تسلا

تسلا سایبرتراک بیست: سریع‌ترین وانت تاریخ یا یک هیولای غیرقابل‌کنترل؟

تسلا سایبرتراک سایبربیست (CyberBeast) سریع‌ترین وانت تاریخ است که نه‌تنها هر رقیب هم‌رده‌ای را پشت سر می‌گذارد، بلکه در شتاب‌گیری از برخی سوپرکارهای افسانه‌ای هم پیشی می‌گیرد. اما آیا این غول برقی، فقط یک ماشین پرسرعت است یا در دنیای واقعی هم عملکردی کاربردی دارد؟ در این بررسی جامع، به مزایا، معایب، شتاب حیرت‌انگیز، کیفیت سواری و چالش‌های طراحی این وانت خاص می‌پردازیم تا ببینیم آیا سایبرتراک بیست ارزش برچسب قیمتی سنگینش را دارد یا نه.

مزایا و معایب

مزایا

  • سریع‌تر از تقریباً هر خودروی دیگری به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد
  • کیفیت سواری راحت و کنترل‌شده
  • نماد نهایی برای جلب توجه

معایب

  • دید بسیار ضعیف
  • بدنه فولادی ضدزنگ که دائماً کثیف می‌شود
  • طراحی به شدت محدودکننده

رقابتی بی‌چون‌وچرا

اگر محبوب‌ترین وانت خود را در کنار تسلا سایبرتراک بیست ۲۰۲۴ در یک مسیر درگ قرار دهید، بازنده خواهد بود. مهم نیست که حریف سایبرتراک یک پیشرانه احتراقی با توربوشارژ قوی دارد یا یک سیستم الکتریکی چند موتوره؛ سایبر بیست آن را شکست خواهد داد.

بله، سایبر بیست سریع‌ترین وانت تاریخ است و آن هم با اختلافی قابل‌توجه. این خودرو نه تنها از هر وانت دیگری سریع‌تر است، بلکه از برخی از ابرخودروهای افسانه‌ای نیز پیشی می‌گیرد. اما این تنها بخشی از جنون آن است.

واقعیت دارد

باورکردنی نیست که سایبرتراک بالاخره به تولید رسیده است، هرچند پنج سال پس از رونمایی اولیه هنوز کامل نیست. محدوده پیمایش، قیمت و ظرفیت یدک‌کشی که وعده داده شده بود، تحقق نیافته و احتمالاً هرگز هم نخواهد یافت. خودرویی که ما آزمایش کردیم متعلق به مالک خصوصی بود و همچنان منتظر به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری برای فعال‌سازی رانندگی خودکار کامل و قابلیت‌های آفرود پایه‌ای بود.

بعید نیست که مدل تک‌موتوره محرک عقب هیچ‌گاه تولید نشود. در حال حاضر، تنها مدل‌هایی که از کارخانه تسلا در گیگافکتوری آستین، تگزاس خارج می‌شوند، نسخه‌های محدود Foundation Series هستند. مدل دو موتوره ۱۰۲,۲۳۵ دلار قیمت دارد، در حالی که نسخه سه‌موتوره سایبر بیست ۱۱۹,۹۹۰ دلار قیمت‌گذاری شده است.

ما قبلاً نسخه دو موتوره را آزمایش کردیم. این مدل با ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۱۲ نیوتن‌متر گشتاور، در ۳.۸ ثانیه به ۹۶ کیلومتر بر ساعت و در ۹.۷ ثانیه به ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۲.۴ ثانیه با سرعت ۱۷۷.۵ کیلومتر بر ساعت طی می‌کند. اما سایبر بیست این مدل را نابود می‌کند!

سریع‌ترین وانت تاریخ

سایبر بیست را می‌توان از روی لوگوی لیزری سگ سه‌سر سربروس یونان باستان روی درب عقب آن شناسایی کرد. این مدل مانند تسلا مدل S پلاد، یک موتور جلو برای چرخ‌های جلو و دو موتور مستقل برای چرخ‌های عقب دارد. قدرت خروجی این مجموعه ۸۴۵ اسب بخار و گشتاور آن ۱۱۷۱ نیوتن‌متر است.

این قدرت عظیم باعث می‌شود سایبر بیست که ۳۱۲۲ کیلوگرم وزن دارد، تنها در ۲.۵ ثانیه به ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد؛ یعنی نیم‌ثانیه سریع‌تر از GMC هامر EV که رتبه بعدی را دارد. همچنین از ریویان R1T چهارموتوره که ۳.۱ ثانیه زمان نیاز دارد، جلوتر است. وانت‌های احتراقی هیچ شانسی ندارند؛ فورد F-150 رپتور R و رم ۱۵۰۰ TRX، برای رسیدن به همین سرعت ۳.۹ ثانیه زمان نیاز دارند. حتی بوگاتی ویرون در ۲.۷ ثانیه به این سرعت می‌رسید!

سایبر بیست در ۶.۶ ثانیه به ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که سریع‌تر از پورشه ۹۱۱ GT3 RS است و بیش از یک ثانیه سریع‌تر از سایر وانت‌ها. این خودرو مسیر ۴۰۰ متر را در ۱۱.۰ ثانیه با سرعت ۱۸۳.۰ کیلومتر بر ساعت طی می‌کند که سریع‌ترین زمان برای یک وانت است. البته، می‌توانست سریع‌تر باشد! مدل آزمایشی ما ۲۰۰ فوت (۶۰ متر) پیش از خط پایان با محدودکننده سرعت مواجه شد، در حالی که تسلا ادعا کرده که این مدل سقف سرعت ۲۰۹ کیلومتر بر ساعت دارد. طبق گفته یک منبع داخلی در تسلا، این یک ویژگی نیمه‌کاره است که با به‌روزرسانی نرم‌افزاری فعال خواهد شد.

مشخصات تسلا سایبرتراک بیست ۲۰۲۴ (Foundation Series)

مشخصه مقدار
قیمت پایه ۱۱۹,۹۹۰ دلار
قیمت نسخه آزمایشی ۱۱۹,۹۹۰ دلار
چیدمان پیشرانه یک موتور جلو، دو موتور عقب، AWD، پنج سرنشین، چهار در
نوع موتور مغناطیس دائم (جلو)، القایی (عقب)
قدرت (خالص SAE) جلو: ۲۷۶ اسب بخار، عقب: ۵۶۸ اسب بخار، مجموع: ۸۴۵ اسب بخار
گشتاور (خالص SAE) جلو: ۴۳۴ نیوتن‌متر، عقب: ۷۳۸ نیوتن‌متر، مجموع: ۱۱۷۱ نیوتن‌متر
گیربکس تک‌سرعته اتوماتیک
وزن خالص (توزیع جلو/عقب) ۳۱۲۲ کیلوگرم (۴۸/۵۲٪)
فاصله بین دو محور ۳.۶۳۶ متر
ابعاد (طول × عرض × ارتفاع) ۵.۶۸ × ۲.۰۳ × ۱.۷۴-۱.۹۴ متر
شتاب ۰ تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۲.۵ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۱.۰ ثانیه @ ۱۸۳.۰ کیلومتر بر ساعت
فاصله ترمزگیری از ۹۶ تا ۰ کیلومتر بر ساعت ۳۸.۴ متر
شتاب جانبی ۰.۷۷ جی (میانگین)
زمان طی مسیر شکل هشت ۲۶.۶ ثانیه @ ۰.۷۲ جی (میانگین)
مصرف انرژی در شهر/بزرگراه/ترکیبی نامشخص
بُرد ترکیبی EPA ۴۸۴ کیلومتر (تخمینی)
وضعیت فروش اکنون عرضه شده است

نظر نهایی تسلا سایبرتراک بیست، استانداردهای جدیدی در دنیای وانت‌ها تعریف کرده است. این خودرو ترکیبی عجیب از سرعت، طراحی غیرمتعارف و عملکرد استثنایی است که شاید هرگز نمونه‌ای مشابه آن در آینده نبینیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای
منبع
motortrend

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. SRT

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (640 ديدگاه)

    حتی اگه شتابش یک ثانیه هم بود بازم ازش خوشم نمیومد،
    یه جوریه این ماشین،اصلا “یه جوریه”ترین ماشین تاریخه.

    موافقم 48
    مخالفم 8
    1. Taha Ayoobi

      ۱۰ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (5762 ديدگاه)

      من هنوز برام سواله چرا ازش خوشم میاد

      موافقم 7
      مخالفم 15
  2. BMW is GOD

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (315 ديدگاه)

    تسلا عالیه
    واقعاً بقیه خودروسازی‌ ها باید تو برقی سازی بجنبن تا از تسلا عقب نمونن
    این سایبر تراک هم به شدت سریعه و هم به شدت خفنه تو آفرود

    موافقم 8
    مخالفم 29
    1. Kamran Aghaei

      ۱۰ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      تو چی میدونی از افرود؟ اصلا میرونی افرود
      چیه ؟ کلا هر ماشینی که تو افرود چیزا برای
      گفتن نداره رو میای ازش تعریف میکنی

      چند باری هم گفتی Bmw X5 افرودر غولیه 😂

      موافقم 20
      مخالفم 2
      1. Cehx

        ۱۰ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (379 ديدگاه)

        شاید بنده خدا با x5 رفته جاده خاکه گفته افرودره
        تو آفرود هم زیاد عملکرد سایبرتراک باتوجه به گشتاورش خوب نبود

        موافقم 9
        مخالفم 1
        1. BMW is GOD

          ۱۰ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (315 ديدگاه)

          من با ایکس ۵ صخره نوردی هم رفتم
          و دقیقاً همون مسیر رو با جی کلاس هم رفتم و جی کلاس خیلی بهتر عمل کرد ولی در کل جفتشون عالی بودن
          تو هم بشین هی بنده خدا بنده خدا کن مطمئن باش موفق میشی 🤣🤣🤣
          راستی یادت باشه با پرایدت نری آفرود آقای آفرود شناس
          اگه یه روزی هم با لندکروز رفتی آفرود مواظب باش چون آفرود شوخی نداره

          من نمی‌فهمم واقعاً بعضی از دوستان فکر می‌کنند تنها خودروی آفرودر جهان فقط لندکروزه البته همانطور که قبلاً هم گفتم حق دارن چون تو ایران زندگی می‌کنن و آفرودر دیگه‌ای به جز لندکروز و پرادو نمی‌شناسن و ندیدن

          موافقم 2
          مخالفم 15
        2. BMW is GOD

          ۱۰ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (315 ديدگاه)

          ای جان استاد بنده خدا
          جناب آقای Cehx فشاری انقدر بنده خدا بنده خدا کردی موفق شدی ؟؟؟
          ولی به نظرم ادامه بده بیشتر بنده خدا بگو حتماً موفق میشی

          من با ایکس ۵ صخره‌نوردی هم رفتم دقیقاً همون مسیری که با جی کلاس رفتم ولی خدای جی کلاس خیلی بهتر عمل کرد و در کل هر دو عالی بودن

          در ضمن حواست باشه با پرایدت نری آفرود
          اگر هم یه وقت خواستی با لندکروز بری آفرود مواظب باش چون آفرود با کسی شوخی نداره

          من نمی‌فهمم چرا مردم ایران فقط فکر می‌کنن تنها آفرودر های جهان لندکروز و پرادو هستن البته همونطور که قبلاً گفتم حق دارن چون خودرو دیگه‌ای رو ندیدن و نمی‌شناسن ولی خب این نفهمیه خیلی آزار دهنده است چون وقتی به بعضی از ایرانی‌ها اطلاعاتی رو میدی به هیچ عنوان نمی‌خوان اون رو قبول کنن و فقط می‌خوام بگن که ما خوبیم و ما درست می‌گیم شایدم از سر حسودی و عقده هست و یا…

          موافقم 2
          مخالفم 11
      2. BMW is GOD

        ۱۰ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (315 ديدگاه)

        چون ایکس ۵ و جی ال ایی واقعا غولن واسه خودشون تو آفرود 💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
        تو هم برو به تویوتا بچسب بدبخت بیچاره
        کلا ایرانی‌ها فکر می‌کنن فقط تویوتا تو آفرود خفنه البته حقم دارن چون خودروی دیگه‌ای رو ندیدن
        برو خدا روزیتو جای دیگه بده کوچولو😂😂😂

        موافقم 1
        مخالفم 18
      3. BMW is GOD

        ۱۰ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (315 ديدگاه)

        چون ایکس ۵ و جی ال ایی واقعا غولن واسه خودشون تو آفرود 💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
        تو هم برو به تویوتا بچسب بدبخت بیچاره
        کلا ایرانی‌ها فکر می‌کنن فقط تویوتا تو آفرود خفنه البته حقم دارن چون خودروی دیگه‌ای رو ندیدن
        برو خدا روزیتو جای دیگه بده کوچولو😂😂😂

        موافقم 1
        مخالفم 16
      4. BMW is GOD

        ۱۰ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (315 ديدگاه)

        چون ایکس ۵ واقعا غولیه واسه خودش تو آفرود 💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
        تو هم برو به تویوتا بچسب بدبخت بیچاره
        کلا ایرانی‌ها فکر می‌کنن فقط تویوتا تو آفرود خفنه البته حقم دارن چون خودروی دیگه‌ای رو ندیدن
        برو خدا روزیتو جای دیگه بده کوچولو😂😂😂

        موافقم 1
        مخالفم 17
        1. نیسان نیستان

          ۱۰ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (906 ديدگاه)

          امثال bmw is god و صامورایی از بزرگان و قدیمی ترین های پدال نیستن اما من چرا هستم

          موافقم 4
          مخالفم 3
    2. مهرداد

      ۱۰ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (107 ديدگاه)

      آفرود !!!، والا مشکل اصلی این خودرو این برای مریخ ساخته شده نه زمین .
      وگرنا هر جور حساب کنی هر کی این میخره فقط میخواد بگه من متفاوت هستم .
      چون این خودرو تکلیفش با خودش مشخص نیست .که هدف ساختش چیه؟

      موافقم 7
      مخالفم 1
  3. OM.01

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (641 ديدگاه)

    متاسفانه موتورترند جوگیر شده! مشخصه تسلا داره پول خوبی خرج میکنه برای سایبرتراک! سریعترین پیکاپ تاریخ!؟ به هر حال طبیعی هست همه چی به مارکتینگ بستگی داره و تعریف های خفن و نه خود محصول

    آپدیت جدید ریویان R1T این خودرو رو به سطح بعدی رسونده! 4 موتور الکتریکی 1025 اسب بخار قدرت و 1495 نیوتون گشتاور وزن 3تن و شتاب 0تا100در 2.5 ثانیه و 400 متر در 10.5 ثانیه و تایم “پیست 8موتورترند” در 24.7 ثانیه و شتاب جی 0.91 ثبت کرده! و از 100 به 0 فقط 32 متر! سایبرتراک بیست سریعترین پیکاپ نیست…
    https://www.motortrend.com/reviews/2025-rivian-r1t-quad-max-first-test-review/
    در حال حاضر ریویان R1T پیکاپ 4موتور الکتریکی و ریویان R1S با 4 موتور الکتریکی بهترین پیکاپ و شاسی بلند الکتریکی بازار هستن. اینم بررسی R1S کواد موتور
    https://www.motortrend.com/reviews/2025-rivian-r1s-quad-motor-first-test-review/
    فارق از پرفورمنس در بحث طراحی کیفیت متریال امکانت پیمایش راندمان محصولات ریویان واقعا از تسلا بالاتر هستن اما اونچیزی که تسلا رو تسلا میکنه همون بحث همگانی بودن و جایگاه های فست شارژ هست و عقبه و برندینگ تسلا هست…

    موافقم 17
    مخالفم 2
  4. خلیل ۲

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (301 ديدگاه)

    نظرتون درباره تسلا بنیامین چیه ؟

    موافقم 8
    مخالفم 4
  5. مهران

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (108 ديدگاه)

    فاقد اهمیت…
    وقتی کاری که بایدو نمیتونه درست انجام بده
    با این پول میشه سواری گرفت زیر ۳ ثانیه وکابین راحت ترو….
    به هر حال تنوع طلبی هم در کاره،که نمیشه گفت هر کس اینو میگیره نادانه

    موافقم 14
    مخالفم 2
  6. BMW is GOD

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (315 ديدگاه)

    زنده باد بی‌ام‌و و مرسدس بنز و فورد و لامبورگینی و پورشه و آئودی و لکسوس و هوندا

    بهترین خودروسازان جهان همین چند تا هستن بقیه خودروسازی‌ها اصلاً در حد اینا نیستن و خیلی پایین‌ترن هم از لحاظ فروش و هم از لحاظ پرفورمنس و هم از لحاظ…
    بعد جالب اینجاست مرسدس بنز و بی‌ام‌و امسال تو آمریکا انقدر ماشین فروختن که حتی کارخانه‌های آمریکایی تو فروش به گرد پاشون نرسیدن البته به جز تسلا

    موافقم 6
    مخالفم 10
  7. Taha Ayoobi

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (5762 ديدگاه)

    ولی هنوز به رکورد دار شتاب نرسیده🔥

    موافقم 1
    مخالفم 8
  8. Taha Ayoobi

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (5762 ديدگاه)

    تصورش خیلی سخته واقعا که با وانت تو 2.5 ثانیه به صد تا برسی، خیلی باید هیجان داشته باشه.
    اگه به من همین الان بدن بگن سوار شو، سوار نمیشم، چون سریع ترین ماشینی که تا الان سوار شدم شتابش 10 بوده، یهو از اون بیام تو این بقیه ماشینا برام تکراری میشن

    موافقم 3
    مخالفم 7
  9. Taha Ayoobi

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (5762 ديدگاه)

    اینجوری که مقاله تعریف می‌کرد گفتم الان شتاب 1.9 داره، با این تعریف ها جا داره سریع تر باشه.

    موافقم 4
    مخالفم 6
    1. حسین

      ۱۰ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (229 ديدگاه)

      بی کاربرد ترین ماشین های تاریخ رو شرکت تسلا میسازه همشون بی روح هستند
      منی که عاشق صنعت ماشینم هر محصول از این کمپانی برام مثل یک فحش محسوب میشه

  10. KAIZEN

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (374 ديدگاه)

    همه اینایی که گفته شد قبول. منکرش نیستم
    ولی این ماشین چه استانداردی برای وانت ها تعیین کرده؟؟
    وانت از اسمش مشخصه برای کار ساخته شده، بمرور زمان تکامل پیدا کرده و چند منظوره شده و صرفا برای کار نیست و میشه استفاده های خانوادگی هم داشت، اما سایبرتراک در انجام وظیفه اصلی یک وانت که یدک کشی و انجام کار سخت بهترین نیست.
    خیلی از وانتها بهتر عمل می کنند. نه تنها سایبرتراک، بلکه “”فعلا”” هیچ تراک برقی نمیتونه وظیفه اصلی یک تراک رو بهتر از همتایان بنزینی، دیزلی و هیبریدی انجام بده

    موافقم 9
    مخالفم 2
  11. سوشیانت

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (3964 ديدگاه)

    به عنوان پیکاپ برقی خودروی خیلی خوبی هست👌

    موافقم 2
    مخالفم 6
  12. حسین

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (229 ديدگاه)

    ماشین های برقی با وجود گرون تر بودن و تکنولوژی هایی که به شدت گرون قیمت هستند هیچ کدوم از کاربرد های ماشینای بنزینی رو ندارند
    خطرناک هم هستند
    به خاطر باطری خطرناکی که دارن حمل می‌کنند
    تنها آینده صنعت خودرو به سوخت پاک مربوط میشه نه ماشین برقی
    برق در کنار بنزین شاید بتونه مثبت باشه
    واقعا یکی از اتفاق هایی که به‌شدت خوشحالم کرد رفتن کارلوس تاوارس از استلانتیس بود

    موافقم 4
    مخالفم 1
  13. حسن

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (9 ديدگاه)

    ایلان ماسک کلاهبردار با شرکت تسلا و تبلیغاتش حول خودروی الکتریکی همه خودروسازهای دنیا رو انداخت تو یک بازی از پیش باخته، البته بعضی‌ها مثل تویوتا خیلی احتیاط کردند و قسر در رفتن…وقتی چند سال دیگه یارانه این ماشینها برداشته بشه و معلوم بشه که چقدر هزینه باتری دارند، چه پولی برای ایجاد زیرساخت‌های شارژ این خودروها لازم هست و همچنین چه فشاری به شبکه برق میارند، اون موج اولیه استقبال از این خودروها معکوس میشه، کما اینکه الان هم دیگه اون نرخ رشد فروش چند سال پیش رو ندارند…آینده صنعت خودرو مربوط به خودروی هیبرید هست و خودروهای تمام الکتریکی فقط در سایز کوچک برای داخل شهرهای بزرگ میتونن رقابت کنند نه برای مثال وانت، اونم وانت های بزرگ!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا