رو کار میکردم
محمد
۸ مهر ۱۴۰۲@ gdm
پیج خیلی خوبی داشتی و بعضی از مدل ها که تو وب فارسی اصلا مطالبی ازشون نبود رو خیلی خوب معرفی کرده بودی به نظرم دوباره پیچ رو راه اندازی کن و به بچه های پدال اطلاع بده یا با خود پدال همکاری کن ، اطلاعاتت راجب خودروهای سنگین خیلی خوبه
JDM سابق
۹ مهر ۱۴۰۲@محمد
من با این مورد مشکلی ندارم ولی فکر کنم دو سه بار تو سایت اینو مطرح کردم متأسفانه کسی جوابی نداد.فقط یکبار آقای احمد زاده گفتن به سردبیر بگید. من جیمیل هم زدم ولی متاسفانه کسی جواب نداد. اگر مسئولین محترم سایت راضی باشن دوباره مطالب سنگین رو کار میکنم
مهران
۸ مهر ۱۴۰۲حتما بار شماست…👌
حرفای ایشون کاملا درسته.
Behnam1012
۸ مهر ۱۴۰۲درسته تسلا خیلی کم خارجه و هزینه ی سوخت ندارن ، هزینه ی شارژ ش هم خیلی پایینه ولی اینا تا زمانی خوبه که نیاز به تعویض باطری پیدا نکنه
افت سلامت باطری هم در نظر بگیر که سال به سال باطری افت میکنه و مسافت قابل پیمایش با یک بار شارژ کم تر و کم تر میشه تا زمانی که نیاز به تعویض باطری پیدا میکنه اون موقعی مثلا برای تسلا مدل سه شما باید 16 هزار دلار فقط هزینه خرید باطری بدید !
تایم زیادی هم باید صرف شارژ کردن خودرو بشه ، طرفداری تسلا سوپرشارژر به رخ میکشند ولی اینو نمیگن همین سوپرشارژر باعث میشه سریع تر باطری نیاز به تعویض پیدا کنه !
حالا در نظر بگیرید کامیون تسلا بیشتر تحت فشار قرار میگیره و بیشتر از سوپرشارژر برای شارژ استفاده میکنه و مسافت های طولانی که طی میکنه چه تاثیری روی عمر مفید باطری میذاره ، قطعاً زود تر نیاز به تعویض باطری پیدا میکنه و هزینه ی هنگفت تعویض باطری
مازیار
۸ مهر ۱۴۰۲به نظرم برقی سازی در مورد کامیونها جواب خوبی خواهد داد هم به لحاظ آلایندگی دیزل و هم لزوم ساده سازی مکانیزم ماشین سنگین. مسئله برد هم که می بینیم ماه به ماه داره جلوتر میره
ضمن اینکه خصوصیات رانندگی کامیونی از جمله عادت به زمان طولانی تر توقف های جاده ای در مورد شارژ بین راهی یه جورایی هم پوشانی داره
JDM سابق
۸ مهر ۱۴۰۲ببین بخوایم واقع بین باشیم خوده دیزلی ها هم استهلاکشون بالاست الان کامیونداران دنبال ماشینی میگردن که هم ساده تر باشه هم دوام و استهلاکش اوکی باشه. فشاری که روی کامیون تو سربالایی هست برابری میکنه با سوپرکاری که تو لانچ قرار میگیره و به مراتب بیشتر هم طول میکشه. الان مشکل وزن هم هست که مجبورن باطری های بزرگتر بذارن از اون طرف به ظرفیت بارگیری تداخل وارد میشه. مشکل ایمن سازی و دوامشون هست
مازیار
۸ مهر ۱۴۰۲مشکل وزن _ یا همون باتری _ قطعا بهبود پیدا میکنه (در مورد سواری هم همینطور)، هم با کاهش وزن خود باتری و هم با افزایش راندمان که اون هم تعداد باتری ها رو کاهش میده و وزن رو کم میکنه
و درسته در مورد ماشین سنگین بخاطر پیمایش چندین برابر دوام و استهلاک اهمیت بیشتری داره
کلا راه برای پیشرفت تکنولوژی برقی هموارتر هست چون تازه اول فراگیریه برخلاف دیزل
JDM سابق
۸ مهر ۱۴۰۲شما هم نظرتون محترمه 🙏
ببینیم در آینده چی میشه…
SS
۸ مهر ۱۴۰۲دوستان حرف ایشون درست هست و کسی که دستش در کار هست متوجه میشه
شتاب و این جور چیزها در ماشین سواری خیلی هم خوب هست ولی در کامیون و خودروی تجاری شاید جزو 5 اولویت اول هم نباشه
مهمترین نکته در مورد خودروهای تجاری قابلیت اطمینان و نخوابیدن ماشین هست چون خواب ماشین برای راننده فاجعه و گرونترین چیز هست.
تسلا semi هم طبیعتا تازه به بازار اومده و خودش رو ثابت نکرده ممکنه با تجربه ای که تسلا از خودروهای سواری به دست آورده مشکلی هم نداشته باشه و بازار رو به سمت برقی شدن ببره. اما اگر مثل تسلا مدل S های اولیه مشکلات متعدد موتور الکتریکی داشته باشه و نیاز به تعویض داشته باشه و پشتیبانی تسلا هم مثل خودروهاش که برای یک پنل بدنه تا چند ماه منتظر هستند باشه قطعا شکست میخوره.
زمان مشخص میکنه تعصب رو کنار بزارید…
محمد
۸ مهر ۱۴۰۲همه جوره کامیون برقی اگه برد مناسبی داشته باشه به نفع رانندگان و شرکت هاست ، هزینه شارژش بسیار کمتر از گازوییله ، سرویس های مرسوم تعویض روغن و فیلتر رو نداره ، دوام و قابلیت اطمینانش هم که به دلیل سادگی موتور برقی بالاست ، سکوت و گشتاور بالاشون هم قطعا آسایش بیشتری برای رانندگان داره ، فکر نمیکردم برقی سازی با فناوری فعلی توی ماشین های سنگین موثر باشه ولی انگار داره خوب عمل میکنه
Enzo Ferrari 2008
۸ مهر ۱۴۰۲این برد مناسب داره پیشرفت می کنه
H2
۸ مهر ۱۴۰۲خیلی خوب جواب گرفتن
دمش گرم
amir-mr
۸ مهر ۱۴۰۲اگه بتونن مسافت خوبی رو طی کنن و عملکرد خوب خودشون رو در طولانی مدت حفظ کنن نسب به دیزل ها واقعا بهترن
شلبی
۸ مهر ۱۴۰۲وقتی گفته میشه کامیون یا خودروی برقی با الایندگیه صفر آدم نمیدونه بخنده یا گریه کنه مگر میشه از هیچ انرژی تولید کرد که میگن الایندگی صفر، منتها فرقی که با بنزینی داره اینه که الایندگیشو کسی نمیبینه
نمیدونم تا حالا مطالعه دقیقی از میزان الایندگیش انجام شده یا نه ولی فکر نمیکنم خیلی تفاوتی با بنزینی داشته باشن
heshmat021
۸ مهر ۱۴۰۲تحقیق جامع نه، ولی محدود چند تا هست که میگه حتی با وجود تولید برق با سوخت فسیلی و استخراج منابع بازهم از بنزینی ها پاک ترن
اگر که تولید برق بره به سمت تجدید پذیر که دیگه ببین چی میشه
ab0lf4zl
۸ مهر ۱۴۰۲تولید برق تو ایران اره الایندگیش خیلی زیاده. ولی داری در مورد کشورهای پیشرفته صحبت میکنی. قطعا تو امریکا از ذغال سنگ و مازوت برق تولید نمیکنن
AMIN JAFARI
۸ مهر ۱۴۰۲تنها خرج کامیون برقی باطریشه اگر خراب شه
جز باطری چیز دیکه ای هستش؟
در حالی ک کامیون دیزلی هزار قطعه مکانیکی داره!
ی خرج باطری رو با هزار خرج میکانیکی قیاس میکنید؟
چیز دیگه ندارید :)
گلاب
۸ مهر ۱۴۰۲به نظرم برقی کردن کشنده ها و موتور سیکلت ها باید بیشتر از خودرو های سواری در اولویت باشه چون مسافت طی شده و آلودگی و صدای بیشتری نسبت به خودرو های سواری دارن و قرار دادن باتری و شارژ کردنش راحت تره
مهدی
۸ مهر ۱۴۰۲سوال اساسی واسه خود من اینه که طبق ریویوها تراکهای برقی (مشخصا فورد) جواب ندادن چون اساسا وقتی بار میزنن مقدار مسافت قابل طی تساعدی کاهش پیدا میکنه. حالا با اون تجربیات یه کشنده که کارش کشیدن همیشگی بارهای سنگین هست چطور قراره طی مسافت کنه؟ همین الانش با توجه به همین مقاله یکم هم اعصاب خوردی هست که بابت هر ۲۰۰-۳۰۰ کیلومتر یک ساعت توقف و زمان واسه شارژ بخواد ضمن اینکه مشخص نکرده یا من ندیدم که آیا نوشته که چند تن بار زده و مسیر چه مقدار کافی بوده چه مقدار شیب مثبت منفی داشته یا نه؟ وقتی هزینه تعویض باطری یه سواری تسلا به قول حرف اون دوستمون ۱۵_۱۶ هزارتا باشه تعویض باطری واسه یه کشنده قراره چقدر آب بخوره؟! کلا فکر میکنم حالا حالاها جا داره که از باطری واسه تراک و مخصوصا کشنده استفاده بشه
مازیار
۸ مهر ۱۴۰۲رانندگان کامیون عادت به توقف های طولانی _ نسبت به سواری _ دارن و این توقف در جایگاه های شارژ حتما با صرف غذا و سرویس های ماشین و خودشون😉 زمانبندی میشه (کلا جماعت راننده سنگین حوصله بیشتر و عجله کمتری دارن این لازمه کارشون هست)
اگر هم در حال حاضر میزان معطلی شارژ بیشتر از سوختگیری باشه اونقدری نیست که به مزیت های دیگه برقی بچربه، ضمن اینکه روند بهینه سازی باتری و شارژ در حال پیشرفت هست و در آینده این مسئله هم رفع خواهد شد
Navid A J
۹ مهر ۱۴۰۲اینو بزار کنار اتوپایلت، ببین چقدر هزینه ی حمل و نقل میتونه کاهش داشته باشه. هرچند که به مزاق راننده های سنتی خوش نمیاد، ولی جلوشو هم نمیتونن بگیرن.