جلسه گزارش درآمدهای سهماهه اول ۲۰۲۲ تسلا شامل بهروزرسانیهای مثبت زیادی برای این خودروساز بود و ایلان ماسک در زمینه محصولات جدید تائید کرد روبوتاکسی مورد انتظار این شرکت در سال ۲۰۲۴ وارد خط تولید خواهد شد. یکی از سؤالاتی که همواره برای اصحاب رسانه وجود داشته است چرایی عدم استفاده تسلا از معماری ۸۰۰ واتی در محصولاتش بوده است. اما به نظر میرسد این خودروساز در حال بررسی استفاده از معماری ۸۰۰ ولتی در وانت الکتریکی سایبرتراک و کامیون الکتریکی است. البته که چنین تصمیمی منطقی به نظر میرسد زیرا رقبای زیادی همچون پورشه تایکان، آئودی e-tron GT، کیا EV6، هیوندای آیونیک ۵ و… از چنین معماریای استفاده کردهاند. حتی لوسید ایر از معماری ۹۰۰ ولتی استفاده میکند.
تسلا معتقد است مزیتهای استفاده از معماری ۸۰۰ ولتی در برابر هزینههای کلی رنگ میبازد. یکی از مهندسان ارشد تسلا اظهار میدارد استفاده از چنین معماریای در خودروهای کوچکتر همچون تسلا مدل ۳ و مدل Y منطقی نیست. او میگوید:
برای خودروهای کوچکتر همچون مدل ۳ و Y، مزایا و معایبی در استفاده از معماری ۸۰۰ ولتی وجود دارد. همهچیز همیشه بهتر نیست و به همین خاطر ما به پلتفرم بکار گرفته شده نگاه میکنیم و دوست نداریم این واقعیت را که میتوانید از ولتاژ بالاتر استفاده کنید نادیده بگیریم اما استفاده از این معماری در محصولات کوچکتر توجیه اقتصادی ندارد
با این وجود مدیر تسلا اذعان میدارد پلتفرم ولتاژ بالا مزیتهای متنوعی دارد که البته این مزیتها اکثراً برای خودروهای بزرگتر هستند که نیازمند قدرت شارژ یا گشتاور بالاتر هستند. به همین خاطر وانت سایبرتراک و کامیون کلاس ۸ تسلا شاید از معماری ۸۰۰ ولتی استفاده کنند. مدیر تسلا میافزاید:
در خودروهای بزرگتر که قدرت شارژ و گشتاور بیشتری نیاز دارید معماری ولتاژ بالا توجیهپذیر خواهد بود. به همین خاطر ما استفاده از چنین سیستمی را برای کامیون و سایبرتراک بررسی خواهیم کرد؛ اما برای پلتفرم تسلا مدل ۳ و Y، مزیت استفاده از این سیستم زیر سؤال است
ایلان ماسک گفته است حرکت از سمت معماری ۴۰۰ به ۸۰۰ ولتی شاید صرفهجویی ۱۰۰ دلاری در بر داشته باشد اما هزینههای زیادی را به تسلا تحمیل خواهد کرد زیرا زیرساختهای شارژ و کل سیستم خودرو باید تغییر یابد.
اگرچه اکثر خودروهای الکتریکی کنونی از معماری ۴۰۰ ولتی استفاده میکنند اما شاید این موضوع طی چند سال آینده تغییر کند. در حال حاضر تنها چند شرکت همچون آئودی، پورشه، هیوندای و کیا از معماری ۸۰۰ ولتی استفاده میکنند. تنها استثنا لوسید ایر است که از معماری ۹۰۰ ولتی پیشرفته سود میبرد. استفاده از چنین سیستم ولتاژ بالایی به خودروها اجازه میدهد سرعت شارژ بسیار بالایی داشته باشند. تمامی خودروهای الکتریکی شرکتهای یاد شده میتوانند از شارژر ۳۵۰ کیلوواتی استفاده کنند اما این لوسید است که بالاتر از همه آنها قرار میگیرد. پورشه تایکان مدعی است حداکثر توان شارژ ۲۷۰ کیلوواتی دارد درحالیکه این رقم در کیا EV6 به ۲۴۰ کیلووات میرسد. لوسید ایر مدعی شارژ ۳۵۰ کیلوواتی است اما در تستهای واقعی حدود ۳۰۰ کیلووات را نشان داده است که همین رقم نیز احساسبرانگیز است زیرا سریعترین رقم شارژ مشاهده شده محسوب میشود.
اما به نظر نمیرسد این وضعیت پابرجا باشد زیرا تأمینکنندگان قبلاً روی تکنولوژی ۸۰۰ ولتی کار کردهاند و میخواهند تا سال ۲۰۲۵ آن را به خودروسازان ارائه کنند. رئیس شرکت GKN که یکی از بزرگترین تأمینکنندگان قطعات خودرویی است میگوید:
در سال ۲۰۲۵ اکثر خودروهای الکتریکی از معماری ۸۰۰ ولتی استفاده خواهند کرد. ما فکر میکنیم این سیستم همهگیر خواهد شد و هیوندای ثابت کرده است با قیمت رقابتی میتوان این تکنولوژی را عرضه کرد
مقامات ارشد شرکتهای دیگر همچون ویتسکو و بورگ وارنر نیز چنین چیزی را تائید کردهاند. مدیر بورگ وارنر اظهار داشته است:
بخش خودروهای مجهز به معماری ۸۰۰ ولتی سریعتر از آن چیزی که تصور میکردیم رشد کرده است و علاقه زیادی از سمت مشتریان به این سیستم وجود دارد
مزیت واضح معماری ۸۰۰ ولتی به کاهش ۵۰ درصدی زمان شارژ باتری مربوط میشود. مدیر شرکت ویتسکو میگوید:
با دو برابر شدن ولتاژ و داشتن جریان برق مشابه شما دو برابر انرژی بیشتری را در خودرو دارید. اگر زمان شارژ به حد کافی سریع باشد دیگر نیازی به شعاع حرکتی ۱۰۰۰ کیلومتری نخواهد بود
به نظر میرسد خودروسازان و تأمینکنندگان درباره استفاده از این معماری متفقالقول هستند هرچند برخی خودروسازان به دنبال استفاده از روش تعویض باتری هستند.
کیان
۳ اردیبهشت ۱۴۰۱سایبرتراک تسلا مثه خودروی ملی ما هست ک هرروز یه خبری ازش میدن بیرون و قول تولید میدن و … تا حالا تولید نشده !!!
شاید این سری بیاید، سایبرتراک !!!
مسعود
۳ اردیبهشت ۱۴۰۱سایبر تراک بعد از اومدنش (ایشالا ۱۰ سال دیگه) میتونه جز ۱۰ خودروی زشت تاریخ باشه و بره کنار پونتیاک ازتک و دوستانش…
چیه این وجدانا؟؟
ali(chevynova)
۳ اردیبهشت ۱۴۰۱تسلا کارش رو بلده
دیگه باارزش ترین خودروساز دنیا میدونه چکار کنه در این بازار رقابتی
بهزاد
۳ اردیبهشت ۱۴۰۱قبل از این شما هر چیزی که در یک خودروی برقی به کار میبردی به علت نبود رقیب توجیه پذیر بود اما از این به بعد که رقابت بیشتر میشه استفاده از متدهای روز سخت تره چون سال ۲۰۲۵ با ۲۰۲۰ قابل مقایسه نیست و مشتری به جای ۵ خودروی برقی با ۱۵۰ مدل روبرو میشه و قیمت رقابتی تاثیر گذاره به خصوص وقتی معلوم نیست قراره لوکس بسازی یا میان رده باشی.
اون دوران گذشت و کافیه رقبا با محصولات با کیفیت تر حداقل ۱۰ الی ۲۰ درصد ارزانتر هم باشند و فکر کنم حال شما دیدن داره.
mohamadreza83
۳ اردیبهشت ۱۴۰۱تو امروز یعنی ۲۳ آوریل سال ۲۰۲۲ میتونی تضمین بدی که مثلا ۵ سال بعد یعنی ۲۳ آوریل ۲۰۲۷ که رقبا ورود کردن و به قول جنابعالی مشتری به جا ۵ مدل با ۱۵۰ مدل خودروی برقی مواجه هست ؛ جایگاه امروزی تسلا و یکه تازی اش و فروش فوق العادش رو نسبت به سایر خودروهای الکتریکی در اون سال شاهد نباشیم و بشه صرفا یه برند معمولی ؟
( سوالم اصلا از باب تمسخر نیست ؛ و واقعا میخوام نظرتون رو بدونم ؛ چون بالاخره ۵ سال بعد هم یه روز میرسه و اونموقع میتونیم به این کامنت قدیمی شما یه نیم نگاه داشته باشیم و بحث رو ادامه بدیم )
Elmiraj
۳ اردیبهشت ۱۴۰۱بر طبق پیش بینی های سه سال قبل ایشون میبایست تسلا ورشکست بشه و اکنون زیرمجموعه تویوتا یا فولکس واگن میبود…
تریلیونی شدن تسلا هم فقط خواب و خیال اهالی وال استریت و طرفداران تسلا بود…!!!!
بهزاد
۳ اردیبهشت ۱۴۰۱بنده همینجا به شما تضمین میدم ۵ سال دیگه از نظر فروش خودروهای برقی جزو ۵ شرکت اول نیست.
مصرف کننده خودروی برقی میخواد و تقاضا بالا رفته و تو این بازار کشش به سمتی هست که قیمت براساس ارزش خودرو مناسب باشه و زمان تحویل کوتاه.
خودرو یک کالای مصرفی هست و اینطور نیست که شما وایسی تا یک سال دیگه تحویل بگیری به خصوص زمانی که محصولات دیگه تو نمایشگاه آماده ی تحویله.
خودت داری از یکه تازی میگی و این موضوع زمانی ایجاد شده که ظرفیت تولید خودروی برقی در سال گذشته مثلا ۳ میلیون بوده و تسلا تونسته یک سوم بازارو پوشش بده اما زمانی که تولید جهانی مثلا به ۱۰ میلیون برسه سهم تسلا به ۱۵ درصد خواهد رسید و همینطور افزایش تولید در آینده و کاهش سهم از بازار جهانی.
اصل موضوع رقبا هستند که قراره چه کارهایی کنند و اگر شواهد میگفت بیکار یک گوشه ای نشستن تا چند شرکت نوپای برقی بیان و بازارشون را ببلعند حرف شما درست بود اما رقبا با توپ پر وارد میشن و هرکدام گوشه ای از بازار را بدست میگرند.
mohamadreza83
۳ اردیبهشت ۱۴۰۱آقا بهزاد
خب جمله اولت دیگه اتمام حجت کرد.
با اجازتون من از این کامنت شما اسکرین شات گرفتم و توی گالری گوشی ذخیره کردم .
با بخشی از کامنتتون موافق بودم با بخشی نه ؛ ولی فعلا ترجیح میدم بحث نکنم و منتظر بمونم تا ۴_۵ سال آینده
زمان بهترین قاضیه .
ایشالا سال ۲۰۲۷ صحبت میکنیم.
آرزوی موفقیت
بردیا
۳ اردیبهشت ۱۴۰۱رودستر فقط خوشگل شده بقیشون خیلی فضایی شده
حمید
۳ اردیبهشت ۱۴۰۱اغاز یک پایان !
Elmiraj
۳ اردیبهشت ۱۴۰۱پدال خبری از درآمد کل ۱۸.۷ میلیارد دلاری و درآمد خالص ۳.۲۲ میلیارد دلاری تسلا در سه ماهه اول ۲۰۲۲ و افزایش ۶۵۰ درصدی!! آن نسبت به سه ماهه اول ۲۰۲۱ نزاشتی… !!!!
اینم میگفتی که ورودی شارژ کامیون Semi بیش از ۱.۵ مگاوات هست !!!
پنج برابر چیزی که رقبا به آن دل خوش اند….