مشتریانی که سالها منتظر تحویل تسلا مدل S و مدل X صفرکیلومتر خود بودند سفارش خود را به دلیل تصمیم این خودروساز مبنی بر توقف فروش نسخههای فرمان راست لغو میکنند. این اتفاق در حالی رخ میدهد که تسلا سه سال استفاده رایگان از شبکه سوپرشارژر را ارائه کرده است.
تسلا چندی پیش اعلام کرد تولید نسخههای فرمان راست از خودروهای یاد شده را به دلیل پیچیدگیهای فنی و لجستیکی متوقف خواهد کرد و این امر باعث تعجب بسیاری از مشتریان شد و اکثر آنها در شبکههای اجتماعی به این تصمیم اعتراض کردند. از جمله این افراد پاول جونز است که مالک یکی از خودروهای تسلا بوده و میگوید:
من یک دستگاه مدل S نسخه 100D سال ۲۰۱۸ را بهصورت صفرکیلومتر خریدم و از سال ۲۰۲۱ تاکنون منتظر تحویل مدل S پلد خود هستم. من این خودروها را دوست دارم اما تصمیم اخیر تسلا اصلاً خوب نیست. تحویل خودروی من مکرراً به تعویق افتاده اما حالا بدون هیچگونه توضیحی شاهد توقف تولید مدلهای فرمان راست هستیم. این اتفاق اصلاً خوب نیست.
او ادامه میدهد:
اولین کاری که پس از دریافت ایمیل تسلا انجام دادم مراجعه به نمایندگی پورشه در محل زندگی خود و ثبتنام برای تست درایو پورشه تایکان توربو S بود.
هری گرین که یکی دیگر از خریداران محصولات تسلاست نظر مشابهی دارد و میگوید:
من از اکتبر ۲۰۲۰ تاکنون منتظر تحویل تسلا مدل X هستم اما حالا مرسدس بنز EQS را سفارش دادهام.
مشتریان دیگر از جمله جان اسکاروت درباره رانندگی با خودروهای فرمان چپ در بریتانیا اظهار نگرانی میکنند. اسکاروت خاطرنشان میسازد:
سبقت گرفتن با خودروهای فرمان چپ در بریتانیا بسیار کار خطرناکی است زیرا مجبور هستید نیمی از خودرو را وارد سمت دیگر جاده بکنید تا بتوانید مسیر پیش رو برای سبقت گرفتن را ببینید.
تسلا برای حل این موضوع و نگرانیهای مشابه اظهار داشته است تست درایوهای ویژهای را با خودروهای فرمان چپ در لندن برگزار خواهد کرد. نمایندگیها نیز از تصمیم تسلا خرسند نیستند. ریچارد سیمونز مالک یکی از نمایندگیهای تسلا در همپشایر میگوید اگرچه هر از گاهی تقاضا برای مدل S فرمان چپ وجود داشته اما در کل میزان فروش این خودروها بسیار کم است. او خاطرنشان میسازد:
خودروهای فرمان چپ در بریتانیا بازار بسیار محدودی دارند و ترس من این است که مدلهای فرمان چپ جدید افت قیمت بسیار شدیدی داشته باشند مخصوصاً اگر تسلا تصمیم بگیرد مدلهای فرمان راست را دوباره تولید کند که چنین کاری با توجه به سابقه تسلا ممکن خواهد بود.
بیانیه تسلا جدیدترین تصمیم این خودروساز در بازار خودروهای برقی نو و کارکرده است. در ماه ژانویه بود که این برند آمریکایی تخفیفهای چند هزار دلاری را برای خرید مدل ۳ و مدل Y اعلام کرد و دو ماه بعد بازهم از قیمت مدل ۳ کم کرد. این کاهش قیمت نه تنها روی ارزش محصولات کارکرده تسلا بلکه روی محصولات رقبا نیز تأثیر گذاشت. برخی رسانهها از افت ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت خودروهای برقی کارکرده خبر میدهند. دیلان سترفیلد مدیر شرکت کپ HPI میگوید تصمیم اخیر تسلا درباره توقف تولید محصولات فرمان راست میتواند روی ارزش خودروهای کنونی تأثیر بگذارد. او تصریح میکند:
تعداد نسبتاً کمی از دو خودروی مدل S و مدل X در بریتانیا فروخته شدهاند. در واقع از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۱ حدود ۱۱ هزار دستگاه مدل S به فروش رسیدهاند و این آمار برای مدل X از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ به کمتر از ۶۵۰۰ دستگاه میرسد. این میزان فروش در برابر فروش بیش از ۹۰ هزار دستگاهی مدل ۳ و ۸۰ هزار دستگاهی مدل Y ناچیز به نظر میرسند.
او ادامه میدهد:
هر دو خودروی مدل S و مدل X جذابیتهایی برای خریداران خودروهای کارکرده دارند و افت ارزش آنها در ماههای اخیر باعث شده با قیمتهای معقولی در دسترس خریداران باشند.
این مدیر ارشد فکر میکند نمونههای فرمان چپ زیادی از دو محصول یاد شده تسلا در بریتانیا فروخته نخواهند شد. تسلا مدل S زمانی که برای اولین بار عرضه شد خودروی فوقالعادهای به شمار میرفت اما حالا رقبای بهتری وجود دارند. سترفیلد میگوید:
به نظر من قابلیت اطمینان و کیفیت این خودرو پایدار نیست. از طرفی مدل X نیز خیلی بزرگ بوده و بدنه آن به راحتی آسیب میبیند. من روی خودروی دیگری سرمایهگذاری میکنم.
R/T
۹ خرداد ۱۴۰۲خب
اولین کاری که پس از دریافت ایمیل تسلا انجام دادم مراجعه به نمایندگی پورشه در محل زندگی خود و ثبتنام برای تست درایو پورشه تایکان توربو S بود.
Tesla کجایی
Alan.r
۹ خرداد ۱۴۰۲اینم از فناوری بالای ترسلا
عرضه ساخت ماشین فرمان راست رو هم ندارن
فرشاد
۹ خرداد ۱۴۰۲حالا میتونه به جای یه کیلومتر مسیر مستقیم با تایکان
هم شتاب دلچسبی بگیره
هم دریفت بزنه
از پرفورمنس لذت ببره
به ترمزاشم اطمینان کنه
Elmiraj
۹ خرداد ۱۴۰۲جا داره فرمان راست کردن خودرو ها را به عنوان احمقانه ترین قانون دنیای خودرو سازی در کتاب گینس ثبت کنند..
کاری نمونده که از تسلا تقلید نکنند ، کاش تو این تصمیم هم دنباله روش بشن…
sepehr
۹ خرداد ۱۴۰۲هیچ شرکتی مشکلی با این موضوع نداره فقط تسلا که هر روز از ضخامت رنگ و …. همه چی ماشینش میزنه تا یه دلار صرفه جویی کنه مشکل داره
....
۹ خرداد ۱۴۰۲ایلان ماسک انقدر تنبله که حوصله تولید تسلا فرمان راست رو نداره بعد میگه بخاطر مشکلات فنی و لجستیکی تسلا کجایی باز یه دروغ دیگه سر هم کنی
ارسلان
۹ خرداد ۱۴۰۲فقط که انگلیس نیست ، استرالیا ، هند و….فرمونشون راسته! میخوات برا ننه اش تولید کنه تسلا ؟! بازار کلی از کشورها از دست میره اینطوری
فرهاد
۹ خرداد ۱۴۰۲قول میدم این تصمیم سیاست قیمت گذاری پشتشه وگرنه هیچ دلیلی نداره که نتونه فرمانو بذاره سمت راست
فقط انگلستان
۹ خرداد ۱۴۰۲اینم از توانایی های تسلا
میگه ساخت خودرو فرمان راست پیچیدست و نمی سازیمش.
فقط انگلستان
۹ خرداد ۱۴۰۲تسلا جان اینجا ها هم نظر بزار.
Soldat der waffen ss
۹ خرداد ۱۴۰۲کسی که تایکان توربو اس سفارش بده و کیفیت پورشه رو امتحان کنه دیگه به تسلا برنمیگرده تایکان هرچند تو خط مستقیم کندتره ولی تو بقیه بخشها خودروی بهتریه البته پورشه باید زودتر تایکان قدرتمندتر رو به بازار ارائه کنه.در مورد بنز هم که EQS suvتنها محصول الکتریکی بنز تو سبد محصولاتش هست که از لحاظ طراحی واقعا به دلم نشست و اگه میشد داشبوردش رو بدون هایپراسکرین سفارش داد که مثل EQE واقعا بی نقص میشد
harry.potter
۹ خرداد ۱۴۰۲⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡⚡😅😂 (دقیقا کجایی؟)
علیرضا
۹ خرداد ۱۴۰۲چرا یاد سایپا ایران خودرو افتادم
ارسلان
۹ خرداد ۱۴۰۲ماشین فقط هیدروژنی….این جاروبرقی ها چیه خداوکیلی!!
امیدواریم که بی ام و ماشین هیدروژنی و زودتر به جهان هدیه بده
....
۹ خرداد ۱۴۰۲هی هی تو هم تعصب ماشین هیدروژنی رو نکش درسته خیلی بهتر از برقیه و اگر نه سرنوشتت مثل اکانت تسلا میشه
AMANTE
۹ خرداد ۱۴۰۲شرکت های دیگه باید کل داشبورد رو قرینه درست کنن با اون همه ریزه کاری، تسلا فقط لازم بود یک تبلت و فرمان رو جابجا کنه.
heshmat021
۹ خرداد ۱۴۰۲چجوری شد تصمیم گرفتن از اونطرف جاده رانندگی کنن؟ چرا اولین بار اینکارو کردن؟ یه مقاله ای باید تهیه بشه که چرا از سمت بر عکس استفاده میکنن یا اگر اونا سمت درستن بقیه دنیا چرا برعکس اونجان؟