تسلا

کالبدشکافی سلول باتری جدید 4680 تسلا

ساختار بسته باتری تسلا مدل Y پس از آنکه در تگزاس به‌طور کامل از هم جدا شد، تیم «مونرو لایو» یک باتری استوانه‌ای تایپ ۴۶۸۰ را نیز موشکافی کرد. این سلول ظرفیت بالا بخش‌های بسیار جالبی را در خود جای داده و همانند بسته‌های باتری شامل نوآوری‌های زیادی می‌شود. پیشتر به طراحی این سلول بدون تب اتصالی (تب اتصالات سلول به خروجی آن هستند)، تحقیق شیمیایی اولیه و اندازه‌گیری چگالش آن اشاره شده بوده است.

در این ویدئوی یوتیوبی مجریان تمام اجزای این سلول تسلا را به‌طور مفصل توضیح می‌دهند. آن‌ها در کنار شرح تک‌تک قطعات چند تصویر توموگرافی محاسباتی (تصاویر مشهور به CT اسکن) از سلول نشان می‌دهند که از دقیقه ۰۳:۲۰ در ویدئو مربوطه قابل مشاهده است. آن‌ها می‌گویند که سلول درون یک بسته‌بندی نسبتا ضخیم فلزی قرار گرفته که یکی از اصلی‌ترین وحیاتی‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده سلول در خودروی برقی به شمار می‌رود. درون این بسته، باتری با طراحی تبلس و «گل‌های» مسی و آلومینیومی هستند.

محصول تسلا حقیقتا پیچیده محسوب می‌شود؛ چراکه از روش‌های تولید کاملا تازه‌ای در زمینه مونتاژ و جوش سلول استفاده کرده و حتی تولید مواد فعال الکترودها را نیز با بهره‌وری از متدهای خودساخته جلو برده است. در این میان تنها آنود گرافیتی از فناوری الکترود خشک باتری سود می‌برد.

با توجه به آنچه که در این باتری دیده می‌شود، می‌توان گمان برد که سازنده همچنان برای بهبود محصول خود تلاش خواهد کرد. مشخص نیست که آیا باقی باتری‌سازان بزرگ و تامین‌کنندگان از مسیر تسلا پیروی خواهند کرد یا خیر؟! ممکن است با ایجاد تفاوت‌هایی در محصولاتشان به تولید باتری‌های بهتری بپردازند. ممکن است تمام بخش‌هایی چون قواعد تولید، فناوری ساخت، طراحی تبلس، فناوری الکترود خشک باتری یا حتی ابعاد سلول را تغییر دهند.

هم‌اکنون چند شرکت بزرگ همانند ب‌ام‌و، CATL، «ایو انرژی»، «ال‌جی انرژی سلوشن»، پاناسونیک و «سامسونگ SDI» در تولید سلول‌های باتری ۴۶ میلی‌متری دخیل هستند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. Elmiraj

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (3188 ديدگاه)

    ((محصول تسلا حقیقتا پیچیده محسوب می‌شود؛ چراکه از روش‌های تولید کاملا تازه‌ای در زمینه مونتاژ و جوش سلول استفاده کرده و حتی تولید مواد فعال الکترودها را نیز با بهره‌وری از متدهای خودساخته جلو برده است. در این میان تنها آنود گرافیتی از فناوری الکترود خشک باتری سود می‌برد ))

    امیدوارم یه سری به سختی تولید این سلول های جدید و عدم توان تامین کننده گان فعلی در تامین آن ها برای تسلا پی برده باشند…
    عدم تامین این سلول ها برای تسلا اصلی ترین دلیل تاخیر سه محصول آینده تسلا هست .

    موافقم 20
    مخالفم 33
    1. محمد

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (4 ديدگاه)

      تسلا اعلام کرد که با افزایش تولید باتری و بهینه تر شدن فرایند تولید امسال برای اولین بار میتونه تمام باتری مورد نیاز یک سال ایندش رو بدون هیچ مشکلی تامین کنه . در اینده تامین این قطعات راحت تر هم خواهد شد

    2. Payfast

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (805 ديدگاه)

      منتظر پلد پلاس، رودستری که به فضا رفت و کامیون سم سمی به همراه آرمیچری که پسر خاله ماسک طراحی کرده هستیم

      موافقم 14
      مخالفم 7
      1. Taha Malek

        ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (916 ديدگاه)

        وانت زیبا با ضریب درگ پایین و بسیار کاربردی و بدنه موشک هم اضافه کن

        موافقم 1
        مخالفم 2
        1. Payfast

          ۲۷ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (805 ديدگاه)

          از آرمیچر منظورم همونه

  2. سبحان

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (322 ديدگاه)

    انصافا خیلی کمپانی ها میتونن ماشین های درون سوز خودشون الکتریکی بکنن ( حتی ایران خودرو هم می‌تونه )
    ولی تعداد کمی میتونن خودروی الکتریکی طراحی بکنن
    و از همه مهم تر فقط تسلا می‌تونه همه کار های خودش رو خودش بکنه حتی باتری های خودش طراحی بکنه ؛ بسازه ؛ فرایند های جدید تولید و مونتاژ خلق بکنه و غیره

    موافقم 30
    مخالفم 13
    1. بهراد

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (240 ديدگاه)

      راستش فعلا که باتری اکثر ماشین های تسلا از شرکت byd چین تامین میشن. حتی پدالم راجب این موضوع خبر گذاشته. ولی خب اره تسلا قطعا نواور اصلی EV هاست.

      موافقم 19
      مخالفم 13
    2. حسین دهمرد

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (2682 ديدگاه)

      کلمه ی فقط مخصوص متعصبانی هست که چیزی از منطق نمیفهمند.

      هم‌اکنون چند شرکت بزرگ همانند ب‌ام‌و، CATL، «ایو انرژی»، «ال‌جی انرژی سلوشن»، پاناسونیک و «سامسونگ SDI» در تولید سلول‌های باتری ۴۶ میلی‌متری دخیل هستند.

      موافقم 18
      مخالفم 10
      1. Elmiraj

        ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (3188 ديدگاه)

        پتنت 4680 «فقط» توسط تسلا ثبت شده و خوبه بدونی بر خلاف کمپانی های انحصار گرا از همان ابتدای ثبت پتنت همانند سلول های ۲۱۷۰ پیشین آن را عمومی کرد و اجازه داد تا هر کدوم از شرکت های دخیل در این صنعت آن را به روش خود باز طراحی و تولید کنند…

        موافقم 14
        مخالفم 19
        1. بهزاد

          ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (2562 ديدگاه)

          دوست دانشمند اندازه ی باتری یا به طور کلی اندازه ثبت پتنت نمیشه.
          مثل اینکه بری ابعاد یک ماشینی که ۵ متر طولشه و ۱.۸ متر عرض با فاصله محوری ۲.۸ متر را پتنت کنی!
          اگر بری اداره ی مربوطه بگی اومدم اندازه پتنت کنم حتما به یک مرکز روان درمانی معرفی میشی.
          The 4680-type cylindrical cells produced in Japan will be exported to the US for Tesla, as we understand. At a later point, Panasonic will start local production in the US.
          تسلا اصلا نمیدونه پاناسونیک به چه روشی باتری با ابعاد 4680 را توسعه و تولید کرده و قرار نیست اطلاعات تجاری رد و بدل بشه و تامین کننده مشغول رساندن سفارشات هست.
          بعد از این همه سال هنوز دست از … تکراری بر نداشتی و در روز روشن داری جعل میکنی.
          شرکت های دیگر تا بدین جا علاقه ای به استفاده از باتری های استوانه ای نداشتند به خاطر گرانتر و پیچیده بودن و صنعت خودرو به مدلهای منشوری که ارزانتر و مطمئن تر هستند اکتفا کردن و همین اتفاق باعث شده پاناسونیک در چندین مناقصه شکست بخوره و انتقادات به بخش باتری این شرکت زیاد شده چون از بزرگترین تولید کننده رسیده به مکان پنجم و مشارکتی که با تویوتا برای ساخت باتری راه انداخته مشمول ساخت باتری منشوری هست تا شاید بتونه در آینده سهمشو بیشتر کنه.

          موافقم 15
          مخالفم 11
        2. Elmiraj

          ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (3188 ديدگاه)

          پروفسور نام این سلول ها با همان کد ( ۴۶ قطر استوانه و ۸۰ طول استوانه ) نام گذاری شدن و هیچ نام دیگری ندارن…

          (( هزار بار گفتیم لطفا بی ربط ریپلی نزنین ))

          موافقم 8
          مخالفم 14
  3. هادی

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (456 ديدگاه)

    من هنوز از ماشین برقی میترسم وقتی تصادف کنی دما به 5000 درجه میرسه و استخوان هم ذوب میشه کاش چیزی جای لیتیوم خطرناک میومد البته خدا رو شکر 10 سال دیگه تموم میشه معادت لیتیوم ایمن ترین باتری فعلا تویوتاس هم منابعش نا محدود الته سنگین تر و ظرفیت کمی دارن

    موافقم 5
    مخالفم 19
    1. فورد

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (887 ديدگاه)

      چند بار تصادف کردی مگه

      موافقم 9
      مخالفم 5
      1. هادی

        ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (6 ديدگاه)

        اینجا در مورد لامبرگینی و بوگاتی هم بگن یعنی شما سوار شدی فکر کردی منم ماشین برقی سوار میشم مثل شما ؟

        موافقم 7
        مخالفم 1
    2. parham68

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (16 ديدگاه)

      خیلی خنده دار بود

      موافقم 5
      مخالفم 4
  4. heshmat021

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (428 ديدگاه)

    اگر تو تصادف اتیشسوزی بشه و گیر کنی فرقی نداره درون سوز یا الکتریکی

    آتیشسوزی پیش میاد ولی گیر کردن تو ماشین نباید باشه

    موافقم 4
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا