تسلا مدل Y با فروش بیش از ۱.۲ میلیون دستگاه و پشت سر گذاشتن تویوتا راوفور، در سال ۲۰۲۳ برای اولین بار به پرفروشترین خودروی جهان تبدیل شده است.
بر اساس دادههایی که توسط شرکت تحقیقاتی JATO Dynamics گردآوری شده، تسلا مدل Y توانسته در سال ۲۰۲۳ برای اولین بار به پرفروشترین خودروی جهان تبدیل شود. این شرکت برای تعیین پرفروشترین خودروهای جهان، ۱۵۱ بازار مختلف را بررسی کرده است. این بررسیها نشان داده که تسلا مدل Y با پشت سر گذاشتن تویوتا رافور، عنوان پرفروشترین خودروی جهان را از آن خود کرده است. نام این کراساوور آمریکایی بهعنوان اولین خودروی الکتریکی که توانسته به این عنوان دست پیدا کند در تاریخ ثبت خواهد شد.
در طول سال ۲۰۲۳ در سراسر جهان ۷۸.۳۲ میلیون دستگاه خودرو به فروش رسیده است که نشان از افزایش ۸ میلیون دستگاهی نسبت به سال ۲۰۲۲ دارد. این آمار همچنین بهبود قابلتوجهی را در فروش خودرو نسبت به دوران شیوع بیماری کرونا نشان میدهد. طی سال گذشته بهجز آفریقا، تقاضا برای خودرو در تمام نقاط جهان افرایش یافته و اروپا به لطف رشد فروش چشمگیر در ترکیه، بیشترین افزایش تقاضا را تجربه کرده است. به گزارش شرکت مذکور، در سال ۲۰۲۳ تعداد یک میلیون و ۲۲۳ هزار دستگاه مدل Y در سراسر جهان به فروش رسیده است که این خودرو را با اختلاف زیادی نسبت به تویوتا رافور با فروش یک میلیون و ۷۵ هزار دستگاه در صدر جدول قرار میدهد.
این در حالی است که فروش مدل ۳ در سال ۲۰۲۳ تنها ۵۰۸ هزار دستگاه بوده است. اختلاف فروش چشمگیر بین مدل Y و مدل ۳ نشاندهندهٔ اشتهای سیریناپذیر جهان برای شاسیبلندها است. علاوه بر این، چیزی که عملکرد مدل Y را بسیار چشمگیرتر میکند، قیمت نسبتاً بالا و عدم حضور آن در اکثر بازارهای نوظهور است. در همین حال، تویوتا نیز هرچند رتبهٔ اول را از دست داده اما سال بسیار خوبی را پشت سر گذاشته است زیرا توانسته در لیست ۱۰ خودروی پرفروش جهان، پنج جایگاه را به خود اختصاص دهد. در این لیست، پس از رافور در رتبهٔ دوم، خودروهای دیگر تویوتا شامل کرولا در رتبهٔ چهارم، کرولا کراس در رتبهٔ پنجم، کمری در رتبهٔ ششم و هایلوکس در رتبهٔ هشتم قرار گرفتهاند.
چنین عملکرد فوقالعادهای تعجبآور نیست زیرا همهٔ این خودروها دههها است که خود را اثبات کردهاند. علاوه بر این، فروش بالای این خودروهای ژاپنی اهمیت ارائهٔ طیف گسترده و متنوعی از گزینهها را نشان میدهد زیرا هرکدام از این پنج محصول تویوتا در سگمنتهای متفاوتی قرار دارند. همچنین به نظر میرسد این استراتژی در سال ۲۰۲۴ هم جواب خواهد داد زیرا تویوتا به لطف عرضۀ مدلهای هیبریدی مثل پریوس و کمری، رشد فروش قابلتوجهی را تجربه کرده است؛ بنابراین، هرچند مدل Y تاج پادشاهی فروش را از آن خود کرده است اما در بازارهای جهانی هنوز تویوتا حرف اول را میزند.
پرفروشترین خودروهای جهان در سال ۲۰۲۳
رتبه | خودرو | فروش (دستگاه) | تغییر (درصد) |
۱ | تسلا مدل Y | ۱,۲۲۳,۰۰۰ | +۶۴ |
۲ | تویوتا راوفور | ۱,۰۷۵,۰۰۰ | +۵ |
۳ | هوندا CR-V | ۸۴۶,۰۰۰ | +۱۸ |
۴ | تویوتا کرولا | ۸۰۳,۰۰۰ | -۱۹ |
۵ | تویوتا کرولا کراس | ۷۱۵,۰۰۰ | +۳۵ |
۶ | تویوتا کمری | ۶۵۰,۰۰۰ | -۲ |
۷ | فورد F150 | ۶۲۳,۰۰۰ | +۱۸ |
۸ | تویوتا هایلوکس | ۶۰۵,۰۰۰ | -۴ |
۹ | نیسان سنترا | ۵۳۴,۰۰۰ | -۱ |
۱۰ | تسلا مدل ۳ | ۵۰۸,۰۰۰ | +۵ |
۱۱ | هوندا سیویک | ۴۷۸,۰۰۰ | +۲۲ |
۱۲ | بیوایدی Qin | ۴۷۳,۰۰۰ | +۴۳ |
۱۳ | نیسان ایکستریل | ۴۶۱,۰۰۰ | +۸۰ |
۱۴ | هوندا آکورد | ۴۵۱,۰۰۰ | -۷ |
۱۵ | هیوندای توسان | ۴۲۳,۰۰۰ | +۲۵ |
۱۶ | شورلت سیلورادو ۱۵۰۰ | ۴۱۲,۰۰۰ | +۹ |
۱۷ | هیوندای النترا | ۳۹۹,۰۰۰ | +۵ |
۱۸ | رم ۱۵۰۰ | ۳۷۴,۰۰۰ | -۶ |
۱۹ | بیوایدی سانگ پلاس | ۳۶۹,۰۰۰ | +۹ |
۲۰ | فولکسواگن پولو | ۳۶۴,۰۰۰ | +۵۶ |
در آمار فروش خودروسازان نیز تویوتا همچنان با اقتدار صدرنشین است. این غول ژاپنی همراه با دیگر برندهای خود مثل لکسوس و دایهاتسو، در سال ۲۰۲۳ مجموعاً ۱۱ میلیون و ۹۷ هزار دستگاه خودرو در سراسر جهان به فروش رسانده است. این در حالی است که گروه فولکسواگن با تمام برندهای خود، با اختلافی بیش از دو میلیون دستگاه در جایگاه دوم قرار گرفته است. این گروه بزرگ آلمانی سال گذشته موفق به فروش ۹ میلیون و ۶۳ هزار دستگاه خودرو شده است. پسازاین دو، گروه هیوندای کیا با فروش ۷ میلیون و ۳۰۴ هزار دستگاه، در رتبهٔ سوم جهان ایستاده است و استلانتیس، رنو نیسان، جنرال موتورز، فورد و هوندا هم به ترتیب جایگاههای چهارم تا هشتم را پر کردهاند.
پرفروشترین خودروسازان جهان در سال ۲۰۲۳
رتبه | گروه خودروسازی | فروش (دستگاه) |
۱ | تویوتا | ۱۱,۰۹۷,۸۳۶ |
۲ | فولکسواگن | ۹,۰۶۳,۳۰۹ |
۳ | هیوندای کیا | ۷,۳۰۴,۰۶۴ |
۴ | استلانتیس | ۶,۲۰۱,۶۶۸ |
۵ | رنو نیسان | ۵,۶۷۳,۱۴۸ |
۶ | جنرال موتورز | ۴,۵۴۸,۰۰۰ |
۷ | فورد | ۴,۴۱۳,۰۰۰ |
۸ | هوندا | ۴,۰۱۶,۱۰۰ |
۹ | سوزوکی | ۳,۰۷۲,۸۲۴ |
۱۰ | بیوایدی | ۳,۰۲۰,۷۰۶ |
مازیار
۲۸ خرداد ۱۴۰۳میزان رشد فروش تسلا واقعا یه موفقیت بزرگ هست که جا داره تو چند مقاله بهش پرداخته بشه
amir
۲۸ خرداد ۱۴۰۳کاربر پیامک میخواد یه عروسی بزرگ برگزار کنه هممون توش دعوتیم !🤣 بلاخره مهم نیست که کره ایک کارو انجام نداده مهم اینه که از تویوتا متنفره
فان روزگار جایی میشه که برقی تویوتا بتونه جایگاه رو پس بگیره
شاید باورش نشه و بهمون بگه چهل درصد چهل درصد تهویه ولی نمیدونه همونطوری که کسی فک نمیکرد تسلا ۱.۲ بفروشه یا بی وای دی ملیونی بفروشه همه چیز شدنیه
amir
۲۸ خرداد ۱۴۰۳اگه یادتون بیاد یه مدتی هم فولکس جایگاه پرفروش ترین رو از تویوتای بیچاره گرفته بود چی شد؟
پیام
۲۸ خرداد ۱۴۰۳امیر شماها همونایی بودین که به من می گفتید بار تنفر تسلا رو یه نفره به دوش میکشی 😂😂😂😂😂😂😂😂 اگه حای تو بودم دیگه هیچ کامنتی نمیذاشتم!!! چون دیگه حرفی برای گفتن ندارید. بیشترین افرادی که با ملشین برقی و تسلا مشکل داشتن ژاپنی فن ها بودن!!!!یعنی خوشم میاد یه حرفتون درست از آب درنیومد!!!!!!
امیر این لینک حاوی سخنان و گل واژه های تو هست!!! توش میگی (((ببین اینا همش دروغه اصلا باور نکنید این خبر های زردو ما یه تحلیلگر با مدرک بین المللی داریم پیش بینی میکنه تسلا ضمن معرفی محصولاتی با شتاب زیر یک ثانیه و قیمت ۲۰ هزاردلار و شعاع پیمایش ۳۰۰۰ کیلومتری با باتری های ۴۶۸۰ و ۹۸۹۸ به ۲۰ میلیون فروش سالانه میرسه و سهامش به ۱۰ تریلیون دلار میرسه
چرا شما بیخودی دروغ های دوتا کارشناس پول بگیر رو که میخوان تسلا رو خراب کنن باور میکنید؟ مهندسی تسلا اعجوبه اس هیچ کمپانی بهش نمیرسه تا ابد
با این جملات اگه یاده کسایی افتادید ….)))
https://www.pedal.ir/tesla/tesla-worst-quarter-since-2022/
amir
۲۸ خرداد ۱۴۰۳همونطوری که گفتم بالا یه زمانی فولکس تو فروش جهانی کل برندش از تویوتا جلو تر بود جنرال و فوردم تو آمریکا از تویوتا جلوتر بودن چی شد؟ خیلی هم قدیمی نیست همین اواخره
FY
۲۸ خرداد ۱۴۰۳دقیقا …… امیر فکر کنم خورد تو ذوقش😁
B2
۲۸ خرداد ۱۴۰۳کی بود تو همین پستای قبل میگفت سوزوکی به فلاکت افتاده و رالی رو میبره اما ماشین بلد نیست بسازه ؟
پس این آمار ۳ میلیونی از کجا اومد ؟
amir
۲۸ خرداد ۱۴۰۳نه دیگه مگه نشنیدی به جز دودوتای عقب مونده تمام برندهای جاپونی با لگد از بازار پرت شدن بیرون
amir
۲۸ خرداد ۱۴۰۳همین الان هم تسلا و ایلان ماسک با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم میکنن از رسوای مثبت۱۸ برای ایلان ماسک افتضاحی به نام تسلا سایبرتراک با تبلیغات الکی و ناکامی در آفرود و برد و آپشن بدرد نخور و ناکارامد بدنه ضدزنگ و ضدگلوله لغو شدن تسلا مدل دو ۲۵ هزاردلاری و تهدید توسط چینی ها در بازار چین شکایات اتوپایلوت
این خبر هم صرفا یک مدل هست که از راو فور که دو سه دهه میتازه ۱۰۰ هزارتا جلو افتاده درحالی که فروش مدل ۳ مدل ایکس مدل اس و… در برابر برترهای این جدول عددی نیست
B2
۲۸ خرداد ۱۴۰۳از ۲۰ ماشین پرفروش دنیا ، دقیقا نصف لیست ژاپنی بود
ارزش و اعتبار خودروی ژاپنی همینطور مشخص میشه
دهه هاست این ماشینا در بازاری مختلف خودشونو تثبیت کردند و مشتریا اعتماد میکنن به این برندها
نتیجه ش این میشه نصف لیست رو ژاپن برمیداره
فريد
۲۸ خرداد ۱۴۰۳مدل Y مثل تندر ۹۰ بین الکتریکی ها
زیزیگولو
۲۸ خرداد ۱۴۰۳در حال حاضر تسلا گل سرسبد خودروهای برقی دنیاست …… البته فعلاً
پیام۲
۲۸ خرداد ۱۴۰۳بیشترین دلیلش بخاطر داشتن چندتا مدل محدود و اینترنته
تو اینترنت چون خیلی از یوتوبرا این مدلو خریدن براش تبلیغ خوبی شده
(Ali(chevynova
۲۸ خرداد ۱۴۰۳تسلا واقعا کارش درسته
علیزاده
۲۸ خرداد ۱۴۰۳به خاطر اینه کلا تسلا ۶ تا مدل بیشتر نداره بنابراین تک مدلش بیشتر میفروشه مثلا تویوتا تو کلاس راوفور ، هایلندر، گرند هایلندر، فوررانر و… رو داره
Meow
۲۸ خرداد ۱۴۰۳دوست عزیز دقیقا همین هایی که گفتید کلاسشون فرق میکنه توی همین دسته بندی کراس اوور ها و اس یو وی های بنزینی تویوتا از کوچکترین که اگر اشتباه نکنم کرولا کراس هست شروع میشه و به ترتیب میرسه به رافور که کراس اوور دو ردیفه است بعد فورچونر هایلندر و گرند هایلنر هم که سه ردیف است بعد یکم خشن تر میشه فورانر و پرادو جدید
نهایتا هم سکویا که بزرگترین
Meow
۲۸ خرداد ۱۴۰۳همین موضوع باعث شد که گرند هایلندر بزرگتر از هایلندر بشه و لندکروزر lc300 توی امریکای شمالی عرضه نشه که تهدید برای فروش سکویا نباشه و به جاش پرادو عرضه بشه
Absurd Hero
۲۸ خرداد ۱۴۰۳خطاب به توسان(پرفروشترین کره ای جهان):
یه راوفور، CR-V، کرولا، کرولاکراس، کمری، هایلوکس، سنترا، سیویک، ایکستریل، آکورد معذرت
! i M α η δ υ α R
۲۸ خرداد ۱۴۰۳۱۳ –
نیسان ایکستریل
۴۶۱,۰۰۰ دستگاه خودرو فروخته شده
رشد : +۸۰ %
Dark Knight
۲۹ خرداد ۱۴۰۳اینا همه آمار سال پیش هست ، تو این چند ماه اخیر ۲۰۲۴ برای اولین بار تو تاریخ تعداد تولید محصولات تسلا از درخواست ها برای اون ها بیش تر شده و از طرفی سوپرشارژر های تسلا دارن هر روز برای یه کمپانی جدید قابل دسترس میشن ( به عنوان یکی از بزرگ ترین نکات قوت تسلا ) خود ایلان ماسک گفته تسلا قرار نیست برای همیشه خودروساز باشه که نشون دهنده بی تمایلی و خستگی اون ار این صنعت هست بعد هنوز بعضی از اساتید باور دارن تسلا مثل قدیمه !