مارتین اِبِرهارد که بنیانگذار اصلی تسلا محسوب میشود اعلام کرد طرفدار برنامههای ایلان ماسک برای نرمافزار خودران و اتوپایلوت تسلا نیست.
او اظهار داشته است طرفدار خودروهای خودران نیست. ابرهارد خاطرنشان میسازد خودروهای خودران بخشی از مأموریت تسلا در زمان تأسیس کمپانی در سال ۲۰۰۳ نبودهاند. همچنین بنیانگذار تسلا گفته است دیدن خودرو به عنوان یک پلتفرم نرمافزاری اشتباه خواهد بود. همانطور که میدانید ایلان ماسک تولید خودروهای خودران را جزو اولویتهای تسلا میداند اما ابرهارد علاقهای به این تفکرات ندارد. او میگوید:
از نظر من باید عادت فکر کردن درباره ارتباط تکنولوژیهای خودران با خودروهای برقی را کنار بگذاریم. من دوست دارم مردم اینگونه فکر کنند که خودروها برای راندن هستند نه چیز دیگر
ابرهارد که در سال ۲۰۰۷ مدیرعاملی تسلا را به ماسک واگذار کرد اظهار میدارد تولید نرمافزار برای خودروهای برقی به منظور تبدیل آنها به محصولاتی خودران جزو کمترین نگرانیهای زمان مدیرعاملی خودش بوده است. بنیانگذار تسلا میافزاید:
به همین خاطر در نظر داشته باشید که تمامی این چرندیات یعنی خودران کامل و اتوپایلوت در زمان من اصلاً وجود نداشتند. ما کاملاً مشغول تولید خودروهایی کاربردی بودیم و اصلاً به تکنولوژی خودران فکر نمیکردیم. اینها بعداً ظاهر شدند. توسعه آنها نیازمند بودجهای بسیار فراتر از تواناییهای ما بود.
زمانی که ابرهارد در سال ۲۰۰۷ تسلا را ترک کرد کمپانی هنوز اولین خودروی خود را تولید نکرده بود. این برند در حال توسعه تسلا رودستر بود، خودرویی اسپرت و کوچک که بر پایه لوتوس الیزه شکل میگرفت. الیزه یک کانورتیبل دو درب بود که اولین بار در سال ۱۹۹۶ توسط شرکت بریتانیایی لوتوس تولید و عرضه شد. مؤسس تسلا میگوید اگرچه سیستمهای کمکراننده و ایمنی را تحسین میکند اما طرفدار رانندگی خودکار نیست. او اظهار داشته است ماسک کاملاً گرفتار خودروهای خودران است و این تفکرات را یکی از بزرگترین نگرانیهای تسلا در زمان هدایت ماسک میداند. ایلان ماسک چندین سال است که قول تولید خودروهای خودران را میدهد. او میگوید نرمافزار خودران تسلا تفاوتهای زیادی با دیگران دارد. ماسک اگرچه میگوید تسلا بیشتر یک کمپانی نرمافزاری است تا سختافزاری اما ابرهارد با این روش مخالف است و میگوید:
فکر میکنم تجسم یک خودرو به عنوان پلتفرمی نرمافزاری اشتباه است. نباید خودرو را شبیه آیفون یا مثل آن دانست. من آیفون دارم و هر وقت که آن را بهروز میکنم با یک باگ و خطا مواجه میشوم. شاید چنین چیزی در یک گوشی تلفن خیلی مشکلساز نباشد اما خطای نرمافزاری که خودرو را کنترل میکند مثل ترمز یا فرمان میتواند به قیمت جان انسان تمام شود.
تمامی محصولات کنونی تسلا با برنامه دستیار راننده اتوپایلوت عرضه میشوند. مالکان تسلا همچنین میتوانند آپشن خودران کامل بتا ۱۵ هزار دلاری را خریداری کنند. این تکنولوژی باعث تغییر لاین حرکتی خودکار، ورود و خروج به بزرگراهها، تشخیص علائم ترافیکی و پارک خودرو میشود. در طول چند سال گذشته انتقادات زیادی به تسلا از بابت تکنولوژی خودران وارد شده است و حتی مقامات فدرال در حال تحقیق روی آن هستند. ابرهارد و ماسک در سالهای گذشته نیز تنشهایی با یکدیگر داشتهاند. ابرهارد در سال ۲۰۰۹ از ماسک شکایت کرد و دلیل آن نیز اظهارات جنجالی ماسک درباره بنیانگذار تسلا بود. البته موضوع اختلاف این دو نفر سال پیش حلوفصل شد هرچند میلیاردر خبرساز دنیای خودرو بهصورت جستهوگریخته از ابرهارد انتقاد کرده است.
مهران
۲ اسفند ۱۴۰۱این تفکر درست درباره خودروهای برقی و خودرانه👌
NAVID۰۰۹۸
۲ اسفند ۱۴۰۱دوستان
هوش مصنوعی چیزیه که در آیندهی ۱۰۰ یا ۲۰۰ سالهی آینده نشر بشر را منقرض میکنه و استارتش زده شده !
یه مطلبی دیروز میخوندم از اینکه دانشمندان مطمئن هستند موجوداتی هستند باهوشتر از انسان در سیارههایی دیگر ولی همه مطمئن بودند تنها خطری که باهوشها و متفکرها را نابود میکنه خودِ موجودِ متفکر هستش !
هوش مصنوعی در آینده مثل زندگی امروز بدون اینترنت محال میشه و همین تمام زمین را به چالش میکشه !
کنترل هوش مصنوعی از یه جایی دیگر دست سازندهاَش نیست و این را مطمئن باشید ابتدا انسانهای ضعیف و سپس کل بشر نابود میشود ، مطمئن مطمئن مطمئن باشید !
محمد
۲ اسفند ۱۴۰۱هوش مصنوعی اول از همه نسل اونایی که نفر اول رو بی مورد ریپلای میکنن و گ….رو به شقبقه ربط میدن منقرض میکنه
مهران
۲ اسفند ۱۴۰۱دقیقا….
فیلم ترمیناتور
MC20
۲ اسفند ۱۴۰۱نوید جان ، این که گفتی کنترل هوش مصنوعی از یه جایی دیگر دست سازندهاَش نیست و … متاسفانه خیلی صحیح نیست … دوست نداشتم این بحث رو اینجا باز کنم چون برای دیگران احتمالا کسل کنندست اما برای روشن شدن برخی نکات ، چیزهایی رو بقدر فهم خودم ، باز میکنم … اول اینکه ما مفهومی داریم به نام درجه آزادی که بسته به زمینه دخالتش ، تعریف می شه … این درجه آزادی یک عدد هست … نمیگم چند هست اما اگر دقت کنید سریع کشف میشه … بعد می رسیم به مفهومی به نام منطق فازی … این منطق ، برای کشف مفهوم درست جزئی تعریف شده ، به زبان ساده تر میگه : میزان درستی میتواند هر مقداری بین کاملاً درست و تا کاملاً غلط باشد ، یعنی بازه ای باز با بی نهایت متغیر … اینجا دقیقا ، اولین نقطه ای است که هوش مصنوعی لنگ می زنه یعنی هوش مصنوعی ممکنه در درجه آزادی ( در واحد سطح آفرینش ) به کمال برسه ، اما در منطق فازی هرگز به کمال نمی رسه … بعد می رسیم به زاویه دید که به نام اویلری و لاگرانژی و … میشناسیم … POV رو باز نمی کنم فقط بگم یکی میگه همراهی با همه ذرات اما فقط در یک نقطه … دیگری میگه همراهی با یک ذره در همه جا … POV ( زاویه دید ) مهمترین چالشه تا ابد حل نشدنیه هوش مصنوعی هست … تازه نوید جان به این اضافه کن دینامیسم اصلی در هم تنیدن درجه آزادی در منطق فازی در زاویه دید … این حلقه های مفقوده هوش مصنوعی سلف کنترل ( منطق فازی و زاویه دید ) ، بخشی از قدرت لایزال الهی است که از بشر ، دریغ شده برای اینکه مسیر آفرینش الهی زود تر از ” اَجَل مُسَمَّی ” به پایان نرسه … برای همین میگم اون هوش مصنوعی که از نظر تو آنقدر طبیعی ( سلف کنترل ) باشه که ویرانگری کنه هرگز ساخته نمیشه … خداوند مهربان من هر روز داره از اون بالا به ریش دانشمندانی که مثل همستر درحال دور باطل زدن و چرخیدن بی پایان در راه کشف هوش مصنوعی هستند می خنده … ببخشید طولانی و کسل کننده شد …
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۳ اسفند ۱۴۰۱داش معلومه آگاهی بالایی داری ولی خدا به ریش هیچ انسانی نمی خنده چه برسه به دانشمندان که خدا همیشه میگه یک دقیقه فکر از هفتاد سال عبادت بالاتره
MC20
۳ اسفند ۱۴۰۱ˈadɔlf ˈhɪtlɐ عزیز این دانشمندانی که گفتم در راه رفاه و آسایش و سعادت بشر قدم برنمی دارند … اونها در خدمت اربابان قدرت و ثروت و زور هستند و ناخواسته در راه تباهی بشر حرکت می کنند … اونها از روی ترس یا با تطمیع ، روحشون رو به دنیا فروختند …
RENAULT5
۲ اسفند ۱۴۰۱نوید حرف های فوق العاده خوبی میزنی ولی یک عده درک نمی کنند
همیمطور که۳۰سال پیش کسی باور نمیکرد چیزی به اسم گوشی هوشمند یا خودروی خودران وجود داشته باشه
فقط امیدوارم تا اون زمان که جهان معنویاتش بمیره وبرده داری نوین وخودروهای بی روح وهوش مصنوعی و…
زنده نباشیم
TESLA
۲ اسفند ۱۴۰۱باید بهش بگن : تو یکی دیگه حرف نزن ، اگه به فکر تسلا بودی زمانی که یه استارتاپ کوچک بود رهاش نمیکردی بری سراغ زندگی خودت 😒😒😒
Amiro
۲ اسفند ۱۴۰۱اما خطای نرمافزاری که خودرو را کنترل میکند مثل ترمز یا فرمان میتواند به قیمت جان انسان تمام شود
حرف به شدت حق
مجتبی .
۲ اسفند ۱۴۰۱تاحدودی حق داره ولی تاتلاشی نباشه نتیجه ای هم نخواهد بود. درسته درحال حاظر بهتره تمام تمرکز تسلا باید روی کیفیت بهتر وبالابردن برد وشارژ سریعتر باشه اما آپشن خودران هم خیلی برای مشتریهای عادی وسوسه انگیزه. منظور ازعادی کسانیکه فقط قصد جابجایی از نقطه ای به نقطه دیگه دارن.
مازیار
۲ اسفند ۱۴۰۱البته که خودران خوبه
اما هنوز زوده دستکم برای اجرایی شدنش زوده چون خودران اتومبیل جای آزمون و خطا نیست
و ظاهرا اینو همه دنیا تایید می کنن به جز یه نفر
آریا منش
۲ اسفند ۱۴۰۱شما جون خانوادت رو تلاش میدونی یا جان خانواده های بقیه رو ، چون من که ترجیح نمیدهم جان بقیه را ارزشمندتر از جان خود قلمداد کنم که خب بگم اوکی نهایتا میمیرن ولی سیستم توسعه پیدا میکنه .
محمد
۲ اسفند ۱۴۰۱این آقا وقتی سال ۲۰۰۷ از تسلا جدا شد تسلا یه استارتاپ کوچیک بود که حتی ماشینی هم به صورت عمومی عرضه نکرده بود ( نسل اول تسلا رودستر از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ عرضه شد) این آقا تو خواب هم نمیدید تسلا به همچین شرکت غولی از اون استارتاپ محلی تو این مدت کم تبدیل بشه و هیچ نقشی هم تو مهندسی های صورت گرفته بعد از خودش نداشته شاید اگه ایلان ماسک نبود حتی یه نمونه اولیه هم از ماشینی که میخواستن تولید کنند نداشتند حالا اومده انتقاد میکنه که تسلا مسیرش اشتباهه ، خب خودت سال ۲۰۰۷ اعتقاد داشتی تسلا یه شرکت مرده هست و سهمت رو فروختی و فرار کردی حالا اومدی انتقاد میکنی؟ فقط برو خداروشکر کن اسمت تو تاریخ ثبت شد چون که جزو بنیانگذاران تسلا بودی با اینکه در رسیدن این شرکت به جایی که هست کوچکترین نقشی نداشتی
زیزیگولو
۲ اسفند ۱۴۰۱سیستم خودران هنوز اول راه هستش و تا بخواد تکامل پیدا کنه افت و خیزای زیادی خواهد داشت ……….. شکست فرصتی واسه شروع دوباره و هوشمندانه تر هستش
phonix
۲ اسفند ۱۴۰۱فکر میکنم تجسم یک خودرو به عنوان پلتفرمی نرمافزاری اشتباه است. نباید خودرو را شبیه آیفون یا مثل آن دانست. من آیفون دارم و هر وقت که آن را بهروز میکنم با یک باگ و خطا مواجه میشوم. شاید چنین چیزی در یک گوشی تلفن خیلی مشکلساز نباشد اما خطای نرمافزاری که خودرو را کنترل میکند مثل ترمز یا فرمان میتواند به قیمت جان انسان تمام شود.
سونی و هوندا با افیلا باید ببینیم چه میکنن به خصوصو که قراره ماشین هعی ابدیت بشه
MC20
۲ اسفند ۱۴۰۱{{{ مارتین اِبِرهارد بنیانگذار اصلی تسلا : به همین خاطر در نظر داشته باشید که تمامی این {{{ چرندیات }}} یعنی خودران کامل و اتوپایلوت در زمان من اصلاً وجود نداشتند . اینها بعداً ظاهر شدند . توسعه آنها نیازمند بودجهای بسیار فراتر از تواناییهای ما بود }}} … آقای اِبِرهارد ، باید به شما بگم شما اصلا در جایگاهی نیستید که تسلا رو با سیستم اتوپایلوت ( death level autopilot tesla under licence ) نقد کنید … برخی از مدیران رده بالای تسلا ، هر روزه به عنوان کاربر در سایت پدال ، ما رو از آخرین دستاوردهای شگفت انگیز جوجه مهندسان سیلیکان ولی آگاه می کنند تا ما بعد از 200 سال بعد از اختراع ماشین ، همچنان عقب مونده نباشیم … آقای اِبِرهارد همان مدیران رده بالای تسلا به ما گفتند ایلان ماسک به تنهایی تسلا را تسلا کرد و دنیا را تکا داد !!! پس به ما حق بدهید که به شما و نقد شما از تسلا بدبین باشیم ، از کجا معلوم ؟؟؟ شاید شما هم یک یوتوبر جویای نام نباشید . بااحترام ………………………………………………………………… 2 ساله دارم میگم : ولی ، مرگ بر سیلیکان ولی … بفرمایید … یارو بنیانگذار اصلی تسلا ، خودش اتوپایلوت رو گردن نمی گیره میگه چرندیاته ، بعد اینجا دوستان ما براش رگ گردن کلفت می کنند و یقه جر می دن … با احترام منتظر تشریف فرمایی دوستان جوان با ماله های بزرگ ، برای پوشاندن این افتخار بی بدیل شرکت معظم و مفخم ترسلا هستیم …
MC20
۲ اسفند ۱۴۰۱{{{ مارتین اِبِرهارد بنیانگذار اصلی تسلا : به همین خاطر در نظر داشته باشید که تمامی این {{{ چرندیات }}} یعنی خودران کامل و اتوپایلوت در زمان من اصلاً وجود نداشتند . اینها بعداً ظاهر شدند . توسعه آنها نیازمند بودجهای بسیار فراتر از تواناییهای ما بود }}} … آقای اِبِرهارد ، باید به شما بگم شما اصلا در جایگاهی نیستید که تسلا رو با سیستم اتوپایلوت ( death level autopilot tesla under licence ) نقد کنید … برخی از مدیران رده بالای تسلا ، هر روزه به عنوان کاربر در سایت پدال ، ما رو از آخرین دستاوردهای شگفت انگیز جوجه مهندسان سیلیکان ولی آگاه می کنند تا ما بعد از ۲۰۰ سال بعد از اختراع اتومبیل ، همچنان عقب مونده نباشیم … آقای اِبِرهارد همان مدیران رده بالای تسلا به ما گفتند ایلان ماسک به تنهایی تسلا را تسلا کرد و دنیا را تکان داد !!! پس به ما حق بدهید که به شما و نقد شما از تسلا بدبین باشیم ، از کجا معلوم ؟؟؟ شاید شما هم یک یوتوبر جویای نام باشید . با احترام ……………… ۲ ساله دارم میگم : ولی ، مرگ بر سیلیکان ولی … بفرمایید … یارو بنیانگذار اصلی تسلا ، خودش اتوپایلوت رو گردن نمی گیره میگه چرندیاته ، بعد اینجا دوستان ما براش رگ گردن کلفت می کنند و یقه جر می دن … با احترام منتظر تشریف فرمایی دوستان جوان با ماله های بزرگ ، برای پوشاندن این افتخار بی بدیل شرکت معظم و مفخم ترسلا هستیم …
Elmiraj
۲ اسفند ۱۴۰۱اگر ابرهارد همچنان رهبر تسلا می موند ، یا ورشکست میشد یا امروز با یک شرکت معمولی مثل کارما و فارادی فیوچر طرف میبودیم و اون انقلابی که مدیر عامل فراری چند روز پیش به آن اشاره کرد هیچ وقت اتفاق نمی افتاد….
هوش مصنوعی و اکوسیستم انحصاری تسلا دقیقا چیزیه این شرکت را بالاتر از تمامی رقبا قرار میده و طبق نظر کارشناسان این حوضه بالغ بر نیمی از ارزش تسلا را بخود اختصاص دادن….
با انتقاد از هوش مصنوعی و نرم افزار که آینده این صنعت را رقم خواهند زد ، ثابت کرد که حرفی برا گفتن ندارن و بسیار پایین تر ایلان ماسک هست.
MC20
۲ اسفند ۱۴۰۱Elmiraj : {{{ با انتقاد از هوش مصنوعی و نرم افزار که آینده این صنعت را رقم خواهند زد ، ثابت کرد که حرفی برا گفتن ندارن و بسیار پایین تر ایلان ماسک هست }}} ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………هوش مصنوعی دستور میده فرمان کنده بشه ؟؟؟ یا کالیپر ترمز لازم نیست ؟؟؟ یا بزن عابر پیاده رو شل و پل کن ؟؟؟ یارو اومده ماشین بسازه منقل ساخته … حاجی شما امروز و بچسب فردای صنعت خودرو پیشکش … مردم واقعی کره زمین شبیه تصورات جوجه مهندسای سیلیکان ولی زندگی نمیکنن … یارو آمریکاییه راننده کامیون بود سواد نداشت … میگفت تنها کاری که میتونم برای امرار معاش بکنم رانندگی کامیون هست که سیلیکان ولی با خودران ها داره اون رو هم از ما میگیره … کی توهم بالاترین بودن کنار گذاشته می شه !!!! خوبه همون لوسید نسخه تسلا رو پیچید …
KAMI
۲ اسفند ۱۴۰۱اصلا اسم تسلا رو نیار چون تسلا رودستر نسل ۱ هم به محصولات گرون و کم ارزش مازراتی شرف داره
MC20
۳ اسفند ۱۴۰۱کامنت قبلیم که در جوابت بود متاسفانه حذف شد … شما هم اگه حرفی داری با اکانت اصلیت بیا بگو … این قدر مازراتی رو لعن و نفرین کردی که دیگه خواجه حافظ شیرازی هم میشناستت … دیگه نیازی به استتار نیست … راحت باش داداش
آریا منش
۲ اسفند ۱۴۰۱ناراحتی برگرد تسلا ، سهامداران و هیئت مدیره رو راضی کن که سکان رهبری شرکت رو دوباره به تو بدهند وگرنه حتی اگر خالق تسلا هم باشی باز هم حرف زدن فایده نداره اونم با ایلان ماسک که کل دنیا بگن نه اون میگه بله .